Hebben ze hier toestemming voor gehad?quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:44 schreef chratnox het volgende:
[..]
CoronIT is van GGD GHOR, niet de individuele GGD's. Dat houdt in dat GGD GHOR de gegevensverwerker is, en die heeft geen eigen autorisatie voor zover ik weet. De GGD's zijn niet alleen eigenaar meer, maar delen de informatie nu actief met GGD GHOR, wie ze deelt met RIVM.
[..]
Dat ben ik met je eens, maar het is nergens voor nodig. De reden dat je BSN geïntroduceerd is, is zodat het niet naar een persoon te herleiden is zonder additionele acties. Als je BSN samen met je adres, telefoonnummer, emailadres en allerlei andere data op straat ligt heb je echt een (potentieel) probleem.
[..]
Het zijn gevoelige medische gegevens, die vallen onder de AVG. Ik vind het meer dan slordig. Daarnaast staat er dus ook in de database met wie je contact hebt gehad en wanneer (bron & contactonderzoek), allemaal gegevens die niet toegankelijk voor iedereen moeten zijn.
[..]
De systemen van de huisartsen. Ik zie geen enkele reden waarom je dit op moet slaan. Ja, theoretisch zou je het op kunnen slaan als je later een slag eroverheen wil doen om te kijken wie een goede reden had en wie de vaccinatie geweigerd heeft.
Soms moeten medische gegevens gedeeld worden.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:03 schreef zalkc het volgende:
Ik reageerde op de 'medische' gegevens.
Om dit te ondervangen is een beperkte aanpassing nodig. Daarbij log je elke zoekopdracht van een gebruiker op zijn naam. Dat is hoe het in de meeste systemen werkt. Misbruik voorkom je niet maar kun je wel achterhalen.
Toen het leven nog onbezorgd was.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:49 schreef LTVDK het volgende:
Nog even ter beeldvorming, dit waren de besmettingscijfers wereldwijd op 26-01-2020:
[ afbeelding ]
T is een vrij dun boekje dat over van alles gaat. Maar er staan ook wat passages in over hoe de media omgaat met regeringscommunicatie met name in de kritieke fase. En ook over het ongemak wat daar bij kwam kijken.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:50 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Die staat op de lijst, maar corrigeer waar nodig: dat gaat toch juist over hoe Van Boven/Van Leeuwen Den Haag meemaken in tijden van corona? Niet per se over hoe media met corona om gaat?
Ik kan er geen autorisatiebesluit over vinden in elk geval. GGD’s hebben individueel die toestemming wel, maar GGD GHOR (en de IT partij die CoronIT beheert) kan ik niets over vinden. Ik ga morgen eens verder spitten.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:51 schreef zalkc het volgende:
[..]
Hebben ze hier toestemming voor gehad?
En ja, die systemen hadden moeten worden gescheiden.
Zonder het dus gelezen te hebben lijkt me dat niet geheel vreemd. Voor iedereen was het nogal een rare tijd en er zullen behoorlijke fouten zijn gemaakt. Maar media die bewust een richting op stuurt? Gezamenlijk? Totale nonsens.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
T is een vrij dun boekje dat over van alles gaat. Maar er staan ook wat passages in over hoe de media omgaat met regeringscommunicatie met name in de kritieke fase. En ook over het ongemak wat daar bij kwam kijken.
Is overigens ook een podcast van, daar wordt in grote lijnen hetzelfde verteld. Dat idd communicatieadviseurs bepalen wie in welke talkshow aanschuift omdat zij het die dag over scholen willen hebben bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
T is een vrij dun boekje dat over van alles gaat. Maar er staan ook wat passages in over hoe de media omgaat met regeringscommunicatie met name in de kritieke fase. En ook over het ongemak wat daar bij kwam kijken.
Ja, heel naar dit. Iedere simpele ziel kan toch bedenken dat er totaal geen verschil zit tussen bijv een supermarktbezoek en een bezoek aan een stemhokje. Sterker nog, in de supermarkt breng je wel even wat meer tijd door, dus als we iets zo georganiseerd zouden moeten spreiden of aan banden moeten leggen dan is het dat wel.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar is het niet weer gewoon de media die het al besloten heeft? Je hoort telkens de vraag: "Maar moeten we de verkiezingen niet uitstellen?"
Op een gegeven moment gaat het zijn eigen leven leiden.
Zou er behoorlijk van balen, was mijn enige uitje de komende tijd. Had me aangemeld als vrijwilliger op het stembureauquote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:55 schreef galantis het volgende:
[..]
Ja, heel naar dit. Iedere simpele ziel kan toch bedenken dat er totaal geen verschil zit tussen bijv een supermarktbezoek en een bezoek aan een stemhokje. Sterker nog, in de supermarkt breng je wel even wat meer tijd door, dus als we iets zo georganiseerd zouden moeten spreiden of aan banden moeten leggen dan is het dat wel.
Als iedereen gewoon even z'n muil houdt kraait er geen haan naar, is er niets aan de hand, en worden die verkiezingen netjes, coronaproof georganiseerd.
Weet nog dat ik een appje stuurde rond 2 januari ofzo in m'n vriendengroep. "Hee kijk nieuw virus in China, wordt straks pandemie blabla" Las het op Reddit. Volgens mij was het nog niet in de Nederlandse media.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:52 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Toen het leven nog onbezorgd was.
Toen je nog gewoon spontaan een appje in de vriendengroep kon gooien en je een half uur later in de kroeg zat.
Toen je nog spontaan met je kinderen naar het zwembad/kinderboerderij/speelparadijs kon
Toen je nog gewoon onbezorgd een vakantie kon boeken
Toen je nog gewoon zonder papiertje op straat kon zijn.
Toen een mondkapje iets van heel ver weg in het oosten was.
Toen....
![]()
De talkshows deden er in elk geval volledig aan mee, wel met een ongemakkelijk gevoel. Onderwerpen die van tevoren door communicatieadviseurs van het ministerie besloten werden, op het laatste moment ministerie dat tegen een talkshow zei: “Jullie krijgen vandaag Slob en niet de Jonge”quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zonder het dus gelezen te hebben lijkt me dat niet geheel vreemd. Voor iedereen was het nogal een rare tijd en er zullen behoorlijke fouten zijn gemaakt. Maar media die bewust een richting op stuurt? Gezamenlijk? Totale nonsens.
Het is weer het volgende waar de media zich vol op kan storten.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:55 schreef galantis het volgende:
[..]
Ja, heel naar dit. Iedere simpele ziel kan toch bedenken dat er totaal geen verschil zit tussen bijv een supermarktbezoek en een bezoek aan een stemhokje. Sterker nog, in de supermarkt breng je wel even wat meer tijd door, dus als we iets zo georganiseerd zouden moeten spreiden of aan banden moeten leggen dan is het dat wel.
Als iedereen gewoon even z'n muil houdt kraait er geen haan naar, is er niets aan de hand, en worden die verkiezingen netjes, coronaproof georganiseerd.
Hoop het niet, dat zou ik ze erg kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:58 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Het is weer het volgende waar de media zich vol op kan storten.
En de publieke opinie gaat ook straks om.. dan komt er een debat en tadaaaa... de verkiezingen worden uitgesteld.
En wanneer het straks weer beter gaat, dan worden de verkiezingen gehouden. En omdat het dan weer beter gaat is dat dankzij de regering en zijn ze al het gefaal alweer vergeten.
Ze noemen media niet voor niets de vierde macht. Of lees eens McLuhan. Media is echt een dingetje hoor.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat je de (onbewuste) rol van de media tijdens deze crisis wel onderschat. Kijk naar de vaccinatiecampagne van Kuipers/Gommers. Door middel van de media erdoor gedrukt. Zelfde met prio voor huisartsen en de sluiting van de scholen in maart.
Hier ben ik ook bang voor, hoop dat de verkiezingen dan ook gewoon doorgaan. We mogen inderdaad met ontzettend veel mensen wel de supermarkt in, maar dan straks niet in een hele gecontroleerde omgeving stemmen?quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit bedoel ik met repressieve tools gebruiken om aan de macht te blijven en om het volk te controleren. Hier ben ik ook na de corona crisis bang voor, dat het heel stilletjes opschuift naar ergere dingen. Het klinkt allemaal heel eufemistisch en logisch beargumenteerd, maar feit is wel dat deze dingen absoluut niet kunnen.
En idd, dan hebben we imo geen democratie.
Normaliter zijn bepaalde media juist degene die maar al te graag affaires oprakelen, akkefietjes van officiële instanties aandikken, acties/uitspraken van politici of andere bn'ers onder een vergrootglas leggen, of anderszins smeuïgheid creëren, vaak nauwelijks geremd door enige vorm van nuance of besef van mogelijke consequenties.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
De talkshows deden er in elk geval volledig aan mee, wel met een ongemakkelijk gevoel. Onderwerpen die van tevoren door communicatieadviseurs van het ministerie besloten werden, op het laatste moment ministerie dat tegen een talkshow zei: “Jullie krijgen vandaag Slob en niet de Jonge”
Ik denk dat je de (onbewuste) rol van de media tijdens deze crisis wel onderschat. Kijk naar de vaccinatiecampagne van Kuipers/Gommers. Door middel van de media erdoor gedrukt. Zelfde met prio voor huisartsen en de sluiting van de scholen in maart.
De kans is vrij groot dat het in maart nog steeds 'kommer en kwel' is in coronaland.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:08 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Hier ben ik ook bang voor, hoop dat de verkiezingen dan ook gewoon doorgaan. We mogen inderdaad met ontzettend veel mensen wel de supermarkt in, maar dan straks niet in een hele gecontroleerde omgeving stemmen?
Zonder hier al te veel over uit te willen weiden, als je mijn achtergrond zou kennen zou je dit niet gezegd hebben.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
De talkshows deden er in elk geval volledig aan mee, wel met een ongemakkelijk gevoel. Onderwerpen die van tevoren door communicatieadviseurs van het ministerie besloten werden, op het laatste moment ministerie dat tegen een talkshow zei: “Jullie krijgen vandaag Slob en niet de Jonge”
Focus je als jij media zegt niet teveel op talkshows? Want de schrijvende pers, en met name de niet-tabloid pers, heeft toch wel degelijk behoorlijk zijn werk gedaan, vind ik.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 23:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ok, dat zou kunnen. Vanuit mijn perspectief heeft de media heel veel invloed. Soms lijkt het naïef en lijken ze voor het karretje gespannen te worden en soms lijkt het opzettelijk en lijken ze ‘t uit te lokken. Uiteraard de ene media meer dan de andere, maar er zijn een aantal beslissingen geweest die volledig gedreven (lijken) te zijn vanuit de media, bewust of onbewust.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zonder hier al te veel over uit te willen weiden, als je mijn achtergrond zou kennen zou je dit niet gezegd hebben.
Als gezegd verder; zeer lastige en unieke situatie(s) waarin zeker ook dingen gedaan zijn die journalisten achteraf graag anders gedaan zouden hebben.
Ik oversimplificeerde het inderdaad, in mn post net wat verder toegelicht. De onderzoeksjournalistiek vind ik idd vaak fijner lezen, maar de media waar veel mensen naar kijken/lezen (goedemorgen NL, Jinek, Op1, maar ook Telegraaf en AD) vallen voor mij onder dat stukje ‘media’ die bewust of onbewust de boel ophitsen.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Focus je als jij media zegt niet teveel op talkshows? Want de schrijvende pers, en met name de niet-tabloid pers, heeft toch wel degelijk behoorlijk zijn werk gedaan, vind ik.
En dat doen ze om hun publiek vast te houden of te trekken. Het is geen journalistiek, het is entertainment wat op Op1, Jinek et al te zien is en ze beconcurren elkaar voor clicks of kijkers.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik oversimplificeerde het inderdaad, in mn post net wat verder toegelicht. De onderzoeksjournalistiek vind ik idd vaak fijner lezen, maar de media waar veel mensen naar kijken/lezen (goedemorgen NL, Jinek, Op1, maar ook Telegraaf en AD) vallen voor mij onder dat stukje ‘media’ die bewust of onbewust de boel ophitsen.
De verkiezingen zullen niet "gewoon" doorgaan lijkt me. Maar desondanks hoop ik dat ze wel op het beoogde moment doorgaan, vermoedelijk met ruimere stemtijden en meer alternatieven voor de mensen die liever thuisblijven.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:08 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Hier ben ik ook bang voor, hoop dat de verkiezingen dan ook gewoon doorgaan. We mogen inderdaad met ontzettend veel mensen wel de supermarkt in, maar dan straks niet in een hele gecontroleerde omgeving stemmen?
Er is geen reden om aan te nemen dat de verkiezingen niet doorgaan.quote:Op woensdag 27 januari 2021 00:40 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De verkiezingen zullen niet "gewoon" doorgaan lijkt me. Maar desondanks hoop ik dat ze wel op het beoogde moment doorgaan, vermoedelijk met ruimere stemtijden en meer alternatieven voor de mensen die liever thuisblijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |