abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196917351
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 04:51 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Je weet dat het illegaal is om als agent om op een vluchtende verdachte te schieten die geen gevaar voor je is?
Oh ? Verkoop geen onzin aub.

quote:
Wanneer mag een politieagent schieten?

Een agent mag schieten om iemand aan te houden die van een ernstig feit verdacht wordt, zoals bijvoorbeeld een gewapende overval of een (poging) doodslag of moord. Agenten leren om op de benen van een verdachte te schieten, het zogenaamde aanhoudingsvuur. Soms is de situatie zo ernstig dat er levensgevaar dreigt voor omstanders en/of de agent zelf. Dan is er sprake van noodweer en mag de agent niet alleen gelijk schieten, maar ook op het bovenlichaam van de verdachte richten in plaats van op de benen.
https://www.politie.nl/th(...)de%20aanhoudingsvuur.
pi_196917372
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 04:59 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Oh ? Verkoop geen onzin aub.
[..]

https://www.politie.nl/th(...)de%20aanhoudingsvuur.
Lees je zelf wel eens wat je plaatst? :D Ik zeg toch duidelijk als er geen directe gevaar is mag je niet schieten, jij geeft me voorbeelden waar wel directe gevaar is :')
pi_196917381
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 05:09 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Lees je zelf wel eens wat je plaatst? :D Ik zeg toch duidelijk als er geen directe gevaar is mag je niet schieten, jij geeft me voorbeelden waar wel directe gevaar is :')
Ik lees het ja. Jij ook ?

(Vluchtende) Verdachte zijn van een ernstig delict en een direct gevaar voor een agent of omgeving zijn is niet hetzelfde.

Een (vluchtende) verdachte van een ernstig delict mogen ze in de benen schieten om aan te houden of deze nu een direct gevaar vormt voor de agent of omstanders of niet.

Een verdachte die een direct gevaar vormt voor de agent of omstanders mogen ze gelijk in de romp schieten.

Lees het nog eens rustig na.

quote:
Wanneer mag een politieagent schieten?

Een agent mag schieten om iemand aan te houden die van een ernstig feit verdacht wordt, zoals bijvoorbeeld een gewapende overval of een (poging) doodslag of moord. Agenten leren om op de benen van een verdachte te schieten, het zogenaamde aanhoudingsvuur. Soms is de situatie zo ernstig dat er levensgevaar dreigt voor omstanders en/of de agent zelf. Dan is er sprake van noodweer en mag de agent niet alleen gelijk schieten, maar ook op het bovenlichaam van de verdachte richten in plaats van op de benen.
Kom anders eens met bron die je bewering ondersteund.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sjemmert op 24-12-2020 05:25:18 ]
pi_196917493
Artikel 7 Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren


quote:
1 Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:

a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken;

b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf

1°. waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld, en

2°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer, of

3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.


c. tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;

d. tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van de minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in gesloten verband onder leiding van een meerdere optreedt.

2 Het gebruik van het vuurwapen in de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, is slechts geoorloofd tegen personen en vervoermiddelen waarin of waarop zich personen bevinden.

3 In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt van het vuurwapen geen gebruik gemaakt, indien de identiteit van de aan te houden persoon bekend is en redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het uitstel van de aanhouding geen onaanvaardbaar te achten gevaar voor de rechtsorde met zich brengt.

4 Onder het plegen van een misdrijf, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2017-01-01

Zo en nou ben ik er wel een beetje klaar mee. :W
pi_196918430
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 03:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En wat is normaal en wie bepaalt dat?
Jij hebt dus veel liever debiliteit?
  donderdag 24 december 2020 @ 08:14:51 #131
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_196918637
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 03:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En wat is normaal en wie bepaalt dat?
Vind jij moordaanslagen op politie-agenten en hulpverleners normaal dan? :r
pi_196918675
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 03:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En wat is normaal en wie bepaalt dat?
Sinds wanneer ben je te dom om dat zelf te bedenken ?
pi_196918903
Wát is dit voor campagne? Ze komen woonkamers controleren, ze gaan schieten.

Alsof er even wat angst aangepraat moet worden.
pi_196918923
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:44 schreef Scrummie het volgende:
Wát is dit voor campagne? Ze komen woonkamers controleren, ze gaan schieten.

Alsof er even wat angst aangepraat moet worden.
Sprake van een avondklok..

Het is wel duidelijk wie de nazi's zijn tegenwoordig.
  donderdag 24 december 2020 @ 08:52:18 #135
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_196918994
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:44 schreef Scrummie het volgende:
Wát is dit voor campagne? Ze komen woonkamers controleren, ze gaan schieten.

Alsof er even wat angst aangepraat moet worden.
Bij 10+ mensen gooien ze preventief een handgranaat naar binnen *O*
En Hans heeft ze Flammenwerfer ook paraat voor naar buiten vluchtende mensen.
Ordnung muss sein.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196919075
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:44 schreef Scrummie het volgende:
Wát is dit voor campagne? Ze komen woonkamers controleren, ze gaan schieten.

Alsof er even wat angst aangepraat moet worden.
Heb jij dan veel liever dat de debiliteit blijft bestaan? Luister jij dan veel liever naar debielen dan naar normale mensen?
pi_196919181
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:59 schreef torentje het volgende:

[..]

Heb jij dan veel liever dat de debiliteit blijft bestaan? Luister jij dan veel liever naar debielen dan naar normale mensen?
:?

Hoe kom je in hemelsnaam bij zo'n reactie?
  donderdag 24 december 2020 @ 09:11:26 #138
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_196919219
quote:
We hebben het over cobra's met de kracht van een handgranaat
Verstand van wapens heeft ie alvast niet. Weet ie wel waar de trekker zit op z'n dienstwapen?
  donderdag 24 december 2020 @ 09:30:49 #139
3542 Gia
User under construction
pi_196919483
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:44 schreef Scrummie het volgende:
Wát is dit voor campagne? Ze komen woonkamers controleren, ze gaan schieten.

Alsof er even wat angst aangepraat moet worden.
Ze komen niet random woonkamers controleren, en ze schieten ook echt niet op een willekeurige voorbijganger op straat.

Ze gaan op meldingen af van te drukke feestjes met mogelijk overlast en kunnen dan controleren. Dan nog gaan ze niet direct beboeten, maar sommeren het teveel aan mensen te vertrekken. Volgt daaruit agressie tegen de politie dan kan het spannend worden.

Ook treden ze op tegen vuurwerk afsteken. Vermoed dat dit wel direct beboet wordt, en terecht. En ook dan geen agressie tegen de politie.
pi_196919517
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze komen niet random woonkamers controleren, en ze schieten ook echt niet op een willekeurige voorbijganger op straat.

Ze gaan op meldingen af van te drukke feestjes met mogelijk overlast en kunnen dan controleren. Dan nog gaan ze niet direct beboeten, maar sommeren het teveel aan mensen te vertrekken. Volgt daaruit agressie tegen de politie dan kan het spannend worden.

Ook treden ze op tegen vuurwerk afsteken. Vermoed dat dit wel direct beboet wordt, en terecht. En ook dan geen agressie tegen de politie.
Joh.
pi_196919553
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze komen niet random woonkamers controleren, en ze schieten ook echt niet op een willekeurige voorbijganger op straat.
Weet je dat wel zeker?
  donderdag 24 december 2020 @ 09:37:21 #142
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196919556
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze komen niet random woonkamers controleren, en ze schieten ook echt niet op een willekeurige voorbijganger op straat.

Ze gaan op meldingen af van te drukke feestjes met mogelijk overlast en kunnen dan controleren. Dan nog gaan ze niet direct beboeten, maar sommeren het teveel aan mensen te vertrekken. Volgt daaruit agressie tegen de politie dan kan het spannend worden.

Ook treden ze op tegen vuurwerk afsteken. Vermoed dat dit wel direct beboet wordt, en terecht. En ook dan geen agressie tegen de politie.
Ja, of als er echt sprake is van overlast, dan zet je gewoon de muziek uit en kan je verder mee kerst vieren.
Ze hebben verder geen enkel recht mensen weg te sturen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196919572
Mensen die vuurwerk naar hulpverleners gooien neerschieten, goed plan👍
  donderdag 24 december 2020 @ 09:45:06 #144
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_196919637
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 22:58 schreef Blackst4r het volgende:
Ja? Ook als ze getint zijn?
Mijn eerste gedachte helaas. Allemaal stoere praat, maar echt niet dat er in Schilderswijk of Kanaleneiland zal worden gehandhaafd. :{
Godfather Bodybuilding topic reeks
  donderdag 24 december 2020 @ 09:50:33 #145
3542 Gia
User under construction
pi_196919695
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:36 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

Weet je dat wel zeker?
Als het druk en gezellig klinkt, kunnen ze een vermoeden hebben van teveel mensen.
Ze zullen niet ergens zomaar aanbellen waar niets te zien of te horen is. Dat weet ik vrij zeker.
  donderdag 24 december 2020 @ 09:52:32 #146
3542 Gia
User under construction
pi_196919720
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:37 schreef Drekkoning het volgende:

Ja, of als er echt sprake is van overlast, dan zet je gewoon de muziek uit en kan je verder mee kerst vieren.
Ze hebben verder geen enkel recht mensen weg te sturen.
Dat laatste ben ik niet zeker van.
Maar we gaan het zien in de berichten.
  donderdag 24 december 2020 @ 09:57:46 #147
3542 Gia
User under construction
pi_196919786
quote:
Handhaaft de politie ook achter de voordeur?
We doen een beroep op iedereen om de komende tijd het dringende advies van de overheid op te volgen. Zo kunnen we met elkaar de verspreiding van het virus doen afnemen of stoppen. Het aantal bezoekers dat we thuis (binnen en buiten) ontvangen is op dit moment 2 personen per dag, exclusief kinderen onder de 13 jaar. Voor 24, 25 en 26 december geldt een max van 3 personen.
Als een samenkomst leidt tot overlast voor de buren of omgeving, of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden. We mogen alleen een woning binnentreden als we een machtiging tot binnentreden hebben, die is afgegeven door een hulpofficier van justitie. Net zoals dat vroeger was. Bijvoorbeeld bij herhaaldelijk overlastgevend gedrag.
Dat dikgedrukte is met de huidige pandemie al gauw het geval, natuurlijk.
  donderdag 24 december 2020 @ 10:06:20 #148
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196919905
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 03:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En wat is normaal en wie bepaalt dat?
Niet gaan wegrennen als de politie vraagt te blijven staan bijvoorbeeld.
pi_196919924
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:08 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:?

Hoe kom je in hemelsnaam bij zo'n reactie?
Omdat het leek alsof jij tegen hard optreden van de politie bent.
  donderdag 24 december 2020 @ 10:09:48 #150
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_196919947
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 09:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat dikgedrukte is met de huidige pandemie al gauw het geval, natuurlijk.
Tijdens de pandemie hebben agenten dat inderdaad zo uitgelegd, maar van een direct gevaar, zoals bedoeld in het artikel is geenszins sprake en ze hebben dus wel degelijk een machtiging tot binnentreden nodig. Bovendien is het overtreden van het advies qua groepsgrootte binnenshuis ook helemaal geen delict, dus er valt sowieso niks te handhaven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')