abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:33:28 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198302911

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:33:45 #2
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198302915
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik vind deze zo stom, ons gebied heeft 20000 inwoners, cijfers gaan per 100000 personen...
Nee zijn juist niet stom, maar juist heel nuttig.
Het getal op de kaart is de absolute waarde, de kleur is inderdaad de relatieve waarde per 100.000 personen...
pi_198302920
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee dat is helemaal geen graadmeter, ter voorbeeld, in de eerste golf werden alleen mensen getest die echt symptomen hadden, dus dan is het percentage hoger, nu kan je ook laten testen als je geen klachten hebt.
Kortom het is wederom slechts een hele lichte indicator, bij virologische ziekten draait alles om data, naar mijn weten hebben ze die niet.
Waarom zo ver terugkijken? Die cijfers van vorig jaar kun je helemaal niet vergelijken met nu. Wel als je het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld neemt.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_198302924
Nou, als die discussie van gisteren een beetje de trend is dan worden kinderen helemaal niet veel getest.
Go hard or go home
pi_198302932
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Noek het volgende:
Nou, als die discussie van gisteren een beetje de trend is dan worden kinderen helemaal niet veel getest.
Hoe verklaren we dan de enorme stijging in aantal testen?
pi_198302937
twitter

@MoreDakka
pi_198302940
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:30 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zou toch terug te vinden moeten zijn of kinderen meer getest worden nu?
Volgens mij had iemand eens een lijstje gepost van het positief aantal geteste kinderen per week en zat er een verschil van een paar honderd in per week, niet echt noemenswaardig.
pi_198302942
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hoe verklaren we dan de enorme stijging in aantal testen?
Oh, de testen. Goed weer, we hebben er weer zin in.
Veel hooikoorts klachten.
Go hard or go home
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:35:47 #9
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198302943
quote:
Dat een paar mensen heel mondig tegen het testen van hun kinderen zijn betekend niet dat anderen hun kinderen niet laten testen bij klachten. Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de testbereidheid van kinderen via de ouders?
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:36:28 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198302950
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Volgens mij had iemand eens een lijstje gepost van het positief aantal geteste kinderen per week en zat er een verschil van een paar honderd in per week, niet echt noemenswaardig.
Misschien dat dan wel meteen het hele gezin getest wordt.
pi_198302957
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:34 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Waarom zo ver terugkijken? Die cijfers van vorig jaar kun je helemaal niet vergelijken met nu. Wel als je het afgelopen kwartaal bijvoorbeeld neemt.
Je kunt nu inderdaad iets beter trends voorspellen, maar daarom is het juist zo belangrijk om tests zoveel mogelijk gelijk te hebben, ter voorbeeld, de data van Sanquin is niet heel betrouwbaar omdat het een relatief selectieve groep is die bloed afgeeft, maar als je wel op dezelfde manier blijft meten en de samenstelling blijft gelijk, dan is de trend wel af te leiden, en dat laatste is tig keer belangrijker.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198302961
quote:
Hoe weet je dat? Heb je cijfers?
pi_198302965
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:31 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Zal ook nog wel een tijd zo blijven lijkt me. Meer positief getesten, maar ook meer testen in het algemeen. Nu we de scholen open hebben en iedere snotneus gelijk testen betekent. Het is waarschijnlijk een kwestie van weken tot 2 maanden voordat we massaal zonder klachten testen, en de 'drempel' om te testen is nu al zo laag dat je er alle kanten mee op kunt.
[..]

Verruiming van de definitie van mensen die zich (zouden) moeten laten testen?
We testen ook meer omdat het hooikoorts seizoen volle bak aan de gang is, er zijn alweer een paar vrienden geweest van mij die rondje teststraat gedaan hebben deze week. (negatief overigens)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_198302969
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je kunt nu inderdaad iets beter trends voorspellen, maar daarom is het juist zo belangrijk om tests zoveel mogelijk gelijk te hebben, ter voorbeeld, de data van Sanquin is niet heel betrouwbaar omdat het een relatief selectieve groep is die bloed afgeeft, maar als je wel op dezelfde manier blijft meten en de samenstelling blijft gelijk, dan is de trend wel af te leiden, en dat laatste is tig keer belangrijker.
Blijf er bij dat het nogal raar is om te roepen dat %positief van de afgelopen weken of maanden 'nutteloze info' is.. dat is gewoon niet zo.
pi_198302972
Aantal DON/DOO/DPL per dag inclusief correcties en RIVM gemeld

Link: https://rivm.useless.nl/dpl.php

Aantal besmettingen zoals nu bekend en RIVM gemeld:

Link: https://rivm.useless.nl/cases.php

Aantal DON/DOO/DPL per dag

Link: https://rivm.useless.nl/dplperday.php

Datavertraging:

Link: https://rivm.useless.nl/vertraging.php

Dagelijks getest vs percentage positief:

Link: https://rivm.useless.nl/positief.php

Aantal positief per leeftijdsgroep:

Link: https://rivm.useless.nl/leeftijd.php

% positief per leeftijdsgroep:

Link: https://rivm.useless.nl/leeftijdperc.php

We moeten vooral de 50-59 jarige gaan slaan zo te zien ;)
Wel interessant dat de 90+ groep niet eens in de grafiek komt. Het aantal is simpelweg te laag.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_198302973
Gisteren iemand getraind die al aan kwam lopen met,"IK BEN AL 2X GETEST, HOOR! HEB HOOIKOORTS"
Toen durfde die snotterend dichterbij te komen.
Dus dat kan ook een verklaring zijn. Veel klachten.
Go hard or go home
pi_198302992
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:37 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Blijf er bij dat het nogal raar is om te roepen dat %positief van de afgelopen weken of maanden 'nutteloze info' is.. dat is gewoon niet zo.
Nutteloos is misschien wat sterk, maar je had veel veel meer informatie kunnen afleiden als je bij iedere test ook even een korte enquette had gehouden.
pi_198302993
Met 1,5m gevaccineerd en om en nabij 3 mil besmet tot op heden zit je toch wel op 20-25% ong wat nu bescherming voor nog een erger ziekteverloop heeft.

Op een bepaald punt zou je dat toch ook moeten zien in je ziekenhuisopnamens?

Als we weten bij hoeveel % dat is kan je ongeveer wel voorspellen wanneer het allemaal achter de rug is.
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:40:50 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_198303013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:35 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat een paar mensen heel mondig tegen het testen van hun kinderen zijn betekend niet dat anderen hun kinderen niet laten testen bij klachten. Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de testbereidheid van kinderen via de ouders?
Ik hoor om me heen veel mensen die hun kinderen op de basisschool iig laten testen bij snot endezo

Dat was voorheen niet zo
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_198303015
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Met 1,5m gevaccineerd en om en nabij 3 mil besmet tot op heden zit je toch wel op 20-25% ong wat nu bescherming voor nog een erger ziekteverloop heeft.

Als we weten bij hoeveel % dat is kan je ongeveer wel voorspellen wanneer het allemaal achter de rug is.
Dat is niet heel moeilijk, 90% van de mensen die nu in het ziekenhuis komen, zijn eind april voor 90% gevaccineerd, kortom dat ziet er gewoon goed uit.
pi_198303019
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik hoor om me heen veel mensen die hun kinderen op de basisschool iig laten testen bij snot endezo

Dat was voorheen niet zo
En dat is ook wat ik roep, als je geen context bij een test hebt, kun je nog maar weinig met die data.
pi_198303024
quote:

[..]

Dat was voorheen niet zo
Is het ook niet zo dat bij 1 besmetting in de klas, de gehele klas (+ gezin) getest wordt? Althans, in theorie? Dat kan de stijging wel verklaren natuurlijk..
  woensdag 3 maart 2021 @ 15:43:06 #23
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198303036
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:

Dat zie je in het uitvlakken van de derde golf die steeds meer een rimpel wordt.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Redactie Frontpage woensdag 3 maart 2021 @ 15:43:35 #24
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_198303043
quote:

[..]

Dat was voorheen niet zo
Het is sowieso extreem lastig om cijfers met elkaar te vergelijken, als je bijvoorbeeld kijkt naar die periode net voor kerst heb je ook een enorme piek omdat iedereen zich nog even wilde laten testen voor de kerstdagen.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_198303048
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Is het ook niet zo dat bij 1 besmetting in de klas, de gehele klas (+ gezin) getest wordt? Althans, in theorie? Dat kan de stijging wel verklaren natuurlijk..
Maar dan zou het gezin toch 5 dagen na een eventuele positieve test getest moeten worden? (5 dagen na risicovol contact)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')