abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197996956

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197996964
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:08 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Volgens mij ging dit over de versoepeling dat jongeren elkaar mogen in ontmoeten in bibliotheek en wijkgebouw.
Verdomd, je hebt gelijk. Ik wist daar niks van. Ik heb er best moeite mee dat er zo weinig persconferenties zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197996989
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:13 schreef chratnox het volgende: [..] Wat ging er afgelopen zomer op grote schaal mis?
De basisregels werden massaal aan de laars gelapt.
pi_197997005
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Door Grapperhaus?
pi_197997008
quote:

[..]

Blijkbaar was het dan ook niet zo nodig, want de situatie was gewoon voor lange tijd beheersbaar.
pi_197997010
quote:

[..]

In restaurants e.d. ging het over het algemeen toch best goed met de anderhalve meter?

Daarbij, de ziekenhuizen waren op dat moment nagenoeg leeg, dan is het toch juist een indicatie van gezond verstand dat je niet heel erg bezig bent met een ziekte die op dat moment maar heel weinig aanwezig is?
pi_197997049
Het is ook wel gebleken dat het in de zomer buiten met mooi weer, zelfs als is het druk op het strand of in de stad. Het eigenlijk allemaal wel meevalt met de druk op de zorg.

In principe zou dat dit jaar nog een sterker effect moeten hebben omdat er meer weerstand en immuniteit is opgebouwd ten op zichte van vorig jaar..

vaccinaties en meer mensen hebben het al gehad dan toen..

Mooi weer en buiten een beetje onder elkaar lijkt mij niet eens zo'n ramp. Al wordt er wel zo gedaan
pi_197997050
quote:

[..]

Massaal zelfs..

Ik kan hier zo niks mee, het is zo’n onderbuikgelul.
De hele zomer was mijn pand ingericht op de maatregelen bijv, kwam ik in een andere openbare plek dan had ik me ook te houden aan de maatregelen.
Massaal, mn ass.
Go hard or go home
pi_197997081
Om even aan te geven hoe belachelijk de nieuwe routekaart is van de overheid, hier even een stuk uit het positieve bericht uit Israel:

quote:
[i]Volgens The Jerusalem Post toont de de massale inentingscampagne in Israël aan hoe effectief het Pfizer- en BioNTech-vaccin is tegen het coronavirus. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 0,1 procent van de volledig gevaccineerden nog ziek wordt.

....

Uit gegevens tot 11 februari blijkt dat van de 523.000 mensen die al een tweede prik hebben gekregen, slechts 544 mensen toch besmet raakten met corona. De meeste van hen hadden geen of amper ziekteverschijnselen.

15 van hen belandden in het ziekenhuis. Van vier werd de toestand omschreven als ernstig, van drie als matig. Geen van de dubbel gevaccineerden overleed. ,,Dit bewijst onomstotelijk dat het vaccin zeer effectief is. Het heeft de levens van veel Israëli's gered.''
Het lijkt er dus op dat zelfs als iedereen gevaccineerd is we niet onder de 4 ziekenhuisopnames per miljoen inwoners per week gaan komen. Dus zelfs op dat punt mogen de restaurants niet volledig open, mogen max. 8 personen samen komen in groepen etc. etc.

Ik heb dit al eerder gevraagd maar waarom is hier niet meer ophef over?
Ik las dat iemand anders iets schreef in de trant van: Als het zo ver is dan kunnen ze zich hier niet meer aan vast houden. Maar waarom bedenken ze dan zo'n belachelijke idiote routekaart zonder perspectief als ze zich er toch niet aan zullen houden?
Hier klopt gewoon iets niet!

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus
Alpha kenny one
pi_197997089
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 09:37 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

"schaatsgekkies"

iedereen is tegenwoordig al snel een gekkie..

Mensen die een jaar lang thuis hebben gezeten door lockdowns. en weet ik wat. Die even samen erop uit gaan om lekker fris in de buitenlucht te genieten van het schaatsen dat al jaren niet meer kon..

Zijn dus gekkies... Want gekker moet het niet worden he..
Niemand heeft een jaar verplicht thuis gezeten stel je niet aan.

Schaatsgekkies zijn overigens van alle tijden, volk dat na 3 dagen matige vorst over een Elfstedentocht begint en gaan lekker het ijs op terwijl dat duidelijk nog onbetrouwbaar is.

Het is te hopen dat men verder wel enigszins is blijven nadenken qua sociale contacten, anders hebben we ook met die gesloten teststraten straks weer een enorme opleving.
blablablabla
pi_197997098
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:19 schreef Abyss33 het volgende:
Het is ook wel gebleken dat het in de zomer buiten met mooi weer, zelfs als is het druk op het strand of in de stad. Het eigenlijk allemaal wel meevalt met de druk op de zorg.

In principe zou dat dit jaar nog een sterker effect moeten hebben omdat er meer weerstand en immuniteit is opgebouwd ten op zichte van vorig jaar..

Mooi weer en buiten een beetje onder elkaar lijkt mij niet eens zo'n ramp. Al wordt er wel zo gedaan
Klopt. Daarom snap ik niet dat mensen denken dat we 'verslapt' zijn in het najaar. Het heeft veel meer met seizoensinvloeden te maken dan dat heel Europa gezamenlijk in september er geen zin in meer had.
pi_197997126
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Niemand heeft een jaar verplicht thuis gezeten stel je niet aan.

Schaatsgekkies zijn overigens van alle tijden, volk dat na 3 dagen matige vorst over een Elfstedentocht begint en gaan lekker het ijs op terwijl dat duidelijk nog onbetrouwbaar is.

Het is te hopen dat men verder wel enigszins is blijven nadenken qua sociale contacten, anders hebben we ook met die gesloten teststraten straks weer een enorme opleving.
Waarom een enorme opleving, van afgelopen week? Dat zal toch wel los lopen? Na een dag of 5 is 75% van de cijfers compleet, dan hadden we dat nu wel moeten zien.
pi_197997127
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

In restaurants e.d. ging het over het algemeen toch best goed met de anderhalve meter?

Daarbij, de ziekenhuizen waren op dat moment nagenoeg leeg, dan is het toch juist een indicatie van gezond verstand dat je niet heel erg bezig bent met een ziekte die op dat moment maar heel weinig aanwezig is?
Gezond verstand of naïviteit om te denken dat corona voorbij was en alles weer kon.
pi_197997135
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:19 schreef Abyss33 het volgende:

.
Je kan toch niet serieus de situatie van de zomer een op een met nu vergelijken?

Ten eerste waren de IC's toen zo goed als leeg, al hebben we half augustus nog wel even een tijdelijke opleving gezien.

Nu lopen de dagelijkse besmettingsgevallen in de duizenden, toen waren het er enkele honderden maximaal.
blablablabla
pi_197997142
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:22 schreef Confetti het volgende:

[..]

Klopt. Daarom snap ik niet dat mensen denken dat we 'verslapt' zijn in het najaar. Het heeft veel meer met seizoensinvloeden te maken dan dat heel Europa gezamenlijk in september er geen zin in meer had.
Terwijl vorig jaar echt zoveel mensen hier riepen dat het seizoen geen invloed had. De eckte experts wel. :D
Go hard or go home
pi_197997158
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Gezond verstand of naïviteit om te denken dat corona voorbij was en alles weer kon.
Maar alles kon weer, dat heb je gezien aan de ziekenhuizen in die periode. Eigenlijk het enige wat niet kon waren grootschalige evenementen.

Die naïviteit leefde ook bij de regering overigens, die dacht dat er geen tweede golf kwam. Dan kun je het de bevolking toch niet kwalijk nemen dat ze hun eigen leven leiden zoals ze willen?
pi_197997159
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:19 schreef Noek het volgende:

[..]

Massaal zelfs..

Ik kan hier zo niks mee, het is zo’n onderbuikgelul.
De hele zomer was mijn pand ingericht op de maatregelen bijv, kwam ik in een andere openbare plek dan had ik me ook te houden aan de maatregelen.
Massaal, mn ass.
Massaal is wat anders dan overal. In de sportschool waar ik sportte was het stervensdruk, werd niet schoongemaakt, hielden mensen geen afstand en waren veel groepjes samen de toestellen bezet aan het houden.
pi_197997164
Dus nu ben je ook al een gekkie als je wilt schaatsen... 8)7
pi_197997165
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:22 schreef falling_away het volgende:
Om even aan te geven hoe belachelijk de nieuwe routekaart is van de overheid, hier even een stuk uit het positieve bericht uit Israel:
[..]

Het lijkt er dus op dat zelfs als iedereen gevaccineerd is we niet onder de 4 ziekenhuisopnames per miljoen inwoners per week gaan komen. Dus zelfs op dat punt mogen de restaurants niet volledig open, mogen max. 8 personen samen komen in groepen etc. etc.

Ik heb dit al eerder gevraagd maar waarom is hier niet meer ophef over?
Ik las dat iemand anders iets schreef in de trant van: Als het zo ver is dan kunnen ze zich hier niet meer aan vast houden. Maar waarom bedenken ze dan zo'n belachelijke idiote routekaart zonder perspectief als ze zich er toch niet aan zullen houden?
Hier klopt gewoon iets niet!

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus
Ik begrijp het verhaal over Israel niet zo..

544 kregen covid na de tweede prik.

Dan is de conclussie ineens dat 99% geen covid krijgt ?

Pak je 500,000 niet gevaccineerden dan is zul je na twee weken toch ook zien dat er misschien een paar 100 van hun covid hebben opgelopen..

ik begrijp het niet.

Ze hebben toch niet al die 500.000 mensen aan covid bloot gelegd twee na de vaccinatie?
dus dan kun je toch niet zeggen dat die 500.000 niet op een ander moment gewoon ook nog covid kunnen krijgen?
pi_197997178
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarom een enorme opleving, van afgelopen week? Dat zal toch wel los lopen? Na een dag of 5 is 75% van de cijfers compleet, dan hadden we dat nu wel moeten zien.
Britse mutant en gesloten teststraten, ik heb geen idee hoe accuraat het beeld is wat we nu zien, maar vooral wat voor impact gedrag eventueel heeft.

Die sneeuw was een welkome afleiding maar kan ook teveel afleiding zijn, bijvoorbeeld dat we weer masaal elkaar hebben opgezocht om er van te genieten.
blablablabla
pi_197997180
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Massaal is wat anders dan overal. In de sportschool waar ik sportte was het stervensdruk, werd niet schoongemaakt, hielden mensen geen afstand en waren veel groepjes samen de toestellen bezet aan het houden.
De sportschool waar ik sportte werkten ze met tijdslots, mochten een maximale hoeveelheid mensen tegelijk sporten, moest je zelf je apparaten schoonmaken en ga zo maar door. In restaurants was een beperkt aantal tafels beschikbaar binnen, en buiten stonden ze op anderhalve meter afstand van elkaar.

Ik heb juist het idee dat het in de zomer goed ging. Maar net als jouw ervaring N=1 is, is mijne dat ook.
pi_197997194
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Oh ja, dus omdat jouw sportschool het zo deed, deed niemand het en is het massaal en kan de mens niet zelfstandig denken.

Onderbuikgelul dus.
Go hard or go home
pi_197997198
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:24 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Wat voor zin zou het hebben gehad om in, bijvoorbeeld, juli niet weer min of meer gewoon te gaan leven terwijl het aantal besmettingen en opnames zo laag lag? Het is niet zo dat we het virus daarmee definitief de deur hadden kunnen wijzen.
pi_197997207
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:26 schreef aspi het volgende:
Dus nu ben je ook al een gekkie als je wilt schaatsen... 8)7
Het gaat niet om willen schaatsen maar de massahysterie die ontstaat als het een keer een paar dagen vriest en wat dat doet met ons vermogen tot helder blijven nadenken.

Dagenlang ging het in alle kranten en talkshows vooral over fucking Elfstedentocht en wedstrijden op natuurijs.
blablablabla
pi_197997215
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 11:27 schreef chratnox het volgende:

[..]

De sportschool waar ik sportte werkten ze met tijdslots, mochten een maximale hoeveelheid mensen tegelijk sporten, moest je zelf je apparaten schoonmaken en ga zo maar door. In restaurants was een beperkt aantal tafels beschikbaar binnen, en buiten stonden ze op anderhalve meter afstand van elkaar.

Ik heb juist het idee dat het in de zomer goed ging. Maar net als jouw ervaring N=1 is, is mijne dat ook.
Ik sportte bij zo een sportschool waar dit ook alles moest.. BigGym in HHW. Maar eerlijk gezegd ging dat schoonmaken wel steeds minder toen eenmaal de tijdslots werden ingevoerd. Je had al slechts 50 tot 55 minuten om te trainen, en om dan ook nog eens alles te gaan lopen schoonmaken.. Die tijdsloten waren volgens mij niet zo nuttig achteraf gezien..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')