quote:
7 iur slapen schijnt ook nog wel voldoende te zijn
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 01:10 schreef inslagenreuring het volgende:Ik geloof niet echt in een vastomlijnd slaapschema. De een is de ander niet. De een voelt zich kut met 5 uur slaap, de ander trekt makkelijk een nachtje door.
Vind zelf slapen maar zonde van de tijd, maar geloof in de heilzame werking op lichaam en geest.
Klopt ik vind het ook super zonde van de tijd daarom vind ik het ook zo moeilijk me eraan te houden. Maar het verschilt idd door genen.
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 01:13 schreef BasEnAad het volgende:Te weinig slaap is nooit goed voor je welzijn.
Er bestaat denk ik wel een groot verschil tussen mensen. De ene functioneert veel beter bij laat naar bed gaan en uitslapen. De ander beter bij vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan. Dat is gewoon genetisch bepaald.
Klopt ik denk zelf ook dat het genetisch is dat blijkt uit onderzoeken ik denk dat er in de toekomst ook betere en makkelijk verkrijgbare medicijnen komen voor mensen die er niet tegen kunnen en alsnog niet lang kunnen slapen vanwege hun werk of gezin
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 01:25 schreef K.loon het volgende:Als ik vrij ben slaap ik er 6 of 7, als ik werk 4, je punt?
Slapen is net als eten, een gewenning.. je slaapt naar behoefte.. als ik zwaar fysiek werk heb gedaan slaap ik makkelijk een uurtje meer en dan in het weekend een keertje blijven liggen ofzo.. maar standaard 8 uur slapen is een beetje aangeleerd gedrag denk ik.
Als je het als gewenning kunt zien heb je geluk. Ik merk dus wel verschil en dat staat ook op wikipedia wat ik ervaar. Uit sommige bronnen blijkt dat het blijvende hersenschade kan veroorzaken.
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 07:02 schreef colivo het volgende:Vroeger gebruikte ik drugs om te kunnen inslapen. Daar ben ik nu bijna 5 jaar vanaf en sindsdien slaap ik tussen de 4 en 5u per avond. Als ik op bed lig val ik meteen in slaap, ik ben alleen altijd vroeg wakker. In het begin vond ik dat vervelend en dacht ik dat ik 8u slaap nodig had. Toen ik er op een gegeven moment over ging lezen las ik ergens dat het lichaam precies weet wat het nodig heeft. En blijkbaar heb ik niet meer nodig want alles functioneert nog steeds. Ik vind het eigenlijk wel fijn, zo hou ik wat meer tijd over op een dag en kan ik de tijd die ik vroeger met drugs verspilde nu mooi inhalen.
Schwarzenegger sliep ook altijd maar 5u volgens mij, en zo zijn er wel meer mensen. Ik mediteer wel 2x per dag, misschien dat ik daar ook een bepaalde rust uit haal.
Als mensen zeggen dat ze meer dan 8u slapen en slapen heerlijk vinden dan snap ik dat nooit zo. Het is toch gewoon "weggegooide" tijd waarin je niks kunt doen?
Heftig. Bedankt voor het delen. Mooi dat je nu aan weinig slaap genoeg hebt. Ik zelf vind het inderdaad ook weggegooide tijd. Ik vind slaap alleen maar heerlijk omdat het voor mij als medicijn tegen hersenbeschadiging en mentale achteruitgang werkt. Ik probeer dan tegen mezelf te zeggen: morgen is er weer een dag om verder te gaan waar ik mee bezig was, maar als die dag verspild is vanwege niet goed kunnen functioneren heb ik niks aan die dag.
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 08:35 schreef Daboman het volgende:Ik zit meestal zo tussen 6,5 en 7,5 uur. Als ik bijvoorbeeld een nachtje maar 5 uur zou slapen, bijv wegens gepieker of omdat ik gewoon later naar bed ging, merk ik dat eigenlijk niet. Maar dat gebeurt maar heel incidenteel.
Indien het vaker gaat gebeuren merk ik overdag wat meer fysieke vermoeidheid, maar dan doe ik gewoon een powernap. Als ik nog meer uren begin te missen kan ik sneller overprikkeld raken, dan reageer ik bijv sneller boos. Ook merk ik me dat ik me dan veel minder goed kan concentreren op m´n taken.
Te vroeg naar bed gaan kan voor mij heel averechts uitpakken omdat ik me de avond daarna dan niet vermoeid voel, ik merk die bekende melatonine release dan niet meer.
Ik heb 1 keer te maken gehad met heel extreme vermoeidheid. Ik had ploegendienst. Bij een vroege dienst moest ik om 4:30 opstaan. Maar ik had toen dat ik in de nacht na mijn 2e ochtenddienst moest helpen bij een medisch noodgeval en daardoor alleen maar sliep van 1 tot 4:30. Maar voor het schakelen van m'n bioritme was op tijd naar bed na de 2e werkdag echt essentieel, eigenlijk was het niet onderhandelbaar, dit komt doordat ik bij de schakeling naar ochtenddienst eigenlijk te weinig slaap. Toen voelde ik me zo moe dat ik heb getwijfeld of ik me ziek moest melden. Ik liep de rest van die week rond alsof ik ieder moment gewoon midden op de dag kon vallen en in slaap kon vallen.
Bedankt voor de eerlijke en uitgebreide reactie. Overprikkeling herken ik ook inderdaad en dat het negatief effect toeneemt naarmate het slaaptekort vaker achter elkaar is. 1 dag minder slapen is vaak inderdaad nog wel zonder symptomen misschien omdat je al genoeg hebt opgebouwd daarvoor ofzo. Het is goed dat je dit nu weet van jezelf en het je kennelijk ook lukt om je aan de benodigde tijd te houden.
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 09:52 schreef bijdehand het volgende:Herkenbaar. Acht uur slaap zorgt ervoor dat ik niet scherp ben en dat ik de dag erna maar moeilijk in slaap kom.
Volgens mij
fitbit (hoe betrouwbaar dat is? geen idee) slaap ik gemiddeld 5 uur per nacht. Zal denk ik wel rond de 6 uur zijn maar veel meer is het niet. Soms wel bijslapen, bijvoorbeeld op vakantie, voelt goed maar lukt me éénmalig, de nacht erop slaap ik dan weer slecht.
Mijn gewone ritme is fijn

Ja overslapen is ook niet goed. 8 uir is bij mij ook op het randje soms word ik er in eerse instantie ook juist moe of juist depressief van. 5 uur is wel erg weinig. Als je er tegen kunt is het mooi maar dat schijnt wel slecht te zijn voor je gezondheid in het algemeen. Maar goed. Dat is toch nog niet op individueel niveau te bewijzen.
quote:
Op zaterdag 19 december 2020 10:02 schreef stokj het volgende:Als ik 6 uur slaap ben ik chagrijnig. Als ik 8 uur of meer slaap ben ik moe. Als ik 7 uur slaap dan ben ik fris en fruitig. Maar soms heb ik juist veel of minder slaap nodig om weer op te laden om mij goed te voelen. Dus het hangt er ook vanaf met welke vermoeidheidsfactor etc ik ga slapen.
Ja het helpt als je dat weet van jezelf
[ Bericht 12% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 19-12-2020 10:20:47 ]