We weten niet wat het probleem precies is. Kan iets heel futiels zijn: een sensortje die niet goed werkte. De motoren zagen er niet raar uit.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 23:34 schreef Mano_ het volgende:
Maar dit zijn toch Shuttle-motoren? Tech van een halve eeuw oud.
Snap ik, maar het verbaast me een beetje dat ze die motoren gebruiken. Los van de abort. Lijkt me toch dat er in die decennia best wat verbeterd is.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 23:36 schreef beantherio het volgende:
[..]
We weten niet wat het probleem precies is. Kan iets heel futiels zijn: een sensortje die niet goed werkte. De motoren zagen er niet raar uit.
Als het gaat om raketmotoren met hele hoge prestaties dan zijn de oudjes nog steeds het best. In de jaren 60 en begin jaren 70 zijn de krachtigste raketmotoren uit de geschiedenis ontwikkeld. De F-1 van de Saturnus V en de RS-25 van de Space Shuttle zijn recordhouders op allerlei gebieden en men heeft moeite om tegenwoordig motoren te ontwikkelen met vergelijkbare prestatieniveaus.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 23:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Snap ik, maar het verbaast me een beetje dat ze die motoren gebruiken. Los van de abort. Lijkt me toch dat er in die decennia best wat verbeterd is.
Het is Boeing. Het enige dat hun doen is oude data hergebruiken.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 23:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Snap ik, maar het verbaast me een beetje dat ze die motoren gebruiken. Los van de abort. Lijkt me toch dat er in die decennia best wat verbeterd is.
Omdat er na die tijd geen behoefte aan betere motoren meer was, niet omdat de techniek toen op een hoger plan stond dan nu. Maar wellicht is het niet nodig, de ontwikkeling van bijvoorbeeld een Raptor lijkt me niet bepaald goedkoopquote:Op zaterdag 16 januari 2021 23:42 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als het gaat om raketmotoren met hele hoge prestaties dan zijn de oudjes nog steeds het best. In de jaren 60 en begin jaren 70 zijn de krachtigste raketmotoren uit de geschiedenis ontwikkeld.
quote:TCC(Test Commit Criteria) was violated causing the early cutoff.
Oeiquote:
Nice!!!!quote:Op dinsdag 19 januari 2021 08:15 schreef Jonmen het volgende:
Elon heeft een olieboorplatform gekocht![]()
Gaat het ombouwen tot Starship launch/landing pad
Waarschijnlijk krijg je nog geld toe ookquote:Op dinsdag 19 januari 2021 08:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nice!!!!![]()
Dit was ook wel te verwachten eigenlijk. Genoeg boorplatforms te vinden daar. Een boorplatform aanpassen is makkelijker/sneller dan iets nieuws ontwerpen.
https://nos.nl/artikel/23(...)anaf-boeing-747.htmlquote:Virgin Orbit lanceert succesvol raket vanaf Boeing 747
Het is het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit zondag gelukt om een raket vanaf een vliegende Boeing 747 de ruimte in te lanceren. Op een hoogte van ongeveer 10 kilometer werd de raket van het vliegtuig afgekoppeld om vervolgens tien satellieten van NASA in een baan rond de aarde te brengen.
En we hebben foto'squote:Op dinsdag 19 januari 2021 08:15 schreef Jonmen het volgende:
Elon heeft een olieboorplatform gekocht![]()
Gaat het ombouwen tot Starship launch/landing pad
Dat dan net weer niet.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 09:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waarschijnlijk krijg je nog geld toe ook
3,5 miljoen is een koopjequote:Op dinsdag 19 januari 2021 11:02 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat dan net weer niet.
[ twitter ]
Wel goede scoop weer van NSF!
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Ah ja, was even abuis met een vast productieplatform. Dan nog is $3,5 miljoen niet veel als je ziet wat zoiets nieuws kost. Nog wel veel werk aan de winkel, het lijkt me dat het ze alleen gaat om het drijflichaam. Veel meuk op het dek wat er vanaf moet.quote:
Is het de eerste keer dat hun orbit hebben gehaald?quote:Op dinsdag 19 januari 2021 09:41 schreef tjoptjop het volgende:
Beetje offtopic, maar SLS wordt ook wel eens behandeld. Vond dit ook wel een interessante
[ afbeelding ]
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)anaf-boeing-747.html
Mooie tijden voor de ruimtevaart
Gisteren gezien en super gaaf.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 09:41 schreef tjoptjop het volgende:
Beetje offtopic, maar SLS wordt ook wel eens behandeld. Vond dit ook wel een interessante
[ afbeelding ]
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)anaf-boeing-747.html
Mooie tijden voor de ruimtevaart
Klopt inderdaad. De vorige launch ging al na 4 seconde mis. Dus dit was een mooie 2e test.quote:Op woensdag 20 januari 2021 02:02 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Is het de eerste keer dat hun orbit hebben gehaald?
Ook eerste satteliet lancering van hun, niet?
quote:
quote:Op woensdag 20 januari 2021 14:11 schreef Starhopper het volgende:
Yeah! Die staat weer![]()
![]()
![]()
Op naar vlucht 9
nu?quote:
Wtf? Volg ik het een paar dagen wat minder en dan voeren ze gelijk een nieuwe naamgeving in.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:20 schreef puzziepie het volgende:
Starship 7.3 Onderweg naar het launchpad
Ik heb geen idee hoe deze heet ,maar het lijkt mij logisch dat het testtank 7.3 is?quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:46 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wtf? Volg ik het een paar dagen wat minder en dan voeren ze gelijk een nieuwe naamgeving in.![]()
Aha. Dan snap ik het.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:50 schreef puzziepie het volgende:
Starship was een foutjeTesttank is beter
Moet ik Elon ff mailen dat ie het tempo terug moet schroeven?quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:46 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wtf? Volg ik het een paar dagen wat minder en dan voeren ze gelijk een nieuwe naamgeving in.![]()
SN 7.2 is het.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:48 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe deze heet ,maar het lijkt mij logisch dat het testtank 7.3 is?
Ik heb 2 of 3 testen gezien , maar de nummering was mij ff onbekend .quote:
Wat ik niet begrijp is dat ze dat ding daar nu neerzetten als ze de komende dagen een testvlucht willen maken. Of staat hij een stuk verder weg dan het lijkt op de cam?quote:
Grass ventquote:
Hij staat er best een eindje vandaanquote:Op woensdag 20 januari 2021 20:43 schreef engine het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp is dat ze dat ding daar nu neerzetten als ze de komende dagen een testvlucht willen maken. Of staat hij een stuk verder weg dan het lijkt op de cam?
[..]
Grass vent
Ik vind dat niet ver weg in ieder gevalquote:Op woensdag 20 januari 2021 21:35 schreef Starhopper het volgende:
Zit nog even goed te kijken maar hij lijkt op de plek te staan waar de witte truck staat (tussen de 2 launch stands) op deze foto:
[ afbeelding ]
Toch aardig dichtbij dus. Maar aan de andere kant, ze maken zich ook geen zorgen om de volle tanks methaan die er ook vlak naast staan
Hij staat volgens mij verder weg dan dat. Als je de launch pad cam terug kijkt, zie je hem meer naar links staan.quote:Op woensdag 20 januari 2021 21:35 schreef Starhopper het volgende:
Zit nog even goed te kijken maar hij lijkt op de plek te staan waar de witte truck staat (tussen de 2 launch stands) op deze foto:
[ afbeelding ]
Toch aardig dichtbij dus. Maar aan de andere kant, ze maken zich ook geen zorgen om de volle tanks methaan die er ook vlak naast staan
Je hebt gelijk ja, blijft lastig in te schatten. Bij Everyday Astronaut staat hij een heel stuk naar linksquote:Op woensdag 20 januari 2021 21:49 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Hij staat volgens mij verder weg dan dat. Als je de launch pad cam terug kijkt, zie je hem meer naar links staan.
Volgens mij is er nog 2 uur dus een recycle is mogelijk. Maar liever gewoon nuquote:Op donderdag 21 januari 2021 00:44 schreef beantherio het volgende:
Het begint nu wel echt te schemeren dus dit is echt de laatste kans voor vandaag.
Divaquote:
Ik had net nog gekeken maar toen stond er niksquote:Op donderdag 21 januari 2021 15:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
Laten we hopen dat deze voor de vlucht is![]()
[ twitter ]
Voor vandaag is er ook weer een closure:
[ twitter ]
Spannond!!!quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:05 schreef Asschen_sukar het volgende:
Volgens de luidsprekers op Hopper moet het pad over 2 uur verlaten zijn. Dus daarna kan er weer getest worden.
Inmiddels bijna niet meer te zienquote:Op donderdag 21 januari 2021 16:41 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Spannond!!!![]()
Het is wel een beetje mistig daar
Neequote:Op donderdag 21 januari 2021 17:30 schreef engine het volgende:
[..]
Inmiddels bijna niet meer te zien
Weet jij meer?quote:Op donderdag 21 januari 2021 19:46 schreef Asschen_sukar het volgende:
Pad clear is nu rond 1:30 pm (nog 45 minuten)
Ah hij staat er nogquote:
Er bleek gisteren ook een test te zijn geweest, maar toen lag ik al te slapenquote:
Je bedoeld die aborts van afgelopen nacht?quote:Op donderdag 21 januari 2021 20:22 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Er bleek gisteren ook een test te zijn geweest, maar toen lag ik al te slapen![]()
Ik las het hier vanmorgen
Ik dacht dat de closures voor die testtank waren . Dat heb ik wel gezienquote:Op donderdag 21 januari 2021 20:25 schreef engine het volgende:
[..]
Je bedoeld die aborts van afgelopen nacht?
Ik had ook moeten gaan slapen
Ik zie op de live status dat het om een static fire test gaat , verder heb ik geen ideequote:Op donderdag 21 januari 2021 21:32 schreef Wruijff het volgende:
Is er vanavond weer een static fire poging?
48! Dat zal vast een record zijn voor spacex, als t lukt.quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:35 schreef tjoptjop het volgende:
Met Falcon laten ze er ook gras over groeien, morgen weer een en een paar dagen later weer. Keek net even op de lijst en er staan echt flink wat op stapel in 2021Niet geteld maar las 48, tegenover 7 voor Ariane 5
Ariane heeft wel de coolste payload, dat dan weer wel.![]()
https://en.wikipedia.org/(...)_Heavy_launches#2021 hiet het lijstje, heb ze niet allemaal geteld. In het kopje wordt naar 48 als doel gerefereerd.quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:58 schreef Wruijff het volgende:
[..]
48! Dat zal vast een record zijn voor spacex, als t lukt.
Mist of heeft SpaceX teveel brandstof gelost?quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:45 schreef puzziepie het volgende:
Er valt weinig te zien door die mist
quote:Op donderdag 21 januari 2021 23:08 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Mist of heeft SpaceX teveel brandstof gelost?
Afgezien van de laatste 3 alinea's zegt hij niets vreemd. En dat ULA andere prioriteiten dan SpaceX heeft is allang bekend. Werkverschaffingsproject vs innovatie voor prijsverlaging.quote:Op donderdag 21 januari 2021 23:05 schreef Starhopper het volgende:
Wat nog belangrijker is, laat SpaceX maar eens de 10 vluchten voor een booster halen en een dikke middelvinger laten zien aan ULA. Met alle respect voor Tory Bruno.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze zaten op 1 lancering per 2 weken, maar ze kruipen naar 1 x per week toe. Als ze maar geen gebrek krijgen aan klanten!quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:35 schreef tjoptjop het volgende:
Met Falcon laten ze er ook gras over groeien, morgen weer een en een paar dagen later weer. Keek net even op de lijst en er staan echt flink wat op stapel in 2021Niet geteld maar las 48, tegenover 7 voor Ariane 5
Ariane heeft wel de coolste payload, dat dan weer wel.![]()
Volgens mij wederom niet goed gegaan. Voor vandaag is er weer een overpressure event waarschuwing naar BC gegaan.quote:
Het duurde ook maar een halve seconde of zo en de vraag was of het 3 boosters waren. Op de chat van LabPadre werd gesuggereerd dat het een pre-burner test was. Inmiddels zijn we al een week of 3 verder dan de geplande 12,5km flight. Zo zie je maar dat het tweede geïnstalleerde platform echt geen luxe is als ze sneller willen.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 10:10 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Volgens mij wederom niet goed gegaan. Voor vandaag is er weer een overpressure event waarschuwing naar BC gegaan.
Ik zie het nu pasquote:Op vrijdag 22 januari 2021 14:53 schreef Asschen_sukar het volgende:
Pad is clear en de recondensor lijkt langzaam aan te bevriezen.
Ze zijn er vroeg bij vandaag.
quote:Op vrijdag 22 januari 2021 16:01 schreef beantherio het volgende:
Dus ik moet nu eigenlijk gewoon de stream 10 uur per dag open hebben staan om niets te missen?
Het ging wel heel snel vandaag.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 16:01 schreef beantherio het volgende:
Dus ik moet nu eigenlijk gewoon de stream 10 uur per dag open hebben staan om niets te missen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |