abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 maart 2021 @ 18:57:42 #1
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198289532
On!
pi_198291224
Oh man, ik ben al een aantal lentes/zomers op zoek naar een zomerjas.
Ik heb alleen leren jasjes maar dat is zonder capuchon (regen in de zomer) en is soms weer te klam/warm.
Had ik eindelijk de perfecte zomerjas gevonden, valt mijn normale maat, heel klein (36 ipv 38). }:|
Wel besteld maar zat inderdaad echt niet.
En 40 was niet meer te krijgen in die kleur.
Andere kleur besteld, juiste maat maar de kleur viel tegen en stond me niet.
Op Amazon juiste kleur, juiste maat. *O*

Na 3 dagen smachtend wachten op de jas, betaald en al...leveren ze de verkeerde maat...38. }:|

Ze hebben er nog 1 van maat 40 op voorraad maar die kan pas besteld worden als deze op ‘geleverd’ staat? :?

Anyway: ik had al zo’n voorgevoel dat het mis zo gaan.
Kan zo giftig worden om zoiets en baal zo. ;(

/einde dagboek. :')
pi_198297705
Ik heb het wachtbankje van de Belastingdienst uitgezeten hoor. Moest het deel van de schulden 3x opnieuw invullen omdat ik er steeds uitgedonderd werd maar het is gelukt. En we krijgen een leuk bedrag terug *O*

Binnenkort als het systeem stabieler is, nog eens goed nakijken en dan insturen.
pi_198298940
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 20:14 schreef vencodark het volgende:
Oh man, ik ben al een aantal lentes/zomers op zoek naar een zomerjas.
Ik heb alleen leren jasjes maar dat is zonder capuchon (regen in de zomer) en is soms weer te klam/warm.
Had ik eindelijk de perfecte zomerjas gevonden, valt mijn normale maat, heel klein (36 ipv 38). }:|
Wel besteld maar zat inderdaad echt niet.
En 40 was niet meer te krijgen in die kleur.
Andere kleur besteld, juiste maat maar de kleur viel tegen en stond me niet.
Op Amazon juiste kleur, juiste maat. *O*

Na 3 dagen smachtend wachten op de jas, betaald en al...leveren ze de verkeerde maat...38. }:|

Ze hebben er nog 1 van maat 40 op voorraad maar die kan pas besteld worden als deze op ‘geleverd’ staat? :?

Anyway: ik had al zo’n voorgevoel dat het mis zo gaan.
Kan zo giftig worden om zoiets en baal zo. ;(

/einde dagboek. :')
Aargh neeeee.
Ik hoop dat het toch nog lukt.

Ik heb een jas besteld voor de oudste, zo'n bikerjack geval, maar dan eens niet zwart. Bij wehkamp hadden ze niet de goede maat (denk ik). Ze heeft nu damesmaat en als ik meet had ze meer S dan XS.
Nu bij Otto besteld, het duurt maar en het duurt maar, ik kreeg eergisteren een mail dat ie verzonden was, maar er staat in de postNL app nog steeds dat het aflevertijdstip onbekend is.
Gelukkig de komende dagen nog winterjassen weer ;). En ze hoeft alleen vandaag naar school deze week, dus geen haast, maar toch.

Nu nog afwachten of het past... lastig die overgang van kindermaat naar damesmaat... geen idee hoe alles valt, alleen die kindershirts zijn niet zo "boob-proof", het valt gewoon minder nu er toch wat zit aan de voorkant.
Dus ik mag ook nog op zoek naar leuke shirts... niet teveel tekst, fatsoenlijke kwaliteit (ik vind h&m zo frommelig worden na een paar keer wassen) en dan mag het best iets meer kosten.
Iemand nog aanraders?
Ze is niet heel uitgesproken qua smaak, alhoewel met die jas had ze eerst ook geen mening tot bleek dat het eigenlijk gewoon zo'n bikerjack moest zijn, net als wat ze hiervoor had (en ik maar zoeken naar een beetje leuke puberproof jas, maar alles wat ik vond was dus niet goed).

Vanmorgen anderhalf uur bij de oogarts gezeten met de jongste, vooral wachten.
Spreekkamer, druppels, wachten, wachten, wachten, foto, wachten, wachten, oogarts en toen waren we dus anderhalf uur verder. Maar weer goedgekeurd gelukkig.

Belastingaangifte liep steeds vast zei mijn man, ook elk jaar hetzelfde he... dat ze daar nou toch nog steeds niks op gevonden hebben...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198299826
Nijna, wij hebben uiteindelijk best wat besteld bij SHEIN. Lange levertijd, maar wel een flink deel van de wintergarderobe daar gevonden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_198299829
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 10:37 schreef Nijna het volgende:

[..]

Nu nog afwachten of het past... lastig die overgang van kindermaat naar damesmaat... geen idee hoe alles valt, alleen die kindershirts zijn niet zo "boob-proof", het valt gewoon minder nu er toch wat zit aan de voorkant.
Dus ik mag ook nog op zoek naar leuke shirts... niet teveel tekst, fatsoenlijke kwaliteit (ik vind h&m zo frommelig worden na een paar keer wassen) en dan mag het best iets meer kosten.
Iemand nog aanraders?
Ze is niet heel uitgesproken qua smaak, alhoewel met die jas had ze eerst ook geen mening tot bleek dat het eigenlijk gewoon zo'n bikerjack moest zijn, net als wat ze hiervoor had (en ik maar zoeken naar een beetje leuke puberproof jas, maar alles wat ik vond was dus niet goed).

Ik vind het ook super moeilijk voor mijn 13 jarige. Kan geen kindermaat meer aan. Ze heeft niet het figuur 'plank'. En dan is dames maat xs of soms s gewoon al geen optie. Plus veel is totaal niet geschikt voor een 13 jarige. Ze draag nu veel t-shirts van 'surf' merken. Billabong, Quicksilver, RipCurl. Zijn ook jurkjes en leuke zomer dingetjes van en dan past wel in haar straatje. H&M heeft ze een paar dingen van Divided. Maar daar zitten ook genoeg dingen tussen die ik niet voor haar koop.
Scheelt dat ze (nu nog) school uniform heeft.
Met een meidenkwartet
  woensdag 3 maart 2021 @ 11:39:29 #7
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198299895
Mijn nichtjes van 14 en 16, lang en smal beiden, dragen veel Pull&Bear, Levi's en Berschka. En ze kopen heel veel op Vinted. Ze kopen wel al jaren alles zelf. En de oudste koopt ook alles voor het broertje van 12.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198300082
Een aantal merken hebben een lijn die zich richt op jongere meisjes. Die vallen over het algemeen dan ook ietsje kleiner dan de gewone kledinglijn. Bijvoorbeeld edc van esprit en Q/S van s Oliver. Ik draag zelf nog wel eens kleding van s Oliver.
pi_198300114
Over hypotheken: in verband met de nieuwe badkamer en wat andere verbouwingsdingetjes willen we een lening toevoegen aan de hypotheek. Normaal gesproken ben je verplicht om een adviesgesprek aan te vragen, waar je ca. 600-700 euro voor betaalt. Nu is er een proef dat je een vragenlijst moet invullen met allerlei inhoudelijk hyptheekvragen, en als je daarvoor slaagt mag je zonder dat adviesgesprek de lening afsluiten. Wij hebben die vragenlijst dus 2 dagen geleden ingevuld. Ik vond het vet lastig! Ook met een paar flauwe instinkers. Nu wachten op de uitslag...

F_r, lijkt me ook heel moeilijk hoor, afscheid nemen van je oude huis!

Venco, dat is ook pech! Je zou toch denken dat het niet zó vaak fout kan gaan -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 3 maart 2021 @ 12:27:10 #10
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_198300571
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:39 schreef oh-oh het volgende:
Mijn nichtjes van 14 en 16, lang en smal beiden, dragen veel Pull&Bear, Levi's en Berschka. En ze kopen heel veel op Vinted. Ze kopen wel al jaren alles zelf. En de oudste koopt ook alles voor het broertje van 12.
Mijnes draagt inderdaad ook vooral deze 3 merken en dan wat H&M divided en clockhouse.
Ik vind juist de overgang kind - dames makkelijk.
pi_198300850
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:27 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Mijnes draagt inderdaad ook vooral deze 3 merken en dan wat H&M divided en clockhouse.
Ik vind juist de overgang kind - dames makkelijk.
Grappig hoe dat scheelt hè?! Berschka en p&b past niet bij mijn dochter. De pasvorm en de maten. Dat helpt haar zelfvertrouwen totaal niet, dus we vermijden die merken voorlopig maar. Hoe stom is het dat een gezonde 13 jarige aan haarzelf en haar lichaam gaat twijfelen omdat ze geen broek kan vinden die past. Ik heb daar echt de pest in. Ze is gewoon prima op gewicht maar heeft sterke bovenbenen en billen.

Het is moeilijk. Misschien wel voor mijzelf. Wil zo graag dat ze gewoon een positief body image heeft. Niet dat negatieve gevoel dat ik zelf jarenlang had.
Met een meidenkwartet
pi_198300882
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Over hypotheken: in verband met de nieuwe badkamer en wat andere verbouwingsdingetjes willen we een lening toevoegen aan de hypotheek. Normaal gesproken ben je verplicht om een adviesgesprek aan te vragen, waar je ca. 600-700 euro voor betaalt. Nu is er een proef dat je een vragenlijst moet invullen met allerlei inhoudelijk hyptheekvragen, en als je daarvoor slaagt mag je zonder dat adviesgesprek de lening afsluiten. Wij hebben die vragenlijst dus 2 dagen geleden ingevuld. Ik vond het vet lastig! Ook met een paar flauwe instinkers. Nu wachten op de uitslag...

Succes! Hoop dat het lukt!
Met een meidenkwartet
pi_198301066
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Over hypotheken: in verband met de nieuwe badkamer en wat andere verbouwingsdingetjes willen we een lening toevoegen aan de hypotheek. Normaal gesproken ben je verplicht om een adviesgesprek aan te vragen, waar je ca. 600-700 euro voor betaalt. Nu is er een proef dat je een vragenlijst moet invullen met allerlei inhoudelijk hyptheekvragen, en als je daarvoor slaagt mag je zonder dat adviesgesprek de lening afsluiten. Wij hebben die vragenlijst dus 2 dagen geleden ingevuld. Ik vond het vet lastig! Ook met een paar flauwe instinkers. Nu wachten op de uitslag...

Ja die moeten wij ook doen inderdaad.
We zijn wel aan het oriënteren om het anders op te lossen. Dus toch geen tweede hypotheek. Vanochtend met een financieel adviseur gesproken en die raadde het af, heel lang verhaal maar in ons geval ben ik het ermee eens.

De subsidie regeling voor verduurzamen van je huis is gewijzigd waardoor we ineens wel in aanmerking komen, dat betekent dat we nog subsidie over 2020 krijgen en over wat we in 2021 nog gaan doen. Dan is wat we in 2021 gaan doen (plafonds uitbouw isoleren) gratisch, nou ja gratis, de subsidies opgeteld zijn genoeg om die werkzaamheden te dekken.

Verder wilden we extra lenen vanwege de gevel maar de knipvoeg mannen zitten uiteraard ramvol. Voordat die een keer tijd hebben, hebben we het al bijna bij elkaar gespaard.
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:31:00 #14
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198301357
Berschka en P&B vallen toch juist best ruim? Die lange sprieten van mn zus dragen of heel baggy , echt broeken en truien/shirts, of superstrak superkort . Niks wat normaal valt zeg maar. Ook broeken die baggy vallen en hoog water hebben. Neefje van 12 was overal uitgegroeid maar volgens zijn zussen kon ie prima met de juiste schoenen al zijn hoog water broeken nog aan. Clowntjes :') :+ :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198301403
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:08 schreef exode het volgende:

[..]

Ja die moeten wij ook doen inderdaad.
We zijn wel aan het oriënteren om het anders op te lossen. Dus toch geen tweede hypotheek. Vanochtend met een financieel adviseur gesproken en die raadde het af, heel lang verhaal maar in ons geval ben ik het ermee eens.

De subsidie regeling voor verduurzamen van je huis is gewijzigd waardoor we ineens wel in aanmerking komen, dat betekent dat we nog subsidie over 2020 krijgen en over wat we in 2021 nog gaan doen. Dan is wat we in 2021 gaan doen (plafonds uitbouw isoleren) gratisch, nou ja gratis, de subsidies opgeteld zijn genoeg om die werkzaamheden te dekken.

Verder wilden we extra lenen vanwege de gevel maar de knipvoeg mannen zitten uiteraard ramvol. Voordat die een keer tijd hebben, hebben we het al bijna bij elkaar gespaard.
Wat fijn dat jullie toch in aanmerking komen voor subsidie! De wachttijden zijn absurd nu inderdaad. Na de eerste offerte moesten wij ook nog ruim een half jaar wachten op de uitvoering.

Wij hebben de extra lening/hypotheek niet heel erg nodig, we zouden 80% uit spaargeld kunnen betalen en eventueel enkele opties later kunnen uitvoeren. Maar alles in 1x laten uitvoeren door de aannemer is uiteindelijk wel gunstiger voor de totaalprijs. En omdat de rente nu heel laag staat voor een extra lening, stoppen we het spaargeld als extra aflossing op de oorspronkelijke hypotheek. Dat is dan rentetechnisch gezien gunstiger.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198301481
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:52 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Het is moeilijk. Misschien wel voor mijzelf. Wil zo graag dat ze gewoon een positief body image heeft. Niet dat negatieve gevoel dat ik zelf jarenlang had.
Dat lijkt me inderdaad onwijs lastig. De mode-industrie en social media maken het er niet gemakkelijker op...
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 3 maart 2021 @ 14:11:56 #17
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198301841
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:52 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Grappig hoe dat scheelt hè?! Berschka en p&b past niet bij mijn dochter. De pasvorm en de maten. Dat helpt haar zelfvertrouwen totaal niet, dus we vermijden die merken voorlopig maar. Hoe stom is het dat een gezonde 13 jarige aan haarzelf en haar lichaam gaat twijfelen omdat ze geen broek kan vinden die past. Ik heb daar echt de pest in. Ze is gewoon prima op gewicht maar heeft sterke bovenbenen en billen.

Het is moeilijk. Misschien wel voor mijzelf. Wil zo graag dat ze gewoon een positief body image heeft. Niet dat negatieve gevoel dat ik zelf jarenlang had.
Hier een 13-jarige jongen met ondergewicht, die daar ook mega onzeker over is. Ik herken wat je zegt, het raakt me ook enorm. Ik heb jaren verspeeld aan mezelf haten, aan mezelf verbergen omdat ik te dun/te lelijk/te stom was. Dat hij nu mogelijk met iets soortgelijks te maken krijgt maakt me intens verdrietig. Nu is hij absoluut een stuk stoerder dan ik ooit geweest ben, maar je kind zien worstelen met dezelfde issues als jij destijds is toch een (nare) trip down memory lane he? :*
  woensdag 3 maart 2021 @ 16:43:43 #18
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_198303954
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:52 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Grappig hoe dat scheelt hè?! Berschka en p&b past niet bij mijn dochter. De pasvorm en de maten. Dat helpt haar zelfvertrouwen totaal niet, dus we vermijden die merken voorlopig maar. Hoe stom is het dat een gezonde 13 jarige aan haarzelf en haar lichaam gaat twijfelen omdat ze geen broek kan vinden die past. Ik heb daar echt de pest in. Ze is gewoon prima op gewicht maar heeft sterke bovenbenen en billen.

Het is moeilijk. Misschien wel voor mijzelf. Wil zo graag dat ze gewoon een positief body image heeft. Niet dat negatieve gevoel dat ik zelf jarenlang had.
Ja, mijn dochter heeft een makkelijk figuur en lengte.
Ze is 14 en heeft altijd maat 36 (1.48 en 45kg).
H&M valt altijd te groot hier met broeken.
pi_198304305
Mijn dochter is aan het leren voor een geschiedenistoets. Ik ben ook gelaagd want ik weet inmiddels alle vragen ook.
pi_198304760
Je bent natuurlijk pas geslaagd als je ook de antwoorden weet :P
pi_198305296
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 17:35 schreef Shandaly het volgende:
Je bent natuurlijk pas geslaagd als je ook de antwoorden weet :P
Die weet ik ook.
Ik weet nu wat horigen zijn.
pi_198308086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 18:09 schreef F_r het volgende:

[..]

Die weet ik ook.
Ik weet nu wat horigen zijn.
Dat weet ik ook! Dat zijn die poppetjes die je op een veld zet in het spel Carcassonne!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_198308104
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:41 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Dat weet ik ook! Dat zijn die poppetjes die je op een veld zet in het spel Carcassonne!
Met die benaming heb ik altijd net iets te veel lol :@ :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_198309493
In de vernieuwde versie zijn het geen horigen meer maar meeples.
pi_198309558
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:41 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Dat weet ik ook! Dat zijn die poppetjes die je op een veld zet in het spel Carcassonne!
Dat spel ken ik dus niet.
pi_198310204
Carcassonne is leuk! Alleen volgens mij heb ik mijn reiseditie uitgeleend aan mijn zusje die het grote spel niet mee kon nemen naar het buitenland. Hmz.

Kind is gewoon verkouden *O* Kreeg de uitslag tijdens een kinderfeestje en mocht toen alsnog komen, dus hij was helemaal blij. Hij had zich al neergelegd bij videobellen om te zien hoe zijn vriendje het cadeau zou vinden...
  woensdag 3 maart 2021 @ 22:26:47 #27
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198310581
....iemand heel toevallig ervaring met een baby + aantal daagjes CenterParcs?

6 maandjes oud, dus heftig zwemparadijs en muur beklimmen en ponyriden zit er niet in.
Wel relaxed wandelen in een frisse bosrijke omgeving, ook voor de ouders een beetje mooi uitzicht op bos en/of meer is interessant.

Ik heb een voucher van 50%, van Prenatal, en daarbij zelf mooie herinneringen van 30 jaar geleden, dus waarom niet even een paar daagjes er op uit :) (nu het nog kan, aangezien half NL dalijk op vakantie gaat IN Nederland en alles volgeboekt is tot zowat eind dit jaar)

Iemand die een park met mooi natuur kan aanraden?
Mai pben rai~!
  woensdag 3 maart 2021 @ 22:40:53 #28
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198310871
Ik zou die bon lekker bij het oud papier gooien.
  woensdag 3 maart 2021 @ 22:42:26 #29
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198310907
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 22:40 schreef amaranta het volgende:
Ik zou die bon lekker bij het oud papier gooien.
_O-

vertel
Mai pben rai~!
  Licht Ontvlambaar donderdag 4 maart 2021 @ 07:23:36 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_198313629
Omdat Centerparcs...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 4 maart 2021 @ 08:07:46 #31
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198313952
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 22:42 schreef KNAK het volgende:

[..]

_O-

vertel
Als je doel, lekker wandelen met je 6 maanden oude baby, is, dan zijn er wel 5464574 locaties die ik zou verkiezen boven een huisje op een vakantiepark, alwaar je niet van plan bent om van de faciliteiten gebruik te maken.
pi_198314115
Ja dat. “Natuur” op center parks eindigt bij een hek, en dat hek zit vaak een stuk dichterbij dan je dacht... als kind dacht ik dat t allemaal “in het bos” was maar als volwassene zie je al snel anders.

RCN is landelijker vaak, of iets via natuurhuisje ofzo.

RCN het grote bos is wel leuk!
Kwak
pi_198314300
Ik snap echt wel dat mensen CP geweldig vinden, zeker met wat oudere kinderen is er natuurlijk heel veel vermaak. Ik vind de huisjes echter of zwaar onder de maat of veel te duur.
Wij hadden ook die Prenatal bon, maar de gewone aanbiedingen zijn veel beter over het algemeen.

EN bijna alles is dicht nu op CP, dus je hebt je huisje en het park en dan zou ik zeker voor een ander park gaan.

Wij vinden Landal vele malen beter als we naar een park willen. Die hebben ook speciale baby huisjes, met echt alles aanwezig wat je nodig hebt voor een baby. Dat is pas relaxt vakantie.

Maar goed wij zitten al jaren ramvast aan schoolvakanties dus wij slaan de parken in Nederland meestal over.

Mijn vriendin begint hem te knijpen over de zomervakantie. Wij hebben dus Zweden geboekt, dat is de vakantie van vorig jaar die we niet konden annuleren alleen verzetten. En dat verzetten ging al niet geheel vlekkeloos.
Zij gaat er vanuit dat we niet kunnen (of willen) gaan. Ik heb nog steeds goede hoop dat we wel kunnen gaan.

Maar goed, annuleren kan wel, maar dan zijn we al ons geld kwijt en dat gaat niet om een paar honderd Euro. Zij wilt alvast wat anders boeken in Nederland, maar als we echt ons geld kwijt zijn, wordt dat weer kamperen en alle campings die wij enigszins interessant vinden, zitten natuurlijk al vol.

Luxeprobleem maar bluh.
pi_198314382
Wij zijn toen naar CP in Frankrijk gegaan met 3 maanden oude Bas. Maar m'n zwager en schoonzus woonde toen nog in Parijs en zijn een weekend langs geweest, dat was voornamelijk de reden :P

Ik moest verdorie net weer voor een covidtest want ik zit in een bron en contactonderzoek. Alleen is die stok in je keel niet fijn als je kotsmisselijk bent :r
pi_198314462
Onze vaatwasser heeft een onderdeel van de cafetiere opgegeten en nu kan ik geen koffie zetten :'(
pi_198314608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:51 schreef exode het volgende:
Onze vaatwasser heeft een onderdeel van de cafetiere opgegeten en nu kan ik geen koffie zetten :'(
Neeeeeeeeeeeeeee :'( :'( :'( :'( :'(
  donderdag 4 maart 2021 @ 09:05:30 #37
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198314638
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:51 schreef exode het volgende:
Onze vaatwasser heeft een onderdeel van de cafetiere opgegeten en nu kan ik geen koffie zetten :'(
Hoe dan?
pi_198314756
@exode Bijna weekend. :*

Mijn vader wordt begin april 65 jaar maar hij kan nog niet met pensioen.
Hij is schilder en nu heb ik tijdens mijn nachtdienst een sprookje op rijm geschreven. :P
Nu nog even onderzoeken in welke vorm ik dit op papier of als cadeau-idee kan vormgeven.

Zit me nu al te verkneukelen om hem te verrassen. :D *O*
pi_198314785
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:05 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hoe dan?
Ja daar snap ik dus ook niets van. Heb dat hele ding uitgekamd, opvangdinges eruit gehaald, echt alles bekeken. Het is een flexibel rondje dus als die met kracht wordt samengeperst gaat die misschien door dat opvang ding heen, geen idee.
pi_198314797
De huisjes van Landal zijn idd veel beter, Center parcs moet het vooral van de faciliteiten hebben. Wij waren dus met baby’s en dreumesen fan van Landal, maar nu begint Center parcs het qua populariteit weer te winnen, vanwege zwembad icm dat Landal vaak duurder is. Plus dat we nu geen babybedjes meer mee hoeven te nemen, die dingen passen bij CP amper.

Ik vermoed dat wij een last minute vakantie gaan boeken. Dan zien we wel wat het wordt. Ik ga op dit moment nog geen vliegvakantie boeken, maar voor Nederland betaal je bijna hetzelfde, als er überhaupt nog plek is, en dat vind ik het eigenlijk niet waard.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_198314800
Vind het een goede reden om de teruggave van de belastindienst te gebruiken voor die Siemens volautomaat.
pi_198314891
Wij hebben toevallig voor september geboekt met de Prénatal bon. Scheelde nog wel wat met de vroegboekkorting maar ver van 50% natuurlijk. Ik vond het tegenvallen hoeveel 'luxe' huisjes uitgesloten zijn. We hebben gelukkig nog een wat groter huisje met sauna etc kunnen boeken. Maar nog geen tips dus.
Landal met babybungalow wel twee keer gedaan. Dat was gewoon fijn dat we geen grote spullen mee moesten nemen. En twee keer een locatie waarbij we van het park het bos in liepen.
Met corona maatregelen vond ik het ideaal met baby. Zwembad was wel open maar moest je reserveren en mocht je maar een uur. Buiten seizoen met maar 15 in het hele zwembad dus zoon heeft lekker rustig heel het zwembad rondgedobberd in de swimtrainer. Eten afhalen en in het huisje opeten.
pi_198315250
Bedankt voor alle kledingtips!
Ik ga eens snuffelen :).

quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 22:26 schreef KNAK het volgende:
....iemand heel toevallig ervaring met een baby + aantal daagjes CenterParcs?

6 maandjes oud, dus heftig zwemparadijs en muur beklimmen en ponyriden zit er niet in.
Wel relaxed wandelen in een frisse bosrijke omgeving, ook voor de ouders een beetje mooi uitzicht op bos en/of meer is interessant.

Ik heb een voucher van 50%, van Prenatal, en daarbij zelf mooie herinneringen van 30 jaar geleden, dus waarom niet even een paar daagjes er op uit :) (nu het nog kan, aangezien half NL dalijk op vakantie gaat IN Nederland en alles volgeboekt is tot zowat eind dit jaar)

Iemand die een park met mooi natuur kan aanraden?
Mijn idee van centerparks is een beetje vergane glorie, wat ik tot nu toe gezien heb waren muffe huisjes, waar al jaren weinig aan was gedaan.
Met baby zou ik denk ik iets anders zoeken.

quote:
17s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:47 schreef douche-eendje het volgende:
Ik moest verdorie net weer voor een covidtest want ik zit in een bron en contactonderzoek. Alleen is die stok in je keel niet fijn als je kotsmisselijk bent :r
:r hopelijk negatief!

quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:51 schreef exode het volgende:
Onze vaatwasser heeft een onderdeel van de cafetiere opgegeten en nu kan ik geen koffie zetten :'(
Oh noooo, hoe kan dat... :o
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198315662
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:51 schreef exode het volgende:
Onze vaatwasser heeft een onderdeel van de cafetiere opgegeten en nu kan ik geen koffie zetten :'(
Tijd om het espressoapparaat te kopen!
pi_198315713
Mijn dag kan niet meer stuk. De coronatest van mijn dochter is negatief. Gelukkig hoeven we niet wéér twee weken met z'n allen thuis te zitten. *O* Ik vind ze verder overigens best leuk enzo hoor, mijn man en kinderen, maar niet 24/7 en in combinatie met thuisscholing. :+

quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:20 schreef exode het volgende:
Vind het een goede reden om de teruggave van de belastindienst te gebruiken voor die Siemens volautomaat.
Dat is een héél goed doel voor de teruggave. ;)
pi_198315844
Fijn Nikki!

Bij de jongste op school is een klas naar huis gestuurd ivm een coronapositief geteste (leerkracht of kind verteld het verhaal niet). Hopen dat het bij die klas blijft...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198316173
Meivakantie geboekt :)
Afgelopen zomer wilden we er al heen maar zaten ze vol, nu wel een plekje over.

We gaan naar Friesland: binneninn.nl oud schoolgebouw omgetoverd tot groepsaccomodatie maar in schoolvakanties kan je de appartementen apart van elkaar huren.

Soort van kampeergevoel maar dan met muren en bedden en hopelijk nachtrust >:)
  donderdag 4 maart 2021 @ 11:27:53 #48
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198316453
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:07 schreef amaranta het volgende:

[..]

Als je doel, lekker wandelen met je 6 maanden oude baby, is, dan zijn er wel 5464574 locaties die ik zou verkiezen boven een huisje op een vakantiepark, alwaar je niet van plan bent om van de faciliteiten gebruik te maken.
Dat is het doel, + iets leuks voor mijn wederhelft in de vorm van een bubbelbad, sauna in het huisje. Huisje aan het meer, in een groene omgeving. Daarnaast werk ik sinds de geboorte ook elke dag en kan dan die paar midweek-daagjes ook even geheel richten op de kleine. Het is dus ook voor mij even een break.
Dat door Corona de faciliteiten op een laag pitje staan heb ik al kunnen lezen; restaurants dicht, zwembad dicht.. maar dat is enigszins te overleven.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 08:40 schreef exode het volgende: Ik vind de huisjes echter of zwaar onder de maat of veel te duur.
Wij hadden ook die Prenatal bon, maar de gewone aanbiedingen zijn veel beter over het algemeen.

EN bijna alles is dicht nu op CP, dus je hebt je huisje en het park en dan zou ik zeker voor een ander park gaan.

Wij vinden Landal vele malen beter als we naar een park willen. Die hebben ook speciale baby huisjes, met echt alles aanwezig wat je nodig hebt voor een baby. Dat is pas relaxt vakantie.

Heb inmiddels al zelf ontdekt dat je voor die Prenatal korting een andere pagina moet bezoeken waarin je inderdaad 50% krijgt, maar wel berekend over een veel hoger standaard bedrag :') . Last minute is goedkoper, en zelfs sommige andere standaard prijzen ook. Dus een wassen neus.

Landal ken ik niet,.. ik ga me daar zo dan even in verdiepen. CP heeft mij mooie herineringen achtergelaten. Dit is echter een kleine 30 jaar geleden. Wat daar nu van over is - geen idee. Als mij sterk wordt aangeraden Landal te gaan bekijken ga ik dat zeker doen.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:31 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij hebben toevallig voor september geboekt met de Prénatal bon. Scheelde nog wel wat met de vroegboekkorting maar ver van 50% natuurlijk. Ik vond het tegenvallen hoeveel 'luxe' huisjes uitgesloten zijn. We hebben gelukkig nog een wat groter huisje met sauna etc kunnen boeken. Maar nog geen tips dus.
Landal met babybungalow wel twee keer gedaan. Dat was gewoon fijn dat we geen grote spullen mee moesten nemen. En twee keer een locatie waarbij we van het park het bos in liepen.
Met corona maatregelen vond ik het ideaal met baby. Zwembad was wel open maar moest je reserveren en mocht je maar een uur. Buiten seizoen met maar 15 in het hele zwembad dus zoon heeft lekker rustig heel het zwembad rondgedobberd in de swimtrainer. Eten afhalen en in het huisje opeten.
Welk Landal park was dat?

quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 09:20 schreef FlyingFish het volgende:
De huisjes van Landal zijn idd veel beter, Center parcs moet het vooral van de faciliteiten hebben. Wij waren dus met baby’s en dreumesen fan van Landal, maar nu begint Center parcs het qua populariteit weer te winnen, vanwege zwembad icm dat Landal vaak duurder is. Plus dat we nu geen babybedjes meer mee hoeven te nemen, die dingen passen bij CP amper.

Aangezien ik dit ook deels doe voor mijn vrouw wil ik wel wat luxe er in werpen in de vorm van sauna en yakuzzi, Zwembad gaan we niiet gebruiken, wat overigens toch gesloten is. Overdag een beetje pielen buiten, rondstruinen, en in de avond zelf lekker eten en relaxen met de faciliteiten van het huisje.
Als Landal het net even wat beter geregeld heeft mbt de baby spulletjes is dat al de overweging waard. :)
Mai pben rai~!
pi_198316531
De luxere Landal huisjes hebben vaak een sauna en bubbelbad, Hof van Saksen is nog eens de overtreffende trap volgens mij.

Je kan bij Landal filteren op sauna en bubbelbad dus dan heb je ze zo op een rijtje.

Ik ben zelf geen fan van Roompot maar ook zij hebben tegenwoordig vrij luxe nieuwere huizen.
pi_198316594
Hier ook een Landal-fan. Toevallig zaten we afgelopen weekend in een baby-bungalow en dat is wel echt een uitkomst, geen gedoe met een campingbed dat niet goed in de kamer past. Hoewel die baby-bungalows dan weer geen sauna of bubbelbad hebben.

Als je ANWB-lid bent moet je via ANBW boeken, dan krijg je nog zo'n ¤50 korting.
  donderdag 4 maart 2021 @ 11:39:54 #51
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198316644
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:36 schreef lunapuella het volgende:
Hier ook een Landal-fan. Toevallig zaten we afgelopen weekend in een baby-bungalow en dat is wel echt een uitkomst, geen gedoe met een campingbed dat niet goed in de kamer past. Hoewel die baby-bungalows dan weer geen sauna of bubbelbad hebben.

Als je ANWB-lid bent moet je via ANBW boeken, dan krijg je nog zo'n ¤50 korting.
Ben al flink aan het snuffelen, en een hoop diversiteit is het eerste wat opvalt. Het is niet echt 1 soort formule als CP

Wel jammer dat niet beide mogelijk is. Baby bungalow is een mooi idee, want makkelijk. Maar als babytje slaapt wil ik mama ook wat plezier gunnen met een sauna/bubbelbad....
Mai pben rai~!
pi_198316663
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:27 schreef KNAK het volgende:
[..]

CP heeft mij mooie herineringen achtergelaten. Dit is echter een kleine 30 jaar geleden. Wat daar nu van over is - geen idee.
Nou ongeveer hetzelfde nog denk ik. _O- Wij zijn afgelopen zomer in Duitsland naar CP geweest. Het zijn gewoon echt oude huisjes, omhoog gekruld laminaat, echt nog de stijl die ik me herinner van vroegere familievakanties.
Prima voor ons met zijn tweëen, maar met een baby en als het een beetje als mini luxe-vakantie bedoeld is zou ik het niet doen.

Ben zelf groot airb&b fan, maar dan moet je wel vaak zelf al het eten regelen natuurlijk. Dat moet je maar net willen.
pi_198316691
Ik heb ook een vraag. Hier zijn vast wel mensen die een schoonmaakster hebben. Hoe begin je zoiets?
Twee in de buurt wonende vrienden van mij hebben een schoonmaaksters en beide schoonmaaksters hebben plek voor nog een huis. Man en ik verafschuwen schoonmaken en werken allebei (bijna) fulltime dus ik vind dit wel een verdiende luxe. Maar hoe kies ik dan 1 schoonmaakster? Laat je ze allebei langs komen voor een kennismaking ofzo? En hoeveel uur voor hoeveel geld is dan normaal? Ik dacht zelf aan om de week 2 uur, dat we het tussendoor zelf bijhouden.
Kortom, hellup. :+
pi_198316898
@KNAK wij zijn naar Lommerbergen en rabbit hill geweest. Die laatste had het fijnste huisje van de twee. De babybungalows zijn helaas niet echt luxe te noemen. Die moeten het er echt alleen van hebben dat alles voor een baby er is. Wij hadden ook naar hof van Saksen gekeken maar dat vond ik heel erg veel geld voor wat hip babymeubilair.

CP is blijkbaar wel wat huisjes aan het vernieuwen. Dat maakt het aanbod niet overzichtelijker. Gewoon, premium, Vip en dan wel of niet vernieuwd. Het nieuwe park dat ze aan het bouwen zijn net over de grens in Limburg ziet er veelbelovend uit. Vrij ruime vrijstaande huisjes. Wij durfden alleen over de grens boeken nog niet aan.
pi_198316958
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:39 schreef KNAK het volgende:

[..]

Ben al flink aan het snuffelen, en een hoop diversiteit is het eerste wat opvalt. Het is niet echt 1 soort formule als CP

Wel jammer dat niet beide mogelijk is. Baby bungalow is een mooi idee, want makkelijk. Maar als babytje slaapt wil ik mama ook wat plezier gunnen met een sauna/bubbelbad....
Is dit wat?
https://www.landal.nl/par(...)InN0Ijo5MjUsIm4iOjR9

Of deze:
https://www.landal.nl/par(...)InN0Ijo5MjUsIm4iOjN9
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:11:01 #56
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198317046
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:59 schreef Bottoms_up het volgende:
@:KNAK wij zijn naar Lommerbergen en rabbit hill geweest. Die laatste had het fijnste huisje van de twee. De babybungalows zijn helaas niet echt luxe te noemen. Die moeten het er echt alleen van hebben dat alles voor een baby er is. Wij hadden ook naar hof van Saksen gekeken maar dat vond ik heel erg veel geld voor wat hip babymeubilair.

CP is blijkbaar wel wat huisjes aan het vernieuwen. Dat maakt het aanbod niet overzichtelijker. Gewoon, premium, Vip en dan wel of niet vernieuwd. Het nieuwe park dat ze aan het bouwen zijn net over de grens in Limburg ziet er veelbelovend uit. Vrij ruime vrijstaande huisjes. Wij durfden alleen over de grens boeken nog niet aan.
Was net toevallig aan het kijken naar Rabbit Hill
https://www.landal.nl/par(...)MjAyMSIsInN0IjowfQ==

Huisje met sauna/bubbelbad, vrij mooie omgeving zo op het eerste gezicht. bungalow met kinderstoel en kinderbed waardoor ik me dan direct afvraag waarom een babybungalow dan nodig is. Knal wat extra's van huis de auto in en je kan een wat luxere bungalow pakken
4 dagen voor 350 is te doen...

quote:
Ik ga ook dat even bekijken :D
Mai pben rai~!
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:20:02 #57
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198317128
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:27 schreef KNAK het volgende:

[..]

Dat is het doel, + iets leuks voor mijn wederhelft in de vorm van een bubbelbad, sauna in het huisje. Huisje aan het meer, in een groene omgeving. Daarnaast werk ik sinds de geboorte ook elke dag en kan dan die paar midweek-daagjes ook even geheel richten op de kleine. Het is dus ook voor mij even een break.
Dat door Corona de faciliteiten op een laag pitje staan heb ik al kunnen lezen; restaurants dicht, zwembad dicht.. maar dat is enigszins te overleven.
[..]

Heb inmiddels al zelf ontdekt dat je voor die Prenatal korting een andere pagina moet bezoeken waarin je inderdaad 50% krijgt, maar wel berekend over een veel hoger standaard bedrag :') . Last minute is goedkoper, en zelfs sommige andere standaard prijzen ook. Dus een wassen neus.

Landal ken ik niet,.. ik ga me daar zo dan even in verdiepen. CP heeft mij mooie herineringen achtergelaten. Dit is echter een kleine 30 jaar geleden. Wat daar nu van over is - geen idee. Als mij sterk wordt aangeraden Landal te gaan bekijken ga ik dat zeker doen.
[..]

Welk Landal park was dat?
[..]

Aangezien ik dit ook deels doe voor mijn vrouw wil ik wel wat luxe er in werpen in de vorm van sauna en yakuzzi, Zwembad gaan we niiet gebruiken, wat overigens toch gesloten is. Overdag een beetje pielen buiten, rondstruinen, en in de avond zelf lekker eten en relaxen met de faciliteiten van het huisje.
Als Landal het net even wat beter geregeld heeft mbt de baby spulletjes is dat al de overweging waard. :)
Dat van die 50% op een dure prijs stond me ook nog bij ja.
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:23:20 #58
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_198317163
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb ook een vraag. Hier zijn vast wel mensen die een schoonmaakster hebben. Hoe begin je zoiets?
Twee in de buurt wonende vrienden van mij hebben een schoonmaaksters en beide schoonmaaksters hebben plek voor nog een huis. Man en ik verafschuwen schoonmaken en werken allebei (bijna) fulltime dus ik vind dit wel een verdiende luxe. Maar hoe kies ik dan 1 schoonmaakster? Laat je ze allebei langs komen voor een kennismaking ofzo? En hoeveel uur voor hoeveel geld is dan normaal? Ik dacht zelf aan om de week 2 uur, dat we het tussendoor zelf bijhouden.
Kortom, hellup. :+
Ik zou inderdaad met allebei even een keer afspreken, wel fijn als er iets te kiezen is, toch? Je zou ook eerst die vrienden nog even kunnen uithoren over hoe ze elk te werk gaan en op basis daarvan al een eerste voorkeur hebben en dan die eerst uitnodigen en kijken of je tot een overeenstemming kunt komen (en pas als dat niet lukt nummer 2 benaderen). Wij hebben lange tijd iemand gehad die elke twee weken 3 uur kwam schoonmaken. Daarin kon ze best veel doen. Twee uur is misschien net wat krap, maar het ligt er ook aan welke klusjes je ze wil laten doen. Onze hulp kreeg last van een aantal chronische pijnklachten waardoor ze op een gegeven moment moest stoppen. En in Coronatijd hadden we zelf door de wegvallende woon-werk-reistijd wel wat meer ruimte om het zelf bij te houden. Maar langzamerhand begin ik er toch ook wel weer genoeg van te krijgen, dus ik ga denk ik ook weer op zoek.(maar het blijft altijd een wat ongemakkelijk iets, vind ik, iemand anders jouw viezigheid op laten ruimen).
in de haak.
pi_198317172
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:11 schreef KNAK het volgende:

[..]

Was net toevallig aan het kijken naar Rabbit Hill
https://www.landal.nl/par(...)MjAyMSIsInN0IjowfQ==

Huisje met sauna/bubbelbad, vrij mooie omgeving zo op het eerste gezicht. bungalow met kinderstoel en kinderbed waardoor ik me dan direct afvraag waarom een babybungalow dan nodig is. Knal wat extra's van huis de auto in en je kan een wat luxere bungalow pakken
4 dagen voor 350 is te doen...
[..]

Ik ga ook dat even bekijken :D
De luxe van een babybungalow is dat er een ingerichte kamer met ledikant, commode etc is ipv een bedje nog ergens kwijt kunnen. Dat zal ook afhangen van hoe makkelijk jouw baby is. Die 55m2 uit jouw link is niet super ruim als er nog een bedje gezet moet worden.
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:31:11 #60
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198317273
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:23 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

De luxe van een babybungalow is dat er een ingerichte kamer met ledikant, commode etc is ipv een bedje nog ergens kwijt kunnen. Dat zal ook afhangen van hoe makkelijk jouw baby is. Die 55m2 uit jouw link is niet super ruim als er nog een bedje gezet moet worden.
Okie... duidelijk. Het gaat dus lastig kiezen worden en moet dan gewoon maar voor die 4 dagen niet lastig doen en gewoon boeken en gaan. Beetje flexibele instelling hebben en je komt al een heel eind.

Daarentegen, zit ik toch met die herinneringen;
https://www.centerparcs.n(...)ennen/cottage/KV2131
Voor zowat dezelfde prijs,..

Ik ben dit topic met vragen aan het kapen en laat het hier nu bij. Ik ben iig een keuze rijker; Landal. Als ik dit keer niet ga zal ik zeker een volgende keer overwegen :)
Mai pben rai~!
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:34:44 #61
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198317325
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:23 schreef trui het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad met allebei even een keer afspreken, wel fijn als er iets te kiezen is, toch? Je zou ook eerst die vrienden nog even kunnen uithoren over hoe ze elk te werk gaan en op basis daarvan al een eerste voorkeur hebben en dan die eerst uitnodigen en kijken of je tot een overeenstemming kunt komen (en pas als dat niet lukt nummer 2 benaderen). Wij hebben lange tijd iemand gehad die elke twee weken 3 uur kwam schoonmaken. Daarin kon ze best veel doen. Twee uur is misschien net wat krap, maar het ligt er ook aan welke klusjes je ze wil laten doen. Onze hulp kreeg last van een aantal chronische pijnklachten waardoor ze op een gegeven moment moest stoppen. En in Coronatijd hadden we zelf door de wegvallende woon-werk-reistijd wel wat meer ruimte om het zelf bij te houden. Maar langzamerhand begin ik er toch ook wel weer genoeg van te krijgen, dus ik ga denk ik ook weer op zoek.(maar het blijft altijd een wat ongemakkelijk iets, vind ik, iemand anders jouw viezigheid op laten ruimen).
Ik zou ook kijken wie van de twee het meest tevreden is en dan diegene gewoon laten komen kennismaken.
Ik ben zo iemand die dan zou gaan schoonmaken omdat de schoonmaakster komt, dus ik doe het niet maar elke x als ik aan het poetsen ben denk ik had ik maar een poets haha.
Maar nu met fulltime thuiswerken ook weer niks eigenlijk, want ik ben er altijd en ik ga niet zitten werken terwijl iemand anders mijn badkamer aan het boenen is :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198317374
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:31 schreef KNAK het volgende:

[..]

Okie... duidelijk. Het gaat dus lastig kiezen worden en moet dan gewoon maar voor die 4 dagen niet lastig doen en gewoon boeken en gaan. Beetje flexibele instelling hebben en je komt al een heel eind.

Daarentegen, zit ik toch met die herinneringen;
https://www.centerparcs.n(...)ennen/cottage/KV2131
Voor zowat dezelfde prijs,..

Ik ben dit topic met vragen aan het kapen en laat het hier nu bij. Ik ben iig een keuze rijker; Landal. Als ik dit keer niet ga zal ik zeker een volgende keer overwegen :)
Wij hebben voor september deze geboekt.
https://www.centerparcs.n(...)s/eden-cottage/HB452?

Die stond ergens in de lijst met uitgesloten huisjes maar die konden we toch boeken met de korting. Is niet 1 van de vernieuwde huisjes maar we gokken het erop.
  donderdag 4 maart 2021 @ 12:44:22 #63
24329 KNAK
ff w88,......
pi_198317479
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:38 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Wij hebben voor september deze geboekt.
https://www.centerparcs.n(...)s/eden-cottage/HB452?

Die stond ergens in de lijst met uitgesloten huisjes maar die konden we toch boeken met de korting. Is niet 1 van de vernieuwde huisjes maar we gokken het erop.
Staat op mijn datum op eur360.. weet even niet wat het verschil tussen Eden en standaard VIP is, maar fotos zien er goed uit. De prenatal korting bedoel je? of een andere
Mai pben rai~!
pi_198317614
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:44 schreef KNAK het volgende:

[..]

Staat op mijn datum op eur360.. weet even niet wat het verschil tussen Eden en standaard VIP is, maar fotos zien er goed uit. De prenatal korting bedoel je? of een andere
Prénatal korting ja. Dat scheelde op onze datum zo'n 250 euro met de vroegboekkorting. Op onze datum konden we nog kiezen tussen een premium en dit. Omdat we begin september gaan wilden we graag een BBQ. Dat was de voornaamste reden hiervoor te kiezen. En de ruimte natuurlijk.
Voor een weekend vind ik het niet veel uitmaken maar langer word ik gek in een klein huisje.
pi_198317855
Ik hoor eigenlijk over schoonmakers vooral dat ze vaak afhaken door allerlei omstandigheden. En dan kun je weer naar een nieuwe op zoek.
Mijn moeder heeft zoveel gedonder ermee gehad dat ze die energie maar weer in zelf poetsen is gaan stoppen :')
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198318081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 12:34 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ik zou ook kijken wie van de twee het meest tevreden is en dan diegene gewoon laten komen kennismaken.
Ik ben zo iemand die dan zou gaan schoonmaken omdat de schoonmaakster komt, dus ik doe het niet maar elke x als ik aan het poetsen ben denk ik had ik maar een poets haha.
Maar nu met fulltime thuiswerken ook weer niks eigenlijk, want ik ben er altijd en ik ga niet zitten werken terwijl iemand anders mijn badkamer aan het boenen is :')
Ja dat lijkt me toch ook wel ongemakkelijk, dat je thuis bent terwijl iemand anders schoonmaakt. Maar als ik moet wachten tot ik niet meer thuiswerk duurt het wel nog heel lang. En nu maken we eigenlijk te weinig schoon, omdat we het zó stom vinden. Dus mehh.

Misschien toch gewoon allebei uitnodigen idd.
pi_198318217
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:26 schreef Vaiana het volgende:

[..]

Ja dat lijkt me toch ook wel ongemakkelijk, dat je thuis bent terwijl iemand anders schoonmaakt. Maar als ik moet wachten tot ik niet meer thuiswerk duurt het wel nog heel lang. En nu maken we eigenlijk te weinig schoon, omdat we het zó stom vinden. Dus mehh.

Misschien toch gewoon allebei uitnodigen idd.
Hier is er altijd iemand thuis als de poets komt. Dat gaat al jaren zo. In het begin vond ik het raar, maar op zich is iedereen gewoon aan het werk. Nu is er na al die tijd wel een beetje een band opgebouwd. En wordt er al eens flink gelachen als ze bezig is.

Je kan ook beide tegelijk laten komen. Dan de woonkamer in twee delen en wie het eerste klaar is met haar helft poetsen, wordt het :D :P
pi_198318451
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb ook een vraag. Hier zijn vast wel mensen die een schoonmaakster hebben. Hoe begin je zoiets?
Twee in de buurt wonende vrienden van mij hebben een schoonmaaksters en beide schoonmaaksters hebben plek voor nog een huis. Man en ik verafschuwen schoonmaken en werken allebei (bijna) fulltime dus ik vind dit wel een verdiende luxe. Maar hoe kies ik dan 1 schoonmaakster? Laat je ze allebei langs komen voor een kennismaking ofzo? En hoeveel uur voor hoeveel geld is dan normaal? Ik dacht zelf aan om de week 2 uur, dat we het tussendoor zelf bijhouden.
Kortom, hellup. :+
Wij (gezin met twee jonge kinderen) hebben een hulp. Ze komt wekelijks 2,5 uur. Ze poetst de ene week beneden grondig en doet boven dan alleen stoffen, stofzuigen, dweilen en wc, de andere week doet ze het andersom. Ideaal.
Wij hebben haar via een bekende, dat voelde veiliger.

De eerste keer was ik thuis toen ze kwam en bespraken we de wensen en de financiën. Sindsdien heeft ze de sleutel en regelt ze het allemaal zelf.

Ze appt me als er iets van de schoonmaakspullen bijna op is en ze heeft zich in de afgelopen vier jaar pas twee keer ziek gemeld.
Wat ik ook fijn vind: ze ziet het als er iets nodig is. Dus vorige week lapte ze mijn ramen, twee weken eerder maakte ze mijn hele oven grondig schoon. Dat soort extra’s. Daar hoef ik niet om te vragen, dat ziet ze zelf.

Ooit is ze wat langer bezig, ooit wat minder lang. Dat appt ze dan ook netjes.

Het is pure luxe maar luxe waar ik enorm van geniet, ze is iedere euro waard. Dus we geven haar regelmatig wat extra’s.
pi_198319943
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:34 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Hier is er altijd iemand thuis als de poets komt. Dat gaat al jaren zo. In het begin vond ik het raar, maar op zich is iedereen gewoon aan het werk. Nu is er na al die tijd wel een beetje een band opgebouwd. En wordt er al eens flink gelachen als ze bezig is.

Je kan ook beide tegelijk laten komen. Dan de woonkamer in twee delen en wie het eerste klaar is met haar helft poetsen, wordt het :D :P
_O- _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 13:49 schreef Malteser het volgende:

[..]

Wij (gezin met twee jonge kinderen) hebben een hulp. Ze komt wekelijks 2,5 uur. Ze poetst de ene week beneden grondig en doet boven dan alleen stoffen, stofzuigen, dweilen en wc, de andere week doet ze het andersom. Ideaal.
Wij hebben haar via een bekende, dat voelde veiliger.

De eerste keer was ik thuis toen ze kwam en bespraken we de wensen en de financiën. Sindsdien heeft ze de sleutel en regelt ze het allemaal zelf.

Ze appt me als er iets van de schoonmaakspullen bijna op is en ze heeft zich in de afgelopen vier jaar pas twee keer ziek gemeld.
Wat ik ook fijn vind: ze ziet het als er iets nodig is. Dus vorige week lapte ze mijn ramen, twee weken eerder maakte ze mijn hele oven grondig schoon. Dat soort extra’s. Daar hoef ik niet om te vragen, dat ziet ze zelf.

Ooit is ze wat langer bezig, ooit wat minder lang. Dat appt ze dan ook netjes.

Het is pure luxe maar luxe waar ik enorm van geniet, ze is iedere euro waard. Dus we geven haar regelmatig wat extra’s.
Ohja, je kan ook nog halve uren doen natuurlijk. Wat betalen jullie per uur?
pi_198320481
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 15:34 schreef Vaiana het volgende:

[..]

_O- _O-
[..]

Ohja, je kan ook nog halve uren doen natuurlijk. Wat betalen jullie per uur?
Wij hebben ook een hulp. Ook via bekenden. Ik had eerst een advertentie gezet op een lokale facebook-groep. Dat gaf veel reacties, dus ansich is dat wel een tip, maar tegelijkertijd had ik geen idéé hoe dan iemand te selecteren die me betrouwbaar en goed leek.

Hier komt ze 3 uur per week en wij hebben een wat oudere mevrouw die prima ziet wat er wanneer moet gebeuren. Soms is ze er wat langer als ze een extra klus wil doen, dat overlegd ze dan ook.

Wij betalen 15 euro per uur. Ik vind dat het meer dan waard, want de rust in mn hoofd die dat geeft is goud waard. En ook wij stoppen haar regelmatig extra’s toe (en met kerst een kerstpakket).
  donderdag 4 maart 2021 @ 16:13:58 #71
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198320493
Ik hoor dat sinds dit jaar 15 euro gangbaar is.
Mijn ouders hebben trwns al zo lang als ik me kan herinneren dezelfde poets thuis, dat is wel leuk.
Ze heet hetzelfde als mijn moeder ook nog, mijn vader heeft twee José's zegt ie altijd, met de poets gaat ie altijd naar de bingo ook al 40 jaar :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 4 maart 2021 @ 16:16:00 #72
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198320515
Ik kan het nu met thuiswerken juist wel fijn bijhouden eigenlijk ook hoor, als ik elke dag iets doe en dan om de dag even dweil ziet het er nu altijd tiptop uit en ik vraag me af waarvoor ik het doe, voor al die visite en spontane binnenvallers? Hi ha ho :')
Maar ik kan niet werken als het een rommeltje is. Rust en orde en netheid. O+
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198320916
Wij krijgen volgende week vrijdag voor het eerste een poetshulp. Ze zal elke vrijdag komen, 4 uur lang. In België is een gesubsidiëerd systeem, waar je maar 9 euro per uur betaald.

Ik kan niet wachten! Eindelijk met een schoon huis het weekend in, wat een heerlijkheid.
pi_198321019
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Vaiana het volgende:
Ik heb ook een vraag. Hier zijn vast wel mensen die een schoonmaakster hebben. Hoe begin je zoiets?
Twee in de buurt wonende vrienden van mij hebben een schoonmaaksters en beide schoonmaaksters hebben plek voor nog een huis. Man en ik verafschuwen schoonmaken en werken allebei (bijna) fulltime dus ik vind dit wel een verdiende luxe. Maar hoe kies ik dan 1 schoonmaakster? Laat je ze allebei langs komen voor een kennismaking ofzo? En hoeveel uur voor hoeveel geld is dan normaal? Ik dacht zelf aan om de week 2 uur, dat we het tussendoor zelf bijhouden.
Kortom, hellup. :+
Wij betalen E12.50 per uur, maar dat is volgens mij niet heel veel. Ze komt nu al een tijdje niet ivm de coronamaatregelen enzo. Ze kwam ongeveer 3 uur per week.
Ze komt hier al jaren, ik ben regelmatig thuis, drinken we tussendoor een kop koffie of we doen een keer samen de keukenkastjes of dat soort klusjes.

We hebben een tijdje een ander gehad en die hadden we via marktplaats, toen hebben we een paar mensen laten komen en gewoon een gesprek gevoerd over verwachtingen van beide kanten.
Ook gevraagd wat zij dachten aan tijd nodig te hebben, die via marktplaats schatte ook 3 uur in. Zij vroeg minder, maar ze maakte ook minder goed schoon :') .

Ik ben er wel weer aan toe dat ze komt, maar ze was zelf nog niet zo ver.
Heb zelfs overwogen om rond te gaan kijken naar een ander.
Ik verzuip altijd een beetje in het schoonmaakgedeelte van het huishouden, maar goed intussen heeft mijn wederhelft ook ingezien dat het helpt om het samen te doen, dat werkt een stuk beter in elk geval.
Gedeelde smart is halve smart, zoiets.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198321217
Ik heb de hoop op een hulp opgegeven. Er is altijd iets mee bij ons.

Balen er wel van want met 2 kleine kinderen en drukke banen schiet veel er bij in. Met name de grote dingen zou ik zo graag door iemand anders laten doen. Vooral vanwege de huisstofmijtallergie van B. Wij stofzuigen elke dag en ook stoffen gebeurt regelmatig. Ik heb dan echt geen zin (of tijd) om ook nog eens de badkamer te gaan soppen of zo.
Net als de koelkast, dan denk ik: oh die moet echt schoongemaakt worden. En dat denk ik een week later nog steeds.

Vrijdagochtend doe ik altijd de toiletten en een groot deel van de badkamer, Juul 'helpt' dan mee. Mijn vriendin is van het stoffen, want ik nies de hele boel dan bij elkaar.
pi_198321245
Ja ik dacht dus ook wel dat om de week prima was, stoffen en stofzuigen vindt ik niet zo erg. Maar de keuken en badkamer boenen, blegh.
Maar denk dat we ze dan gewoon allebei gaan uitnodigen, thanks!
pi_198321427
Even een snelle vraag tussendoor: wat zijn de ervaringen hier met coronatesten bij kinderen?

Oudste (5) komt net snotverkouden en behoorlijk bleek thuis, en voelt ook een beetje warm.

Sowieso even aankijken hoe het vanavond en morgenochtend gaat enzo, maar vraag me af hoe dit bij anderen is gegaan..?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198321559
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:18 schreef twist02 het volgende:
Even een snelle vraag tussendoor: wat zijn de ervaringen hier met coronatesten bij kinderen?

Oudste (5) komt net snotverkouden en behoorlijk bleek thuis, en voelt ook een beetje warm.

Sowieso even aankijken hoe het vanavond en morgenochtend gaat enzo, maar vraag me af hoe dit bij anderen is gegaan..?
Ketel (5,5) heeft er een paar weken terug een gehad ivm een mogelijke besmetting in de klas. Hij had geen symptomen dus kreeg de pcr-test (neus en keel). Leuk was het niet maar hij verdroeg het wel. In het geval van je oudste (wel symptomen) heb je goede kans dat je een sneltest (alleen neus) krijgt.

Ik moest het telefonisch regelen via de GGD trouwens.
pi_198321572
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:18 schreef twist02 het volgende:
Even een snelle vraag tussendoor: wat zijn de ervaringen hier met coronatesten bij kinderen?

Oudste (5) komt net snotverkouden en behoorlijk bleek thuis, en voelt ook een beetje warm.

Sowieso even aankijken hoe het vanavond en morgenochtend gaat enzo, maar vraag me af hoe dit bij anderen is gegaan..?
Sjaak is vorige week getest. Flinke weerstand. Keel ging, maar dat deed een beetje pijn dus de neus daarna was onmogelijk. Met alleen keel zouden we een uitslag krijgen die wellicht niet helemaal betrouwbaar was.
Hij kreeg een diploma, maar ik vermoed dat ik hem nooit meer door die teststraat krijg. Hij moest daarna een uur bijkomen :'(
pi_198322054
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:18 schreef twist02 het volgende:
Even een snelle vraag tussendoor: wat zijn de ervaringen hier met coronatesten bij kinderen?

Oudste (5) komt net snotverkouden en behoorlijk bleek thuis, en voelt ook een beetje warm.

Sowieso even aankijken hoe het vanavond en morgenochtend gaat enzo, maar vraag me af hoe dit bij anderen is gegaan..?
J heeft maandag het stokje in neus en keel gehad vanwege verkoudheidsklachten. Omdat hij nog geen 6 was, moest er een aparte afspraak komen maar hij mocht wel de gewone teststraat in? Hij vond het meevallen. "Als het moet doe ik het nog wel een keer." En hij heeft trots zijn diploma op school laten zien.
pi_198322403
Wisselende ervaringen dus...was ook wel te verwachten eigenlijk ja ;)

Morgen maar even kijken wat we doen; naar school wordt 'm sowieso niet op deze manier.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198322778
Beterschap Twist :*.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198322829
quote:
1s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:57 schreef Hupje het volgende:

[..]

J heeft maandag het stokje in neus en keel gehad vanwege verkoudheidsklachten. Omdat hij nog geen 6 was, moest er een aparte afspraak komen maar hij mocht wel de gewone teststraat in? Hij vond het meevallen. "Als het moet doe ik het nog wel een keer." En hij heeft trots zijn diploma op school laten zien.
Oh, Sjaak is ook 5 maar kreeg geen aparte afspraak hoor. Misschien omdat ik met DigiD een afspraak maakte?
pi_198323051
@MevrouwCactus Wij moesten inderdaad bellen omdat J geen DigiD heeft. En toen werden we dus doorverbonden naar een speciale afdeling van de GGD wegens onder de 6. Maar uiteindelijk dus alsnog een gewone afspraak bij de gewone teststraat... Dus het in de wacht staan had niet echt zin :')
pi_198325743
Vorige week is A van net 6 getest. Hij kreeg een sneltest, dus alleen neus. De medewerker deed het echt heel goed, rustig uitleggen op zijn niveau. Het was ook zo voorbij en het viel hem erg mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198329309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 maart 2021 17:18 schreef twist02 het volgende:
Even een snelle vraag tussendoor: wat zijn de ervaringen hier met coronatesten bij kinderen?

Oudste (5) komt net snotverkouden en behoorlijk bleek thuis, en voelt ook een beetje warm.

Sowieso even aankijken hoe het vanavond en morgenochtend gaat enzo, maar vraag me af hoe dit bij anderen is gegaan..?
Js van 6 is 1x geweest en Ow van 8 nu 2x. (1x was het een gezinsuitje omdat wij in dat levensgevaarlijke dorp wonen ;) ). De jongens vonden de eerste keer de mond niet erg en de neus even vervelend (Js werd boos en riep tegen die vrouw wat doe je voor stoms _O- ). Ow zag de 2de keer er erg tegenop maar zei zelf ook het is maar 5 tellen. Trouwens vorige week alleen de neus gedaan. Uitslag binnen 19 uur via de telefoon (en ik had zelf na 2 uur de uitslag al)!
Li van 2 test ik niet trouwens m
pi_198332024
De putlucht is terug in huis ;( :X Eigenlijk bijna een week weg geweest en nu erger terug, gadverdamme wat stinkt het. Met name in de kelder.
Dus toch maar gebeld, ze komen dinsdag pas :{

B van 7 en Juul van 2 hebben beide nog geen test gehad. Ze zijn gelukkig sinds de heropening ook nog niet verkouden geweest. We gaan natuurlijk het hooikoorts seizoen weer in dus B zal niet zo snel getest worden. (we herkennen het verschil wel hoor tussen verkoudheid en je rotniezen en snotten vanwege pollen)
pi_198332497
Balen van die lucht, exode. Bij mijn ouders heeft dat ook jaren gespeeld, rioolproblemen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198333110
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:27 schreef LeSage het volgende:
Balen van die lucht, exode. Bij mijn ouders heeft dat ook jaren gespeeld, rioolproblemen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat bij de isolatiewerkzaamheden onder de vloer een rioolbuis is beschadigd ofzo. Riool is paar jaar geleden nieuw aangelegd. Bluh. Daar gaat iig weer een paar honderd ¤.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:22:20 #90
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198333308
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 08:41 schreef exode het volgende:
De putlucht is terug in huis ;( :X Eigenlijk bijna een week weg geweest en nu erger terug, gadverdamme wat stinkt het. Met name in de kelder.
Dus toch maar gebeld, ze komen dinsdag pas :{

B van 7 en Juul van 2 hebben beide nog geen test gehad. Ze zijn gelukkig sinds de heropening ook nog niet verkouden geweest. We gaan natuurlijk het hooikoorts seizoen weer in dus B zal niet zo snel getest worden. (we herkennen het verschil wel hoor tussen verkoudheid en je rotniezen en snotten vanwege pollen)
Waarom noem je je ene kind eigenlijk B en je andere kind Juul en niet J ofzo?
(niet dat het verder iets uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig )
  vrijdag 5 maart 2021 @ 11:00:13 #91
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198333800
Een hele andere vraag: ik krijg net een appje van mijn Spaanse nicht. Met een artikel over dat het typisch Nederlands is/zou zijn om als bestuurder het portier van je auto met je rechterhand te openen om uit te stappen. Dit zou veiliger zijn voor fietsers. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Kijk sowieso altijd eerst in de spiegel voordat ik de deur opendoen. Maar niet bewust met rechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door amaranta op 05-03-2021 11:30:41 ]
pi_198334079
Ik heb vaker gelezen dat dat typisch NL is. Ik ga er eens opletten met welke hand ik het portier open. Al bijrijder met rechts maar ik gok als rijder met links. Nu ben ik ook linkshandig
pi_198334118
Ik kreeg openen met rechts aangeleerd bij de rijles.. idd ivm veiligheid fietsers, je kijkt dan automatisch beter. Doe dat dus idd altijd..
pi_198334164
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:00 schreef amaranta het volgende:
Een hele andere vraag: ik krijg net een appje van mijn Spaanse nicht. Met een artikel over dat het typisch Nederlands is/zou zijn om als bestuurder het portier van je auto met je rechterhand te openen om uit te stappen. Dit zouveilig zijn voor fietsers. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Kijk sowieso altijd eerst in de spiegel voordat ik de deur opendoen. Maar niet bewust met rechts.
Ik doe dat eigenlijk alleen bij harde wind. Met rechts kan ik de deur beter tegenhouden als er plotseling een windvlaag onder komt. Met ons zeeklimaat zal er vast vaker windvlagen zijn dan in Spanje, maar we zijn er niet bepaald uniek in. Ik doe het niet speciaal voor fietsers, daar heb ik spiegels voor idd.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198334265
Werkelijk nog nooit over nagedacht. Maar ik parkeer(de) eigenlijk nooit op plekker waar fiesters voorbij kwamen. Bij mijn werk in de parkeergarage, thuis op de oprit. Op de parkeerplaats bij de supermarkt nooit fietsers. Ik doe de deur op en met links.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 5 maart 2021 @ 11:32:22 #96
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198334331
Ik ben er over na aan het denken en misschien doe ik het onbewust wel met rechts. Sowieso niet vanwege de fietsers
pi_198334376
Het schijnt zo aangeleerd te worden tijdens rijles maar ik kan me daar niets van herinneren. Ik doe portier iig gewoon met links open.

Schoonzus werd zo 2 weken geleden gelanceerd op haar electrische fiets. Portier ging dus ineens open. Behoorlijk wat blauwe plekken en kapotte jas en broek. Auch.
pi_198334752
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:33 schreef exode het volgende:
Het schijnt zo aangeleerd te worden tijdens rijles maar ik kan me daar niets van herinneren. Ik doe portier iig gewoon met links open.

Schoonzus werd zo 2 weken geleden gelanceerd op haar electrische fiets. Portier ging dus ineens open. Behoorlijk wat blauwe plekken en kapotte jas en broek. Auch.
Hier ook met links.

Ik was een keer zo’n persoon die het portier open zwaaide zonder te kijken of er iemand kwam.
Ik was te druk met kletsen.
De man die kwam aanfietsen kon net op tijd uitwijken. :@
Sindsdien kijk ik echt heel bewust.
pi_198335197
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:00 schreef amaranta het volgende:
Een hele andere vraag: ik krijg net een appje van mijn Spaanse nicht. Met een artikel over dat het typisch Nederlands is/zou zijn om als bestuurder het portier van je auto met je rechterhand te openen om uit te stappen. Dit zou veiliger zijn voor fietsers. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Kijk sowieso altijd eerst in de spiegel voordat ik de deur opendoen. Maar niet bewust met rechts.
Ik heb dat geleerd met rijles, dat ik dat vooral moest doen met het examen :D Doe het niet standaard trouwens.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198335450
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:00 schreef amaranta het volgende:
Een hele andere vraag: ik krijg net een appje van mijn Spaanse nicht. Met een artikel over dat het typisch Nederlands is/zou zijn om als bestuurder het portier van je auto met je rechterhand te openen om uit te stappen. Dit zou veiliger zijn voor fietsers. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Kijk sowieso altijd eerst in de spiegel voordat ik de deur opendoen. Maar niet bewust met rechts.
Echt nog nooit van gehoord en ik heb geen idee met welke hand ik het doe eigenlijk ;).
Kan me echt niet herinneren dat ik het zo aangeleerd zou hebben en anders is het ene oor in en andere oor uit gegaan :')
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198336484
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:22 schreef amaranta het volgende:

[..]

Waarom noem je je ene kind eigenlijk B en je andere kind Juul en niet J ofzo?
(niet dat het verder iets uitmaakt, maar ik ben nieuwsgierig )
Ik noemde B altijd B en Juul J hier op Fok. Totdat we in het dreumesforum (of babyforum...) bijnamen gingen geven aan onze kinderen. Toen werd Juul J.

Overigens wordt B in het echte leven door zijn vriendjes ook vaak B genoemd en Juul juist Juul dus dat is wel grappig. Mijn vrienden noemen B ook bijna altijd mister B.
Zijn vriendjes vinden B.e.n.j.a.m.i.n te lang. Hij heeft ook verder niemand in de klas met een langere naam bedenk ik nu. En hij heeft er door mij ook nog een lange achternaam bijgekregen. Zijn andere moeder heeft 6 letters in totaal met voor- en achternaam en zijn voornaam is al 7 letters, dat vindt hij zelf erg grappig.
pi_198336523
Gisteren naar school lopend:
Mama, 2 meisjes in de klas vinden elkaar heel lief ze zeggen zelfs dat ze verliefd zijn.
Grinninkend.

Waarom moet je daarom gniffelen B?

Nou meisjes kunnen toch helemaal niet verliefd zijn op elkaar?!

Uhm...en je mama's dan?

Ja, jullie zijn mama's dat is toch heel anders.

Ergens in de opvoeding moeten we nog wat doen aan de homo emancipatie, terwijl hij toch behoorlijk wat lesbo's en homo's kent. Grappig hoe dat in zijn brein werkt blijkbaar.
pi_198336916
Ik ben als puber ooit tegen een openslaand portier van een rij instructeur gefietst :( Kijk zelf heel bewust altijd in de spiegel voor ik de deur open. Maar of ik dat met links of rechts doe?

Mijn auto is weer gemaakt. Oudergesprek van kind gehad en was fijn.
Laat het weekend maar beginnen!
  vrijdag 5 maart 2021 @ 14:38:09 #104
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198337583
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 13:32 schreef exode het volgende:

[..]

Ik noemde B altijd B en Juul J hier op Fok. Totdat we in het dreumesforum (of babyforum...) bijnamen gingen geven aan onze kinderen. Toen werd Juul J.

Overigens wordt B in het echte leven door zijn vriendjes ook vaak B genoemd en Juul juist Juul dus dat is wel grappig. Mijn vrienden noemen B ook bijna altijd mister B.
Zijn vriendjes vinden B.e.n.j.a.m.i.n te lang. Hij heeft ook verder niemand in de klas met een langere naam bedenk ik nu. En hij heeft er door mij ook nog een lange achternaam bijgekregen. Zijn andere moeder heeft 6 letters in totaal met voor- en achternaam en zijn voornaam is al 7 letters, dat vindt hij zelf erg grappig.
6 letters voor en achternaam is ook wel heeeeel kort.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 14:39:01 #105
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198337591
Bij mijn vader liep er (op vakantie) een koe tegen het openstaande portier. Deur was helemaal kapot.
pi_198337928
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 13:34 schreef exode het volgende:
Gisteren naar school lopend:
Mama, 2 meisjes in de klas vinden elkaar heel lief ze zeggen zelfs dat ze verliefd zijn.
Grinninkend.

Waarom moet je daarom gniffelen B?

Nou meisjes kunnen toch helemaal niet verliefd zijn op elkaar?!

Uhm...en je mama's dan?

Ja, jullie zijn mama's dat is toch heel anders.

Ergens in de opvoeding moeten we nog wat doen aan de homo emancipatie, terwijl hij toch behoorlijk wat lesbo's en homo's kent. Grappig hoe dat in zijn brein werkt blijkbaar.
S. was van de week aan het vertellen dat ze in de huishoek vaak vader en moeder spelen. En toen ik vroeg hoe dat dan ging als ze met 2 jongens waren: dan zijn het gewoon vader en vader.
^O^
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198337966
Ik denk dat ik met rechts opendoe en met links tegelijkertijd duw. Maar dat is mij toch echt niet aangeleerd.

@amaranta mijn kinderen zijn hier S. en Mijm. Dat komt omdat ik S. al zo noemde, maar hij zijn pasgeboren broertje Mijm noemde. Toen ben ik dat hier ook gaan doen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  vrijdag 5 maart 2021 @ 15:31:07 #108
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198338465
Ik heb 7 letters in totaal.
Vriendin van me vroeger op de middelbare gooide eens dr portier open in een peleton van de tour...
Mijn vader herkende haar op tv :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198338996
Ik heb rijles gehad in België en heb ff moeten graven. Er is mij igg aangeleerd goed in je spiegel en ruit te kijken voordat je je portier open doet.

Ik merk op het werk een groot verschil in generatie hoe er over emancipatie en diversiteit in brede zin wordt gedacht.

Voorbeeld een collega kloeg over reclames dat die steeds minder standaard blanke man-vrouw (+evt kind) gericht zijn. En doordat er meer diversiteit hierin is, voelt hij (blanke hetero man) zich minder aangesproken.
Maar hij had daarbij niet stil gestaan hoe het ja-ren lang geweest is voor de doelgroepen buiten de blanke man-vrouw (+ kind) moet zijn geweest.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 16:20:43 #110
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198339360
Ik vind dit citaat altijd wel mooi (bron weet ik niet)

Privilege is wanneer gelijkwaardigheid voelt als onderdrukking...
Kwak
  vrijdag 5 maart 2021 @ 16:34:21 #111
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198339632
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 15:31 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb 7 letters in totaal.
Vriendin van me vroeger op de middelbare gooide eens dr portier open in een peleton van de tour...
Mijn vader herkende haar op tv :')
Knullig
pi_198340536
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 13:34 schreef exode het volgende:
Gisteren naar school lopend:
Mama, 2 meisjes in de klas vinden elkaar heel lief ze zeggen zelfs dat ze verliefd zijn.
Grinninkend.

Waarom moet je daarom gniffelen B?

Nou meisjes kunnen toch helemaal niet verliefd zijn op elkaar?!

Uhm...en je mama's dan?

Ja, jullie zijn mama's dat is toch heel anders.

Ergens in de opvoeding moeten we nog wat doen aan de homo emancipatie, terwijl hij toch behoorlijk wat lesbo's en homo's kent. Grappig hoe dat in zijn brein werkt blijkbaar.
Hij was wellicht even vergeten dat jullie ook ooit meisjes waren. :Y

Mijn neefje (9) reed eens met ons mee en hij zei tegen mijn zoon: “Kijk, 2 meiden staan te zoenen! Dat is echt raaar”.
Mijn zoon vond dat helemaal niets raar. Daar hebben we het thuis ook regelmatig over.
Mannen en vrouwen kunnen ook met iemand van hetzelfde geslacht trouwen.
Maar wij hebben niemand in onze familie, vriendenkring of op school die homofiel is. Dus ik zeg ook tegen A. dat het wél heel normaal is maar minder vaak voorkomt dan man-vrouw.
Ik hoop daarmee toch de boodschap duidelijk te hebben doorgegeven. :)
pi_198340609
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 17:32 schreef vencodark het volgende:

[..]
Maar wij hebben niemand in onze familie, vriendenkring of op school die homofiel is.
Geen kritiek want ik snap dat er geen slechte bedoelingen achter zitten, maar een tip: de term homofiel is wat ouderwets en wordt tegenwoordig vaak als negatief ervaren. Ik zou gewoon homo zeggen https://eenvandaag.avrotr(...)-kan-echt-niet-meer/
pi_198342195
Spuit 11, want kom nét uit de auto stappen;

Openen met rechts, deur vasthouden met links (in zo'n vakje aan de binnenkant)
Heb m'n hoofd er over zitten breken vanmiddag, wist het écht niet :D
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198342258
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 15:58 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik heb rijles gehad in België en heb ff moeten graven. Er is mij igg aangeleerd goed in je spiegel en ruit te kijken voordat je je portier open doet.

Ik merk op het werk een groot verschil in generatie hoe er over emancipatie en diversiteit in brede zin wordt gedacht.

Voorbeeld een collega kloeg over reclames dat die steeds minder standaard blanke man-vrouw (+evt kind) gericht zijn. En doordat er meer diversiteit hierin is, voelt hij (blanke hetero man) zich minder aangesproken.
Maar hij had daarbij niet stil gestaan hoe het ja-ren lang geweest is voor de doelgroepen buiten de blanke man-vrouw (+ kind) moet zijn geweest.
Ik vind juist dat er zó weinig niet-heterostellen zijn in reclames, films, series, interviews of tijdschriften. Interessant dat je dat vanuit verschillende gezichtspunten zo anders kan beleven.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 19:38:00 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198342599
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 19:21 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik vind juist dat er zó weinig niet-heterostellen zijn in reclames, films, series, interviews of tijdschriften. Interessant dat je dat vanuit verschillende gezichtspunten zo anders kan beleven.
Ik denk dat een hoop hetero mannen het al snel teveel vinden qua reclame, dus een homostel in de Eneco (of Essent) reclame, 2 flirtende dames in de NS reclame en dat kind van zij van de AH die een zwarte buurman opa noemt (kerstreclame) en men vindt het al snel "veel".

En dan zijn er niet eens reclameblokken geweest waar ze alledrie tegelijk in zaten gok ik, want die NS-reclame hoort bij de zomer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198342760
Ik ben over hetero met je eens, maar gelukkig zie je wel steeds meer diversiteit in huidskleur.
Nog een dingetje, mensen met zichtbare beperking, komen vaak ook enkel in beeld als het over hun beperking gaat. Een beperking, de Flair interviewt je er graag over. Maar als het gaat over de nieuwste mode of een stedentripje...
Zelfde in reclames of in tv programma's, je bent welkom als het over je beperking gaat. Maar niet over een random onderwerp wat nu net je specialisme is.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 19:50:36 #118
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198342910
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 11:00 schreef amaranta het volgende:
Een hele andere vraag: ik krijg net een appje van mijn Spaanse nicht. Met een artikel over dat het typisch Nederlands is/zou zijn om als bestuurder het portier van je auto met je rechterhand te openen om uit te stappen. Dit zou veiliger zijn voor fietsers. Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord. Kijk sowieso altijd eerst in de spiegel voordat ik de deur opendoen. Maar niet bewust met rechts.
Dat had ik een tijdje geleden ook al gelezen, maar volgens mij is dat een verzinsel door een toerist of expat die hier aan de vele fietsers moest wennen.

Ik open de bestuurdersdeur gewoon met mijn linkerhand, na in de spiegel en door de ruit te hebben gekeken.

Moet ik wel zeggen dat ik weinig langs een weg parkeer, meestal in parkeervakken die dwars op de weg staan, en vanwege de veiligheid doe ik dat dan weer wel met de neus van de auto naar de weg, achteruit inparkeren dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198342918
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 19:44 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik ben over hetero met je eens, maar gelukkig zie je wel steeds meer diversiteit in huidskleur.
Nog een dingetje, mensen met zichtbare beperking, komen vaak ook enkel in beeld als het over hun beperking gaat. Een beperking, de Flair interviewt je er graag over. Maar als het gaat over de nieuwste mode of een stedentripje...
Zelfde in reclames of in tv programma's, je bent welkom als het over je beperking gaat. Maar niet over een random onderwerp wat nu net je specialisme is.
En je merkt al direct dat mijn ergernis over gebrek aan diversiteit zich dan ook weer vooral richt op mijn eigen referentiekader ;) Maar je hebt helemaal gelijk als het gaat om beperkingen, treurig is dat.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198343110
Zo hebben we allemaal een eigen referentiekader, van waaruit we dingen beleven :-).

Matijn Nijhuis (nieuwslezer radio 2) is er een keer viral mee gegaan. Dat een kleine 10% van de bevolking een zichtbare handicap heeft, maar de media en films ed. nooit een afspiegeling is.
Dit deed mij mijn ogen openen...

Ongetwijfeld dat we nu ook nog groepen vergeten te noemen welke onvoldoende aan bod komen.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 20:03:50 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198343277
N en ik hadden vanmiddag om 12.00 uur een date om de belasting in te vullen, die is dit jaar niet heel simpel en standaard met een huis dat in april verkocht is, een bouwkavel die in september gekocht is en een nieuwbouwbudget, en dus ook weer bijkomende kosten van wat nou wel of niet aftrekbaar is.

Maar we waren om 12.57 klaar *O*

Nou had ik dus in april de voorlopige teruggaaf stopgezet, moest eind mei zelfs nog 162 terugstorten... had ik net zo goed niet kunnen doen, want het totaalbedrag van 2020 is alsnog ongeveer hetzelfde bedrag als op de voorlopige aanslag die we begin 2020 ontvingen, verschil van minder dan 10% (meer te ontvangen) :')

Maar goed, ik was vanaf dit jaar helemaal niet van plan meer met een voorlopige aanslag te werken, dus ik hoop dat ze die niet weer gaan sturen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198343542
Ik vind juist die diversiteit zo geforceerd in reclames. Als het over 1 gezin gaat is het altijd man/vrouw/jongen/meisje/blank. En dan van die reclames met allerlei mensen is er altijd precies 1 homostel en precies 1 gekleurd iemand.
Dan is het nog niet casual en normaal, maar geforceerd ‘wij betrekken iedereen!’

Ik denk trouwens dat we als we kinderen die diversiteit willen laten beleven het vooral ook in televisieprogramma’s moet zijn. Daar is het nog zó vaak papa, mama en twee kindjes.

Dit geldt overigens ook zeker voor mensen met een handicap. Mijn vader heeft er nog vaak mee te maken, kinderen die niet snappen waarom hij met een stok loopt en ouders die er ‘ssssst’ achteraan roepen :|W

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198343599
Ik doe niet aan sssstttt''s, ik vraag mijn zoon altijd of hij zélf even aan betreffende persoon wil vragen wat er aan de hand is.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198343648
quote:
81s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:16 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik doe niet aan sssstttt''s, ik vraag mijn zoon altijd of hij zélf even aan betreffende persoon wil vragen wat er aan de hand is.
Nou, dat dus. Of je legt het zelf even uit. Mijn vader ziet het misschien niet, maar hij hoort die gekke ‘ssssst’ wél. En hij zou het met liefde aan je kind uitleggen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198343697
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:17 schreef LeSage het volgende:

[..]

Nou, dat dus. Of je legt het zelf even uit. Mijn vader ziet het misschien niet, maar hij hoort die gekke ‘ssssst’ wél. En hij zou het met liefde aan je kind uitleggen.
Ik wil geen verkeerde aannames maken, al zeg ik soms wel dat iemand misschien niet goed kan lopen (en daarom in een rolstoel zit).
Ik wil hem vooral meegeven dat niks ''raar'' is en dat je iedereen als volwaardig persoon moet zien en hen dus ook zélf die vragen kan stellen :)
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  vrijdag 5 maart 2021 @ 20:22:15 #126
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198343735
Wij hebben een extreem diverse vriendengroep qua seksualiteit, dat vind ik heel fijn O+
Meerdere homo- en lesbostellen, poly's, een vriendinnetje van N heeft een transvader... allemaal 'normaal' voor ons dus. Een ander vriendje is geestelijk gehandicapt, en daar gaat ze ook goed mee om.
Qua verschillende kleuren zijn onze vrienden helaas niet super divers, wel veel expats maar niet veel verschillende kleuren. In haar klas gelukkig wel een paar gekleurde kindjes en op de opvang ook enkele leidsters met hoofddoeken.
Ze heeft er wel eens naar gevraagd, toen heb ik iets verteld over huidskleuren en migratie en dat begreep ze wel. Tenslotte is haar oma ook een immigrant (uit een Europees land) en mijn zwager is ook getrouwd met iemand uit een ander land, dus dat mensen verhuizen om allerlei redenen is logisch.

Wat betreft gehandicapten die je op straat ziet, vind ik het lastig om tegen haar te zeggen dat ze het die mensen zelf moet vragen, misschien hebben ze wel helemaal geen zin om erover te praten. Laatst zagen we iemand met een blindenstok en toen heb ik maar gewoon uitgelegd waar die voor is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198344274
Ik geef bij vragen over beperkingen vaak zelf een korte, algemene uitleg. Ik weet dat sommige mensen best zelf een uitleg willen geven, maar anderen juist niet, of het zelfs als een last ervaren, dus dan doe ik het zelf wel. Ik probeer het wel vrij breed te houden, want er zijn natuurlijk legio redenen om bijvoorbeeld een rolstoel gebruiken.
pi_198344375
Ik leg ze hier altijd uit dat ze hulphonden en blinde begeleide honden niet mogen aanraken.
Nu hadden wij een poosje iemand in de buurt die een hulphond aan het opleiden was dus daar konden ze alles aanvragen. Beestje is helaas afgekeurd en nu een "gewone" huishond
pi_198344694
quote:
81s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:16 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik doe niet aan sssstttt''s, ik vraag mijn zoon altijd of hij zélf even aan betreffende persoon wil vragen wat er aan de hand is.
Mijn neefje was zwaar lichamelijk gehandicapt, en mijn zus werd juist altijd doodmoe van die kinderen die door hun ouders gestuurd werden. Als je dat tig keer per dag krijgt 18 jaar lang heb je ook weinig zin meer om daar normaal op te reageren. Dan liever dat aangapen.

Mijn kinderen zijn dus wel een gehandicapte gewend (hoewel hij in de zomer is overleden, dus de vraag is wel hoe lang dat nog blijft hangen) en vragen daar niet zo snel naar, maar hier leg ik ze bij dergelijke vragen uit dat diegene gehandicapt/ziek is en dus iets niet (goed) kan. Dat is voldoende uitleg.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_198344847
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:59 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Mijn neefje was zwaar lichamelijk gehandicapt, en mijn zus werd juist altijd doodmoe van die kinderen die door hun ouders gestuurd werden. Als je dat tig keer per dag krijgt 18 jaar lang heb je ook weinig zin meer om daar normaal op te reageren. Dan liever dat aangapen.

Mijn kinderen zijn dus wel een gehandicapte gewend (hoewel hij in de zomer is overleden, dus de vraag is wel hoe lang dat nog blijft hangen) en vragen daar niet zo snel naar, maar hier leg ik ze bij dergelijke vragen uit dat diegene gehandicapt/ziek is en dus iets niet (goed) kan. Dat is voldoende uitleg.
Gecondoleerd :*
Dat is ook erg heftig, ik zal zoiets niet van m'n zoon vragen.. Hij weet wel dat hij gehandicapte mensen niet mag aanstaren maar dat hij bijvoorbeeld aan iemand in een rolstoel prima kan vragen waaróm. Vaak durft hij het niet eens, niet dat je nu een beeld hebt dat mijn kind iedereen op straat aanspreekt :D
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198346032
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 17:37 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Geen kritiek want ik snap dat er geen slechte bedoelingen achter zitten, maar een tip: de term homofiel is wat ouderwets en wordt tegenwoordig vaak als negatief ervaren. Ik zou gewoon homo zeggen https://eenvandaag.avrotr(...)-kan-echt-niet-meer/
Oh, wist ik niet. In de praktijk gebruik ik die term echt nooit en in mijn post bekte het ook niet lekker eigenlijk maar het vatte wel even samen wat ik zo gauw bedoelde. :)
pi_198346077
quote:
81s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 21:05 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Gecondoleerd :*
Dat is ook erg heftig, ik zal zoiets niet van m'n zoon vragen.. Hij weet wel dat hij gehandicapte mensen niet mag aanstaren maar dat hij bijvoorbeeld aan iemand in een rolstoel prima kan vragen waaróm. Vaak durft hij het niet eens, niet dat je nu een beeld hebt dat mijn kind iedereen op straat aanspreekt :D
Dan zou je ook wel een heel stoer kind hebben :D Die heb ik iig niet, een van mijn dochters zit nu in de fase dat ze haar handen voor haar ogen doet als een onbekende naar haar kijkt. En aangezien er naar hen als ‘schattige tweeling’ ook veel gestaard wordt is dat regelmatig tegenwoordig :’)
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_198346166
Wat diversiteit in reclames betreft: ik let er niet echt veel op maar wat mij een paar jaar terug wél opviel is dat ze bij een Cocopuff reclame, tóen uitgerekend een donkere familie gebruikten. :P
  vrijdag 5 maart 2021 @ 21:58:11 #134
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198346221
Melba heeft een transgender ‘tante’ (aanhalingstekens wegens eigenlijk geen tante maar ex en beste vriendin van J’s tante, maar we noemen haar wel tante), we hebben wat vrienden die homo/biseksueel zijn met en zonder kinderen en mijn schoonvader is gehandicapt (amputee). Het is allemaal wel behoorlijk wit, maar gelukkig ziet hij veel diversiteit op school.

Vriendjes zijn van verschillende afkomst, hij weet wat halal is en allah en god en dat zalm niet “huidskleur” heet want zijn vriendje heeft immers ook een huidskleur en die is donkerbruin.

Veel beter dan ik vroeger, in dat dorpse witte christelijke bubbeltje.

Net de belastingen gedaan, we krijgen echt veel terug dus ben blij dat ik heb doorgezet O+
Kwak
pi_198346279
Ik ‘stoor’ mij overigens wel aan die al huidige tekenfilms en jeugd series waarin er in de vriendengroep altijd:
- een dikke is, die extra houdt van eten.
- een donkere en Aziatische (Chinees bijv.) jongen of meisje.
- een ‘nerd’ met rood haar en bril.

Wat me stoort is dat het geforceerd overkomt.
Het is allemaal 1001 hetzelfde.
Ik begrijp wel: diversiteit en acceptatie.
Maar waarom is de dikke nooit de slimste en de nerd altijd rood met bril?
De hoofdrolspeler is vaak blond en ‘algemeen’ om te zien.

En inderdaad: mensen met een lichamelijke handicap worden zeer onder gepresenteerd.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 22:10:43 #136
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198346517
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:00 schreef vencodark het volgende:
Ik ‘stoor’ mij overigens wel aan die al huidige tekenfilms en jeugd series waarin er in de vriendengroep altijd:
- een dikke is, die extra houdt van eten.
- een donkere en Aziatische (Chinees bijv.) jongen of meisje.
- een ‘nerd’ met rood haar en bril.

Wat me stoort is dat het geforceerd overkomt.
Het is allemaal 1001 hetzelfde.
Ik begrijp wel: diversiteit en acceptatie.
Maar waarom is de dikke nooit de slimste en de nerd altijd rood met bril?
De hoofdrolspeler is vaak blond en ‘algemeen’ om te zien.

En inderdaad: mensen met een lichamelijke handicap worden zeer onder gepresenteerd.
Ik herken dit.

En vergeet de astma inhaler bij de nerd niet.
En het Aziatische personage is doorgaans een streber. Erg intelligent en blinkt uit op andere gebieden.
pi_198347007
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 20:22 schreef SaskiaR het volgende:
Een ander vriendje is geestelijk gehandicapt, en daar gaat ze ook goed mee om.
Als we het toch over formuleringen hebben, veel mensen slaan ook aan op deze. De voorkeursterm (tegenwoordig) is verstandelijk beperkt.
Maar dat verandert ook met de jaren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198347028
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:10 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik herken dit.

En vergeet de astma inhaler bij de nerd niet.
En het Aziatische personage is doorgaans een streber. Erg intelligent en blinkt uit op andere gebieden.
Was dit niet ook al zo bij captain planet and the planeteers, 8497 jaar geleden?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198347102
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Als we het toch over formuleringen hebben, veel mensen slaan ook aan op deze. De voorkeursterm (tegenwoordig) is verstandelijk beperkt.
Maar dat verandert ook met de jaren.
Of zwakzinnigen. Zoals ze heel vroeger zeiden. :')
pi_198347122
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Was dit niet ook al zo bij captain planet and the planeteers, 8497 jaar geleden?
Klopt. Maar die kwamen tenminste nog uit allerlei landen én is inmiddels vrij ouderwets.
Je ziet het ook bij de relatief nieuwe series.
pi_198347214
En nog steeds, anno 2021, zó veel Smurfin syndroom ;(
pi_198347444
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:34 schreef vencodark het volgende:

[..]

Klopt. Maar die kwamen tenminste nog uit allerlei landen én is inmiddels vrij ouderwets.
Je ziet het ook bij de relatief nieuwe series.
Wel tof dat tenminste iemand captain planet kent O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:04:54 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198347772
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wel tof dat tenminste iemand captain planet kent O+
O+ Mijn lievelings O+
Kwak
  vrijdag 5 maart 2021 @ 23:19:25 #144
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198348074
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:29 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Als we het toch over formuleringen hebben, veel mensen slaan ook aan op deze. De voorkeursterm (tegenwoordig) is verstandelijk beperkt.
Maar dat verandert ook met de jaren.
Ik twijfelde al toen ik het typte...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198350699
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 22:38 schreef lunapuella het volgende:
En nog steeds, anno 2021, zó veel Smurfin syndroom ;(
Viel mij laatst ook op. Ik wist niet dat het een naam had.
Mijn gedachten eindigde in een discussie met man of Everest een reu of een teef is.
pi_198350702
En ik benader iedereen normaal in de hoop dat mijn kinderen dat overnemen.
pi_198350856
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 07:14 schreef Adrian4 het volgende:

[..]

Viel mij laatst ook op. Ik wist niet dat het een naam had.
Mijn gedachten eindigde in een discussie met man of Everest een reu of een teef is.
Everest is een teefje. Maar dan heb je nog steeds 2 meisjes tegenover 6 jongens. }:|
  zaterdag 6 maart 2021 @ 08:01:52 #148
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198350925
Wel een vrouwelijke burgemeester, mèt haar kip :')

Max vindt standaard alle vrouwelijke karakters stom. En ik snap dat ook wel omdat ze ook zo stereotype gecast zijn.

Als moeder probeer ik dan maar te compenseren met mijn niet zo stereotype vrouwengedrag :P

Ingewikkeld dit. Het zit overal.
pi_198350929
ach, mijn meisje is vaak het enige meisje op de kinderfeestjes van haar vriendjes, dus dat beeld klopt voor haar behoorlijk goed..

oh en we hadden het laatst over een schoonmaakhulp. Maar als we in de correcte termen willen blijven is dat een interieurverzorg(st)er toch?
Volgens mij is het niet perse dat je overal de correcte term voor weet maar dat je mensen respecteert toch?
pi_198351042
en iets heel anders.. Kom ik net beneden hebben de kinderen heel lief al de tafel gedekt.. Ze waren nog in onderhandeling hoeveel koffie er in het filter moest 😀.
en oudste heeft vannacht bedacht waar ze haar werkstuk over wil doen..
pi_198351376
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:02 schreef watmoetikkiezen het volgende:
ach, mijn meisje is vaak het enige meisje op de kinderfeestjes van haar vriendjes, dus dat beeld klopt voor haar behoorlijk goed..

oh en we hadden het laatst over een schoonmaakhulp. Maar als we in de correcte termen willen blijven is dat een interieurverzorg(st)er toch?
Volgens mij is het niet perse dat je overal de correcte term voor weet maar dat je mensen respecteert toch?
Ik vind dat toch echt iets heel anders dan homofiel/homoseksueel of imbeciel/geestelijk gehandicapt/verstandelijk beperkt.

Beroep vs geaardheid/beperking.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198351424
Ik ben nog nooit een poets-hulp-schoonmaakster tegengekomen die zichzelf interieurverzorgster noemde. En ik heb er best een hoop versleten.
Ik heb wel veel mensen ontmoet die zich stoorden aan het label geestelijk gehandicapt en daar vanaf wilden.
Ook ken ik meer dan genoeg mensen, mijzelf inbegrepen, die zich storen aan de term homofiel, omdat die impliceert dat je geaardheid in de DSM past.

Volgens mij zit daar het respecteren. Een groep niet bij een naam noemen die door die groep als beledigend wordt ervaren.

Dat kan niet iedereen altijd weten. Daarom worden hier tips gegeven over wat je wel kunt zeggen als je het over zo'n groep hebt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198351443
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:54 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij zit daar het respecteren. Een groep niet bij een naam noemen die door die groep als beledigend wordt ervaren.
Dat ja. Als je de juiste term niet kent, sure, dat kan, maar zodra je die wel kent is die ook gebruiken juist onderdeel van respecteren.
pi_198351461
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:49 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik vind dat toch echt iets heel anders dan homofiel/homoseksueel of imbeciel/geestelijk gehandicapt/verstandelijk beperkt.

Beroep vs geaardheid/beperking.
ja, maar het gaat vooral mis bij het respecteren.. Als iedereen de correcte term gebruikt, maar de personen waar de term over gaat niet respecteert dan krijgt de correcte term vanzelf een negatieve connotatie en moeten we weer op zoek naar een nieuwe correcte term..dat bedoel ik eigenlijk..
pi_198351536
Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt. Het veranderen van termen weerspiegelt mijns inziens meer voortschrijdend inzicht van hoe we als maatschappij met niet-normatieve personen wensen om te gaan dan dat er steeds maar termen besmet raken omdat mensen 'vieze vuile verstandelijk gehandicapte' schreeuwen ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 10:23:56 #156
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198352352
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 08:16 schreef watmoetikkiezen het volgende:
en iets heel anders.. Kom ik net beneden hebben de kinderen heel lief al de tafel gedekt.. Ze waren nog in onderhandeling hoeveel koffie er in het filter moest 😀.
en oudste heeft vannacht bedacht waar ze haar werkstuk over wil doen..
Hallo cliffhanger.
Waarover dan?
  zaterdag 6 maart 2021 @ 10:37:03 #157
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198352471
Zo hoor (zie vooral op internet) dat steeds meer mensen met een ander (of juist een bepaald) voornaamwoord dan hij of zij aangesproken willen worden.
Biivoorbeeld Marieke Lucas Rijneveld. Aan tafel bij Mathijs Nieuwkerk was het niet tafeldame of tafelheer maar tafelpersoon.
pi_198352643
Ik kwam er pas op volwassen leeftijd er achter dat Wikey de Viking een jongetje en geen meisje was.
Maar ik geloof dat ik niet de enige hier in ben.
pi_198352861
Ik ben in een dorp opgegroeid waar een woonzorggroep is gehuisvest met mensen die van licht tot meervoudig gehandicapt zijn. Als ik buiten aan het spelen was, kwam je vaak hele groepen tegen en ik vond ze altijd zo lief. Ze zwaaiden altijd en riepen heel vrolijk. Vanuit het dorp werden ook dingen georganiseerd zoals een bingo en dan was dat dus in het centrum van de woongroep.
Pas nadat ik was verhuisd, zag ik hoe bijzonder dat was. Met mijn vriendin heb ik 8 jaar in een wijk gewoond met zo'n zelfde woongroep. Die werden echt genegeerd, heel vreemd en vooral naar.

Het is ook vaak het niet kennen, ik ben in een enorm wit dorp opgegroeid, ik weet nog dat er op een gegeven moment een vluchtelingengezin uit Irak kwam. Dat was een hele happening, maar al snel was het heel normaal. Een van mijn beste vriendinnen is Moslim en gekleurd, voor mijn ouders was dat letterlijk de eerste donkere persoon die ze leerden kennen. Een vriend kwam op zijn 16e uit de kast en dat vond mijn vader best gek. Maar daar was hij heel snel overheen. Dan zei hij ook altijd tegen hem als hij langskwam: ik geef je groot gelijk knul, die vrouwen zijn een hoop werk.

Door die vriendin ken ik best wel wat Moslims, ik ben vaker met haar naar geboorteland geweest (Egypte) en ontmoette daar haar grote familie. Echt niemand had er een probleem mee dat ik op vrouwen viel. Dat heeft mijn beeld best wel gekleurd over Moslims merk ik. Apart is wel dat haar familie in Nederland er wel problemen mee heeft. Die vinden het echt vreselijk dat zij met mij en een paar homomannen omgaat.
pi_198352923
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:23 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hallo cliffhanger.
Waarover dan?
haha sorry, over capoeira.. Sport waar ze graag op wil (maar voorlopig niet kan ivm de tijden)
pi_198353058
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 10:37 schreef amaranta het volgende:
Zo hoor (zie vooral op internet) dat steeds meer mensen met een ander (of juist een bepaald) voornaamwoord dan hij of zij aangesproken willen worden.
Biivoorbeeld Marieke Lucas Rijneveld. Aan tafel bij Mathijs Nieuwkerk was het niet tafeldame of tafelheer maar tafelpersoon.
Ieder z’n meug en als het iemand in mijn nabijheid zou zijn, heb ik daar gewoon respect voor.
Maar: ik kende een meisje wiens zusje een broertje werd.
Dus nieuwe naam, kleding en manier van aanspreken.
Maar die persoon werd boos op zijn eigen moeder als die moeder zich nog weleens versprak en zei zelfs dat: die dochter die er was, nu dood is. :?
Dat gaat wat ver, in mijn ogen.
Je kan niet verwachten dat iedereen net zo ‘makkelijk’ jouw uiterlijke transformatie overneemt als waar je zelf (eindelijk?) acceptatie in hebt gevonden.
Ik denk dat je dan teveel vraagt van iemand, zeker van je eigen moeder.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:32:21 #162
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198353150
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:24 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ieder z’n meug en als het iemand in mijn nabijheid zou zijn, heb ik daar gewoon respect voor.
Maar: ik kende een meisje wiens zusje een broertje werd.
Dus nieuwe naam, kleding en manier van aanspreken.
Maar die persoon werd boos op zijn eigen moeder als die moeder zich nog weleens versprak en zei zelfs dat: die dochter die er was, nu dood is. :?
Dat gaat wat ver, in mijn ogen.
Je kan niet verwachten dat iedereen net zo ‘makkelijk’ jouw uiterlijke transformatie overneemt als waar je zelf (eindelijk?) acceptatie in hebt gevonden.
Ik denk dat je dan teveel vraagt van iemand, zeker van je eigen moeder.
Toevallig daar laatst over gelezen. De oude naam is de deadname.

Was naar aanleiding van dat Caroline tensen iets over Nikkie de Jager had gezegd.
En ook laatst iemand over Sam Bettens, van KsChoice.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 11:48:50 #163
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198353370
Deadnaming ja, Ricky Gervais heeft daar echt een vreselijk geestig stukje over in Humanity.
Respectloos maar echt grappig.
Sorry.
Ik had een paar maanden geleden een dingetje met mensen die buiten een van mn honden aaiden. Ik zei ja sorry Sjon is een mongooltje, en toen zeiden zij heel blij aaaaaah onze dochter ook, daarom vinden wij Sjon zo leuk!
Kon wel door de grond zakken maar zij zeiden zelf ook gewoon nog mongooltje, waren oudere mensen, ze vonden het vreselijk grappig. Geloof wel dat het is van nu is om echt voor alles hele specifieke termen te moeten gebruiken.
Ik had het over een hond, dus ik vind nog steeds dat die term dan prima kan.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:15:22 #164
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198353666
Het voelt voor mij als op eieren lopen, want er is altijd wel iemand gekwetst, zo lijkt het wel. Voor mij maken alle verschillen geen hol uit, maar ik verspreek me dan toch regelmatig of maak dan toch een grapje.
pi_198353670
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:32 schreef amaranta het volgende:

[..]

Toevallig daar laatst over gelezen. De oude naam is de deadname.

Was naar aanleiding van dat Caroline tensen iets over Nikkie de Jager had gezegd.
En ook laatst iemand over Sam Bettens, van KsChoice.
Ik wist niet dat het een term was. :')
Tja, je kan toch moeilijk je hele bestaan voor je transformatie ontkennen? Of doen alsof die gehele persoon dood is?
Die moeder was juist heel ondersteunend voor haar zoon. Ging gelijk nieuwe kleding etc. halen.
Dat hij geestelijk al zover is, is niet voor een ander gelijk zo. Niet iedereen wilt je bewust verkeerd aanspreken.
pi_198353768
Wij woonden in ons vorige huis ook om de hoek bij een dagbestedingscentrum voor verstandelijk beperkten. Wij hebben een kever waar we toen nog regelmatig een rondje mee reden. Een man was daar helemaal fan van en kwam dan naast onze oprit staan, met zijn knuffelbeer in zijn hand. Helemaal glunderend O+

Ook moest ik tijdens mijn zwangerschapsverlof (en dus veel thuis/op de bank) iedere dag zwaaien als er een groepje langs gelopen kwam. Ik vond het altijd zo mooi dat iedereen in de wijk ze kenden, een praatje maakte en zwaaide.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198353870
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:15 schreef Quoi het volgende:
Het voelt voor mij als op eieren lopen, want er is altijd wel iemand gekwetst, zo lijkt het wel. Voor mij maken alle verschillen geen hol uit, maar ik verspreek me dan toch regelmatig of maak dan toch een grapje.
Corrigeer jij zelf mensen als ze jou met hij aanspreken? Met meneer? Met Sophie of Chantal? Of mevrouw Megool? Tina Turner?
Zo nee, dan klinkt je bericht heel logisch. Zo ja, dan snap ik het niet helemaal. Je wordt aangesproken met een naam-aanduiding-geslacht dat niet klopt. Je geeft aan dat je dat graag anders ziet. Dan is het toch onvriendelijk of zelfs respectloos als de ander zich niet voegt naar jouw wens.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:33:48 #168
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198353903
Ik corrigeer mijn achternaam nooit en die ging laatst voor het eerst de eerste x ergens goed!
Maar dat boeit me dan weer echt niet hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198354119
Ik snap wel dat mensen aangesproken willen worden met naam of geslacht wat klopt. Ik wil ook niet aangesproken worden met meneer Nijna.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als iemand dat verandert, dat mensen tijd nodig hebben om daaraan te wennen en zich nog wel eens verspreken. Dan moet je er ook niet gelijk vanuit gaat dat mensen je willen kwetsen door het fout te doen...
Want daar lijken mensen wel steeds gevoeliger voor.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:57:39 #170
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198354311
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:31 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Corrigeer jij zelf mensen als ze jou met hij aanspreken? Met meneer? Met Sophie of Chantal? Of mevrouw Megool? Tina Turner?
Zo nee, dan klinkt je bericht heel logisch. Zo ja, dan snap ik het niet helemaal. Je wordt aangesproken met een naam-aanduiding-geslacht dat niet klopt. Je geeft aan dat je dat graag anders ziet. Dan is het toch onvriendelijk of zelfs respectloos als de ander zich niet voegt naar jouw wens.
Tuurlijk. Maar daar heb ik het ook niet over. Als iemand mij corrigeert omdat iemand gekwetst is, zal ik bijna klakkeloos de term overnemen waar diegene zich prettig bij voelt. Alleen: ik kan dat niet bij iedereen a priori goed aanvoelen. En de tenen zijn dan soms erg lang. Terwijl ik dan denk: ja duhhhh kon ik toch niet weten, ik doe mijn best.

En dat vind ik ingewikkeld. Ik zie mensen daardoor op eieren lopen en wedden dat iemand hier in een post weleens gekleurd toch verandert in zwart, onee toch bruin getint, omdat diegene ook niet meer weet waar 'ie "goed" aan doet.
pi_198354468
Ik vind dat maar een moeilijke dooddoener, dat 'iedereen tegenwoordig zo gevoelig is'. Merk je dat nou écht? En waaraan dan? En hoe weet je dan dat mensen vroeger niet gevoelig waren als het ging om hun identiteit, hun zijn, maar dat niet uit durfden te spreken? En waarom is het erg, dat men gevoeliger is, hoe heb je er last van?

Overigens zijn transpersonen een zeer matig geaccepteerde groep en krijgen zijn voortdurend lollig bedoelde of bewust kwetsende opmerkingen naar hun hoofd, dus ik begrijp die gevoeligheid.

Ik denk dat wij ons als cis-genders écht niet voor kunnen stellen hoe donker het leven kan voelen als je worstelt met je gender of sekse (het suïciderisico is 7-10 mal hoger dan in de gehele populatie!) dat ik me best kan voorstellen dat het heel veel triggert als iemand je, als is het door onhandigheid, mentaal terugduwt in die periode. Ik snap dat vergissen kan en ik zou ook zeggen dat je daar begrip voor moet hebben, maar ik begrijp het korte lontje op dat vlak ook wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 06-03-2021 17:09:49 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:09:05 #172
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198354500
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:07 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind dat maar een moeilijke dooddoener, dat 'iedereen tegenwoordig zo gevoelig is'. Merk je dat nou écht? En waaraan dan? En hoe weet je dan dat mensen vroeger niet gevoelig waren als het ging om hun identiteit, hun zijn, maar dat niet uit durfden te spreken. En waarom is het erg, dat men gevoeliger is, hoe heb je er last van?

Overigens zijn transpersonen een zeer matig geaccepteerde groep en krijgen zijn voortdurend lollig bedoelde of bewust kwetsende opmerkingen naar hun hoofd, dus ik begrijp die gevoeligheid.

Ik denk dat wij als als cis-genders écht niet voor kunnen stellen hoe donker het leven kan voelen als je worstelt met je gender of sekse (het is 7-10 mal hoger dan in de gehele populatie!) dat ik me best kan voorstellen dat het heel veel triggert als iemand je, als is het door onhandigheid, mentaal terugduwt in die periode. Ik snap dat vergissen kan en ik zou ook zeggen dat je daar begrip voor moet hebben, maar ik begrijp het korte lontje op dat vlak ook wel.
Ik zeg niet dat 'iedereen zo gevoelig is'. Adem in, adem uit. Het is gewoon soms lastig manoeuvreren met termen.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:09:46 #173
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198354515
En ik tikte dit nog:

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:57 schreef Quoi het volgende:
Corrigeer jij zelf mensen als ze jou met hij aanspreken? Met meneer? Met Sophie of Chantal? Of mevrouw Megool? Tina Turner?
Dan ga ik geloof ik hard lachen en (her)schat ik diegene op waarde :P

Maar ik realiseer me idd dat het gemakkelijk heb als blanke heteroseksueel zonder enige genderdysforie :P (zeg ik dit goed? ;) ). Ik maak het nooit mee. En als ik twijfel bij bekenden of vrienden, vraag ik aan ze of ze iets vervelend vinden.

Ik had vroeger wel felrood haar. Ik ben daar nooit mee gepest, maar een van beste vriendinnen had het steevast tijdens mijn hele jeugd over oranje haren. Nog steeds, ze is nog mijn vriendin, ondanks mijn veelvuldig corrigeren, want ik vond (en vind) dat ver-schrik-ke-lijk. Maar goed, dat is oppervlakkiger dan waar we het over hebben.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:12:21 #174
327807 Mariposas
יה&#14
pi_198354562
Ik vermijd zoveel waar mogelijk. Ik heb regelmatig telefonisch contact, en als ik iemand bel en aan de lijn krijg zeg ik bijvoorbeeld nooit: spreek ik met meneer Jansen, maar zeg ik: ik ben op zoek naar meneer Jansen. Ook in de speeltuin zal ik nooit zeggen: laat dat meisje maar even van de glijbaan gaan, dan zeg ik dus: laat dat kindje maar even van de glijbaan gaan.

Ik had vandaag mijn gouden ticket voor 10 minuten winkelen in de HEMA. *O* Dat was an sich heel fijn, maar 10 minuten is wel echt mega krap. Iets teveel gekocht omdat ik geen bedenktijd had, oeps. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Mariposas op 06-03-2021 13:49:45 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:17:42 #175
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198354653
Nou, ik kijk somsTikToks. En op mijn ForYou page kwam dus een filmpje van een transgender voorbij.
Als het er niet bij had gestaan, dan had ik het niet gezien/geweten. Was echt een super aantrekkelijke man.
En supergoed dat hij er openlijk voor uit komt.
Maar deze meneer was dus super boos dat mensen er vragen over hadden.
Enerzijds snap ik dat, aan mij vraagt ook niemand of ik een vagina of een penis heb.
Anderzijds. Als jij op TikTok (of elders) zegt dat je transgender bent. Kun je toch vragen verwachten? Het is iets wat niet alledaags is. En mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig.
pi_198354672
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:09 schreef Quoi het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat 'iedereen zo gevoelig is'. Adem in, adem uit. Het is gewoon soms lastig manoeuvreren met termen.
Ik typte mijn post voordat de jouwe er stond ;) In de post erboven staat letterlijk wat ik citeer. Jij noemt dat bijvoorbeeld lange tenen, maar daavoor gelden dezelfde vragen eigenlijk.

Ik weet trouwens niet hoe ik de indruk wek niet door te ademen. Volgens mij post ik vrij normaal en constructief?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:21:36 #177
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198354705
Ik kan trouwens helemaal over de flos raken als mensen mij bruin noemen.
Ik ben niet bruin. Ik ben ook niet blank overigens. Eerder licht getint ofzo. Ik steek wel af tegenover een blank iemand. Maar ik steek ook af tegenover iemand met een donkere huidskleur.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:26:00 #178
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198354764
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:19 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik typte mijn post voordat de jouwe er stond ;) In de post erboven staat letterlijk wat ik citeer. Jij noemt dat bijvoorbeeld lange tenen, maar daavoor gelden dezelfde vragen eigenlijk.

Ik weet trouwens niet hoe ik de indruk wek niet door te ademen. Volgens mij post ik vrij normaal en constructief?
Ha zo leek het. Maar nog steeds: ik zeg daar niet dat iedereen zo gevoelig is.
pi_198354898
Ik corrigeer mensen altijd op mijn naam. Mensen weten het niet altijd en ik vind het zelf ook prettig andermans naam juist uit te spreken. :)
pi_198354945
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:57 schreef Quoi het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar daar heb ik het ook niet over. Als iemand mij corrigeert omdat iemand gekwetst is, zal ik bijna klakkeloos de term overnemen waar diegene zich prettig bij voelt. Alleen: ik kan dat niet bij iedereen a priori goed aanvoelen. En de tenen zijn dan soms erg lang. Terwijl ik dan denk: ja duhhhh kon ik toch niet weten, ik doe mijn best.

En dat vind ik ingewikkeld. Ik zie mensen daardoor op eieren lopen en wedden dat iemand hier in een post weleens gekleurd toch verandert in zwart, onee toch bruin getint, omdat diegene ook niet meer weet waar 'ie "goed" aan doet.
Toevallig word ik bijna standaard aangeduid als man (zélfs als ik aangeef op een formulier dat ik vrouw ben), maar ben daar niet verbolgen over. Het is inderdaad niet altijd meteen duidelijk. Bij mij door mijn naam, bij een ander door uiterlijk.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_198355015
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:12 schreef Mariposas het volgende:
Ik vermijd zoveel waar mogelijk. Ik heb veel telefonisch contact, en als ik iemand bel en aan de lijn krijg zeg ik bijvoorbeeld nooit: spreek ik met meneer Jansen, maar zeg ik: ik ben op zoek naar meneer Jansen. Ook in de speeltuin zal ik nooit zeggen: laat dat meisje maar even van de glijbaan gaan, dan zeg ik dus: laat dat kindje maar even van de glijbaan gaan.

Ik had vandaag mijn gouden ticket voor 10 minuten winkelen in de HEMA. *O* Dat was an sich heel fijn, maar 10 minuten is wel echt mega krap. Iets teveel gekocht omdat ik geen bedenktijd had, oeps. :')
Nou, ik vind het dus wel heel raar om een kind in de speeltuin geen ‘jongetje’ of ‘meisje’ te mogen noemen. Ik vind het ook niet erg om er op aangesproken te worden als ik het verkeerd zeg. Maar een samenleving waarin we iedereen ‘persoon’ noemen vind ik ook vreemd.
Daarnaast voel ik me écht vrouw en zou ik het weer vervelend vinden als ik als mens of persoon aangeduid zou worden.

Het is complexe materie, dat blijkt wel weer. Ik voel wel steeds vaker een soort angst om het verkeerd te zeggen, terwijl ik dat absoluut niet met de verkeerde bedoelingen doe.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zaterdag 6 maart 2021 @ 13:49:25 #182
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198355074
Het enige wat ik irritant vind is als mensen me Indo noemen omdat ik Moluks ben en dat is gewoon een dingetje, maar goed, ik neem niemand iets kwalijk want echt same difference. Daar zit denk ik wel een groot verschil in, veel mensen reageren heftig op dingen die niet kwetsend bedoeld zijn. En dan denk ik wel eens joh begrip werkt toch gewoon ook twee kanten op?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198355157
Het enige dat mij echt pissed krijgt is als mensen vragen waar ik vandaan kom op basis van mijn naam. En als ik dan een (binnenlandse) stad zeg: "nee nee waar kom je ECHT vandaan?"
Moet ik mijn paspoort laten zien dan? :( }:|
Die opmerking zegt echt heel veel over hoe deze mensen denken over "buitenlanders". Als ze iets vragen over de naam is dat heel anders.

Dat ze de naam fout uitspreken boeit me dan echt helemaal niets.
pi_198355183
Ik vind het helemaal niet erg als iemand op basis van mijn man vraagt of ik andere roots heb.
Ik zie het maar als belangstelling

Ik wist niet dat ik zoveel kleding heb. Ik dacht dat ik klaar was met uitpakken kom ik nog een koffer tegen :'(
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:00:55 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198355185
Wij noemen de haarkleur van Soneal ook oranje trouwens, en dat is het ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198355206
Waar ik me wél aan stoor; ''normale'' groepen mensen een aanduiding geven.
Cishet, neurotypisch, cisgender etc.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:03:56 #187
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198355233
Let op, daar komen de reacties op "normale".
Mss moet je het maar meerderheid noemen? Of doorsnee? Idk :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:04:17 #188
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198355238
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:58 schreef Bottoms_up het volgende:
Het enige dat mij echt pissed krijgt is als mensen vragen waar ik vandaan kom op basis van mijn naam. En als ik dan een (binnenlandse) stad zeg: "nee nee waar kom je ECHT vandaan?"
Moet ik mijn paspoort laten zien dan? :( }:|
Die opmerking zegt echt heel veel over hoe deze mensen denken over "buitenlanders". Als ze iets vragen over de naam is dat heel anders.

Dat ze de naam fout uitspreken boeit me dan echt helemaal niets.
Ik had laatst precies dit. Maar dan van mij uit. We zijn op het werk bezig met de taalvriendelijke school. En we moesten inventariseren welke talen/landen er allemaal in onze groep aanwezig waren. Maar ik stond in een andere klas. En een van de meisjes had dus een Marokkaanse voornaam én achternaam.
Dus ik vroeg waar ze vandaan kwam (Ik weet niet meer precies in welke bewoording ik het vroeg). En toen zei ze Nederland.
En toen vroeg ik of papa of mama dan uit een ander land kwamen. Maar haar moeder kwam uit Tilburg zei ze.
Maar later zag ik haar moeder en haar moeder is wel echt een Marokkaanse vrouw. Alleen voor dit meisje was het dus gewoon Nederlands.
pi_198355249
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:03 schreef oh-oh het volgende:
Let op, daar komen de reacties op "normale".
Mss moet je het maar meerderheid noemen? Of doorsnee? Idk :D
De norm?
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:06:10 #190
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198355254
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:00 schreef F_r het volgende:
Ik vind het helemaal niet erg als iemand op basis van mijn man vraagt of ik andere roots heb.
Ik zie het maar als belangstelling

Ik wist niet dat ik zoveel kleding heb. Ik dacht dat ik klaar was met uitpakken kom ik nog een koffer tegen :'(
Waarom zou iemand dat op basis van je man vragen?
Ik heb ook niet dezelfde roots als mijn man.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:06:16 #191
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198355257
Maar die vrouw kan prima geboren en getogen Tilburgse zijn met een Nederlandse nationaliteit toch?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:10:28 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198355320
Ik heb dat "waar kom je vandaan" probleem niet zo, toen ik 18 was woonde ik in Philadelphia en kreeg ik de vraag regelmatig en dacht eerst nog dat het door mijn Engels kwam, maar dat was het op zich niet, want ze gokten meestal New Jersey, dus ik klonk niet buitenlands, het was vooral verwarrend omdat het soort van accentloos Amerikaans was.

Toen ik 22 was woonde ik in Palm Beach Gardens in Florida, en in 1969 was dat nog moeras, dus niemand komt er vandaan en de "Where you from" vraag is zo ongeveer standaard.
Maar dat is hij in de VS toch wel want men verhuist makkelijk tig staten verderop.

Overigens kreeg ik de vraag gisteren nog min of meer, met een "maar je komt hier niet vandaan?!" opmerking, op basis van mijn Nederlands dat idd meer ABN richting Goois is dan het lokale dialect, terwijl mijn roots toch echt wel in deze gemeente liggen, de hele familie aan vaderskant woont hier.
Aan moederskant liggen de roots in Drenthe, maar mijn ouders hebben bewust gekozen ons Nederlandstalig op te voeden en spreken hun eigen dialecten (Drents en Veluws) niet met ons, ook niet met elkaar trouwens, maar wel als ze in Drenthe of op de Veluwe zijn met familie en anderen die dialect spreken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198355332
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:04 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik had laatst precies dit. Maar dan van mij uit. We zijn op het werk bezig met de taalvriendelijke school. En we moesten inventariseren welke talen/landen er allemaal in onze groep aanwezig waren. Maar ik stond in een andere klas. En een van de meisjes had dus een Marokkaanse voornaam én achternaam.
Dus ik vroeg waar ze vandaan kwam (Ik weet niet meer precies in welke bewoording ik het vroeg). En toen zei ze Nederland.
En toen vroeg ik of papa of mama dan uit een ander land kwamen. Maar haar moeder kwam uit Tilburg zei ze.
Maar later zag ik haar moeder en haar moeder is wel echt een Marokkaanse vrouw. Alleen voor dit meisje was het dus gewoon Nederlands.
Maar op zich nam je het wel aan toen ze zei dat ze Nederlandse was. Ik denk dat net dat ontkennen als je het zegt zo vervelend en kwetsend is. Als kind gaf mij dat het gevoel dat ik er toch niet bij hoorde. Ook al was ik er geboren en opgegroeid.
Volgens mij kan dat echt schadelijk zijn als het vaak gebeurt. Maar later is dan wel iedereen verontwaardigd als een talentvol iemand met andere roots voor een ander land gaat voetballen bijvoorbeeld. Tja.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:12:17 #194
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198355353
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:11 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Maar op zich nam je het wel aan toen ze zei dat ze Nederlandse was. Ik denk dat net dat ontkennen als je het zegt zo vervelend en kwetsend is. Als kind gaf mij dat het gevoel dat ik er toch niet bij hoorde. Ook al was ik er geboren en opgegroeid.
Volgens mij kan dat echt schadelijk zijn als het vaak gebeurt. Maar later is dan wel iedereen verontwaardigd als een talentvol iemand met andere roots voor een ander land gaat voetballen bijvoorbeeld. Tja.
Ja, ik nam dat inderdaad aan.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:17:34 #195
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198355443
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:06 schreef oh-oh het volgende:
Maar die vrouw kan prima geboren en getogen Tilburgse zijn met een Nederlandse nationaliteit toch?
Ik heb er verder ook niks over gezegd of meegedaan.
Ik ben naderhand puur afgegaan op uiterlijk van de moeder, want ik heb haar nooit gesproken, alleen op het schoolplein zien staan.
Moeder heeft in ieder geval Marrokaanse roots. Ze droeg ook een hoofddoek. Ze kan best de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen. En thuis alleen Nederlands spreken.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:19:40 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198355472
Hier in deze nieuwbouwwijk is het ook een regelmatig terugkomende vraag, terwijl bijna iedereen duidelijk heel erg Nederlands oogt.

Maar... als ik de donkere overbuurvrouw zou vragen zou ik ook bedoelen of ze uit dit dorp komt of uit een ander dorp of uit de stad, en niet waar zij of haar ouders elders op de wereld geboren zijn, terwijl dat misschien wel zo opgevat zou worden.
Aan de andere kant zou ik een antwoord als "Utrecht" ook gewoon als antwoord op mijn vraag zien en er geen "Ja maar, waar liggen je roots" vraag achteraan gooien.
Ik snap wel dat dat lastig is voor mensen die op basis van uiterlijk geen 6 generaties in NL wonen, maar soms bedoelen mensen gewoon waar je vorige woonplaats was, of waar je bent opgegroeid.

Het gekke is dat ik het de donkere overbuurvrouw daarom waarschijnlijk een stuk minder makkelijk zal vragen dan haar blanke buurman.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198355503
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:58 schreef Bottoms_up het volgende:
Het enige dat mij echt pissed krijgt is als mensen vragen waar ik vandaan kom op basis van mijn naam. En als ik dan een (binnenlandse) stad zeg: "nee nee waar kom je ECHT vandaan?"
Moet ik mijn paspoort laten zien dan? :( }:|
Die opmerking zegt echt heel veel over hoe deze mensen denken over "buitenlanders". Als ze iets vragen over de naam is dat heel anders.

Dat ze de naam fout uitspreken boeit me dan echt helemaal niets.
Hoe zou je het wel prettig geformuleerd vinden? Ik vind dat altijd lastig, terwijl het in mijn werk soms wel relevant is om te vragen naar iemands (culturele) achtergrond.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:30:08 #198
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198355585
Overigens ben ik dus Spaans mét Spaans paspoort. Nooit ook overwogen om Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Krijg ik ook wel vragen over.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 14:36:13 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198355667
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:30 schreef amaranta het volgende:
Overigens ben ik dus Spaans mét Spaans paspoort. Nooit ook overwogen om Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Krijg ik ook wel vragen over.
Oh dear, zometeen schopt Wilders je het land uit :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198355721
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:06 schreef amaranta het volgende:

[..]

Waarom zou iemand dat op basis van je man vragen?
Ik heb ook niet dezelfde roots als mijn man.
Naam.
Mijn man heeft een oer Nederlandse voor- en achternaam
pi_198355733
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:21 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Hoe zou je het wel prettig geformuleerd vinden? Ik vind dat altijd lastig, terwijl het in mijn werk soms wel relevant is om te vragen naar iemands (culturele) achtergrond.
Die vind ik moeilijk om te beantwoorden omdat ik natuurlijk maar 1 iemand ben en jij vragen hebt met een bepaald doel. Ik vind het nooit vervelend om te praten over mijn naam of roots en ik merk tegenwoordig vrij goed of mensen onhandig zijn of alleen maar willen weten of ik het veilige soort buitenlander ben. Dus of ik hun portefeuille ga jatten of dat ik hun verstopt toilet kan fixen.
Je kan er niet open over zijn en zeggen waarom je bepaalde dingen moet weten? Zou bij mij prima werken :)
Oh en hoe doe je dat met mensen zonder migratie achtergrond (was dat nu de juiste benaming tegenwoordig?) als bijvoorbeeld een bepaalde overtuiging relevant is?
pi_198355768
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:30 schreef amaranta het volgende:
Overigens ben ik dus Spaans mét Spaans paspoort. Nooit ook overwogen om Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Krijg ik ook wel vragen over.
Same. De vragen dan. Niet het Spaanse gedeelte.
pi_198355857
quote:
81s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:01 schreef Declan-Harp het volgende:
Waar ik me wél aan stoor; ''normale'' groepen mensen een aanduiding geven.
Cishet, neurotypisch, cisgender etc.
Waarom dan? Is toch gewoon een handige aanduiding van hoe het is, net als hetero? Waarom zou je alleen een woord moeten hebben voor het niet-normatieve?
pi_198355927
Die vriendin die gekleurd is en Moslim, maakt echt wel nare dingen mee hoor. Haar man is hartstikke Hollands, ook zijn naam. Zij heeft in het verleden wel zijn naam gebruikt bijvoorbeeld bij sollicitaties, heel naar dat dat moet.
Na het trouwen heeft ze bewust haar eigen naam aangehouden en dus niet zijn naam aangenomen. Op Schiphol geeft dat standaard gezeik. Ze moet daar allerlei vragen beantwoorden waarom ze met hem getrouwd is, waarom ze haar eigen naam heeft aangehouden, wie de hypotheek betaalt (ja echt) en als hij niet meereist of haar man wel weet dat ze alleen gaat vliegen.
Ik ben meerdere keren met haar op reis geweest en ALTIJD wordt zij eruit gepikt. Blijkbaar gaan bij haar allerlei alarmbellen af in de systemen.
Dan zie je iedereen kijken en dat kan behoorlijk vernederend zijn.

Zo en ik ga even naar een klein tuincentrum hier in de buurt, ik heb vanochtend een paar kamerplanten bij ze besteld. Fijn dat het zo kan, maar ik mis wel het rondstruinen hoor in zo'n winkel.
pi_198355983
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:40 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Die vind ik moeilijk om te beantwoorden omdat ik natuurlijk maar 1 iemand ben en jij vragen hebt met een bepaald doel. Ik vind het nooit vervelend om te praten over mijn naam of roots en ik merk tegenwoordig vrij goed of mensen onhandig zijn of alleen maar willen weten of ik het veilige soort buitenlander ben. Dus of ik hun portefeuille ga jatten of dat ik hun verstopt toilet kan fixen.
Je kan er niet open over zijn en zeggen waarom je bepaalde dingen moet weten? Zou bij mij prima werken :)
Oh en hoe doe je dat met mensen zonder migratie achtergrond (was dat nu de juiste benaming tegenwoordig?) als bijvoorbeeld een bepaalde overtuiging relevant is?
Dat lijkt me echt heel naar -O-

Nou ja, ik vraag mensen de hemd van het lijf, over wie ze zijn, dus ik denk dat ze wel snappen waarom ik het wil weten. Kijk, bij een vrouw met een Arabische naam en hoofddoek is het duidelijk dat ze een migratieachtergrond heeft maar ik ben dan wel benieuwd naar welke precies en hoeveelste generatie. Maar de vraag 'waar kom je vandaan' is vaak niet een goede omdat Tilburg dus ook een heel valide antwoord is :D Ik vraag meer algemeen trouwens bijvoorbeeld of iemand religieus is (opgevoed) of zichzelf als onderdeel van een bepaalde geloofsgemeenschap beschouwt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198356039
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:00 schreef F_r het volgende:
Ik vind het helemaal niet erg als iemand op basis van mijn man vraagt of ik andere roots heb.
Ik zie het maar als belangstelling

Ik wist niet dat ik zoveel kleding heb. Ik dacht dat ik klaar was met uitpakken kom ik nog een koffer tegen :'(
Ik werkte eens met een nieuw meisje van het uitzendbureau. Een Marokkaanse maar ze sprak gewoon keurig Nederlands.
Ik vroeg ook naar haar afkomst want dat zíe je gewoon. Inderdaad puur interesse.
Maar ze was toch enigszins verontwaardigt (wel gewoon lachend) dat ze, ondanks haar perfecte Nederlands, toch die vraag krijgt.
pi_198356222
Ik ken een gast op werk die accentloos Nederlands praat en een donker uiterlijk. Ik ging er vanuit dat hij hier minstens geboren of grotendeels opgegroeid is.
Maar hij leest dus ‘nooit’ Nederlandse boeken, dat vindt hij lastig, hij leest alleen of voornamelijk Engelse boeken.
En nú vraag ik me dus wel af waar zijn roots liggen. :P
pi_198356279
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:01 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik werkte eens met een nieuw meisje van het uitzendbureau. Een Marokkaanse maar ze sprak gewoon keurig Nederlands.
Ik vroeg ook naar haar afkomst want dat zíe je gewoon. Inderdaad puur interesse.
Maar ze was toch enigszins verontwaardigt (wel gewoon lachend) dat ze, ondanks haar perfecte Nederlands, toch die vraag krijgt.
Bij mij is het idd ook uit interesse.
pi_198356342
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:57 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat lijkt me echt heel naar -O-

Nou ja, ik vraag mensen de hemd van het lijf, over wie ze zijn, dus ik denk dat ze wel snappen waarom ik het wil weten. Kijk, bij een vrouw met een Arabische naam en hoofddoek is het duidelijk dat ze een migratieachtergrond heeft maar ik ben dan wel benieuwd naar welke precies en hoeveelste generatie. Maar de vraag 'waar kom je vandaan' is vaak niet een goede omdat Tilburg dus ook een heel valide antwoord is :D Ik vraag meer algemeen trouwens bijvoorbeeld of iemand religieus is (opgevoed) of zichzelf als onderdeel van een bepaalde geloofsgemeenschap beschouwt.
Ik vind het meestal gewoon sneu. En het is heel zelden want aan mijn gezicht is het niet te zien (1 iemand heeft het ooit gezien, indrukwekkend).
Welke generatie iemand is vind ik een heel normale vraag. Maar goed, er zullen vast mensen te vinden zijn die daar een probleem mee hebben. Ik heb die vraag trouwens jaren verkeerd beantwoord :+
pi_198356406
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:01 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ik werkte eens met een nieuw meisje van het uitzendbureau. Een Marokkaanse maar ze sprak gewoon keurig Nederlands.
Ik vroeg ook naar haar afkomst want dat zíe je gewoon. Inderdaad puur interesse.
Maar ze was toch enigszins verontwaardigt (wel gewoon lachend) dat ze, ondanks haar perfecte Nederlands, toch die vraag krijgt.
Ik kan me zo voorstellen dat die vraag in een bepaalde context bepaalde associaties oproept. Zoals hier op het werk. Het kan zijn dat ze best al wat meegemaakt heeft op dat vlak zodat ze wat feller reageert.
pi_198356456
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:11 schreef vencodark het volgende:
Ik ken een gast op werk die accentloos Nederlands praat en een donker uiterlijk. Ik ging er vanuit dat hij hier minstens geboren of grotendeels opgegroeid is.
Maar hij leest dus ‘nooit’ Nederlandse boeken, dat vindt hij lastig, hij leest alleen of voornamelijk Engelse boeken.
En nú vraag ik me dus wel af waar zijn roots liggen. :P
Antilliaans misschien? Ik ken in ieder geval Antillianen die heel prima Nederlands spreken maar lezen en schrijven nog best heel ingewikkeld vinden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:29:13 #212
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198356568
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:39 schreef F_r het volgende:

[..]

Naam.
Mijn man heeft een oer Nederlandse voor- en achternaam
Maar jij ziet er super Nederlands uit. Ik snap het niet
pi_198356604
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 11:48 schreef oh-oh het volgende:
Deadnaming ja, Ricky Gervais heeft daar echt een vreselijk geestig stukje over in Humanity.
Respectloos maar echt grappig.
Sorry.
Ik had een paar maanden geleden een dingetje met mensen die buiten een van mn honden aaiden. Ik zei ja sorry Sjon is een mongooltje, en toen zeiden zij heel blij aaaaaah onze dochter ook, daarom vinden wij Sjon zo leuk!
Kon wel door de grond zakken maar zij zeiden zelf ook gewoon nog mongooltje, waren oudere mensen, ze vonden het vreselijk grappig. Geloof wel dat het is van nu is om echt voor alles hele specifieke termen te moeten gebruiken.
Ik had het over een hond, dus ik vind nog steeds dat die term dan prima kan.
Haha, de moeder van een vriend van N, mn ex, heeft naast die vriend van N nog twee zonen: de één heeft down en de ander is zeer zwaar verstandelijk beperkt, kan alleen maar liggen en geluiden maken.

Zij gebruikt ook het woord mongool nog. Ze riep zelfs een keer tegen andere ouders van een kind met down, in het Rotterdams: "Aaaaaahw, hebbie ook een megeaultje? Wat leuuuuuk!" :D

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 06-03-2021 15:41:42 ]
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:34:39 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198356682
Als de een dialect spreekt en de ander ABN dan denken mensen misschien ook dat je niet dezelfde roots hebt.

Overigens werden wij pas Oud-Zuid ingeschat.
Op basis van het Nederlands van Soneal trouwens..... kennelijk klinkt hij alsof wij krom lopen van de kwartjes :')
Alsof ik met Oud-Zuid kwartjes wel in Amsterdam zou gaan wonen :{w :{w :{w
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:34:52 #215
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198356691
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:42 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Same. De vragen dan. Niet het Spaanse gedeelte.
Dus jij mag niet ook niet stemmen
pi_198356906
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:34 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dus jij mag niet ook niet stemmen
Niet in Nederland nee. Alleen voor gemeente en waterschap ( :') )
Maar ik heb stemplicht, ook in het buitenland dus om de 4 jaar mag ik stemmen op mensen die ik niet ken met programmapunten die geen invloed hebben op mij :+
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:52:51 #217
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198357035
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:31 schreef -Spring het volgende:

[..]

Haha, de moeder van een vriend van N, mn ex, heeft naast die vriend van N nog twee zonen: de één heeft down en de ander is zeer zwaar verstandelijk beperkt, kan alleen maar liggen en geluiden maken.

Zij gebruikt ook het woord mongool nog. Ze riep zelfs een keer tegen andere ouders van een kind met down, in het Rotterdams: "Aaaaaahw, hebbie ook een megeaultje? Wat leuuuuuk!" :D
:D Nou ja dat, als de mensen zelf er ook vaak geen moeite mee hebben, hoe voorzichtig moet je dan nog zijn met wat je zegt. Want ik besprak dus mn hond met wildvreemde mensen en dat had helemaal kunnen escaleren ofc :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:56:51 #218
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198357125
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:17 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ik heb er verder ook niks over gezegd of meegedaan.
Ik ben naderhand puur afgegaan op uiterlijk van de moeder, want ik heb haar nooit gesproken, alleen op het schoolplein zien staan.
Moeder heeft in ieder geval Marrokaanse roots. Ze droeg ook een hoofddoek. Ze kan best de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen. En thuis alleen Nederlands spreken.
Nu doe je nog steeds aannames though, ze kan gewoon derde of vierde generatie zijn, niet de taal van haar voorouders spreken, en alleen maar de Nederlandse nationaliteit hebben, maar dat wordt gewoon niet gezien blijkbaar.
Ik wandel wel eens met een meisje uit mijn gebouw met haar hond. We spreken Engels, zij spreekt van huis uit Duits. Ze is Luxemburgs maar geadopteerd uit Peru. Als je haar ziet kan ze echt van alles zijn, maar ik zie dat niet eens en denk er vaak niet eens over na.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 15:59:13 #219
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198357171
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:56 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Nu doe je nog steeds aannames though, ze kan gewoon derde of vierde generatie zijn, niet de taal van haar voorouders spreken, en alleen maar de Nederlandse nationaliteit hebben, maar dat wordt gewoon niet gezien blijkbaar.
Ik wandel wel eens met een meisje uit mijn gebouw met haar hond. We spreken Engels, zij spreekt van huis uit Duits. Ze is Luxemburgs maar geadopteerd uit Peru. Als je haar ziet kan ze echt van alles zijn, maar ik zie dat niet eens en denk er vaak niet eens over na.
Klopt. Dat zeg ik ook. Ik ben uitgegaan van het uiterlijk.
Maar ik zei ook dat ik verder niks heb gedaan. Ze zei dat ze Nederlands was dus ik heb bij het inventariseren niks opgeschreven.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:01:07 #220
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198357190
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Niet in Nederland nee. Alleen voor gemeente en waterschap ( :') )
Maar ik heb stemplicht, ook in het buitenland dus om de 4 jaar mag ik stemmen op mensen die ik niet ken met programmapunten die geen invloed hebben op mij :+
Haha idem. Voor het waterschap :) .
Ik krijg ook elke 4 jaar stembiljetten voor de Spaanse verkiezingen. Die verscheur ik vervolgens en gooi ik bij het oud papier. Ik heb totaal geen weet van wat er daar politiek speelt. Dan ga ik ook niet stemmen.
Volgens mij doen mijn ouders dat wel. Ik vind dat wel raar. Zij stemmen wat ze van huis hebben meekregen. Maar dat betekent niet per definitie dat het nog steeds een goede partij is.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:02:05 #221
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198357204
Ik bedoel meer met dat je zegt ze kan best de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen en thuis alleen Nederlands spreken. Mss is ze wel echt Nederlandse bij geboorte en spreekt ze überhaupt alleen Nederlands?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:06:14 #222
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198357276
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:02 schreef oh-oh het volgende:
Ik bedoel meer met dat je zegt ze kan best de Nederlandse nationaliteit hebben aangenomen en thuis alleen Nederlands spreken. Mss is ze wel echt Nederlandse bij geboorte en spreekt ze überhaupt alleen Nederlands?
Geen idee. Kan heel goed. Maar kan ook heel goed niet zo zijn.
Ik moest dus inventariseren welke talen/landen er waren in mijn groep. En als een kind Rayana Elzouiada (ofzo) heet (en je kent dat gezin verder niet), dan is het toch geen vreemde aanname dat je vraagt of dat kind of haar ouders uit een ander land komen.
Er waren ook kinderen die zeiden. Mijn opa komt uit dit/dat land.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:12:28 #223
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198357444
Nee ik snap het echt hoor. Maar feit is gewoon dat je bij alles altijd aannames doet.
Ik zie daar zelf geen probleem in, zo is het leven nou eenmaal.
Zo moeilijk als veel mensen over elk detail doen, zo weinig boeien mij zulke dingen :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198357497
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 13:09 schreef Quoi het volgende:
Ik had vroeger wel felrood haar. Ik ben daar nooit mee gepest, maar een van beste vriendinnen had het steevast tijdens mijn hele jeugd over oranje haren. Nog steeds, ze is nog mijn vriendin, ondanks mijn veelvuldig corrigeren, want ik vond (en vind) dat ver-schrik-ke-lijk. Maar goed, dat is oppervlakkiger dan waar we het over hebben.
Misschien oppervlakkiger, maar m.i. wel een mooi voorbeeld van hoe het kan voelen als mensen je niet-kloppend bejegenen, ondanks je verzoek dat niet te doen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 6 maart 2021 @ 16:21:28 #225
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_198357578
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:11 schreef vencodark het volgende:
Ik ken een gast op werk die accentloos Nederlands praat en een donker uiterlijk. Ik ging er vanuit dat hij hier minstens geboren of grotendeels opgegroeid is.
Maar hij leest dus ‘nooit’ Nederlandse boeken, dat vindt hij lastig, hij leest alleen of voornamelijk Engelse boeken.
En nú vraag ik me dus wel af waar zijn roots liggen. :P
De Antillen waarschijnlijk.

Mijn man is blank maar komt echt uit Willemstad. Met een Zwitserse achternaam waardoor heel veel mensen denken dat hij uit Brabant komt. Hij spreekt Nederlands, Engels, Papiamento, Spaans (de norm op de eilanden) maar verder is heel veel standaard in het Engels. Inmiddels woont hij langer hier dan dat hij op Curaçao heeft gewoond en nog steeds leest hij liever Engels/Spaans dan Nederlands.
If you can dream it, you can do it...
pi_198357595
quote:
81s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:01 schreef Declan-Harp het volgende:
Waar ik me wél aan stoor; ''normale'' groepen mensen een aanduiding geven.
Cishet, neurotypisch, cisgender etc.
Hoe moet je ze anders aanduiden?
"De-mensen-die-Declan-Harp-normaal-vindt":?
Moeten we dan woorden als jongen en meisje ook schrappen omdat die normaal zijn?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198357706
Ik woon zelf in België in een stad waar overigens veel "Hollanders" wonen. Ben niet heel lang en niet blond. Zolang ik mijn mond houd dan wordt ik niet als buitenlander aangezien.

Terwijl ik met een collega heb samengewerkt welke al ug generatie in België woont, maar nog altijd als buitenlander en anders wordt aangezien. Je wilt niet weten hoe vaak hij al de vraag waar hij "echt" vandaan komt (en zijn ouders) gekregen heeft. Als het relevant is (zoals op school wordt er nederlands gesproken thuis, en is dit ook de moedertaal van je ouders), is dat niet erg. Maar daar buiten kan dat vervelend/kwetsend ervaren worden.

Bij mij wordt er soms naar gevraagd. Maar willen ze dan weten dat ik in stad x woon of in Nederland ben opgegroeid?

Nog ff over het vorige onderwerp:

quote:
81s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:01 schreef Declan-Harp het volgende:
Waar ik me wél aan stoor; ''normale'' groepen mensen een aanduiding geven.
Cishet, neurotypisch, cisgender etc.
Wat je doet door een term aan "hetero en zit in lichaam waarin je thuis voelt" geeft. In plaats van deze groep "normaal" te noemen. Want dan zijn de andere abnormaal, afwijkend, minder dan gemiddeld?
Wiskundig klopt dit, maar op menselijk vlak is dat anders.
Ik, halverwege de 30 moet ook aan termen als Cis-hetero wennen hoor :-)
pi_198357850
Ja, zo zie ik het wel. Ik ben in de minderheid met mijn autisme, ik vind het dan niet nodig om die hele grote groep mensen zónder autisme óók een ''stempel'' te geven.
Je hebt nou eenmaal een ''norm'' .
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198358113
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:27 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik woon zelf in België in een stad waar overigens veel "Hollanders" wonen. Ben niet heel lang en niet blond. Zolang ik mijn mond houd dan wordt ik niet als buitenlander aangezien.
Nog nooit een "gij valt nog wel mee voor een Hollander" gehad? :D
Ik denk altijd dat Nederlanders in België het zwaarder hebben dan andersom. Ik weet niet of dat beeld juist is.
pi_198358237
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:50 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Nog nooit een "gij valt nog wel mee voor een Hollander" gehad? :D
Ik denk altijd dat Nederlanders in België het zwaarder hebben dan andersom. Ik weet niet of dat beeld juist is.
HAHAHA oja echt en meer dan een keer. En ook ja maar jij bent van beneden de moerdijk (of vlak over de grens), die zijn beter (uhm ben toch echt Rotterdamse hoor). Heb ondertussen een zachte G gekweekt.

Maar ik hoor gelukkig ook regelmatig: onze buur/vriend/schoondochter is ook Nederlandse. Of we gaan graag naar Domburg/zeeland op vakantie. Een soort van zich verdedigen dat ze Nederlanders en Nederland wel ok vinden.

Ik zou niet weten hoe het is om als Belg in Nederland te wonen. Denk dat de domme Belgen moppen ook je strot uit komen.
pi_198358243
Interessante discussie wel, dit :Y

Ik vind het soms wel lastig: enerzijds alleen maar goed dat er steeds meer begrip komt als het gaat om diversiteit (op alle gebieden).
Tegelijkertijd herken ik ook wel dat er soms wel heel veel dingen zijn waar je rekening mee dient te houden of je bewust van dient te zijn.

Als ik een kindje in de speeltuin zie, maak ik -veelal onbewust- ook een inschatting of het een jongen of meisje is.
Daar zit geen enkel waardeoordeel of verwachting in. En ik vind het inderdaad vreemd om zo'n doodnormaal iets aan te passen, omdat er een kleine kans is dat het kind in kwestie anders aangesproken wil worden.
(Als iemand me ergens op aan spreekt, pas ik me uiteraard met liefde aan hè? Maar om dat bij voorbaat al te doen vind ik wel vrij bizar)

En 'normaal' heeft inderdaad een hele negatieve connotatie, maar er is inderdaad wel zoiets als een norm. Daar hoeft niet iedereen aan te voldoen, maar het is niet zo gek dat dat invloed heeft op het gedrag en de verwachtingen van mensen. Vind ik. :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198358341
Maar soms is het toch ook heus gewoon interesse. Mijn man heeft een Duits klinkende achternaam,dus daar wordt ook vaak gevraagd of ie uit Duitsland komt. Mijn directe collega wordt t ook vaak gevraagd. Die maakt vaak fouten in die/dat de/het enzo..Verder niets te zien in uiterlijk. Maar zij is Amerikaanse met nederlandse moeder. Woont hier met verblijfsvergunning en mag dus ook niet stemmen ed..
Mijn naam wordt trouwens ook standaard verkeerd geschreven en als puber met kort haar werd ik vaak als hij aangesproken, kon er niet mee zitten eigenlijk.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 17:15:37 #233
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198358408
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 14:00 schreef Leandra het volgende:
Wij noemen de haarkleur van Soneal ook oranje trouwens, en dat is het ook.
Mijn schoonmoeder noemt het tomatenblond.
pi_198358423
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:11 schreef vencodark het volgende:
Ik ken een gast op werk die accentloos Nederlands praat en een donker uiterlijk. Ik ging er vanuit dat hij hier minstens geboren of grotendeels opgegroeid is.
Maar hij leest dus ‘nooit’ Nederlandse boeken, dat vindt hij lastig, hij leest alleen of voornamelijk Engelse boeken.
En nú vraag ik me dus wel af waar zijn roots liggen. :P
Sommige mensen zijn natuurtalenten in taal. Een man uit mijn vriendenkring woonde pas 2 jaar in nl (kwam uit portugal), maar sprak toen al accentloos nl (mét brabantse tongval) inclusief grapjes enzo.. Daarvoor woonde hij een tijd in zweden en ook zweeds kan hij prima spreken..
pi_198358599
Oh en mijn zoontje wordt regelmatig met zij en meisje aangesproken. Hij heeft ook best lang coronahaar nu. Maar het doet m niks.. Net als dat ie net zo blij iets rozes uitzoekt (wel liefst een auto)..
Ze hadden t wel even lastig toen een jongetje uit een klas lager ineens als meisje door het leven ging. Ze konden de naam niet onthouden, want die leek totaal niet op de oude naam..verder heb ik ze er eigenlijk nooit over gehoord.. (wat wel weer grappig is dat haar broertje op school vaak zegt dat meisjes stom zijn)
pi_198358613
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:01 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

HAHAHA oja echt en meer dan een keer. En ook ja maar jij bent van beneden de moerdijk (of vlak over de grens), die zijn beter (uhm ben toch echt Rotterdamse hoor). Heb ondertussen een zachte G gekweekt.

Maar ik hoor gelukkig ook regelmatig: onze buur/vriend/schoondochter is ook Nederlandse. Of we gaan graag naar Domburg/zeeland op vakantie. Een soort van zich verdedigen dat ze Nederlanders en Nederland wel ok vinden.

Ik zou niet weten hoe het is om als Belg in Nederland te wonen. Denk dat de domme Belgen moppen ook je strot uit komen.
Mijn ouders vonden het ook nodig om mijn vriend te verdedigen bij vrienden. Want het is een Brabander en dan is het ok _O-

Ik denk dat het makkelijker te wennen is aan directere communicatie dan leren tussen de regels te lezen/horen.

Domme moppen, check! Ik heb er al eens aan gedacht om elke keer dat de Ben Eerst Limburger Geweest mop voorbij komt een blaadje vol streepjes tevoorschijn te toveren en ostentatief een streepje bij te plaatsen. Maar een goeie belgenmop kan ik wel waarderen.

Heel af en toe ontmoet ik iemand waardoor ik mij herinner waarom die hekel er vaak is. Dat is meestal iemand die heel erg overdreven reageert als ik per ongeluk een Vlaams woord gebruik. "HAHAHA wat zeg JIJ nou?!" Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel als ik het woord parking zeg }:|

Zo heb ik nog in België mogen samenwerken met een Nederlander die elk Vlaams woord ging verbeteren. Zo maak je zeker vrienden :D
pi_198358994
Ik merk wel dat er steeds lastigere kwesties ontstaan zoals het wetsvoorstel dat elke man die zich identificeert als vrouw bij een vrouwentoilet naar binnen mag.
Ik dacht: Prima! Fijn als dat kan.
Totdat ik een discussie had met een vriendin die enorm openminded is, 0 issues heeft met transgenders. Dat zij tegen was, verbaasde mij totdat ze het uitlegde. Ze zei: 'Het wordt nu wettelijk vastgelegd dat elke man die aan de deur van een vrouwentoilet zegt dat hij zich een vrouw voelt naar binnen mag.'
Ik dacht nog steeds en dus? Maar zij wilde er een drempel voor, iets wat onderscheid maakt tussen een man die met een hele andere reden dat toilet binnen wilt en de personen voor wie de wet bedoeld is.
Zij en vele andere vrouwen voelen zich niet fijn als een man (met hele andere bedoelingen) in het vrouwentoilet is. En dat snap ik dan ook...
Een vriend maakte de vergelijking met een unisex toilet, maar dat is natuurlijk anders want daar kies je zelf voor.

Dat vind ik lastige materie, want je kan niet iedereen tegenmoed komen en ik ben ervan overtuigd dat een transgender normaal gesproken gewoon een vrouwentoilet in kan zonder dat iemand zegt 'eej dat mag niet!' uitzonderingen daargelaten. En dan zou voor die uitzonderingen een wet worden gemaakt die juist hele andere problemen kan veroorzaken.
pi_198359065
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:01 schreef twist02 het volgende:
Als ik een kindje in de speeltuin zie, maak ik -veelal onbewust- ook een inschatting of het een jongen of meisje is.
Daar zit geen enkel waardeoordeel of verwachting in. En ik vind het inderdaad vreemd om zo'n doodnormaal iets aan te passen, omdat er een kleine kans is dat het kind in kwestie anders aangesproken wil worden.
(Als iemand me ergens op aan spreekt, pas ik me uiteraard met liefde aan hè? Maar om dat bij voorbaat al te doen vind ik wel vrij bizar)
Wat mij betreft gaat het er niet om of het kind het vervelend vindt om met jongen of meisje aangesproken te worden, maar meer dat ik geen reden zie om iemands sekse zo prominent naar voren te brengen als je iemand aanspreekt. Waarom vinden we we man/vrouw zo ontzettend belangrijk dat we het steeds maar moeten noemen? Dat doe je toch met geen enkel ander kenmerk?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:10:27 #239
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198359188
Wat mij betreft maken ze alle toiletten genderneutraal, is er ook geen wet nodig, want de angst voor toiletverkrachters is echt hysterisch, sorry. Als iemand dat wil maakt het bordje op de deur of een wet ook niks uit.

Er is een heel groot verschil m.i. tussen anekdotisch gekwetst of verkeerd ingeschat worden (hihi ik nam de telefoon op en iemand vroeg of mijn vrouw thuis was), of een gemarginaliseerde identiteit hebben die op een of meerdere manieren stelselmatig achtergesteld of onderdrukt wordt, soms met gevaar voor de persoon.
Kwak
pi_198359237
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 16:21 schreef Books1 het volgende:

[..]

De Antillen waarschijnlijk.

Mijn man is blank maar komt echt uit Willemstad. Met een Zwitserse achternaam waardoor heel veel mensen denken dat hij uit Brabant komt. Hij spreekt Nederlands, Engels, Papiamento, Spaans (de norm op de eilanden) maar verder is heel veel standaard in het Engels. Inmiddels woont hij langer hier dan dat hij op Curaçao heeft gewoond en nog steeds leest hij liever Engels/Spaans dan Nederlands.
Zou goed kunnen hoor. Die look heeft hij wel. :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:21 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat die vraag in een bepaalde context bepaalde associaties oproept. Zoals hier op het werk. Het kan zijn dat ze best al wat meegemaakt heeft op dat vlak zodat ze wat feller reageert.
Nou, ik werk in de catering en het was dus gewoon een gezellig praatje. We hadden gewoon een leuk gesprek en n.a.v. mijn vraag, vertelde ze ook dat ze zo’n beetje de enige Marokkaanse op haar universiteit is (of schooljaar) en dus alleen maar Nederlandse vriendinnen heeft. :)
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:14:37 #241
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_198359247
Genderneutrale toiletten *O* alle rijen even lang.

Graag wel de urinoirs ook even achter een deurtje dan ^O^ hoef geen leuters te loeren tijdens het handen wassen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_198359258
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:02 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat mij betreft gaat het er niet om of het kind het vervelend vindt om met jongen of meisje aangesproken te worden, maar meer dat ik geen reden zie om iemands sekse zo prominent naar voren te brengen als je iemand aanspreekt. Waarom vinden we we man/vrouw zo ontzettend belangrijk dat we het steeds maar moeten noemen? Dat doe je toch met geen enkel ander kenmerk?
Ok, Maar laten we niet doen alsof de meeste personen niet ‘gewoon’ jongens, meisjes, mannen en vrouwen zijn.
Als ik iemand moet beschrijven zeg ik ook gewoon het geslacht. Of ik moet oprecht twijfelen maar hoe vaak komt dat in de praktijk nu voor? :?
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:15:42 #243
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198359261
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:14 schreef littledrummergirl het volgende:
Genderneutrale toiletten *O* alle rijen even lang.

Graag wel de urinoirs ook even achter een deurtje dan ^O^ hoef geen leuters te loeren tijdens het handen wassen
Zittend plassen is toch beter voor je, weg met urinoirs.
Kwak
pi_198359387
Heb zelf schoongemaakt, dus weinig illusie over welke toiletten schoner zijn.
Maar alsnog nee liever geen ondergezeken brillen en plakkende vloeren omdat mannen niet willen zitten en niet kunnen mikken.

En ik ben best wel een positief persoon (soms tikkeltje naïef), maar vrees er voor dat gescheiden toiletten nog steeds nodig zijn voor de veiligheid van de vrouw.
Voor iemand die transgender of non binair is, kan ik mij voorstellen dat het heel moeilijk kan zijn.
pi_198359427
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:57 schreef exode het volgende:
Maar zij wilde er een drempel voor, iets wat onderscheid maakt tussen een man die met een hele andere reden dat toilet binnen wilt en de personen voor wie de wet bedoeld is.
Zij en vele andere vrouwen voelen zich niet fijn als een man (met hele andere bedoelingen) in het vrouwentoilet is.
Maar een man met slechte bedoelingen heeft nu ook al geen drempel. Er staat niemand aan de deur te controleren. Transvrouwen de toegang ontzeggen helpt niet tegen mannen die verkrachten.
pi_198359442
Dan ben ik heel vreemd, maar ik vind mannen in het vrouwentoilet niet fijn. Ik voel me daar niet prettig bij. Ik overleef het wel, maar ik zou me ongemakkelijk voelen.

Wel bijzonder dat het meteen over verkrachten gaat overigens, ik vind persoonlijk gluren al heel naar.
Verkeerde bedoelingen is heel breed wat mij betreft.
pi_198359471
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:02 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat mij betreft gaat het er niet om of het kind het vervelend vindt om met jongen of meisje aangesproken te worden, maar meer dat ik geen reden zie om iemands sekse zo prominent naar voren te brengen als je iemand aanspreekt. Waarom vinden we we man/vrouw zo ontzettend belangrijk dat we het steeds maar moeten noemen? Dat doe je toch met geen enkel ander kenmerk?
Oh, maar dat is natuurlijk ook een vreemd iets, mee eens. Alleen dat is voor mij iets taalkundigs ofzo.
Want eigenlijk zou je dan de term 'kind' ook niet moeten gebruiken, want waarom iemands leeftijdsfase benoemen? Volgens mij is het vooral om duidelijk te maken waar je over praat.

Sowieso heb ik moeite met het hele concept 'gender' eigenlijk. Wat mij betreft schaffen we het geheel af, want het voegt helemaal niks toe.
Ik ben biologisch gezien een vrouw en ben daar ook tevreden mee. Maar het zegt 0,0 over hoe ik me verder voel en in hoeverre dat overeenkomt met andere vrouwen :?

'Man' en 'vrouw' verwijzen wat mij betreft naar iets biologisch, terwijl genderidentiteit over iets totaal anders gaat, maar dezelfde 'basishokjes' kent...

Eigenlijk net zo stom als dat we links/rechts gebruiken voor zowel 'handigheid' als voor politieke voorkeur, terwijl daar geen enkele relatie tussen zit.

Ik zou waarschijnlijk door iedereen bestempeld worden als 'cis 'gender', terwijl ik me helemaal niet per se 'vrouw' voel (geen idee hoe dat voelt namelijk :+ ). Ook geen man. En ook geen willeurige andere term.
Gendertermen doen volgens mij iedereen tekort eigenlijk.

Dat we taalkundig gezien de hele dag door verwijzen naar iemands geslacht, tsja, da's best maf eigenlijk ja. Maar daar kan ik dan weer niet zo mee zitten eigenlijk :+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198359568
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:26 schreef exode het volgende:
Dan ben ik heel vreemd, maar ik vind mannen in het vrouwentoilet niet fijn. Ik voel me daar niet prettig bij. Ik overleef het wel, maar ik zou me ongemakkelijk voelen.

Wel bijzonder dat het meteen over verkrachten gaat overigens, ik vind persoonlijk gluren al heel naar.
Verkeerde bedoelingen is heel breed wat mij betreft.
Oke, same difference, het spectrum van seksueel geweld dan.

Dan nog blijft het gelijk stellen van 'trans vrouwen mogen naar het damestoilet' = 'mannen mogen naar het damestoilet' een vreemde. Want trans vrouwen zijn geen mannen, en mannen met slechte bedoelingen hebben geen toestemming of toegang nodig om die bedoelingen uit te voeren.
pi_198359702
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:32 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Oke, same difference, het spectrum van seksueel geweld dan.

Dan nog blijft het gelijk stellen van 'trans vrouwen mogen naar het damestoilet' = 'mannen mogen naar het damestoilet' een vreemde. Want trans vrouwen zijn geen mannen, en mannen met slechte bedoelingen hebben geen toestemming of toegang nodig om die bedoelingen uit te voeren.
Het wetsvoorstel stelt het gelijk, niet ik.
pi_198359770
Dat wetsvoorstel lijkt me vrij onzinnig als ik eerlijk ben, want volgens mij is zoiets helemaal niet te regelen bij wet :?

Bij mij op m'n werk hebben we op één verdieping bijv. dat onderscheid al helemaal niet meer: alle toiletten zijn daar voor iedereen.
Volgens mij mag de eigenaar van een gebouw dat namelijk zelf bepalen...
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198359803
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:27 schreef twist02 het volgende:

[..]

Oh, maar dat is natuurlijk ook een vreemd iets, mee eens. Alleen dat is voor mij iets taalkundigs ofzo.
Want eigenlijk zou je dan de term 'kind' ook niet moeten gebruiken, want waarom iemands leeftijdsfase benoemen? Volgens mij is het vooral om duidelijk te maken waar je over praat.

Sowieso heb ik moeite met het hele concept 'gender' eigenlijk. Wat mij betreft schaffen we het geheel af, want het voegt helemaal niks toe.
Ik ben biologisch gezien een vrouw en ben daar ook tevreden mee. Maar het zegt 0,0 over hoe ik me verder voel en in hoeverre dat overeenkomt met andere vrouwen :?

'Man' en 'vrouw' verwijzen wat mij betreft naar iets biologisch, terwijl genderidentiteit over iets totaal anders gaat, maar dezelfde 'basishokjes' kent...

Eigenlijk net zo stom als dat we links/rechts gebruiken voor zowel 'handigheid' als voor politieke voorkeur, terwijl daar geen enkele relatie tussen zit.

Ik zou waarschijnlijk door iedereen bestempeld worden als 'cis 'gender', terwijl ik me helemaal niet per se 'vrouw' voel (geen idee hoe dat voelt namelijk :+ ). Ook geen man. En ook geen willeurige andere term.
Gendertermen doen volgens mij iedereen tekort eigenlijk.

Dat we taalkundig gezien de hele dag door verwijzen naar iemands geslacht, tsja, da's best maf eigenlijk ja. Maar daar kan ik dan weer niet zo mee zitten eigenlijk :+
Ja, precies, het heeft oook meer met te maken met hoe je taal inzet. Ik zit er ook niet mee, maar ik vind het wel interessant om er bij stil te staan, dat het blijkbaar zo verweven zit in ons denken. En ik vind het niet gek om af en toe te bedenken hoe je daarin naar je kinderen communiceert en daar wordt het ook niet krampachtig van wat mij betreft.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:46:50 #252
327807 Mariposas
יה&#14
pi_198359881
Even een vraag, het ging hier laatst over de Action. Weet iemand of ze daar ook strijkapplicaties/strijkpatches/strijkemblemen voor kleding verkopen?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:53:38 #253
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198360028
Heeeel lang geleden zat er op de school waar ik toen werkte een meisje. Ze zat niet bi mijj in de klas, dus ik weet niet exact hoe het zat. Maar ze wilde niet omkleden in de meisjeskleedkamer. En zij mocht dus omkleden in jongenskleedkamer, samen met een vriendje. wel 5 minuten voordat de rest van de jongens gingen omkleden.

Heel lastig om in deze het woord ' zij ' of jongen en meisje dus niet te gebruiken/ te omzeilen. Ik zou dus nu moeten zeggen.

Heel lang geleden was er een kind bij ons op school. Het zat niet bij mij in de klas. Dus ik niet weet exact hoe het zat. Maar het weigerde om om te kleden in de kleedkamer voor het geslacht wat het bij de geboorte had gekregen. En het mocht dus omkleden in de kleedkamer voor kinderen met het andere geslacht.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:53:56 #254
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198360033
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:46 schreef Mariposas het volgende:
Even een vraag, het ging hier laatst over de Action. Weet iemand of ze daar ook strijkapplicaties/strijkpatches/strijkemblemen voor kleding verkopen?
ja volgens mij wel
pi_198360035
Waar ik vroeger wel een hekel aan had, toen ik als vrijgezel nog weleens nieuwe mensen ontmoette en in mijn puberteit, is dat er als meisje/vrouw van je verwacht wordt dat je dan ook rokken/jurkjes draagt en van make-up zult houden. :?

Ik haat nog steeds jurken etc. en ondanks dat ik wel wat make-up draag, is het echt minimaal.
Niet elke vrouw is echt ‘super vrouwelijk’ qua kledingkeuze zoals jurken. :')
pi_198360108
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:54 schreef vencodark het volgende:
Waar ik vroeger wel een hekel aan had, toen ik als vrijgezel nog weleens nieuwe mensen ontmoette en in mijn puberteit, is dat er als meisje/vrouw van je verwacht wordt dat je dan ook rokken/jurkjes draagt en van make-up zult houden. :?

Ik haat nog steeds jurken etc. en ondanks dat ik wel wat make-up draag, is het echt minimaal.
Niet elke vrouw is echt ‘super vrouwelijk’ qua kledingkeuze zoals jurken. :')
Dit is dus exact wat ik bedoel.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198360214
Maar kijk: wanneer voel je je vrouwelijk of mannelijk?
Ik ben een vrouw en ik ben gewoon mezelf? Ik voel me echt niet vrouwelijker in een jurk of hoge hakken.
Ik word ook niet graag sexy genoemd ofzo. En draag nooit iets wat een decolleté heeft. :')

Misschien ben ik dan toch meer mannelijk. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198360456
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 17:16 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn natuurtalenten in taal. Een man uit mijn vriendenkring woonde pas 2 jaar in nl (kwam uit portugal), maar sprak toen al accentloos nl (mét brabantse tongval) inclusief grapjes enzo.. Daarvoor woonde hij een tijd in zweden en ook zweeds kan hij prima spreken..
Mijn schoonvader kan zo goed Hongaars dat Hongaren hem vaak vragen waar hij vandaan komt omdat hij zo accentloos praat :D
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zaterdag 6 maart 2021 @ 22:07:18 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198364943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:15 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zittend plassen is toch beter voor je, weg met urinoirs.
Zonder urinoirs gaan ze op/in/naast de gewone WC staan zeiken, dus dan heb ik liever dat ze het in een urinoir doen als ze toch niet snappen dat een WC is om op te zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198366637
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:03 schreef vencodark het volgende:
Maar kijk: wanneer voel je je vrouwelijk of mannelijk?
Ik ben een vrouw en ik ben gewoon mezelf? Ik voel me echt niet vrouwelijker in een jurk of hoge hakken.
Ik word ook niet graag sexy genoemd ofzo. En draag nooit iets wat een decolleté heeft. :')

Misschien ben ik dan toch meer mannelijk. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is wel het probleem imo. Dat 'men' je niet vrouwelijk vindt als je je niet aan die normen conformeert. Terwijl je vrouw bent, dus in principe vrouwelijk, al loop je op namlaarzen in een houthakkersblouse met crewcut.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198366682
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zonder urinoirs gaan ze op/in/naast de gewone WC staan zeiken, dus dan heb ik liever dat ze het in een urinoir doen als ze toch niet snappen dat een WC is om op te zitten.
Hangende vrouwen zeiken ook aan alle kanten naast de pot en op de bril, dus wat dat betreft maakt het geen drol uit.

Weg met de zitpot, in openbare gelegenheden alleen nog Aziatische hurkwcs O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198370050
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:54 schreef vencodark het volgende:
Waar ik vroeger wel een hekel aan had, toen ik als vrijgezel nog weleens nieuwe mensen ontmoette en in mijn puberteit, is dat er als meisje/vrouw van je verwacht wordt dat je dan ook rokken/jurkjes draagt en van make-up zult houden. :?

Ik haat nog steeds jurken etc. en ondanks dat ik wel wat make-up draag, is het echt minimaal.
Niet elke vrouw is echt ‘super vrouwelijk’ qua kledingkeuze zoals jurken. :')
Wie verwacht dat dan?
  zondag 7 maart 2021 @ 08:28:57 #263
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_198370327
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:26 schreef exode het volgende:
Dan ben ik heel vreemd, maar ik vind mannen in het vrouwentoilet niet fijn. Ik voel me daar niet prettig bij. Ik overleef het wel, maar ik zou me ongemakkelijk voelen.

Wel bijzonder dat het meteen over verkrachten gaat overigens, ik vind persoonlijk gluren al heel naar.
Verkeerde bedoelingen is heel breed wat mij betreft.

Maar nu ga je er èn van uit dat mannen meer verkeerde bedoelingen hebben dan vrouwen,
Èn dat er makkelijk te gluren ed is, ik kom vrijwel nooit in toiletten waar je makkelijk over/onder deuren of afscheidingen heen kan kijken, tenzij je met de deur open zit ;)

Ik probeer zo open minded mogelijk te zijn en mee te gaan met hoe een kind/volwassene zich identificeert/voelt. Maar goed het blijft lastig, laatst een meisje dat alleen haar naam veranderde en dat zei ik al 30x verkeerd ivm gewenning :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 7 maart 2021 @ 08:38:02 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198370376
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 23:06 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Hangende vrouwen zeiken ook aan alle kanten naast de pot en op de bril, dus wat dat betreft maakt het geen drol uit.

Weg met de zitpot, in openbare gelegenheden alleen nog Aziatische hurkwcs O+
Ja, als je moet hangen is daar meestal een reden voor: een gore WC.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 maart 2021 @ 09:40:06 #265
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198370859
Oh ik hang op publieke plaatsen ook boven een op het oog schone wc hoor, of het moet al een hele fancy aangelegenheid zijn met zo een wcpersoon die elke plee schoonmaakt na elk gebruik.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 7 maart 2021 @ 10:01:04 #266
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_198371086
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 09:40 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik hang op publieke plaatsen ook boven een op het oog schone wc hoor, of het moet al een hele fancy aangelegenheid zijn met zo een wcpersoon die elke plee schoonmaakt na elk gebruik.
I see what You did there.
  zondag 7 maart 2021 @ 10:17:37 #267
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198371299
Ik ga overal zitten nadat ik zelf gepoetst heb. In principe is urine steriel dus t is meer t idee dan daadwerkelijk een probleem.

Hangen kan ik niet (aziatische of franse hurk-wcs of wcs zonder bril zijn mijn nachtmerrie).
Kwak
pi_198371493
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 08:28 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Maar nu ga je er èn van uit dat mannen meer verkeerde bedoelingen hebben dan vrouwen,
Èn dat er makkelijk te gluren ed is, ik kom vrijwel nooit in toiletten waar je makkelijk over/onder deuren of afscheidingen heen kan kijken, tenzij je met de deur open zit ;)

Ik probeer zo open minded mogelijk te zijn en mee te gaan met hoe een kind/volwassene zich identificeert/voelt. Maar goed het blijft lastig, laatst een meisje dat alleen haar naam veranderde en dat zei ik al 30x verkeerd ivm gewenning :')
De discussie is voor mij niet rationeel maar gevoelsmatig. Ik voel me er over het algemeen niet prettig bij.

Ik las gisteren een oud stuk in Trouw over dit onderwerp, het wetsvoorstel gaat ook over sport, vrouwengevangenissen etc.

Ik zwengelde het aan om aan te geven dat gelijkheid soms nogal wringt. Door iets te verbeteren voor transvrouwen, zit je aan de angst van andere vrouwen.

Ik lees hier dat niemand er moeite mee zou hebben, dat is fijn, maar hopelijk is er ook begrip voor vrouwen die er wel moeite mee hebben.
pi_198372147
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:29 schreef exode het volgende:

[..]

De discussie is voor mij niet rationeel maar gevoelsmatig. Ik voel me er over het algemeen niet prettig bij.
Iedereen mag voelen wat 'ie wil, maar daar kun je geen wetgeving op baseren. Er zijn ook mensen die zich niet prettig voelen bij een homo voor de klas, of een vrouw met een hoofddoek in het vliegtuig. Die gaan we uiteraard ook niet verbieden.

En het zijn echt irrationele gevoelens, hoe echt ze ook kunnen voelen. Ik kan daar best begrip voor opbrengen. Ik zou misschien ook best even schrikken als ik in het damestoilet een trans vrouw tegen kom die niet 'passing' is (aan wie je dus kan zien dat ze trans en niet cis is). Maar die vrouw is geen daadwerkelijke bedreiging voor mij, terwijl naar het herentoilet gaan wel degelijk een risico is voor haar. Transgender mensen zijn buitenproportioneel slachtoffer van geweld, niet dader. Dus simpel gesteld: mijn gevoel van veiligheid gaat niet boven haar daadwerkelijke veiligheid.

Er blijft een vreemde gelijkstelling van 'trans vrouwen toelaten = gevaarlijke mannen toelaten'. En dat is gewoon niet zo. Er is geen tot nauwelijks bewijs dat mannen met slechte bedoelingen toegang voor trans vrouwen misbruiken om in ruimtes te komen die alleen voor vrouwen bedoeld zijn (toiletten, kleedkamers, etc). Waarom zouden ze ook? Die wetgeving hebben ze niet nodig. Als ze kwade bedoelingen hebben, volgen ze nu ook vrouwen gewoon het toilet in, of de lift, of waar dan ook. De misbruikcijfers liegen er niet om. Als je iets aan het veiligheidsgevoel van vrouwen wil doen, kun je daarom beter cis mannen aanpakken dan trans vrouwen.
pi_198372685
Er gaat iets mis in de interpretatie, transvrouwen zijn voor mij vrouwen.
Een vrouwentoilet is een vrouwentoilet, in een een genderneutraal toilet mag iedereen.
Dan kies je bewust voor een toilet waar iedereen naar binnen mag. Dat kies ik niet als ik een vrouwentoilet binnenga.

Jammer dat je dat gevoel van onveiligheid vergelijkt met een homo voor de klas. Daardoor geloof ik dat wij volledig langs elkaar heenschrijven. Vrouwentoiletten zijn er met een reden. Net zoals vrouwensporten.

Ik zou het zelf fijn vinden als we de wet anders zouden kunnen formuleren zodat het geen issue is.
pi_198372803
Maar waar zit het probleem dan? Want als trans vrouwen voor jou ook vrouwen zijn, begrijp ik niet waar je gevoel van onveiligheid vandaan komt.
pi_198372898
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:11 schreef lunapuella het volgende:
Maar waar zit het probleem dan? Want als trans vrouwen voor jou ook vrouwen zijn, begrijp ik niet waar je gevoel van onveiligheid vandaan komt.
Het misbruik van mannen die gebruik maken van de nieuwe wet. Op meerdere vlakken dus, niet alleen toiletten.
pi_198372964
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:15 schreef exode het volgende:

[..]

Het misbruik van mannen die gebruik maken van de nieuwe wet. Op meerdere vlakken dus, niet alleen toiletten.
Dan verwijs ik wat betreft de meeste vrouwenruimtes terug naar de laatste alinea van mijn langere post.

Wat betreft sport: ook daar is geen bewijs dat mannen hier misbruik van maken. Trans vrouwen worden bijvoorbeeld al lang toegelaten bij Olympische vrouwensporten, zonder problemen.
pi_198373100
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:19 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dan verwijs ik wat betreft de meeste vrouwenruimtes terug naar de laatste alinea van mijn langere post.

Wat betreft sport: ook daar is geen bewijs dat mannen hier misbruik van maken. Trans vrouwen worden bijvoorbeeld al lang toegelaten bij Olympische vrouwensporten, zonder problemen.
Dan kan dat toch de wet worden? Transvrouwen mogen gewoon gebruik maken van de faciliteiten.
pi_198373385
Dat is het toch ook? Wie zich als vrouw identificeert mag de vrouwenfaciliteiten gebruiken. Of hanteren wij andere definities van 'trans vrouw'?
  zondag 7 maart 2021 @ 12:50:18 #276
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198373462
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:44 schreef lunapuella het volgende:
Dat is het toch ook? Wie zich als vrouw identificeert mag de vrouwenfaciliteiten gebruiken. Of hanteren wij andere definities van 'trans vrouw'?
volgens mij interpreteert Exode de voorgestelde wet anders dan jij. In haar oorspronkelijke post ging het over iemand die zei dat door die wet iedereen die wil kan zeggen “ik voel me vrouw dus ik gebruik dit toilet”. En dat dat dus “de deur opent” voor iedereen, ook voor mensen met kwaad in de zin.

Maar ja, waar trek je dan de grens voor wanneer iemand trans is? Moeten we ID laten zien bij de wc? Dat is nu ook al niet zo. En wat jij zegt: alsof iemand met kwaad in de zin nu een toilet niet binnen zou gaan.

Overigens loop ik ook gewoon het herentoilet in als er een lange rij is bij de dames.
Kwak
  zondag 7 maart 2021 @ 12:59:49 #277
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_198373647
ik vind het echt shit hoe we anti-trans statements vermommen in berichten van veiligheid voor vrouwen.
pi_198373675
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:29 schreef exode het volgende:
Ik las gisteren een oud stuk in Trouw over dit onderwerp, het wetsvoorstel gaat ook over sport, vrouwengevangenissen etc.
Was dat trouwens toevallig dit stuk? Want Caroline Franssen is echt een notoire transfoob die ook stelt dat trans vrouwen mannen met een fetisj zijn en onder het mom van vrouwenbescherming ook een anti-trans organisatie heeft opgericht. Ik zou alles wat zij beweert met een flinke korrel zout nemen.
  zondag 7 maart 2021 @ 13:07:11 #279
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198373761
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:01 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Was dat trouwens toevallig dit stuk? Want Caroline Franssen is echt een notoire transfoob die ook stelt dat trans vrouwen mannen met een fetisj zijn en onder het mom van vrouwenbescherming ook een anti-trans organisatie heeft opgericht. Ik zou alles wat zij beweert met een flinke korrel zout nemen.
Behalve als je zelf ook zo een transfoob bent he.
Ik heb om discussies daarover echt het contact met iemand verbroken. Iemand van mijn eigen leeftijd die pertinent een heerlijke transvrouw uit onze buurt met mannelijke benamingen aan blijft spreken, en die echt vuur spoog toen ik zei "stel je voor dat een van je drie kleinkinderen trans is, of homo, wat dan?".
Nu hoor ik van iedereen dat ik volgens haar kortzichtig ben omdat ik niet meer met haar praat.
Hi ha ho :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198373826
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:01 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Was dat trouwens toevallig dit stuk? Want Caroline Franssen is echt een notoire transfoob die ook stelt dat trans vrouwen mannen met een fetisj zijn en onder het mom van vrouwenbescherming ook een anti-trans organisatie heeft opgericht. Ik zou alles wat zij beweert met een flinke korrel zout nemen.
Bah, echt? Die is naar ja.
pi_198373862
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 12:44 schreef lunapuella het volgende:
Dat is het toch ook? Wie zich als vrouw identificeert mag de vrouwenfaciliteiten gebruiken. Of hanteren wij andere definities van 'trans vrouw'?
Nee, ik weet ook niet zo goed hoe je het beter zou moeten verwoorden of regelen hoor. Het voelt voor mij nu te vrijblijvend ofzo.

Als er geen andere mogelijkheid is, zal ik de laatste zijn die protesteert. Dan is inderdaad de veiligheid voor transvrouwen veel belangrijker. Maar ik heb het idee dat anders verwoorden van de wet beter is.
pi_198375018
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 10:17 schreef kwakz0r het volgende:
In principe is urine steriel
Urine in je nieren is steriel ja maar daarna niet meer.
Maar hangen en daardoor niet goed uitplassen geeft een grotere kans op blaasontsteking dan op een vuil toilet gaan zitten.

En over man/vrouw/gemengde toiletten staat me iets van bij dat er een onderzoek was waaruit bleek dat gemengde toiletten veiliger zouden zijn maar kan het zo snel niet terug vinden. Mannen met kwaad in de zin kunnen net iets gemakkelijker bij vrouwen komen maar de goede mannen ook en er is meer inloop dan bij gescheiden toiletten waardoor er een grotere kans is op hulp.
  zondag 7 maart 2021 @ 14:43:41 #283
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198375396
Nou ik ben echt expert in hangend of gehurkt plassen hoor, dat is dat Aziatisch bloed wss :D
Ik plas liever een keertje zo dan dat ik op een vieze bril ga zitten of zelf een bril ga schoonmaken ergens, ik plas toch meestal thuis of ergens waar ik wel ga zitten. Nog nooit blaasontsteking gehad ook.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198375674
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 13:01 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Was dat trouwens toevallig dit stuk? Want Caroline Franssen is echt een notoire transfoob die ook stelt dat trans vrouwen mannen met een fetisj zijn en onder het mom van vrouwenbescherming ook een anti-trans organisatie heeft opgericht. Ik zou alles wat zij beweert met een flinke korrel zout nemen.
Vooropgesteld dat ik de gedachte waarmee dit stuk geschreven is, inderdaad nogal transfoob vind, legt het m.i. dus wel het probleem met het concept 'gender' bloot.

Want de vraag is dus op basis waarvan er soms een verschil gemaakt wordt tussen 'mannen' en 'vrouwen'. Is dat op basis van gender of geslacht?

In het geval van (top)sport bijvoorbeeld, heeft gender er volgens mij weinig mee te maken en gaat het vooral om geslacht. Of beter nog: geslachtshormonen. Er is ooit vastgesteld dat verschillen daarin (zoals tussen biologische mannen en vrouwen) zorgen voor een oneerlijke strijd, waardoor competities opgesplitst zijn.

Ik denk dat je je dus steeds af moet vragen of het man/vrouw onderscheid a) überhaupt gemaakt dient te worden en b) zo ja, op basis waarvan.

Want als een transvrouw problemen heeft aan haar penis of prostaat is het opeens wel logisch dat ze doorverwezen wordt naar een uroloog en niet naar een gynaecoloog.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198375810
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 14:43 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik ben echt expert in hangend of gehurkt plassen hoor, dat is dat Aziatisch bloed wss
Bij een hurktoilet hurk je veel verder dan wanneer je boven een wcpot hangt wat wel weer genoeg ontspant om volledig uit te plassen.

Ik kan niets met een hurktoilet en wildplassen daardoor ook niet :')
  zondag 7 maart 2021 @ 15:29:41 #286
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198376243
Oh ik plas echt overal, easy peasy B-)
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198376708
Ik vind het vooral lastig met het zwart-wit denken. Als je een andere mening hebt over gender/geslacht/watdanook ben je transfoob. Klaar. Is dat echt zo?
Ik heb vorig jaar met verbazing de hele heisa rond J.K Rowling gevolgd. Ze zegt er wat over en iedereen gaat zijn/haar/hun Harry Potter boeken verbranden. En nee, ik vond ook niet dat ze op alle punten gelijk had. Maar dan is er geen debat. Er wordt enkel met het woord transfoob gegooid en het is beslist. Ik betwijfel of de wereld daar beter van wordt.
pi_198376825
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:53 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik vind het vooral lastig met het zwart-wit denken. Als je een andere mening hebt over gender/geslacht/watdanook ben je transfoob. Klaar. Is dat echt zo?
Ik heb vorig jaar met verbazing de hele heisa rond J.K Rowling gevolgd. Ze zegt er wat over en iedereen gaat zijn/haar/hun Harry Potter boeken verbranden. En nee, ik vond ook niet dat ze op alle punten gelijk had. Maar dan is er geen debat. Er wordt enkel met het woord transfoob gegooid en het is beslist. Ik betwijfel of de wereld daar beter van wordt.
Nou ja, Rowling zegt er niet zomaar wat over, maar ook echt hele transfobe dingen. De kwaliteit van het debat vind ik daarin ook eigenlijk niet zo belangrijk, want over sommige dingen (zoals het bestaansrecht van trans personen) zouden we helemaal niet moeten debatteren.

Daarnaast wordt er ook helemaal niet alleen maar met dat woord gegooid, zéker niet tegenover Rowling. Ze had heel veel goodwill, er zijn pagina's en pagina's en twitter threads gevuld met uitleg aan haar in de hoop dat ze het gewoon verkeerd begreep en uitleg zou helpen. Ze volhardde. Tja, dan is het gesprek ook een keer klaar natuurlijk.
pi_198377214
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:58 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Nou ja, Rowling zegt er niet zomaar wat over, maar ook echt hele transfobe dingen. De kwaliteit van het debat vind ik daarin ook eigenlijk niet zo belangrijk, want over sommige dingen (zoals het bestaansrecht van trans personen) zouden we helemaal niet moeten debatteren.

Daarnaast wordt er ook helemaal niet alleen maar met dat woord gegooid, zéker niet tegenover Rowling. Ze had heel veel goodwill, er zijn pagina's en pagina's en twitter threads gevuld met uitleg aan haar in de hoop dat ze het gewoon verkeerd begreep en uitleg zou helpen. Ze volhardde. Tja, dan is het gesprek ook een keer klaar natuurlijk.
Wij hebben misschien een heel andere interpretatie van wat er toen gebeurd is. Volgens heel wat mensen op het internet maakt mij dat ook transfoob.
Het was ook niet zo simpel als alleen maar voor of tegen trans rechten zijn. De vraag die ik interessant vind: in hoeverre mag je een andere mening hebben als het over genuanceerdere dingen gaat? En heb je het recht om een mening te hebben die niet overeenstemt met de 'norm'? En waar ligt dan precies de grens?
pi_198377228
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:04 schreef Elleska het volgende:

[..]

Bij een hurktoilet hurk je veel verder dan wanneer je boven een wcpot hangt wat wel weer genoeg ontspant om volledig uit te plassen.

Ik kan niets met een hurktoilet en wildplassen daardoor ook niet :')
Wildplassen is echt duizend moeilijker dan een goed hurktoilet imo.


En ik weet dat het knettercontroversieel is en lang niet voor elke trans m/v persoon opgaat, maar ik vraag me toch steeds vaker af of er zo veel mensen waren met genderdysforie of andere genderissues als onze ideeën over gender wat minder smal waren. Ik las daar een tijd terug wat stukken over van meiden na detransitioning. Meiden die in hun puberteit ontdekken dat ze trans waren, m.n. omdat hun omgeving ze steeds weer liet merken hoe ze niet pasten binnen het vrouwelijk plaatje, en rond hun 25e (brein beetje af) toch ontdekten dat dat niet hun pad was.
Best ingewikkeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vanyel op 07-03-2021 16:30:20 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 7 maart 2021 @ 16:17:15 #291
269689 crew  Viv
pi_198377240
Rowling stelde het bestaansrecht van transpersonen helemaal niet ter discussie, ze pleitte tegen het omzeilen van de term (en het ontkennen van het concept) "vrouw". Zoals met het gebruik van de tenenkrommende term "mensen die menstrueren".
pi_198377488
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 15:58 schreef lunapuella het volgende:
Daarnaast wordt er ook helemaal niet alleen maar met dat woord gegooid, zéker niet tegenover Rowling.
Ik kwam in mijn lezen-over-trans-issues-en-ruzies-spree ook een hoop gedoe tegen over bijvoorbeeld lesbiennes die aangeven geen seks te willen met iemand met een penis. Dat die transfoob genoemd worden omdat ze geen relatie meer zouden willen na een ftm transitie. Dat ze worden uitgesloten van bijvoorbeeld pride walks omdat ze 'dus' transfoob zijn. Weird stuff (maar al even geleden dus ik heb de details niet meer scherp).

Dat gaf mij toch het gevoel dat de term transfoob iets te makkelijk wordt gebruikt.
Maar ik snap ook dat dit een risicovolle post is, na mijn vorige..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198377501
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:17 schreef Viv het volgende:
Rowling stelde het bestaansrecht van transpersonen helemaal niet ter discussie, ze pleitte tegen het omzeilen van de term (en het ontkennen van het concept) "vrouw". Zoals met het gebruik van de tenenkrommende term "mensen die menstrueren".
Had ik dat toch goed begrepen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198377529
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:28 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik kwam in mijn lezen-over-trans-issues-en-ruzies-spree ook een hoop gedoe tegen over bijvoorbeeld lesbiennes die aangeven geen seks te willen met iemand met een penis. Dat die transfoob genoemd worden omdat ze geen relatie meer zouden willen na een ftm transitie. Dat ze worden uitgesloten van bijvoorbeeld pride walks omdat ze 'dus' transfoob zijn. Weird stuff (maar al even geleden dus ik heb de details niet meer scherp).

Dat gaf mij toch het gevoel dat de term transfoob iets te makkelijk wordt gebruikt.
Maar ik snap ook dat dit een risicovolle post is, na mijn vorige..
:( #vanyeliscanceledparty

:P
pi_198377770
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:17 schreef Viv het volgende:
Rowling stelde het bestaansrecht van transpersonen helemaal niet ter discussie, ze pleitte tegen het omzeilen van de term (en het ontkennen van het concept) "vrouw". Zoals met het gebruik van de tenenkrommende term "mensen die menstrueren".
Ik begrijp dus niet waar de grote weerstand tegen (bijvoorbeeld) "mensen die menstrueren". Niet iedere vrouw menstrueert en niet iedereen die menstrueert is vrouw. Als je het dan over menstruatie hebt, spreek je zo correcter de mensen aan over wie het gaat. Dat is toch geen ontkennen van het concept vrouw?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 7 maart 2021 @ 17:00:12 #296
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_198378052
Wat ik me dan afvraag bij zo'n hurktoilet, trek je dan je broek, legging, panty en onderbroek, schoenen etc allemaal uit voor je daar gebruik van maakt?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_198378380
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:46 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ik begrijp dus niet waar de grote weerstand tegen (bijvoorbeeld) "mensen die menstrueren". Niet iedere vrouw menstrueert en niet iedereen die menstrueert is vrouw. Als je het dan over menstruatie hebt, spreek je zo correcter de mensen aan over wie het gaat. Dat is toch geen ontkennen van het concept vrouw?
Hier ben ik het dus niet mee eens. Iedereen die menstrueert is biologisch gezien wél een vrouw. 'Vrouw' is namelijk (ook) nog steeds gewoon een correcte term voor iemand van het vrouwelijk geslacht.

En dat is volgens mij wat Rowling probeerde aan te kaarten: prima dat er verschillende genders of genderidentiteiten bestaan, maar dat maakt het concept van 'vrouwelijk geslacht' niet minder juist.

Again: waarom moet er überhaupt een naam bestaan voor zoiets als genderidentiteit, met al z'n verschillende smaken :?
Da's echt vragen om problemen, want je doet altijd iemand tekort, die zich niet kan vinden in de 'hokjes'.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  zondag 7 maart 2021 @ 17:18:59 #298
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198378416
Ik ben het eens met lunapuella in deze, en bij JKR is dat statement dus wel gedaan met de context van iemand die ook boeken met vrij diep gewortelde antisemitische, seksistische en racistische stereotypes heeft geschreven. (Ook Harry Potter ja, al lees ik ze nog steeds, maar met name haar detectives zitten er vol mee). Met name de laatste die net rond al dit gedoe uitkwam (een verdachte waarvan wordt vermoed dat die zich als vrouw verkleedt om nietsvermoedende vrouwen te belagen en vermoorden). Niet vreemd om haar opmerkingen zo te lezen.

Het is ook een drogredenering, ze trekt dingen in het ridicule terwijl dat op geen enkele manier zo gevraagd wordt (hyperbool).

Maar goed, ik weet dat ik vrij radicaal ben in dit soort dingen en dat veel mensen dat niet trekken
Kwak
pi_198378480
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:18 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben het eens met lunapuella in deze, en bij JKR is dat statement dus wel gedaan met de context van iemand die ook boeken met vrij diep gewortelde antisemitische, seksistische en racistische stereotypes heeft geschreven. (Ook Harry Potter ja, al lees ik ze nog steeds, maar met name haar detectives zitten er vol mee). Met name de laatste die net rond al dit gedoe uitkwam (een verdachte waarvan wordt vermoed dat die zich als vrouw verkleedt om nietsvermoedende vrouwen te belagen en vermoorden). Niet vreemd om haar opmerkingen zo te lezen.

Het is ook een drogredenering, ze trekt dingen in het ridicule terwijl dat op geen enkele manier zo gevraagd wordt (hyperbool).

Maar goed, ik weet dat ik vrij radicaal ben in dit soort dingen en dat veel mensen dat niet trekken
Ik geloof je meteen, zo goed ken ik haar verder niet. Misschien bedoelde zij het wel degelijk transfoob, zou kunnen.

Feit blijft (voor mij dan) dat je gewoon verschillende dingen kunt verstaan onder 'vrouw'. En da's vragen om problemen in discussies als deze.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  zondag 7 maart 2021 @ 17:22:53 #300
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198378500
Zo benieuwd naar de volgende TT.

Ik kan trouwens niet hangen en goed in de pot plassen :{ Op zo'n moment zou ik willen dat ik een piemel had om mee te richten :P
  zondag 7 maart 2021 @ 17:23:03 #301
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198378503
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:17 schreef twist02 het volgende:

[..]

Hier ben ik het dus niet mee eens. Iedereen die menstrueert is biologisch gezien wél een vrouw. 'Vrouw' is namelijk (ook) nog steeds gewoon een correcte term voor iemand van het vrouwelijk geslacht.

En dat is volgens mij wat Rowling probeerde aan te kaarten: prima dat er verschillende genders of genderidentiteiten bestaan, maar dat maakt het concept van 'vrouwelijk geslacht' niet minder juist.

Again: waarom moet er überhaupt een naam bestaan voor zoiets als genderidentiteit, met al z'n verschillende smaken :?
Da's echt vragen om problemen, want je doet altijd iemand tekort, die zich niet kan vinden in de 'hokjes'.
dat is dus het hele punt: als je menstrueert en je bent transman, maar niet geopereerd of aan de hormonen, of je bent genderqueer, dan identificeer je je inderdaad niet als vrouw.

Dus nee, je menstrueert maar bent geen vrouw. Ik vind het niet meer dan billijk om daar in mijn taalgebruik rekening mee te houden waar dat kan.

Juist dan doe je niemand tekort (ik voel me althans niet tekort gedaan als een bedrijf adverteert voor een product voor mensen die menstrueren, ook al ben ik vrouw...)

Het gaat er pertinent niet om dat he het woord vrouw nooit meer nag gebruiken, dat is nu juist wat mensen vaak als drogredenering gebruiken “oh nee dat mag tegenwoordig ook al niet meer / straks mag je niks meer zeggen”
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')