je maakt er gewoon een lulverhaaltje van, het blijft onzinquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 08:24 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als niemand meer drugs gebruikt dan is het ook gedaan met de illegale productie van drugs want ja niemand koopt het dan nog. Daarnaast schrijf ik dat de Nederlandse boeren niet zelf moorden en verjagen dus schuldig daarvoor zijn ze niet maar door soja af te nemen wordt de ontbossing wel bevorderd. Begrijpend lezen is voor jou blijkbaar een te zware opgave.
Ik heb in al mijn wijsheid een reis naar onder meer Brazilië geboekt, 1 november vlieg ik naar Rio de Janeiroquote:Toch tonen uiteenlopende peilingen van verschillende organisaties en media al maanden hetzelfde beeld: Lula kan op circa 45 à 47 procent van de stemmen rekenen, Bolsonaro op zo’n 31 procent. Als Lula meer dan 50 procent haalt, zou zelfs geen tweede stemronde (gepland voor 30 oktober) nodig zijn.
als je maar goed weer hebtquote:Op vrijdag 30 september 2022 16:50 schreef J.B. het volgende:
De presidentsverkiezingen komen er weer aan:
Brazilië stemt in giftige en gewelddadige sfeer
https://www.nrc.nl/nieuws(...)adige-sfeer-a4143637
Lula leidt in de peilingen met grote afstand:
[..]
Ik heb in al mijn wijsheid een reis naar onder meer Brazilië geboekt, 1 november vlieg ik naar Rio de JaneiroIk had totaal geen rekening gehouden met Braziliaanse verkiezingen, eerlijk gezegd hoop ik dat Lula meteen de eerste ronde wint.
Het gaat erom spannen vandaag.quote:Vandaag mogen zo'n 156 miljoen stemgerechtigde Brazilianen naar de stembus. Ze kiezen niet alleen een nieuwe president, maar ook een nieuw Congres. De strijd om het presidentschap zal vooral gaan tussen twee aartsrivalen: de zittende, ultrarechtse president en oud-legerkapitein Jair Bolsonaro (67) namens de Liberale Partij (PL) en de linkse oud-president Luiz 'Lula' da Silva (76) van de Arbeiderspartij (PT).
Volgens de meest recente peilingen gaat Lula aan kop met 50 tot 51 procent van de stemmen, en komt Bolsonaro waarschijnlijk uit op zo'n 36 tot 37 procent van de stemmen. Als deze uitslag klopt, kan Lula al in deze eerste ronde gekozen worden als president. Om dat te bereiken is een meerderheid van de stemmen nodig. Lukt dit niet, dan is er op 30 oktober een tweede ronde.
Omdat politici altijd eerst aan hun eigen belang denken en hoe ze zelf er beter van kunnen worden als ze aan de macht. Sommigen hebben kleinere doelstellingen, anderen gaan meteen Dr Evil en willen alles hebbenquote:Op zondag 2 oktober 2022 19:33 schreef Hyperdude het volgende:
De ene kandidaat heeft in de bak gezeten vanwege corruptie, de andere nog niet.
In Brazilië zijn ze wel wat idioten gewend, maar waarom zijn er tegenwoordig nooit meer "normale" kandidaten?![]()
Aardig artikel over mogelijkheden verkiezingsfraude in Brazilië:
BBC News - Brazil election: Do voting machines lead to fraud?
https://www.bbc.co.uk/news/63061930
was ook in Amsterdam druk qua stemmers, hier kreeg Lula veruit de meeste stemmen, ik kan het niet meer terugvinden maar was iets van 80% vs 20% voor Bolsonaroquote:Op maandag 3 oktober 2022 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
Lula eerste ronde gewonnen met 48% van de stemmen tegenover 43% voor Bolsonaro. Dat wordt dus een tweede ronde op 30 oktober. Verschil ligt blijkbaar een stuk kleiner dan in sommige polls de voorspelling was.
Want Lula was zo geweldig?quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:14 schreef J.B. het volgende:
Wonderbaarlijk dat Bolsonaro na z'n rampzalige beleid van de afgelopen jaren toch nog 43% van de stemmen in de eerste ronde weet te behalen.
Nouja, tijdens z'n eerste termijn is de armoede vrij spectaculair gedaald in Brazilië, dat mag toch wel een groot succes genoemd worden.quote:
Is een beetje afhankelijk van hoe je dat betaalt maar het grotere probleem is de corruptie en dat geldt uiteraard voor beiden.quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:27 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nouja, tijdens z'n eerste termijn is de armoede vrij spectaculair gedaald in Brazilië, dat mag toch wel een groot succes genoemd worden.
Als Braziliaan kan ik je mededelen dat Bolsonaro zeer populair is in evangelisch christelijke kringen. Dat is in Brazilie een sterk groeiende groep.quote:Op maandag 3 oktober 2022 13:14 schreef J.B. het volgende:
Wonderbaarlijk dat Bolsonaro na z'n rampzalige beleid van de afgelopen jaren toch nog 43% van de stemmen in de eerste ronde weet te behalen. Gaat nog vervelend worden in november en december.
Ik blijf het altijd verbazend vinden hoe gelovige mensen voor de meest botte horken kunnen stemmen omdat ze toevallig ook tegen progressief beleid zijn. Blijkbaar is het verbieden van abortus e.d. het wel waard om de aarde te verkloten d.m.v. het kappen van regenwoud, openlijk racisme toe te staan etc.quote:Op maandag 3 oktober 2022 14:57 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als Braziliaan kan ik je mededelen dat Bolsonaro zeer populair is in evangelisch christelijke kringen. Dat is in Brazilie een sterk groeiende groep.
Dus het wordt eind deze maand nog best wel spannend hoor.
Ook als lula eind deze maand nipt wint, is er een groot risico op escalatie van geweld omdat velen deze overwinning niet zullen accepteren. Een couppoging sluit ik niet uit.
Zelf stem ik niet in Brazilië ondanks dat er officiëel stemplicht geldt. Ze kunnen de pot op. Ik heb niet voor mijn Braziliaanse nationaliteit gekozen. Ik kan hem door de plee spoelen maar je blijft Braziliaan.
Ik heb een dubbele nationaliteit.
Dat is niet raar, want sterk conservatieve gelovigen zijn zonder uitzondering zelf ook nare mensen. Ze kunnen heel vriendelijk zijn, maar willen andere compleet opleggen hoe ze moeten leven (kijk maar naar SGP mensen bijvoorbeeld).quote:Op maandag 3 oktober 2022 15:53 schreef archito het volgende:
[..]
Ik blijf het altijd verbazend vinden hoe gelovige mensen voor de meest botte horken kunnen stemmen omdat ze toevallig ook tegen progressief beleid zijn. Blijkbaar is het verbieden van abortus e.d. het wel waard om de aarde te verkloten d.m.v. het kappen van regenwoud, openlijk racisme toe te staan etc.
Dat is dan erg vreemd, er zijn namelijk genoeg mensen die gelovig zijn maar ook progressief.quote:Op maandag 3 oktober 2022 15:53 schreef archito het volgende:
[..]
Ik blijf het altijd verbazend vinden hoe gelovige mensen voor de meest botte horken kunnen stemmen omdat ze toevallig ook tegen progressief beleid zijn. Blijkbaar is het verbieden van abortus e.d. het wel waard om de aarde te verkloten d.m.v. het kappen van regenwoud, openlijk racisme toe te staan etc.
Bolsonaro, Trump.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 18:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is dan erg vreemd, er zijn namelijk genoeg mensen die gelovig zijn maar ook progressief.
En wie stemt er eigenlijk voor het toestaan van openlijk racisme? Kun je daar ook concrete voorbeelden van geven?
quote:Corredor Norte
Bolsonaro en zijn regering, die inmiddels overwegend uit oud-militairen bestaat, koesteren dezelfde strategie als de militairen destijds. Het paradepaardje is de zogenaamde ‘Corredor Norte’, een infrastructuurproject in de Braziliaanse Amazone waaraan al bijna een decennium geleden is begonnen. Wegen moeten over duizenden kilometers geasfalteerd worden en rivieren bevaarbaar worden gemaakt. Daarnaast zijn er plannen voor drie nieuwe spoorlijnen. Zo kan over weg, water en spoor de soja uit het midden van Brazilië snel en goedkoop vervoerd worden naar havens, waar het wordt verscheept naar buitenlandse markten. In de deelstaat Pará zijn aan de Amazonerivier minstens tien sojahavens aangelegd en er moeten er nog veel meer komen. Voor de Corredor Norte worden grote delen van het regenwoud ontbost. Inheemse bewoners worden gedwongen te vertrekken; ze worden ofwel met geweld verdreven ofwel ze worden voor een appel en een ei uitgekocht. Fearnside waarschuwt dat de aanleg van de corredor, maar ook het vervangen van weidegronden door sojaplantages, indirect een enorm effect op de ontbossing in het gebied heeft. Doordat de soja-industrie belangstelling heeft voor voormalige weidegronden stijgen deze in waarde, waardoor de boeren deze gronden voor veel geld kunnen verkopen om daarmee elders in het gebied weer andere terreinen op te kopen en te ontbossen.
Maar Kaag verdedigde als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking dit verwoestende project nog ferm.quote:KLIMAATONRECHT
ZO HELPT NEDERLAND MEE AAN VERWOESTING VAN DE AMAZONE
Nederlandse bedrijven spelen een grote rol bij de aanleg van de bekritiseerde ‘sojaroute’ dwars door de Amazone. Bewoners zeggen erdoor te zijn verdreven. Nederland garandeert dat het project enkel kansen biedt.
Ik loop door de stoffige, hete straten van Barcarena, een havengebied aan de monding van de Braziliaanse Amazone. Sojaschepen uit het hart van het Amazonegebied komen hier aan en laden hun vracht over op zeeschepen. De Nederlandse baggergigant Boskalis loodst de boten de havens in.
Arcadis, een Nederlands ingenieursbedrijf, begeleidde de bouw van een van de sojahavens in Barcarena. Het haventerrein is omheind met hoge muren en prikkeldraad, de straten eromheen zijn uitgestorven. De houten huizen met dichtgetimmerde ramen en bomen waar rottende mango’s onder liggen herinneren eraan dat hier tot voor kort 196 families woonden.
FAMILIES VERDWENEN
De families werden vlak voor de komst van de haven op slinkse wijze voor een schijntje uitgekocht, zo blijkt uit onderzoek van Marcel Hazeu, een Nederlander die al 23 jaar in Brazilië woont en aan de universiteit van Pará promoveerde op migratie. Van deze families verkocht 85 procent hun grond voor een bedrag waarmee ze met geen mogelijkheid elders een vergelijkbaar huis konden kopen.
Toen het land ‘leeg’ was, verkocht de onderneming de grond aan het havenbedrijf. “Het havenbedrijf wil een schoon stuk grond, zonder bewoners of juridische procedures,” vertelde de directeur aan Hazeu. Uit interviews met oud-bewoners blijkt dat de meesten van hen geen eigen huis meer hebben. Sommigen zijn dieper het bos ingetrokken, anderen vertrokken omdat Barcarena te duur was geworden. “Er zijn 196 families van de kaart verdwenen,” concludeert Hazeu.
NEDERLANDSE BEDRIJVEN
Deze sojahaven is onderdeel van de Corredor Norte, een groot infrastructuurproject waarmee soja uit het binnenland van Brazilië via de Amazone naar zeehavens moet worden vervoerd. Er worden tientallen havens en duizenden kilometers geasfalteerde wegen en spoorlijnen aangelegd om de soja zo snel mogelijk naar havens als Rotterdam en Amsterdam te vervoeren, waarna de soja kan worden gebruikt als veevoer.
De Nederlandse overheid werkt al tien jaar met Braziliaanse partijen om dit enorme web van wegen, havens en spoorlijnen van de grond te krijgen. Nederlandse bedrijven zoals TNO, Panteia en STC-NESTRA schreven met steun van de overheid strategische plannen voor dit megaproject. Die plannen werden door onder meer Havenbedrijf Rotterdam en TNO samen met Braziliaanse partijen uitgewerkt. Nederlandse diplomaten legden tientallen bezoeken af en Nederland leidde workshops, symposia en matchmaking-bijeenkomsten over deze Corredor Norte. Het doel: meer export voor Nederlandse bedrijven, en tegelijkertijd een duurzame ontwikkeling van de Amazone.
De projecten zijn goed voor Nederlandse bedrijven die een graantje willen meepikken op buitenlandse markten. Maar van de beloofde duurzaamheid is weinig te zien, zo blijkt uit onderzoek dat ik deed voor platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw.
ONTBOSSING
“Die beloftes voor duurzame ontwikkeling, dat is slechts een verhaaltje”, zegt Ione Nakamura, openbaar aanklager in Pará, de deelstaat waar de meeste projecten worden aangelegd. “Door de aanleg van infrastructuur trekken sojaboeren, houthandelaren en veeboeren het gebied in. Dat gaat hoe dan ook voor landconflicten zorgen,” zegt Nakamura. “De wegen en havens brengen alleen maar problemen naar dit gebied. Mensen verliezen hun land. Van de winsten zien we hier niets terug.”
Wetenschappers waarschuwen al jaren dat elke nieuwe weg of haven leidt tot ongecontroleerde boskap. “Nieuwe wegen brengen ontbossing tot in het hart van de Amazone”, schreef de Braziliaanse ecoloog Philip Fearnside in de Oxford Research Encyclopedia on Environmental Science. “Het beperken van infrastructuurprojecten is essentieel om ontbossing in toom te houden: zodra de wegen zijn gebouwd, is de overheid vrijwel alle controle kwijt.” Boswachters moeten gebieden zo groot als een paar Nederlandse provincies patrouilleren. Maar hun auto’s staan stil; er is geen geld om benzine te betalen. “Ik moet hier in mijn opzichtershuis blijven zitten en toekijken,” zegt Agnaaldo Santos, een van de boswachters die ik sprak.
PISTOLEIRO’S
De Braziliaanse overheid is praktisch afwezig in het uitgestrekte gebied en zogeheten pistoleiros maken op het platteland de dienst uit. Jaarlijks worden in de Braziliaanse Amazone bijna vijftig mensen vermoord in plattelandsconflicten. Die conflicten nemen toe door de komst van havens en wegen, zegt aanklager Nakamura.
Nakamura en haar collega’s van het OM zijn al zeker vijf rechtszaken gestart tegen de bouw van de havens en spoorlijnen. Ze eisen dat de vergunningen voor drie sojahavens worden ingetrokken. “De effecten van die havens op het milieu en oorspronkelijke bewoners zijn niet goed in kaart gebracht”, zegt de aanklager. “Zolang dat niet gebeurt zijn de vergunningen illegaal.” Ook eist het OM dat de ontwikkeling van een 1.100 kilometer lange sojaspoorlijn wordt stilgelegd, omdat de negentien gemeenschappen die in het gebied wonen waar de rails doorheen zal lopen niet zijn geconsulteerd.
DUURZAAM?
Desondanks blijft de Nederlandse overheid volhouden dat het de duurzame ontwikkeling van het infrastructuurproject garandeert. In meer dan tachtig interne documenten, die Investico in handen kreeg dankzij een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), blijkt dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken keer op keer benadrukt dat de infrastructuurprojecten duurzaam moeten zijn. “Brazilië is een uitgesproken geschikt land om een koppeling te leggen tussen maatschappelijke uitdagingen en economisch verdienvermogen. Global challenges, Dutch solutions.”
Toch onthullen de documenten dat de ambtenaren goed weten dat deze twee doelen eigenlijk onmogelijk met elkaar te combineren zijn. In een interne notitie over de Corredor staan de risico’s in bullet points:
- Ontwrichting van de samenleving vanwege de grote instroom van buitenstaanders;
- Negatieve gevolgen voor de inheemse bevolking door verlies van land en inkomen;
- Corruptie en gebrek aan transparantie;
- Illegale houtkap en ontbossing;
- Milieuverontreiniging. Dit kan leiden tot een vernietiging van de huidige visstand;
- Gewelddadige conflicten met grootgrondbezitters bij gebrek aan dialoog;
- Gevaren voor milieuactivisten en journalisten (in de meest extreme gevallen zelfs moord);
- Schending van arbeidswetgeving.
IMAGOSCHADE
Die problemen zijn geen reden om de Nederlandse betrokkenheid te stoppen. Integendeel. “De Corredor brengt niet alleen bovengenoemde risico’s met zich mee, maar biedt ook enorme kansen voor Nederland om een verdienstelijke rol te spelen waarin duurzaamheid centraal staat.” Hóe Nederland bijdraagt aan duurzaamheid wordt uit de meer dan tachtig documenten niet duidelijk. Ook wanneer ik het ministerie om uitleg vraag, kan het niet benoemen hoe die duurzame ontwikkeling er in de praktijk uitziet.
Uit een interne notitie blijkt dat ambtenaren de ontbossing, conflicten en corruptie voornamelijk als een reputatieprobleem beschouwen. “Mochten de genoemde risico’s realiteit blijken, dan zal Nederland, gezien de betrokkenheid bij dit project, aanzienlijke imagoschade oplopen met mogelijk grote economische en zelfs politieke consequenties.”
Toch wel iets om verdrietig van te worden. Rutte 3 noemde zichzelf immers het groenste kabinet ooit en blijkbaar kan dat samen gaan met vervuiling en ontbossing van de Amazone. Mensen die op D66 stemmen zien zichzelf graag op de moral high ground staan en wijzen vanaf die positie de mensen die op populisten stemmen aan als het grote kwaad. Maar het aanjagen van ontbossing en vervuiling waarbij ook nog eens mensenrechten worden geschonden maakt je toch geen haar beter dan welke populist dan ook?quote:Minister Kaag ziet het probleem van de sojaroute door het regenwoud niet zo
...
Minister Sigrid Kaag voor buitenlandse handel ziet geen aanleiding om afstand te nemen van de sojaroute, blijkt uit de brief die zij aan de Tweede Kamer schreef, naar aanleiding van de publicaties in Trouw...
Alleen namen noemen is geen onderbouwing natuurlijk. Ik had verwacht dat je echt bepaalde wetgeving kon opnoemen waarbij er openlijk werd ingestoken op racisme door bepaalde politieke partijen.quote:
Bolsonaro en Trump doen vaker racistische uitspraken. Daarmee keur je dat als stemmer op een van hen dus goed.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Alleen namen noemen is geen onderbouwing natuurlijk. Ik had verwacht dat je echt bepaalde wetgeving kon opnoemen waarbij er openlijk werd ingestoken op racisme door bepaalde politieke partijen.
Kortom, concrete wetgeving kun je niet opnoemen, dat dacht ik al wel. Ten tweede denk ik niet dat stemmers op politici of politieke partijen alles goed keuren wat deze zeggen of doen. Ik heb vorig jaar geleden VVD gestemd en dit jaar PvdA en sta absoluut niet achter alles wat deze politici van deze partijen zoal zeggen. Meestal gaat het mensen bij een stem ook om bepaalde punten die een partij op de agenda heeft.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:08 schreef archito het volgende:
[..]
Bolsonaro en Trump doen vaker racistische uitspraken. Daarmee keur je dat als stemmer op een van hen dus goed.
Ik heb ook helemaal niet beweerd dat ik dat kan. Dat maak jij ervan.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 13:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kortom, concrete wetgeving kun je niet opnoemen, dat dacht ik al wel. Ten tweede denk ik niet dat stemmers op politici of politieke partijen alles goed keuren wat deze zeggen of doen. Ik heb vorig jaar geleden VVD gestemd en dit jaar PvdA en sta absoluut niet achter alles wat deze politici van deze partijen zoal zeggen. Meestal gaat het mensen bij een stem ook om bepaalde punten die een partij op de agenda heeft.
Nou, jij stelt dat als er een politicus uitspraken doet en mensen stemmen op die politicus dat zij dus die uitspraken per definitie goedkeuren. Zo werkt het dus gewoon niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 13:30 schreef archito het volgende:
[..]
Ik heb ook helemaal niet beweerd dat ik dat kan. Dat maak jij ervan.
Dat politici iets zeggen waar je het niet mee eens bent en inhoudelijke meningsverschillen hebben is wel van een heel ander niveau dan racistische uitlatingen vind je niet?
Door op iemand te stemmen die racistisch is, faciliteer je racisme en daarmee keur je het in feite goed vind ik.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 14:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, jij stelt dat als er een politicus uitspraken doet en mensen stemmen op die politicus dat zij dus die uitspraken per definitie goedkeuren. Zo werkt het dus gewoon niet.
quote:Voor welke uitdagingen komt de nieuwe president te staan?
Allereerst zal hij Brazilië er weer economisch bovenop moeten trekken, nu het land financieel is gestagneerd. Hoewel de nationale munt real weer wat begint op te krabbelen, is de nasleep van de pandemie nog merkbaar. Naar schatting lijden er 33 miljoen Brazilianen honger, terwijl de honger onder de eerste regeerperiode van Lula (2003-’10) nagenoeg uitgeroeid was. Investeringen zijn hoognodig in onderwijs en gezondheidszorg. Brazilië is een van de meest ongelijke landen van Latijns- Amerika en de inkomensverschillen zijn tijdens de pandemie verder toegenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |