De clubs die 7e tot en met 18e worden kunnen blijkbaar vanaf nieuwjaar hun hele selectie verhuren aan 'n andere club.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 15:00 schreef Solstice1 het volgende:
Is nou al een keer duidelijk gemaakt hoeveel monneten dit extra op gaat leveren en waar die vandaan gaan komen?
Goede samenvatting.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 15:16 schreef rubbereend het volgende:
Dus het volwaardig vormen van de BeNeLiga is schijnbaar voorlopig afgeschoten dus komen ze nu met een ingewikkelder idee, met meer losse eindjes en onduidelijkheden en nog altijd is het grootste struikelblok, de Europese plekken, het probleem en er is geen zicht op een positief antwoord op dat gebied
jaren aan het overleggen, niks opgeschoten.
40-45quote:Op vrijdag 11 februari 2022 15:00 schreef Solstice1 het volgende:
Is nou al een keer duidelijk gemaakt hoeveel monneten dit extra op gaat leveren en waar die vandaan gaan komen?
Wat is daar het praktisch nut van? Wordt daar extra geld mee binnengehaald?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:13 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ze moeten lekker een onderling bekertoernooitjr organisere waarin je start met poultjes van 3/4 ploegen met elk 1 onderlinge wedstrijd.
Koppel daar twee Europese tickets aan en iedereen is tevreden.
Vast wel. Je hebt dan iets meer serieuze tegenstanders in de beker i.p.v. al die onnozele potjes tegen amateurclubs. En je kunt zo kijken hoe de samenwerking met België loopt.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 10:02 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Wat is daar het praktisch nut van? Wordt daar extra geld mee binnengehaald?
Vast wel op basis van wat? Wie gaat er precies extra voor die potjes zitten?quote:Op zaterdag 12 februari 2022 12:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vast wel. Je hebt dan iets meer serieuze tegenstanders in de beker i.p.v. al die onnozele potjes tegen amateurclubs. En je kunt zo kijken hoe de samenwerking met België loopt.
Ze moeten helemaal niks. Wat mij betreft schieten we elke samenwerking af.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:13 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ze moeten lekker een onderling bekertoernooitjr organisere waarin je start met poultjes van 3/4 ploegen met elk 1 onderlinge wedstrijd.
Koppel daar twee Europese tickets aan en iedereen is tevreden.
Psv tegen Anderlecht versus psv tegen Telstar of zo.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 23:25 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Vast wel op basis van wat? Wie gaat er precies extra voor die potjes zitten?
Ow oke.quote:Op zondag 13 februari 2022 09:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ze moeten helemaal niks. Wat mij betreft schieten we elke samenwerking af.
En wat levert dat op als je een schatting moet maken? Ik gok dat bij PSV het stadion vol zit, maar daar is verder niemand mee geholpen. Verder zullen er wellicht wat meer kijkers inschakelen. Hoeveel kijken er nu naar PSV en naar Anderlecht? Dan heb je eenmalig een keer wat hogere kijkcijfers. Wat levert dat op?quote:Op zondag 13 februari 2022 09:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Psv tegen Anderlecht versus psv tegen Telstar of zo.
Daar hebben Nederlandse en Belgische clubs allerlei dure onderzoeken naar gedaan. De topclubs willen het blijkbaar, dus er zal wat te halen zijn.quote:Op zondag 13 februari 2022 10:50 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
En wat levert dat op als je een schatting moet maken? Ik gok dat bij PSV het stadion vol zit, maar daar is verder niemand mee geholpen. Verder zullen er wellicht wat meer kijkers inschakelen. Hoeveel kijken er nu naar PSV en naar Anderlecht? Dan heb je eenmalig een keer wat hogere kijkcijfers. Wat levert dat op?
Laat ze die onderzoeken eens publiceren dan. Kunnen we zien of het wensdenken is of dat er daadwerkelijk zoveel te halen valt dat je weer mee doet om de Europese prijzen.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar hebben Nederlandse en Belgische clubs allerlei dure onderzoeken naar gedaan. De topclubs willen het blijkbaar, dus er zal wat te halen zijn.
Waarom ik eerst voor een tussenoplossing zou gaan, is om eerst eens te zien hoe die samenwerking met de Belgen nu in de realiteit gaat. Dus voor je heel je nationale competitie om gaat ploegen, eerst eens "proef draaien" met het bekertoernooi.
Daar heb je minder te verliezen als het fout gaat. En mocht dat nu heel goed gaan, dan ga je het misschien eerder eens worden over een competitieformat.
Voorstel wat er nu ligt, vind ik best wel ver gaan bijvoorbeeld. Eerst een halve competitie in eigen land. Dan speel je dus één keer tegen elk team i.p.v. twee keer. Hoe ga je dat eerlijk doen? Want je bent wellicht in het voordeel als je thuis speelt tegen sterke teams en uit tegen bv. RKC, Fortuna en PEC. En je mist gewoon één keer Ajax - Feyenoord, Ajax - PSV, PSV - Feyenoord, etc.
Daarna dan een competitie van 6 NL en 6 Belgische teams. En wat gaat de rest doen? Paar maanden oefenwedstrijden spelen of zo![]()
IJshockey hebben ze min of meer noodgedwongen ook een BeNeLiga en qua samenwerking is dat ellende.
Eens.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:03 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Laat ze die onderzoeken eens publiceren dan. Kunnen we zien of het wensdenken is of dat er daadwerkelijk zoveel te halen valt dat je weer mee doet om de Europese prijzen.
Geen idee, ik ben er sowieso wel klaar mee als er een beneliga komt. Er is op zich maar een argument om het te doen en dat is weer meedoen om de prijzen Europees. Dan moet zo'n gedeelde competitie verschrikkelijk veel geld opleveren en dan nog is er een grote stroom verliezers die niet meer mee doet om het kampioenschap om Europese plekken of gewoonweg degradeert.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eens.
Het gevaar is wat mij betreft 'n beetje dat men kiest voor een niet optimale tussenoplossing, die misschien ook gewoon slechter is dan hoe het nu is.
Stel dat bv. een Beneliga best kan werken volgens onderzoeken, ze het daar niet over eens worden (dat worden ze al jaren niet) en dat er dan een tussenoplossing komt, zoals bv. die halve competitie.
Dat zou ik zonde vinden. Dat kun je het beter proberen met een gezamenlijk bekertoernooi. Dan zet je minder op het spel.
Halve competitie vind ik sowieso onzin. Je zou gewoon altijd thuis en uit moeten spelen tegen elk team. Top 6 van België kan ook best Union, Antwerp, Anderlecht, Brugge, KV Mechelen en Charleroi worden of zo.
Vraag me ook af waarom de kleinere clubs deze middenoplossing wel zouden willen als ze een Beneliga niet willen. Dan speel je tot en met de winterstop een halve competitie en als je dan niet bij de beste 6 eindigt, is het seizoen alweer klaar. Want waar wil je nog voor gaan spelen? Een onderlinge competitie tussen de nummer 7 tot en met de nummer 18 met als inzet enkel degraderen of niet degraderen. Kampioen ben je namelijk niet echt als je die competitie wint. En qua Europese tickets kun je er ook niet meer dan één ticket aan hangen.
Meedoen om de Europese prijzen, dat gaat niet gebeuren. EL kan wel, als Ajax daar terecht komt, maar dat kan nu ook al. Conference League kan ook, maar dat kan nu ook al, afhankelijk van welke teams daar terecht komen. Misschien dat je daar dan iets meer kans maakt.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:17 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben er sowieso wel klaar mee als er een beneliga komt. Er is op zich maar een argument om het te doen en dat is weer meedoen om de prijzen Europees. Dan moet zo'n gedeelde competitie verschrikkelijk veel geld opleveren en dan nog is er een grote stroom verliezers die niet meer mee doet om het kampioenschap om Europese plekken of gewoonweg degradeert.
Dan is het toch een zet zonder nut? Wat boeit het nou of je de 5e, 6e of 7e competitie van Europa bent?quote:Op zondag 13 februari 2022 11:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Meedoen om de Europese prijzen, dat gaat niet gebeuren. EL kan wel, als Ajax daar terecht komt, maar dat kan nu ook al. Conference League kan ook, maar dat kan nu ook al, afhankelijk van welke teams daar terecht komen. Misschien dat je daar dan iets meer kans maakt.
Maar meedoen om de Champions League, dat zal wel niet. BeNeLiga zou, volgens de verhalen, de 6e competitie van Europa worden, maar nog altijd ruim achter de landen waar de clubs spelen die meedoen om de Champions League. Dat gat ga je financieel nooit dichten.
Wel speel je tegen sterkere tegenstanders. Anderlecht, Brugge, Genk e.d. zijn natuurlijk beter dan RKC, PEC en Sparta. Maar da's lastig te kwantificeren wat dat oplevert.
Dat scheelt wel iets. In combinatie met spelen tegen sterkere tegenstanders. Dat laatste lijkt me lastig in te schatten wat het oplevert.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:40 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dan is het toch een zet zonder nut? Wat boeit het nou of je de 5e, 6e of 7e competitie van Europa bent?
Ik zal wel een chauvinist zijn maar ik vind traditie (als het toch maar een paar miljoen scheelt) hier toch ook wel enorm zwaar wegen.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar hebben Nederlandse en Belgische clubs allerlei dure onderzoeken naar gedaan. De topclubs willen het blijkbaar, dus er zal wat te halen zijn.
Waarom ik eerst voor een tussenoplossing zou gaan, is om eerst eens te zien hoe die samenwerking met de Belgen nu in de realiteit gaat. Dus voor je heel je nationale competitie om gaat ploegen, eerst eens "proef draaien" met het bekertoernooi.
Daar heb je minder te verliezen als het fout gaat. En mocht dat nu heel goed gaan, dan ga je het misschien eerder eens worden over een competitieformat.
Voorstel wat er nu ligt, vind ik best wel ver gaan bijvoorbeeld. Eerst een halve competitie in eigen land. Dan speel je dus één keer tegen elk team i.p.v. twee keer. Hoe ga je dat eerlijk doen? Want je bent wellicht in het voordeel als je thuis speelt tegen sterke teams en uit tegen bv. RKC, Fortuna en PEC. En je mist gewoon één keer Ajax - Feyenoord, Ajax - PSV, PSV - Feyenoord, etc.
Daarna dan een competitie van 6 NL en 6 Belgische teams. En wat gaat de rest doen? Paar maanden oefenwedstrijden spelen of zo![]()
IJshockey hebben ze min of meer noodgedwongen ook een BeNeLiga en qua samenwerking is dat ellende.
Dat het wat scheelt ontken ik niet, ik vraag wat het nut is van een paar plaatsen stijgen op de Europese ranking als dat het enige is dat je er mee bewerkstelligt.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat scheelt wel iets. In combinatie met spelen tegen sterkere tegenstanders. Dat laatste lijkt me lastig in te schatten wat het oplevert.
Maar daarom zou ik eerst eens kijken hoe de samenwerking überhaupt gaat zonder dat je meteen je eigen competitie weggooit of devalueert tot een verkapte voorronde.
Al levert het wat op. Wat heb je eraan als je elkaar na 2 jaar de tent uitvecht.
Ja, daar kun je over van mening verschillen. Voor clubs die bijna elk seizoen in Europa spelen is het misschien interessant.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:51 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat het wat scheelt ontken ik niet, ik vraag wat het nut is van een paar plaatsen stijgen op de Europese ranking als dat het enige is dat je er mee bewerkstelligt.
De Eredivisie zou ik zonde vinden om die zomaar op te geven. Helemaal voor een halve competitie voor de winterstop en dan top 6 tegen top 6 na de winterstop.quote:Op zondag 13 februari 2022 11:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zal wel een chauvinist zijn maar ik vind traditie (als het toch maar een paar miljoen scheelt) hier toch ook wel enorm zwaar wegen.
Onze Eredivisie is een van de oudste competities van Europa en die denneappel wordt zelfs al 80 jaar uitgereikt. Onze clubs hebben grote prijzen gewonnen en prachtige klassiekers en derby's gespeeld.
We zitten hier wel wekelijks het niveau af te zeiken maar we hebben zoveel meer historie en zoveel meer te bieden dan die Belgen dat ik het gewoon doodzonde van onze eigen tradities zou vinden. De Eredivisie en beker zijn prima zoals ze zijn.
Zelfs een supercup over 2 landen zou ik flauwekul vinden.
Allereerst: Er zijn een paar dingen fundamenteel fout aan het Nederlandse bekertoernooi. Die bekerfinale moet uit de Kuip, want dat heeft voor Feyenoord een te groot thuisvoordeel. Daarnaast moet er een eerlijker lotingschema komen waarbij clubs niet met alleen maar thuiswedstrijden naar de finale komen.quote:Op zondag 13 februari 2022 12:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Eredivisie zou ik zonde vinden om die zomaar op te geven. Helemaal voor een halve competitie voor de winterstop en dan top 6 tegen top 6 na de winterstop.
Met de beker heb ik minder mee. Als ik nu bijvoorbeeld het parcours zie van PSV richting de halve finale van de beker. Fortuna, Telstar, NAC en de Eagles. Ajax tegen Barendrecht, Excelsior Maassluis en Vitesse. Denk dat je dan niet heel veel weggooit als je daar Belgische clubs bij doet.
Als je dan toch wat wilt proberen, vind ik de beker het meest geschikt daarvoor.
De bekerfinale in de Kuip, dat is dan ook wel weer 'n traditie. Meestal zit er ook wel 45 duizend man toch? Waarom zou je dan in Eindhoven of Heerenveen of zo gaan spelenquote:Op zondag 13 februari 2022 12:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Allereerst: Er zijn een paar dingen fundamenteel fout aan het Nederlandse bekertoernooi. Die bekerfinale moet uit de Kuip, want dat heeft voor Feyenoord een te groot thuisvoordeel. Daarnaast moet er een eerlijker lotingschema komen waarbij clubs niet met alleen maar thuiswedstrijden naar de finale komen.
Tegelijkertijd is het bekertoernooi al sinds de jaren 90 ook ongekend succesvol. Met wel 16 verschillende clubs die de finale hebben gehaald, prachtige clashes met verlengingen en penaltyseries, supporters uit het hele land die afreisden naar de Kuip etc. Ik weet niet wat je nog meer van een klein land als Nederland verwacht maar ik vind het voor zo'n klein land een prachtig toernooi. Natuurlijk is het geen FA Cup, maar verhoudingsgewijs is het net zo groot.
De laatste 2 corona-jaren hebben wellicht het toernooi ook negatief gekleurd. Zo'n Utrecht-Ajax een week voor Corona uitbrak, dat was toch schitterend?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |