abonnement Unibet Coolblue
pi_198090219
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
De APK norm is simpel. Er mag geen TPMS lampje branden op het dashboard.
Nee, de norm is iets minder simpel. Afkeuring wanneer het TPMS lampje brandt, gebeurt pas bij auto's met een datum 1e in gebruikname van 2018 of later. Voor dit voertuig (2016) dus geen enkel probleem bij de APK.
pi_198096752
Ik breng volgende week de E92 325i weg vanwege DSC/ABS issues, dus kan ik hier ook gelijk naar laten kijken, maar ik dacht wellicht dat jullie mogelijk weten wat dit zou kunnen zijn:



Lekkage aan oliefilterhuis?
  vrijdag 19 februari 2021 @ 16:01:42 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198096788
Pakking tussen filterhuis en warmtewisselaar en/of aan de kop, ik heb ze allemaal al vervangen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198100871
Prima te doen, wel de bouten vervangen (aluminium, blauwe kop)
pi_198110902
Kreeg zojuist een rode melding "Oliedruk te laag, stop voorzichtig." (E90 316i N43)
Ik was op de plaats van bestemming aangekomen en ben direct gestopt. Na een uurtje wandelen even gekeken onder de auto en onder de motorkap, geen lekkages of afwijkingen gevonden. De motor startte gewoon zonder meldingen en heb de rit naar huis probleemloos kunnen rijden. Motoroliepeil is niet gedaald.

Ik lees dat de oliepomp van de N43 motor met kleppen werkt die soms problemen kunnen geven. Ook kan de oliedruksensor zelf een foute melding geven. Ik hoor geen ratelende geluiden, ookal vind ik wel dat bij de hele lage toeren er een vreemde brom te horen is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198130538
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
pi_198137750
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Facts don't care about your feelings
pi_198140349
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:10 schreef MaximumRush het volgende:
Ik zit heel stiekem te spelen met de gedachten om een M-model te kopen. Rij nu een 335 E93 uit 2007 en deze wil ik sowieso binnen enkele maanden weg doen. Rij er bijna nooit in en dat vind ik altijd een beetje tricky met een wat oudere auto. Het rijdt allemaal prima maar het piept en kraakt een beetje.

In verband met corona werk ik vanuit huis en verwacht dat dit na corona voor een groot gedeelte ook zo zal blijven. Dus heb nu zoiets, waarom niet gewoon een auto puur voor de fun. Zit op internet te zoeken naar een M2 Competition of een M4, waarbij mijn voorkeur meer richting de M2 gaat.

We'll see. Eerst de cabrio maar verkopen.
Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 22 februari 2021 @ 08:41:42 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198141942
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:54 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Vanos solenoids schoonmaken en omwisselen
Terug gewisseld voor de originele, geen verschil. Wellicht de carterontluchting of olie afscheider?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 22 februari 2021 @ 09:01:52 #60
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_198142117
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Heb een tijd terug eens een half uurtje kunnen rijden in een M3, maar helaas kan ik niet persoonlijk vergelijken met bijvoorbeeld een M135. Wat ik van de M3 wel heel vet vond was de versnellingsbak, zo'n DCT in standje 'attack' ramt wel lekker door de versnellingen :D

Verder vond ik em niet eens heel erg spectaculair snel aanvoelen en eigenlijk best wel oncomfortabel. Had de dempers in de zachtste stand staan en ook dan waren ze nog aan de te harde kant eigenlijk, waarschijnlijk niet geholpen door het belabberde Amerikaanse wegdek. Dempers in sport was echt stuiteren. M3 lijkt me desondanks toch wel wat hoor, maar dan graag met een KW DCC set eronder en een beetje extra pit in het vooronder >:)
Life's like music, get the rhythm..
pi_198142250
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:16 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is elke M wel leuk om te rijden toch? Ik een tijdje een M135i gereden (niet echt een M natuurlijk) en dat was al leuk. Hier in de buurt reed ook vaak zo'n M2 rond en dat was toch nog wel even wat toffer.

Ik heb nooit in een M gereden maar vraag me af of het verschil met de motor eronder het wel waard is. Ja op circuit zul je het vast merken maar ook gewoon op normale wegen? Kijk bijv. naar de nieuwe 4-serie. M4 is 130k, 4.2 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. M440i is 82k, 4.5 sec naar de 100 met een 3 liter 6 cilinder. 100 pk meer zal je heus wel moeten merken maar toch..... 50% duurder?
Ik zou hem nooit nieuw kopen, zou dan eentje worden uit 2017/2018. Dan zijn ze nog wel redelijk betaalbaar. Wil wel een echte M hebben, jongensdroom. :D
pi_198142291
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:37 schreef DX11 het volgende:

[..]

Ik zou nu in corona tijd, je cabrio zeker niet verkopen. In de aanstaande zomer kan je waarschijnlijk heel weinig doen. Ik ben dolblij dat ik nu een cabrio heb, want desnoods gaan we de zomer lekker touren met de auto richting het zuiden. Dan is een cabrio toch wel net ff wat leuker dan een normale auto.
Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
pi_198142436
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:18 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Mwahh, op vakantie gaan met de cabrio zou ik echt nooit doen. Sowieso afgelopen jaar niet op vakantie geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg, daarom niet op vakantie geweest en ook niet van plan. Haar collega's daarentegen, echt bizar.

Vind het niet echt fijn om urenlang in een cabrio te zitten, en als je het dakje open hebt past er niks qua bagage in. Moet alles op de achterbank. Voor corona eigenlijk ook altijd gevlogen en dan in het land waar we zaten een cabrio gehuurd.
Maar stel dat je dit jaar niet kan vliegen door Corona, is het dan niet 100x fijner om te gaan touren met de cabrio (duitsland/frankrijk) ipv helemaal niks te doen?
En je kan de achterbank omlaag klappen natuurlijk zodat het leer mooi blijft, en dan de koffers onder het windscherm, daar is het voor gemaakt ;)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_198142475
Als een week vakantie in Engeland in een MX-5 past dan moet een BMW geen problemen geven :)
pi_198147612
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:13 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Ik zou hem nooit nieuw kopen, zou dan eentje worden uit 2017/2018. Dan zijn ze nog wel redelijk betaalbaar. Wil wel een echte M hebben, jongensdroom. :D
Ik zat eerder een beetje te twijfelen om een i8. Snelle en unieke auto, maar maandelijks kun je heel goedkoop rijden. Natuurlijk is het allemaal een beetje nep, maar ik heb Tesla's gereden dus dit is een mooie middenweg.

Benzine wordt alleen maar duurder en vooral als je 98 wil tanken (wat ik in m'n M135i meestal wel deed) is 1 op 9 rijden echt niet leuk meer. Met een i8 kan ik doordeweeks woon-werk gewoon stekkeren en als ik echt wil racen dan is dat te alle tijde mogelijk. Zelfs dan is zo'n 3 cilinder nog best zuinig... alhoewel je ook makkelijk op 1 op 9 kan uitkomen vertel ik uit ervaring. Maar heb zo'n i8 een paar keer weekje kunnen rijden en dan rij je natuurlijk wel wat extremer. En ik merkte van mezelf dat bij een M135i het me uiteindelijk ook wel begon te vervelen (in de meeste gevallen reed ik gewoon rustig). Misschien koop ik ook wel helemaal geen dure auto meer :') geldverspilling #1, vooral in Nederland veel te duur voor wat je krijgt.
Facts don't care about your feelings
pi_198149046
Oh cabrio dak van m'n E36 doet weer eens raar :( Dit keer brandt het lampje ook niet eens van de schakelaar... er gebeurt dus echt helemaal niets.

1. Zekeringen gecheckt, zijn goed
2. Cabrio dak gereset (motors losgekoppeld etc. al 100x gedaan dus die procedure ken ik nu wel)
3. Schakelaar knop losgehaald.... kon deze wel uitmeten en knopje leek gewoon te werken.

Wat blijft er nu over? Of wat ben ik vergeten? Ja de kabel naar het knopje toe zou iets mee kunnen zijn maar dat is kut :')

Ik heb dit nog niet eerder gehad en had laatste iemand geholpen met startkabels en nu hoorde ik dat je dan weleens elektronica problemen daarvan kan krijgen?
Facts don't care about your feelings
  maandag 22 februari 2021 @ 17:14:04 #67
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198149076
Staat er 12V op een van de kabels naar de schakelaar?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198149123
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:14 schreef daNpy het volgende:
Staat er 12V op een van de kabels naar de schakelaar?
Dat is zo'n klein kut dingetje, waar m'n multimeter niet in past :') ;(
Facts don't care about your feelings
pi_198149770
accu-spanning wel voldoende? zodra de accu-spanning onder de 10,45 volt komt dan schakelt er een beveiliging in.
en is de relay nog goed?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198151313
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
accu-spanning wel voldoende? zodra de accu-spanning onder de 10,45 volt komt dan schakelt er een beveiliging in.
en is de relay nog goed?
Accu moet goed zijn, heb ik vorig jaar vervangen en start prima na tijdje stil staan en ik had ook net lang stuk gereden voordat ik het dak wilde openen. Wat en waar vind ik de relay? :P
Facts don't care about your feelings
pi_198151672
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Accu moet goed zijn, heb ik vorig jaar vervangen en start prima na tijdje stil staan en ik had ook net lang stuk gereden voordat ik het dak wilde openen. Wat en waar vind ik de relay? :P
Van wat ik begrepen heb is er een beveiliging die zal worden ingeschakeld als het voltage onder de 10,45 volt zakt. dat kan dus gebeuren als je starthulp geeft.

weet niet precies waar de relais zit bij een E36. Bij een Z3 zit ie linksachter in de kofferbak.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198151956
Moet zeggen, die standaard BMW AGM accu's zijn wel top!
Mijn auto is van 2012, heeft een 90Ah accu.
2 maanden geleden tijdens iets coderen werd de accu gelijk gecheckt en stond hij op 11,9v na een rit van een uur, dus dat zou niet goed zijn en de accu zou spoedig vervangen moeten worden.
Ik heb hem nu een maand stil laten staan, door de sneeuw enz, wilde het niet riskeren (zomerbanden), en dacht nouja desnoods maar met startkabels, het is niet anders.

Zet hem aan vanochtend, dus na een maand stilstaan, hop, in 1x, perfect starten en lopen, geen foutmelding niks.
Hij was wel in een slaapstand gegaan zag ik, de deurklink comfort opening werkte pas na trekken aan de klink ipv aanraken, maar dat is natuurlijk prima!

Mooie techniek die AGM accu's / BMW software!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 22 februari 2021 @ 22:26:18 #73
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198154801
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Kreeg zojuist een rode melding "Oliedruk te laag, stop voorzichtig." (E90 316i N43)
Ik was op de plaats van bestemming aangekomen en ben direct gestopt. Na een uurtje wandelen even gekeken onder de auto en onder de motorkap, geen lekkages of afwijkingen gevonden. De motor startte gewoon zonder meldingen en heb de rit naar huis probleemloos kunnen rijden. Motoroliepeil is niet gedaald.

Ik lees dat de oliepomp van de N43 motor met kleppen werkt die soms problemen kunnen geven. Ook kan de oliedruksensor zelf een foute melding geven. Ik hoor geen ratelende geluiden, ookal vind ik wel dat bij de hele lage toeren er een vreemde brom te horen is.
Kan een verstopping zijn door afbrekende ketting geleiders.(zuig filter van de oliepomp raakt dan geblokkeerd met kunststof brokstukken)
Kan ook een verrote sensor zijn, de elektronica in de sensor die het signaal voorbereid op de DME kan falen.
Het kan ook het oliedruk regel ventiel zijn.

Zelf ervaring met het regel ventiel, ultrasoon gereinigd en was nieuwwaardig. Toch nog storing, bleek de sensor gewoon gaar te zijn. Oliedruk is op basis van toerental en belasting in afgesteld. Adaptief zo te zeggen.



[ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 22-02-2021 22:35:01 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198157306
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:26 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Kan een verstopping zijn door afbrekende ketting geleiders.(zuig filter van de oliepomp raakt dan geblokkeerd met kunststof brokstukken)
Kan ook een verrote sensor zijn, de elektronica in de sensor die het signaal voorbereid op de DME kan falen.
Het kan ook het oliedruk regel ventiel zijn.

Zelf ervaring met het regel ventiel, ultrasoon gereinigd en was nieuwwaardig. Toch nog storing, bleek de sensor gewoon gaar te zijn. Oliedruk is op basis van toerental en belasting in afgesteld. Adaptief zo te zeggen.

[ afbeelding ]
Nieuwe olieschakelaar heb ik al liggen, die zal ik vervangen.
Veel dank voor de info. Ik ga voor de zekerheid kijken naar de kettinggeleiders.
kleppendeksel zal los moeten. ik denk niet dat ik het kan zien met m'n endoscopecamera.

de olie is 1000 km oud. Ik lees ergens dat een probleem in het oliefilterhuis ook een verstopping kan geven.
als de kettinggeleiders nog heel zijn dan ga ik de olie verversen. De motor 10 minuten met Liqui Moly toevoegsel laten draaien en dan verversen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 23 februari 2021 @ 21:14:41 #75
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198171058
Geen dank, vanzelfsprekend.
Of je dat kan zien met de endoscoop weet ik niet, maar het zou mooi zijn als je een idee kunt krijgen.
Heb je een bron van die verstopping waar ze over praten?

Ik heb wel gehad dat het oliefilter steun-raster los kwam van de filterdop. Dat zijn twee in elkaar geklikte delen.
Bij een vriend is precies hetzelfde gebeurd en ook hetzelfde piepende/gierende geluid.
Ik heb hem toen losgehaald en omdat het middelste deel van de samenstelling in de motor blijft hangen (is immers los geklikt) gaat het olie-aflaat kanaal niet open. Wat voor een olie-zooi dat het geeft zal ik maar niet beschrijven :')
Het filter leek geïmplodeerd, gedeelten waren plat gedrukt. Of het filter daadwerkelijk een hoog drukverschil had is niet duidelijk.
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')