Spoedwet kan: https://twitter.com/BDrexhage/status/1361612178172882944quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vermoed dat het kabinet wel iets gaat verzinnen om dit toch te kunnen behouden.
Een wetgevingstraject kan in een week, dat is al eerder gebeurd (bij het bevriezen van het eigen risico in de zorg bijvoorbeeld). Reparatie via wetgeving van de testplicht voor invliegende reizigers kon ook snel. Dat is dus ook geen argument.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:12 schreef Confetti het volgende:
[..]
Omdat deze wet geen mogelijkheid biedt om vooraf toestemming te krijgen van de Eerste en Tweede Kamer gaat de rechter ervanuit dat er sprake moet zijn van spoedeisendheid waardoor een nieuw wetgevingsproces van maanden niet kan worden afgewacht.
Dat is erg discutabel omdat dit soort wetgeving niet alleen bedoeld is om onheil te bestrijden maar ook dreigend onheil, waarbij een maandenlang wetgevingstraject niet kan worden afgewacht. Elke noodwet in Nederland kent alleen een toestemming achteraf.
In feite is dus het activeren van dergelijke wetgeving onmogelijk tenzij het water al aan onze lippen staat. Dus nét vóór of ná de dijkdoorbraak. Absurde beredenering.
Bovendien zijn ze demissionair, dus is het niet zo netjes om met ingrijpende maatregelen te komen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:18 schreef alpeko het volgende:
[..]
Spoedwet kan: https://twitter.com/BDrexhage/status/1361612178172882944
Maar dan ben je sowieso meerdere dagen verder. En moet je dus ook de Eerste Kamer meekrijgen en die stemmen vaak wel iets minder snel in met iets dan de Tweede Kamer. En reces geloof ik. Dan zit je al zo rond de tijd dat het heroverwogen zou gaan worden. Mag hopen dat ze de keutel nu definitief intrekken en hun verlies nemen.
Je iets gelegen laten aan wetten noch rechterlijke vonnissen zou wel des VVD's zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vermoed dat het kabinet wel iets gaat verzinnen om dit toch te kunnen behouden.
Uiterlijk binnen drie weken. Gezien het grote belang zal deze zaak wel voorrang krijgen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Weet jij op wat voor termijn zo'n zaak kan dienen bij de RvS? Dat lijkt me ook redelijk spoedeisend.
Ze zijn met reces. Ivm de verkiezingen. Er komt toch helemaal geen tweede kamer meer bijeen?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Is zeker wel mogelijk als ze in beide kamers een meerderheid hebben.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/recessenquote:Voorjaars- en verkiezingsreces 2021: 12 februari t/m 22 maart 2021
Dat zou een reden zijn om als Kamer tegen te stemmen idd.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bovendien zijn ze demissionair, dus is het niet zo netjes om met ingrijpende maatregelen te komen.
Lastig, lastig.
Me dunkt dat ze dat zo vlak voor de verkiezingen ook gaan doen, als de dood een zeteltje te verliezen, want ik kan me niet voorstellen dat ze echt van gedachte zijn dat het draagvlak zo'n 75% was.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kan ook dat ze nu zeggen 'het was waarschijnlijk toch nog maar 2 weken dus we stoppen er nu maar gewoon mee'
Meest aannemelijk, helemaal in verkiezingstijd.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
Kan ook dat ze nu zeggen 'het was waarschijnlijk toch nog maar 2 weken dus we stoppen er nu maar gewoon mee'
Basisscholen weer dichtquote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:19 schreef RipCity het volgende:
Nu gaan ze mensen terugpakken in de volgende persco; vanwege het afschaffen van de avondklok stellen we de opening van kappers en winkelbezoek uit tot 31 maart.
De Kamer komt meer dan eens terug van reces voor debatten. Volgende week is er ook een plenair debat over corona.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn met reces. Ivm de verkiezingen. Er komt toch helemaal geen tweede kamer meer bijeen?
[..]
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/recessen
Zéker in de oppositie zullen het niet meer zulke schoothondjes zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Me dunkt dat ze dat zo vlak voor de verkiezingen ook gaan doen, als de dood een zeteltje te verliezen, want ik kan me niet voorstellen dat ze echt van gedachte zijn dat het draagvlak zo'n 75% was.
dat lijkt me niet verstandig met de verkiezingen in het vooruitzichtquote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:19 schreef RipCity het volgende:
Nu gaan ze mensen terugpakken in de volgende persco; vanwege het afschaffen van de avondklok stellen we de opening van kappers en winkelbezoek uit tot 31 maart.
Wellicht zal wéér een half uur van Jetten ze over de streep trekken!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zéker in de oppositie zullen het niet meer zulke schoothondjes zijn.
Zijn wel manieren om dan toch te vergaderen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze zijn met reces. Ivm de verkiezingen. Er komt toch helemaal geen tweede kamer meer bijeen?
[..]
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/recessen
Stel je de verkiezingen toch uitquote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:21 schreef Lemsterr het volgende:
[..]
dat lijkt me niet verstandig met de verkiezingen in het vooruitzicht
Daar ga ik wel vanuit ja, dan wordt het maar mooi half tien!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 11:22 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Wellicht zal wéér een half uur van Jetten ze over de streep trekken!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |