“Louter uit emotie” heb je mij niet horen zeggen. Maar neem de avondklok, het bewijs is flinterdun en “het valt tegen” met de daling. Gigantisch zware maatregel, zeer zwak bewijs. Dan zou je kunnen zeggen “we stoppen er mee”. Maar nee dan krijg je: “we willen achteraf geen spijt hebben”. Dat noem ik risico avers.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Neu, ook dat zie ik niet. De zorg wordt nog steeds flink belast en te midden van onzekerheid over diverse besmettelijkere varianten zijn de basisscholen heropend. Dat is niet 'heel risicoavers'.
Dat menigeen de maatregelen te streng vindt, dat kan ik me best voorstellen. Ik ben het ook niet met alle maatregelen eens. Maar het is niet zo dat het puur angst en emotie is en het willen vermijden van elk risico. De risico's zijn reëel en er zit een wetenschap achter. Dat daar onzekerheid in zit, wil niet zeggen dat het beleid louter uit emotie voortkomt.
Zeker, alleen wordt het risico ingeschat op basis van de mensen die wel in het ziekenhuis belanden.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nope, dat heb ik niet. Het is pure calculatie maar dan met een flinke onzekerheidsmarge. In feite is dat ook wat jij doet, inschatten hoe groot het risico voor jezelf is en op basis daarvan beslissingen nemen. Alleen doet ons kabinet dat voor een heel land.
Ja, maar er is een flinke tweesplitsing in het kabinet, al tijden.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoekstra maakt toch ook deel uit van het kabinet?
Ik ben het met je eens dat ze te lang een laconiek beleid hebben gevoerd. Maar die draconische maatregelen van nu komen ook gedeeltelijk door onzekerheid.quote:Het kabinet zit vast aan draconische maatregelen door te lang een laconiek beleid te hebben gevoerd. Dat is hoe ik ertegenaan kijk.
Modellen met een hele grote onzekerheidsmarge. Tussen de 100 opnames en 5000 zo'n beetje.quote:Correctie: op basis van modellen.
Er wordt uitgegaan van een code zwart die in april komt en dat ze die moeten voorkomen. Naar mijn idee is dat het ergste scenario.quote:Ik heb de technische briefing gezien en mij is juist opgevallen dat er helemaal niet van het ergste scenario wordt uitgegaan. Integendeel.
Er zijn er inmiddels al meer dicht hier in Utrecht. Maar dat komt niet in de krant.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:35 schreef Luke83 het volgende:
En de eerste basisschool is alweer dicht.
Bron: liveblog nos
En wat nog altijd zo is, de one-size-fits-all maatregelen. Stel je voor dat je zegt restaurants mogen weer open op dezelfde manier als voor half december, dan puilt het gelijk weer uit met risicogroepgevallen. Eigenlijk zou je ze open moeten doen voor <40.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“Louter uit emotie” heb je mij niet horen zeggen. Maar neem de avondklok, het bewijs is flinterdun en “het valt tegen” met de daling. Gigantisch zware maatregel, zeer zwak bewijs. Dan zou je kunnen zeggen “we stoppen er mee”. Maar nee dan krijg je: “we willen achteraf geen spijt hebben”. Dat noem ik risico avers.
En zo zijn er meer maatregelen waar je dit verhaal op kunt plakken. Neem bijvoorbeeld de winkelsluiting, in België droeg dat amper bij aan de daling van de R. Maar je sloopt er wel een hele hoop mkb’ers mee. Wat krijgen wij? Een of ander onwerkbaar afhaalsysteem.
Neem sporten. Belangrijk voor zowel mentale als fysieke gezondheid. We weten dat de kans op besmetting buiten relatief beperkt is. Toch mag je maar met z’n tweeën sporten. Op afstand. Dat betekent gewoon dat je het beperkte risico niet wil lopen terwijl je weet dat de baten groot zijn.
En zo kan ik doorgaan. Je zult mij niet horen zeggen dat we van de maatregelen af moeten, de kern moet zijn: afstand, geen grote groepen bij elkaar zeker niet binnen. En de rest is dan om dat mogelijk te maken. Maar er zijn ook zat maatregelen waar van ik sterk het idee heb dat die met wat lef best losgelaten kunnen worden zonder dat de pleuris uitbreekt. Maar onze regering heeft zich zo diep ingegraven dat dat volstrekt onmogelijk is...
Vanwege besmettingen of andere redenen?quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn er inmiddels al meer dicht hier in Utrecht. Maar dat komt niet in de krant.
Besmettingen vanuit de noodopvang. Dan is het onmogelijk om te bepalen welk kind bij wie in de buurt geweest is.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vanwege besmettingen of andere redenen?
Ebola hoorde ik op de groepsapp, maar ze willen geen paniek veroorzaken.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vanwege besmettingen of andere redenen?
Wedden dat na 23 februari eerst nog gezegd dat het effect van de schoolopening nog niet voldoende kan worden geevolueerd dus dat we nog 3 weken verlenging lockdown erbij krijgen?quote:Op woensdag 10 februari 2021 15:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Is niet te doen op basisscholen, zeker niet in de lagere groepen.
School van m'n nichtjes is ook alweer met complete groepen 1 en 2 op de foto geweest, docenten er gewoon bij zonder mondkapjes whatever. Kreeg de plaatjes al doorgestuurd.
En dan denken de mensen dat we in de zomer weer op het terras zittenquote:
quote:
Op woensdag 10 februari 2021 17:19 schreef trein2000 het volgende:
Belangrijker hoe zijn die agenten veilig uit die autos gekomen? Die portieren staan zeker niet op 1.5 meter afstand!quote:
Covid-junta van het omt-kabinet.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:39 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
En dan denken de mensen dat we in de zomer weer op het terras zitten. Ze zijn helemaal gek geworden en slaan compleet door qua cojonabeleid. Waar is de ratio gebleven van de eerste lockdown?
IJsbal incommiiiiiiiing!!quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Belangrijker hoe zijn die agenten veilig uit die autos gekomen? Die portieren staan zeker niet op 1.5 meter afstand!
typische Hugo uitdrukkingen: vrijspelen, versnelling aanbrengen, openzetten, wegzetten, aan de lat staan, expliciteren...quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Meestal begint hij ook met: Laat er geen misverstand over bestaan.............. Insert oneliner
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.are we infinite or am I alone
Waar de media aanvankelijk een nogal dubieuze rol had in het etaleren van prachtinitiatieven als de mondkapplicht en de avondklok, kan dit nog wel eens de andere kant uit gaan slaan. Nu de grabbelton met maatregelen zo goed als leeg is is het tijd een verse nieuwsbron aan te boren. Als het meer en meer van bovenstaande wordt dan kalft dat draagvlak vanzelf af.quote:
In Nijmegen snapte ik het ergens nog wel, daar waren steeds aan het eind van de middag hele groepen studenten/jongeren bij elkaar om gezamenlijk te zuipen met apres ski muziek. Maar dit gaat daadwerkelijk om spelende gezinnetjes.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:39 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
En dan denken de mensen dat we in de zomer weer op het terras zitten. Ze zijn helemaal gek geworden en slaan compleet door qua cojonabeleid. Waar is de ratio gebleven van de eerste lockdown?
Ik heb met jou aan het begin van deze periode best vaak in discussie gezeten en we zaten mijlen ver van elkaar af. Ik vond dat we niet zo moesten overdrijven en jij zat toen in de modus van geen risico nemen.quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
“Louter uit emotie” heb je mij niet horen zeggen. Maar neem de avondklok, het bewijs is flinterdun en “het valt tegen” met de daling. Gigantisch zware maatregel, zeer zwak bewijs. Dan zou je kunnen zeggen “we stoppen er mee”. Maar nee dan krijg je: “we willen achteraf geen spijt hebben”. Dat noem ik risico avers.
En zo zijn er meer maatregelen waar je dit verhaal op kunt plakken. Neem bijvoorbeeld de winkelsluiting, in België droeg dat amper bij aan de daling van de R. Maar je sloopt er wel een hele hoop mkb’ers mee. Wat krijgen wij? Een of ander onwerkbaar afhaalsysteem.
Neem sporten. Belangrijk voor zowel mentale als fysieke gezondheid. We weten dat de kans op besmetting buiten relatief beperkt is. Toch mag je maar met z’n tweeën sporten. Op afstand. Dat betekent gewoon dat je het beperkte risico niet wil lopen terwijl je weet dat de baten groot zijn.
En zo kan ik doorgaan. Je zult mij niet horen zeggen dat we van de maatregelen af moeten, de kern moet zijn: afstand, geen grote groepen bij elkaar zeker niet binnen. En de rest is dan om dat mogelijk te maken. Maar er zijn ook zat maatregelen waar van ik sterk het idee heb dat die met wat lef best losgelaten kunnen worden zonder dat de pleuris uitbreekt. Maar onze regering heeft zich zo diep ingegraven dat dat volstrekt onmogelijk is...
quote:Op woensdag 10 februari 2021 17:41 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
typische Hugo uitdrukkingen: vrijspelen, versnelling aanbrengen, openzetten, wegzetten, aan de lat staan, expliciteren...Ambtenaren taaltjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*Huuwl.*'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Verkiezingen outquote:Op woensdag 10 februari 2021 17:45 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me af wat de volgende verzwarende maatregel word, vast iets wat mensen echt haten, iemand suggesties?
Je kan je afvragen of zo'n risicobeoordeling wel juist is. Neem iemand zoals Ira Helsloot, hoogleraar besturen van veiligheid, die dat werk dagelijks doet (vergeet even z'n kritiek op het coronabeleid) in in de praktijk. Van asbest tot brandveiligheid tot een chemisch lek ergens. Die mensen zouden IMO ook in het OMT moeten zitten, want de kosten worden echt groter dan de baten. Niet op economisch vlak maar eveneens of psychologisch vlak. Het lijkt nu ook alsof het doel alle middelen heiligt.quote:Op woensdag 10 februari 2021 16:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nope, dat heb ik niet. Het is pure calculatie maar dan met een flinke onzekerheidsmarge. In feite is dat ook wat jij doet, inschatten hoe groot het risico voor jezelf is en op basis daarvan beslissingen nemen. Alleen doet ons kabinet dat voor een heel land.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |