Wie is er nog niet genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede?quote:De Black Lives Matter-beweging is dit jaar genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. De nominatie is ingediend door het Noorse parlementslid Petter Eide, vanwege het wereldwijd verspreiden van de oproep om racisme systematisch aan te pakken.
Volgens Eide heeft de BLM-beweging landen ertoe gedwongen naar het racisme in hun eigen samenleving te kijken, schrijft The Guardian. "Een van de belangrijkste uitdagingen in Amerika, maar ook in Europa en Azië, is de groeiende tegenstelling gebaseerd op ongelijkheid. Black Lives Matter is een heel belangrijke wereldwijde beweging geworden die raciale ongelijkheid bestrijdt."
Gewelddadig karakter
De BLM-beweging ontstond in 2013 als reactie op de vrijspraak van de man die Trayvor Martin doodschoot. Het jaar daarop kreeg de beweging meer bekendheid door protesten die volgden op de dood van Michael Brown en Eric Garner. In 2020 volgden meer felle protesten in de VS toen George Floyd en Breonna Taylor om het leven kwamen na politiegeweld. De protesten kregen navolging in andere landen.
Critici wijzen erop dat de protesten van de BLM-beweging soms een gewelddadig karakter hebben, maar Eide benadrukt dat de meeste demonstraties vredig verliepen. "Natuurlijk zijn er incidenten, maar de meeste zijn veroorzaakt door de politie of tegendemonstranten."
Trump
Volgens de regels van het Noorse Nobelcomité kan iedere politicus in een regering of nationaal parlement nominaties aandragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Een rechtse parlementariër droeg vorig jaar bijvoorbeeld president Trump voor, voor diens rol bij het normaliseren van de relaties tussen Israël en de Verenigde Arabische Emiraten. Komende zondag is de deadline voor de toekenning van eind dit jaar.
Vorig jaar waren er in totaal 318 kandidaten voor de Nobelprijs voor de Vrede. De prijs werd toegekend aan het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.
https://nos.nl/artikel/23(...)s-voor-de-vrede.html
Een van de bazen bij de politie vertelde laatst bij Jinek dat er bij de BLM protesten meer te vrezen viel voor ME'ers en agenten dan bij de rellen afgelopen dagen omdat die BLM protesten gericht waren op de politie (politiegeweld).quote:Critici wijzen erop dat de protesten van de BLM-beweging soms een gewelddadig karakter hebben, maar Eide benadrukt dat de meeste demonstraties vredig verliepen. "Natuurlijk zijn er incidenten, maar de meeste zijn veroorzaakt door de politie of tegendemonstranten."
Ik heb ook een keer een stomp in m'n maag gehad, omdat ik oom agent voor van alles en nog wat uitmaakte. Ik ben nu echt een activist.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:18 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Een van de bazen bij de politie vertelde laatst bij Jinek dat er bij de BLM protesten meer te vrezen viel voor ME'ers en agenten dan bij de rellen afgelopen dagen omdat die BLM protesten gericht waren op de politie (politiegeweld).
Dat iedereen genomineerd kan worden zegt niet perse veel over prijs. Diegene die de prijs winnen wel. Maar volgens mij is ook daar al genoeg te doen om geweestquote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Nu was Trump vorig jaar ook genomineerd. Sowieso is die prijs niet zo veelzeggend meer
quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:20 schreef SebbePiemelSex het volgende:
[..]
Ik heb ook een keer een stomp in m'n maag gehad, omdat ik oom agent voor van alles en nog wat uitmaakte. Ik ben nu echt een activist.
Obama won hem ook ooit. Misschien wel in zijn meest oorlogzuchtige jaar.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:21 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dat iedereen genomineerd kan worden zegt niet perse veel over prijs. Diegene die de prijs winnen wel. Maar volgens mij is ook daar al genoeg te doen om geweest
Genieten inderdaad, de hoeveelheid schuim uit de bekken van ook allerlei lui op social media wordt gemeten in aantallen zwembaden ipv litersquote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:23 schreef jameshond7 het volgende:
Dit zijn wel van die mooie topics waarvan je weet dat FOK!ers erop gaan happen
Obama verontschuldigde zich daar bijna voor, hij benoemde in zijn speech dat het opvallend was dat hij die prijs won terwijl hij op dat moment leider was van een natie die twee oorlogen voerde. Het geeft te denken dat er blijkbaar geen betere kandidaat voor de prijs te verzinnen viel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Obama won hem ook ooit. Misschien wel in zijn meest oorlogzuchtige jaar.
BLM-activisten die elkaar afmaken in Afrika?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:40 schreef BoonDockSaint het volgende:
Ik kan een rij filmpjes hier neerzetten hoe die lui elkaar afmaken in Afrika daar worden de meeste mensen goed ziek van
Dat was wel het moment waarop die prijs elke geloofwaardigheid verloor, als die er ooit was. Obama was net negen maanden president toen, dus nog totaal geen track record. Wel had hij in februari daarvoor 68.000 extra manschappen naar Afghanistan gestuurd en drie maanden later nog eens 30.000.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Obama won hem ook ooit. Misschien wel in zijn meest oorlogzuchtige jaar.
Je wist niet dat Marrakech in Marokko ligt? Of je weet niet waar Marokko ligt? Of beide?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 00:52 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Ja hallo ik weet ook niet alles
Omdat ie oranje is?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 00:31 schreef MoreDakka het volgende:
Ach ja Trump werd ook voorgedragen dus waarom niet
Net zo weinig als Casablancaquote:Op zaterdag 30 januari 2021 00:51 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Marrakech ligt in Marokko. Wat heeft dat te maken met Arabische cultuur en geschiedenis?
Omdat je kennelijk vindt dat dat iets met BLM te maken heeft?quote:Op zaterdag 30 januari 2021 01:16 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
ja dat probeer ik ook te zeggen
Afgezonderd, dus onderontwikkeld en daardoor barbaars.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 01:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Er zijn duizenden stammen in Afrika, de meeste totaal afgezonderd, hoe ben jij tot de ontdekking gekomen dat de meeste daarvan zo moordlustig zijn? Ben wel benieuwd daarnaar
Ik neem de hutu tutsi's even als voorbeeldquote:Op zaterdag 30 januari 2021 01:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Er zijn duizenden stammen in Afrika, de meeste totaal afgezonderd, hoe ben jij tot de ontdekking gekomen dat de meeste daarvan zo moordlustig zijn? Ben wel benieuwd daarnaar
Mag hopen dat je dit sarcastisch bedoelt!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |