abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197127798
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 12 januari 2021 23:59 uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocache toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2020 te vinden!

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 31-12-2020 12:53:46 ]
pi_197128616
quote:
9s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:32 schreef IshaD het volgende:
Waarom kan ik die (hopelijk) laatste stap van 8 nou steeds niet vinden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zitten duidelijk in hetzelfde schuitje: nu frustrerend... maar straks des te leuker als het (hopelijk) ineens wel lukt!
AIVD kerstpuzzel 2024
pi_197129855
In de OP staat nog een foutje: ‘Hier is de Kerstpuzzel 2020 vinden’
pi_197131134
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 12:30 schreef Legoblokje het volgende:
In de OP staat nog een foutje: ‘Hier is de Kerstpuzzel 2020 vinden’
Wat klopt daar niet aan?
pi_197131453
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 13:20 schreef Beerrend het volgende:

[..]

Wat klopt daar niet aan?
Moet zijn 'hier is de kerstpuzzel 2020 te vinden' :)
pi_197131840
quote:
99s.gif Op donderdag 31 december 2020 13:31 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Moet zijn 'hier is de kerstpuzzel 2020 te vinden' :)
Ow lol, goed gezien
pi_197132636
21a? -> Is het invullen van alle vraagtekens het antwoord (die ik overigens al heb) of moet je de gevonden letters nog decoderen?
pi_197132697
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef Silentwind het volgende:
21a? -> Is het invullen van alle vraagtekens het antwoord (die ik overigens al heb) of moet je de gevonden letters nog decoderen?
Heb je het idee dat je een vraag hebt beantwoord?
pi_197132714
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef Silentwind het volgende:
Er staat “beantwoord de vraag”, niet “beantwoord de vraagtekens”.
pi_197132741
quote:
3s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:23 schreef IshaD het volgende:

[..]

Heb je het idee dat je een vraag hebt beantwoord?
nee, maar ging twijfelen. dank.
pi_197132752
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:24 schreef pcgroot het volgende:

[..]

Er staat “beantwoord de vraag”, niet “beantwoord de vraagtekens”.
dank. de twijfel is weg.
pi_197133158
Als je de 'shitter-link' niet kan oplossen omdat je de vertaal matrix niet goed hebt overgenomen...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197134133
Ben braaf dag én nacht bezig geweest om bij opgave 14 het juiste woord bij N4 te vinden. Maar ik kom er maar niet uit... En ik wil wel weer eens slapen....!!!

SPOILER
pi_197134661
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:16 schreef Anitachica het volgende:
Ben braaf dag én nacht bezig geweest om bij opgave 14 het juiste woord bij N4 te vinden. Maar ik kom er maar niet uit... En ik wil wel weer eens slapen....!!!

SPOILER
SPOILER
pi_197134807
Ik hoop dat ze nooit meer puzzels à la 23 in de puzzel stoppen. Wat heb ik een hekel aan dit soort puzzels zeg,.... pffff. Ze zijn ook altijd zo lekker vaag: Dan heb je drie personen en dan staat er "als één van ons twee dubbelagent is...". Dan moet je maar weer een aanname doen en dat is nou volgens mij niet de bedoeling van logische puzzels.

Maar goed, einde klaagbericht :P . Even de frustraties kwijt en nu weer verder ploeteren.
pi_197134960
quote:
14s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:37 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_197136000
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:41 schreef PZZLD het volgende:
Ik hoop dat ze nooit meer puzzels à la 23 in de puzzel stoppen. Wat heb ik een hekel aan dit soort puzzels zeg,.... pffff. Ze zijn ook altijd zo lekker vaag: Dan heb je drie personen en dan staat er "als één van ons twee dubbelagent is...". Dan moet je maar weer een aanname doen en dat is nou volgens mij niet de bedoeling van logische puzzels.
Sowieso bij dit soort vragen is taalgebruik heel belangrijk en interpretatie daarvan verschilt ook weer per persoon. Dat de spionnen verifieerbaar zijn, maakt het nog wel goed, maar dat maakt de dubbelagenten en weet-ik-niets alsnog voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik had liever alles verifieerbaar gezien met een vercijfering (die niet op voorhand te raden is).

Voordat ik de methode vond om van 23a naar 23b te komen had ik trouwens ook een ander antwoord voor 23a. :P
pi_197136305
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:24 schreef CarloV het volgende:

[..]

Sowieso bij dit soort vragen is taalgebruik heel belangrijk en interpretatie daarvan verschilt ook weer per persoon. Dat de spionnen verifieerbaar zijn, maakt het nog wel goed, maar dat maakt de dubbelagenten en weet-ik-niets alsnog voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik had liever alles verifieerbaar gezien met een vercijfering (die niet op voorhand te raden is).

Voordat ik de methode vond om van 23a naar 23b te komen had ik trouwens ook een ander antwoord voor 23a. :P
SPOILER
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_197136432
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

SPOILER
De vorige puzzel van dit type werd bij mij gewoon foutgerekend ondanks mijn pagina's aan uitwerking :P
pi_197136856
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

SPOILER
Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing. Het kan je wel onzeker maken dat er blijkbaar ook personen zijn van wie je niet kunt zeggen of ze spion of dubbelagent zijn. En dat er ineens managers en beleidsfiguren tussendoor lopen, vind ik ook minder handig.

Zat er bij die dwergen toen niet een fout in de opgave? Staat me iets van bij, maar geen zin om het terug te zoeken.
pi_197136942
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:35 schreef CarloV het volgende:

[..]

De vorige puzzel van dit type werd bij mij gewoon foutgerekend ondanks mijn pagina's aan uitwerking :P
Ik ben gelukkig dus niet de enige die dit multi-interpretabel vindt. En ja van Bifid, Bombur, Loin, Coin en Noin, of hoe ze ook heten mochten heb ik nog steeds nachtmerries. :D. Ze maken zulke pareltjes van puzzels, en dan stoppen ze er zoiets in. Pure evil })
pi_197137026
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:50 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig dus niet de enige die dit multi-interpretabel vindt. En ja van Bifid, Bombur, Loin, Coin en Noin, of hoe ze ook heten mochten heb ik nog steeds nachtmerries. :D. Ze maken zulke pareltjes van puzzels, en dan stoppen ze er zoiets in. Pure evil })
Ze waren onder de invloed van Sauron.
pi_197137050
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:47 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing. Het kan je wel onzeker maken dat er blijkbaar ook personen zijn van wie je niet kunt zeggen of ze spion of dubbelagent zijn. En dat er ineens managers en beleidsfiguren tussendoor lopen, vind ik ook minder handig.

Zat er bij die dwergen toen niet een fout in de opgave? Staat me iets van bij, maar geen zin om het terug te zoeken.
Ik vind die ene zin "één van ons twee" terwijl het om drie personen gaat, al multi-interpretabel. Je moet een aanname doen, dat ze het waarschijnlijk over de twee sprekende personen hebt. Het is weliswaar een logische aanname, maar je kan dit niet uit de tekst afleiden, wat bij zo'n puzzel wel zou moeten.
pi_197137150
quote:

[..]

Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing.
Ben ik het niet mee eens, ten tweede zijn er verschillende soorten logica buiten de binaire logica en dan wordt alles weer anders.

quote:

[..]

Ongetwijfeld, die hele opgave was fout wat mij betreft. Ook met de uitleg was ik nog steeds niet overtuigd van het antwoord :P
pi_197137180
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:53 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik vind die ene zin "één van ons twee" terwijl het om drie personen gaat, al multi-interpretabel. Je moet een aanname doen, dat ze het waarschijnlijk over de twee sprekende personen hebt. Het is weliswaar een logische aanname, maar je kan dit niet uit de tekst afleiden, wat bij zo'n puzzel wel zou moeten.
Daar heb je gelijk in.
pi_197137253
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:41 schreef PZZLD het volgende:

Maar goed, einde klaagbericht :P . Even de frustraties kwijt en nu weer verder ploeteren.
In de logica is duidelijk gedefinieerd wanneer een "als ... dan ..." uitspraak waar is en wanneer onwaar.
pi_197137273
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:58 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.
Inmiddels ben ik dan wel weer overtuigd dat je het uit de tekst kan afleiden. En daarom is het zo'n erge puzzel, hahaha.
pi_197138424
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:16 schreef Anitachica het volgende:

SPOILER
Had ik nou zo’n geluk met N4? Die had ik echt in 5 min.
pi_197142626
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 17:40 schreef Habi82 het volgende:

[..]

Brrrr dat is koud
pi_197147865
Gelukkig nieuwjaar allemaal!! *O* *O* *G* *G*
pi_197148091
De beste wensen en veel puzzelplezier voor 2021!
pi_197148315
Gelukkig en gezond nieuwjaar allemaal met veel puzzelplezier! En moge een jaar als 2020 nooit meer terugkomen...
pi_197150712
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:53 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds de (naïeve?) hoop dat je er een eenduidig antwoord uit rolt omdat van ale aannames er maar 1 is die niet tot een tegenspraak leidt... Maar ik word nog teveel beziggehouden door andere opgaven om hier goed naar te kijken.

Ik heb nog wel steeds een nare nasmaak van die stelende dwergen. Daar was het volgens mij een gevalletje van interpretatie waar ik me niet in kon vinden en waardoor die opgave strikt genomen niet op te lossen was. Volgens mij heb ik er toen nog over gecorrespondeerd met de AIVD maar de oliebollen hebben al mijn herinneringen opgezogen...

O ja, gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat de gekraakte puzzels als rijpe oliebollen uit de boom mogen vallen ;)
pi_197151227
quote:

[..]

quote:

[..]

NEEEEE, echt????
Chapeau!
Ik begin er namelijk inmiddels soms serieus aan te twijfelen of het woord wel bestaat, wat zie ik toch over het hoofd???
pi_197151254
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 10:49 schreef Anitachica het volgende:

[..]

[..]

NEEEEE, echt????
Chapeau!
Ik begin er namelijk inmiddels soms serieus aan te twijfelen of het woord wel bestaat, wat zie ik toch over het hoofd???
N4 duurde bij mij ook niet heel lang eigenlijk :o

SPOILER
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_197151312
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 10:52 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]

SPOILER
Ach kijk, dat geeft me toch wel weer de motivatie om door te gaan. Ik heb gewoon ergens een blinde vlek.

Ik kreeg ook nog een paar lieve PM´s van puzzelaars, die ik helaas nog niet kan beantwoorden omdat ik nog geen 7 dagen lid van dit forum ben, en dat is een voorwaarde. Volgt dus nog.

Ik ga in elk geval weer vrolijk verder met puzzelen in het nieuwe jaar.
pi_197151337
En natuurlijk, niet te vergeten, allemaal een heel mooi (beter) 2021 gewenst, met heel veel puzzelplezier.
pi_197151456
Beste wensen allemaal! 2021 is voor mij goed gestart; net 6a opgelost *O*
pi_197151573
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 11:14 schreef kaledobber het volgende:
Beste wensen allemaal! 2021 is voor mij goed gestart; net 6a opgelost *O*
Jaloers, ik blijf me daar maar op doodstaren :(
AIVD puzzel 2024:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14abc, 15, 16, 17, 18a, 19, 22, 24abc, 25abc, 27
pi_197156364
Hehe...eindelijk opgave 2 opgelost...

(nu nog hopen dat het allerlaatste stapje van opgave 8 ook nog willen lukken vandaag)

De beste wensen trouwens allemaal!
pi_197157279
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 10:52 schreef jurjen3000 het volgende:

[..]

SPOILER
IK BEN ERUIT !!!! N4 van vraag 14. Het erge is dat ik dit woord al helemaal in het begin had, maar ik een denkfout heb gemaakt.

SPOILER
pi_197159006
Vraagje over 21b

SPOILER: 21b
pi_197159657
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 09:38 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds de (naïeve?) hoop dat je er een eenduidig antwoord uit rolt omdat van ale aannames er maar 1 is die niet tot een tegenspraak leidt... Maar ik word nog teveel beziggehouden door andere opgaven om hier goed naar te kijken.

Ik heb nog wel steeds een nare nasmaak van die stelende dwergen. Daar was het volgens mij een gevalletje van interpretatie waar ik me niet in kon vinden en waardoor die opgave strikt genomen niet op te lossen was. Volgens mij heb ik er toen nog over gecorrespondeerd met de AIVD maar de oliebollen hebben al mijn herinneringen opgezogen...

O ja, gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat de gekraakte puzzels als rijpe oliebollen uit de boom mogen vallen ;)
Dat eenduidige antwoord: vergeet het maar. Ik ben het totaal niet eens met de uitkomst, maar hij moet op deze manier wel kloppen, vanwege de sleutel. Ik hou het er maar op dat de AIVD zelf ook dubbelagenten en spionnen in dienst heeft en deze puzzel dus bij elkaar gelogen heeft :P.
pi_197160908
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 17:49 schreef Legoblokje het volgende:
Vraagje over 21b

SPOILER: 21b
Ik zit met hetzelfde. En dat dan ook nog eens voor 24b.

SPOILER
pi_197162489
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 19:47 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

Ik zit met hetzelfde. En dat dan ook nog eens voor 24b.

SPOILER
Voor 24b heb ik op zich wel wat ideetjes, maar omdat ik het laatste (?) deel van 24a nog niet begrijp kan ik dat niet testen

SPOILER: 24a
pi_197162794
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 20:53 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Voor 24b heb ik op zich wel wat ideetjes, maar omdat ik het laatste (?) deel van 24a nog niet begrijp kan ik dat niet testen

SPOILER: 24a
SPOILER
pi_197163002
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 16:19 schreef Anitachica het volgende:

[..]

IK BEN ERUIT !!!! N4 van vraag 14. Het erge is dat ik dit woord al helemaal in het begin had, maar ik een denkfout heb gemaakt.

SPOILER
En: opgave 14 is opgelost !!! Het was uiteindelijk toch goed te doen. Mooie oplossing!
Wat een heerlijk gevoel is dit toch, daar doe je het toch allemaal voor!...
pi_197163201
Klagen helpt... 24a opgelost.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 21:10 schreef Anitachica het volgende:

[..]

En: opgave 14 is opgelost !!! Het was uiteindelijk toch goed te doen. Mooie oplossing!
Wat een heerlijk gevoel is dit toch, daar doe je het toch allemaal voor!...
Super!! ^O^ ^O^
  vrijdag 1 januari 2021 @ 22:28:44 #49
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_197165885
Terug van vakantie met een paar extra punten in de pocket - met twee schaakborden en een aantal Bouwmeester-pockets om te helpen met 21, heb de letters gevonden - maar dan ben ik er nog niet begrijp ik nu... pff...
Verder tijdens de vakantie doorgedraaid met opgave 20 (met de hand) en opgave 25 (met programmerende vriend) - maar wel met opgave 2, 24a (nog niet zeker van b) en opgave 11abce in de pocket. En van de junioreditie de sudoku, Cluedo en honingraatlegpuzzel gedaan - twee uit voorbereiding op de seniorversie en Cluedo als fanaat van het bordspel.

Vraag 14 heb ik uit kunnen besteden aan scrabblefanatieke familie die tijdens de vakantie drie keer opnieuw zijn begonnen. Ik hoor ze nu kibbelen over waar het fout is gegaan. :)
AIVD-puzzel: al: 1 3ab 4ac 5 6 7ab 8a 11 13a 14abc 25abc 27
pi_197166341
Het jaar begint goed! Ik heb opgave 6! Wat een juweeltje! _O_ _O_ _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')