Oeps ik lette helemaal niet op de jaartallenquote:Op dinsdag 8 december 2020 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat zij net voor de grote crash kochten en wij het van hen kochten op het dieptepunt van de meest recente crash. Als ze in 2008 verkocht hadden dan hadden ze er veel meer voor gekregen.
Overigens had het huis in 1980 al een tijdje te koop gestaan voor nog veel meer, maar toen was de markt dus al dalende.
Hadden ze moeten wachten? Misschien wel, maar dan had het huis dat ze toen moesten verkopen ook minder opgeleverd.
Wij hebben hebben het dit jaar verkocht voor ¤ 495.000, wel wat investeringen gedaan, van ongeveer ¤ 30.000, maar dikke vette winst gemaakt dus, in 6½ jaar tijd.
Ja, als het huis in 1970 al ƒ100.000 nieuw kostte dan zit je met kwalitatief hoogwaardige bouw en in een goede wijk, dus een pareltje om nu aanpassingen aan te maken.quote:Op dinsdag 8 december 2020 12:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oeps ik lette helemaal niet op de jaartallen
En zo, goed verkocht
Het blijft lastig discussiėren met anekdotisch bewijs, dus ik heb geprobeerd om een realistisch beeld te schetsen.quote:Op dinsdag 8 december 2020 13:15 schreef Leandra het volgende:
Overigens, als ik die ƒ 320.000 omreken naar euro's dan is dat ¤ 145.210
Maar met een rentepercentage van 12% word je nog steeds helemaal ziek van de kosten..... want dat is voor een annuļtaire hypotheek met een looptijd van 30 jaar een bruto maandlast van maar liefst ¤ 1.494 per maand.
Dus ik wil wel eens weten hoe de "vroeger was alles beter" roepers daar over denken.... 12% rente.
Ik denk dat half NL met een aflossingsvrije hypotheek zwaar in de problemen komt als de rente weer op dat percentage zit en hun RVP afloopt
Mooie analysequote:Op dinsdag 8 december 2020 14:08 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Het blijft lastig discussiėren met anekdotisch bewijs, dus ik heb geprobeerd om een realistisch beeld te schetsen.
Gemiddelde huizenprijs pak ik uit deze lijst. Ik heb met Zwolle gerekend. Niet de duurste, niet de goedkoopste.
Een gemiddelde hypotheekrente is heel lastig te definiėren en sowieso lastig in tabelvorm te vinden. Eigenlijk kon ik alleen deze site vinden. Ik ben overigens uitgegaan van een rentevaste periode van 10 jaar.
Als we dan alles in een excel gooien en gaan reken komen we op het volgende verhaal uit
[ afbeelding ]
Met andere woorden, de lasten voor een gemiddelde woning als percentage van het modale bruto salaris is niet echt absurd hoog t.o.v. de historie vanaf 1999.
Derhalve een onterechte klacht.
Mooi overzichtjequote:Op dinsdag 8 december 2020 14:08 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Het blijft lastig discussiėren met anekdotisch bewijs, dus ik heb geprobeerd om een realistisch beeld te schetsen.
Gemiddelde huizenprijs pak ik uit deze lijst. Ik heb met Zwolle gerekend. Niet de duurste, niet de goedkoopste.
Een gemiddelde hypotheekrente is heel lastig te definiėren en sowieso lastig in tabelvorm te vinden. Eigenlijk kon ik alleen deze site vinden. Ik ben overigens uitgegaan van een rentevaste periode van 10 jaar.
Als we dan alles in een excel gooien en gaan reken komen we op het volgende verhaal uit
[ afbeelding ]
Met andere woorden, de lasten voor een gemiddelde woning als percentage van het modale bruto salaris is niet echt absurd hoog t.o.v. de historie vanaf 1999.
Derhalve een onterechte klacht.
Met dat verschil dat het bij huizen schijnbaar werkt.quote:Op dinsdag 8 december 2020 20:17 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Hier in de randstad wordt er tegenwooordig steeds vaker schaamteloos bij geschreven: let op, dit betreft een bieden vanaf prijs!!
Equivalent van een lelijke dik wijf op tinder die vanwege schaarste highclass doet.
Bij vrouwen helaas ook. Misschien niet mbt een relatie maar voor sex wel.quote:Op dinsdag 8 december 2020 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Met dat verschil dat het bij huizen schijnbaar werkt.
Het is een bekend feit en geen verzinsel dat starters het nu veel zwaarder hebben. Voor boomers was werk en geld makkelijk beschikbaar. Nu is dit niet meer. Of ontken je de huidige schaarste van woningen en en de misselijke prijzen?quote:Op maandag 7 december 2020 11:05 schreef CoolGuy het volgende:
Het is natuurlijk wel lekker makkelijk, wijzen naar de generatie vóór je als reden waarom jij niet nu in een vlucht en een zucht zonder daadwerkelijk moeite te doen / tijd te investeren kunt realiseren wat je wil.
Je kunt als je iets wil 2 dingen doen. Kijken hoe je dat geregeld krijgt en dan besluiten of de moeite die je daarvoor moet doen het je waard is om je doel te bereiken en dat dan accepteren, of huilen en janken over 'vroeger'.
Alsof alle millenials rondlopen met de nieuwste Iphone ter waarde van 2000 euro.quote:Op maandag 7 december 2020 05:21 schreef Fugue het volgende:
Ja maar jullie millennials gaan wel 3 keer per jaar op reis en lopen met de duurste iPhones in onze tijd werkten we gewoon voor de centjes maar tegenwoordig hebben jullie allemaal een burnout de jeugd denkt dat het je allemaal komt aanwaaien nou zo werkt het leven niet!!
Nu zwaarder dan boomers? Elke gek kan in Nederland studeren, zeker tien jaar geleden.quote:Op dinsdag 8 december 2020 20:58 schreef MisterWendel het volgende:
[..]
Het is een bekend feit en geen verzinsel dat starters het nu veel zwaarder hebben. Voor boomers was werk en geld makkelijk beschikbaar. Nu is dit niet meer. Of ontken je de huidige schaarste van woningen en en de misselijke prijzen?
Ok geef eens praktische voorbeelden dan. Wat kunnen starters nog doen in deze tijd volgens jou?
Deze argumentquote:Op dinsdag 8 december 2020 21:08 schreef opgebaarde het volgende:
Starters van nu willen in hun eentje een huis kopen en geen lullig kutappartement.
Dit. Dit argumentquote:Op woensdag 9 december 2020 09:12 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Deze argument![]()
![]()
Ook studiowoningen / 2-kamer appartementen zijn onbetaalbaar.
Ja. Elke werkende Nederlander zou in principe een betaalbare woonruimte (koop/huur) moeten kunnen vinden op acceptabele reistafstand van zijn/haar werk.quote:Op woensdag 9 december 2020 09:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dit. Dit argument(erg flauw)
Moet het betaalbaar zijn?
Niet perse. Er moeten wel genoeg betaalbare alternatieve mogelijkheden zijn, maar die zijn er niet.quote:Zou iedereen die werkt een huis (studio w\e) moeten kunnen kopen? Of waar ligt de grens?
PVDA was het dertig jaar geleden al met jou eens. Het zou ook beter zijn voor de leefbaarheid van wijken en het welzijn van de Nederlander, als iedereen kan kopen.quote:Op woensdag 9 december 2020 10:29 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Ja. Elke werkende Nederlander zou in principe een betaalbare woonruimte (koop/huur) moeten kunnen vinden op acceptabele reistafstand van zijn/haar werk.
[..]
Niet perse. Er moeten wel genoeg betaalbare alternatieve mogelijkheden zijn, maar die zijn er niet.
Het is daarom ook in de huidige markt ridicuul om te zeggen dat niet iedereen een woning zou moeten kunnen kopen. Dus het is prima als iemand 1200+ p/m aan huur afdraagt maar het is niet oke om een woning te kopen met een hypotheek van 900 p/m.
Precies. De hoge huren zijn puur naar aanleiding van het beleid. In mijn vorige post had ik het over betaalbare woonruimte (koop/huur) maar dat ontgaat je helemaal volgens mij.quote:Op woensdag 9 december 2020 10:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
PVDA was het dertig jaar geleden al met jou eens. Het zou ook beter zijn voor de leefbaarheid van wijken en het welzijn van de Nederlander, als iedereen kan kopen.
Eind 2007 was er nav gevolgen van dit beleid veel kritiek. Want huizen kwamen onder water en de bezitter was financieel 'labiel'. Banken konden omvallen omdat veel mensen hun hypotheek niet meer konden betalen.
De huur zal altijd hoger zijn dan de lasten van een hypotheek. Tenzij woningbouwverenigingen veel en veel groter worden alleen dit en afgelopen kabinetten wil net het tegenovergestelde. Sociale huur moet minder en particulieren/bedrijven moeten de verhuurmarkt op. Nou dan weet je het wel, dan zien we de relatief hoge huren.
Het risico als huurder is hoger dan risico als koper. Je hebt elk jaar te maken met stijgende huurprijzen. Als je uitgaat van een jaarlijkse huurstijging van 2,5% dan betaalt iemand met een huur van 900 euro na 10 jaar 1152 euro! M.a.w. het risico als huurder is dat je na x-aantal jaren je huur niet meer kan betalen en uit je woning wordt getrapt. Risico als koper? Je kan je huis niet meer verkopen, boeiend.quote:Het makkelijke van huur, je kan snel van je contract af. Maximaal een jaar. Wil je ophouden met je hypotheek, nou, soms kom je er helemaal niet van af en staat je woning tien jaar later nog steeds te koop. Het risico als bezitter is veel hoger en je zit ook met kosten als onderhoud.
Wat is dit nou weer voor onzin? Je mag de prijzen niet met elkaar vergelijken maar je vergelijkt wel de flexibiliteit, risico en onderhoud t.o.v. elkaar.quote:Dat huren op het eerste gezicht duurder is, is logisch en de prijs per maand kan je op deze manier niet met elkaar te vergelijken.
Het nadeel van huren is bovendien dat je niets opbouwt. Vergelijk 10 jaar huren financieel maar eens met tien jaar hypotheek betalen. Langzaamaan wordt er toch een hoop (stil) vermogen opgebouwd.quote:Op woensdag 9 december 2020 11:23 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Precies. De hoge huren zijn puur naar aanleiding van het beleid. In mijn vorige post had ik het over betaalbare woonruimte (koop/huur) maar dat ontgaat je helemaal volgens mij.
[..]
Het risico als huurder is hoger dan risico als koper. Je hebt elk jaar te maken met stijgende huurprijzen. Als je uitgaat van een jaarlijkse huurstijging van 2,5% dan betaalt iemand met een huur van 900 euro na 10 jaar 1152 euro! M.a.w. het risico als huurder is dat je na x-aantal jaren je huur niet meer kan betalen en uit je woning wordt getrapt. Risico als koper? Je kan je huis niet meer verkopen, boeiend.
[ afbeelding ]
En je gaat mij niet wijsmaken dat een studiowoning (huur 40m2) duurder in onderhoud is dan een eengezinswoning.
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin? Je mag de prijzen niet met elkaar vergelijken maar je vergelijkt wel de flexibiliteit, risico en onderhoud t.o.v. elkaar.
Dit zijn allemaal metrics die je in een tabel kan stoppen met plusjes en minnetjes.
Werkelijk het enige dat in het voordeel van huren spreekt is de flexibiliteit, zoals je zelf al zei.
Hier maar even verder...quote:Op dinsdag 8 december 2020 00:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zeik er nog wat meer over anders.
Ironie en zelfreflectie zijn niet je sterkste kant merk ik.
quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hier maar even verder...
Leuk eerste opzetje:
"Boomers hebben er vaak wel een handje van om solidariteit alleen te steunen als ze aan de ontvangende kant zitten. Wordt er de andere kant op wat gevraagd dan moeten die verwende snotneuzen maar eens leren wat werken is, etc etc. Als je dat gedrag beloont wordt het erger, daar ligt dus een taak voor de politiek."
Wat zou een Lijst Fluit precies gaan doen, aan die taak?
quote:Op dinsdag 8 december 2020 01:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn we dan nu beiden zover dat we erkennen dat we allemaal soortgenoten zijn en over generaties heen moeten kijken om de toekomst leefbaar te houden voor eenieder?
De precieze vertaling naar stemgedrag bij het FNV boeit niet, je probeert me nu te vangen op details en daar heb ik helemaal geen zin in. Eens temeer omdat je zelf ook helemaal niets hebt laten zien op dat punt. We houden het hierbij. Welterusten.
Ja, kunnen we niks mee.quote:
quote:Op vrijdag 11 december 2020 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, kunnen we niks mee.
Wat moet de politiek met die taak gaan DOEN, fluit...
quote:De precieze vertaling naar stemgedrag bij het FNV boeit niet, je probeert me nu te vangen op details en daar heb ik helemaal geen zin in. Eens temeer omdat je zelf ook helemaal niets hebt laten zien op dat punt. We houden het hierbij. Welterusten.
Ik stel dan ook niet voor dat de politiek een bepaalde bevolkingsgroep moet gaan aanpakken omdat men anders verkeerd gedrag beloont of zoiets.quote:
quote:Op vrijdag 11 december 2020 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik stel dan ook niet voor dat de politiek een bepaalde bevolkingsgroep moet gaan aanpakken omdat men anders verkeerd gedrag beloont of zoiets.
quote:Zijn we dan nu beiden zover dat we erkennen dat we allemaal soortgenoten zijn en over generaties heen moeten kijken om de toekomst leefbaar te houden voor eenieder?
Top. Doei.quote:Maar goed, ik zie het alweer... komt weer geen zinnig woord uit verder.
Maar dat alles klote is, dat staat in ieder geval vast.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |