abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 december 2020 @ 03:02:24 #1
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196592622
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 december 2020 @ 03:02:36 #2
416575 crew  Evenstar
pi_196592624
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 02:59 schreef hjansen82 het volgende:

[..]

Dat klopt niet wat ik wil. Maar dat is nog geen reden dat ik alles maar hoef aan te nemen wat er gedeeld wordt.
Nee, dat moet je ook vooral niet doen, maar je kan ook gewoon even logisch nadenken voordat je iets post, zodat het niet zo onzinning overkomt.

Dat de ziekenhuizen leeg zijn is onzin.

Dat de ziekenhuizen leeg genoeg zijn is ook onzin.

Dat je niet naar binnen mag, omdat ze iets te verbergen hebben is gewoon BNW.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
pi_196592637
Misschien moet er dan maar een maand een volledige lockdown komen, De manier waarop het nu gaat is moedeloos om van te worden. De mensen willen gewoon weer wat perspectief. Weer een jaar zo doormodderen is geen optie.
Check it out
pi_196592642
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 03:02 schreef Kyran het volgende:

[..]

Nee, dat moet je ook vooral niet doen, maar je kan ook gewoon even logisch nadenken voordat je iets post, zodat het niet zo onzinning overkomt.

Dat de ziekenhuizen leeg zijn is onzin.

Dat de ziekenhuizen leeg genoeg zijn is ook onzin.

Dat je niet naar binnen mag, omdat ze iets te verbergen hebben is gewoon BNW.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ok. Ik moet toegeven dat ik moedeloos begin te worden. Je hebt helemaal gelijk. Maar het gebrek aan perspectief en het vooruitzicht om weer zo'n jaar door te maken is een ramp scenario. Er wordt gewoon teveel gevraagd van de mensen.
Check it out
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 december 2020 @ 03:07:43 #5
416575 crew  Evenstar
pi_196592645
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 03:04 schreef hjansen82 het volgende:
Misschien moet er dan maar een maand een volledige lockdown komen, De manier waarop het nu gaat is moedeloos om van te worden. De mensen willen gewoon weer wat perspectief. Weer een jaar zo doormodderen is geen optie.
Dat roep ik al sinds oktober, maar ja, ik ben geen expert :D

Zonder gekheid en zonder dat ik mijzelf schouderklopjes wil geven. Dit zagen veel mensen al aankomen in oktober. De huidige maatregelen zijn simpelweg niet genoeg om het dusdanig terug te dringen dat je weer flink kan versoepelen. Je werd alleen voor gek verklaard als je dit een paar maanden geleden zei.

Misschien willen ze ook niet strenger zijn qua maatregelen. Zou ik ook wel snappen, maar zeg dat dan gewoon en ga niet constant doen alsof het echt dusdanig kan dalen dat er weer ruimte is om te versoepelen.

Vaccins zijn er bijna en hopelijk kunnen wij na de zomer van 2021 weer terug naar normaal. Het zou fijn zijn als de overheid net als in Duitslands bijvoorbeeld wat perspectief gaat geven voor Q3/Q4 van 2021.
pi_196592653
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 03:07 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zonder gekheid en zonder dat ik mijzelf schouderklopjes wil geven. Dit zagen veel mensen al aankomen in oktober. De huidige maatregelen zijn simpelweg niet genoeg om het dusdanig terug te dringen dat je weer flink kan versoepelen. Je werd alleen voor gek verklaard als je dit een paar maanden geleden zei.

Misschien willen ze ook niet strenger zijn qua maatregelen. Zou ik ook wel snappen, maar zeg dat dan gewoon en ga niet constant doen alsof het echt dusdanig kan dalen dat er weer ruimte is om te versoepelen.
Dit is gewoon spelen met de gevoelens van mensen. De mensen lopen al op hun achterste tenen. Weken terug was het nog misschien versoepelingen tijdens de kerst. En nu worden we weer voor de gek gehouden. Ik had dan liever een volledige lockdown gehad. Had ik meer mee kunnen leven dan dit.
Check it out
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 december 2020 @ 03:14:38 #7
416575 crew  Evenstar
pi_196592672
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 03:10 schreef hjansen82 het volgende:

[..]

Dit is gewoon spelen met de gevoelens van mensen. De mensen lopen al op hun achterste tenen. Weken terug was het nog misschien versoepelingen tijdens de kerst. En nu worden we weer voor de gek gehouden. Ik had dan liever een volledige lockdown gehad. Had ik meer mee kunnen leven dan dit.
Dat bedoel ik.

Zij houden constant een worstje voor. Ik weet niet of ze serieus dachten te kunnen versoepelen of het puur deden om wat perspectief te kunnen bieden, maar toen was het voor mij al duidelijk dat het gewoon niet ging lukken.

De grafieken tijdens de briefings lieten veel scenario's zien waaruit bleek dat het gewoon alleen gehaald zou worden als één van de betere scenario's zou uitkomen. Dat is tot nu toe niet één keer gebeurd, dus geen idee waarom ze nu weer dachten dat het wel ging gebeuren.

Ik krijg hier ontzetten veel kritiek omdat ik negatief ben, maar ik zie nog steeds heel weinig om positief over te zijn. Dat wil echter niet zeggen dat ik denk dat de overheid allerlei andere plannen heeft en dat ze dit doen om ons er onder te krijgen. Absoluut niet.

Zij weten ook niet meer wat ze moeten doen, niemand in de wereld lijkt te weten wat er nou precies moet gebeuren. De enige landen die er relatief goed mee wegkomen zijn eilanden die de grenzen sluiten en vroeg/hard ingrijpen.
pi_196592691
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 03:14 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.

Zij houden constant een worstje voor. Ik weet niet of ze serieus dachten te kunnen versoepelen of het puur deden om wat perspectief te kunnen bieden, maar toen was het voor mij al duidelijk dat het gewoon niet ging lukken.

De grafieken tijdens de briefings lieten veel scenario's zien waaruit bleek dat het gewoon alleen gehaald zou worden als één van de betere scenario's zou uitkomen. Dat is tot nu toe niet één keer gebeurd, dus geen idee waarom ze nu weer dachten dat het wel ging gebeuren.

Ik krijg hier ontzetten veel kritiek omdat ik negatief ben, maar ik zie nog steeds heel weinig om positief over te zijn. Dat wil echter niet zeggen dat ik denk dat de overheid allerlei andere plannen heeft en dat ze dit doen om ons er onder te krijgen. Absoluut niet.

Zij weten ook niet meer wat ze moeten doen, niemand in de wereld lijkt te weten wat er nou precies moet gebeuren. De enige landen die er relatief goed mee wegkomen zijn eilanden die de grenzen sluiten en vroeg/hard ingrijpen.
Ja dit is iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden.
En ik zie het er in januari evengoed nog wel van komen dat er meer maatregelen of een lockdown komt. -O-
pi_196593406
economie nog meer naar de klote helpen. Ja nee goed plan.
pi_196593505
quote:
Ik merk juist dat ik het maar gelaten onderga momenteel.
Thuiswerken zal wel tot volgend jaar zomer duren, horeca dicht is vervelend maar raakt me niet zo heel veel.
Het voetbalseizoen kunnen we ook wel afschrijven dus na de feestdagen maar binnen gaan sporten.
Of het aantal besmettingen nu stijgt of daalt zijn dat de voornaamste zaken en die zullen sowieso niet veranderen.

De feestdagen zal ik op de normale pre corona manier doorlopen en oud en nieuw is dan oprecht treurig.
Ik maak me eerder kwaad dat de scholen eventueel langer dicht moeten en we weer met de ellende zitten van begin dit jaar.
pi_196593777
quote:

[..]

Zonder gekheid en zonder dat ik mijzelf schouderklopjes wil geven.
:{
Go hard or go home
pi_196593832
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 06:50 schreef quirina het volgende:
Heb je een beter idee?
  maandag 7 december 2020 @ 08:14:57 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_196593908
quote:
Meerdere economen zijn van mening dat kort doch hevig ingrijpen (om de cijfers wél hard omlaag te krijgen, zodat er wél versoepeld kan worden, minder slecht voor de economie is dan langdurig aanmodderen op de huidige manier.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196593917
quote:
Deze halve maatregelen die maar door blijven duren schaden de economie ook keihard.
pi_196593950
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:15 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Deze halve maatregelen die maar door blijven duren schaden de economie ook keihard.
Na een zogenaamde harde lockdown (mocht die werken) kan de horeca misschien twee weken extra open en daarna begint het feestje weer opnieuw.

Dat gaat het draagvlak echt niet ten goede komen.
- verwijderd door admin -
pi_196594022
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:19 schreef groenen het volgende:

[..]

Na een zogenaamde harde lockdown (mocht die werken) kan de horeca misschien twee weken extra open en daarna begint het feestje weer opnieuw.

Dat gaat het draagvlak echt niet ten goede komen.
Oke, je geeft aan dat je dit dus geen juiste maatregel vindt. Nu even wat je wel een juiste maatregel vindt? Ik denk niet dat er "goede" maatregelen zijn, we hebben namelijk te maken met een pandemie en die hebben meestal weinig positieve effecten. Ben benieuwd naar jouw voorstel.
pi_196594025
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 01:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Mwa heeft niet zoveel zin om te wijzen naar slecht gedrag van leeftijdsgroepen, elke groep doet wel wat verkeerd en draagt bij. De ouderen zorgen voor overbelasting in de zorg en de jongeren voor de verspreiding, het is een soort duivelse Yin Yang waar het virus de lachende derde is.

Van mij mogen die oudjes samen gaan staan ouwehoeren, het is ze goed recht. Voor ons is een jaar isolatie eigenlijk al ondoenlijk, dan hebben wij als het goed is nog een hele leven voor ons. Laat staan als je op je einde loopt. Die mensen nemen dat risico natuurlijk gewoon heel bewust. En waarom ook niet, voor die generatie is de dood veel meer geaccepteerd als onderdeel van het leven. Het is ergens intens triest hoe wij ons laten ketenen door een overheid. Gelukkig sijpelt dat besef steeds meer door en worden mensen steeds opstandiger :) .

Grappig dat je digitale interactie als zo inferieur ervaart, ik vind het heerlijk :@ geen verplichting tot handjes schudden, hoestende of stinkende collega's en om je heen. Geen reistijd, geen files, geen gedoe om af te spreken maar gewoon verbinding maken, je zaken afhandelen en klaar.
Van mij mogen ze ook samen staan ouwehoeren hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel er meer mee dat elke vorm van interactie tegengaan voor welke leeftijdsgroep misschien wel niet haalbaar is, en dat daar meer naar gekeken moet worden. Om te compenseren voor de ouderen die samenklitten, moeten de andere leeftijden wellicht langer/meer thuis blijven, dus misschien moet daar eens slimmer over nagedacht worden. Misschien is daar nog wel wat te halen?

Zodra die vaccinaties gaan beginnen is dit een onderwerp dat gaat spelen. Mensen gaan het echt niet accepteren om nog een jaar thuis te zitten terwijl anderen dat niet hoeven.

Ik ervaar digitale interactie niet als inferieur voor het doel waar ik het voor gebruik, werk. Ik vind het een verademing niet de hele dag in meetingruimtes te zitten, maar ik heb 't meer over de sociale interactie met familie en vrienden. Er wordt op zoveel plekken gezegd: Dan ga je toch niet naar je vrienden/familie, maar doe je dit jaar een 'Zoom'-kerst. Daar is het echt inferieur in, en op het moment dat dat geopperd wordt vraag ik me af of die mensen daadwerkelijk plezier hebben tijdens die dagen, want dat kun je naar mijn mening niet evenaren met de digitale variant ervan.

Het kan leuk zijn, maar het komt totaal niet in de buurt. Ik werk bij een internationaal bedrijf, dus ik had al veel meetings via Teams/Skype e.d., dus dat is niet echt nieuw, maar voor de privé interacties is 't (voor mij in elk geval) echt niet afdoende.
pi_196594074
Even over die steunpakketten voor de horeca. Ik vind dat het vanaf nu in een soort van leenvorm moet zijn, of in iedergeval een (gedeeltelijke) terugbetalingsregeling. Zodra de horeca weer winst gaat maken een extra winstbelasting heffen. Ik reken er op dat het ontzettend druk wordt in de horeca als deze crisis voorbij is, dan mag de horeca ook wat terug doen voor de bevolking/overheid die hun in leven gehouden heeft.
Voor dat ik door veel mensen wordt aangevallen, ik vindt echt dat de horeca de steun verdiend en dat niemand verdiend om zijn baan te verliezen. Maar andere krijg je straks een strandtenten situatie:
Bij een ongekende mooie zomer hoor je ze niet. Regent het een zomer meer dan normaal dan willen ze ineens overheidssteun. Ik snap wel dat een pandemie niet een normaal risico is, dus vandaar ook de extra steun.
pi_196594082
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Van mij mogen ze ook samen staan ouwehoeren hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel er meer mee dat elke vorm van interactie tegengaan voor welke leeftijdsgroep misschien wel niet haalbaar is, en dat daar meer naar gekeken moet worden. Om te compenseren voor de ouderen die samenklitten, moeten de andere leeftijden wellicht langer/meer thuis blijven, dus misschien moet daar eens slimmer over nagedacht worden. Misschien is daar nog wel wat te halen?

Zodra die vaccinaties gaan beginnen is dit een onderwerp dat gaat spelen. Mensen gaan het echt niet accepteren om nog een jaar thuis te zitten terwijl anderen dat niet hoeven.

Ik ervaar digitale interactie niet als inferieur voor het doel waar ik het voor gebruik, werk. Ik vind het een verademing niet de hele dag in meetingruimtes te zitten, maar ik heb 't meer over de sociale interactie met familie en vrienden. Er wordt op zoveel plekken gezegd: Dan ga je toch niet naar je vrienden/familie, maar doe je dit jaar een 'Zoom'-kerst. Daar is het echt inferieur in, en op het moment dat dat geopperd wordt vraag ik me af of die mensen daadwerkelijk plezier hebben tijdens die dagen, want dat kun je naar mijn mening niet evenaren met de digitale variant ervan.

Het kan leuk zijn, maar het komt totaal niet in de buurt. Ik werk bij een internationaal bedrijf, dus ik had al veel meetings via Teams/Skype e.d., dus dat is niet echt nieuw, maar voor de privé interacties is 't (voor mij in elk geval) echt niet afdoende.
Een Zoom-kerst zie ik ook niet zitten nee. :N
Maar goed, ik hoef ook niet persé (ieder jaar) met iedereen aan de kersttafel te zitten om een leuke kerst te hebben. :)
  maandag 7 december 2020 @ 08:40:15 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196594105
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:36 schreef aartstyle het volgende:
Even over die steunpakketten voor de horeca. Ik vind dat het vanaf nu in een soort van leenvorm moet zijn, of in iedergeval een (gedeeltelijke) terugbetalingsregeling. Zodra de horeca weer winst gaat maken een extra winstbelasting heffen. Ik reken er op dat het ontzettend druk wordt in de horeca als deze crisis voorbij is, dan mag de horeca ook wat terug doen voor de bevolking/overheid die hun in leven gehouden heeft.
Voor dat ik door veel mensen wordt aangevallen, ik vindt echt dat de horeca de steun verdiend en dat niemand verdiend om zijn baan te verliezen. Maar andere krijg je straks een strandtenten situatie:
Bij een ongekende mooie zomer hoor je ze niet. Regent het een zomer meer dan normaal dan willen ze ineens overheidssteun. Ik snap wel dat een pandemie niet een normaal risico is, dus vandaar ook de extra steun.
De gemiddelde kleine horeca-ondernemer heeft voorlopig nog een stapel rekeningen liggen met uitgestelde belastingen en uitgestelde rekeningen van de brouwers en de verhuurders. Ik denk dat daar voorlopig echt nog niet veel te halen is.

En ik denk ook niet dat je formulering 'de horeca mag wel wel wat terugdoen voor de samenleving' op dit op moment op erg veel sympathie mag rekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 7 december 2020 @ 08:44:01 #21
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196594128
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:37 schreef Mammietje het volgende:
Een Zoom-kerst zie ik ook niet zitten nee.
We hebben dit dit weekend met Sinterklaas gehad met twee familieleden uit Engeland.
Opzich gaat het wel goed, in het begin met de gedichten en kadootjes... (al waren de kado's daar niet aangekomen en hier vanuit hen ook niet. dus dat was ruk :( )
Maar daarna, als men gewoon gezellig ouwehoert in de kamer met elkaar dan is dat niet te doen qua geluid en is het voor de zoomers niet te volgen. Evt krijg je dan 1 op 1 gesprekken met hen, maar dat is dan wel wat afgezonderd. Dus die lieten het na het gebeuren ook maar voor wat het was.
Met de kerst zal het wss niet anders worden. Dan zetten we de laptop maar op hun lege stoel ofzo :+
pi_196594151
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:29 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Oke, je geeft aan dat je dit dus geen juiste maatregel vindt. Nu even wat je wel een juiste maatregel vindt? Ik denk niet dat er "goede" maatregelen zijn, we hebben namelijk te maken met een pandemie en die hebben meestal weinig positieve effecten. Ben benieuwd naar jouw voorstel.
Dat ben ik met je eens. Er zijn geen goede maatregelen, omdat ze allemaal impact hebben op de economie (en ondernemers en mensen) en alleen korte termijn effecten. Dus daarom begrijp ik de harde lockdown roepers niet zo.

Dus is het gewoon doormodderen tot de lente/zomer en hopen dat vaccins voldoende effectief zijn. Net zoals in elk ander westers land.
- verwijderd door admin -
pi_196594161
quote:
Ah, daar is 'ie weer! De illusie van een volledige lockdown. Iets wat in de praktijk volkomen onrealistisch is.
  maandag 7 december 2020 @ 08:50:23 #24
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196594181
quote:

[..]

Vaccins zijn er bijna en hopelijk kunnen wij na de zomer van 2021 weer terug naar normaal. Het zou fijn zijn als de overheid net als in Duitslands bijvoorbeeld wat perspectief gaat geven voor Q3/Q4 van 2021.
Ik denk ook dat het beter is, maar als je nu al ziet hoe hysterisch er gereageerd wordt op alleen al de mondkapjes. Net een filmpje gezien van een "protest" in Nunspeet (lees: strontvervelende mensen die een reden hadden gevonden om te eikelen in het openbaar) waarbij alles uit de kast gehaald wordt ("Mensen die meewerken hoeven niet in de boeien! Ik ga niet in de boeien! Ik ben maar veertien en ik doe niks, mensen! Iiiih! De kinderen! Zie je wat ze kinderen aandoen!?") na 235 waarschuwingen door de politie.

Voor zo'n lockdown moet je met echt iets meer komen dan de onderbezette politie en zodra het leger ingezet wordt is het natuurlijk helemaal koren op de molen van de politiestaat!-roepers.

Dit is Nederland -O-
pi_196594185
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2020 08:44 schreef Cue_ het volgende:

[..]

We hebben dit dit weekend met Sinterklaas gehad met twee familieleden uit Engeland.
Opzich gaat het wel goed, in het begin met de gedichten en kadootjes... (al waren de kado's daar niet aangekomen en hier vanuit hen ook niet. dus dat was ruk :( )
Maar daarna, als men gewoon gezellig ouwehoert in de kamer met elkaar dan is dat niet te doen qua geluid en is het voor de zoomers niet te volgen. Evt krijg je dan 1 op 1 gesprekken met hen, maar dat is dan wel wat afgezonderd. Dus die lieten het na het gebeuren ook maar voor wat het was.
Met de kerst zal het wss niet anders worden. Dan zetten we de laptop maar op hun lege stoel ofzo :+
O, dat klinkt inderdaad wel ruk ja. -O-
Ik vond familie feliciteren via Zoom al zwaar ongemakkelijk, dus ga het als 'gezelligheid' niet eens proberen. Ze vermaken zichzelf maar, doen wij dat ook! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')