Ik kijk er zo’n beetje op terug zoals
@Lenny77Werkte al in de zorg maar in een sector waar werd afgeschaald. Ben in een dag bijgeschoold om te ondersteunen in het ziekenhuis wat in een week 3/4 isolatieafdeling was geworden. Respect voor technische dienst, opleiders en zorgpersoneel die op deze wijze zo verantwoord mogelijk zoveel mogelijk mensen de zorg konden bieden die nodig was.
De gesprekken van intensivisten gehoord over de op de IC beschikbare capaciteit (nul), en dat nieuwe kritieke opnames op de SEH zo goed en zo kwaad mogelijk moesten worden behandeld.
Helicoptervluchten gezien met overplaatsingen naar andere ziekenhuizen. Zelf patiënten uitgezwaaid die naar de andere kant van het land overgeplaatst moesten worden. Door de veelheid aan nieuwe medewerkers, de diverse disciplines die allemaal opeens ‘long afdeling’ heetten en de nieuwe realiteit waarin we leefden ook een aantal medische fouten gezien… geen van allen dodelijk, maar geeft wel aan in welke crisis we zaten.
Luisterend oor geboden (vanachter masker en andere beschermende kleding) aan bange en ernstig zieke patiënten die geen bezoek mochten ontvangen. Gezwaaid vanachter de ramen van het ziekenhuis naar de buitenwereld die applaus kwam geven.
Na een poosje bleek mijn inzet daar niet meer nodig, en werd ik gevraagd om uit te gaan helpen in een verpleeghuis waar de helft van het personeel was uitgevallen.
Alle bewoners (dementie) positief getest en een duidelijke scheidslijn tussen mensen zonder klachten en doodzieke mensen. De lichamelijk zeer vitale man die ziek werd en binnen een week snakkend naar adem lag te sterven… ik vergeet het nooit meer. En ook niet de dame die kwam te overlijden. Dan mocht familie erbij, maar zij waren te bang. En hebben afscheid genomen vanuit de tuin, achter haar kamerraam.
En een andere dame die ook zou komen te overlijden… en dat inderdaad deed tijdens de overdracht. Ik kwam bij haar uit en mocht haar zo waardig mogelijk afleggen. Voor zover dat kan als iemand op dat moment een besmettingshaard is. Zo alleen sterven… je wenst het niemand toe die daar niet om gevraagd heeft.
Privé vond ik het dan wel weer een bijzondere tijd in positieve zin. Sociale leven een stuk minder en veel op afstand, lekker cocoonen. Al was dat na een intensieve dienst sowieso wel fijn.
Naast de wappies (die ik gelukkig niet in mijn omgeving bleek te hebben) ook met een warm gevoel kijken naar de hulpacties die in het land en in mijn gemeente werden uitgezet. Waarbij er vaak meer aanbod dan vraag was. Jammer dat dat stukje betrokkenheid, met het weer open gaan van de wereld, is uitgedoofd.
Ik heb twee corona verjaardagen gehad, want ik ben eind maart jarig. Dat was apart, maar felicitaties via telefoon, socials en op afstand aan de deur zijn ook fijn.
De clubs waar ik bij zit gingen uiteraard ook niet door. Dat maakte het wel stil, maar gelukkig hebben ze de lockdowns overleefd.
Niet op vakantie gaan miste ik niet zo, al ben ik in januari 2021 wel een weekend ‘gevlucht’ naar een appartement aan het strand in Zeeland. Even eruit, toen zat ik écht te lang ‘opgesloten’.
Al was dat natuurlijk relatief, want in mijn werk had ik meer contact met mensen dan vele Nederlanders.
Dus tja: gemengde gevoelens. Zware tijd, al heb ik er zowel mentaal als fysiek geen schade aan overgehouden. Maar zag natuurlijk wel van dichtbij het lijden om me heen.
En aan de andere kant ook een mooie tijd waar ik in mijn directe omgeving meer de saamhorigheid dan de complottheorieën zag.