abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196899087
quote:
Veteraan: Nederlandse militairen doodden burgers in Uruzgan

Defensie gaat met een oud-militair in gesprek over een mogelijk onrechtmatige beschieting in 2007 in de Afghaanse provincie Uruzgan, meldt Trouw. De veteraan zegt tegen de krant dat bij een beschieting van huizen mogelijk burgerdoden zijn gevallen.

Defensie noemt het verhaal 'zeer ernstig'. Het ministerie wijst er in de krant wel op dat de veteraan getraumatiseerd terugkwam uit Afghanistan en dat de ex-militair zich het incident mogelijk helemaal of voor een deel heeft ingebeeld.

De beschieting zou zich medio 2007 hebben afgespeeld in de Chora-vallei, waar oud-militair Servie Hölzken diende als pantsergenist. Hij en zijn kompanen gingen mee met patrouilles om geïmproviseerde bermbommen op te sporen.
https://nos.nl/artikel/23(...)gers-in-uruzgan.html

Tijd voor wéér een commissie en een onderste steen die boven moet komen. Wel fijn dat men er bij defensie direct op wijst, vóór men de betrokken militair gesproken heeft, dat het ook (deels) ingebeeld kan zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2020 11:18:30 ]
pi_196899138
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Als je dit een probleem vind moet je niet meedoen aan missies in die klotelanden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_196899222
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:20 schreef Hathor het volgende:
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Als je dit een probleem vind moet je niet meedoen aan missies in die klotelanden.
Heb je het artikel überhaupt gelezen?
pi_196899399
Benieuwd naar de mening van de vaste gasten in DEF. Weet niet direct wat ik er van moet vinden na lezing artikel.
pi_196899414
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:25 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Heb je het artikel überhaupt gelezen?
Mijn papa had ook gereageerd op de oproep van de trouw journalist, maar zijn brief en die van honderden anderen was niet interessant genoeg om te publiceren blijkbaar. Er is een reden dat defensie zegt dat deze persoon het zich heeft kunnen inbeelden. Al is het wellicht niet handig om het zo te zeggen voor een publiek die het hele jaar niet aan defensie heeft gedacht tot er weer wat te zeiken is.
  woensdag 23 december 2020 @ 11:38:29 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196899440
Sta hier nogal ambivalent in; in elke oorlog gebeuren zaken die niet door de beugel kunnen. Maar dit;
quote:
Nadat de officier via de portofoons de vermeende Talibanstrijders over het mitrailleurvuur had horen praten en er uit het tweede huis mensen kwamen rennen, kreeg Hölzken de opdracht om op hen te schieten. "Ik ben ervan overtuigd dat we burgers hebben doodgeschoten", zegt hij.

Tijdens het incident kwam er volgens de ex-militair geen geweervuur van de andere kant. Ook zou hij hebben gemeld dat hij geen wapens had gezien.
Moet absoluut onderzocht worden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196899619
quote:
Veteraan: Nederlandse militairen doodden burgers in Uruzgan

Defensie gaat met een oud-militair in gesprek over een mogelijk onrechtmatige beschieting in 2007 in de Afghaanse provincie Uruzgan, meldt Trouw. De veteraan zegt tegen de krant dat bij een beschieting van huizen mogelijk burgerdoden zijn gevallen.

Defensie noemt het verhaal 'zeer ernstig'. Het ministerie wijst er in de krant wel op dat de veteraan getraumatiseerd terugkwam uit Afghanistan en dat de ex-militair zich het incident mogelijk helemaal of voor een deel heeft ingebeeld.

De beschieting zou zich medio 2007 hebben afgespeeld in de Chora-vallei, waar oud-militair Servie Hölzken diende als pantsergenist. Hij en zijn kompanen gingen mee met patrouilles om geïmproviseerde bermbommen op te sporen.

Onderschept walkietalkieverkeer

Volgens de veteraan reed zijn eenheid op een avond langs bewoond gebied, toen zijn commandant met een scanner mogelijk walkietalkieverkeer van de Taliban onderschepte. Hölzken kreeg naar eigen zeggen daarna opdracht om met een zware mitrailleur op twee huizen te schieten, om te zien of er werd gereageerd.

Nadat de officier via de portofoons de vermeende Talibanstrijders over het mitrailleurvuur had horen praten en er uit het tweede huis mensen kwamen rennen, kreeg Hölzken de opdracht om op hen te schieten. "Ik ben ervan overtuigd dat we burgers hebben doodgeschoten", zegt hij.

Tijdens het incident kwam er volgens de ex-militair geen geweervuur van de andere kant. Ook zou hij hebben gemeld dat hij geen wapens had gezien.

"Ik denk dat we er wel vijf, zes kistjes munitie doorheen hebben gejaagd", zegt Hölzken in Trouw. "We vuurden totdat we geen beweging meer zagen." Hij noemt de beschieting "niet te rechtvaardigen". "We hadden alleen dat walkietalkieverkeer."

Een toenmalige kameraad van Hölzken, die niet met naam in Trouw wordt genoemd, bevestigt een groot deel van zijn relaas.

Nederlandse militairen waren van 2006 tot 2010 in Uruzgan, na een verzoek van de NAVO om bij te dragen aan de wederopbouw van het land. Een overgrote meerderheid van de Kamer stemde in met de missie. De thuisbasis voor de Task Force Uruzgan was Kamp Holland, niet ver van de hoofdstad Tarin Kowt.

In de zomer van 2007 was de spanning in het gebied rond de plaats Chora flink opgelopen. In juni stonden Nederlanders en hun bondgenoten tegenover honderden Talibanstrijders in de Slag bij Chora. Daarbij vielen tientallen burgerdoden. Toenmalig defensieminister Van Middelkoop sprak van "het grootste militaire treffen in de Nederlandse krijgsgeschiedenis sinds de Korea-oorlog".

In totaal kwamen bij de missie in Afghanistan 24 Nederlandse militairen om het leven. De besluitvorming over de verlenging van de missie leidde in 2010 tot de val van het vierde kabinet-Balkenende.
Meldpunt en commissie

Defensie zegt geschrokken te zijn van het verhaal. Een woordvoerder benadrukt dat het departement in de archieven niets is tegengekomen van een incident dat lijkt op dat wat Hölzken beschrijft. "Misschien is het wel gebeurd, maar wij kunnen het niet vinden."

Het departement heeft het Openbaar Ministerie gevraagd te bekijken of er sprake is van strafbare feiten. Daarnaast overweegt het ministerie om een meldpunt en een onafhankelijke commissie in te stellen. Bij die commissie zouden voormalig militairen mogelijk onrechtmatig gedrag uit het verleden in vertrouwen kunnen melden.

"Veteranen kunnen altijd melding doen van misstanden, maar we willen de drempel zo laag mogelijk maken. Er was al een meldpunt in verband met de inventarisatie van Australische misstanden", aldus Mike Bos, kolonel en defensiewoordvoerder, in het NOS Radio 1 Journaal.
Veel gelijkenissen

Bos verwijst naar leden van speciale eenheden van het Australische leger die tijdens hun dienst in Afghanistan 39 burgers en gevangenen hebben omgebracht. De misstanden kwamen naar voren uit het Brereton-onderzoek onderzoek dat in november werd gepubliceerd. In dat rapport zijn 23 incidenten onderzocht die voornamelijk in Uruzgan hebben plaatsgevonden. Enkele incidenten vonden plaats in 2009 en 2010, maar het merendeel gebeurde tussen 2012 en 2013.

Het Nederlandse ministerie van Defensie liet in reactie op dit rapport weten dat er geen Nederlanders betrokken waren bij het ombrengen van burgers en gevangenen door Australiërs in Afghanistan.

Defensie gaat dus praten met de veteraan. Mike Bos: "We hebben het OM vrij snel ingeschakeld. Zij hebben ook geadviseerd: ga in gesprek met de veteraan. Dat gaan we nu eerst doen en we zullen het OM van de uitkomst van dat gesprek op de hoogte brengen."

"Wat het moeilijk maakt voor ons, is dat we geen rapport kunnen vinden dat zijn verhaal een-op-een beschrijft", aldus Bos. "Ook al wordt zijn verhaal bevestigd door een collega, er wordt altijd rapport opgemaakt. We hebben wel een ander rapport gevonden met veel gelijkenissen met zijn verhaal. Daarom gaan we in gesprek met de veteraan, om dit gerichter te kunnen onderzoeken."
Het hele artikel voor het gemak.

Goed dat defensie gelijk serieus onderzoekt of er maar iets van waarheid in deze beweringen schuilt en het OM meteen erbij betrokken bij heeft om te kijken of er sprake is geweest van strafbare feiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door rutger05 op 23-12-2020 11:57:35 ]
pi_196899718
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:38 schreef thedeedster het volgende:
Sta hier nogal ambivalent in; in elke oorlog gebeuren zaken die niet door de beugel kunnen. Maar dit;
[..]

Moet absoluut onderzocht worden.
Eens.
pi_196900097
Wat een shitzooi. Misschien maakt iets meer informatie het begrijpelijker.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Chora

https://cdn.prod.elseone.nl/uploads/2018/06/Chora.pdf
.
pi_196900122
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 11:36 schreef bamibij het volgende:
Benieuwd naar de mening van de vaste gasten in DEF. Weet niet direct wat ik er van moet vinden na lezing artikel.
Vooralsnog plaats ik nogal wat vraagtekens bij dit verhaal. En ik lees dat er ook verwezen wordt naar die Nikko Norte, dat is nmm helemaal een fantast met zijn onzin verhalen.
  woensdag 23 december 2020 @ 18:07:24 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196907135
twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196907226
Ik kan me de reactie nog herinneren van de vader en de dorpsgenoten van die Afghaanse kelensnijder in Frankrijk, die kreeg daar zo'n beetje een heldenstatus door zijn actie. Sorry dat ik totaal geen empathie heb voor wat voor ellende dit volk overkomt.
  woensdag 23 december 2020 @ 18:18:02 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_196907276
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 18:15 schreef Hathor het volgende:
Ik kan me de reactie nog herinneren van de vader en de dorpsgenoten van die Afghaanse kelensnijder in Frankrijk, die kreeg daar zo'n beetje een heldenstatus door zijn actie. Sorry dat ik totaal geen empathie heb voor wat voor ellende dit volk overkomt.
Met deze zelfde redenatie kun je de aanslagen van 9/11 goedpraten natuurlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 23 december 2020 @ 19:42:40 #14
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_196909092
Als dit soort dingen worden gemeld moet je dat onderzoeken.
pi_196909460
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 12:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vooralsnog plaats ik nogal wat vraagtekens bij dit verhaal. En ik lees dat er ook verwezen wordt naar die Nikko Norte, dat is nmm helemaal een fantast met zijn onzin verhalen.
Dit. Ik ben lid van een aantal FB groepen van isaf veteranen en er worden behoorlijke gaten geschoten in zijn verhaal.
Als ik me niet vergis zijn ook alle acties waarbij geschoten is bekeken door t OM. Als er wat aan de hand geweest was, was dat echt wel eerder naar buiten gekomen.

Daarnaast is die verslaggever, Arjan vd Ziel, nou niet bepaald pro Defensie...

ik vraag me verder wel af of mensen nou echt denken dat er daar alleen maar wat rond gereden werd ofzo. Of dat oorlog alleen word uitgevochten in heel duidelijke zwart/wit scenarios.
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 19:58:12 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196909500
klinkt als een gevalletje fog of war
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196909539
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 19:42 schreef detaris het volgende:
Als dit soort dingen worden gemeld moet je dat onderzoeken.
Waarom moet dat dan via een sensatieartikel in de krant(en 13jaar later).
pi_196909602
Tsja oorlog. En door.
  Moderator woensdag 23 december 2020 @ 20:20:21 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196910142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 19:59 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Waarom moet dat dan via een sensatieartikel in de krant(en 13jaar later).
die zijn vanwege dat gedoe met die Australiers gaan zoeken naar Nederlandse misstanden

als daar dan alleen een militair die storend vuur afgeeft op het verkeerde gebouw dan denk ik ... ok ... lekker belangrijk eigenlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196911025
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 18:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Met deze zelfde redenatie kun je de aanslagen van 9/11 goedpraten natuurlijk.
Waarschijnlijk wel, maar dat is dan zo gegroeid, ik kan met de beste wil van de wereld geen sympathie voelen voor Afghanen.
pi_196911649
Tja het is niet altijd gezellig een kopje warme geiten melk drinken met de dorps oudsten soms leid een bezoek aan zon dorp uit op confrontatie dat zou je moeten weten als je daar heen gestuurd word
I will do what i must !!
pi_196911850
quote:
3s.gif Op woensdag 23 december 2020 21:10 schreef BoonDockSaint het volgende:
Tja het is niet altijd gezellig een kopje warme geiten melk drinken met de dorps oudsten soms leid een bezoek aan zon dorp uit op confrontatie dat zou je moeten weten als je daar heen gestuurd word
Chora was natuurlijk helemaal niet zo'n fijn en vredelievend oord...Net zoals Kakrak bij Deh Rawood in die periode... Dat was ook geen fijne omgeving...
pi_196912051
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 19:56 schreef Bouke-p het volgende:

Dit. Ik ben lid van een aantal FB groepen van isaf veteranen en er worden behoorlijke gaten geschoten in zijn verhaal.
Als ik me niet vergis zijn ook alle acties waarbij geschoten is bekeken door t OM. Als er wat aan de hand geweest was, was dat echt wel eerder naar buiten gekomen.
Idd, een golfje die ff een goeie 6 a 700 12.7's het voorterrein in knalt... Het is niet dat het een ongecontroleerd schot is zullen we maar zeggen... :')

quote:
Daarnaast is die verslaggever, Arjan vd Ziel, nou niet bepaald pro Defensie...
Ik ken die kerel niet maar als ik de quote van @Glazenmaker zo eens lees lijken ze actief op zoek geweest te zijn naar verhalen? Hebben ze jou ook benaderd dan?

quote:
ik vraag me verder wel af of mensen nou echt denken dat er daar alleen maar wat rond gereden werd ofzo. Of dat oorlog alleen word uitgevochten in heel duidelijke zwart/wit scenarios.
Tsja.
pi_196912112
Bizar dat er onschuldige doden vallen tijdens een oorlog. Dat moet niet kunnen, daar moet wat aan gedaan worden.
pi_196912554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 21:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Idd, een golfje die ff een goeie 6 a 700 12.7's het voorterrein in knalt... Het is niet dat het een ongecontroleerd schot is zullen we maar zeggen... :')
[..]

Ik ken die kerel niet maar als ik de quote van @:Glazenmaker zo eens lees lijken ze actief op zoek geweest te zijn naar verhalen? Hebben ze jou ook benaderd dan?
[..]

Tsja.
Nee ik ben niet direct benaderd. Maar ik ben dan ook geen uruzgan veteraan ;)

Die vent heeft een aantal oproepen rondgegooid waarin hij aangaf op zoek te zijn naar militairen die misstanden hadden meegemaakt(mocht ook anoniem). En daar heeft deze servie op gehapt.

Niet heel slim want dit verhaal is inmiddels ook op buitenlandse media verschenen. Voer voor de taliban...

Ik verbaas me overigens vaak over de grote mond van Nederlanders als er een berichtje is over dat er misschien iets uitgevroten is door Nederlandse militairen maar dat het oorverdovend stil is over wat de taliban uitvreet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')