abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197242934
Helaas gaat het om betaalde artikelen dus ik kan er slechts naar linken.

Samengevat: virussen als corona en griep verspreiden zich makkelijker in droge lucht, een vochtige lucht in gebouwen helpt tegen de verspreiding van corona. Hang dus wat was op in huis, neem een aquarium of zet een paar bakjes water in diverse kamers, eventueel op de verwarming.

https://www.dvhn.nl/extra/Hoogleraren-verhoog-de-luchtvochtigheid-in-gebouwen-als-wapen-tegen-corona-26337308.html

https://www.telegraaf.nl/nieuws/676304519/hoogleraren-vochtige-was-als-wapen-tegen-corona

Een vergelijkbaar artikel van een paar weken geleden:

https://www.weer.nl/nieuws/2020/luchtvochtigheid-in-huis-heeft-invloed-op-verspreiding-coronavirus

quote:
'Luchtvochtigheid in huis heeft invloed op verspreiding corona'
Ook al bevinden we ons in Nederland in een gedeeltelijke lockdown, toch stijgt het aantal besmettingen alweer een tijdje gestaag. Vandaag komt het kabinet bijeen om over nieuwe maatregelen te praten, vanavond spreekt premier Rutte ons toe vanuit het Torentje.
Dat het menselijke gedrag en het feit dat we met een nieuw coronavirus te maken hebben, waarvoor weinigen nog maar een ingebouwde immuniteit hebben, verreweg de belangrijkste redenen zijn voor de snelle en versnellende verspreiding van het virus, staat als een paal boven water. Dat de luchtvochtigheid binnenshuis ook een belangrijke rol speelt, is iets waarvoor in Nederland nog relatief weinig belangstelling is, maar in het buitenland steeds meer.

Bij de verspreiding van veel andere coronavirussen blijkt van een seizoenseffect sprake te zijn. Het betekent dat het virus in de wintermaanden veel makkelijker om zich heen grijpt dan in de zomermaanden. Bepalende factor lijkt hierbij de luchtvochtigheid te zijn en het feit dat veel mensen in de winter veel tijd binnenshuis doorbrengen (omdat het buiten koud is).

Luchtvochtigheid binnen lager dan buiten
Nu is de ruimte binnen hoe dan ook beperkter dan buiten en is er door ons gedrag binnen sowieso meer ruimte voor de verspreiding van het virus dan buiten. Een ander verschil is dat het klimaat binnenshuis en daarbuiten in de winter belangrijk van elkaar verschillen. Vooral de luchtvochtigheid wijkt af. In ons door verwarmingssystemen warm gestookte huizen is de luchtvochtigheid vaak (veel) lager dan buiten. In de winter komt hij niet zelden beneden 20 procent uit.

Dat gaat zo. De lucht die je in huis opwarmt, komt van buiten. In de winter is die lucht kouder dan anders. Omdat koudere lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht, zit er in absolute zin al weinig waterdamp in. Eenmaal binnen verhogen we de luchttemperatuur, zonder extra vocht toe te voegen. De luchtvochtigheid gaat dan verder omlaag. Dat zie je terug in een daling van de relatieve luchtvochtigheid die een maat is voor de hoeveelheid waterdamp die in de lucht kan zitten bij een bepaalde temperatuur, afgezet tegen de hoeveelheid waterdamp die er daadwerkelijk in zit. Een luchtvochtigheid van 20 procent wil niet meer en niet minder zeggen dan dat de lucht maar ongeveer 20 procent van het vocht bevat dat er bij die temperatuur in past.

Virus verspreidt zich makkelijker in droge lucht
In droge lucht verdampt vocht dat er wel is sneller. Mensen merken dat aan hun slijmvliezen die uitgedroogd en daardoor geïrriteerd kunnen raken. Daarmee word je bevattelijker voor besmetting door virussen, waartegen slijmvliezen als een eerste afweer dienen. Ook op een andere manier heeft lage luchtvochtigheid invloed op de verspreiding van het virus. De kleine druppeltjes, waarin de virusdeeltjes zitten ingepakt, en die bij het ademen, niezen, praten en zingen van iemand die besmet is vrijkomen, verdampen in droge lucht snel. De kleine virusdeeltjes blijven over en kunnen nog lang in de lucht blijven zweven. Dit zijn de aerosolen waarover veel wordt gesproken.

Onderzoeken in onder meer Australië, Japan en ook in de VS hebben inmiddels laten zien hoe groot de invloed van die droge lucht op de verspreiding van het virus kan zijn. In Australië was de indruk dat iedere daling van één procent in luchtvochtigheid leidde tot een stijging van 7 á 8 procent in het aantal besmettingen. In Japan liet een berekening met een supercomputer zien dat het virus zich in lucht met een luchtvochtigheid van 30 procent twee keer zo snel verspreidde als in een luchtsoort met een luchtvochtigheid van 60 procent. Onderzoeken in de VS wezen bovendien uit dat lucht met een luchtvochtigheid van tussen 40 en 60 procent het virus sneller laat sterven dan luchtsoorten met andere luchtvochtigheden. Onduidelijk bleef nog waarom dit precies het geval was.

Rekening houden met luchtvochtigheid in binnenruimtes
Als we dit op een rij zetten, dan is het wellicht goed om niet alleen met gedrag en ventilatie, maar ook met de luchtvochtigheid in binnenruimtes rekening te houden. Het grappige is dat dit in de zomer eigenlijk vanzelf gaat. Omdat het dan warmer is, hebben we ramen en deuren veel vaker open en staat de verwarming uit. De lucht binnenshuis neemt dan de luchtvochtigheid van die buitenshuis aan en die ligt vaak tussen 50 en 70 procent. Dan zit je dus eigenlijk automatisch goed. Het probleem doet zich vooral in de wintermaanden voor. Daarbij was het aantal besmettingen de afgelopen zomer veel lager dan dat van dit moment. Ons gedrag zal in die verandering zeker een rol hebben gespeeld, maar het lijkt aannemelijk dat ook de temperatuurveranderingen en het feit dat we ons weer in onze verwarmde huizen hebben teruggetrokken een bijdrage kunnen hebben geleverd.

Nu over nieuwe maatregelen wordt nagedacht, kan het mogelijk dus helpen om de luchtvochtigheid in huis wat beter te reguleren, bij voorbeeld met luchtbevochtigers of op andere manieren. Zelfs het laten drogen van de was in de woonkamer kan in de winter al een mooie bijdrage leveren.
Bonus: minder droge huid en lippen ;)

Als extra bonus een video van mijn aquarium :+

pi_197242947
Ik dacht dat dit over Akwasi ging. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 6 januari 2021 @ 13:01:55 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197242972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:00 schreef Hathor het volgende:
Ik ook :') _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Spellchecker woensdag 6 januari 2021 @ 13:03:23 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_197242993
Zo simpel kan het dus zijn ...
pi_197243004
Ik neem meteen een Akwasi in huis!!
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 6 januari 2021 @ 13:05:12 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_197243008
Ik heb sowieso in de winter aan elke radiator een bak water hangen. Veel te droog anders. Ik heb snel last van droge lippen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_197243015
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:03 schreef maily het volgende:
Zo simpel kan het dus zijn ...
Het is vast geen "totaaloplossing" tegen corona.
Maar als je de besmettingskans er wat mee kan verlagen, altijd goed en makkelijk te implementeren.

En wat @Starlover / @Nikonhopper zegt.
  woensdag 6 januari 2021 @ 13:09:48 #8
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197243048
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

eventueel op de verwarming.

Handig voor legionella
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_197243079
quote:
84s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:05 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb sowieso in de winter aan elke radiator een bak water hangen. Veel te droog anders. Ik heb snel last van droge lippen.
Je moeder ook
pi_197243091
Wij hebben 8 aquariums thuis, zijn we nu immuun? :D
pi_197243151
Is de Akwasi grap al gemaakt?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_197243154
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:00 schreef Hathor het volgende:
Ik dacht ook al: ‘welke activist wordt wasrek genoemd?’ :')
pi_197243167
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:09 schreef nils7 het volgende:

[..]

Handig voor legionella
Nee, dat is geen probleem.

Legionella krijg je van verneveld water, bijvoorbeeld uit een douchekraan of spetterend fontein.

Water dat verdampt bevat geen legionella.
Daarnaast verdampt zo'n bakje vrij snel leeg op een verwarming (je zet er vast geen 5 liter op) en zal het geen tijd hebben om legionella te kweken.

Mocht je erg bezorgd zijn, los dan een paar eetlepels zout op in het water. In zout water ontwikkelt legionella zich vrijwel niet en bij het verdampen van het water blijft het keurig achter in het bakje.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2021 13:25:03 ]
pi_197243453
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, dat is geen probleem.

Legionella krijg je van verneveld water, bijvoorbeeld uit een douchekraan of spetterend fontein.

Water dat verdampt bevat geen legionella.
Daarnaast verdampt zo'n bakje vrij snel leeg op een verwarming (je zet er vast geen 5 liter op) en zal het geen tijd hebben om legionella te kweken.

Mocht je erg bezorgd zijn, los dan een paar eetlepels zout op in het water. In zout water ontwikkelt legionella zich vrijwel niet en bij het verdampen van het water blijft het keurig achter in het bakje.

[ afbeelding ]
Een expert! :D

Maar klopt hoor, de lucht is hartstikke droog. Goed topic!
  Spellchecker woensdag 6 januari 2021 @ 13:40:48 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_197243549
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:09 schreef nils7 het volgende:

[..]

Handig voor legionella
Elke dag schoon water er in?
pi_197243580
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:16 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Ik dacht ook al: ‘welke activist wordt wasrek genoemd?’ :')
Die zanger van Trafassi, van kleine wasjes grote wasjes. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 6 januari 2021 @ 13:45:55 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197243663
Maar, mag droge humor nog? :?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_197243744
Heeey, dit riep Maurice de Hond al in maart.

Maar Maurice is geen viroloog dus die neem je niet serieus.....

Puur op basis van dataanalyse en gezond verstand komt deze man met inzichten waar de zogenaamde experts niet op komen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_197243778
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Puur op basis van dataanalyse en gezond verstand komt deze man met inzichten waar de zogenaamde experts niet op komen.
De experts komen er nu toch mee?
pi_197243822
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Het probleem met Maurice de Hond is dat hij continu dingen roept en dan zit er altijd wel iets bij dat klopt natuurlijk.

Daarnaast is het ook niet onbekend dat virussen zich in droge lucht (winter / vrieskou) makkelijker verplaatsen, de winter is niet voor niets het griepseizoen. Koudere lucht kan nu eenmaal minder water bevatten.

Het is dus deels wel een open deur, evengoed wel iets waar je overheen kan kijken terwijl het een makkelijk uitvoerbare preventieve maatregel is binnen het pakket van maatregelen.
pi_197243929
quote:
84s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:05 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb snel last van droge lippen.
Weer wat geleerd. Dacht dat ze bij jou zuur waren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197244029
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Weer wat geleerd. Dacht dat ze bij jou zuur waren.
Nou zeg
  woensdag 6 januari 2021 @ 14:01:48 #23
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_197244030
Voortschrijdende, of bij anderen reeds bekende, inzichten. Niets mis mee. 14.gif
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_197244040
Is Akwasium toch nog ergens goed voor ^O^
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_197244149
quote:
5s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:51 schreef Kawakami het volgende:

[..]

De experts komen er nu toch mee?
Ja, 9 maanden later.......waar ben je dan expert voor als een leek dit in maart al kan afleiden uit de beschikbare gegevens?
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_197244263
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het probleem met Maurice de Hond is dat hij continu dingen roept en dan zit er altijd wel iets bij dat klopt natuurlijk.
onzin. Hij roept niet zomaar iets. Hij leidt iets af uit statistische data. Dat kun je vervolgens zelf nagaan, de data is immers openbaar. En als het dan niet klopt wat De Hond concludeert kun je dat op basis van data en argumenten weerleggen.

Roepen dat hij zoveel roept dat er uiteindelijk wel iets klopt is een zwaktebod van iemand die niet in staat is de argumenten van De Hond te begrijpen. Het is namelijk zo klaar als een klontje af te leiden uit de data van de eerste golf.
quote:
Daarnaast is het ook niet onbekend dat virussen zich in droge lucht (winter / vrieskou) makkelijker verplaatsen, de winter is niet voor niets het griepseizoen. Koudere lucht kan nu eenmaal minder water bevatten.

Het is dus deels wel een open deur, evengoed wel iets waar je overheen kan kijken terwijl het een makkelijk uitvoerbare preventieve maatregel is binnen het pakket van maatregelen.
Een open deur, maar de experts komen er pas een jaar en meer dan een miljoen doden later mee.

Zo open is die deur dus niet. Anders hadden we dit advies een jaar geleden al gehad.
pi_197244287
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, 9 maanden later.......waar ben je dan expert voor als een leek dit in maart al kan afleiden uit de beschikbare gegevens?
Eens, en dit probleem hebben veel school gebouwen ook al jaren.
  woensdag 6 januari 2021 @ 14:17:31 #28
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_197244386
^O^

pi_197244399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Een open deur, maar de experts komen er pas een jaar en meer dan een miljoen doden later mee.

Zo open is die deur dus niet. Anders hadden we dit advies een jaar geleden al gehad.
Het is niet alsof je alle doden hier mee had kunnen voorkomen, het is slechts een deeloplossing binnen het hele pakket van maatregelen.

En aangezien het nu winter begint te worden en de lucht droger wordt, ook nu pas echt relevant in Nederland.
pi_197244435
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is niet alsof je alle doden hier mee had kunnen voorkomen, het is slechts een deeloplossing binnen het hele pakket van maatregelen.
iedere dode telt. Als het een open deur is, en het redt levens dan geef je dat advies natuurlijk. De reden dat het nu pas gegeven wordt is omdat men het nu pas signaleert
quote:
En aangezien het nu winter begint te worden en de lucht droger wordt, ook nu pas relevant in Nederland.
Nu pas relevant? Vergeten dat het vorige winter gierend uit de klauwen is gelopen waardoor we in het voorjaar met een lockdown zaten?

Je weet wel. Het moment dat De Hond zei dat luchtvochtigheid een sleutelrol speelde maar hij werd weggehoond omdat hij geen viroloog was.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 06-01-2021 14:26:11 ]
  woensdag 6 januari 2021 @ 14:23:24 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_197244488
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

iedere dode telt. Als het een open deur is, en het redt levens dan geef je dat advies natuurlijk. De reden dat het nu pas gegeven wordt is omdat men het nu pas signaleert
[..]

Nu pas relevant? Vergeten dat het vorige winter gierend uit de klauwen is gelopen waardoor we in het voorjaar met een lockdown zaten?
pi_197244593
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

[..]

Ja, nu pas relevant.
Vorige winter wisten we nog amper wat er op ons af kwam. De winter was al voorbij toen we in Nederland een serieus aantal besmettingen / IC-opnamen kregen.

Jij hebt het over "winter" maar de piek was halverwege maart en toen was het al lente.

IC-opnamen:
quote:
Ma 16-03: 96
Di 17-03: 135 +41%
Wo 18-03: 171 +27%
Do 19-03: 210 +23%
Vr 20-03: 281 +34%
Za 21-03: 354 +26%
Zo 22-03: 405 +14%
Ma 23-03: 487 +20%
Di 24-03: 546 +12%
Wo 25-03: 644 +18%
Do 26-03: 761 +18%
Vr 27-03: 873 +15%
pi_197244613
Van Maurice de Hond, april 2020:

quote:
Als de specifieke luchtvochtigheid onder de 4,4 g/kg lag in de periode van 3 weken, dan was het gemiddeld aantal doden 0,33. Bij een specifieke luchtvochtigheid tussen 4,4 en 5.7 was het gemiddeld aantal doden 3,71. Bij een specifieke luchtvochtigheid van meer dan 5,7 daalde het aantal doden naar 0,76.
Volledig artikel:

https://maurice.nl/2020/0(...)spreiding-van-virus/
pi_197244661
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, nu pas relevant.
Vorige winter wisten we nog amper wat er op ons af kwam. De winter was al voorbij toen we in Nederland een serieus aantal besmettingen / IC-opnamen kregen.

Jij hebt het over "winter" maar het begon pas echt halverwege maart en toen was het al lente.

IC-opnamen:
[..]

Nee, het begon in januari, en de grote verspreiding begon met carnaval. En zelfs uit de beperkte data die beschikbaar was kon je al afleiden dat de luchtvochtigheid een sleutelrol speelde.

Als een leek dat al kan afleiden, en onderbouwen moet een expert dat zeker kunnen.

Jij hebt het over de piek, de opbouw naar die piek begon in de winter.
pi_197244667
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, het begon in januari, en de grote verspreiding begon met carnaval. En zelfs uit de beperkte data die beschikbaar was kon je al afleiden dat de luchtvochtigheid een sleutelrol speelde.

Als een leek dat al kan afleiden, en onderbouwen moet een expert dat zeker kunnen.
Mooi voor je. Dram nog even door joh.
pi_197244682
Dit is toch algemene kennis? Of ben ik de enige die dit al tientallen jaren weet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197244716
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mooi voor je. Dram nog even door joh.
Lastig he, als de feiten je wensdenken niet bevestigen.
pi_197244743
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Zeker en die experts weten dit ook. Ik geloof dat het al decennia en misschien al eeuwen bekend is.

De mauricegod heeft dit echt niet zelf ontdekt hoor
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_197244768
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Er is ook al tijdens / kort na de eerste piek aangekondigd dat we waarschijnlijk in het najaar van 2020 weer een opleving zouden krijgen. Uiteindelijk zijn er door het RIVM / OMT gewoon prima adviezen gegeven die verspreiding tegen kunnen gaan, namelijk 1,5 afstand houden, thuiswerken, zo min mogelijk mensen in je buurt hebben en ga zo maar door. Dat we nu met volle ziekenhuizen zitten komt doordat mensen zich niet of onvoldoende aan die maatregelen houden en echt niet doordat er niet gewaarschuwd is dat luchtvochtigheid een rol speelt.
pi_197244879
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Lastig he, als de feiten je wensdenken niet bevestigen.
Originele oneliner _O_
pi_197244906
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:37 schreef Kawakami het volgende:

[..]

Er is ook al tijdens / kort na de eerste piek aangekondigd dat we waarschijnlijk in het najaar van 2020 weer een opleving zouden krijgen. Uiteindelijk zijn er door het RIVM / OMT gewoon prima adviezen gegeven die verspreiding tegen kunnen gaan, namelijk 1,5 afstand houden, thuiswerken, zo min mogelijk mensen in je buurt hebben en ga zo maar door. Dat we nu met volle ziekenhuizen zitten komt doordat mensen zich niet of onvoldoende aan die maatregelen houden en echt niet doordat er niet gewaarschuwd is dat luchtvochtigheid een rol speelt.
Klopt.

De lucht vochtig houden kan zeker een deeloplossing zijn en daarom prima dat het gemeld wordt.
pi_197244930
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 13:13 schreef lemmethinkaboutit het volgende:
Wij hebben 8 aquariums thuis, zijn we nu immuun? :D
En hoeveel Airfryers heb je?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_197244965
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zeker en die experts weten dit ook. Ik geloof dat het al decennia en misschien al eeuwen bekend is.

De mauricegod heeft dit echt niet zelf ontdekt hoor
Vreemd dat die experts daar dan pas een jaar na de uitbraak mee komen maar wel heel knap dat ze het al decennia of zelfs eeuwen weten voor een virus dat pas sinds eind 2019 bekend is.
pi_197245014
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:37 schreef Kawakami het volgende:

[..]

Maar als het irrelevant is waarom dan nu met het advies komen?

Je laatste stukje ga ik maar niet op in. Het beleid dat gevoerd wordt is zo ondoordacht, ongericht en amateuristisch dat ik me prima voor kan stellen dat mensen zich er niet meer aan houden. Dat is namelijk het effect dat je krijgt als de politiek ook maar wat aanprutst. Er is geen beleid.
pi_197245033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Originele oneliner _O_
Gewoon een feitelijke constatering.
pi_197245043
Het probleem met Maurice de Hond is dat hij heel veel roept en van alles verstand meent te moeten hebben en daardoor op dat gebied niet zo'n beste reputatie heeft opgebouwd.

Zo vond hij ook dat Zweden het heel goed deed in hun corona aanpak terwijl het statistisch vergeleken met Noorwegen, Finland en Denemarken juist helemaal niet goed ging en ook Zweden zelf inmiddels al heeft aangegeven dat ze fouten in hun aanpak gemaakt hebben.

Dat hij nu achteraf een keer iets geroepen heeft dat klopt is natuurlijk mooi maar ook een beetje het "stilstaande klok" verhaal.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-01-2021 14:55:26 ]
pi_197245108
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar als het irrelevant is waarom dan nu met het advies komen?

Je laatste stukje ga ik maar niet op in. Het beleid dat gevoerd wordt is zo ondoordacht, ongericht en amateuristisch dat ik me prima voor kan stellen dat mensen zich er niet meer aan houden. Dat is namelijk het effect dat je krijgt als de politiek ook maar wat aanprutst. Er is geen beleid.
Het is makkelijker om degene die het beleid bedacht hebben te bekritiseren dan de duizenden mensen die het moeten naleven. En wie zegt dat het niet relevant is? Ik zeg alleen dat het niet de hoofdoorzaak is van de huidige piek. Het is gewoon één van de vele maatregelen die genomen kunnen worden om verspreiding tegen te gaan. Dat we desondanks toch met een piek zitten is, net als in de IT vaak het geval is, gewoon de fout van de mensen zelf.

Begrijp me goed, er zijn vast heel veel dingen geweest die het kabinet / OMT / RIVM beter had kunnen doen, maar ze werden ook maar geconfronteerd met een virus wat daarvoor compleet onbekend was. Ik vind het heel raar dat je dan zo'n pseudo-wetenschapper als Maurice de Hond op een voetstuk plaatst terwijl je juist bij hem je vraagtekens kunt zetten. Heb je je wel eens verdiept in de historie van die man?
pi_197245594
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Vreemd dat die experts daar dan pas een jaar na de uitbraak mee komen maar wel heel knap dat ze het al decennia of zelfs eeuwen weten voor een virus dat pas sinds eind 2019 bekend is.
Dat de luchtvochtigheid invloed heeft op de verspreiding van veel virussen is al zo lang bekend. Als leek zials jij bent, kan ik me voorstellen dat je deze rare conclusies trekt. Dat is niet erg hoor.
pi_197245859
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het probleem met Maurice de Hond is dat hij heel veel roept en van alles verstand meent te moeten hebben en daardoor op dat gebied niet zo'n beste reputatie heeft opgebouwd.

Zo vond hij ook dat Zweden het heel goed deed in hun corona aanpak terwijl het statistisch vergeleken met Noorwegen, Finland en Denemarken juist helemaal niet goed ging en ook Zweden zelf inmiddels al heeft aangegeven dat ze fouten in hun aanpak gemaakt hebben.

Dat hij nu achteraf een keer iets geroepen heeft dat klopt is natuurlijk mooi.
Tja, hij maakt ook weleens fouten natuurlijk. Maar iets roepen wat achteraf niet blijkt te kloppen is natuurlijk iets anders dan gewoon op basis van meetbare gegevens een lijn ergens in zien.

Verder lijk je strenger te zijn voor De Hond dan voor de experts van het Rivm want hun rijtje achteraf fout gebleken uitspraken is aanzienlijk langer hoor. (Verloop vergelijkbaar met een griepje, gaat de oversteek waarschijnlijk niet maken, carnaval vier je in kleine groepen etc)
pi_197245882
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat de luchtvochtigheid invloed heeft op de verspreiding van veel virussen is al zo lang bekend. Als leek zials jij bent, kan ik me voorstellen dat je deze rare conclusies trekt. Dat is niet erg hoor.
Maar we hebben het niet over "veel virussen" we hebben het over covid 19. Dat virus was niet bekend voor december 2019, dus hoe het zich verspreid was voor die datum ook niet bekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')