abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196973838
In verschillende Europese landen is vandaag een begin gemaakt met de vaccinatie tegen het coronavirus. In onder meer Duitsland, Spanje, Polen, Griekenland en Italië werden kwetsbare burgers en zorgmedewerkers geïnjecteerd. Nederland volgt pas op 8 januari.

De Europese Unie treedt in de voetsporen van veel landen over de hele wereld, die al eerder begonnen zijn met het injecteren van hun bevolking. Nederland sluit zo ongeveer de rij in Europa. De oorzaak: nog niet alle software-systemen bij de GGD zijn klaar, zo hoorde de Tweede Kamer onlangs in een spoeddebat van minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. De GGD kwam pas recent in beeld als uitvoerder van de eerste inentingen, toen de vaccinatiestrategie werd aangepast. In andere landen werd dat vlotter geregeld.

In Duitsland is vandaag voor het eerst iemand ingeënt tegen het coronavirus. De 101 jaar oude Edith Kwoizalla uit Halberstadt kreeg zaterdag, op tweede kerstdag, het vaccin toegediend. Dat is een dag eerder dan het geplande begin van de vaccinatie in Duitsland, meldt Bild, de grootste krant van het land.

Ook Hongarije is zaterdag begonnen met de coronavaccinatie. Mensen die in de gezondheidszorg werken, zijn als eerste aan de beurt voor inenting, laat de regering aan persbureau Reuters weten. Hongarije ontving zaterdagochtend de eerste levering van het vaccin van Pfizer en BioNTech. De doses zijn voldoende voor het vaccineren van bijna 4900 mensen.
China eerst

Hoewel nog geen enkel vaccin formeel groen licht heeft gekregen van de Chinese autoriteiten, was China het eerste land dat al vanaf deze zomer een vaccinatiecampagne lanceerde. Ook in China stak het virus eind vorig jaar de kop op. De eerste vaccinaties waren voorbehouden aan degenen die het meeste risico lopen (werknemers, studenten die naar het buitenland gaan, en zorgverleners). Er zouden al meer dan een miljoen Chinezen met verschillende vaccins zijn geïnjecteerd.

Rusland volgde op 5 december en begon arbeiders die gevaar liepen te vaccineren met Spoetnik V, ontwikkeld door het Russische Nationale Centrum voor Epidemiologie en Microbiologie Gamaleya.
Westen

Het Verenigd Koninkrijk was het eerste westerse land dat toestemming gaf voor het vaccin dat is ontwikkeld door de Amerikaans-Duitse alliantie Pfizer-BioNTech. De Britse vaccinatiecampagne begon op 8 december en volgens officiële cijfers hebben meer dan 600.000 mensen al de eerste van twee doses van het vaccin gekregen.

In het Westen volgden Canada en de Verenigde Staten op 14 december, Zwitserland op 23 december en Servië op 24 december, allemaal met het vaccin van Pfizer-BioNTech. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) zijn ondertussen al meer dan een miljoen Amerikanen gevaccineerd. De Verenigde Staten en Canada zijn ook de eerste twee landen die het vaccin van het Amerikaanse Moderna hebben goedgekeurd.
Officiële cijfers

In het Midden-Oosten lanceerden de Verenigde Arabische Emiraten op 14 december als eersten hun campagne met vaccins van het Chinese Sinopharm in de hoofdstad Abu Dhabi. Eveneens in de Emiraten begon Dubai op 23 december te vaccineren met doses Pfizer-BioNTech. Saoedi-Arabië en Bahrein volgden op 17 december, Israël op 19 december, Qatar op 23 december, en Koeweit op 24 december. Oman zal zijn vaccinatiecampagne vandaag starten. Al deze landen kozen in eerste instantie voor Pfizer-BioNTech. Bahrein heeft ook doses Sinopharm geïnjecteerd. Israël injecteerde volgens officiële cijfers ongeveer 210.000 doses, Bahrein meer dan 50.000.
pi_196974008
Hugo de schoenen heeft het weer slecht geregeld
pi_196974056
Hugo is een faalhaas eerste klas en moet zo snel mogelijk aftreden ;)
  zaterdag 26 december 2020 @ 21:59:37 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_196974058
We lopen 1 maand achter. Daar lig ik persoonlijk niet wakker van.
pi_196974106
Is puur spierballenvertoon man van die andere landen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196978070
Kunnen we ieg even aankijken hoe het zit met evt bijwerkingen (en nee ik ben absoluut geen antivaxx wappie, maar ik vind als laatste aansluiten in deze stiekem wel een veilig idee).
  zondag 27 december 2020 @ 00:58:41 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_196978165
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 21:59 schreef Scuidward het volgende:
3000 doden.

quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 00:53 schreef Logician2.0 het volgende:
Kunnen we ieg even aankijken hoe het zit met evt bijwerkingen (en nee ik ben absoluut geen antivaxx wappie, maar ik vind als laatste aansluiten in deze stiekem wel een veilig idee).
Na een maand is daar nog niks bekend over, of het zou wel uit de RCT gekomen zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_196978166
Ach, er zal genoeg van die rommel overblijven om in de vuilbak te mikken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_196978896
die van ons is intelligente vaccinatieprogramma
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  One tough cookie zondag 27 december 2020 @ 02:08:06 #10
169210 liesje1979
pi_196979134
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 21:59 schreef Scuidward het volgende:
Een maand is in deze situatie toch wel echt veel? Vertel het de zorgmedewerkers of de mensen in de horeca, de sportschooleigenaren, mensen die proberen thuis te werken terwijl de kinderen ook thuis zijn en ze ook nog helpen met het thuiswerk.
Hier begonnen ze geloof ik pas met bouwen van locaties toen het vaccin was goedgekeurd, moeten er nog even wat prikkers worden opgeleid en moeten de bijsluiter nog even in het Nederlands vertaald worden. En uiteraard moet er een registratiesysteem worden gemaakt. Maar dat had allemaal toch al lang klaar kunnen staan? Andere landen stonden in de startblokken om te vaccineren, wij stonden in de startblokken om ons klaar te maken om te beginnen met vaccineren.
We hoeven niet altijd het braafste jongetje in de klas te zijn he?
Wellicht had het een klein percentage minder zieken in het zorgpersoneel opgeleverd en zo een klein percentage minder druk op de zorg. Alle beetjes helpen nu, lijkt me?
  zondag 27 december 2020 @ 02:18:11 #11
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_196980047
Ik vind het zo erg niet!
Cindy De Vuyst
pi_196981741
Ik maak me hier ook wel wat zorgen over, het kan natuurlijk niet snel genoeg voorbij zijn.

Wel denk ik dat je deze vergelijking pas echt goed kunt maken na een paar maanden. Haal 1 juno weer van stal, en kijk dan eens hoeveel procent van de mensen zijn ingeënt. Ik vermoed dat het tegen die tijd redelijk gelijk opgaat en dat de leveringen de beperkende factor blijken te zijn.

Uiteindelijk begint de vaccinatiegraad pas mee te spelen als een significant deel van de mensen is ingeënt, een langzame start is dan ook niet zo'n probleem. Als dat maar weer wordt ingehaald.

Tevens vind ik het wel komisch dat de teneur in Nederland in twee weken volledig is omgeslagen wat het vaccin betreft, van "het gaat veel te snel!" naar "het duurt veel te lang!". :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 27 december 2020 @ 09:46:48 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_196981805
De software van de GGD is nog niet af :')
(Un)masking for the greater good.
pi_196982091
Alleen als je geen boterham minder vreet hierom, zal het je jeuken of ze vandaag of in 2023 beginnen.
Uiteindelijk gaat dit voor iedereen een probleem worden, als je maar lang genoeg wacht want ook demense die geen zak geven, gaan het ergens voelen.
Go hard or go home
  zondag 27 december 2020 @ 10:19:02 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_196982322
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 09:46 schreef Celestien het volgende:
De software van de GGD is nog niet af :')
Dat komt natuurlijk ook doordat onze basisschoolleraar die minister van VWS speelt, eerst had bedacht dat de plaatselijke huisarts wel een vaccinatieprogramma voor 17 miljoen Nederlanders in een half jaar tijd kon afdraaien, en pas toen die begonnen te protesteren de GGD de taak gaf.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 27 december 2020 @ 10:46:56 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_196982924
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 10:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat komt natuurlijk ook doordat onze basisschoolleraar die minister van VWS speelt, eerst had bedacht dat de plaatselijke huisarts wel een vaccinatieprogramma voor 17 miljoen Nederlanders in een half jaar tijd kon afdraaien, en pas toen die begonnen te protesteren de GGD de taak gaf.
Ja, het gaat idd een beetje amateuristisch. :{
(Un)masking for the greater good.
pi_196983098
quote:
De 101 jaar oude Edith Kwoizalla uit Halberstadt kreeg zaterdag, op tweede kerstdag, het vaccin toegediend.
Doen ze in Duitsland eerst de 100+ers? :?
  zondag 27 december 2020 @ 11:13:19 #19
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_196983641
Nederland had negen maanden de tijd om het proces zodanig in te richten dat het vaccineren kon beginnen. Ik vraag mij echt af wat Nederland in die tijd heeft gedaan. Ik hoop dat Hugo de Jonge maar een toontje lager zingt.
  zondag 27 december 2020 @ 11:50:43 #20
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_196984981
Allemaal irrelevant, die paar weken maken geen donder uit. Maar als men hiermee vervelende allergische reacties kan voorkomen is het het de late start waard. Dat is de reden waarom ze wachten, ze willen alle uitzondering Len in het systeem zetten, zodat we mensen kunnen wegfilteren die het vaccin niet mogen hebben.

Is natuurlijk geen excuus voor het gebrek aan vooruitziend denken. We zijn in Nederland allergisch voor beslissingen die wellicht verspilling in de hand werken. Terwijl mijn inziens dit in deze situatie niet erg is.

Maar al dat emo gerel, nergens voor nodig. Sowieso zouden mensen hun emoties wel een paar tandjes terug kunnen draaien.
  zondag 27 december 2020 @ 11:51:51 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_196985016
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 11:50 schreef Redcoon het volgende:
Allemaal irrelevant, die paar weken maken geen donder uit. Maar als men hiermee vervelende allergische reacties kan voorkomen is het het de late start waard.
Maken geen donder uit voor wie?
  zondag 27 december 2020 @ 11:54:52 #22
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_196985090
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 11:51 schreef speknek het volgende:

[..]

Maken geen donder uit voor wie?
Sorry, had de post nog aangepast. Het maakt geen werkelijk verschil voor het volledig oplossen van dit probleem, dat gaat sowieso nog vele maanden tot een jaar duren, dan maken een week of twee drie niks uit.
pi_196985744
Maar wij doen het zorgvuldig!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 27 december 2020 @ 12:26:52 #24
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_196986036
quote:
11s.gif Op zondag 27 december 2020 02:08 schreef liesje1979 het volgende:
Wellicht had het een klein percentage minder zieken in het zorgpersoneel opgeleverd en zo een klein percentage minder druk op de zorg. Alle beetjes helpen nu, lijkt me?
Ik was een beetje kort door de bocht. Vanuit het zorgpersoneel geredeneerd kan ik mij inbeelden dat het prettig is om zo snel mogelijk een vaccin te krijgen. De verdere versoepelingen van de maatregelen zoals het laten doorgaan van evenementen en sportwedstrijden enzovoorts lijken mij niet aan te komen op een aantal weken eerder of later vaccineren. Daarbij lijkt mij vooral de vaccinatiegraad belangrijk waarvan ik altijd aannam dat het wel 6+ maanden kon gaan duren.
pi_196986089
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 10:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat komt natuurlijk ook doordat onze basisschoolleraar die minister van VWS speelt,
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Dat iemand met een bachelortitel geen minister kan zijn? Of dat hij gezien zijn achtergrond beter voor het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap zou kunnen werken.

Niet dat ik een Hugo de Jonge fan ben, maar ik zie in zijn opleiding niet meteen een probleem.

quote:
eerst had bedacht dat de plaatselijke huisarts wel een vaccinatieprogramma voor 17 miljoen Nederlanders in een half jaar tijd kon afdraaien, en pas toen die begonnen te protesteren de GGD de taak gaf.
Oja? Bron?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')