abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 16:36:23 #101
236264 crew  capricia
pi_197653097
Uit België, met minder besmettingen dan wij. Het oude virus is zo goed als niet meer?

twitter
Definitely not CIA
pi_197653351
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 14:17 schreef JohnDDD het volgende:
Volgens mij is het zeer moeilijk te meten of zo'n variant ook echt dodelijker is. Dat hij besmettelijker is, weten we omdat hij de andere varianten vrij snel heeft verdrongen. Maar misschien is hij nog wel veel besmettelijker dan we denken en krijgen mensen er juist mildere klachten van ... waardoor ze zich dan weer minder snel laten testen en nog meer mensen besmetten. De enige beschikbare data zijn gebaseerd op het aantal positieve tests en dat aantal is niet heel betrouwbaar. Stel bijv. dat de nieuwe variant veel meer asymptomatische en milde besmettingen veroorzaakt naar verhouding, dan mag je inderdaad aannemen dat de schatting van het aantal daadwerkelijk besmette mensen veel te laag ligt, en daardoor de inschatting van de dodelijkheid ook.

Het is m.i. veel logischer dat het coronavirus langzaam maar zeker zal muteren in mildere maar besmettelijkere varianten.
Ik wil hier nog even een voorbeeld met cijfers bij geven. Stel je hebt 10.000 positieve gevallen per dag over een bepaalde periode. Je gaat ervan uit dat 80% asymptomatisch is, dus het echte aantal besmettingen ligt op 50.000. Het sterftecijfer dat correleert hiermee bedraagt 100. Het sterftecijfer bedraagt dus 1% van het totale aantal positieve tests, maar slechts 0,2% van het totale aantal geschatte gevallen.

Vervolgens heb je een mutant die besmettelijker is en meer asymptomatische en milde gevallen oplevert. Het aantal positieve gevallen stijgt naar 20.000, maar het aantal daadwerkelijke gevallen is misschien wel 150.000. Want al die asymptomatische en zeer milde gevallen laten zich niet testen. Het dodenaantal dat daarmee correleert bedraagt nu 250. Dat is 1,25% van het aantal positieve tests, een stijging van 25%. Toch bedraagt het werkelijke dodenaantal op basis van alle gevallen slechts 0,16%, wat lager is dan de eerdere 0,2%.

Zo kan een veel besmettelijker maar milder virus toch schijnbaar een hoger dodenaantal opleveren.

Overigens geldt het omgekeerde ook. Als je een virus zou hebben dat dodelijker was maar niet besmettelijker, dan zou het aantal positieve gevallen misschien 10.000 bedragen op een bepaald moment, maar het daadwerkelijke aantal gevallen niet 50.000 maar bijv. 25.000. Als het dodental dan 75 is, is dat naar verhouding hoger omdat het aantal daadwerkelijke gevallen veel lager is.

Alles staat of valt dus altijd met het aantal positief geteste mensen. Dus het lijkt mij op dit moment zeer onzeker dat de mutaties dodelijker zouden zijn.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 16:51:43 #103
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197653361
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 16:36 schreef capricia het volgende:
Uit België, met minder besmettingen dan wij. Het oude virus is zo goed als niet meer?

[ twitter ]
En toch stijgt het daar niet echt, intressant.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 17:15:16 #104
236264 crew  capricia
pi_197653849
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 16:51 schreef Momo het volgende:

[..]

En toch stijgt het daar niet echt, intressant.
Het betreft enkel de S-gen dropouts, die vervangen zijn? Als ik het goed begrijp.
Definitely not CIA
pi_197654797
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 17:15 schreef capricia het volgende:

Het betreft enkel de S-gen dropouts, die vervangen zijn? Als ik het goed begrijp.
Er waren sinds april al S-gen dropouts.

De oude variant is niet verdwenen.
pi_197658459
Maar kun je op basis van die data stellen dat bijna alle besmettingen in Belgie van de Engelse variant zijn? Dan heeft het wel heel snel de overhand daar gekregen, terwijl het aantal cases laag blijft. Die twee zijn moeilijk met elkaar te rijmen.
pi_197659344
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 17:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Het betreft enkel de S-gen dropouts, die vervangen zijn? Als ik het goed begrijp.
Wat hier staat is dat waar eerst maar een klein aantal Sgen dropouts per week werd gevonden (de blauwe staafjes) er nu een groot aantal Sgen dropouts wordt gevonden (de blauwe en oranje staafjes samen) en dat dat nu bijna volledig bestaat uit de B117 mutatie (de oranje staafjes). Het zegt dus vooral dat het een vrij accurate methode is om de mutatie te vinden, omdat de kans dat een Sgen dropout B117 is nu erg groot geworden is. Als je die aanname kunt doen hoeft er dus niet gesequenced te worden wat veel tijd en geld kost.
Het zegt verder niets over het totale aantal ‘wild type’ besmettingen.
pi_197659735
Ik heb R weer eens aangeslingerd om te kijken hoe de situatie in Denemarken, Brazilie, Zuidelijk Afrika, Europa en de UK is.

In Denemarken is de daling er wel uit in vrijwel alle regio's, behalve de hoofdstad, waar de meeste besmettingen zijn. Maar goed, het aantal besmettingen per regio is ook wel zo laag dat er niet echt veel te dalen valt meer.


In Brazlie lijkt het rapporteren vrij onregelmatig, dit zijn 7-daagse gemiddeldes. Amazonas (waar Manaus ligt) is toch nog steeds heel hoog, maar in de buurstaat Mato Grosso lijkt het wat af te nemen.



In Zuidelijk Afrika is het beeld een beetje gemixed. ZA, Zim, Zam, Nam, Lesotho lijken op de weg naar beneden. Bots, Malawi en Mozambique gaan nog omhoog, en eSwatini zit nog steeds op een plateau. Je kunt er ook wel vanuit gaan dat het in veel van die landen niet zo makkelijk is om goede cijfers te krijgen. Ze hebben gewoon niet de infrastructuur daarvoor. Ik sprak vandaag een Zambiaanse en die zei dat er nu we overal in Zambia besmettingen waren, maar zelf was ze er niet echt mee bezig. Dat mensen doodgaan is wel iets wat veel normaler is. In de tijd dat ik er woonden zijn er ook veel meer mensen die ik kende doodgaan dan in mijn tijd in NL. En niet alleen aan ziektes, ook door verkeersongelukken, en zelfs door stropers (neergeschoten toen hij een stroper arresteerde).



In Europe hebben de meeste landen een piek achter de rug. Ierland gaat net zo hard naar beneden als ze omhoog gingen. Cases gaan ook in de UK naar beneden (hierna meer daarover). Frankrijk is een beetje aan het toenemen, maar de volgende landen die problemen lijken te krijgen zijn Spanje en Portugal. Ik hoor dat Spanje Portugal aan het beschuldigen is omdat er veel besmettingen in het grensgebied zouden zijn. Maar ik weet niet in hoeverre verschillende varianten er een rol spelen? Iemand misschien een idee? Hebben overwinterende Engelse Benidorm bastards de Engelse variant binnengebracht in oktober-december?



En dan de UK, zoals je hierboven kon zien neemt het aantal nieuwe besmettingen inmiddels aardig af, wat op zich wel snel is gebeurd na het begin van de laatste lockdown op 4 januari. Ook het aantal nieuwe opnames per dag neemt af, al is het nog wel erg hoog. Grijs zijn de lockdown periodes.



Het totaal huidig aantal opgenomen mensen lijkt voorzichtig af te nemen, hopelijk zet dat door. Ik keek vanmiddag hoeveel mensen er hier in het uni ziekenhuis lagen in de buurt. Dat waren er op 1 december 43, waarvan er 4 aan een ventilator lagen. Op 19 januari (meest recent data) waren het er 317, waarvan er 45 aan een ventilator lagen. 45 mensen op IC bedden aan ventilators vanwege Covid, in een ziekenhuis, dat is best veel volgens. Ik vermoed wel dat ze mensen overgenomen hebben van andere ziekenhuizen.


Dan twee figuren met hospitalisaties opgesplitst naar leeftijdsgroepen. Deze data loopt maar tot 15 januari. Ik heb de 0-6 en 7-17 leeftijdsgroepen er uit gelaten, omdat in die groepen weinig hospitalisaties zijn. Alhoewel er op dit moment wel dagelijks ~20 kinderen <6 worden opgenomen, en ~10 kinderen van 7-17.
De vertikale lijnen is wanneer men is begonnen met vaccineren, donkergroen is Pfizer, blauw is AZ. Met het AZ vaccin is men op 4 januari begonnen met grootschalig vaccineren, en op 4 januari begon ook de nieuwe lockdown. Met het Pfizer vaccin begon met op 9 december met vaccineren van de 85-plussers, en kort daarop ook iets minder oude mensen. Je ziet wel een knik in de lijnen van de 85-plusser en 75-84-jaringen, maar het aantal hospitalisaties nam wel flink toe nog, tot ongeveer een dag of 10 na de nieuwe lockdown.
De leeftijdsgroep 18-54 bevat natuurlijk veel meer mensen dan 55-64, maar er worden dus in absolute aantal opnames wel meer 18-54-jarigen opgenomen dan 55-64-jarigen.



Maar hebben de vaccins effect? Ongeveer een dag of 14 na de start van het Pfizer vaccin begon het aandeel 85-plussers in ziekenhuisopnames te dalen, en als gevolg daarvan het aandeel 18-54-jarigen te stijgen, en in mindere mate 55-64-jarigen. Iets later begon ook het aandeel 75-84-jarigen te dalen. Het effect op het totale aantal ziekenhuisopnames werd waarschijnlijk overvleugeld door de verspreiding van de Britse variant die in december om zich heen greep in de UK. Ook de impact van het Oxford vaccin is nog niet te zien aangezien de start daarvan precies gelijk viel met de nieuwe lockdown, EN deze data tot 15 januari loopt, wat pas 11 dagen na het begin is van de start van het vaccineren met het Oxford vaccin.

pi_197664712
BRITSE MUTANT MAAR 6 PROCENT BESMETTELIJKER

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ocent-besmettelijker

De Britse variant van het coronavirus is waarschijnlijk maar zes procent besmettelijker dan het oorspronkelijke virus. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de Britse mutant 30 tot 70 procent besmettelijker was, maar dat lijkt volgens de laatste gegevens mee te vallen, zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie LUMC

Eerst 70%, toen 30%, nu 6%. Volgende week 0%
pi_197664836
Koekkoek!

quote:
De kop van het nieuwsbericht van het RIVM was:“Britse variant wint terrein in Nederland.” Dat bericht zien we gisteren en vandaag ook terug in alle media. Dat wordt dus als belangrijkste bevinding gezien! In dat persbericht van het RIVM staat dat tussen 4 en 10 januari de Britse variant 8,4% van de positieve testen uitmaakte. En dan staat er “met modellering wordt geschat dat de afgelopen week (20-26 januari) meer dan een derde van van de besmettingen de Britse variant betreft.”
Uit het model blijkt dat als je bepaalde parameters invoert, er een output volgt......AVONDKLOK!
pi_197665771
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 10:03 schreef zoost het volgende:
Koekkoek!
[..]

Uit het model blijkt dat als je bepaalde parameters invoert, er een output volgt......AVONDKLOK!
Beter hebben ze gewoon niet. Het analyseren van samples duurt ongeveer 2 weken geloof ik op dit moment. Dus ze moeten wel schatten. Een paar weken vooruit schatten vanaf het laatste moment dat er data is, is ook niet zo lastig. Maar van 8 naar 33% is wel een flinke sprong.
pi_197666033
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 11:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar van 8 naar 33% is wel een flinke sprong.
Maar die 33% is dus uitkomst uit het model, als ik het goed begrijp. Niet gebaseerd op empirische data
  woensdag 27 januari 2021 @ 11:33:39 #113
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_197666215
Hoe lang gaat die Engelse hype nog duren ?

In UK zijn ze alweer almost back to normal .....
pi_197666488
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 11:22 schreef zoost het volgende:

[..]

Maar die 33% is dus uitkomst uit het model, als ik het goed begrijp. Niet gebaseerd op empirische data
Die data is er gewoon nog niet, die loopt een paar weken achter.
pi_197666574
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 11:33 schreef kibo het volgende:
Hoe lang gaat die Engelse hype nog duren ?

In UK zijn ze alweer almost back to normal .....
Uhm, gister 1.600 doden en er liggen ruim 3.500 mensen aan ventilator en ruim 30.000 mensen in ziekenhuizen. De laatste opname data van 23 januari was nog steeds ruim 2.700. Nog niet echt wat ik normaal zou noemen. Dat zou in Nederland ongeveer 400 doden en 7500 in het ziekenhuis zijn en 675 opnames. Dat zijn er nu in Nederland ongeveer 2.400 en er waren gister 86 doden.
pi_197666638
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 11:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Die data is er gewoon nog niet, die loopt een paar weken achter.
Dan moet het RIVM dat zeggen: "We weten het nog niet", lijkt mij dichter bij de waarheid
pi_197666655
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 11:33 schreef kibo het volgende:
Hoe lang gaat die Engelse hype nog duren ?

In UK zijn ze alweer almost back to normal .....
Om er nog aan toe te voegen, men maakt zich nogal zorgen over de testbereidheid in de UK, er is zelfs overwogen om mensen 500 pond te geven bij een positieve test, zodat mensen zich maar laten testen. Het aantal vastgestelde besmettingen en aantal geschatte besmettingen loopt vaak nogal uiteen, maar op dit moment gaat het wel de goede kant op, en ligt de R duidelijk onder de 1.
pi_197669000
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 09:54 schreef zoost het volgende:
BRITSE MUTANT MAAR 6 PROCENT BESMETTELIJKER

https://www.bnr.nl/nieuws(...)ocent-besmettelijker

De Britse variant van het coronavirus is waarschijnlijk maar zes procent besmettelijker dan het oorspronkelijke virus. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de Britse mutant 30 tot 70 procent besmettelijker was, maar dat lijkt volgens de laatste gegevens mee te vallen, zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie LUMC

Eerst 70%, toen 30%, nu 6%. Volgende week 0%
6% per dag is dit. Bij 5 dagen besmettelijk is dat 1,06^5=1,34 dus 34%.
  Moderator donderdag 28 januari 2021 @ 09:15:29 #119
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197680667
twitter
pi_197680752
Goed nieuws hoor. Tot nu toe blijkt elk vaccin te werken tegen de varianten.
pi_197682361
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 09:21 schreef Noordzijde het volgende:
Goed nieuws hoor. Tot nu toe blijkt elk vaccin te werken tegen de varianten.
Wil dat ook zeggen dat je minder kans hebt op een "her" besmetting indien je het al hebt gehad?
pi_197682533
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 11:19 schreef Stienn het volgende:

[..]

Wil dat ook zeggen dat je minder kans hebt op een "her" besmetting indien je het al hebt gehad?
Er was ergens een studie die keek naar herbesmettingen onder zorgpersoneel. Daar kwam uit dat bescherming door een eerdere besmetting ongeveer 85% was, terwijl bescherming door Moderna en Pfizer vaccins ~95% is, en duss idd beter (maar wel beter dan Oxford/AZ vaccin).
pi_197701542
Hoe zit het eigenlijk met het volgende, overal lezen we dat de Britse variant veel besmettelijker is. Echter vinden heel veel besmettingen plaats binnen het huishouden. Een groot gedeelte van deze mensen zouden toch ook al besmet zijn bij de normale variant? Kun je zo de R niet naar beneden bijstellen voor de Britse variant?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 13:32:49 #124
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197703103
twitter


Cijfers uit Zwitserland
  Moderator zondag 31 januari 2021 @ 23:07:10 #125
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197755138
twitter

Ongeveer 20% van de besmettingen zijn nu "Brits"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')