abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197237918
>>> Libertaria topic.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 6 januari 2021 @ 01:15:17 #202
489794 Poem_
Brightness of Loss
  woensdag 6 januari 2021 @ 01:48:11 #203
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_197238090
quote:
89s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Dat tweede kwam dus ter sprake. Volgens een vriendin denkt ze dat hoogopgeleiden vaker stemmen in het belang van hoog- en laagopgeleiden en andersom enkel voor eigenbelang.
Zit zeker wat in. Ik heb ook het gevoel dat over het algemeen hoogopgeleide mensen de meerwaarde van de loodgieters andere klusjesmannen en schoonmakers beter inzien dan dat praktisch opgeleiden / ongeschoolden het nut inzien van managers die veel geld kosten en onderzoekers/ wetenschappers die eeuwen aan hun PhD zitten te knutselen.
misschien soms
wel
pi_197239047
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 22:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt...
[..]

Nee hoor. Ik ga uit van hoe bepaalde kapitalisten economisch machtig kunnen worden en om nog rijker te worden ook de maatschappelijke macht onder controle wil krijgen of zelf zich zo opwerpen.
Al dan niet kan die macht 'staat' zijn, genoemd worden zo of daarop lijken
Er zijn ook kapitalisten die niet zo hebzuchtig en machtsbelust zijn, al dan niet omdat ze door gewone bedrijfsactiviteit geen uitzicht hebben op nog meer macht. Of omdat ze gewoon uit zichzelf menselijk willen blijven .En daar ligt de taak van gewone mensen om goedwillende politieke leiders te steunen die zich niet al te veel willen verenigen met de economische elite.
Maar de voorbeelden waar ik om vroeg?
  woensdag 6 januari 2021 @ 07:55:24 #205
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197239097
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2021 01:48 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Zit zeker wat in. Ik heb ook het gevoel dat over het algemeen hoogopgeleide mensen de meerwaarde van de loodgieters andere klusjesmannen en schoonmakers beter inzien dan dat praktisch opgeleiden / ongeschoolden het nut inzien van managers die veel geld kosten en onderzoekers/ wetenschappers die eeuwen aan hun PhD zitten te knutselen.
Aan een kant zijn het hoogopgeleiden en dergelijken die zaken als de bankencrisis en de schandalen rond de belastingdienst veroorzaken. En belastingen ontwijken en frauderen. En zo de staat voor miljarden benadelen?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_197239145
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 07:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Aan een kant zijn het hoogopgeleiden en dergelijken die zaken als de bankencrisis en de schandalen rond de belastingdienst veroorzaken. En belastingen ontwijken en frauderen. En zo de staat voor miljarden benadelen?
Dat is het equivalent van de zwartwerkende stucadoor, schilder, kapper. Je hebt in elke beroepsgroep/inkomensgroep mensen die de boel besodemieteren voor eigen gewin, alleen is het in sommige sectoren schadelijker.
pi_197242395
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Vandaag een discussie daarover gehad.
Is het wenselijk dat je als land ongeschoolden en laagopgeleide mensen ook stemrecht geeft?

Ontstaat er op die manier een groter aandeel aan stemmen die ten nadele is van het land?
Vond het wel geinig dat iemand een puntensysteem naar voren schoof. de stem van ongeschoolden telt voor 0,25, de stem voor laagopgeleiden voor 0,5 stem etc. tot aan mensen die na de universiteit een specialiteit hebben gekozen waarvan de stemmen voor 2 gelden.

Hoe zou zo'n land eruit zien? Zouden hoogopgeleide mensen beter stemmen ten opzichte van de economie? Lijkt me wel.
Het is natuurlijk rationeel een heel goed idee, net als de leeftijd waarop je mag stemmen verhogen tot 25 jaar, maar democratie is natuurlijk ook bedoeld om de massa het idee te geven van invloed, waardoor ze lekker rustig blijven. Daarvoor is dit voorstel niet zo geweldig...
pi_197242782
quote:

[..]

Allocation of time and effort is zeker wel wat waard, beetje rekenen voordat je fouten maakt etc.

Maar denk dat het qua onderzoek op veel gebieden misschien niet zoveel waard is dat er zoveel mensen voor worden opgeleid.

