quote:
Nee, het is kiezen tussen mooie muziek en een bijna-volledige uitgave. De DVD's missen nog altijd snippers hier en daar (En soms wat meer dan anders), natuurlijk minder dan de koopvideo's van vroeger maar compleet is het nog steeds niet.
Uit mijn hoofd:
-
De Plaaggeest mist een shot van rode neus-loze Bassie in de opening (Zwaaiend door het caravanraam), een scène waar Bassie zwaait naar het rode lampje van de buggy, een stukje waarbij Bas en Aad als garagisten naar buiten tuimelen (Wel in de aftiteling, dus dat is raar, misschien rest-filmmateriaal uit de originele intro, dat zou kunnen), en de originele slotscène
-
De Sleutel mist de volledige aflevering 7 uiteraard, maar ook brokken uit aflevering 6 zijn weggeknipt om continuityissues te voorkomen. Ook de herhaling van 'De Spaanse Zon' is op de laatste dvd-uitgave weggeknipt, en ook de scène waar Bas de sleutel in de vaas doet (Zoals gezegd; Continuity-issue voorkomend). Het oorspronkelijke, maar ontzettend dubbelop en misplaatst zijnde einde in de caravan mist uiteraard.
-
De Diamant mist weinig tot niets zover ik weet, maar dat deed de dubbelbox uit 1998 ook al niet (Daar met uitzondering van het slot 'Maak de piste maar vrij', wat overigens oorspronkelijk NOG langer was ook want er was een extra scène vanuit Circus B&A waarin Adriaan aankondigt dat de series van de zomer bij de TROS op herhaling gaan).
-
De huilende Professor, daar wordt het leuk: de dvd's zijn namelijk pertinent niet completer, de vierdelige koopvideo's van Penta Video (en een heruitgave van KidStuff/Weton Wesgramm) zijn simpelweg het meest compleet qua wat er uitgebracht is
*, punt uit. Er zit weinig achtergrondmuziek in, maar dat is niet omdat het hier onafgemonteerde banden betreft (wat men vaak stelt), maar de serie had op de punten waar geen achtergrondmuziek zat gewoon géén achtergrondmuziek. Spiral, Tubular Bells (in de variant van Geoff Love) en de theme from SWAT tijdens de achtervolging zitten er gewoon in. De rest van de muziek is allemaal later toegevoegd voor het de 1992-hermontage die in 1994 op de drie slagersbanden verscheen. De penta's hebben de meeste later weggehaalde scènes, waaronder allevijf de 'deleted scenes' die als extra's op dvd verschenen (Circus-optreden, droom Crusoe, gesprek van Agt, droom duiken en liedje 'Ook een clown'), maar ook kleinere, kortere en vaak ernstig flauwe scènes.
* De énige uitzondering hierop zijn één variant van opnames én een korte compleet nieuwe scène, die beiden voor het eerst in nieuwe montage op YouTube verschenen: 'Zeg Stel Je Nou Voor' bevat een andere scène voor het dokter-coupletje (Adriaan gooit een sinaasappel naar Bassie en kijkt Bassie nawijzend met gekke bek in de camera) & een scène voor of na 'Hou je Rustig', waarbij B&A dichterbij de schuilplaats van Joris komen.
-
De shorties zijn compleet gebutchered uitgebracht op AL hun uitgaven: Op Stap met, Op Bezoek bij, 10 jaar (voor een tweetal dacht ik) en later 'Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes' doen een goede poging er een mooi geheel van te maken, maar alle introducties missen volledig. Op Leren & Lachen (al met de nieuwe muziek ook) is het nog erger: daar wordt elke shorty nog eens treurigerwijs na afloop direct uitgebreid besproken. Jaja, kinderen houden van herhaling, maar dit is echt heel erg.
-
De Schatkaart: de 2 koopvideo's hebben nagenoeg de complete eerste dubbelaflevering compleet geskipt. Heel het stuk in de gevangenis van Japie en B2 is eruit gesloopt, en de slotscène sluit af bij 'Geniale mafkikker'. Tussendoor zullen er ook wat snippertjes her en der weggegumd zijn, voornamelijk liedjes als 'Lachen, Lachen, Lachen'. De dvd's heeft bijna alles wel hersteld (en ook de eindscène met B&A op een terrasje met Lara en Youri), maar een opener van Adriaan die aflevering 3 pratend naar de camera begint terwijl hij met Lara onderweg is naar Bassie kon niet in de montage worden gehandhaafd.
-
De Verdwenen Kroon: Nagenoeg hetzelfde hier: aflevering 6, 7 of 8 eindigt de tune 'met Bassie.... en Adriaan!' met een speciaal zoomshot naar Bassie die paniekerig bij de caravan op Adriaan staat te wachten. Kon ook niet in de montage gehandhaafd blijven, dus weggesneden. De Kroon is, zowel op de koopvideo's als op dvd, wel één van de minst verknipte series gebleken... Maar door 'Achtervolging Kroon' (hét klapstuk van Bert Smorenburg, het moet gezegd) zou ik dat stuk juist als één van de weinige verbeteringen ten opzichte van het origineel vinden. Voor de rest mis je Magnetic Fields intens.
-
De Verzonken Stad: Alleen al voor de epische openingstonen telt de dvd-versie eigenlijk niet mee als je het origineel wil. Ik geloof dat de dubbelbox uit 1999 al de nieuwe versie van Hallo Vriendjes had, maar de CNR 92-uitgaves zijn héél mooi en nagenoeg intact gemonteerd. Ik weet oprecht niet wat er daar mist.
-
De Geheimzinnige Opdrachtgever Op Reis Door Europa: de 6-delige CNR-reeks is zo intact als mogelijk. Per twee afleveringen keurig aan elkaar gelast, en je mist volgens mij écht niets behalve dat er nieuwe voice-overs door Aad zijn ingesproken in plaats van 'hallo vriendjes en vriendinnetjes, jullie weten wat er gebeurd is'-recaps.
Ook de herziene reeks uit 1998 met een nieuwe cover van Arcade (Let op, ARCADE. Niet Bridge uit 2000 of kan ook íets later zijn; ik leg het zo uit) is van dezelfde montagemaster, dus die is gelijk aan CNR. De Bridge-uitgave uit 2000 (of ietsje later, 2001 of 2002), met eigenlijk alleen maar dat ene logo'tje verschil maar de rest van de vhs-cover compleet hetzelfde, is een wereld van verschil: alle muziek is daar aangepast naar Smoor. Maar de beeldmontage volgens mij 99% hetzelfde.
-
De Reis vol Verrassingen/
Op Reis Door Amerika: Oef. Ehm, ja, waar te beginnen. Kijk, de reeks is op CNR (en deel 5 uitgebracht onder Arcade) bijna fatsoenlijk compleet, maar de pretparken in Orlando zijn er zoals je vast wel weet nagenoeg compleet uitgesloopt. Oorspronkelijk zou ook deze reeks 6 delen krijgen, maar toen heeft het ruim anderhalf jaar geduurd voordat het slot van de reeks bij Arcade (wat alles van CNR Film en Video overnam?) in één deel gepropt moest worden.
'Is Op Reis Door Amerika Deel 1 en 2 dan wel compleet?' Nee. Hou er namelijk rekening mee dat de dvd 'Op reis door Amerika 1' juist een mastering-error heeft gekregen, waardoor de slotscène van Baron (liggend in de berm, boos roepend 'Nu zijn ze me weer ontsnapt!' en op de grond ligt te stampen met zijn vuist als B&A voorbij rijden), per ongeluk half op dvd is afgekapt (de dubbelbox-uitgave van die montage op VHS had dat wel gewoon). Overigens begint koopvideo deel 5 daar oorspronkelijk de video mee, dus je snapt wel hoeveel deel 5 heeft weggeknipt

Hou er verder rekening mee dat de latere dvd's, hoewel completer (maar niet volledig) een eerder verholpen audiofout er terug in heeft laten slopen: "En achter jullie staan twee heren van de marechaussee, en die gaan jullie nú arresteren." (Het waren een dame en een heer, en voor de originele TV-uitzending én de eerste koopvideo was dat ook keurig verholpen). ...Ja, ik denk dat dat ze wel zijn.
Wat ik hierboven allemaal brabbel hoeft niet 100% te kloppen, dit is allemaal even uit losse pols opgegraven uit het geheugen.
Zei ik al dat Bassie en Adriaan de Nederlandse Star Wars zijn? Want het is de Nederlandse Star Wars. Zucht.
[ Bericht 6% gewijzigd door ArnieAlberts op 20-06-2022 22:16:43 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.