abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198208062
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:21 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het wel met je eens ben.. een beetje het model van de VS. Wel de basisregels aanhouden van 1.5 meter afstand etc. maar ook accepteren dat er mensen zullen sterven aan het virus, en dat je dit niet ten koste van alles tot een absoluut minimum kunt beperken. Outdoor dining minimaal open maar liefst ook gewoon binnen (met ventilatie en genoeg afstand etc), en de winkels gewoon open.

De gevolgen van de lockdown beginnen te hevig hun tol te eisen qua mentale gezondheid

Overigens zie je in grote lijnen zelfs in de VS dezelfde golfbeweging als in de rest van de wereld waar wel strenge lockdowns gelden, dus ik begin me ook steeds meer af te vragen hoe effectief die lockdowns werkelijk zijn. Ik geloof iig zeker niet in het verhaal dat 41.000 ziekenhuisopnames voorkomen zijn door de huidige lockdown.

We lijken dicht bij een soort van eindstreep door de vaccins, maar alsnog duurt het te lang, en zou het zo maar kunnen dat we er straks achter komen dat het toch allemaal lastiger blijkt dan we denken om het virus helemaal onder controle te houden door de mutaties. (om zo weer opnieuw in lockdown te moeten etc).
Volgens mij is er nu ook prima acceptatie dat er mensen sterven aan het virus.

Maar prima, stel dat we dat hier doen, basisregels en verder niets. Wat verwacht je dan te zien? Gaan besmettingen wel of niet oplopen? Verwacht je dat de zorg het aankan? Of zet je COVID patiënten in een apart gebouw zonder zorg te verlenen verder? Of hoe?

Serieuze vragen hoor, want ik heb geen idee hoe dat in de praktijk zou moeten werken.
pi_198208078
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:26 schreef opreis het volgende:

[..]

Sowieso is die hele focus op besmettingen nu een stuk minder relevant omdat we nu in nog onbekendere situatie komen met hoe de besmettingen zich gaan verhouden tot ziekenhuis/ic opnames (het geen waar we alles voor doen).
Niet helemaal onbekend, een voordeel van iets later beginnen met vaccineren is dat we kunnen leren van landen als de UK en Israël. En die data ziet er beter uit dan we hadden gehoopt.
pi_198208088
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik kan het wel concreter maken, maar dan krijg ik weer een tirade over me heen dat het allemaal niet kan en code zwart dit dat. Dus ik bespaar me die moeite.

Maar ik wil wel een voorzetje voor je doen hoor. Er zijn een paar dingen waarvan we weten dat de impact bijzonder groot is terwijl de effecten op de besmettingen dubieus zijn - met name de gedwongen sluiting van allerhande bedrijfstakken. Verder weten we ook dat de kans op besmettingen in de buitenlucht bijzonder klein is. En toch blijven we dat allemaal krampachtig gesloten houden, met steeds meer weerstand tot gevolg en een stijgend aantal mensen dat dan maar helemaal het bijltje erbij neergooit, alle voorzichtigheid loslaat en het vertrouwen verliest.

Dus door, eventueel stapsgewijs, de winkels te heropenen (met een normaal klantenmaximum, dus geen 2 in een winkel van een hectare), buitensporten toe te staan (ook voor mensen van 28), niet zo debiel krampachtig te doen bij wat picknickende mensen in stadsparken, terrassen, dierentuinen etc. te heropenen, de groepsgrootte buiten naar een stuk of zes te verhogen en nog wat meer van dat soort dingen, en wél de nadruk blijven leggen op settings waar veel meer besmettingen uit voortkomen, zoals werksituaties en bezoek thuis, kun je wellicht het draagvlak nog een tijdje behouden, noodlijdende sectoren redden en voorkomen dat we code zwart in de geestelijke gezondheidszorg krijgen.
Wanneer begin jij je eigen politieke partij joh? Zo met je eens! *O*
  donderdag 25 februari 2021 @ 22:29:36 #129
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198208124
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:28 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Wanneer begin jij je eigen politieke partij joh? Zo met je eens! *O*
Nee, bedankt. Bovendien denk ik dat ik meer bijdraag aan de samenleving met het werk dat ik nu doe.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198208197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Niet helemaal onbekend, een voordeel van iets later beginnen met vaccineren is dat we kunnen leren van landen als de UK en Israël. En die data ziet er beter uit dan we hadden gehoopt.
Ja maar je wist in Nederland dat 7000 besmettingen coreleerde met ongeveer 200 ziekenhuis opnames (zeg ik uit mijn hoofd). Dat heeft ook weer te maken met de distributie van leeftijd in een land en hoe de mentaliteit is van dat land (stoppen we bejaarden in verzorginshuizen?). Daarnaast heb je dan ook weer te maken met vaccinatiesnelheden en welke groepen worden eerst gevaccineert wat constant aan verandering onderheving is. Verspellingsmodellen waren al lastig/met enige marge. Dat is nu een nog veel grotere blackbox.
pi_198208211
quote:

[..]

Ik kan het wel concreter maken, maar dan krijg ik weer een tirade over me heen dat het allemaal niet kan en code zwart dit dat. Dus ik bespaar me die moeite.

Maar ik wil wel een voorzetje voor je doen hoor. Er zijn een paar dingen waarvan we weten dat de impact bijzonder groot is terwijl de effecten op de besmettingen dubieus zijn - met name de gedwongen sluiting van allerhande bedrijfstakken. Verder weten we ook dat de kans op besmettingen in de buitenlucht bijzonder klein is. En toch blijven we dat allemaal krampachtig gesloten houden, met steeds meer weerstand tot gevolg en een stijgend aantal mensen dat dan maar helemaal het bijltje erbij neergooit, alle voorzichtigheid loslaat en het vertrouwen verliest.

Dus door, eventueel stapsgewijs, de winkels te heropenen (met een normaal klantenmaximum, dus geen 2 in een winkel van een hectare), buitensporten toe te staan (ook voor mensen van 28), niet zo debiel krampachtig te doen bij wat picknickende mensen in stadsparken, terrassen, dierentuinen etc. te heropenen, de groepsgrootte buiten naar een stuk of zes te verhogen en nog wat meer van dat soort dingen, en wél de nadruk blijven leggen op settings waar veel meer besmettingen uit voortkomen, zoals werksituaties en bezoek thuis, kun je wellicht het draagvlak nog een tijdje behouden, noodlijdende sectoren redden en voorkomen dat we code zwart in de geestelijke gezondheidszorg krijgen.
Oh wouw. Dank je voor je uitgebreide antwoord. Hooibaal zal het hier wel niet mee eens zijn.
En mij verbaast het nogal dat je winkels verkiest boven onderwijs. Dat was toch het meest belangrijke?
Of wil je graag onderwijs aan je mbo in de buitenlucht geven?.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198208296
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:31 schreef opreis het volgende:

[..]

Ja maar je wist in Nederland dat 7000 besmettingen coreleerde met ongeveer 200 ziekenhuis opnames (zeg ik uit mijn hoofd). Dat heeft ook weer te maken met de distributie van leeftijd in een land en hoe de mentaliteit is van dat land (stoppen we bejaarden in verzorginshuizen?). Daarnaast heb je dan ook weer te maken met vaccinatiesnelheden en welke groepen worden eerst gevaccineert wat constant aan verandering onderheving is. Verspellingsmodellen waren al lastig/met enige marge. Dat is nu een nog veel grotere blackbox.
Dat klopt ja. Maar ik denk dat algemene trends nog wel te ontdekken zijn. Zo zie je nu al dat het aantal besmettingen in verzorgingstehuizen spectaculair daalt, evenals het aantal doden.
  donderdag 25 februari 2021 @ 22:36:40 #133
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198208334
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:32 schreef capricia het volgende:
En mij verbaast het nogal dat je winkels verkiest boven onderwijs. Dat was toch het meest belangrijke?
Dat is het ook, maar dat is niet de setting met het minste risico. Als het aan mij ligt gaan die ook open, maar dat lijkt me voor nu een stap te ver en daarnaast past het ook niet echt in de strekking van de reactie. De vraag was namelijk niet wat ik zelf wil, maar wat een realistische manier is om de samenleving nog een paar maandjes overeind te houden tot de vaccinatiegraad hoog genoeg is om echt weer normaal te kunnen gaan doen. Dus vandaar deze keuze.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198208346
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:27 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Volgens mij is er nu ook prima acceptatie dat er mensen sterven aan het virus.

Maar prima, stel dat we dat hier doen, basisregels en verder niets. Wat verwacht je dan te zien? Gaan besmettingen wel of niet oplopen? Verwacht je dat de zorg het aankan? Of zet je COVID patiënten in een apart gebouw zonder zorg te verlenen verder? Of hoe?

Serieuze vragen hoor, want ik heb geen idee hoe dat in de praktijk zou moeten werken.
Vorig jaar zagen we eind april/begin mei dat de besmettingen en ziekenhuisopnames als een malle terugliepen, dus het lijkt me aannemelijk dat dat nu weer gaat gebeuren wanneer het weer beter wordt, wanneer het hooikoortsseizoen formeel begonnen is eigenlijk.

