abonnement Unibet Coolblue
pi_197283773
Over iets meer dan een week (16 januari) is het partijcongres van de CDU in Duitsland. Eén van de belangrijke politieke momenten in de EU. Met als hoofdvraag: wie volgt Merkel op en wordt waarschijnlijk bondskanselier na de komende verkiezingen?

Er zijn 3 kandidaten voor het partijvoorzitterschap: Armin Laschet, Friedrich Merz en Norbert Röttgen. En dan zijn er nog Jesper Spahn en Markus Söder, geen kandidaat voorzitter, maar wel genoemd als kandidaat voor bondskanselier.

Hier worden de kandidaten voorgesteld in het ND: https://www.nd.nl/nieuws/(...)nselier-merkel-allen
Radio 1: https://www.nporadio1.nl/(...)er-van-angela-merkel
En hier wat in het FD: https://fd.nl/achtergrond(...)en-wacht-titanenwerk

Laschet en Röttgen zijn van de lijn Merkel, Merz is juist de grootste criticaster van Merkel.


Hier nog wat artikelen uit Duitsland:
https://www.spiegel.de/po(...)f0-a424-e95582fef58c
https://www.cicero.de/inn(...)h-merz-armin-laschet

Wat zijn de verwachtingen van de opvolger van Merkel? Wie gaat het worden, wie hopen we?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 14-01-2021 22:38:02 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197283959
Voor mij is Merz in elk geval veel te rechts. Ook gewoon te anti-asielzoeker, waarmee hij het probleem puur op het bordje van Griekenland, Italië en Turkije wil gooien, wat mij betreft is dat gewoon asociaal en onverantwoord. En ook onmenselijk, hoe die mensen daar in kampen zitten. Dat zou ik dus ook voor de EU een hele slechte keus vinden.

De keuze tussen Laschet en Röttgen vind ik lastiger.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 8 januari 2021 @ 14:04:10 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197284899
Die Merz kun je wel afstrepen ja. Criticaster zijn van Merkel is denk ik ook niet goed voor je kansen.

Maar wie het ook wordt, die zal het lastig krijgen want Merkel is veel groter dan de CDU geworden.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 14:59:42 #4
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197285928
God wat hoop ik niet dat Laschet het word, dan kruipt Duitsland met China in bed.

Ik zal voor Rottgen gaan.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_197286936
Nog opvallend van kandidaat bondskanselier Söder: die is niet van de CDU, maar van zusterpartij CSU.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197286954
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 14:59 schreef hollandia02 het volgende:
God wat hoop ik niet dat Laschet het word, dan kruipt Duitsland met China in bed.

Heb je hier wat meer info en het liefst een bron bij?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 8 januari 2021 @ 17:19:04 #7
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197289116
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 15:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Heb je hier wat meer info en het liefst een bron bij?
https://foreignpolicy.com(...)-friendly-successor/
quote:
In de afgelopen jaren heeft Laschet gewaarschuwd voor het demoniseren van de Russische president Vladimir Poetin voor zijn annexatie van de Krim, bekritiseerde Washington voor het steunen van rebellen die probeerden de Syrische sterke man Bashar al-Assad omver te werpen, en als leider van de Duitse staat met de nauwste economische banden met China, sprak zijn steun uit voor het verdiepen van de relatie met Peking.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_197292618
quote:
Klinkt als een realist.

Verder heb ik niet zoveel gehoord over deze verkiezingen en de kandidaten. En dat vind ik eigenlijk wel schokkend. Ik volg het nieuws wat actiever dan gemiddeld en zoiets belangrijks zo dichtbij wordt door onze media gewoon niet opgepikt terwijl we elke zucht uit de Engelstalige wereld wel meekrijgen.
pi_197295868
Strategisch gezien zou Laschet de beste keuze zijn. Een te rechtse kandidaat decimeert mogelijk de AfD, maar mogelijk ook de FDP. Dat maakt de kans op een brede coalitie of zelfs Rood-Groen groter, omdat ook de centrale kiezer zich niet langer thuisvoelt bij de Union.
Laschet is wel conservatiever dan Merkel, maar weet ook de centrale kiezer aan te spreken, getuige zijn rechtse regering in het relatief rode NRW. Dan heb je nog steeds kans op een coalitie met SPD of Grüne, maar de Union hoeft dan niet te vrezen voor een plaats in de oppositiebanken.
pi_197296904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Klinkt als een realist.

Verder heb ik niet zoveel gehoord over deze verkiezingen en de kandidaten. En dat vind ik eigenlijk wel schokkend. Ik volg het nieuws wat actiever dan gemiddeld en zoiets belangrijks zo dichtbij wordt door onze media gewoon niet opgepikt terwijl we elke zucht uit de Engelstalige wereld wel meekrijgen.
Ja, dat was ook mijn reden een topic aan te maken. Als iemand dus bijvoorbeeld een interessant artikel kan vinden: graag delen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197298294
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 19:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Klinkt als een realist.

Verder heb ik niet zoveel gehoord over deze verkiezingen en de kandidaten. En dat vind ik eigenlijk wel schokkend. Ik volg het nieuws wat actiever dan gemiddeld en zoiets belangrijks zo dichtbij wordt door onze media gewoon niet opgepikt terwijl we elke zucht uit de Engelstalige wereld wel meekrijgen.
en deze beslissing een vele grotere impact op ons kan hebben, dan de hele brexit, of wat Trump doet.

Misschien een nadeel van stabiliteit, het wordt voor lief aangenomen?
pi_197298474
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 23:18 schreef Korenfok het volgende:

[..]

en deze beslissing een vele grotere impact op ons kan hebben, dan de hele brexit, of wat Trump doet.

Misschien een nadeel van stabiliteit, het wordt voor lief aangenomen?
Ik denk eerder een gigantische blinde vlek bij de media. Zaken uit niet Engelstalige gebieden wordt minder opgepakt. Zo krijgen we ook maar weinig uit de rest van Europa mee met uitzondering van het VK.
  Moderator zaterdag 9 januari 2021 @ 12:58:59 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197304956
Ik denk vooral dat de opvolger van Merkel een heel groot probleem gaat krijgen en dat deze persoon een tussenpaus gaat zijn die opgeofferd wordt, de CDU zonder Merkel gaat krimpen (denk ik) en dan wordt de lijsttrekker daarvoor de verantwoordelijke.

Ik denk dat geen van de echte leiders van de toekomst van de CDU daarom nu in wil stappen. Maar ik ben graag bereid om ongelijk te krijgen :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197305104
Hier ook nog een uitgebreid artikel over de eventuele opvolgers: Deze CDU-kandidaten willen de opvolger van Angela Merkel worden

Deze is wat ouder, maar ook nog wel interessant: Welke nieuwe CDU-partijvoorzitter het beste is voor de Nederlandse economie
  zaterdag 9 januari 2021 @ 17:10:59 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197308894
We have always been at war with Eastasia.
pi_197318202
quote:
Zoals iemand hierboven ook al beweerde. Realistisch zoals in de lijn van Otto Bismarck
pi_197318267
Hier alle 3 over klimaat: https://www.zeit.de/polit(...)%2Fwww.google.com%2F

Laschet klinkt mij hier toch te weifelachtig op het allerbelangrijkste punt van de komende jaren, Röttgen komt een stuk beter over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 10 januari 2021 @ 10:28:52 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197319484
Voor de geinteresseerden, dit is een link naar de Duitse polls:

https://www.bundestagswahl-2021.de/umfragen/
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 10 januari 2021 @ 13:28:45 #19
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197323196
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:10 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi overzicht.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_197328645
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 10:28 schreef Tijger_m het volgende:
Voor de geinteresseerden, dit is een link naar de Duitse polls:

https://www.bundestagswahl-2021.de/umfragen/
Interessant, ook in Duitsland ziet je een trend van centrumpartijen die terrein verliezen ten opzichte van de flanken.
pi_197333811
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:10 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]
Momenteel het scenario, maar het is nog geen september. Daarmee wil ik vooral zeggen dat de keuze van een bepaalde lijsttrekker ook invloed kan hebben op de uitslag. Een principiële partijleider klinkt heel interessant (eindelijk een man met visie), maar jaagt ook veel zwevende kiezers tegen zich in het harnas.
pi_197333856
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 17:48 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

Interessant, ook in Duitsland ziet je een trend van centrumpartijen die terrein verliezen ten opzichte van de flanken.
Grüne is ook behoorlijk centrum in Duitsland. Niet voor niets de grootste partij in het conservatieve Baden-Württemberg.
  zondag 10 januari 2021 @ 22:16:05 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_197334548
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 12:49 schreef Hanca het volgende:
waarmee hij het probleem puur op het bordje van Griekenland, Italië en Turkije wil gooien
Dus? :')
Laat ze lekker daar in de opvang zitten, of stuur ze terug.
We hebben hier helaas al genoeg ellende met dat volk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_197419472
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-vergeten-a4027632

Vrij uitgebreid artikel over de verschillende kandidaten.
pi_197419544
Lijkt me dat ze binnen de EU ook niet heel enthousiast zouden worden van Merz. Vooral een Frankrijk, Italië en Spanje niet.
pi_197419627
Hier nog een artikel uit De Volkskrant.

https://www.volkskrant.nl(...)man-of-man~b5d29b56/

Ik word eigenlijk steeds enthousiaster over Röttgen. Iemand die ambitieus is op klimaat en die van oude-mannen-partij CDU een meer open partij met meer plek voor vrouwen en jongeren wil maken. Klinkt prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197419768
Uit dit artikel van Politico blijkt dat er heel veel steun is voor Söder (CSU) als nieuwe bondskanselier.

https://www.politico.eu/a(...)rz-norbert-roettgen/


Hier een artikel met wat achtergrond over Söder: https://www.dw.com/en/who(...)successor/a-53525147
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197419784
Merkel was een uitzonderlijk fenomeen. ze kwam uit oostduitsland en begreep dit gebied en het sentiment van oost europa, te gelijk was ze een realist naar west duitsland en europa. een echt academicus, maar ook in haar manier van doen en handelen. In overtuiging een conservatieve en wist als conservatief binnen europa de Piz en Orban te verbinden met de andere christendemocraten. Ze was een politicus waarvan er maar weinig zijn die ik denk goed passen in een technocratie, maar zelf is ze daar veel te conservatief voor en zou ze niet gauw doen.
pi_197442200
twitter

Laschet dus, voorlopig. Daar heeft Nederland in ieder geval ook goede banden mee.
  Moderator zaterdag 16 januari 2021 @ 12:05:08 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197442261
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 12:02 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
Laschet dus, voorlopig. Daar heeft Nederland in ieder geval ook goede banden mee.
Heh, ja, dat voorlopig moet er wel bij gezien de lotgevallen van de vorige Merkel opvolgers :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197443381
De veilige keus, dus. Als je ziet dat Merz ronde 1 wint ben ik daar wel blij mee, jammer dat de veel groenere Röttgen kansloos was. Nou is de vraag of Laschet ook bondskanselier wil worden, of dat het tussen Söder en Spahn (al is die met 40 nog wel wat jong) zal gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 17 januari 2021 @ 11:32:48 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197460894
Die man komt in eerste opzicht niet heel sprankelend over
pi_197462181
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:32 schreef Hexagon het volgende:
Die man komt in eerste opzicht niet heel sprankelend over
Merkel ook niet. Veel Duitse politici trouwens niet. Söder vind ik ook niet heel sprankelend. Ik heb het idee dat dat iets is wat in Duitsland juist gewaardeerd wordt bij politici.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 17 januari 2021 @ 12:48:15 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197462291
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Merkel ook niet. Veel Duitse politici trouwens niet. Söder vind ik ook niet heel sprankelend. Ik heb het idee dat dat iets is wat in Duitsland juist gewaardeerd wordt bij politici.
Merkel is geen glamoureus figuur, maar die had haar vrouw zijn in ieder geval nog mee om op te vallen. Als die Laschet voor een grijze muur gaat staan wordt die onzichtbaar denk ik.

Bij de SPD is dat soort armoe er ook al lang. Als ze eens een type a la Willy Brandt of Helmut Schmidt zouden vinden konden ze hem zo kloppen.
pi_197462478
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Merkel ook niet. Veel Duitse politici trouwens niet. Söder vind ik ook niet heel sprankelend. Ik heb het idee dat dat iets is wat in Duitsland juist gewaardeerd wordt bij politici.
Ik kan het ook waarderen, een Rutte, Balkenende zijn ook saaie politici vergeleken met een Trump. Als ik zo kijk hebben wij weinig spraakmakende policiti. De Jong, saai, Hoekstra Idem, klaver charisma van lieveheersbeestje, etc.
pi_197462629
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Merkel is geen glamoureus figuur, maar die had haar vrouw zijn in ieder geval nog mee om op te vallen. Als die Laschet voor een grijze muur gaat staan wordt die onzichtbaar denk ik.

Bij de SPD is dat soort armoe er ook al lang. Als ze eens een type a la Willy Brandt of Helmut Schmidt zouden vinden konden ze hem zo kloppen.
Ik denk dat het dus geen armoe is. Charisma is niet altijd een pluspunt. Rutte heeft ook niet zo veel charisma, Balkenende al helemaal niet. En worden toch gewaardeerd.

Ik denk juist dat een aantal progressieve partijen te geforceerd op zoek zijn naar charisma of iets om mee op te vallen. Degelijkheid uitstralen lijkt me een grotere kwaliteit. En dat doet Söder iig wel. En Merkel ook.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 17 januari 2021 @ 20:55:35 #37
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197474540
Goed dat die Merz het niet is geworden. Die Rutte/Wilders achtige islamofoob en milieu hater.

Dus blijft Duitsland de huidige koers houden, waarmee het Nederland ver voorbij is gestreefd. Op zowat alle vlakken. Van besteedbaar inkomen tot onderwijs en topuniversiteiten.

twitter
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 maart 2021 @ 19:16:05 #38
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_198500533
Deze maar schoppen?

twitter





[ Bericht 3% gewijzigd door borisz op 14-03-2021 19:36:18 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')