Het zit niet goed bij Fastned. Hun prijzen liggen te hoog (gemiddeld 60ct per kWh). Concurrenten rekenen de helft, daar zullen ze ook naar toe moeten gaan op de lange termijn.quote:Op woensdag 13 januari 2021 07:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Fastned heeft me een belachelijk rendement opgeleverd. GAK van minder dan een tientje (uit de Nxchange tijd). Ik heb er laatst flink wat verkocht tussen ¤40 en ¤45 euro, maar ook nog wat over. Je moet niet vergeten dat dit een bedrijf is in een markt die nog heel onvolwassen is. Bovendien zijn de operationele kosten van een Fastned station belachelijk laag. Het is een beetje afhankelijk van de grootte van een station, maar met 15 a 20 auto's per dag draai je operationeel break even. De minnen bij Fastned komen vooral uit de financiering, en dat is volgens verwachting omdat er geinvesteerd wordt in een markt die nog heel klein is. De waarde van Fastned is dan ook gebaseerd op toekomstverwachtingen en niet op de huidige omzet.
Groei is er overigens zeker: 14% in Q4 2020 tov Q4 2019, ondanks de covid-crisis.
Het is een speculatief aandeel, maar dat heeft althans voor mij goed uitgepakt.
Als je een abonnement neemt van 12 euro per maand gaat dat naar 35 cent per kWh. Daar komen dan dus wel die 12 euro vaste kosten per maand bij. De prijzen van snelladen liggen enorm uit elkaar en Fastned zit zo hoog niet. Allego zit bijvoorbeeld op 69 cent per kWh voor snelladen. Thuis laden kost gemiddeld 23 cent per kWh. Snelladen is altijd duurder, dus dan zit je met 35 cent bij een abonnement zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 13 januari 2021 08:15 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Het zit niet goed bij Fastned. Hun prijzen liggen te hoog (gemiddeld 60ct per kWh). Concurrenten rekenen de helft, daar zullen ze ook naar toe moeten gaan op de lange termijn.
Maar als ze moeten laden dan nemen ze ook meer kWh af. Het is waar dat als de range toeneemt, dat mensen naar verwachting meer thuis gaan opladen, maar er zijn andere factoren die het volume weer positief beinvloeden: grotere accu's = meer kWh's, meer EV's = meer klanten, etc.quote:Dan het volume: dat zou nu nog omhoog kunnen. Maar je ziet door auto’s met steeds grotere accupakketten dat ze minder vaak onderweg laden.
In de operationele kosten gaat dat niet zitten, die vallen wel mee. Het gaat vooral om investeringen met een teruggverdientijd.quote:Willen ze echt meer volume verkopen, dan moet laadsnelheid omhoog, maar dat kan alleen als ze de aansluiting verzwaren en Fastnrd betaalt er meer voor. Het wordt bij een hogere laadsnelheid niet evenredig veel goedkoper per kWh voor Fastned.
Zeker waar, maar de concessies die ze langs de snelwegen hebben zijn gelegen naast conventionele tankstations. Daarmee wordt het voor Shell duur als ze beide concessies willen hebben. Maar dit is wel een punt natuurlijk.quote:Dan hebben ze nu dure grond langs snelwegen. Over een 6 jaar wordt die concessie opnieuw op de markt gebracht. De vraag is wat ze daarvoor moeten gaan betalen als de Shells serieus mee gaan bieden.
Eerder een ton of 3. Afhankelijk natuurlijk van de grootte.quote:Ze draaien nu break even op de stations, maar dat is EBitda. Alleen is dat geen goed nieuws. Operationeel heb je niet zoveel kosten, ja inkoop van stroom voor 10 cent en die verkopen ze voor 60. Afschrijving en rente zit er nog niet bij in dat zijn juist hoge lasten. De bouw van een station kost enkele tonnen, richting een miljoen.
High risk, high reward.quote:De Als je die nier terugverdient heb je geen geld om uit te breiden of simpelweg te vernieuwen over een paar jaar.
En het is hartstikke mooi om rendement te maken met dit aandeel alleen moet je niet degene zijn die het in bezit heeft als de bubbel knapt.
Fugro heeft een omgekeerde splitsing gedaan , dus 9 is 4,5 oudquote:Op woensdag 13 januari 2021 06:54 schreef Beursaap het volgende:
Wtf is er met Fugro? Die blijft maar knallen grr verkocht nadat ie onder de 4 klapte.
Dat zeg ik, je kunt er prima aan verdienen maar zorg dat je op tijd hebt verkocht voordat iedereen wakker wordt.quote:Op woensdag 13 januari 2021 07:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Fastned heeft me een belachelijk rendement opgeleverd. GAK van minder dan een tientje (uit de Nxchange tijd). Ik heb er laatst flink wat verkocht tussen ¤40 en ¤45 euro, maar ook nog wat over. Je moet niet vergeten dat dit een bedrijf is in een markt die nog heel onvolwassen is. Bovendien zijn de operationele kosten van een Fastned station belachelijk laag. Het is een beetje afhankelijk van de grootte van een station, maar met 15 a 20 auto's per dag draai je operationeel break even. De minnen bij Fastned komen vooral uit de financiering, en dat is volgens verwachting omdat er geinvesteerd wordt in een markt die nog heel klein is. De waarde van Fastned is dan ook gebaseerd op toekomstverwachtingen en niet op de huidige omzet.
Groei is er overigens zeker: 14% in Q4 2020 tov Q4 2019, ondanks de covid-crisis.
Het is een speculatief aandeel, maar dat heeft althans voor mij goed uitgepakt.
Aan de omzet en verkochte kWh’s kun je zien dat vrijwel niemand zo’n abonnement heeft.quote:Op woensdag 13 januari 2021 09:06 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je een abonnement neemt van 12 euro per maand gaat dat naar 35 cent per kWh. Daar komen dan dus wel die 12 euro vaste kosten per maand bij. De prijzen van snelladen liggen enorm uit elkaar en Fastned zit zo hoog niet. Allego zit bijvoorbeeld op 69 cent per kWh voor snelladen. Thuis laden kost gemiddeld 23 cent per kWh. Snelladen is altijd duurder, dus dan zit je met 35 cent bij een abonnement zo slecht nog niet.
[..]
Maar als ze moeten laden dan nemen ze ook meer kWh af. Het is waar dat als de range toeneemt, dat mensen naar verwachting meer thuis gaan opladen, maar er zijn andere factoren die het volume weer positief beinvloeden: grotere accu's = meer kWh's, meer EV's = meer klanten, etc.
[..]
In de operationele kosten gaat dat niet zitten, die vallen wel mee. Het gaat vooral om investeringen met een teruggverdientijd.
[..]
Zeker waar, maar de concessies die ze langs de snelwegen hebben zijn gelegen naast conventionele tankstations. Daarmee wordt het voor Shell duur als ze beide concessies willen hebben. Maar dit is wel een punt natuurlijk.
[..]
Eerder een ton of 3. Afhankelijk natuurlijk van de grootte.
[..]
High risk, high reward.
Why? Ligt totaal aan je branche. In supermarkten zullen de marges kleiner zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2021 11:36 schreef MisChrartin het volgende:
Van iedere euro inkomen geven ze 88% operationeel uit. Dat is gewoonweg te veel.
Het zijn ebitda resultaten. Afschrijving moet er nog af, rentekosten etc.quote:Op woensdag 13 januari 2021 11:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Why? Ligt totaal aan je branche. In supermarkten zullen de marges kleiner zijn.
Heb je een goed punt. Het is allemaal wat theoretisch 😄quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:08 schreef Heph844 het volgende:
Los van de vraag of het überhaupt een levensvatbaar bedrijf is, gaan deze waarderingen echt helemaal nergens meer over. Fastned heeft 131 laadpalen en wordt tegen de huidige prijs gewaardeerd op 1,1 miljard!
Dat is dus 8,3 miljoen per laadpaal! Ik rijd regelmatig langs zo'n laadpaal en dan staat er echt nooit iemand te laden. Je kan dan allemaal moeilijke EBITDA-discussies voeren, maar meer dan gezond boerenverstand heb je eigenlijk niet nodig.
Ja precies dat.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:08 schreef Heph844 het volgende:
Ik rijd regelmatig langs zo'n laadpaal en dan staat er echt nooit iemand te laden.
Kben het niet oneens met je an sich in je analyse alleen zijn veel zaken losstaand niet super informatief.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Het zijn ebitda resultaten. Afschrijving moet er nog af, rentekosten etc.
Zeker als je tot je oren in de schulden zit heb je daarom een negatief resultaat. Je krijgt dan nog meer schulden, nog meer rentekosten etc. Je zit dan in een negatieve spiraal.
Je ziet het ook aan de verhouding assets/liabilities. Die ratio is de laatste jaren steeds slechter geworden.
Vergelijken met supermarkten is niet zo relevant. Die zetten per geïnvesteerde euro in hun vastgoed veel meer om dan Fastned.
ROI van walmart is 12%, fastned 4-5%
Dat is echt onzin. Ik snap dat je de waardering hysterisch hoog vindt, en ik begrijp ook heel goed waarom. Maar ga niet met onzin strooien.quote:
Dat getal las ik laatst. Hoeveel zijn het er dan wel?quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. Ik snap dat je de waardering hysterisch hoog vindt, en ik begrijp ook heel goed waarom. Maar ga niet met onzin strooien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2021 13:29:24 ]
Dat getal is het aantal locaties. Iedere locatie heeft heeft meerdere laders. Snelladers zijn niet te vergelijken met standaard laadpalen. Een ultrafast charger heeft een capaciteit van ruwweg 1000 conventionele thuisladers.quote:Op woensdag 13 januari 2021 13:15 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat getal las ik laatst. Hoeveel zijn het er dan wel?
quote:Edit: al gevonden waar ik het las, uit het FD van vorige week:Ja dat is aan aansprekende vergelijking, maar zoals de schrijver zelf al zegt: eigenlijk is die niet fair. Het zijn twee totaal verschillende bedrijven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
• Fastned is superkapitaalintensief, ik geloof dat ze maar 70 medewerkers hebben. BAM arbeidsintensief.
• Fastned doet services, BAM doet vooral projecten, en de kostenstructuur daarvan is heel anders: Dat is belangrijk want het verdienmodel van die twee is compleet verschillend. Bij services zijn de marginale kosten van een extra klant verwaarloosbaar. Dat betekent dat er een bepaald volume is waarbij je BE draait, en daarboven ga je met iedere klant extra winst maken. Bij projecten heb je bij ieder project weer te maken met de hele klap aan kosten, en moet je je marge halen uit de winstopslag. Ieder project is een risico, en bij services is het volume doorslaggevend.
• BAM is een running enterprise. Dat betekent dat voor de bedrijfsvoering en de financiering de huidige prestaties superbelangrijk zijn. Fastned is vooral gewaardeerd op potentieel. En ja, daar zit 'm de hele crux: want dat betekent dat de waardering voor een groot deel gebaseerd is op aannames over de toekomstige prestaties.
Kortom: BAM en Fastned kun je niet op deze manier met elkaar vergelijken.
[ Bericht 25% gewijzigd door recursief op 13-01-2021 13:42:57 ]Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
Ja ik vind dat zelf wel interessant, het zegt voor mijn gevoel heel veel hoe het bedrijf het doet.quote:Op woensdag 13 januari 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kben het niet oneens met je an sich in je analyse alleen zijn veel zaken losstaand niet super informatief.
Kzou er ook geen geld in stoppen... Sowieso is er een dikke bubbel op dit moment ala 2001 aan de hand...
Meeste bedrijven zijn normaal gewaardeerd maar de Tesla's van deze wereld gaan nergens over.
Ik denk dat mensen over 5 jaar gemiddeld (dus de markt) een negatief rendement gaan hebben.
Tesla is een factor 200 per geproduceerde auto duurder dan VW (in market cap).quote:Op woensdag 13 januari 2021 14:14 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja ik vind dat zelf wel interessant, het zegt voor mijn gevoel heel veel hoe het bedrijf het doet.
Je krijgt inzicht in hoe een bedrijf het operationeel doet, waar de pijnpunten of kansen liggen. Verder zie je of ze kunnen groeien in EPS als de sales groeien. Dan kan ik een inschatting maken van wat de toekomstige winsten zouden kunnen zijn en wat ik maximaal zou willen betalen.
De huidige beurskoers van Fastned is wat mij betreft niet houdbaar. Ik vermoed van Tesla ook niet, al hebben die nog een positieve cashflow en wat eigen geld om te investeren.
nee wel 1.500.000 euro Tesla om 900 euro VW 1800 euro Toyotaquote:Op woensdag 13 januari 2021 15:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tesla is een factor 200 per geproduceerde auto duurder dan VW (in market cap).
160.000 om 800 oid.
Willen ze de schaal bekostigen brengen ze allicht weer wat extra shares uit, het aantal aandelen is ook nog belangrijk... Maar het bedrijf an sich is al overgewaardeerd.
Ik had uitgerekend 1.6 miljoen per auto Tesla, 8000 per auto VW groep.quote:Op woensdag 13 januari 2021 15:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee wel 1.500.000 euro Tesla om 900 euro VW 1800 euro Toyota
Tesla shares outstanding for the quarter ending September 30, 2020 were 1.105B, a 19.85% increase year-over-year.
koers nu 900 euro
Tesla started 2020 saying it expected to deliver at least 500,000 electric vehicles this year, and has not changed that guidance.Oct 2, 2020
1000.000.000 000 / 500.000 is 2.000.000 euro per auto
2021 Aantal te produceren 1.000.000 +/- is dan nog steeds 1.000.000 per auto
2020quote:Op woensdag 13 januari 2021 16:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik had uitgerekend 1.6 miljoen per auto Tesla, 8000 per auto VW groep.
1 miljoen per auto... Dan wil je 40.000 netto winst per auto maken anders gaat het fout. VW, 400 euro, seems reasonable.
FastNed is circa 600x zijn omzet waard op de beurs.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 17:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb je dit al geprobeerd bij Tesla?
Overigens heb ik genoeg mijn vingers gebrand aan short gaan en respecteer ik Warren Buffet wat meer.
Wij hebben volgens mij een behoorlijk strengere lockdown dan de VS, meer schade aan de economie.quote:Op woensdag 13 januari 2021 17:29 schreef ludovico het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom zou, t.o.v. prijsindex 5 jaar terug, de SP500 opeens 20% meer moeten stijgen after corona dan AEX?
Heeft ASML AEGON AHOLD ING SHELL zoveel last van de nl landsgrens?quote:Op woensdag 13 januari 2021 17:34 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Wij hebben volgens mij een behoorlijk strengere lockdown dan de VS, meer schade aan de economie.
Als je meer tech bedrijven hebt groei je nu ook harder door thuiswerken, online bestellingen etc, al zou ik die meer op de Nasdaq verwachten i.p.v. de S&P.
De dollar is zo ongeveer 20% van zijn waarde kwijtquote:Op woensdag 13 januari 2021 17:29 schreef ludovico het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom zou, t.o.v. prijsindex 5 jaar terug, de SP500 opeens 20% meer moeten stijgen after corona dan AEX?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |