abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196699205
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
zie email 27 oktober
pi_196699235
Als ze gewoon de routekaart volgen is de enige grote maatregel dat de scholen dicht gaan
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_196699240
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:45 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Over 2 weken in het nieuws: "Bij de bezorgers van PostNL en DHL zijn deze week 1238 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld."

Daarmee verplaats je het probleem alleen maar.

Het enige wat dus werkt is het land stil leggen. ECHT stil, en iedrereen elke dag een voedselpakketje door de brievenbus kiepen. En zelfs dan hou je het virus alleen buiten door de grenzen hermetisch af te sluiten.
Bezorgers nemen geen enkel risico, die zetten het voor je deur en zijn vertrokken.Ik reis zo nu en dan met de trein naar een zieke vriend en viel me op dat de conducteurs ook helemaal zijn gestopt met kaartjes controleren. Er zijn alleen speciale teams actief die zo nu en dan een treintje checken, conducteur zit lekker in de eerste klas te niksen. En in de spits in de cabine.
blablablabla
pi_196699242
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Kinderen onder de 13 mogen alles hè.
Misschien moeten we daar ook eens kritisch over nadenken.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_196699247
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Bezorgers nemen geen enkel risico, die zetten het voor je deur en zijn vertrokken.
En die hebben op het magazijn ook met niemand contact?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_196699259
quote:

[..]

Bezorgers nemen geen enkel risico, die zetten het voor je deur en zijn vertrokken.Ik reis zo nu en dan met de trein naar een zieke vriend en viel me op dat de conducteurs ook helemaal zijn gestopt met kaartjes controleren. Er zijn alleen speciale teams actief die zo nu en dan een treintje checken, conducteur zit lekker in de eerste klas te niksen. En in de spits in de cabine.
Ze hebben groot gelijk.

OV weer alleen voor noodzakelijke reizen (dringend advies, dat is niet handhaafbaar) lijkt me overigens ook een goede maatregel. Sla je twee vliegen in een klap. En je slaat een potentieel riskante setting (binnen, geen 1,5m) dood en je beperkt het reizen.
zie email 27 oktober
pi_196699260
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:58 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En die hebben op het magazijn ook met niemand contact?
Oh vast wel tijdens ophalen, maar bedrijfskantines zijn dicht en iedereen leeft zo'n beetje in z'n bus.
blablablabla
pi_196699263
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:57 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Basisschoolleerlingen:
Af en toe wordt er een juf of meester positief getest. Voor de klas, of bij de BSO (KDV zal niet veel anders zijn).
En dan zoekt school zo snel mogelijk vervanging. Of de BSO. Die zijn zelfs sneller met vervanging, want een BSO of KDV is commercieel.

De kinderen gaan gewoon door. Theater op school gaat door. De Sinterklaas-voorstelling (met zijn allen) op school gaat door. Het kerstdiner gaat door. Uitdelen als je jarig bent gaat door.
(En ik maar rijden)

Het leven van kinderen gaat gewoon door. Idem vriendjes. Sportclubs etc.

Dus zit ik weer op de KMs als voor deze crisis.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_196699266
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Oh vast wel tijdens ophalen, maar bedrijfskantines zijn dicht en iedereen leeft zo'n beetje in z'n bus.
Bedrijfskantines mogen open.
zie email 27 oktober
pi_196699278
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ze hebben groot gelijk.

OV weer alleen voor noodzakelijke reizen (dringend advies, dat is niet handhaafbaar) lijkt me overigens ook een goede maatregel. Sla je twee vliegen in een klap. En je slaat een potentieel riskante setting (binnen, geen 1,5m) dood en je beperkt het reizen.
Is niet te controleren, tenzij ze met iets komen dat samenlevingbreed mensen gaat binnen houden. Een soort vod dat je moet invullen wat je buiten te zoeken hebt, zoals in Frankrijk.
blablablabla
pi_196699284
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ze hebben groot gelijk.

Ja en ondertussen schrappen vervoersbedrijven diensten omdat er zo weinig reizigers zijn _O-
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_196699300
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:01 schreef Elan het volgende:

[..]

Is niet te controleren, tenzij ze met iets komen dat samenlevingbreed mensen gaat binnen houden. Een soort vod dat je moet invullen wat je buiten te zoeken hebt, zoals in Frankrijk.
Dat zeg ik. Al was het maar omdat de definitie van noodzakelijke reis niet kristalhelder is. Maar je kunt het wel dringend adviseren. Nou ben ik daar in z’n algemeenheid geen voorstander van. Maar in dit geval lijkt het me beter dan niks.
zie email 27 oktober
pi_196699306
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:01 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ja en ondertussen schrappen vervoersbedrijven diensten omdat er zo weinig reizigers zijn _O-
Waardoor de diensten die er wel zijn voller worden. Dat werkt mekaar tegen natuurlijk.
zie email 27 oktober
pi_196699307
Sorry dat ik het zeg, maar het gros van het 'stomme volk' wat pleit voor een keiharde lockdown voor een langere tijd vergeet even dat de gemeentelijke belastingen omhoog gaan, parkeervergunningen, etc.

Uiteindelijk gaan wij het allemaal KEIHARD voelen. Wat zei dat onderzoek laatst? 60-70% van de nederlanders pleit voor een strenge lockdown? Kunnen zij zichzelf niet opsluiten? Zijn we ook snel genoeg van de problemen af :)
pi_196699311
Mondkapjes afschaffen of enkel medische mondkapjes verplichten. Te veel mensen die met een lap stof denken onschendbaar te zijn.
  zondag 13 december 2020 @ 00:06:15 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196699340
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Basisschoolleerlingen:
Af en toe wordt er een juf of meester positief getest. Voor de klas, of bij de BSO (KDV zal niet veel anders zijn).
En dan zoekt school zo snel mogelijk vervanging. Of de BSO. Die zijn zelfs sneller met vervanging, want een BSO of KDV is commercieel.

De kinderen gaan gewoon door. Theater op school gaat door. De Sinterklaas-voorstelling (met zijn allen) op school gaat door. Het kerstdiner gaat door. Uitdelen als je jarig bent gaat door.
(En ik maar rijden)

Het leven van kinderen gaat gewoon door. Idem vriendjes. Sportclubs etc.

Dus zit ik weer op de KMs als voor deze crisis.
Op de school van mijn dochter (4) zijn forse maatregelen en ik herken me niet echt in jouw ervaringen.

Ouders houden afstand, groepen worden gesplitst, geen kerstdiner maar afgemeten kerstontbijt aan eigen tafeltje, niet als ouders zijnde kunnen meekijken in de klas bij de kindjes die wennen etc.

Speelafspraakjes gaan wel door, maar zonder als ouders bij elkaar binnen te komen.

Vind ik een prima mix tussen leven door laten gaan en beetje opletten trouwens.

Maar regio Westland/Rotterdam hier dus lekkere brandhaard, scheelt misschien ook qua gevoelde urgentie
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196699345
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Al was het maar omdat de definitie van noodzakelijke reis niet kristalhelder is. Maar je kunt het wel dringend adviseren. Nou ben ik daar in z’n algemeenheid geen voorstander van. Maar in dit geval lijkt het me beter dan niks.
Hoe ga je dat in godsnaam handhaven? Ik neem ook aan als ze zoiets al hadden willen invoeren dat in oktober wel gedaan was. Toen lagen de ziekenhuizen tenslotte vol,nu niet.
blablablabla
pi_196699356
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoe ga je dat in godsnaam handhaven? Ik neem ook aan als ze zoiets al hadden willen invoeren dat in oktober wel gedaan was. Toen lagen de ziekenhuizen tenslotte vol,nu niet.
Niet. Daarom een dringend advies.

Ik zeg nou twee keer dat het niet handhaafbaar is ;)
zie email 27 oktober
  zondag 13 december 2020 @ 00:08:25 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196699373
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:25 schreef Poem_ het volgende:
Dat is ook bewezen onwaar.

quote:
Zo gaan mensen met corona-achtige klachten even veel naar buiten als mensen zonder klachten: 90 procent heeft minstens één keer boodschappen gedaan, 43 procent is naar het werk gegaan, 41 procent naar de horeca. Van de mensen die nauw contact hebben gehad met een positief getest persoon is bijna de helft (45 procent) niet in quarantaine gegaan. En van de mensen met klachten heeft eveneens bijna de helft zich de afgelopen zes weken niet laten testen, blijkt uit het onderzoek.
Prima om iets tot onwaarheid te stellen (dat maatregelen zelf dus OK zijn) wat ik juist anders zie en we wat mee kunnen.

Dat onderzoek als "bewijs" is vooral een vaststelling dat uitkomsten niet beantwoordden aan de verwachtingen omtrent die onwrikbare maatregelen in die bepaalde omstandigheden.
Hamvraag is dan waar(om) gaan/gingen mensen doen anders dan maatregelen voorschreven ?

Het zou zomaar kunnen dat wat men aan de tekentafel verwacht kennelijk zeer ver afstaat van haalbaar realisme in de praktijk, wat het onderzoekje juist imo perfect aantoont: (kort) "Maatregelen werken niet".
En is de vraag; waarom die maatregelen dan toch - willens en wetens - opleggen ?

Als cijfers zouden kloppen en dus niet matchen met een gestelde verwachting, is de formule of toepassing daarvan onjuist. Hier de "schuld" geven aan ons "gedrag" is als een aap verwijten dat die niet wil praten en niet onderkennen dat die sws niet kan spreken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196699375
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:06 schreef Molo het volgende:

[..]

Op de school van mijn dochter (4) zijn forse maatregelen en ik herken me niet echt in jouw ervaringen.

Ouders houden afstand, groepen worden gesplitst, geen kerstdiner maar afgemeten kerstontbijt aan eigen tafeltje, niet als ouders zijnde kunnen meekijken in de klas bij de kindjes die wennen etc.

Speelafspraakjes gaan wel door, maar zonder als ouders bij elkaar binnen te komen.

Maar regio Westland/Rotterdam hier dus lekkere brandhaard, scheelt misschien ook qua gevoelde urgentie
Ik kwam laatst langs de plaatselijke basisschool rond sluitingstijd. Daar hebben ze blijkbaar bedacht dat de ouders niet op het plein mogen. Gevolg? Ze staan bij elkaar geklit op de stoep :')
zie email 27 oktober
pi_196699378
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:04 schreef kol7680 het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar het gros van het 'stomme volk' wat pleit voor een keiharde lockdown voor een langere tijd vergeet even dat de gemeentelijke belastingen omhoog gaan, parkeervergunningen, etc.

Uiteindelijk gaan wij het allemaal KEIHARD voelen. Wat zei dat onderzoek laatst? 60-70% van de nederlanders pleit voor een strenge lockdown? Kunnen zij zichzelf niet opsluiten? Zijn we ook snel genoeg van de problemen af :)
Het probleem is dat lockdowns ook alleen maar interessant zijn voor mensen met hoge inkomens die hun geld thuis kunnen verdienen. Mensen met een laag inkomen zitten vaak in flex contracten of moeten er juist op uit om hun geld te verdien. Daarom kunnen nu al rond de 1 miljoen mensen nog maar moeilijk rond komen.
pi_196699379
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waardoor de diensten die er wel zijn voller worden. Dat werkt mekaar tegen natuurlijk.
Is echt belachelijk druk soms ja, gelukkig reis ik eerste klas tweede klas zit gewoon driekwart vol op het traject waar ik reis (Amsterdam - Vlissingen)
blablablabla
pi_196699385
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Ziekenhuizen liggen niet vol? Wat? :o
pi_196699401
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Niet. Daarom een dringend advies.

Ik zeg nou twee keer dat het niet handhaafbaar is ;)
Dat advies geld toch al?
blablablabla
  zondag 13 december 2020 @ 00:10:31 #25
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196699413
quote:
12s.gif Op zondag 13 december 2020 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]

Prima om iets tot onwaarheid te stellen (dat maatregelen zelf dus OK zijn) wat ik juist anders zie en we wat mee kunnen.
Je verzet telkens weer de doelpalen. De stelling was dat maatregelen niet werken. Dat is dus aantoonbaar onjuist.
pi_196699414
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:08 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ziekenhuizen liggen niet vol? Wat? :o
Niet meer zo vol als pak hem beet een maand geleden.
blablablabla
pi_196699434
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:10 schreef Elan het volgende:

[..]

Niet meer zo vol als pak hem beet een maand geleden.
De problemen zijn nu veel groter dan vorige maand.
  zondag 13 december 2020 @ 00:12:03 #28
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196699442
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik kwam laatst langs de plaatselijke basisschool rond sluitingstijd. Daar hebben ze blijkbaar bedacht dat de ouders niet op het plein mogen. Gevolg? Ze staan bij elkaar geklit op de stoep :')
Dat klinkt wel als een lekker handige actie/opstelling van die ouders :')

(Welke school? In DM? :+ )
  Moderator zondag 13 december 2020 @ 00:12:20 #29
236264 crew  capricia
pi_196699447
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:06 schreef Molo het volgende:

[..]

We spreken elkaar ook niet tegen, toch?

48 kinderen in de klas bij mijn dochter. Een dubbele groep met 2, vaak 3, leerkrachten en een dubbel klaslokaal aan ruimte.

Hoeveel contacten denk je dat mijn kind nabij meemaakt op 1 dag?

Ik ga haar leven niet beperken, want onder de 13 mag alles gewoon. En school moet, verplicht.
Maar ik blijf het bijzonder vinden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 13 december 2020 @ 00:12:59 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196699461
quote:

[..]

Terecht, waarom zou iemand risico nemen met zijn of haar "gezondheid" om anderen te controleren.
Wel grappig om te bevestigd te zien dat ik dat hier ook verneem. Iemand die door de poortjes of de deur weet te komen, verder gratis reizen naar waar die maar wilt.
Buschauffeurs checken d8 ik sws niets en kijken vooral (naar de) weg.
  zondag 13 december 2020 @ 00:13:23 #31
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196699469
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

De problemen zijn nu veel groter dan vorige maand.
Dat is vast fake news volgens die user
  zondag 13 december 2020 @ 00:14:05 #32
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196699484
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 23:57 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ho :{w w8 FF er zijn grenzen en kom niet aan de kinderen onder de 18 en al helemaal niet die van de basisschool.
pi_196699491
Ik weet niet wat de retail een dagje omzet, maar als je die een maand moet gaan sluiten, wat gaat dat wel niet kosten?

Ah joh, gooi maar op de rekening :+

Laten we zeggen dat we aan 200 miljard zitten aan extra staatsschuld, is dat toch zo'n 12000 extra per hoofd aan schuld. Moet terugverdiend worden ;)
pi_196699503
Ziekenhuizen liggen echt bomvol. Veel mensen kijken alleen naar bezette bedden tov fysieke capaciteit. Dat is niet echt handig. Het gaat altijd om bemensde bedden. Dus met verpleegkundigen erbij.

Ziekenhuizen lopen over. Zorg kan niet meer uitgesteld worden, maar daardoor loopt de SEH vol en hebben meerdere ziekenhuizen opnamestops.

Ik heb het nog niet zo erg gezien als nu.
  zondag 13 december 2020 @ 00:16:41 #35
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196699510
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 00:12 schreef capricia het volgende:

[..]

We spreken elkaar ook niet tegen, toch?

48 kinderen in de klas bij mijn dochter. Een dubbele groep met 2, vaak 3, leerkrachten en een dubbel klaslokaal aan ruimte.

Hoeveel contacten denk je dat mijn kind nabij meemaakt op 1 dag?

Ik ga haar leven niet beperken, want onder de 13 mag alles gewoon. En school moet, verplicht.
Maar ik blijf het bijzonder vinden.
Nou, wat ik wel anders vind is dat jij het brengt alsof het leven helemaal niet anders is voor/rond je dochter omdat onder de 13 nu eenmaal alles 'mag' qua maatregelen.
Vanuit school en vanuit jou.

Ik zeg niet dat je stoute of verkeerde dingen doet, of de school, maar vind het wel opvallend. Ookal 'mag' alles wel, zou ik op zich verwachten dat een school toch voorzichtig is en aanpassingen doorvoert. En jijzelf misschien ook.

Nogmaals, geen waardeoordeel, want ik snap heel goed als je andere keuzes maakt
pi_196699512
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:09 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat advies geld toch al?
Alleen in z’n algemeenheid “beperk reisbewegingen”. Wat mij betreft voegen we daar aan toe. “Maar als het echt moet neem dan de auto, het OV alleen in uiterste nood”.
zie email 27 oktober
pi_196699521
Overigens kan ik nu niet verder in discussie erover, want ik moet morgenvroeg werken.

Over en uit. :W
  zondag 13 december 2020 @ 00:17:46 #38
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196699524
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:17 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Overigens kan ik nu niet verder in discussie erover, want ik moet morgenvroeg werken.

Over en uit. :W
Trusten en succes morgen!
pi_196699526
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 00:16 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ziekenhuizen liggen echt bomvol. Veel mensen kijken alleen naar bezette bedden tov fysieke capaciteit. Dat is niet echt handig. Het gaat altijd om bemensde bedden. Dus met verpleegkundigen erbij.

Ziekenhuizen lopen over. Zorg kan niet meer uitgesteld worden, maar daardoor loopt de SEH vol en hebben meerdere ziekenhuizen opnamestops.

Ik heb het nog niet zo erg gezien als nu.
Klinkt zeer verontrustend. Ik vraag me dan wel af waarom deze urgentie niet doordringt in de media. Lijkt me om meerdere redenen zeer wenselijk.
zie email 27 oktober
  zondag 13 december 2020 @ 00:17:58 #40
12221 Tijn