abonnement Unibet Coolblue
pi_197127798
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Belangrijke data
- 12 januari 2021 23:59 uur: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocache toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!

Hier is de Kerstpuzzel 2020 te vinden!

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 31-12-2020 12:53:46 ]
pi_197128616
quote:
9s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:32 schreef IshaD het volgende:
Waarom kan ik die (hopelijk) laatste stap van 8 nou steeds niet vinden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zitten duidelijk in hetzelfde schuitje: nu frustrerend... maar straks des te leuker als het (hopelijk) ineens wel lukt!
AIVD kerstpuzzel 2023
pi_197129855
In de OP staat nog een foutje: ‘Hier is de Kerstpuzzel 2020 vinden’
pi_197131134
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 12:30 schreef Legoblokje het volgende:
In de OP staat nog een foutje: ‘Hier is de Kerstpuzzel 2020 vinden’
Wat klopt daar niet aan?
pi_197131453
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 13:20 schreef Beerrend het volgende:

[..]

Wat klopt daar niet aan?
Moet zijn 'hier is de kerstpuzzel 2020 te vinden' :)
pi_197131840
quote:
99s.gif Op donderdag 31 december 2020 13:31 schreef Legoblokje het volgende:

[..]

Moet zijn 'hier is de kerstpuzzel 2020 te vinden' :)
Ow lol, goed gezien
pi_197132636
21a? -> Is het invullen van alle vraagtekens het antwoord (die ik overigens al heb) of moet je de gevonden letters nog decoderen?
pi_197132697
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef Silentwind het volgende:
21a? -> Is het invullen van alle vraagtekens het antwoord (die ik overigens al heb) of moet je de gevonden letters nog decoderen?
Heb je het idee dat je een vraag hebt beantwoord?
pi_197132714
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:20 schreef Silentwind het volgende:
21a? -> Is het invullen van alle vraagtekens het antwoord (die ik overigens al heb) of moet je de gevonden letters nog decoderen?
Er staat “beantwoord de vraag”, niet “beantwoord de vraagtekens”.
pi_197132741
quote:
3s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:23 schreef IshaD het volgende:

[..]

Heb je het idee dat je een vraag hebt beantwoord?
nee, maar ging twijfelen. dank.
pi_197132752
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:24 schreef pcgroot het volgende:

[..]

Er staat “beantwoord de vraag”, niet “beantwoord de vraagtekens”.
dank. de twijfel is weg.
pi_197133158
Als je de 'shitter-link' niet kan oplossen omdat je de vertaal matrix niet goed hebt overgenomen...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197134133
Ben braaf dag én nacht bezig geweest om bij opgave 14 het juiste woord bij N4 te vinden. Maar ik kom er maar niet uit... En ik wil wel weer eens slapen....!!!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197134661
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:16 schreef Anitachica het volgende:
Ben braaf dag én nacht bezig geweest om bij opgave 14 het juiste woord bij N4 te vinden. Maar ik kom er maar niet uit... En ik wil wel weer eens slapen....!!!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197134807
Ik hoop dat ze nooit meer puzzels à la 23 in de puzzel stoppen. Wat heb ik een hekel aan dit soort puzzels zeg,.... pffff. Ze zijn ook altijd zo lekker vaag: Dan heb je drie personen en dan staat er "als één van ons twee dubbelagent is...". Dan moet je maar weer een aanname doen en dat is nou volgens mij niet de bedoeling van logische puzzels.

Maar goed, einde klaagbericht :P . Even de frustraties kwijt en nu weer verder ploeteren.
pi_197134960
quote:
14s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:37 schreef Athos3000 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197136000
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 15:41 schreef PZZLD het volgende:
Ik hoop dat ze nooit meer puzzels à la 23 in de puzzel stoppen. Wat heb ik een hekel aan dit soort puzzels zeg,.... pffff. Ze zijn ook altijd zo lekker vaag: Dan heb je drie personen en dan staat er "als één van ons twee dubbelagent is...". Dan moet je maar weer een aanname doen en dat is nou volgens mij niet de bedoeling van logische puzzels.
Sowieso bij dit soort vragen is taalgebruik heel belangrijk en interpretatie daarvan verschilt ook weer per persoon. Dat de spionnen verifieerbaar zijn, maakt het nog wel goed, maar dat maakt de dubbelagenten en weet-ik-niets alsnog voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik had liever alles verifieerbaar gezien met een vercijfering (die niet op voorhand te raden is).

Voordat ik de methode vond om van 23a naar 23b te komen had ik trouwens ook een ander antwoord voor 23a. :P
pi_197136305
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:24 schreef CarloV het volgende:

[..]

Sowieso bij dit soort vragen is taalgebruik heel belangrijk en interpretatie daarvan verschilt ook weer per persoon. Dat de spionnen verifieerbaar zijn, maakt het nog wel goed, maar dat maakt de dubbelagenten en weet-ik-niets alsnog voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik had liever alles verifieerbaar gezien met een vercijfering (die niet op voorhand te raden is).

Voordat ik de methode vond om van 23a naar 23b te komen had ik trouwens ook een ander antwoord voor 23a. :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197136432
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vorige puzzel van dit type werd bij mij gewoon foutgerekend ondanks mijn pagina's aan uitwerking :P
pi_197136856
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing. Het kan je wel onzeker maken dat er blijkbaar ook personen zijn van wie je niet kunt zeggen of ze spion of dubbelagent zijn. En dat er ineens managers en beleidsfiguren tussendoor lopen, vind ik ook minder handig.

Zat er bij die dwergen toen niet een fout in de opgave? Staat me iets van bij, maar geen zin om het terug te zoeken.
pi_197136942
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:35 schreef CarloV het volgende:

[..]

De vorige puzzel van dit type werd bij mij gewoon foutgerekend ondanks mijn pagina's aan uitwerking :P
Ik ben gelukkig dus niet de enige die dit multi-interpretabel vindt. En ja van Bifid, Bombur, Loin, Coin en Noin, of hoe ze ook heten mochten heb ik nog steeds nachtmerries. :D. Ze maken zulke pareltjes van puzzels, en dan stoppen ze er zoiets in. Pure evil })
pi_197137026
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:50 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig dus niet de enige die dit multi-interpretabel vindt. En ja van Bifid, Bombur, Loin, Coin en Noin, of hoe ze ook heten mochten heb ik nog steeds nachtmerries. :D. Ze maken zulke pareltjes van puzzels, en dan stoppen ze er zoiets in. Pure evil })
Ze waren onder de invloed van Sauron.
pi_197137050
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:47 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing. Het kan je wel onzeker maken dat er blijkbaar ook personen zijn van wie je niet kunt zeggen of ze spion of dubbelagent zijn. En dat er ineens managers en beleidsfiguren tussendoor lopen, vind ik ook minder handig.

Zat er bij die dwergen toen niet een fout in de opgave? Staat me iets van bij, maar geen zin om het terug te zoeken.
Ik vind die ene zin "één van ons twee" terwijl het om drie personen gaat, al multi-interpretabel. Je moet een aanname doen, dat ze het waarschijnlijk over de twee sprekende personen hebt. Het is weliswaar een logische aanname, maar je kan dit niet uit de tekst afleiden, wat bij zo'n puzzel wel zou moeten.
pi_197137150
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:47 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Ik zie weinig muli-interpretabels aan 23a. De uitspraken van de spionnen, dubbelagenten of weetikniets moet je gewoon heel strak en logisch opvatten, dan volgt er maar één oplossing.
Ben ik het niet mee eens, ten tweede zijn er verschillende soorten logica buiten de binaire logica en dan wordt alles weer anders.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:47 schreef pi31415 het volgende:

[..]

Zat er bij die dwergen toen niet een fout in de opgave? Staat me iets van bij, maar geen zin om het terug te zoeken.
Ongetwijfeld, die hele opgave was fout wat mij betreft. Ook met de uitleg was ik nog steeds niet overtuigd van het antwoord :P
pi_197137180
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 16:53 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik vind die ene zin "één van ons twee" terwijl het om drie personen gaat, al multi-interpretabel. Je moet een aanname doen, dat ze het waarschijnlijk over de twee sprekende personen hebt. Het is weliswaar een logische aanname, maar je kan dit niet uit de tekst afleiden, wat bij zo'n puzzel wel zou moeten.
Daar heb je gelijk in.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')