abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196537500
Ik ben druk doende om mijn aanstaande verbouwing op de rit te krijgen. Taxatie woning is net gedaan en ik hoop dat mijn bouwdepot voldoende gaat zijn.

Anyway.. Ik ga dus uitbouwen (20m2), nieuwe keuken, vloeverwarming, nieuwe vloer, bijkeuken, oftewel hele beneden verdieping.

Ik heb her en der wat offertes aangevraagd maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het via 1 bedrijf echt veel meer kost dan alles los te regelen.

Is dat te doen bij een project als deze (vast wel) als je zelf 0 verstand hebt van verbouwen ?

Onderdelen:

• uitbouw met wat daarbij hoort

• vloerverwarming

• stucadoor voor hele beneden verdieping

• nieuwe keuken (laat ik plaatsen)

• Nieuwe voordeur, binnendeur en garage deur

Hoe hou je dat allemaal in de gaten zodat er alles beetje vlot loopt ?

Hoe pak je dit aan ? Hoe hou ik de planning strak ?
pi_196537660
Wie knipt moet plakken. Als je het allemaal in verschillende opdrachten giet, ben jij ervoor verantwoordelijk dat de raakvlakken tussen de aannemers kloppen. Zowel wat betreft de scope van het werk als van de gelijktijdigheid (zitten ze elkaar niet in de weg). Als je daar fouten in maakt, heb je meerwerk te pakken. En bij schade loop je het risico dat ze naar elkaar wijzen.

Gevoelsmatig zou ik de uitbouw, stucadoor en vloerverwarming in één contact doen. De keuken en deuren zouden eventueel apart kunnen, mits je ervoor zorgt dat de werkzaamheden niet parallel lopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196537791
Je zou ook nog een coördinatieverplichting bij de belangrijkste aannemer kunnen overwegen. Maar dat is meer iets uit de UAV-gc-wereld, ik vermoed dat de gemiddelde aannemer die dit soort verbouwingen doet daar geen raad mee weet of voor de zekerheid de hoofdprijs gaat vragen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 3 december 2020 @ 20:42:29 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196538820
0 Verstand van verbouwen en u gaat dat allemaal doen? :? :? :?
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 21:50:24 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196540210
Zelf zo'n klus coördineren terwijl je er geen ervaring mee hebt lijkt mij persoonlijk onbegonnen werk. Je moet niet denken dat je met een uurtje op een dag het wel allemaal regelen kunt.
pi_196541303
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 20:42 schreef Boca_Raton het volgende:
0 Verstand van verbouwen en u gaat dat allemaal doen? :? :? :?
Natuurlijk gaat ze het niet zelf doen, alleen het coördineren.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 december 2020 @ 22:46:42 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196541337
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:45 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat ze het niet zelf doen, alleen het coördineren.
Ze heeft er 0,0 verstand van.
pi_196542115
Ik heb wel eerder verbouwingen gedaan (laten doen) maar dat was1 project per keer (dus badkamer, keuken , dakkapel) en dat ging prima. Maar nu dus uitbouw met lijstje wat ik noemde. Dat zijn eigenlijk allemaal losse projecten die leiden tot een verbouwde beneden verdieping.

De offertes die ik nu heb zijn 1 aannemer die alles regelt. En daar zit een fikse prijs aan vast.

Ik denk zeker niet dat het uurtje kost hoor.. je moet er bovenop zitten. Mijn badkamer was echt een gedoe.. Bagger aannemer (badkamer zaak werkte met ZZP-er en die was echt vreselijk slecht..).. Daar heb ik echt veel werk aan gehad om die achter de vodden te zitten, dingen moesten opnieuw, lekkages veroorzaakt door die vent..

Misschien valt het mee maar ik zit vooral te denken hoe coördineer je nu de hele handel zodat je niet 3 weken zit te wachten op volgende stap, of dat je vastloopt door uitloop van werkzaamheden. Dit stuk heb ik nog niet gehad omdat ik tot nu toe alles met fikse tussenpozen heb gedaan. En dan heb ik het nog niet over fouten die door A gemaakt zijn waardoor B vastloopt..

Ik neig zelf (ook omdat ik de offertes echt achterlijk hoog vind) om toch alles los te gaan regelen.

Planning op papier zetten en veel overleggen lijkt me dan noodzakelijk. Periode dat het moet gaan plaatsvinden kan ik makkelijk vrij nemen om de boel in de gaten te houden en ik probeer zo locaal mogelijk mensen in te huren.

Ik heb hier wel eea aan klus topics doorgespit en maar die draaien hun hand niet om voor een klus als deze ;) en doen ook veel zelf. Ik kan wel wat zelf hoor, maar ben zeker niet technisch.

Ik ben ook een eeuwige twijfelaar (vrouw eigen)? dat speelt ook mee..
pi_196542166
Wat maakt het uit? Dit is toch een serieuze topic?

Planning wordt een ding. Ik ga er van uit dat weinig aannemers in deze markt een offerte gaat ondertekenen waarin ze zwart op wit moeten commiteren aan een planning, en boetes als ze de planning niet halen, voor simpele klusjes. Dat je dus zal moeten wachten wordt gewoon het nadeel aan zelf regelen.
pi_196542203
Wij zitten toevallig in een soortgelijk traject en hebben besloten om alles uit handen te geven. Tuurlijk, dat kost je altijd wat meer, maar je hebt er echt een t*eringwerk mee om alles zelf in goede banen te leiden. 1 verkeerde planning en je zit wekenlang in de prut te wachten op de volgende stap in de keten.

Uiteindelijk viel de 2de offerte ons reuze mee. Een aannemer heeft natuurlijk ook (logischerwijs) veel meer ervaring met het benaderen en inplannen van alle andere partijen.
pi_196542254
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:33 schreef skrn het volgende:
Wat maakt het uit? Dit is toch een serieuze topic?

Planning wordt een ding. Ik ga er van uit dat weinig aannemers in deze markt een offerte gaat ondertekenen waarin ze zwart op wit moeten commiteren aan een planning, en boetes als ze de planning niet halen, voor simpele klusjes. Dat je dus zal moeten wachten wordt gewoon het nadeel aan zelf regelen.
Nou ja ..dat dus..
pi_196542274
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:36 schreef WaikikiWim het volgende:
Wij zitten toevallig in een soortgelijk traject en hebben besloten om alles uit handen te geven. Tuurlijk, dat kost je altijd wat meer, maar je hebt er echt een t*eringwerk mee om alles zelf in goede banen te leiden. 1 verkeerde planning en je zit wekenlang in de prut te wachten op de volgende stap in de keten.

Uiteindelijk viel de 2de offerte ons reuze mee. Een aannemer heeft natuurlijk ook (logischerwijs) veel meer ervaring met het benaderen en inplannen van alle andere partijen.
Ik vind de prijzen pittig hoor.. Offerte a (waarin niet 100% alles zit wat ik heb aangegeven) zit op de 57000 en offerte 2op 67000 (maar daarin zitten prijzen als 6000 euro voor vloerverwarming waarvan ik denk.. dat is wel heel hoog..)..
Natuurlijkis het handig als ik zelf niet overal achteraan hoef, maar ik denk niet dat ik achterover kan leunen en niets hoef te doen.
pi_196544342
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 21:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf zo'n klus coördineren terwijl je er geen ervaring mee hebt lijkt mij persoonlijk onbegonnen werk. Je moet niet denken dat je met een uurtje op een dag het wel allemaal regelen kunt.
Daar ben ik het niet mee eens, voor alles is een eerste keer,
Vraag is vooral hoe knip je het op.
Aanbouw zetten kan je namelijk door 1 aannemer laten doen of je doet alles apart. (Dus los iemand uitgraven, los iemand loodgieterswerk, los iemand electra, los iemand betonstorten en aparte metselaar etc)

De vraag is hoe veel is je eigen tijd je waard en hoe precies ben je. (Want als je met 1 aannemer werkt kun je meestal zelf niet kiezen wie de onderaannemers zijn)

Uiteindelijk is de verbouwing een project, iemand die dus in het dagelijks leven complexe projectmanagent (in it, Industrie of weet ik veel wat) kan dus ook prima een verbouwing coördineren.

Vraag is echter heb je daar zin in.
pi_196545655
Project management is vaak 30% van de kosten.
95% van de projecten falen vanwege het projectmanagenent en niet ondat iets niet kan. Dat is mij verteld bij mijn vele projectmanagenent cursussen.

Tenzij je als beroep projectleider bent zou ik niet aan deze klus beginnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196546181
Zelf zou ik zo'n verbouwing niet in 1x doen/plannen. Maar stap voor stap; elk jaar een deel. Hoewel, bij één benedenverdieping dat wel lastig kan zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196546356
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ze heeft er 0,0 verstand van.
Misschien niet van verbouwen, maar als ze projectmanager is in een hele andere branche dan heb je wel wat ervaring daarmee.
Facts don't care about your feelings
pi_196549013
Je zegt dat je zelf vrij kan nemen in die tijd. Dan is het eigenlijk heel simpel: hoeveel kost het jou als je die periode vrij neemt? En is dat dan minder of meer dan de extra kosten voor alles bij 1 aannemer leggen? Kijk, als je een stuwmeer aan vrije tijd hebt, dan is het geen probleem. Moet je onbetaald verlof op nemen om thuis te zijn dan kan het prima zo zijn dat die aannemer inschakelen goedkoper is dan zelf gaan doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_196549757
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:52 schreef d.k. het volgende:
Je zegt dat je zelf vrij kan nemen in die tijd. Dan is het eigenlijk heel simpel: hoeveel kost het jou als je die periode vrij neemt? En is dat dan minder of meer dan de extra kosten voor alles bij 1 aannemer leggen? Kijk, als je een stuwmeer aan vrije tijd hebt, dan is het geen probleem. Moet je onbetaald verlof op nemen om thuis te zijn dan kan het prima zo zijn dat die aannemer inschakelen goedkoper is dan zelf gaan doen.
Je vergeet het risico op falen of extra kosten ivm het slecht aansturen en/of plannen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196550407
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Misschien niet van verbouwen, maar als ze projectmanager is in een hele andere branche dan heb je wel wat ervaring daarmee.
Het is natuurlijk wel handig dat je kennis van zaken hebt. Ook als Projectleider. De projectleider moet immers weten wat de exacte volgorde van de werkzaamheden moet zijn en hoeveel tijd deze in beslag nemen om alles strak te plannen. Beetje onhandig als de elektricien pas na de stukadoor komt, of deze gelijktijdig aanwezig zijn. :P En wat doe je als de een uitloopt? Schuift alles dan evenredig op, of kun je alles weer weken gaan verzetten? Een aannemer vraagt daar inderdaad veel geld voor, maar daar is ook een reden voor. Goed plannen is het halve werk.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_196551998
In aanvulling of Stoorzendert: Zonder inhoudelijke ervaring met dit soort projecten ga je onvermijdelijk planningsfouten maken, zie je afhankelijkheden over het hoofd of je verliest eventuele garanties op het werk. Naast overduidelijke afhankelijkheden zoals electricien voor de stucadoor zijn er genoeg minder duidelijke afhankelijkheden. Als je bijvoorbeeld geen rekening houdt met uithardingstijden van cement kun je in het slechtste geval de boel weer open breken, in het beste geval ben je alleen garanties kwijt. Als je de keukenboer een ontwerp laat maken voordat de eindsituatie gereed is, kan hij niet van de as-build-maten uitgaan. Bij elke afwijking van de electra of hoogte van de vloerverwarming kijkt de keukenboer naar jou. En jij kunt dat dan vervolgens proberen te verhalen op de vloerverwarmingsman of electricien zonder dat je de inhoudelijke kennis hebt om hun argumenten te weerleggen.

Tenzij je het zoals Blomke aangaf over een hele periode uitspreid moet je het naar mijn idee echt niet allemaal zelf willen regelen tenzij je heel veel ervaring en kennis van zaken hebt. Liever nu 10.000 euro meer betalen dan heel veel tijd in projectmanagement steken en vervolgens met een hoop zorgen en 20.000 euro aan schade en meerwerk te zitten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196553756
Ik ga het zeer zeker niet uitspreiden en het 1 hangt samen met het ander. Het kan niet in delen ;) als de aanbouw staat is mijn oude keuken eruit. De garage kan als apart project, dat bijt de rest nietl
Ik heb het opgesplitst in losse delen. Dan is het overzichtelijk.

Ik heb wel ervaring met projecten (werkmatig) maar dat is een heel ander vakgebied, daar heb ik niet te maken met uitloop.

Inmiddels kreeg ik aanbod van goede vriend die zelf veel verbouwt heeft om eens mee te kijken naar wat er allemaal gedaan moet worden en waar ik aan moet denken en hoe het het slimst kan qua volgorde.

Vandaag kreeg ik 3e offerte en deze had het keurig in overzichtelijke delen aangeboden ipv 1 bedrag zodat ik goed an zien waar wat heen gaat en waar ik eventueel zelf iemand voor ga zoeken (hij zei zelf dat dit geen punt was)

En nee. ik ben niet te beroerd om er geld aan uit te geven (kost uiteraard veel,ik heb wel een budget) maar als stucadoor 2 x zoveel kost wanneer ik hem via aannemer inhuur ga ik wel achter de oren krabben (toevallig heb ik boven alles recent laten stucen)..

Aanbouw zie ik als 1 project. Degene die hem plaatst doet ook graafwerk, fundering, doorbraak , schuifpui en alles wat bij die aanbouw hoort.

Keuken zal pas definitief worden qua maatvoering als het zover is dat de maatvoering ook daadwerkelijk vast staat, zo heb ik het ook afgesproken met de keukenboer. Voorlopig ontwerp en maken we definitie zodra het goed in te meten is. Aangezien ik toch met uithardtijd zit van mijn betonvloer en egalisatie heb ik tijd genoeg qua keuken. En als die weekje later is , overleef ik dat ook .

Ik heb idd tijd zat in die periode, dus kan ik het wel goed in de gaten houden. Geen onbetaald verlof maar opgespaarde dagen speciaal voor dit doel.
pi_196560245
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:10 schreef MevrouwKees het volgende:

Inmiddels kreeg ik aanbod van goede vriend die zelf veel verbouwt heeft om eens mee te kijken naar wat er allemaal gedaan moet worden en waar ik aan moet denken en hoe het het slimst kan qua volgorde.

Beste oplossing I.M.O.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196560370
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:43 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]

Ik vind de prijzen pittig hoor.. Offerte a (waarin niet 100% alles zit wat ik heb aangegeven) zit op de 57000 en offerte 2op 67000 (maar daarin zitten prijzen als 6000 euro voor vloerverwarming waarvan ik denk.. dat is wel heel hoog..)..
Natuurlijkis het handig als ik zelf niet overal achteraan hoef, maar ik denk niet dat ik achterover kan leunen en niets hoef te doen.
Zit er geen ruimte op om te onderhandelen?
pi_196562265
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zit er geen ruimte op om te onderhandelen?
Ik wacht even op de onderbouwing van de bedragen en dan ga ik eens zien wat er nog af kan..
pi_196562268
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Beste oplossing I.M.O.
Dat denk ik ook.
  maandag 28 december 2020 @ 13:06:59 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197019180
Je moet er wel rekening mee houden dat als je alles zelf regelt en er is achteraf iets mis dat ze altijd naar elkaar gaan wijzen als veroorzaker. Been there, done that.

Als je de aannemer als aanspreekpunt hebt en hij alles verder regelt dan is dat misschien wat duurder maar je weet ook waar je moet zijn als er iets niet goed gegaan is, en dat hij het maar lekker mag oplossen met wie dan ook voor hem gewerkt heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197030052
Inmiddels aantal offertes verder en besloten om alles bij 1 partij neer te leggen. Inderdaad het gedoe eromheen heb ik geen zin in.. Dan ben ik alelen maar bezig om alle planningen bij te houden en bij te stellen..

Enige wat los is , is de keuken, maar de aannemer heeft aangegeven om de keukenplanning mee te pakken in zijn planning..
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 09:56:10 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197049432
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 18:24 schreef MevrouwKees het volgende:
Inmiddels aantal offertes verder en besloten om alles bij 1 partij neer te leggen. Inderdaad het gedoe eromheen heb ik geen zin in.. Dan ben ik alelen maar bezig om alle planningen bij te houden en bij te stellen..

Enige wat los is , is de keuken, maar de aannemer heeft aangegeven om de keukenplanning mee te pakken in zijn planning..
^O^

Goede weloverwogen beslissing denk ik ! :s)
pi_197056079
ja dat denk ik ook..Ik heb alles op een rij gezet wat het los zou kosten (daar had ik inmiddels een beeld van) en als ik dan zie wat bouwbedrijf kost wat ik voor ogen heb betaal ik maar weinig meer voor de hele boel onder 1 dak te doen. Dat is het me wel waard..
  donderdag 31 december 2020 @ 11:34:49 #30
80382 manny
30 is best veel
pi_197128368
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 18:24 schreef MevrouwKees het volgende:
Inmiddels aantal offertes verder en besloten om alles bij 1 partij neer te leggen. Inderdaad het gedoe eromheen heb ik geen zin in.. Dan ben ik alelen maar bezig om alle planningen bij te houden en bij te stellen..

Enige wat los is , is de keuken, maar de aannemer heeft aangegeven om de keukenplanning mee te pakken in zijn planning..
Wellicht heb je eigenlijk wel een concept bedacht dat zou kunnen werken. Aanneemprojectmanager. Iemand die je in kan huren maar niet zelf de klus doet (onafhankelijk dus). Die eerst offertes voor je verzamelt, leveranciers kiest, planning en budget maakt en daarna jouw ene aanspreekpunt is voor de hele klus.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_197131966
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 11:34 schreef manny het volgende:

[..]

Wellicht heb je eigenlijk wel een concept bedacht dat zou kunnen werken. Aanneemprojectmanager. Iemand die je in kan huren maar niet zelf de klus doet (onafhankelijk dus). Die eerst offertes voor je verzamelt, leveranciers kiest, planning en budget maakt en daarna jouw ene aanspreekpunt is voor de hele klus.
bouwmanagement bedrijven genoeg, alleen hoe ga je dan om met meerwerk enz. het zijn niet de centjes van de bouwmanager die naar meerwerk gaan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 31 december 2020 @ 16:12:41 #32
80382 manny
30 is best veel
pi_197135658
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 13:51 schreef densmee het volgende:

[..]

bouwmanagement bedrijven genoeg, alleen hoe ga je dan om met meerwerk enz. het zijn niet de centjes van de bouwmanager die naar meerwerk gaan
Ah. Wist ik niet dat dat al bestaat
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')