Wetenschappelijk onderwijs wordt te hoog beoordeeld en hoger beroep te laag..... Of er moet een HBO+ zijn die op wetenschappelijk niveau meer praktijk onderwijs geeft o.i.d.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 6 januari 2021 @ 14:11:02 #209
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_197244237
Wat een armoede weer. Zogenaamde vechters voor de democratie die maar wat graag anderen monddood willen maken. Eén loser spreekt zelfs van dat het gevoel van invloed door stemmen de mensen rustig maakt. Mensen stemrecht ontnemen, omdat jij jezelf beter vindt dan een ander loopt altijd uit op geweld. Iemand die zulk uitspraken doet, mag van mij dan wel weer zijn stemrecht inleveren.... (paradox intended).
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_197245029
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:11 schreef Vis1980 het volgende:
Wat een armoede weer. Zogenaamde vechters voor de democratie die maar wat graag anderen monddood willen maken. Eén loser spreekt zelfs van dat het gevoel van invloed door stemmen de mensen rustig maakt. Mensen stemrecht ontnemen, omdat jij jezelf beter vindt dan een ander loopt altijd uit op geweld. Iemand die zulk uitspraken doet, mag van mij dan wel weer zijn stemrecht inleveren.... (paradox intended).
Meer ook omdat je dan zelf hebt bewezen bij het domme volk te zitten wat je zelf wilt uitsluiten van stemmen dusseh, sluit jezelf dan vooral uit van stemmen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 6 januari 2021 @ 17:24:24 #211
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_197247654
quote:
14s.gif Op woensdag 6 januari 2021 14:49 schreef ludovico het volgende:

[..]

Meer ook omdat je dan zelf hebt bewezen bij het domme volk te zitten wat je zelf wilt uitsluiten van stemmen dusseh, sluit jezelf dan vooral uit van stemmen.
Daarom ook paradox intended. Of gaat het je iets te snel?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_197256995
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2021 17:24 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Daarom ook paradox intended. Of gaat het je iets te snel?
Keb het helemaal in de gaten dat het mij te snel gaat om in de gaten te hebben, paradox intended.
pi_197293401
quote:
89s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 10:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

ja
:P
pi_197305712
Overigens lijkt mij een topic over wie er mag stemmen perfect passen bij het VKZ forum. Verplaatst
pi_197306421
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
Vandaag een discussie daarover gehad.
Is het wenselijk dat je als land ongeschoolden en laagopgeleide mensen ook stemrecht geeft?

Ontstaat er op die manier een groter aandeel aan stemmen die ten nadele is van het land?
Vond het wel geinig dat iemand een puntensysteem naar voren schoof. de stem van ongeschoolden telt voor 0,25, de stem voor laagopgeleiden voor 0,5 stem etc. tot aan mensen die na de universiteit een specialiteit hebben gekozen waarvan de stemmen voor 2 gelden.

Hoe zou zo'n land eruit zien? Zouden hoogopgeleide mensen beter stemmen ten opzichte van de economie? Lijkt me wel.
Je niveau van scholing geeft niet je intelligentie weer.
  zondag 10 januari 2021 @ 00:22:23 #216
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_197316397
TS ziet liever een autocratie onder leiding van een 'slim' iemand?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_197321493
Yup
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zondag 10 januari 2021 @ 12:36:58 #218
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_197321930
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 16:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Is democratie per definitie de beste manier om een land te besturen?

Een schip heeft ook maar 1 kapitein en dat is maar goed ook. Zou niet zo best zijn als de matrozen ook telkens mogen meebeslissen over waar het schip heen vaart en het het bestuurd moet worden.

Daarom stemmen we in bijna alle democratieën ook niet op of we vandaag links of rechts sturen maar stemmen we op de kapitein (president) of op de officieren (partij) die dan 4 jaar lang die beslissingen moeten maken.

En soms als officieren een beslissing moeten maken die in principe verder geen heftige invloed heeft op de algemene koers maar die wel belangrijk wordt geacht voor de passagiers (burgers) en rest van de crew (ambtenaren) dan wordt er wel eens een onderwerpspecifieke (ja/nee) stemming gedaan bij de gehele populatie (referendum).

Waar jij hebt over hebt is een pure democratie. Die bestaan niet (meer). Inderdaad omdat het totaal niet praktisch is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 10 januari 2021 @ 12:46:17 #219
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_197322187
@Mikeytt .. ik vraag me af of je het nog steeds een goed idee zou vinden als jij zelf laag opgeleid was en je dus niet mag stemmen.

1. Terwijl jij misschien wel veel meer van politiek afweet dan een gemiddelde universitair afgestudeerde

2. Terwijl de issues die besproken worden misschien wel een veel groter effect op jouw dagelijks leven hebben dan iemand met een prestigieus diploma en een makkelijk kantoorbaantje

3. Terwijl jij ziet dat de mensen om je heen (die ook niet mogen stemmen) steeds gefrustreerder raken door het systeem en uiteindelijk richting revolutie pushen omdat dat de enige uitlaatklep is die over blijft.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 10 januari 2021 @ 13:09:24 #220
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197322737
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:46 schreef SpecialK het volgende:
@:Mikeytt .. ik vraag me af of je het nog steeds een goed idee zou vinden als jij zelf laag opgeleid was en je dus niet mag stemmen.

1. Terwijl jij misschien wel veel meer van politiek afweet dan een gemiddelde universitair afgestudeerde

2. Terwijl de issues die besproken worden misschien wel een veel groter effect op jouw dagelijks leven hebben dan iemand met een prestigieus diploma en een makkelijk kantoorbaantje

3. Terwijl jij ziet dat de mensen om je heen (die ook niet mogen stemmen) steeds gefrustreerder raken door het systeem en uiteindelijk richting revolutie pushen omdat dat de enige uitlaatklep is die over blijft.
Zal ik haar vragen. (Vanavond)

Ik ben het niet eens met de stelling hoor!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197505510
Tuurlijk is het wenselijk.

Politiek gaat meer over het kiezen van mensen die opkomen voor jou belangen, dan voor het kiezen van de 'juiste' oplossing.

De belangen van laagopgeleiden zijn anders dan die van hoogopgeleiden.

Denken dat hoogopgeleiden 'beter' stemmen is ongelooflijk arrogant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Paganitzu op 19-01-2021 14:05:41 (Typo) ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:16:50 #222
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_197536316
quote:

[..]

Ik heb een paar weken terug het boek 'Vriendjespolitiek' gelezen en daar wordt gewoon uit de literatuur geciteerd dat hoger opgeleiden sneller vallen voor Ponzi schemes. Dat is niet omdat ze het geld hebben, maar ook omdat ze zichzelf sneller overschatten, en tips horen van contacten die op hun beurt zichzelf ook overschatten. Interessant boek.

Helaas is Nederland al reeds een plutocratie.
https://stukroodvlees.nl/(...)nsgroepen-in-beleid/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197540467
Als er stemrecht is voor een queen bee met afgeronde rechtenstudie en weinig meer interesse dan de website van Zalando en de concertagenda van de Ziggo Dome, mag een timmerman die zijn licht opsteekt bij nu.nl en NOS zeker stemmen.
Opleidingsniveau is slechts een deel van je intelligentie en zegt iets, maar zeker niet alles over je politieke bekwaamheid.
pi_198059056
Hoog opgeleid zegt niet meer zoveel tegenwoordig, zeker als je daarbij veel HBO studies gaat tellen, ik had toevallig deze discussie laatst met een andere Fokker, en ik denk dat een hoop "hoog" opgeleiden zich zelf overschatten ten opzichte wat bijvoorbeeld een vakman kan, en leert, en dan met name in de praktijk.

Ik heb zelf lang met mijn vader gewerkt die allround timmerman was, ik durf gerust te stellen dat hij meer skills nodig had tijdens zijn werk dan de meeste hoog opgeleiden ooit zouden hebben, overigens denk ik dat de markt snel zal veranderen omdat vakmensen steeds beter door hebben wat hun waarde is, en zich niet meer rot werken voor een baas voor een kut FNV loontje, de FNV heeft sowieso een zeer kwalijke rol gespeeld in het laag houden van lonen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198059865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 17:20 schreef raptorix het volgende:
Hoog opgeleid zegt niet meer zoveel tegenwoordig, zeker als je daarbij veel HBO studies gaat tellen, ik had toevallig deze discussie laatst met een andere Fokker, en ik denk dat een hoop "hoog" opgeleiden zich zelf overschatten ten opzichte wat bijvoorbeeld een vakman kan, en leert, en dan met name in de praktijk.

Ik heb zelf lang met mijn vader gewerkt die allround timmerman was, ik durf gerust te stellen dat hij meer skills nodig had tijdens zijn werk dan de meeste hoog opgeleiden ooit zouden hebben, overigens denk ik dat de markt snel zal veranderen omdat vakmensen steeds beter door hebben wat hun waarde is, en zich niet meer rot werken voor een baas voor een kut FNV loontje, de FNV heeft sowieso een zeer kwalijke rol gespeeld in het laag houden van lonen.
Ik denk dat geen één 'hoogopgeleide' zal beweren meer skills te hebben dan een vakman die is opgeleid voor zijn vak. Ik ben HBO-er en als ik twee plankjes aan elkaar moet hebben, dan bel ik een vakman. Dito wanneer er een leiding moet worden verlegd.

Maar ik doe wel de belastingaangifte voor die vakman, heb hem geholpen met de aanschaf van zijn huis en hypotheek en help hem waar nodig met de administratie en heb zijn businessplan geschreven toen hij voor zichzelf ging beginnen.

Ieder zijn vak en kwaliteiten en het één is mij niet meer waard dan het andere. Het zijn alleen andere skills die in de samenleving anders gewaardeerd worden.

En dat is wel logisch, zeker in een tijd waar iedere bovengemiddeld handige doe het zelver met YouTube een groot deel van de vakman klusjes zelf kan tegen acceptabel niveau.

Terwijl regeltjes en financiële diensten steeds complexer worden en het risico om daar mee aan te klungelen veel groter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')