FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Kan ik mijn laptop retouren aan MediaMarkt ?
Faerlina91woensdag 10 februari 2021 @ 20:22
Vorige week een laptop gekocht via de webshop van de MediaMarkt, maar na het openen en bekijken en uitproberen bevalt de laptop mij niet. Ik wil een andere laptop. Ik kan in de retour voorwaarden nergens lezen dat producten als een laptop niet retour genomen kan worden maar ik zou het toch nog graag willen horen of iemand hier ervaring mee heeft en of ze inderdaad niet moeilijk zullen gaan doen ?

De laptop is nog in nieuwstaat, compleet en in originele verpakking.
#ANONIEMwoensdag 10 februari 2021 @ 20:25
https://www.rijksoverheid(...)langrijk-om-te-weten
fespowoensdag 10 februari 2021 @ 20:26
Media markt is daar nogal moeilijk in.
Zijn al diverse topics over geweest.
Volgens mij halen ze een klein bedrag achterwege en krijg je dus niet het volledige bedrag retour.
(als de verpakking open is geweest)
Mr.Pingwoensdag 10 februari 2021 @ 20:29
Ja, je mag het uitpakken en uitproberen. (dit kan niet met een dichte doos)
Ze moeten het volledige bedrag weer naar je overmaken.
Chinlesswoensdag 10 februari 2021 @ 20:39
quote:
99s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:29 schreef Mr.Ping het volgende:
Ja, je mag het uitpakken en uitproberen. (dit kan niet met een dichte doos)
Ze moeten het volledige bedrag weer naar je overmaken.
Eh whut. Bron?
#ANONIEMwoensdag 10 februari 2021 @ 20:41
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:39 schreef Chinless het volgende:

[..]

Eh whut. Bron?
Gewoon standaard consumentenwetgeving.............
Hyaenidaewoensdag 10 februari 2021 @ 20:41
Wat bevalt er dan niet aan die laptop?
Peterwoensdag 10 februari 2021 @ 20:42
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:39 schreef Chinless het volgende:

[..]

Eh whut. Bron?
https://www.consuwijzer.n(...)er-heb-ik-bedenktijd
quote:
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.

De verpakking is verzegeld
U mag een verzegelde verpakking niet openmaken. Doet u dit toch? Dan zit u aan de koop vast. Voorbeelden zijn:

producten die niet meer schoon zijn als u ze uitprobeert, zoals ondergoed of een scheerapparaat
producten die gevaarlijk kunnen zijn zoals pillen
cd’s, dvd’s, usb-sticks met software
Mag ik downloaden of streamen?
Ook digitale inhoud zoals een app, e-book, game, film of muziek mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen).

De verkoper mag wel met u afspreken dat u de bedenktijd verliest na downloaden of streamen. Dit moet hij volgens de regels doen:

vóór de koop krijgt u de vraag krijgt of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit
na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit
Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u dit te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.
damscowoensdag 10 februari 2021 @ 20:43
Anders kun je altijd het bedrag storneren
Ferwoensdag 10 februari 2021 @ 20:45
Kocht jaren terug een laptop bij MM, deed hem open, vond hem zo traag. Startte na 20 minuten de factory recovery en deed hem weer in doos. Adapter en alle accesoires nog in de zakjes. Kreeg keurig mijn geld terug, moest alleen wel via de post retour, want de winkel nam geen geopende zaken terug.
111210donderdag 11 februari 2021 @ 00:02
Mediamarkt is wat ik uit ervaring weet in de winkel vrij makkelijk met retourneren, gewoon geld terug. Online geen idee.
baskickdonderdag 11 februari 2021 @ 02:57
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:39 schreef Chinless het volgende:

[..]

Eh whut. Bron?
Artikel 6:230o BW.
SOGdonderdag 11 februari 2021 @ 03:03
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:43 schreef damsco het volgende:
Anders kun je altijd het bedrag storneren
Wait what?
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 03:21
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 02:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Artikel 6:230o BW.
Daar over gesproken, zouden ketens als action zich realiseren dat die aankopen via hun click en collect site een koop op afstand zijn? :D
Kapitein_Scheurbuikvrijdag 12 februari 2021 @ 07:02
quote:
99s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:29 schreef Mr.Ping het volgende:
Ja, je mag het uitpakken en uitproberen. (dit kan niet met een dichte doos)
Ze moeten het volledige bedrag weer naar je overmaken.
Dat is onzin hoor. Ik heb bij de mediamarkt gewerkt heel lang geleden, achter de servicebalie. Ik heb training gehad in die wetgeving.

Als jij in de winkel iets koop, dus niet op afstand en het product werkt gewoon (dus is niet kapot in de doos) hoeft de verkoper jou geen geld terug te geven. Als men dat wel doet is dat pure coulance.

Mediamarkt gaat daar veeeel ruimhartiger mee om dan ze wettelijk verplicht zijn. Wil je het product uitproberen kan dat in de winkel, zodra je afrekent is het van jou.

Edit: ooo laat maar is via de webshop. Dan heb je gelijk.
investeerdertjevrijdag 12 februari 2021 @ 07:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 03:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar over gesproken, zouden ketens als action zich realiseren dat die aankopen via hun click en collect site een koop op afstand zijn? :D
😂😂😂😂 Je kan het proberen met een 1 euro aanschaf haha
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 08:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 03:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar over gesproken, zouden ketens als action zich realiseren dat die aankopen via hun click en collect site een koop op afstand zijn? :D
Volgens mij werken ze daar sluw omheen door het als een reservering te behandelen. Zo wordt het ook uitdrukkelijk genoemd.

Er komt dan nog geen koopovereenkomst tot stand bij het reserveren, het is vrijblijvend.
Herkauwervrijdag 12 februari 2021 @ 08:44
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:43 schreef damsco het volgende:
Anders kun je altijd het bedrag storneren
Is dit nu een lopende grap, want ik zie dit vaker voorbij komen.

Storneren kan alleen bij machtigingen en niet eens bij alle soorten machtiging. De kans dat TS de laptop heeft gekocht op basis van een machtiging is zeer klein.
Lienekienvrijdag 12 februari 2021 @ 08:50
quote:
15s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:44 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Is dit nu een lopende grap, want ik zie dit vaker voorbij komen.

Storneren kan alleen bij machtigingen en niet eens bij alle soorten machtiging. De kans dat TS de laptop heeft gekocht op basis van een machtiging is zeer klein.
Ja, al vrij oude grap. De user die erom bekend stond, zie ik al een tijd niet meer.
boegschroefvrijdag 12 februari 2021 @ 08:56
Een laptop doos is meestal verzegeld, in dat geval is de MM niet verplicht deze terug te nemen.
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 09:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:56 schreef boegschroef het volgende:
Een laptop doos is meestal verzegeld, in dat geval is de MM niet verplicht deze terug te nemen.
Dat geldt niet voor laptops. Zou een mooie boel worden, gaat iedereen gewoon zijn dozen verzegelen om om het herroepingsrecht heen te werken :D
boegschroefvrijdag 12 februari 2021 @ 09:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat geldt niet voor laptops. Zou een mooie boel worden, gaat iedereen gewoon zijn dozen verzegelen om om het herroepingsrecht heen te werken :D
Die verzegeling op laptops is geldig vanwege de windows licentie. Dit valt onder het 'te registreren software' (dit was tenminste 10 jaar geleden zo toen ik nog laptops verkocht.)
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 09:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:13 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Die verzegeling op laptops is geldig vanwege de windows licentie. Dit valt onder het 'te registreren software' (dit was tenminste 10 jaar geleden zo toen ik nog laptops verkocht.)
Ah, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Daar heb je zeker een goed punt en dat zou ook een uitzondering op het herroepingsrecht zijn inderdaad :)
Petervrijdag 12 februari 2021 @ 11:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:13 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Die verzegeling op laptops is geldig vanwege de windows licentie. Dit valt onder het 'te registreren software' (dit was tenminste 10 jaar geleden zo toen ik nog laptops verkocht.)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ah, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Daar heb je zeker een goed punt en dat zou ook een uitzondering op het herroepingsrecht zijn inderdaad :)
De ACM ( Consuwijzer) noemt een laptop anders expliciet als zaak die je binnen 14 dagen terug kunt sturen:
"Voorbeeld: U koopt online een laptop deze wordt 1 juni bij u thuis afgeleverd. Bedenktijd: tot en met 15 juni."
https://www.consuwijzer.n(...)er-heb-ik-bedenktijd kopje 'wanneer eindigt mijn bedenktijd'.

Die verzegeling is niet relevant.
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 12:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 11:49 schreef Peter het volgende:

[..]


[..]

De ACM ( Consuwijzer) noemt een laptop anders expliciet als zaak die je binnen 14 dagen terug kunt sturen:
"Voorbeeld: U koopt online een laptop deze wordt 1 juni bij u thuis afgeleverd. Bedenktijd: tot en met 15 juni."
https://www.consuwijzer.n(...)er-heb-ik-bedenktijd kopje 'wanneer eindigt mijn bedenktijd'.

Die verzegeling is niet relevant.
Hoezo is die verzegeling niet relevant? Als er programmatuur op staat en hij is verzegeld dan is dat hartstikke relevant :)
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 12:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:37 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Volgens mij werken ze daar sluw omheen door het als een reservering te behandelen. Zo wordt het ook uitdrukkelijk genoemd.

Er komt dan nog geen koopovereenkomst tot stand bij het reserveren, het is vrijblijvend.
Daar gaat natuurlijk geen rechter in mee als het er op aan zou komen. Dan gaat iedereen dat doen namelijk. Dan ondergraaf je de hele wet.
Petervrijdag 12 februari 2021 @ 12:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoezo is die verzegeling niet relevant? Als er programmatuur op staat en hij is verzegeld dan is dat hartstikke relevant :)
Hoe kun jij de hardware binnen 14 dagen testen?
Petervrijdag 12 februari 2021 @ 12:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar gaat natuurlijk geen rechter in mee als het er op aan zou komen. Dan gaat iedereen dat doen namelijk. Dan ondergraaf je de hele wet.
Als je in de winkel het product kunt onderzoeken en daar betaalt, is dat m,i. gewoon een winkelverkoop...
Moet er niet alleen een ingepakte dichte doos voor je klaar staan..
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 12:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:34 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe kun jij de hardware binnen 14 dagen testen?
Hoe kan jij een stuk software testen binnen 14 dagen?
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 12:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:35 schreef Peter het volgende:

[..]

Als je in de winkel het product kunt onderzoeken en daar betaalt, is dat m,i. gewoon een winkelverkoop...
Moet er niet alleen een ingepakte dichte doos voor je klaar staan..
Laat dat nou net het hele punt van click en collect zijn. Maar het gaat om het moment van het sluiten van de overeenkomst, wat er bij het afhalen gebeurt is dan op zich niet zo heel relevant meer.
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 12:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Laat dat nou net het hele punt van click en collect zijn. Maar het gaat om het moment van het sluiten van de overeenkomst, wat er bij het afhalen gebeurt is dan op zich niet zo heel relevant meer.
Dan is het dus de vraag wanneer de overeenkomst tot stand komt ;). Een vrijblijvende reservering lijkt me geen koopovereenkomst.
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 12:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dan is het dus de vraag wanneer de overeenkomst tot stand komt ;). Een vrijblijvende reservering lijkt me geen koopovereenkomst.
Goed dan ga ik morgen voor 1000 euro reserveren en kom ik het niet ophalen eens kijken wat er dan gebeurt.
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 12:51
Ze weten het overigens zelf ook wel, want ze doen ineens aan geld terug bij retourneren. Dat doen ze normaal niet ;)
Petervrijdag 12 februari 2021 @ 12:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoe kan jij een stuk software testen binnen 14 dagen?
Je koopt de hardware, die moet je kunnen uitproberen. Voor een aparte koop van software gelden andere regels.
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 13:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:59 schreef Peter het volgende:

[..]

Je koopt de hardware, die moet je kunnen uitproberen. Voor een aparte koop van software gelden andere regels.
Zie nu wat uitspraken van de geschillencommissie. Je hebt gelijk idd :)
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 13:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Goed dan ga ik morgen voor 1000 euro reserveren en kom ik het niet ophalen eens kijken wat er dan gebeurt.
Niks. Bijvoorbeeld action zegt ook:

quote:
Vormt het gebruik van de Click & Collect-service een juridisch bindende overeenkomst?

Nee, door gebruik te maken van onze Click & Collect service geef je alleen aan dat je interesse hebt om één of meerdere van onze winkelproducten te kopen. Aankoop vindt plaats bij het afhaalpunt van de winkel. Houd er rekening mee dat onze medewerkers hard werken om jouw Click & Collect-reservering te verzamelen en dat er een tijdslot voor ophalen voor je wordt gereserveerd. Action is niet wettelijk verplicht om de producten van jouw keuze aan je te verkopen.
baskickvrijdag 12 februari 2021 @ 13:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 03:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar over gesproken, zouden ketens als action zich realiseren dat die aankopen via hun click en collect site een koop op afstand zijn? :D
Ik betwijfel het, gezien onderstaande van de Action-site:
quote:
De producten worden ingepakt meegegeven. Bij het ophalen kun je geen aanpassingen meer doen aan de gereserveerde producten. Retourneren kan als de winkels weer open zijn.
En op dat moment gaat er vast ook gedoe komen over de handlingkosten.

Dit is vast onbekend bij winkels die normaal geen webshop hebben en nu uit het niets op afstand gaan verkopen...
#ANONIEMvrijdag 12 februari 2021 @ 13:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 12:51 schreef trein2000 het volgende:
Ze weten het overigens zelf ook wel, want ze doen ineens aan geld terug bij retourneren. Dat doen ze normaal niet ;)
Onzin, dat deden ze al. Je kan gewoon je geld terugkrijgen als je binnen de termijn iets retourneert.

En wat denk jij dat ze gaan doen als je een reservering niet komt ophalen (en dua ook niet betaalt)? Dan gaan ze echt niet achter je aan met een incassobreau hoor...
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 13:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:43 schreef KersenKiller het volgende:

[..]

Onzin, dat deden ze al. Je kan gewoon je geld terugkrijgen als je binnen de termijn iets retourneert.

En wat denk jij dat ze gaan doen als je een reservering niet komt ophalen (en dua ook niet betaalt)? Dan gaan ze echt niet achter je aan met een incassobreau hoor...
Misschien is dat dan specifiek mijn filiaal hoor, maar bij ons kreeg je een tegoedbon.
Innisdemonvrijdag 12 februari 2021 @ 13:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, al vrij oude grap. De user die erom bekend stond, zie ik al een tijd niet meer.
kapt.Ruigbaard
Wat is er met hem gebeurd?
baskickvrijdag 12 februari 2021 @ 13:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:14 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Niks. Bijvoorbeeld action zegt ook:
[..]

Ze kunnen dat zelf wel zo zeggen, maar houdt het ook stand? Ze hanteren een winkelmandje en zijn niet écht eenduidig:
quote:
Wil je de reservering annuleren? Stuur dan een bericht met je ordernummer, winkel en ophaalmoment
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 14:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze kunnen dat zelf wel zo zeggen, maar houdt het ook stand? Ze hanteren een winkelmandje en zijn niet écht eenduidig:
[..]

Ik zou geneigd zijn dit wel als zodanig aan te merken hoor. Vooral omdat anders je die hele wet gaat ondergraven, dan wordt dit de nieuwe standaard truc van alle afhaallocaties.
“U sluit pas de overeenkomst als u het pakket ophaalt bij het PostNL punt.” Dat kan niet de bedoeling van de wetgever geweest zijn.
baskickvrijdag 12 februari 2021 @ 14:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zou geneigd zijn dit wel als zodanig aan te merken hoor. Vooral omdat anders je die hele wet gaat ondergraven, dan wordt dit de nieuwe standaard truc van alle afhaallocaties.
“U sluit pas de overeenkomst als u het pakket ophaalt bij het PostNL punt.” Dat kan niet de bedoeling van de wetgever geweest zijn.
Ik geloof niet dat wij het oneens zijn. Ik zou dit als consument als koop op afstand zien.
TheoddDutchGuyvrijdag 12 februari 2021 @ 14:10
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:45 schreef Fer het volgende:
Kocht jaren terug een laptop bij MM, deed hem open, vond hem zo traag. Startte na 20 minuten de factory recovery en deed hem weer in doos. Adapter en alle accesoires nog in de zakjes. Kreeg keurig mijn geld terug, moest alleen wel via de post retour, want de winkel nam geen geopende zaken terug.
Exact mijn ervaring, traag deed nauwelijks wat, factory recovery. :')

Tweedehands meuk verkopen ze daar als nieuw, en zo weet ik via een oud saturn werknemer voordat het zich deels afsplitste in wat nu mediamarkt heet vooral.. ze verkopen meuk wat eigenlijk net niet of net wel door de keuring heen komt.

Liep destijds naar de overkant toen Dynabyte nog bestond, dezelfde laptop voor 1 euro meer met een betere videokaart destijds.
Nooit gezeik mee gehad behalve richting "end of life".
TheFreshPrincevrijdag 12 februari 2021 @ 14:38
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-02-2021 14:39:45 ]
Twintigvrijdag 12 februari 2021 @ 14:43
Yep je mag je product retourneren als het je niet bevalt. Bij Mediamarkt binnen 100 dagen. Bij een laptop verwacht ik geen verzegeling. Dus als er geen verzegeling is. Dan kun je het retourneren.

quote:
Mag ik mijn product retourneren?
Beoordeling
Een product retourneer je binnen 100 dagen na ontvangst, compleet, in nieuwstaat en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.

We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.

De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
• Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken
(bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
• Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
• Prepaid pakketten;
• Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
• Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
• Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.

Wat is een verzegeld product?
Sommige producten – zoals scheerapparaten en tandenborstels – zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruit ziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.
https://klantenservice.mediamarkt.nl/app/answers/detail/a_id/9919

Ik zou voor de zekerheid binnen 14 dagen retourneren.

quote:
Wat als ik niet tevreden ben met een aankoop uit een EU-land?
Koopt u iets via internet of per telefoon uit een EU-land, Noorwegen of IJsland? Dan zijn uw rechten hetzelfde als in Nederland. Zo mag u uw aankoop binnen 14 dagen terugsturen.
Bron: https://www.juridischloke(...)n-in-het-buitenland/

[ Bericht 3% gewijzigd door Twintig op 12-02-2021 14:52:00 ]
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 15:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 14:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik zou geneigd zijn dit wel als zodanig aan te merken hoor. Vooral omdat anders je die hele wet gaat ondergraven, dan wordt dit de nieuwe standaard truc van alle afhaallocaties.
“U sluit pas de overeenkomst als u het pakket ophaalt bij het PostNL punt.” Dat kan niet de bedoeling van de wetgever geweest zijn.
Dus je gaat dan ook pas de betaalverplichting aan bij het PostNL punt? Dus als je het niet ophaalt dan gaat het gewoon weer retour?

Dat is wel wezenlijk iets anders dan een product bij een fysieke winkel apart zetten voor een klant.
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 15:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze kunnen dat zelf wel zo zeggen, maar houdt het ook stand? Ze hanteren een winkelmandje en zijn niet écht eenduidig:
[..]

Ging daar even om het feit of je ermee wegkomt als voor ¤1000 reserveert en vervolgens niet komt opdagen.

Antwoord is ja, want je kan gewoon naar hun eigen voorwaarden verwijzen.

