abonnement Unibet Coolblue
pi_197552798

24 Heures Du Mans 2021 - editie 89
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2020 en vooruitblik
In 2020 werd de race uitgesteld naar september en werd deze bovendien zonder publiek verreden. Het was een bijzondere editie, en het laatste jaar waarin geraced werd met de monsters uit de LMP1 klasse die dit jaar is vervangen door de Hypercar klasse. De overwinning ging net als de voorgaande jaren naar de #8 Toyota, voor het van Le Mans afscheid nemende Rebellion Racing team. De laatste plek op het LMP1 podium was voor de Toyota #7. In LMP2 ging de overwinning naar United Autosports #22. In GTE PRO won Aston Martin Racing #97 de laatste Le Mans race van Aston Martin als fabrieksteam. Dit jaar zien we alleen nog enkele klantenteam terug in GTE Am. In GTE Am won de #90 Aston Martin van TF Sport.

Ook dit jaar vindt de race op een ander moment plaats dan gebruikelijk. Omdat de organisatie graag publiek aanwezig wilde hebben bij dit evenement werd het wederom verschoven, deze keer naar augustus. In de Hypercar klasse strijden slechts vijf auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride fabrieks Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Aston Martin nam vorig jaar afscheid van GTE Pro, maar omdat Corvette er dit jaar wel bij is (voor het eerst met hun c8r) bestaat het veld nog altijd uit 8 auto's. Zowel de LMP2 als GTE Am zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 25 en 23 auto's. Er is dit jaar één speciale entry, de nummer #84. Deze auto is aangepast om twee deels verlamde coureurs toch mee te laten doen aan Le Mans. Lees het verhaal over deze entry hier.

In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 6 uit elke klasse van de kwalifcatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op vrijdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint voor het eerst sinds 2008 weer om 16:00. Omdat de race in augustus wordt verreden hebben we ook dit jaar een langere nacht dan normaal.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2021 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting)
• 1030kg
• Maximaal vermogen van 500kw

De Hypercar klasse dit jaar is nieuw en in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeuot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar doen er alleen LMH auto's mee en mogen ook aangepaste LMP1 wagens nog mee doen, vanaf volgend jaar kunnen zich ook de LMDh auto's zich hierbij voegen. Inmiddels heeft al een aantal grote fabrikanten aangekondigd terug te keren naar deze klasse, waaronder Audi, Ferrari, Porsche, Peugeot, Acura en BMW. We gaan dus richting hele mooie jaren. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. Als gevolg van de nieuwe regelgevingen zijn de auto's een stukje langzamer dan vorig jaar. Het bleek zelfs noodzakelijk om aanpassingen te maken in LMP2 om te voorkomen dat deze even snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.

Toyota is op dit moment het enige fabrieksteam en daarom favoriet voor de overwinning. In de voorgaande race op Monza ging echter niet alles van een leien dakje doordat de #8 daar stil viel, gaan we dan voor het eerst in jaren een andere overwinnaar zien? Ze krijgen concurrentie van Glickenhaus racing dat met twee auto's mee doet. Alpine Elf Matmut rijdt met de aangepaste Rebellion LMP1 als laatste auto mee in deze klasse.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:28
• 950kg (+20kg)
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. In deze klasse vinden we Racing Team Nederland wat dit jaar mee doet met Frits van Eerd, Job van Uitert en Giedo van de Garde. Ook Beitske Visser doet dit jaar weer mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #1 van Richard Mille Racing Team.

Het vermogen van de 2021 LMP2 is iets lager dan vorig jaar, ook is het gewicht verhoogd met 20kg, om te voorkomen dat de auto's net zo snel of sneller zouden zijn dan de hypercars.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:45
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Corvette, Porsche en Ferrari. Sinds dit jaar doet Aston Martin helaas niet meer mee. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:48
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Er zijn minieme verschillen in de auto's (air intake bijvoorbeeld) waardoor de GTE Am auto's iets langzamer zijn dan de GTE Pro. In deze klasse vinden we onder andere Jeroen Bleekemolen en Giancarlo Fisichella.



Woensdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 1
• 19:00-20:00 Qualifying session 1
• 22:00-0:00 Free practice session 2

Donderdag 19 augustus
• 14:00-17:00 Free practice session 3
• 21:00-21:30 Hyperpole
• 22:00-0:00 Free practice session 4

Zaterdag 21 augustus
• 11:30-11:45 Warm-up
• 16:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤5,99 voor een maand) - heeft een audio only stream (nu Discovery plus)

Live Timing
Officiële live timing (als je hier een account hebt of aanmaakt kun je in expert mode ook sector tijden bekijken en nog veel meer informatie over de race)
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2021, grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


[ Bericht 51% gewijzigd door heywoodu op 19-08-2021 15:54:51 ]
pi_197552832
quote:
As revealed previously on DSC, Belgiums’s Team WRT is now a confirmed full season LMP2 entry for the 2021 FIA WEC which means, of course, that the team will contest the Le Mans 24 Hours for the first time too this year.

We’ll have a while to wait for full details of the programme, aside from confirmation that team will run an ORECA 07 Gibson and that the first-named driver is confirmed as Robin Frijns, the 29-year-old Dutchman has been part of the WRT family since 2015.

...
http://www.dailysportscar(...)-in-the-fia-wec.html

Gezien de nauwe banden met Audi lijkt WRT me wel een team dat in de toekomst als klantenteam met een Audi LMDh gaat rijden.
pi_197571036
Sebring afgelast; eerste race in April op Portimao.

Verder een matig startveld in het WEC dit jaar...
De nieuwe hypercars zijn nog niet echt een succes.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 13:52:32 #4
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197571465
Ach, de komende jaren zien er goed uit met de komst van Peugeot volgend jaar en Audi en Porsche in 2023. En ByKolles komt vast ook wel een keer weer op de grid.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 22 januari 2021 @ 20:34:32 #5
419487 Wertha
Friendly, but fierce.
pi_197578755
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 13:52 schreef Starflyer het volgende:
Ach, de komende jaren zien er goed uit met de komst van Peugeot volgend jaar en Audi en Porsche in 2023. En ByKolles komt vast ook wel een keer weer op de grid.
Goed werk heeft tijd nodig. :)
  zaterdag 23 januari 2021 @ 19:56:32 #6
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197595272
Racing Team Nederland had wat vertraging opgelopen in de verzending van de wagen van Bahrein in november naar Daytona dit weekend. De auto kwam pas tijdens de eerste training aan, maar dat weerhield Giedo van der Garde er niet van om in de tweede training de snelste tijd in de LMP2 neer te zetten.

https://racer.com/2021/01(...)cing-team-nederland/
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 24 januari 2021 @ 20:03:26 #7
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197618130
Nu begint de kwalificatierace voor de 24 uur van Daytona. Met onder andere Nederlandse inbreng van Renger van der Zande in de DPi, Racing Team Nederland (Giedo van der Garde, Job van Uitert, Frits van Eerd) in de LMP2, Jeroen Bleekemolen in de LMP3, Nick Catsburg in de GTLM en Steijn Schothorst en Indy Dontje in de GTD.
Larry ten Voorde zou ook meedoen, maar zijn team heeft zich terug getrokken omdat zijn teambaas/genoot positief testte op Covid-19

De race is te zien op

https://www.imsa.com/tvlive/
No Dyson Barrier is going to stop me!
  zondag 24 januari 2021 @ 20:07:18 #8
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197618210
Natte baan
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_197618254
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:03 schreef Starflyer het volgende:
Nu begint de kwalificatierace voor de 24 uur van Daytona. Met onder andere Nederlandse inbreng van Renger van der Zande in de DPi, Racing Team Nederland (Giedo van der Garde, Job van Uitert, Frits van Eerd) in de LMP2, Jeroen Bleekemolen in de LMP3, Nick Catsburg in de GTLM en Steijn Schothorst en Indy Dontje in de GTD.
Larry ten Voorde zou ook meedoen, maar zijn team heeft zich terug getrokken omdat zijn teambaas/genoot positief testte op Covid-19

De race is te zien op

https://www.imsa.com/tvlive/
Is dat nieuw?
  zondag 24 januari 2021 @ 21:09:09 #10
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197619856
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 20:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Is dat nieuw?
Ja, sinds dit jaar blijkbaar.

https://racer.com/2020/12(...)-roar-before-the-24/
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 26 januari 2021 @ 07:46:13 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_197645056
De start is zaterdag om 18.00u als ik het goed zie?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 26 januari 2021 @ 10:32:15 #12
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197646937
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 07:46 schreef heywoodu het volgende:
De start is zaterdag om 18.00u als ik het goed zie?
De race is zaterdag vanaf 21.40 uur tot zondag 21.40 uur.

https://www.imsa.com/events/2021-rolex-24-at-daytona/
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 26 januari 2021 @ 11:10:25 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_197647442
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 10:32 schreef Starflyer het volgende:

[..]

De race is zaterdag vanaf 21.40 uur tot zondag 21.40 uur.

https://www.imsa.com/events/2021-rolex-24-at-daytona/
Lekker gekke Amerikaanse tijden weer :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_197655598
quote:
Na aankondigingen van Audi en Porsche van Europese zijde is er nu ook de eerste toezegging vanuit de Verenigde Staten voor een programma in de nieuwe LMDh-prototype-klasse in de lange-afstandsracerij vanaf 2023. Acura Motorsports, de sportieve tak van het zustermerk van Honda, kondigde de ontwikkeling van een LMDh-prototype voor het IMSA WeatherTech SportsCar Championship voor 2023 en de jaren daarna aan.

...
http://autosport.nl/klass(...)g-acura-in-imsa-2023

^O^
  woensdag 27 januari 2021 @ 08:18:11 #15
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197663772
De Spotter guide voor de Rolex 24 van aankomend weekend.

https://spotterguides.com/portfolio/21_imsa/
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_197718032
Wie gaat er kijken?
.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 10:04:22 #17
419487 Wertha
Friendly, but fierce.
pi_197718901
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 08:22 schreef Fer het volgende:
Wie gaat er kijken?
Ik ben van plan om delen van de race te gaan bekijken.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 11:50:09 #18
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_197720392
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 10:04 schreef Vriezzer het volgende:

[..]

Ik ben van plan om delen van de race te gaan bekijken.
Dit!
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_197721222
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 10:04 schreef Vriezzer het volgende:

[..]

Ik ben van plan om delen van de race te gaan bekijken.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 14:04:21 #20
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_197722334
Ik hoop er wat van mee te kunnen krijgen, maar ik denk dat dat grandioos gaat mislukken :@
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_197725718
Niks op de planning vandaag en morgen. Kan wel eens een flink stuk gaan worden wat ik ga zien :)
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 21:38:05 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_197732552
Present :W
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_197732583
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 21:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
Present :W
  zaterdag 30 januari 2021 @ 21:41:22 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_197732637
Los *O*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 30 januari 2021 @ 21:42:42 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_197732669
Schade bij nr 79
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')