SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Nee zijn juist niet stom, maar juist heel nuttig.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind deze zo stom, ons gebied heeft 20000 inwoners, cijfers gaan per 100000 personen...
Waarom zo ver terugkijken? Die cijfers van vorig jaar kun je helemaal niet vergelijken met nu. Wel als je het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld neemt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal geen graadmeter, ter voorbeeld, in de eerste golf werden alleen mensen getest die echt symptomen hadden, dus dan is het percentage hoger, nu kan je ook laten testen als je geen klachten hebt.
Kortom het is wederom slechts een hele lichte indicator, bij virologische ziekten draait alles om data, naar mijn weten hebben ze die niet.
Hoe verklaren we dan de enorme stijging in aantal testen?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Noek het volgende:
Nou, als die discussie van gisteren een beetje de trend is dan worden kinderen helemaal niet veel getest.
Volgens mij had iemand eens een lijstje gepost van het positief aantal geteste kinderen per week en zat er een verschil van een paar honderd in per week, niet echt noemenswaardig.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zou toch terug te vinden moeten zijn of kinderen meer getest worden nu?
Oh, de testen. Goed weer, we hebben er weer zin in.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoe verklaren we dan de enorme stijging in aantal testen?
Dat een paar mensen heel mondig tegen het testen van hun kinderen zijn betekend niet dat anderen hun kinderen niet laten testen bij klachten. Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de testbereidheid van kinderen via de ouders?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Noek het volgende:
Nou, als die discussie van gisteren een beetje de trend is dan worden kinderen helemaal niet veel getest.
Misschien dat dan wel meteen het hele gezin getest wordt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:35 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Volgens mij had iemand eens een lijstje gepost van het positief aantal geteste kinderen per week en zat er een verschil van een paar honderd in per week, niet echt noemenswaardig.
Je kunt nu inderdaad iets beter trends voorspellen, maar daarom is het juist zo belangrijk om tests zoveel mogelijk gelijk te hebben, ter voorbeeld, de data van Sanquin is niet heel betrouwbaar omdat het een relatief selectieve groep is die bloed afgeeft, maar als je wel op dezelfde manier blijft meten en de samenstelling blijft gelijk, dan is de trend wel af te leiden, en dat laatste is tig keer belangrijker.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom zo ver terugkijken? Die cijfers van vorig jaar kun je helemaal niet vergelijken met nu. Wel als je het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld neemt.
Hoe weet je dat? Heb je cijfers?quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Noek het volgende:
We testen ook meer omdat het hooikoorts seizoen volle bak aan de gang is, er zijn alweer een paar vrienden geweest van mij die rondje teststraat gedaan hebben deze week. (negatief overigens)quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Zal ook nog wel een tijd zo blijven lijkt me. Meer positief getesten, maar ook meer testen in het algemeen. Nu we de scholen open hebben en iedere snotneus gelijk testen betekent. Het is waarschijnlijk een kwestie van weken tot 2 maanden voordat we massaal zonder klachten testen, en de 'drempel' om te testen is nu al zo laag dat je er alle kanten mee op kunt.
[..]
Verruiming van de definitie van mensen die zich (zouden) moeten laten testen?
Blijf er bij dat het nogal raar is om te roepen dat %positief van de afgelopen weken of maanden 'nutteloze info' is.. dat is gewoon niet zo.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kunt nu inderdaad iets beter trends voorspellen, maar daarom is het juist zo belangrijk om tests zoveel mogelijk gelijk te hebben, ter voorbeeld, de data van Sanquin is niet heel betrouwbaar omdat het een relatief selectieve groep is die bloed afgeeft, maar als je wel op dezelfde manier blijft meten en de samenstelling blijft gelijk, dan is de trend wel af te leiden, en dat laatste is tig keer belangrijker.
Nutteloos is misschien wat sterk, maar je had veel veel meer informatie kunnen afleiden als je bij iedere test ook even een korte enquette had gehouden.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Blijf er bij dat het nogal raar is om te roepen dat %positief van de afgelopen weken of maanden 'nutteloze info' is.. dat is gewoon niet zo.
Ik hoor om me heen veel mensen die hun kinderen op de basisschool iig laten testen bij snot endezoquote:Op woensdag 3 maart 2021 15:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat een paar mensen heel mondig tegen het testen van hun kinderen zijn betekend niet dat anderen hun kinderen niet laten testen bij klachten. Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de testbereidheid van kinderen via de ouders?
Dat is niet heel moeilijk, 90% van de mensen die nu in het ziekenhuis komen, zijn eind april voor 90% gevaccineerd, kortom dat ziet er gewoon goed uit.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Met 1,5m gevaccineerd en om en nabij 3 mil besmet tot op heden zit je toch wel op 20-25% ong wat nu bescherming voor nog een erger ziekteverloop heeft.
Op een bepaald punt zou je dat toch ook moeten zien in je ziekenhuisopnamens?
Als we weten bij hoeveel % dat is kan je ongeveer wel voorspellen wanneer het allemaal achter de rug is.
En dat is ook wat ik roep, als je geen context bij een test hebt, kun je nog maar weinig met die data.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik hoor om me heen veel mensen die hun kinderen op de basisschool iig laten testen bij snot endezo
Dat was voorheen niet zo
Is het ook niet zo dat bij 1 besmetting in de klas, de gehele klas (+ gezin) getest wordt? Althans, in theorie? Dat kan de stijging wel verklaren natuurlijk..quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik hoor om me heen veel mensen die hun kinderen op de basisschool iig laten testen bij snot endezo
Dat was voorheen niet zo
Dat zie je in het uitvlakken van de derde golf die steeds meer een rimpel wordt.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Met 1,5m gevaccineerd en om en nabij 3 mil besmet tot op heden zit je toch wel op 20-25% ong wat nu bescherming voor nog een erger ziekteverloop heeft.
Op een bepaald punt zou je dat toch ook moeten zien in je ziekenhuisopnamens?
Als we weten bij hoeveel % dat is kan je ongeveer wel voorspellen wanneer het allemaal achter de rug is.
Het is sowieso extreem lastig om cijfers met elkaar te vergelijken, als je bijvoorbeeld kijkt naar die periode net voor kerst heb je ook een enorme piek omdat iedereen zich nog even wilde laten testen voor de kerstdagen.quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat was voorheen niet zo
Maar dan zou het gezin toch 5 dagen na een eventuele positieve test getest moeten worden? (5 dagen na risicovol contact)quote:Op woensdag 3 maart 2021 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is het ook niet zo dat bij 1 besmetting in de klas, de gehele klas (+ gezin) getest wordt? Althans, in theorie? Dat kan de stijging wel verklaren natuurlijk..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |