abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197535488
Iets wat ik me al een tijdje afvraag:

Hoe besluit je waar je wil wonen?

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

Idealiter zou mijn lijstje bijvoorbeeld zoiets zijn:
- Vrijstaand / twee-onder-eenkap
- Oppervlakte van min. 120 m²
- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- In de buurt van Utrecht
- Minimaal 4 slaap-/werkkamers
- Geen bouwval
- Niet te ver van vrienden/familie
- Niet te ver van werk
- En zo kan ik nog wel wat eisen opnoemen

Bovenstaande is best haalbaar, als je een paar miljoen hebt :') Dus moet er water bij de wijn. Maar hoe kies je dan waarop je wil inleveren? Ga je voor een gulden middenweg of besluit je om bepaalde eisen volledig te schrappen? Hoe doen jullie dat (of hebben jullie dat gedaan)? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier z'n perfecte huis heeft gevonden, die aan alle eisen voldeed :P

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten ;)
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:41:55 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535538
Wat is het budget?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:44:26 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197535571
tuin sowieso laten vallen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197535593
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:41 schreef Leandra het volgende:
Wat is het budget?
Het is niet persé een concrete vraag om iets te vinden, maar de vraag hóe / waarop je keuzes maakt ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197535618
Als je niet bereid bent consessies te doen dan moet je sparen, dus elke euro omdraaien en focussen op dat doel.
Wil je dat niet dan zul je moeten kijken waar je heen kan werken in de toekomst. Is er een kinderwens, dus wil je een kindvriendelijke buurt waar ook de huizen staan waar je uiteindelijk heen zou willen? Of wil je vooral nu gaan voor het huis en is de plaats minder geschikt? Hoe vast zijn de banen, hoe groot is de kans dat je gaat wisselen?

Denk dat het een hele persoonlijke keuze is. Toen ik voor mijn eerste huis ging kijken heb ik een ovaal getrokken rondom de A2 van zo'n beetje Utrecht tot Zaltbommel. Een paar plaatsen weggestreept en vooral gezocht naar het huis waar ik mezelf in zag wonen en de plaats naar nr 2 gezet. Bewuste keuze, want ik had het budget voor een appartement maar ik wilde een rijtjeshuis.
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:48:01 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535654
Even ter referentie: wij laten nu een huis bouwen dat aan je eisen qua huis voldoet, en dat kost al >750K incl. de grond. Maar wij zitten al voorbij Amersfoort.

Met de auto van hier naar Utrecht Centraal is 41 minuten, met de trein vanaf het station dat op zo'n 10 minuten fietsen ligt is het 36 minuten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:50:50 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535710
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:45 schreef Piles het volgende:

[..]

Het is niet persé een concrete vraag om iets te vinden, maar de vraag hóe / waarop je keuzes maakt ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan kun je vrijstaand al vergeten, en een tweekapper wordt ook al een uitdaging en ga je zeker niet met 500m² grond vinden in een staat waarin je er vrijwel niets aan hoeft te doen.

Dan moet je al op de Zwolle/Apeldoorn lijn gaan zitten qua afstand.
Nou ja, misschien lukt Almere nog.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197535724
Eisen of (onhaalbare) wensdromen, daar zit nogal een verschil tussen
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:54:17 #9
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_197535769
Elektrische auto kopen en ergens in het oosten gaan wonen. Dan kun je goedkoop naar vrienden en familie rijden. Huizen zijn daar echt stukken goedkoper.

Ik ken voorbeelden van mensen die van Haarlem naar Arnhem zijn verhuisd. Nieuwer en groter huis, meer tuin, lagere aanschaf.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_197536111
Maar goed, wij gaan dus nog verder van de bewoonde wereld en vrienden en familie wonen, een nieuw huis met voorlopig weinig onderhoud en een beetje ruimte om ons heen vinden wij uiteindelijk belangrijker. En mijn echtgenoot neemt de langere reistijd op de koop toe
Een vriendin in Amsterdam maakte heel andere keuzes, al ging die in haar ogen ook al een beetje buiten de bewoonde wereld wonen, namelijk aan de andere kant van het IJ, maar ze bleef dus wel dicht in de buurt van vrienden enzo. Maar daarvoor woont ze wel in een gehorig oud benedenhuis dat grondig verbouwd moest worden en heeft ze een mini tuin met tig aangrenzende tuintjes en balkons erboven. Haar afweging was dat ze wel eigen buitenruimte wilde en in Amsterdam wilde blijven (en Buitenveldert vond ze al geen Amsterdam meer).
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:38:15 #11
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197536869
Wij hebben een maximale reistijd van belangrijke plaatsen aangehouden, zoals ouders van man, mijn moeder, mans werk (je kunt die plaatsen op funda invullen, heel handig) en zijn van daaruit gaan kijken naar wat er mogelijk was. Onze eisen waren:
Meer ruimte beneden
Lekker op straat kunnen spelen (we wonen nu in een doodlopende straat, heerlijk)
Vijf slaapkamers (of 4 en een werkruimte/schuur)
Een garage
Makkelijk parkeren
Veel dichter bij buiten (het bos begint twee huizen verder)
Alle basisvoorzieningen op loopafstand
In de buurt van een goede basisschool

En toen kwamen we in een dorp uit waar we nog nooit geweest waren, in een huis dat flink verbouwd moest worden. Maar dat vonden we geen probleem. We hebben het dorp flink verkend, zijn een paar keer gaan wandelen en fietsen en hebben geen spijt gekregen.

Mijn tip: stap in de auto met een lijst van dorpen en plaatsen die qua reistijd goed zijn. En ga dan sfeer proeven, check verenigingen en scholen en ga dan kijken wat financieel haalbaar is. Met jouw budget vrijstaand iig niet, denk ik.

Succes!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_197537684
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef Piles het volgende:

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- Geen bouwval
- Niet te ver van werk
Hangt van je leeftijd en levensfase af. Ik ben als afgestudeerde ergens gaan wonen, wat geen goede keuze was. Nu ik bijna 60 ben, zou het prima zijn.

Relaties zijn i.m.o. onvervangbaar (maar iemand anders kan daar makkelijker over zijn), dus die zou ik hoog zetten. Rust en ontspanning idem. Vrijstaand huis met grote tuin lijkt ideaal, maar heeft vanaf 40 toch ook wel nadelen. Hoe ga je naar je werk: OV of met de auto? Kan je veel thuiswerken, dan is woonwerkverkeer van ondergeschikt belang. Al wil ik geen OV meer in.

Huis verbouwen kan altijd, dus als het 3 slaapkamers heeft, zou dat voor ons geen issue zijn.

Dus ja, wij hebben zo ons lijstje (door schade en schnde) ook omdat wij verhuisplannen hebben, maar hangt van je eigen leven af en je -fase
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197537714
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:51 schreef Doedezemaar het volgende:
Eisen of (onhaalbare) wensdromen, daar zit nogal een verschil tussen
De Engelsen zeggen: "life is all about priorities".

Overigens… ergens van dromen, maakt het bereikbaarder...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197537810
quote:
19s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Elektrische auto kopen en ergens in het oosten gaan wonen. Dan kun je goedkoop naar vrienden en familie rijden. Huizen zijn daar echt stukken goedkoper.

Ik ken voorbeelden van mensen die van Haarlem naar Arnhem zijn verhuisd. Nieuwer en groter huis, meer tuin, lagere aanschaf.
Arnhem Zuid waarschijnlijk? Want A-Noord is schreeuwend duur, zal weinig voor Haarlem onderdoen.
pi_197538092
Het zal een mix zijn van een lange lijst met factoren en wensen.

- Reistijd/afstand tot werk
- Afstand tot vrienden/familie
- Afstand tot voorzieningen die je geregeld gebruikt zoals sportclubs, horeca, cultuur etc
- Directe woonomgeving, groenvoorzieningen etc.
- Indien er kinderen of een kinderwens zijn de afstand tot scholen
- Natuur in de omgeving

En vervolgens wordt bovenstaande naast het lijstje met eisen aan de woning zelf gelegd, en gekeken in hoeverre een en ander haalbaar is binnen het beschikbare budget.

Indien het budget niet toereikend is, worden bepaalde eisen verruimd of zelfs helemaal geschrapt. De één kiest daarbij eerder voor een compromis wat betreft locatie/woonomgeving zolang de woning zelf maar aan het wensenlijstje voldoet. De ander neemt genoegen met een kleinere of minder luxe woning, zolang de plaats/wijk maar voldoen aan de eisen met betrekking tot de woonomgeving en afstand tot "dagelijks en sociaal leven".
pi_197538377
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:38 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben een maximale reistijd van belangrijke plaatsen aangehouden, zoals ouders van man, mijn moeder, mans werk (je kunt die plaatsen op funda invullen, heel handig) en zijn van daaruit gaan kijken naar wat er mogelijk was. Onze eisen waren:
Meer ruimte beneden
Lekker op straat kunnen spelen (we wonen nu in een doodlopende straat, heerlijk)
Vijf slaapkamers (of 4 en een werkruimte/schuur)
Een garage
Makkelijk parkeren
Veel dichter bij buiten (het bos begint twee huizen verder)
Alle basisvoorzieningen op loopafstand
In de buurt van een goede basisschool

En toen kwamen we in een dorp uit waar we nog nooit geweest waren, in een huis dat flink verbouwd moest worden. Maar dat vonden we geen probleem. We hebben het dorp flink verkend, zijn een paar keer gaan wandelen en fietsen en hebben geen spijt gekregen.

Mijn tip: stap in de auto met een lijst van dorpen en plaatsen die qua reistijd goed zijn. En ga dan sfeer proeven, check verenigingen en scholen en ga dan kijken wat financieel haalbaar is. Met jouw budget vrijstaand iig niet, denk ik.

Succes!
En zo fijn dat je nu lekker de ruimte in je huis hebt, in tegenstelling tot dat nieuwbouwhuis wat je op het oog had.
pi_197538554
Dank voor de reacties! Ik weet ook dat het huidige eisenlijstje volkomen onrealistisch is voor het budget, ik dacht dat dat wel duidelijk was in de OP :D
Ik probeer juist een beetje te ontdekken hoe we dan wél naar een realistisch lijstje komen. Maar als ik zo lees zitten we op de goede weg :)
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:06 schreef blomke het volgende:
De Engelsen zeggen: "life is all about priorities".
De vraag is dan ook (vooral): hoe stel je prioriteiten :+
quote:
Overigens… ergens van dromen, maakt het bereikbaarder...
Dan komt het wel goed *O*
pi_197538861
En dan moet je ook nog het geluk hebben dat er iets te koop komt (en in deze tijd niet voor je neus wordt weggekaapt), dan kun je nog zo fijn bedacht hebben wat je wilt, maar als het niet beschikbaar is/komt...
Dat zal met een rijtjeshuis waar er nogal veel van zijn nog wel lukken, maar soms is het dramatisch. Toen wij een paar jaar geleden het huis van mijn overleden schoonmoeder verkochten wist de makelaar een koper die ontzettend graag een huis in die buurt wilde kopen. Koper had het eigen huis al een tijd geleden verkocht, had in een tijdelijk huurhuis gezeten waar hij ook al weer uit moest en zat nu met het gezin op zolder bij familie, dus het begon een beetje nijpend te worden. Er kwam gewoon niks geschikts in die buurt te koop.

Wij waren ook al een paar keer uitgeloot en te laat bij diverse nieuwbouwprojecten in de regio en hebben veel geluk gehad dat we er nu wel bij zaten
pi_197538907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef Piles het volgende:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag:

- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- Geen bouwval
- Niet te ver van werk

Bovenstaande is best haalbaar, als je een paar miljoen hebt :') Dus moet er water bij de wijn. Maar hoe kies je dan waarop je wil inleveren? Ga je voor een gulden middenweg of besluit je om bepaalde eisen volledig te schrappen? Hoe doen jullie dat (of hebben jullie dat gedaan)? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier z'n perfecte huis heeft gevonden, die aan alle eisen voldeed :P

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten ;)
In Friesland red je vrijstaand, 150m2 woonoppervlak, bouwjaar 2003, vrijstaande stenen garage op 600m2 grond wel voor 4 ton in een middelgroot dorp met redelijke voorzieningen (3 of 4 supermarkten, autodealer, apotheek, etc).

Ik kan het weten :P
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:53:33 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197538952
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:34 schreef Piles het volgende:
Dank voor de reacties! Ik weet ook dat het huidige eisenlijstje volkomen onrealistisch is voor het budget, ik dacht dat dat wel duidelijk was in de OP :D
Ik probeer juist een beetje te ontdekken hoe we dan wél naar een realistisch lijstje komen. Maar als ik zo lees zitten we op de goede weg :)
[..]

De vraag is dan ook (vooral): hoe stel je prioriteiten :+
[..]

Dan komt het wel goed *O*
Nou ja, dat rijtje kan wel voor het huis, maar dan voldoet het niet voor de afstand tot Utrecht, dus je zult eerst moeten besluiten wat je belangrijker vindt: met een kwartier in Utrecht of een huis op 500m² grond.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197538986
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:57:08 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197539021
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_197539289
quote:
En dan een wildcard voor de plaats :P

"Bob, ik heb een fantastisch woning gezien in Sexbierum, heb je even tijd om te kijken?"
pi_197539452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, dat rijtje kan wel voor het huis, maar dan voldoet het niet voor de afstand tot Utrecht, dus je zult eerst moeten besluiten wat je belangrijker vindt: met een kwartier in Utrecht of een huis op 500m² grond.
Ja, daar loop ik (soms) dus een beetje op vast :D
quote:
Ik zap er wel eens langs, maar dat zou ik toch echt niet durven :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')