Op dat moment krijg je eigenlijk een situatie als afgelopen zomer, terwijl vaccineren wel doorloopt en gaat versnellen. Dan lijken me vergelijkbare maatregelen als vorig voorjaar/zomer voldoende om die periode door te komen terwijl het vaccineren helemaal doorloopt. Belangrijkste is dat alle risicogroepen voor het einde van het hooikoortsseizoen gevaccineerd zijn, dan hoef je niet nog een keer te verzwaren lijkt me.

Met dat in gedachte lijkt het me dat we nog met maatregelen door moeten tot eind maart, hopelijk wel zonder avondklok e.d., maar daarna moeten we langzaam wel meer gaan kunnen. Eind maart willen ze op 2 miljoen vaccinaties zitten, dan ben je meer dan de helft van de mensen die echt risico lopen op overlijden kwijt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2021 22:38:11 ]
  donderdag 25 februari 2021 @ 22:38:21 #135
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_198208389
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Op dat moment krijg je eigenlijk een situatie als afgelopen zomer, terwijl vaccineren wel doorloopt en gaat versnellen. Dan lijken me vergelijkbare maatregelen als vorig voorjaar/zomer voldoende om die periode door te komen terwijl het vaccineren helemaal doorloopt.
Hopen dat de varianten geen roet in het eten gooien.
pi_198208417
quote:

[..]

Het klinkt allemaal heel logisch natuurlijk maar zie maar eens in korte tijd (haast is geboden want er heerst een pandemie) effectieve maatregelen die toch nog wat vrijheden overlaten in wetgeving te vastleggen welke ook nog eens gehandhaafd kan worden.

Kijk alleen al naar de regel "je mag maar 1 persoon bezoek ontvangen."

Wat is het feitelijke verschil of ik in mijn eentje bij een gezin van 5 op bezoek ga (toegestaan) of dat zelfde gezin van 5 bij mij op bezoek komt (niet toegestaan).

Maatwerk op deze schaal toepassen (je wil het gedrag van 17miljoen inwoners beinvloeden) is gewoon niet te doen en dan vind ik het best logisch dat het af en toe lijkt op hakken met een botte bijl.

Ik ben het niet overal mee eens, maar ik heb nog wel begrip voor wat er gebeurd.
pi_198208444
quote:

[..]

Vorig jaar zagen we eind april/begin mei dat de besmettingen en ziekenhuisopnames als een malle terugliepen, dus het lijkt me aannemelijk dat dat nu weer gaat gebeuren wanneer het weer beter wordt, wanneer het hooikoortsseizoen formeel begonnen is eigenlijk.

Op dat moment krijg je eigenlijk een situatie als afgelopen zomer, terwijl vaccineren wel doorloopt en gaat versnellen. Dan lijken me vergelijkbare maatregelen als vorig voorjaar/zomer voldoende om die periode door te komen terwijl het vaccineren helemaal doorloopt. Belangrijkste is dat alle risicogroepen voor het einde van het hooikoortsseizoen gevaccineerd zijn, dan hoef je niet nog een keer te verzwaren lijkt me.

Met dat in gedachte lijkt het me dat we nog met maatregelen door moeten tot eind maart, hopelijk wel zonder avondklok e.d., maar daarna moeten we langzaam wel meer gaan kunnen. Eind maart willen ze op 2 miljoen vaccinaties zitten, dan ben je meer dan de helft van de mensen die echt risico lopen op overlijden kwijt.
Ik zie eigenlijk alles wat je zegt ook wel gebeuren, maar niet nu (wat je na je edit toevoegde volgens mij). Ik dacht dat het daarom ging, maar misschien las ik een halve quote in een vorige post.
pi_198208475
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat klopt ja. Maar ik denk dat algemene trends nog wel te ontdekken zijn. Zo zie je nu al dat het aantal besmettingen in verzorgingstehuizen spectaculair daalt, evenals het aantal doden.
Ja, maar een trend is iets anders dan een rekenmodel
pi_198208516
quote:
Volgens mij ligt die correlatie meer bij het feit dat we half maart pas dicht gingen, en pas 1 juni echt gingen versoepelen. In april was het echt nog stil overal. Sinds de tweede golf is het (ondanks een veel strenger pakket) nooit ook maar enigszins in de buurt geweest van de stilte in april.
pi_198208522
Ik geloof er geen reet van dat we vorige lente zo snel daalden doordat iedereen zich keurig aan de maatregelen hield. Althans, ik en veel mensen in mijn omgeving niet. Kan bijna niet anders dat het door het weer komt. Maar we zullen zien. Overigens volgen veel landen een he vergelijkbare trend.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_198208578
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:41 schreef Discombobulate het volgende:
Ik geloof er geen reet van dat we vorige lente zo snel daalden doordat iedereen zich keurig aan de maatregelen hield. Althans, ik en veel mensen in mijn omgeving niet. Kan bijna niet anders dat het door het weer komt.
Misschien moet je ook nog even vertellen over je kettingrokende oma die ook 90 werd en dat daarom roken niet schadelijk is.
pi_198208597
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:41 schreef Discombobulate het volgende:
Ik geloof er geen reet van dat we vorige lente zo snel daalden doordat iedereen zich keurig aan de maatregelen hield. Althans, ik en veel mensen in mijn omgeving niet. Kan bijna niet anders dat het door het weer komt. Maar we zullen zien. Overigens volgen veel landen een he vergelijkbare trend.
Ik merk in mijn eigen omgeving, en ook bij mijzelf dat ik echt wel wat losser ben geworden met de 1,5m regel (kreeg je vorig jaar een strafblad voor).
pi_198208662
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:39 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik zie eigenlijk alles wat je zegt ook wel gebeuren, maar niet nu (wat je na je edit toevoegde volgens mij). Ik dacht dat het daarom ging, maar misschien las ik een halve quote in een vorige post.
Ik zie het op dit moment inderdaad ook niet gebeuren, maar eind maart lijkt me een heel logisch moment. Hoewel ik veel sympathie heb voor de horeca die open wil e.d. denk ik niet dat het op dit moment slim is. En om heel eerlijk te zijn, ik heb liever dat de verkiezingen op een fatsoenlijke manier doorgaan dan dat ik eerder een biertje kan doen.
pi_198208770
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zie het op dit moment inderdaad ook niet gebeuren, maar eind maart lijkt me een heel logisch moment. Hoewel ik veel sympathie heb voor de horeca die open wil e.d. denk ik niet dat het op dit moment slim is. En om heel eerlijk te zijn, ik heb liever dat de verkiezingen op een fatsoenlijke manier doorgaan dan dat ik eerder een biertje kan doen.
Dan helemaal eens. Daarom vind ik het zo'n zonde.
pi_198208848
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:43 schreef opreis het volgende:

[..]

Ik merk in mijn eigen omgeving, en ook bij mijzelf dat ik echt wel wat losser ben geworden met de 1,5m regel (kreeg je vorig jaar een strafblad voor).
Merk ik ook. Ik vermoed zelf dat die mondkapjes er ook debet aan zijn. Mensen zetten zo'n ding op en voelen zich dan corona-proof.
pi_198208857
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:43 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Misschien moet je ook nog even vertellen over je kettingrokende oma die ook 90 werd en dat daarom roken niet schadelijk is.
Ja, goed voorbeeld. Duik eens even de literatuur in op Google Scholar. Zuig het toch niet volledig uit m'n duim sukkel. We weten dat het bij influenza wel het geval is en er zijn zeker aanwijzingen dat seasonality ook bij sars-cov-2 een invloed heeft. Enige wat we niet goed weten is hoe groot dit effect is. Daarom zeg ik dat het me niet zou verbazen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_198208880
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Het kan twee kanten op gaan. Stel het weer zit mee en het gaat goed met de besmettingscijfers dan zal het wel loslopen gok ik. Als de besmettingscijfers stijgen en er een verzwaring nodig is gaat dat niet goed vallen.
pi_198208911
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij ligt die correlatie meer bij het feit dat we half maart pas dicht gingen, en pas 1 juni echt gingen versoepelen. In april was het echt nog stil overal. Sinds de tweede golf is het (ondanks een veel strenger pakket) nooit ook maar enigszins in de buurt geweest van de stilte in april.
De tweede golf is ook begonnen in een periode dat het weer slechter werd, misschien heeft dat er wel meer mee te maken dan we denken.
pi_198208924
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Het wordt ook weer koud, dus ik wacht nog wel even met mijn biertje.
1 april vind ik een mooie datum, dan begint het terrasseizoen ook meestal.

Hebben we ook weer minimaal 500K mensen extra gevaccineerd.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_198208934
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb begrip voor horecaondernemers die zeggen dat ze hun terras open willen doen. Dat moet absoluut kunnen vind ik. Weinig risico aan.

Diegenen die zeggen gewoon volledig open te gaan vind ik niet serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')