abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 31 december 2020 @ 09:16:49 #1
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197125111
quote:
Onderzoeksraad: Verbied knallers en vuurpijlen
Er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport dat morgen naar buiten komt, bevestigen ingewijden vanavond al aan deze krant.

Edwin van der Aa 30-11-17, 19:53 Laatste update: 20:15
654
De Raad noemt volgens de bronnen meerdere argumenten om een ban mee te onderbouwen en constateert dat er momenteel te hoge risico's zijn voor de veiligheid in de nacht van oud en nieuw.

De vraag is wat de politieke gevolgen zijn van de aanbevelingen, want vooralsnog wil een Kamermeerderheid, ook in de nieuwe samenstelling, niet aan een landelijk vuurwerkverbod. Eerdere voorstellen daarvoor kregen in het parlement alleen steun van GroenLinks (vanwege het milieu), de Partij voor de Dieren (vanwege de dieren) en 50Plus (vanwege de angst die leeft onder ouderen).

Probleem
Eerder deze week publiceerde RTL Nieuws al de conclusies van het rapport. De OVV noemt de jaarwisseling volgens de omroep 'het gevaarlijkste moment van het jaar'. Vooral vuurwerk is een probleem. Volgens de onderzoeksraad zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat.

Ook zou er veel kritiek zijn op de controle van vuurwerk. Veel partijen in de Tweede Kamer hebben wel aangegeven daar werk van te willen maken. De laatste jaren organiseren veel gemeenten ook grote vuurwerkshows om de burger een alternatief te bieden voor het zelf afsteken.

Eerder dit jaar pleitte de Nationale politie nog voor een verbod op gevaarlijk knalvuurwerk en de oogartsen spreken zich al jaren uit voor een ban, gezien de ernstige verwondingen die vele tientallen mensen jaarlijks oplopen.
https://www.ad.nl/politie(...)vuurpijlen~a8d1e779/

(niet mijn OP)

Tekenen!

https://vuurwerkfederatie.nl/ikervaargeenoverlast/
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_197125154
Hier in een klein dorpje in de Peel knalde het gisteren de hele avond. Dat belooft wat!
pi_197125332
Lekker stil hier in de buurt (Deventer),gisteravond wel een paar knallen maar daar bleef het ook bij.
De Nederlander heeft een grote mond maar als het er op aankomt.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 31 december 2020 @ 09:34:20 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197125442
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:28 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Lekker stil hier in de buurt (Deventer),gisteravond wel een paar knallen maar daar bleef het ook bij.
De Nederlander heeft een grote mond maar als het er op aankomt.
Als het vanavond donker is wordt dat wel anders.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_197125456
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:34 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Als het vanavond donker is wordt dat wel anders.
Ben erg benieuwd :Y
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197125480
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:28 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Lekker stil hier in de buurt (Deventer),gisteravond wel een paar knallen maar daar bleef het ook bij.
De Nederlander heeft een grote mond maar als het er op aankomt.
Nederland is groter dan alleen Deventer :')
  donderdag 31 december 2020 @ 09:38:17 #7
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_197125510
Hier ging het gisteravond in ieder geval flink los. Uiteraard met hardere knallen dan andere jaren want gewoon vuurwerk mag natuurlijk niet.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_197125534
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:28 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Lekker stil hier in de buurt (Deventer),gisteravond wel een paar knallen maar daar bleef het ook bij.
De Nederlander heeft een grote mond maar als het er op aankomt.
Ik denk dat het neerkomt op wat ik al voorspelde:

Het grootste deel van Nederland luistert gewoon naar een dergelijk verbod en heeft helemaal geen zin om met illegaal spul aan de slag te gaan.

Die grote mond is van een minderheid die alle aandacht krijgt op social en in de media.

Zeker als ik naar mijn n=1 situatie kijk waar het in mijn regio altijd al flink knallen is de avonden voor de 31ste, en er nu bijna helemaal niks te horen is.

Ben benieuwd vanavond :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197125640
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk dat het neerkomt op wat ik al voorspelde:

Het grootste deel van Nederland luistert gewoon naar een dergelijk verbod en heeft helemaal geen zin om met illegaal spul aan de slag te gaan.

Die grote mond is van een minderheid die alle aandacht krijgt op social en in de media.

Zeker als ik naar mijn n=1 situatie kijk waar het in mijn regio altijd al flink knallen is de avonden voor de 31ste, en er nu bijna helemaal niks te horen is.

Ben benieuwd vanavond :)
Ik ben ook benieuwd naar vanavond.
Het valt gewoon op in vergelijking met vorige jaren hoe stil het is de afgelopen dagen. Uitzonderingen zul je altijd hebben.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_197125746
Het knalt hier als een ouderwetse oudjaarsdag momenteel. (ja zelfs voor 10 uur dus)
pi_197125747
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk dat het neerkomt op wat ik al voorspelde:

Het grootste deel van Nederland luistert gewoon naar een dergelijk verbod en heeft helemaal geen zin om met illegaal spul aan de slag te gaan.

Die grote mond is van een minderheid die alle aandacht krijgt op social en in de media.

Zeker als ik naar mijn n=1 situatie kijk waar het in mijn regio altijd al flink knallen is de avonden voor de 31ste, en er nu bijna helemaal niks te horen is.

Ben benieuwd vanavond :)
Dit is met alles zo, de schreeuwers krijgen de aandacht en dan lijkt het heel wat. Terwijl in de praktijk het heel erg tegenvalt.

Dit omdat ondertussen de overgrote "normale" stille meerderheid veel te veel te verliezen hebben om over dit soort triviale shit als vuurwerk afsteken in de "problemen" te geraken.

Zo ook hier, in de normale situatie zou het hier nu een stookfestival zijn. Dit jaar nauwelijks wat.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 31 december 2020 @ 09:50:33 #12
186611 Haags
pi_197125750
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk dat het neerkomt op wat ik al voorspelde:

Het grootste deel van Nederland luistert gewoon naar een dergelijk verbod en heeft helemaal geen zin om met illegaal spul aan de slag te gaan.

Die grote mond is van een minderheid die alle aandacht krijgt op social en in de media.

Zeker als ik naar mijn n=1 situatie kijk waar het in mijn regio altijd al flink knallen is de avonden voor de 31ste, en er nu bijna helemaal niks te horen is.

Ben benieuwd vanavond :)
Het scheelt natuurlijk ook wel dat er nu niet voor ruim 70 miljoen euro aan vuurwerk verkocht is. Mensen moeten het echt hebben van de restjes die ze over hebben van vorig jaar. En natuurlijk het geïmporteerde illegale vuurwerk.
Zonder wrijving geen glans
pi_197125784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:50 schreef Haags het volgende:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook wel dat er nu niet voor ruim 70 miljoen euro aan vuurwerk verkocht is. Mensen moeten het echt hebben van de restjes die ze over hebben van vorig jaar. En natuurlijk het geïmporteerde illegale vuurwerk.
Ja precies, maar dat is natuurlijk onderdeel van een verbod, dat je het niet meer vrij kunt kopen maar enkel via illegale bronnen.

Dus vooralsnog lijkt een verbod te werken, maar we zullen de exacte cijfers moeten afwachten natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197125797
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:50 schreef Haags het volgende:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook wel dat er nu niet voor ruim 70 miljoen euro aan vuurwerk verkocht is. Mensen moeten het echt hebben van de restjes die ze over hebben van vorig jaar. En natuurlijk het geïmporteerde illegale vuurwerk.
Dit inderdaad mensen die het nu al afsteken die steken het ook zeker vanavond af. Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die niet zoveel hebben en die komen er vanavond mee.
  donderdag 31 december 2020 @ 09:53:30 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197125806
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 06:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als dat zo is dan werkt het verbod wel redelijk, sommigen hier voorspelden dat mensen allemaal online en in het buitenland zouden gaan shoppen voor illegaal spul.

Maar we kunnen komende tijd de slachtoffercijfers gaan vergelijken met voorgaande jaren.

Ben benieuwd :)
Dat is niet alleen een voorspelling, dat is een feit:

Acht uur rijden om in Polen het verboden vuurwerk in te slaan

quote:
De clandestiene handel in vuurwerk tiert welig. Nederlandse liefhebbers slaan in Polen in. „Als alles je wordt afgepakt, dan denk je: ik doe het lekker toch, en dan extremer.
quote:
Dat nu alles illegaal is, maakt zwaarder en zelfs professioneel vuurwerk (de zogeheten categorie 4, die inmiddels in heel Europa alleen met een vergunning mag worden gekocht) populairder.
  donderdag 31 december 2020 @ 09:55:47 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197125845
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk dat het neerkomt op wat ik al voorspelde:

Het grootste deel van Nederland luistert gewoon naar een dergelijk verbod en heeft helemaal geen zin om met illegaal spul aan de slag te gaan.
En hoe is dat dit jaar anders dan andere jaren dan?

Ook vorig jaar luisterde het grootste gedeelte van Nederland gewoon naar het gebod om niet met illegaal spul aan de slag te gaan.
pi_197125868
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:53 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat is niet alleen een voorspelling, dat is een feit:

Acht uur rijden om in Polen het verboden vuurwerk in te slaan
[..]

Ja, dat dat toeneemt is niet gek.

Maar voor zover ik nu merk doet lang niet iedereen dat. Volgens mij geeft een overgrote meerderheid gehoor aan het verbod en laten zich niet in met illegale handelaren.

Dus de vraag is hoe dat tegen elkaar opweegt. Nogmaals, in mijn eigen regio lijkt het verbod absoluut effect te sorteren, ik hoor bijna niks.

We kunnen de komende week de slachtoffercijfers van vanavond beoordelen tov voorgaande jaren. Ik heb een sterk vermoeden dat we een flinke reductie gaan zien iig :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197125883
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:55 schreef Zelva het volgende:

[..]

En hoe is dat dit jaar anders dan andere jaren dan?

Ook vorig jaar luisterde het grootste gedeelte van Nederland gewoon naar het gebod om niet met illegaal spul aan de slag te gaan.
Precies, alleen nu is er meer verboden. Dus de vraag is of dat inderdaad leidt tot minder slachtoffers.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 31 december 2020 @ 10:06:37 #19
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_197126003
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 09:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, dat dat toeneemt is niet gek.

Maar voor zover ik nu merk doet lang niet iedereen dat. Volgens mij geeft een overgrote meerderheid gehoor aan het verbod en laten zich niet in met illegale handelaren.
Nogmaals, als je je de voorgaande jaren al inliet met illegaal vuurwerk, dan is er natuurlijk geen enkele reden om dat dit jaar niet ook gewoon te doen. De pakkans blijft nihil en de politie heeft al aangegeven hier toch niet extra op te gaan handhaven, want oh oh oh zó lastig.

Dat mensen die voorheen legaal vuurwerk kochten waarschijnlijk niet en masse zullen overstappen naar illegaal vuurwerk staat daar los van.

quote:
We kunnen de komende week de slachtoffercijfers van vanavond beoordelen tov voorgaande jaren. Ik heb een sterk vermoeden dat we een flinke reductie gaan zien iig
Je kunt dat niet vergelijken met vorige jaren, want a) niet al het vuurwerk dat vorig jaar legaal was zou dat dit jaar ook nog zijn, het is onbekend wat het effect daarvan zou zijn, en b) we leven in coronatijd waar mensen ook tijdens de jaarwisseling minder zullen samen drommen en dus het aantal slachtoffers ook vanzelfsprekend minder zal zijn.
pi_197126091
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 10:06 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nogmaals, als je je de voorgaande jaren al inliet met illegaal vuurwerk, dan is er natuurlijk geen enkele reden om dat dit jaar niet ook gewoon te doen. De pakkans blijft nihil en de politie heeft al aangegeven hier toch niet extra op te gaan handhaven, want oh oh oh zó lastig.

Dat mensen die voorheen legaal vuurwerk kochten waarschijnlijk niet en masse zullen overstappen naar illegaal vuurwerk staat daar los van.
[..]

Je kunt dat niet vergelijken met vorige jaren, want a) niet al het vuurwerk dat vorig jaar legaal was zou dat dit jaar ook nog zijn, het is onbekend wat het effect daarvan zou zijn, en b) we leven in coronatijd waar mensen ook tijdens de jaarwisseling minder zullen samen drommen en dus het aantal slachtoffers ook vanzelfsprekend minder zal zijn.
Ja, maar dan nog steeds neemt het afsteken van legaal vuurwerk toch af dit jaar? Dus het totale afsteken neemt af en dat zal je terug gaan zien in de slachtoffercijfers.

Wat betreft corona heb je gelijk, het is allemaal wat minder feestelijk ook dus mensen zijn er minder mee bezig. Toch een goeie generale en ik vermoed volgend jaar wederom een verbod als we dit jaar zien dat het slachtoffers scheelt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197126274
Wat een stilte. Heerlijk
Nieuw is niet altijd beter.
pi_197126600
quote:
14s.gif Op donderdag 31 december 2020 10:27 schreef AchJa het volgende:
Carbid alom. *O*
Mooi spul is dat idd ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197127420
Ik moet zeggen het bevalt mij tot nu toe uitstekend, dit verbod. Heerlijk een beetje kunnen uitslapen op oudjaarsdag en niet de hele dag dat geknetter aan mn harses. Misschien denk ik er vanavond anders over, als de rellen op gang komen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2020 10:57:34 ]
pi_197127810
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 10:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik moet zeggen het bevalt mij tot nu toe uitstekend, dit verbod. Heerlijk een beetje kunnen uitslapen op oudjaarsdag en niet de hele dag dat geknetter aan mn harses. Misschien denk ik er vanavond anders over, als de rellen op gang komen
Het enige wat wel kut is dit jaar is dat de carbitschieters veel meer zijn en elke 10 minuten mijn huis trilt van de knallen :')
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')