Tenzij zij gaan beweren dat hun voorwaarden tegen de wet ingaan en je dus wel een koopovereenkomst had op moment van reserven, maar daar gaan ze écht niet mee wegkomen bij een rechter :D
trein2000vrijdag 12 februari 2021 @ 15:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dus je gaat dan ook pas de betaalverplichting aan bij het PostNL punt? Dus als je het niet ophaalt dan gaat het gewoon weer retour?

Dat is wel wezenlijk iets anders dan een product bij een fysieke winkel apart zetten voor een klant.
Versturen onder rembours. Of de factuur achteraf. Kan prima.
hebikweervrijdag 12 februari 2021 @ 15:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 03:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daar over gesproken, zouden ketens als action zich realiseren dat die aankopen via hun click en collect site een koop op afstand zijn? :D
Sowieso heeft Action standaard een 8 dagen niet goed geld terug garantie.....doorgaans heb je na 8 dagen wel door dat het troep is dat je hebt gekocht. :X
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 15:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Versturen onder rembours. Of de factuur achteraf. Kan prima.
Ik ga dit later nog even rustig bekijken, maar voor mijn gevoel is dat wel iets anders dan vrijblijvend producten apart leggen bij de winkel zelf.
r_onevrijdag 12 februari 2021 @ 17:05
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 13:50 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

kapt.Ruigbaard
Wat is er met hem gebeurd?
Gedesillusioneerd vertrokken, uitgelogd en nooit meer teruggekomen.

Evenals hottentot, Queller en nog een paar WGR-oldbies ...
baskickvrijdag 12 februari 2021 @ 18:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 17:05 schreef r_one het volgende:

[..]

Gedesillusioneerd vertrokken, uitgelogd en nooit meer teruggekomen.

Evenals hottentot, Queller en nog een paar WGR-oldbies ...
En jijzelf, op meelezen na. Eeuwig zonde.
r_onevrijdag 12 februari 2021 @ 18:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 18:02 schreef baskick het volgende:

[..]

En jijzelf, op meelezen na. Eeuwig zonde.
Juist ja! ;)

Blijf nog wel een enkel interessant topic lurken. En heel af en toe een kwaliteitspost liken.

Maar inhoudelijk posten ... :N
bijdehandvrijdag 12 februari 2021 @ 18:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 17:05 schreef r_one het volgende:

[..]

Gedesillusioneerd vertrokken, uitgelogd en nooit meer teruggekomen.

Evenals hottentot, Queller en nog een paar WGR-oldbies ...
Ik dacht al, post jij weer hier? :D
Petervrijdag 12 februari 2021 @ 18:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Versturen onder rembours. Of de factuur achteraf. Kan prima.
Maar vaak is de koopovereenkomst al wel expliciet gesloten.
r_onevrijdag 12 februari 2021 @ 19:23
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 18:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik dacht al, post jij weer hier? :D
1c9b6d4a5f68f66a8276dbb05055101d6276b999.jpg
Iemand vroeg wat er met de kapitein was gebeurd ...
Drekkoningvrijdag 12 februari 2021 @ 20:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik ga dit later nog even rustig bekijken, maar voor mijn gevoel is dat wel iets anders dan vrijblijvend producten apart leggen bij de winkel zelf.
Wat ik tot dusverre heb gevonden:

quote:
BW7 Artikel 5 lid 1
In deze titel wordt verstaan onder consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
Waarbij koop is gedefinieerd als:

quote:
BW7 Artikel 1
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
Zoals ik dit lees is er in het geval van de action nog geen verbintenis aangegaan. De verkoper hoeft nog niks te leveren en de koper niks te betalen. Het gaat puur om het reserveren van een of meerdere producten.

Als we dan naar de definitie van koop op afstand kijken:

quote:
BW6 Artikel 230g lid 1e
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Dan is dat geen koop op afstand. De overeenkomst wordt gesloten in persoonlijke aanwezigheid van de handelaar.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Versturen onder rembours. Of de factuur achteraf. Kan prima.
Dit is dan wel koop op afstand, want daar is geen sprake van "gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument."