Hangt er vanaf hoeveel mensen er door het jaar heen niet of nauwelijks naar Radio 2 luisteren (maar bijvoorbeeld wel naar een Q, 538 of Sky Radio), maar tijdens de feestdagen wel de traditie hebben om Top 2000 te luisteren. Daar zullen er genoeg bij zitten die ook niet direct naar de grote festivals gaan en dus dit soort bands eerst via de radio leren kennen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:08 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen die bands dan leren kennen via de Top 2000.
Tja als het gaat om persoonlijke smaak wil ik ook andere nummers van Radiohead erin. Dan wil ik Spit it out van Maccabees, enz. enz. maar zo werkt het helaas nou eenmaal niet en eigenlijk is dat ook wel weer de charme van de top 2000. Immers er staan uitermate leuke popliedjes in de top 2000 en Franstalige nummers waar ik nooit op zou stemmen, maar die wel leuk zijn om te horen,.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:21 schreef Yolk het volgende:
[..]
Zo dan, die mogen van mij allemaal wel een plekje, op Kanye na (heeft me nooit kunnen bekoren)
Heb wel eens een tiental nummers van ze geluisterd op YouTube, misschien dat ie daarbij zat maar nooit echt in verdiept, ken vooral die drie uit de Top 2000.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Steely Dan was zo'n goede band, echt zoveel moois gemaakt wat de lijst nooit heeft gehaald. Ken je Deacon Blues? Dat swingt echt de pan uit
De eerste tien edities waren veel meer een luisterervaring. Daarna is alles eromheen veel belangrijker geworden. Met een ander publiek en uiteindelijk ook een andere lijst als gevolg. Juist omdat het minder een luisterlijst is geworden, maar meer een event. Sinds ik zo naar de Top2000 kijk ben ik alle ergernissen kwijt.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kan ik volgenIk vind het wat betreft de Top 2000 ook gewoon leuk om ongecompliceerd, ongedwongen naar plaatjes te luisteren waarvan je de meesten al wel vaker dan eens gehoord hebt. Dat is ideaal voor de laatste week van het jaar. Merkte dat ik het de afgelopen jaren ook gezelliger vond om eindeloos te lullen over de T2000 dan de 'serieuzere' Snob 2000. Scheelt natuurlijk ook veel dat er in deze reek veel meer activiteit is. Maar voor mij hoeft muziek ook lang niet altijd ingewikkeld te zijn, verre van dat. De complexe muziek luister ik wel op momenten dat ik me volledig kan focussen op het luisteren, en geen afleiding er bij (hoef te) heb(ben).
Mooie vergelijking wel van Burial, begrijp precies het punt wat je wilt maken(denk niet dat iemand bang hoeft te zijn dat zulke elektronische muziek er ooit in geraakt, dat zal ook in 2099 nog een brug te ver zijn
)
De nummers waren:quote:Op donderdag 10 december 2020 23:13 schreef Yolk het volgende:
[..]
Heb jij (of iemand anders hier) een NRC-abonnement? Ik ben benieuwd welke vier andere nummers de NRC-redactie destijds pushte (in de eerste link), naast There Is a Light.
Net geluisterd en dat is precies wat ik er van vind.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dan maar openbaar.
Aardig catchy deuntje met een leuke sequencer riedel, maar niks bijzonders, wat mij betreft...
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:08 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
In de top 2000 staat Mr Brightside ook hoger?
Dank je vriendelijk!quote:Op donderdag 10 december 2020 23:27 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De nummers waren:
Elliott Smith - Between the Bars
Kanye West - Stronger
Sufjan Stevens - Chicago
The Smiths - There's a Light That Never Goes Out
Wilco - Jesus, Etc.
Ik maak even een pdf'je voor je, dat is het makkelijkst (geen vast abonnement overigens, vind het wel welletjes met De Volkskrant + Blendle). Zal ik zo bij het bericht editten.
Nog één dag stemmen voor de Top 2000. Een pleidoor voor vijf liedjes (2012.11.23)
+ vervolgstuk: Jawel, het is gelukt: The Smiths staan in de Top 2000 (2012.12.03)
Ben die redacteur van NRC nog altijd dankbaar dat dankzij zijn actie een m'n fave nummers ooit in de lijst is gekomen (en niet meer weg te denken is intussen).
Eens! Ik heb NRC nog een mailtje gestuurd dit jaar of het een idee was om nog eens zo'n artikel te maken. Ze hebben er helaas alleen niks mee gedaan.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:17 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Enkel de Smiths hebben het in die 8 jaar gehaald. Tijd voor een nieuwe actie voor Nick Drake of the National
We hebben meer dj's als Emmely de Wilt nodig, dan komt een fenomeen als Kacey Musgraves (viervoudig Grammy-winnaar in 2018) misschien ook eens op de playlist terechtquote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef Dagoduck het volgende:
Steely Dan heeft nog steeds maar één nummer in de Top 2000.
De promo van Emmely de Wilt heeft niet geholpen
[ twitter ]
Reelin' in the years en Rikki don't lose that number zijn toch wel Top 2000 platen voor mij. Jammer.
Hoor ik daar een banjoquote:Op donderdag 10 december 2020 23:43 schreef Gretzl het volgende:
[..]
We hebben meer dj's als Emmely de Wilt nodig, dan komt een fenomeen als Kacey Musgraves (viervoudig Grammy-winnaar in 2018) misschien ook eens op de playlist terecht![]()
Een nummer als dit past perfect in het profiel![]()
Dit gebeurde ook ongeveer bij Spinvis, alleen daar is het eerste nummer in de lijst (Voor Ik Vergeet) er zelfs uitgevallen nadat Kom Terug en Bagagedrager erin kwamen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.
[ afbeelding ]
Spinvis, ik heb dat nu echt nooit begrepen. Maar ben een van de weinigen blijkbaarquote:Op donderdag 10 december 2020 23:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit gebeurde ook ongeveer bij Spinvis, alleen daar is het eerste nummer in de lijst (Voor Ik Vergeet) er zelfs uitgevallen nadat Kom Terug en Bagagedrager erin kwamen.
Ik vind dat weinig bijzonder. We weten allebei hoeveel de keuzelijst uitmaakt en toen was de Top 2000 nog een totaal andere lijst dan nu.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Blijft wel een bijzonder verloop. Mr. Brightside kwam er direct in in het eerste jaar dat ie terug te vinden was op de keuzelijst. Daarna was ie Human in een jaar dik voorbij. Waarschijnlijk was het altijd al een grotere favoriet onder fans.
[ afbeelding ]
Ik betwijfel of de snob de directe aanleiding was voor de verruiming van de keuzelijst. Het was in 2014 dat het zenderprofiel duidelijk om werd gegooid met een sterkere focus op 80s, 90s en alternative classics. Daar hoorde ook die keuzelijst bij. Maar metal past over het algemeen niet in die filosofie. Overigens vind ik Tool een vele malen groter gemis dan The National, hoewel ze er allebei wel in zouden komen als ze op de keuzelijst zouden staan. Overigens maakt daarbij ook de hoeveelheid op de keuzelijst uit: Als er 15 nummers van The National op komen gaan die er weer níet in komen.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:16 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, Tool past ook in het rijtje artiesten dat @:Yolk. Denk nog steeds dat ze met 2 vingers in de neus de T2000 halen als Sober of Schism in de voorselectie staat.
Een band als QOTSA stond er in de 2014-editie ook pas voor het eerst in. Niet ontoevallig omdat ze in 2013 hoog waren geëindigd in de Snob en toen gepromoveerd werden naar de keuzelijst (het leek er sterk op dat er iemand van de Radio 2-redactie wel had meegekeken naar de Snob-trends).
Goed punt. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug bij Nelly Furtado die al sinds jaar en dag met 8-9 nummers in de keuzelijst staat, maar sinds 2014 helemaal niet meer in de lijst terug te vinden. Ik vermoed dat er heel gespreid op haar nummers wordt gestemd, want het is niet dat een van de singles een veel grotere hit was dan de rest.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Overigens maakt daarbij ook de hoeveelheid op de keuzelijst uit: Als er 15 nummers van The National op komen gaan die er weer níet in komen.
Mijn favoriete album van 2018quote:
Lekker plaatje, maar zou het niet in mijn top 35 zetten. Daar is het iets te poppig voor.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:02 schreef Dagoduck het volgende:
MGMT - Kids scoort ook lekker hoog hier trouwens.
Deze plaat met truffelsquote:Op donderdag 10 december 2020 23:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dan maar openbaar.
Aardig catchy deuntje met een leuke sequencer riedel, maar niks bijzonders, wat mij betreft...
Human was een grote (pop)hit in 2009, het jaar waarin er steeds meer 'moderne' nummers in de Top 2000 kwamen. Mr Brightside en Somebody Told Me kwamen in 2014, toen de Top een meer alternatieve wending nam.quote:Op donderdag 10 december 2020 23:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Of misschien dat zij en haar muziek een beetje vergeten zijn door het grote publiek?quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:23 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Goed punt. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug bij Nelly Furtado die al sinds jaar en dag met 8-9 nummers in de keuzelijst staat, maar sinds 2014 helemaal niet meer in de lijst terug te vinden. Ik vermoed dat er heel gespreid op haar nummers wordt gestemd, want het is niet dat een van de singles een veel grotere hit was dan de rest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |