Bron: https://www.tubantia.nl/a(...)-het-zwaar~a6ba8bda/quote:Kerst in de Almelose bajes is dit jaar nóg eenzamer: ‘Gevangenen hebben het zwaar’
ALMELO - Een geliefde omhelzen kan al maanden niet. Gevangenen in De Karelskamp hebben het extra zwaar door corona. Geestelijk verzorger Jodie Ras voerde openhartige gesprekken met ze in de Almelose gevangenis. De interviews zijn gebundeld in een boekje: Quarantaine verhalen uit de bajes.
Henk Bouwhuis 25-12-20, 16:20
Alles wordt eraan gedaan om het virus buiten de poort te houden. Nog meer dan normaal is het zwaar beveiligde complex van de penitentiaire inrichting aan de Bornsestraat van de buitenwereld afgesloten.
Bezoek achter plexiglas
Dat houdt in dat lichamelijk contact tussen gedetineerden en hun dierbaren al tijden niet meer mogelijk is. Praten kan wel, op afspraak. Achter plexiglas, dat van vloer tot plafond in de bezoekruimte is aangebracht.
„Voor de jongens is het een drama”, weet Jodie Ras (42), humanistisch geestelijk verzorger in de Karelskamp.
„Sommigen weigeren dat bezoek achter plexiglas.”
7 maanden vrouw niet gezien
De coronamaatregelen hakken er flink in binnen de gevangenismuren, vertelt Ras. „De mannen zitten al vast en binnen. Nu is het isolement nog groter. Laatst vertelde een van hen mij dat hij al zeven maanden zijn vrouw niet had gezien. Dat is verschrikkelijk voor hem. Het maakt het onderhouden van een relatie er niet makkelijker op. Normaal hebben gevangenen een keer per maand recht op bezoek zonder toezicht. Dat is al een tijd niet meer zo.”
Frustraties en depressief
Gedetineerden hebben het daar heel moeilijk mee, merkt de geestelijk verzorger. „Als ik bij ze langs ga op cel uiten ze hun frustratie, omdat ze hun vrouw niet kunnen zien. Ze vertellen dat ze depressief zijn en hun kinderen missen.” Ras biedt een luisterend oor. „Verder kan ik er niet zo veel aan doen.”
Vader-kind-dag
Een keer per maand kunnen gedetineerden van de penitentiaire inrichting Almelo hun kinderen knuffelen. „Dan is er een vader-kind dag. In de gymzaal worden tafeltjes neergezet. Kinderen mogen twee uur hun vader zien.” Ook biedt de gevangenis de mogelijkheid tot beeldbellen.
‘Als ratten in de val’
Niet alle gevangenen blijken overigens ‘moeite’ te hebben met de strikte coronaregels. Ras: „Er zijn jongens die zeggen: ik zit hier juist veilig, want ik ben beschermd. Anderen zijn bang dat het virus binnen toch toeslaat en ze het niet overleven. Ze voelen zich als ratten in de val.”
Quarantaineverhalen
Corona speelt ook een prominente rol in het boek Quarantaineverhalen uit de bajes, dat Ras schreef. Het is een bundeling van dertien interviews met gedetineerden en enkele bewaarders. Levensverhalen. „Ik heb ze geschreven om de mannen een stem te geven. Daarbij was ik zelf ook nieuwsgierig wat er schuil gaat achter hun pantser.”
Ras beschrijft ook hoe de mannen op het verkeerde pad zijn geraakt. „Door de voorgeschiedenis van een delict te schetsen; de context waarin het is gepleegd. Maar zeker ook de keuzes die de gedetineerde heeft gemaakt.”
Niet zo zwart-wit
Ras benadrukt daarbij dat zij niets wil goed praten. „Ik wil de jongens niet uit de wind houden. Want ze zijn natuurlijk schuldig. En het is heel goed dat er een strafsysteem is. Begrijp ook dat slachtoffers weinig meelijden hebben. Maar het is minder zwart-wit dan de meesten denken. Omstandigheden spelen vaak een grote rol.”
Trauma en drugs
Ras noemt als voorbeeld een gevangene die opgroeide in kindertehuizen. „Daar waren allerlei misstanden. De jongen had een trauma en verhardde. Om de pijn te verdoven ging hij drugs gebruiken. Hij gleed steeds verder af en werd crimineel. Nogmaals, de jongen is zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Maar als je de context weet, ga je er anders naar kijken.”
Openhartige verhalen
Sommige geïnterviewden hebben heel wat op hun kerfstok. Zijn veroordeeld voor een levensdelict of een zedenmisdrijf. Het kostte Ras, naar eigen zeggen, niet veel moeite ze over te halen hun verhaal te doen. Op openhartige wijze. „Ze wilden zich graag bloot geven. Ook omdat ze wisten dat het anoniem zou blijven. Dat gaf hen de vrijheid om te vertellen.”
Boekje mee als gevangene vrijkomt
Tien gedetineerden en drie bewaarders worden in het boekje opgevoerd. „Als ze vrij komen krijgen ze een exemplaar mee”, vertelt Ras. Het boekje wordt niet binnen de gevangenisuren verspreid. „Een van de geïnterviewden is een zedendelinquent, die nog altijd vast zit. Die moet beschermd worden. Als bepaalde mannen de kans krijgen, gaat hij tussen zes planken naar buiten.”
Sinds vier jaar werkt Jodie Ras als geestelijk verzorger in de pi Almelo. „Een fascinerende wereld van tralies, testosteron, tatoeages, grote spierbundels en criminaliteit”, omschrijft ze. Ras zegt zich er veilig te voelen. „Er is kundig personeel en ik sta mijn vrouwtje.”
Ik neem toch aan dat er ook gevangen zijn in rolstoelen deze zijn dus dubbel zo zieligquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:06 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Ik zou zo ruilen met ze.
Liever tijdelijk vast tussen 4 muren dan een leven lang vast zitten in een kapot lichaam.
Die gevangenen krijgen een wielklem als extra strafquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:07 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat er ook gevangen zijn in rolstoelen deze zijn dus dubbel zo zielig
Dubbel zo zielig zou ik niet zeggen. Eerder dubbel zo dom, je gaat toch niet de crimineel uithangen in een rolstoel. Dat is zo handig in het ontlopen van de politie om maar iets te noemen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:07 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
Ik neem toch aan dat er ook gevangen zijn in rolstoelen deze zijn dus dubbel zo zielig
Met 1 druk op een knop is mijn wiel er af en vervangen door een ander zonder wielklem.quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die gevangenen krijgen een wielklem als extra straf
quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:09 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Dubbel zo zielig zou ik niet zeggen. Eerder dubbel zo dom, je gaat toch niet de crimineel uithangen in een rolstoel. Dat is zo handig in het ontlopen van de politie om maar iets te noemen.
[..]
Met 1 druk op een knop is mijn wiel er af en vervangen door een ander zonder wielklem.![]()
quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:09 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
[..]
Dubbel zo zielig zou ik niet zeggen. Eerder dubbel zo dom, je gaat toch niet de crimineel uithangen in een rolstoel. Dat is zo handig in het ontlopen van de politie om maar iets te noemen.
[..]
Met 1 druk op een knop is mijn wiel er af en vervangen door een ander zonder wielklem.![]()
Gewoon te achterlijk dit. Die rolstoel is sowieso niet snel genoeg om een lopend mens te volgen, dus veel raak schieten had hij niet gedaan. Als iemand hem van achter had benaderd was hij zo zijn wapen kwijt.quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:12 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
De vindingrijkheid is blijkbaar groot bij rolstoel criminelen
het "in Nederland is het net een hotel" argumentquote:Op zaterdag 26 december 2020 07:57 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die klagen over jilla, terwijl ze in Nederland vast zitten. :’) Hoe dan?
Proestquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:12 schreef Lowkeyz het volgende:
[..]
De vindingrijkheid is blijkbaar groot bij rolstoel criminelen
quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:46 schreef Dven het volgende:
Ah, de te verwachten reacties zijn alweee geplaatst. Dat gevangenen omdat ze crimineel zijn direct alle menselijkheid, gevoel en emoties verloren zijn. Let ook goed op het demoniseren van iedere gevangene: "jullie slachtoffers" en "denk je gewoon even een moord te plegen".
Knap om enkel dat je botte kop maar in te hebben gekregen terwijl de verschillende nuances nota bene in het artikel duidelijk weergeven en zelfs uitgelegd worden zonder dat daarbij aangegeven wordt dat men een gevangene zogenaamd zielig zou moeten vinden.
Nergens wordt gesteld dat er geen straf verdiend is. Dat is ook op geen enkele wijze de essentie van artikel noch boek. Wat niet betekent dat een gevangene geen grijntje menselijkheid in zich heeft, iets dat juist in een crisis als deze ook wat duidelijker naar voren komt.
Maar goed, de toon werd ook al expres door TS in de TT al gezet.
Ik ben dan ook alles behalve verbaasd dat een halve tamme als jij direct zonder enige duiding of gebruikmakend van ook maar een enkele volzin er bovenop duikt daar heb je in je carrière op FOK! vooralsnog nog zelden -om maar geen nooit te hoeven zeggen- last van gehad.quote:
Viesmadquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:53 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik ben dan ook alles behalve verbaasd dat een halve tamme als jij direct zonder enige duiding of gebruikmakend van ook maar een enkele volzin er bovenop duikt daar heb je in je carrière op FOK! vooralsnog nog zelden -om maar geen nooit te hoeven zeggen- last van gehad.
Hoi linkse boomknuffelaar!quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:46 schreef Dven het volgende:
Ah, de te verwachten reacties zijn alweee geplaatst. Dat gevangenen omdat ze crimineel zijn direct alle menselijkheid, gevoel en emoties verloren zijn. Let ook goed op het demoniseren van iedere gevangene: "jullie slachtoffers" en "denk je gewoon even een moord te plegen".
Knap om enkel dat je botte kop maar in te hebben gekregen terwijl de verschillende nuances nota bene in het artikel duidelijk weergeven en zelfs uitgelegd worden zonder dat daarbij aangegeven wordt dat men een gevangene zogenaamd zielig zou moeten vinden.
Nergens wordt gesteld dat er geen straf verdiend is. Dat is ook op geen enkele wijze de essentie van artikel noch boek. Wat niet betekent dat een gevangene geen grijntje menselijkheid in zich heeft, iets dat juist in een crisis als deze ook wat duidelijker naar voren komt.
Ik hoorde dat ze in de gevangenis nog steeds geen ps5 hebben, mensonterendquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:46 schreef Dven het volgende:
Zet jezelf toch niet zo voor lul manquote:Op zaterdag 26 december 2020 09:02 schreef Dven het volgende:
Altijd fraai wanneer posts zichzelf binnen no time bewijzen maar goed, dat is hier dan ook kinderspel
U mad bro?quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:02 schreef Dven het volgende:
Altijd fraai wanneer posts zichzelf binnen no time bewijzen maar goed, dat is hier dan ook kinderspel
Precies. Die criminelen hebben geen recht van spreken, aangezien ze doof waren, voor mensen die geen krachtig lichaam hadden.quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:06 schreef Rolstoelvandaal het volgende:
Ik zou zo ruilen met ze.
Liever tijdelijk vast tussen 4 muren dan een leven lang vast zitten in een kapot lichaam.
Kap eens even met dat ietwat genuanceerde en meer realistische beeldquote:Op zaterdag 26 december 2020 08:46 schreef Dven het volgende:
Als je een oprechte dialoog wil moet je misschien wat minder hoog van de toren blazen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:02 schreef Dven het volgende:
Net een hotel is wat overdreven, maar in vergelijking met andere landen is het behoorlijk humaan en veilig.quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:36 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
het "in Nederland is het net een hotel" argument
Dan kan het nog wel eenzaam zijn.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:07 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Net een hotel is wat overdreven, maar in vergelijking met andere landen is het behoorlijk humaan en veilig.
Qua privacy richting medegedetineerden ook nog wel, alleen het overdreven gevisiteer kan wel wat minder, dat is behoorlijk vernederend.
Maar wel nodig, aangezien er nog steeds erg veel naar binnen wordt gesmokkeld.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:07 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Net een hotel is wat overdreven, maar in vergelijking met andere landen is het behoorlijk humaan en veilig.
Qua privacy richting medegedetineerden ook nog wel, alleen het overdreven gevisiteer kan wel wat minder, dat is behoorlijk vernederend.
En hoe zou het met de slachtoffers van de door jou zelf betitelde 'slachtoffers' gaan, denk je?quote:Op zaterdag 26 december 2020 08:46 schreef Dven het volgende:
De slachtoffers van de criminelen zijn ook eenzaam. De criminelen hebben dus geen recht van spreken, aangezien zij doof waren voor de mensen zonder krachtig lichaam.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:19 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Dan kan het nog wel eenzaam zijn.
Ik ga ze nergens verdedigen verder de gevangenen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:43 schreef torentje het volgende:
[..]
De slachtoffers van de criminelen zijn ook eenzaam. De criminelen hebben dus geen recht van spreken, aangezien zij doof waren voor de mensen zonder krachtig lichaam.
De door mij zelf bedachte titel? Misschien het topic nog eens doornemen voor je dit soort quatsch roept. Overigens is 'genoegdoening voor slachtoffers' in mijn ogen inderdaad van ondergeschikt belang omdat het meetbaar noch rationeel is. Wanneer ik jou vermoord en jouw nabestaanden vonden jou maar een kutwijf dan kom ik er stukken beter vanaf dan wanneer ik jouw schat van een buurmeisje om het leven help. Zo werkt het in het strafrecht (gelukkig) niet. Uitspraak, schadevergoeding, slachtofferhulp, mediatie en compensatie zijn binnen het strafrecht allemaal onderdeel van het verwerkingsproces voor een slachtofferquote:Op zaterdag 26 december 2020 10:37 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
En hoe zou het met de slachtoffers van de door jou zelf betitelde 'slachtoffers' gaan, denk je?
Maakt dit jou ook maar iets uit?
En om dan te beweren dat gevangenen, die onschuldige mensen zeer slecht behandeld hebben (in wat voor vorm dan ook: lichamelijk, emotioneel, eigendommen, of een combi van), dat zij menselijk zijn en emoties hebben??? Nou, nee... (ja, vooral gericht op zichzelf uiteraard, dan wel...)
Wat een slap gelul vanuit de onderbuik zeg.quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:19 schreef Dven het volgende:
[..]
De door mij zelf bedachte titel? Misschien het topic nog eens doornemen voor je dit soort quatsch roept. Overigens is 'genoegdoening voor slachtoffers' in mijn ogen inderdaad van ondergeschikt belang omdat het meetbaar noch rationeel is. Wanneer ik jou vermoord en jouw nabestaanden vonden jou maar een kutwijf dan kom ik er stukken beter vanaf dan wanneer ik jouw schat van een buurmeisje om het leven help. Zo werkt het in het strafrecht (gelukkig) niet. Uitspraak, schadevergoeding, slachtofferhulp, mediatie en compensatie zijn binnen het strafrecht allemaal onderdeel van het verwerkingsproces voor een slachtoffer
Waarbij ook jij voor het gemak er maar vanuit gaat dat de bak volledig gevuld is met mensen die andere mensen 'zeer slecht behandeld hebben' en een spoor van emotionele vernielingen achter zich hebben gelaten. Stigmatiserend en vooral retorisch gelul voor de bühne om een enigszins failliete mening kracht bij te zetten. Het demoniseren van anderen om je wat gemakkelijker aan de waarheid te kunnen onttrekken dat niet iedere janlul die in een gevangenis opgesloten zit een verschrikkelijk onmens is dat maar gewoon zo schandalig mogelijk dient weg te kwijnen.
Er is een reden dat rehabilitatie van en begeleiding voor gevangenen in de meest ontwikkelde landen een belangrijk onderdeel van het juridisch proces is. Het zorgt er namelijk voor dat jouw wens tot wraak uiteindelijk niet leidt tot nog meer schade op het moment dat de gestrafte vrijkomt en een gebroken mens voor nog meer slachtoffers zorgt.
HeT iS hIeR nEt EeN HoTeL1!quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:09 schreef JannekeC5 het volgende:
Een gevangenis hier is net een hotel, het moet hier wat soberder/strenger worden, slachtoffers krijgen hier levenslang ipv de daders.
Nou, zeg dat...quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Wat een slap gelul vanuit de onderbuik zeg.
Tsjemig, het is je gewoon bijna gelukt om een hele volzin uit je toetsenbord geramd gekregen. De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:21 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Wat een slap gelul vanuit de onderbuik zeg.
Leuk! Deze act van jou al een hele tijd niet meer voorbij zien komen. Dat hoop ik in 2021 vaker te kunnen zien.quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:23 schreef Mortaxx het volgende:
Misschien kunnen we ze uitzetten maar Bulgarije. Daar is alles beter.
Lol mad😂quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Tsjemig, het is je gewoon bijna gelukt om een hele volzin uit je toetsenbord geramd gekregen. De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.
quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Tsjemig, het is je gewoon bijna gelukt om een hele volzin uit je toetsenbord geramd gekregen. De wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit.
Chill bro, het is kerst en maar internet. Maak je niet zo druk lolquote:Op zaterdag 26 december 2020 11:24 schreef Dven het volgende:
[..]
HeT iS hIeR nEt EeN HoTeL1!
Goed, wanneer iemand die mening toegedaan is dan weet je in ieder geval zeker dat er niets zinnigs meer uit zal komen. Tip: Bezoek eens een open dag van het DJI.
Ik zou dat weleens willen bezoeken, maar dan wil ik wel dat men tijdens het bezoek, de monden van de criminelen dichtplakt met tape. Zodat er geen verbale drek meer te horen is, van dat doof volk in die inrichtingen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 11:24 schreef Dven het volgende:
[..]
HeT iS hIeR nEt EeN HoTeL1!
Goed, wanneer iemand die mening toegedaan is dan weet je in ieder geval zeker dat er niets zinnigs meer uit zal komen. Tip: Bezoek eens een open dag van het DJI.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |