Ooit een bouwkundige keurder voor de koper van ons vorige huis over de vloer gehad toen we dat huis (o.v.) hadden verkocht. Was VEH keurder. Nou, deed heel voorzichtig, en keek niet verder dan de gewoon toegankelijke ruimtes. Wist uiteindelijk toch een ongeschilderd latje aan een dakkapel te vinden. Dat de vloerbalken katsverrot waren en idem het geïsoleerde dak, is ie nooit achter gekomen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:21 schreef Editeur het volgende:
Dank voor de reacties!
Wat ik eruit opmaak is dat we hier niet op moeten besparen maar zeker laten uitvoeren. Het is dus geen synoniem voor een taxatie.
Huis is zoals gezegd oud en moet nog een hoop aan verspijkerd worden. Denk aan keuken, badkamer, vloeren etc.
Gelukkig geen plat dak!
Je kunt toch moeilijk in een woning die niet van jou is maar waar je geïnteresseerd bent in het kader van inspectie een stuk uit de vloer zagen om even de vloerbalken te kunnen investeren ? Dat lijkt mij gekkenwerk !quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit een bouwkundige keurder voor de koper van ons vorige huis over de vloer gehad toen we dat huis (o.v.) hadden verkocht. Was VEH keurder. Nou, deed heel voorzichtig, en keek niet verder dan de gewoon toegankelijke ruimtes. Wist uiteindelijk toch een ongeschilderd latje aan een dakkapel te vinden. Dat de vloerbalken katsverrot waren en idem het geïsoleerde dak, is ie nooit achter gekomen.
Mijn tip: neem een kennis/familielid mee die aannemer/DHZ-er is en bekijk juist die dingen die niet toegankelijk zijn.
Nee, maar je kan het luik openmaken en erin kijken en een paar dakpannen omhoog schuiven zodat je het dakbeschot kunt zien.quote:Op zaterdag 19 december 2020 11:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt toch moeilijk in een woning die niet van jou is maar waar je geïnteresseerd bent in het kader van inspectie een stuk uit de vloer zagen om even de vloerbalken te kunnen investeren ? Dat lijkt mij gekkenwerk !
Wtf.quote:Op vrijdag 18 december 2020 18:16 schreef vannelle het volgende:
Ga iig niet voor de goedkoopste bouwtechnische keuring. Heb ik destijds wel gedaan maar dat leverde toch een paar probleempjes op.
Ook dit was een oud huis maar dan zonder vaste- of zelfs vliezotrap naar de vliering wat absoluut iets anders is dan een zolder.
Hij heeft daar niet gekeken want "hij had geen trapje bij zich."
Ook had dit huis een zadeldak, dwz een klein puntdak dat overloopt in platte daken (aan elke kant 1) boven de slaapkamers boven.
Maar je raadt het al: Die meneer kwam in pak en, behalve dat hij pen en papier bij zich had, had totaal geen gereedschap of andere middelen zoals een trap of ladder bij zich.
Het leek meer een taxateur dan een bouwkundige maar lekker goedkoop hè?
We hebben er enorm spijt van gehad dat we op prijs iemand uitzochten ipv op kwaliteit want die platte daken hebben echt ENORM veel gezeik, spanning en onkosten opgeleverd.
Dat is iig het belangrijkste wat ik je wil zeggen: Kijk naar kwaliteit, lees recensies. Vraag van tevoren waar hij/zij allemaal op let. De prijs is onbelangrijk. Echt!
Dan zou ik "m'n portemonnee niet bij me hebben".quote:Op vrijdag 18 december 2020 18:16 schreef vannelle het volgende:
Hij heeft daar niet gekeken want "hij had geen trapje bij zich."
Uhh zoiets hoort toch gewoon bij je informatieplicht als verkoper? Als je daarvan op de hoogte bent?quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit een bouwkundige keurder voor de koper van ons vorige huis over de vloer gehad toen we dat huis (o.v.) hadden verkocht. Was VEH keurder. Nou, deed heel voorzichtig, en keek niet verder dan de gewoon toegankelijke ruimtes. Wist uiteindelijk toch een ongeschilderd latje aan een dakkapel te vinden. Dat de vloerbalken katsverrot waren en idem het geïsoleerde dak, is ie nooit achter gekomen.
Mijn tip: neem een kennis/familielid mee die aannemer/DHZ-er is en bekijk juist die dingen die niet toegankelijk zijn.
Daar zit de cruxquote:Op zondag 20 december 2020 19:07 schreef Chia het volgende:
[..]
Uhh zoiets hoort toch gewoon bij je informatieplicht als verkoper? Als je daarvan op de hoogte bent?
Koper heeft aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Geen verborgen gebreken, staat in het VEH rapport. Dusssss....wie maakt mij wat??quote:Op zondag 20 december 2020 19:07 schreef Chia het volgende:
Uhh zoiets hoort toch gewoon bij je informatieplicht als verkoper? Als je daarvan op de hoogte bent?
De verkoper krijgt dat rapport niet te zien. Het ontslaat hem niet van zijn plicht de koper juist te informeren.quote:Op zondag 20 december 2020 23:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Koper heeft aan zijn onderzoeksplicht voldaan. Geen verborgen gebreken, staat in het VEH rapport. Dusssss....wie maakt mij wat??
Klopt.quote:Op zondag 20 december 2020 23:48 schreef Lienekien het volgende:
De verkoper krijgt dat rapport niet te zien. Het ontslaat hem niet van zijn plicht de koper juist te informeren.
Kloptquote:Op maandag 21 december 2020 00:52 schreef Nico987 het volgende:
Volgens mij kun je deze kosten aftrekken bij je inkomsten belasting. Dus of je 300 of 400 betaald scheelt maar zo'n 50 euro.
Kosten voor de hypotheek (zoals taxatierapport en notaris) zijn aftrekbaar. Ik betwijfel (weet verre van zeker) of een bouwkundig rapport die fiscale status heeft; voor de hypotheek is het niet vereist.quote:Op maandag 21 december 2020 00:52 schreef Nico987 het volgende:
Volgens mij kun je deze kosten aftrekken bij je inkomsten belasting. Dus of je 300 of 400 betaald scheelt maar zo'n 50 euro.
De ouderdomsclausule.quote:Op zondag 20 december 2020 22:49 schreef FranticDJ het volgende:
Daarbij zit er voor woningen ouder dan 40 jaar vaak ook een provisie in het koopcontract waarmee een hoop afgedekt wordt. Dat verkoper niet garant staat voor de staat van oa leidingwerk, optrekkend/doorslaand vocht, daken
Volgens mij inderdaad niet.quote:Op maandag 21 december 2020 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Kosten voor de hypotheek (zoals taxatierapport en notaris) zijn aftrekbaar. Ik betwijfel (weet verre van zeker) of een bouwkundig rapport die fiscale status heeft; voor de hypotheek is het niet vereist.
Ik heb mijn huis gekocht en verkocht met die clausule..quote:Op maandag 21 december 2020 09:21 schreef skrn het volgende:
[..]
De ouderdomsclausule.
Een hele lelijke clausule, trouwens. Mijn ervaring is ook dat de clausule in bepaalde steden en gebieden sneller wordt toegepast dan andere, en dat sommige makelaars hem standaard gebruiken maar andere makelaars het liever niet willen.. In mijn oude woonplaats zei mijn verkopende makelaar dat 'ie alleen die clausule gebruikte in echte aftandse huizen, en niet bij de eerste het beste huisje, ook al is die meer dan 100 jaar oud.
Maar andere makelaars hebben veel minder moeite om die ouderdomsclause erin te fietsen.
Zou zo'n clausule stand houden in een civiele zaak? Want dan zou je dus ook verborgen gebreken mee kunne afdekken (in juridische zin), zo van: "oud huis kan verborgen gebrek hebben, daar kan je mij als verkoper niet op aanspreken na de koop"???quote:Op maandag 21 december 2020 09:21 schreef skrn het volgende:
De ouderdomsclausule.
Een hele lelijke clausule, trouwens. Mijn ervaring is ook dat de clausule in bepaalde steden en gebieden sneller wordt toegepast dan andere, en dat sommige makelaars hem standaard gebruiken maar andere makelaars het liever niet willen.. In mijn oude woonplaats zei mijn verkopende makelaar dat 'ie alleen die clausule gebruikte in echte aftandse huizen, en niet bij de eerste het beste huisje, ook al is die meer dan 100 jaar oud.
Maar andere makelaars hebben veel minder moeite om die ouderdomsclause erin te fietsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |