Is-ie niet lek? Gezien de grote vlek op het beton.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 19:58 schreef wpor het volgende:
Ik kwam erachter dat de afsluitkraan van m'n buitenkraan vast zit..
Foto:
https://i.postimg.cc/Hk2BVF0K/IMG-20210206-195135.jpg
Natuurlijk is hij lek, dat is ook de kalkafzetting op de kraan.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:12 schreef Fred het volgende:
[..]
Is-ie niet lek? Gezien de grote vlek op het beton.
De vlek is een laagje iets donkerder beton (ligt echt boven de rest), dus nee dat niet geloof ik.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:12 schreef Fred het volgende:
[..]
Is-ie niet lek? Gezien de grote vlek op het beton.
Die gaat over scheepsladders. een duivelse vergissing van je dus.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:21 schreef Hyperdude het volgende:
Da's niet lek.
Da's aangelegd volgens NEN-666, wie herkent het niet?
kzou wel even de hoofdkraan dichtdraaien, in ieder geval controleren of die dicht kan. Als je wel iets sloopt op zaterdagavond terwijl het noodweer is dan heb je echt een probleem uitdaging,quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:25 schreef wpor het volgende:
Hetvm moertje kan ik zonder gevaar losdraaien?
Heb je wel eens een lekkende scheepsladder gezien?quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die gaat over scheepsladders. een duivelse vergissing van je dus.
Ik wacht sowieso wel even tot een werkdag geloof ik.. :pquote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
kzou wel even de hoofdkraan dichtdraaien, in ieder geval controleren of die dicht kan. Als je wel iets sloopt op zaterdagavond terwijl het noodweer is dan heb je echt een probleem uitdaging,
Dan buitenkraan even goed inpakken tegen de vorst.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:28 schreef wpor het volgende:
[..]
Ik wacht sowieso wel even tot een werkdag geloof ik.. :p
Dit heb ik maar vast gedaan ja.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan buitenkraan even goed inpakken tegen de vorst.
Heb ik ook gedaan. 2 dikke handdoeken eromheen, zo strak als t ging, daar tape omheen gedraaid zodat t ook blijft zitten en daar een kartonnen doos overheen geschoven met daarin van dat bruine pakpapier en dat wordt op zn plek gehouden door een tuinstoel.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan buitenkraan even goed inpakken tegen de vorst.
Dat lijkt hem wel te zijn (geen garantie dat het de juiste maat schroefdraad is, maar ws wel).quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:55 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit heb ik maar vast gedaan ja.
Vervangen met onderstaande moet genoeg zijn?
https://www.toolstation.n(...)cEAQYASABEgJItPD_BwE
Of moet hij in z'n geheel eraf?
Ik vroeg me al af hoe dat moest ja. Maar bedankt!quote:Op zaterdag 6 februari 2021 23:44 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat lijkt hem wel te zijn (geen garantie dat het de juiste maat schroefdraad is, maar ws wel).
Overigens is dat het enige dat er vervangen kan worden. Dat wat jij tot "het geheel" rekent is een tussenstuk dat in de buis is gesoldeerd. Als je dat wilt vervangen, moet je gaan zagen
Das vervelend maar betekent iig wel dat je een ringsleuteltje op het pakking moertje kunt zetten ipv een steeksleutel.quote:Op zaterdag 6 februari 2021 21:27 schreef wpor het volgende:
Het irritante is dat het handvatje niet vast op het asje zit.
1e reactie.quote:Op zondag 7 februari 2021 09:38 schreef blomke het volgende:
Is kruipolie uit de gratie geraakt?
Overigens wat hierboven gezegd: met ringsleutel, dat warteltje loshalen en dan daaronder inspuiten.
Echt niet 100% kruipolie.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:05 schreef Hyperdude het volgende:
1e reactie.
WD-40 is niet echt 100% kruipolie, maar bij gebrek aan beter valt het te proberen.
De reactie waarvan ik wist dat die zou komen.quote:Op zondag 7 februari 2021 10:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt niet 100% kruipolie.
WD-40 is voor waterafstotende applicaties, kruipolie voor smering.
Ja, dat zeg je achteraf.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:25 schreef Hyperdude het volgende:
De reactie waarvan ik wist dat die zou komen.
Als ie er tussen uit is, kan je beter een nieuwe KOGEL-kraan plaatsen. Ik heb nooit begrepen waarom al die afsluiters als klep zijn uitgevoerd, met alle onderhoud en malfunctioning van dien.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:42 schreef qajariaq het volgende:
Omdat het niet ijzerhoudend metaal is zou je zelfs met een washandje azijn die kalk kunnen oplossen.
Maar het eind van het verhaal is dat je minimaal het binnenwerk moet vervangen en mogelijk zelfs even de hele afsluiter er uit moet solderen. Met zagen haal je weer meer ellende extra op je hals om er een nieuwe tussen te zetten.
Als je een verkalkte of vervuilde kogelkraan dicht draai sloop je met het vuil er tussen de afdichtingen op de kogel waarna de kraan niet meer dicht is, als er een flink stuk vuil in je kogelafsluiter zit krijg je hem helemaal niet dicht.quote:Op zondag 7 februari 2021 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ie er tussen uit is, kan je beter een nieuwe KOGEL-kraan plaatsen. Ik heb nooit begrepen waarom al die afsluiters als klep zijn uitgevoerd, met alle onderhoud en malfunctioning van dien.
Kogelkraan is onderhoudsvrij en makkelijker te bedienen.
We zijn niet aan boord van een schip, dit is een gewone huis-tuin-keuken applicatie.quote:Op zondag 7 februari 2021 12:12 schreef robber57 het volgende:
Aan boord van schepen zijn bv alle afsluiters naar buiten saunders valve, verplicht, door de verzekerings maatschappij(loyds en norske veritas)
Het is inherent aan het type afsluiter, kogel afsluiters zijn minder betrouwbaar dan schroef afsluiters en hebben een ander doel, kogelafsluiters geven in 90° de volle opening en minder wervelingen, dat is niet altijd gewenst of nodig.quote:Op zondag 7 februari 2021 12:37 schreef blomke het volgende:
[..]
We zijn niet aan boord van een schip, dit is een gewone huis-tuin-keuken applicatie.
Bij Tata Steel heb ik de afsluiters ontworpen waarmee de waterstraal die de staalplakken uit de DSP moest schoonspuiten van oxidelagen, iets met 200 bar of zo. Met kogelkranen nooit problemen en dat was geen demin-water.
In onze kelder heb ik iets van 5 kogelkranen in de waterleiding die daar splitst naar: CV (vulkraan), badgeiser, wasmachine, keuken, badkamer .quote:Op zondag 7 februari 2021 14:12 schreef robber57 het volgende:
Ik heb in mijn keuken kastje een warm/koud omloopje voor mijn boiler/cv ketel gemaakt met kogelkraantjes, lekker makkelijk, de laatste keer dat ik het gebruikt heb is nu een jaar of twee geleden en die kogelkraantjes staan nu bok vast en durf te wedden dat als ik ze forceer met een tang je ze kapot en lek draait.
Daarom gebruik je dus schroevende afsluiters op plekken die je zelden of nooit bedient.
Jaja, daarom heeft het waterleidingbedrijf zeker een kogelkraan voor en na mijn watermeter geplaatst. Want dat zijn natuurlijk kranen die dagelijks bediend worden.quote:Op zondag 7 februari 2021 14:12 schreef robber57 het volgende:
Daarom gebruik je dus schroevende afsluiters op plekken die je zelden of nooit bedient.
In koud water met een ptfe afdichting gaat een Kogelkraan nooit vastzitten.quote:Op zondag 7 februari 2021 16:21 schreef XanderH het volgende:
[..]
Jaja, daarom heeft het waterleidingbedrijf zeker een kogelkraan voor en na mijn watermeter geplaatst. Want dat zijn natuurlijk kranen die dagelijks bediend worden.
Ja klopt dit!quote:Op zondag 7 februari 2021 16:09 schreef Puntenjager het volgende:
Zou het trouwens helpen om zulke kraantjes die je nauwelijks bedient, net niet tegen de aanslag open te draaien!? Dat hindert de flow nagenoeg niet en misschien gaan ze dan minder vast zitten na verloop van tijd.
quote:Op zondag 7 februari 2021 16:37 schreef Lospedrosa het volgende:
En de schacht invetten met zuurvrije vaseline.
Deze man weet!quote:Op zondag 7 februari 2021 16:21 schreef XanderH het volgende:
Jaja, daarom heeft het waterleidingbedrijf zeker een kogelkraan voor en na mijn watermeter geplaatst. Want dat zijn natuurlijk kranen die dagelijks bediend worden.
Dat helpt. Vooral omdat, wanneer de kraan vastzit door kalk, je nog twee kanten op kan draaien. Met beleid kleine stukjes heen en weer draaien tot je uiteindelijk een hele slag kan maken.quote:Op zondag 7 februari 2021 16:09 schreef Puntenjager het volgende:
Zou het trouwens helpen om zulke kraantjes die je nauwelijks bedient, net niet tegen de aanslag open te draaien!? Dat hindert de flow nagenoeg niet en misschien gaan ze dan minder vast zitten na verloop van tijd.
Vervangen is dan 3x snellerquote:Op dinsdag 9 februari 2021 01:53 schreef gepromoveerT het volgende:
Geduld is hier een schone zaak.
Het geheel flink in de wd40 zetten, laten intrekken en schoonmaken met een oude poetslap. Staalborsteltje is ook wel handig.
Volgende dag hetzelfde en voorzichtig kijken of er beweging in is te krijgen.
Tikkie hier, tikkie daar en nog eens proberen.
Lukt het niet, dan de procedure herhalen en uiteindelijk ben jij de winnaar; niet die kutkraan.
Ja, veel beter nieuwe technologieën toe te passen. A la Schumpeter.quote:
Jaquote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, veel beter nieuwe technologieën toe te passen. A la Schumpeter.
Mwoah, smaken verschillen. Ik vind een glimmende RVS-304 kogelkraan esthetisch toch meer waarde creatie, dan zo'n wanstaltige hlaf geoxideerde koperen onding dat meestal vast corrodeert.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:30 schreef gepromoveerT het volgende:
Zo ook met die kutkraan; dat levert meer bevrediging op dan vervangen; jaren later kijk je er nog met een glimlach naar. Mja, ieder zijn meug
Tja, esthetiek; die moderne heeft ook wel wat en is ongetwijfeld gebruiksvriendelijker; ik hou echter van ouwe dingen; ouwe troep kan je het ook noemenquote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Mwoah, smaken verschillen. Ik vind een glimmende RVS-304 kogelkraan esthetisch toch meer waarde creatie, dan zo'n wanstaltige hlaf geoxideerde koperen onding dat meestal vast corrodeert.
[ afbeelding ]
Je bedoelde a la Schlumberger.quote:Op dinsdag 9 februari 2021 16:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, veel beter nieuwe technologieën toe te passen. A la Schumpeter.
Wat een discussiequote:Op dinsdag 9 februari 2021 17:09 schreef gepromoveerT het volgende:
[..]
Tja, esthetiek; die moderne heeft ook wel wat en is ongetwijfeld gebruiksvriendelijker; ik hou echter van ouwe dingen; ouwe troep kan je het ook noemen![]()
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |