abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196498469
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
pi_196498491
Liever een BOA dan een SOA!
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_196498534
twitter

We komen er niet zomaar vanaf.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196498545
Kunnen Boa's niet even mensen komen neerknuppelen die in een appartement overmatig aan het klussen/boren zijn?
pi_196498558
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[ twitter ]

Dat komt ervan. Alles wat 'tijdelijk' is wordt al snel langdurig of zelfs permanent. Ik weet nog toen we begonnen met 2 weken om de druk op de zorg te verminderen....
pi_196498576
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:02 schreef Vallon het volgende: Wat is er nieuw... er was al eerder bekend dat onduidelijk is wat nu precies de bijdrage (niet) is van "Horeca" anders dan een ongefundeerd en selectief vermoeden. De gedachte van de pandemie aanpak, is stelselmatig afkomstig van een algemeen aanpak uit 1954 die stelt dat bij een epidemie met onbekende ziekte/oorzaak en verloop, o.a. samenkomsten moet worden voorkomen. Helaas stoppen deskundigen vervolgens met zelfstandig lezen wanneer wel bekend is wat een ziekte of aandoening voor wie dan gevolgen heeft. Dat stoppen met lezen is vooral omdat men niet in staat (meer) is de complexiteit van op elkaar interacterende maatregelen, nog te kunnen onderbouwen. Dat begint al met de volgordelijkheid van gestapelde maatregelen die geen rekening houdt met lokaliteiten of een routekaart die wel van links maar niet van rechts werkt.
Wat ik niet begrijp, we zijn inmiddels 9 maanden verder.

Een samenwerking tussen verschillende Europese landen had allang uitkomsten kunnen genereren. In het ene land alle scholen dicht voor een paar maanden, in het andere het virus laten rondgaan zonder maatregelen, in het andere alleen ouderen thuisarrest geven voor de duur van de uitbraak en iedereen onder de 50 vrij laten leven, in het andere grote groepen vaccineren met het BCG vaccin, in een ander alle horeca dicht, in weer een andere mensen alleen laten bewegen binnen wooncirkels, in andere slechts een sociale quarantaine voor 3 weken maar wel wandelen in de buitenlucht, in een andere iedereen overal mondkapjes etc.

En dan evalueren, in kaart hebben wat werkt en wat niet, en laatste kennis telkens doorgeven aan landen die net beginnen met een uitbraak.

Ondertussen 2 covid hospitaals per land voor geconcentreerde opnames in de toekomst opdat de reguliere zorg niet afgeschaald hoeft te worden, en daarna tussen Europese landen onderling telkens patiënten van elkaar opvangen bij landelijke uitbraken.

In plaats daarvan doet iedereen elkaar een beetje na (en kunnen we hooguit wat leren van Zweden) en weet niemand wat nu echt effect heeft, en of je überhaupt enig effect mag verwachten van maatregelen anders dan het vertragen van het natuurlijk beloop, en zijn er nergens centraal gelegen speciale covid hospitaals waar Europese teams samenwerken (en zich verplaatsen van land naar land) en waar Europese patientenopvang is.
pi_196498583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:22 schreef maan_man het volgende:

[..]

Ach meid, het is wat. Waarom behoren diplomaten niet tot de Europese elite? Dergelijk kortzichtige slecht onderbouwde stellingen belichten jouw beperkte kennis. Top diplomaten zijn een van de belangrijkste figuren in de top van Europa. Wie regelt de Brexit? Die europarlementariër die gewoon meestemt met de fractiediscipline of de diplomaten? Wie regelt de overeenkomsten met de farmaceuten voor de vaccins? Die europarlementariër die gewoon meestemt met de fractiediscipline of de diplomaten? Diplomaten staan niet in de spotlight maar hebben een enorme invloed.
Wat dacht jij: als ik een beetje een denigrerende toon opzet, lijkt het nog wat?

Je bedoelt dus met 'Europese elite' mensen met invloed die zich in Europa bevinden? Daar behoren diplomaten toe, daar heb je gelijk in. Maar als er 25 mensen zijn, waarvan één Europarlementarier en "ook een aantal diplomaten" betekent dat nog steeds niet dat "de Europese elite er lustig op los neukt". Dus nee, je 'stijlfiguur' raakt kant noch wal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196498585
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:54 schreef Warrick21 het volgende:

[..]

Dat komt ervan. Alles wat 'tijdelijk' is wordt al snel langdurig of zelfs permanent. Ik weet nog toen we begonnen met 2 weken om de druk op de zorg te verminderen....
Onzettend naïef inderdaad. We doen het ook allemaal zelf. Indien er een vaccin is zul je ook altijd gekkies blijven houden die dit steunen, kleine moeite, baat het niet schaadt het niet ^O^ mondkapjesplicht tijdens de griepgolf incoming.
pi_196498599
quote:
[ twitter ]

Niet bepaald een verrassing nee; van bepaalde maatregelen komen we de komende jaren niet af. Misschien in de zomermaanden, maar dan word alles weer actief bij het griepseizoen. Niet alle maatregelen, maar mondkapje en 1,5 meter zie ik langer actief blijven.
  dinsdag 1 december 2020 @ 13:58:02 #10
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196498630
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:55 schreef Za het volgende:
Een samenwerking tussen verschillende Europese landen had allang uitkomsten kunnen genereren. In het ene land alle scholen dicht voor een paar maanden, in het andere het virus laten rondgaan zonder maatregelen, in het andere alleen ouderen thuisarrest geven voor de duur van de uitbraak en iedereen onder de 50 vrij laten leven, in het andere grote groepen vaccineren met het BCG vaccin, in een ander alle horeca dicht, in weer een andere mensen alleen laten bewegen binnen wooncirkels, in andere slechts een sociale quarantaine voor 3 weken maar wel wandelen in de buitenlucht, in een andere iedereen overal mondkapjes etc.
Ik denk niet dat veel landen staan te springen om echt te experimenteren daarmee. Als in, maar 1 maatregel nemen als het allemaal ruk gaat en er echt stappen ondernomen moeten worden.
en in veel gevallen als het niet echt meer hoeft, wnat weinig besmettingen, staan ze ook niet te springen om zaken perse dicht te doen lijk t me.

Zie het al gebeuren, ja in Duitsland sluiten ze de ouderen op, maar wij moeten de horeca dicht doen, nu eenmaal zo geloot door de Europese Commissie (of wie dan ook).
pi_196498647
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Niet bepaald een verrassing nee; van bepaalde maatregelen komen we de komende jaren niet af. Misschien in de zomermaanden, maar dan word alles weer actief bij het griepseizoen. Niet alle maatregelen, maar mondkapje en 1,5 meter zie ik langer actief blijven.
Het is werkelijkwaar niet te geloven dit. Dan zal het weer zo gekneed gaan worden dat heel veel mensen het voor zoete koek slikken en er geen tegengeluid is.
pi_196498653
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Zodra er een vaccin is dat breed ingezet kan worden verdwijnen al die maatregelen als sneeuw voor de zon.

Niemand heeft toch belang bij mondkapjes en spastisch afstand houden.
blablablabla
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:01:25 #13
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_196498697
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Zodra er een vaccin is dat breed ingezet kan worden verdwijnen al die maatregelen als sneeuw voor de zon.

Ik hoop heel erg dat je gelijk krijgt.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_196498710
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:59 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?

Het is ondertussen door best wel wat mensen benoemd. Iemand binnen de regering van Engeland (die voorstander was om maatregelen ook te behouden in normale griepseizoenen); nu dus in Spanje ook. WHO gaf ook aan dat het niet zo snel zal gaan als dat er word geschetst. Etc.

Maar zoals ik vanochtend al zei; ik ga liever uit van de pessimistische voorspellingen zodat ik wat minder verrast ben als het inderdaad die kant op gaat. Kan het alleen maar mee vallen. Ik hoop oprecht dat we eind volgend jaar van de maatregelen af zijn.
pi_196498715
quote:
[ twitter ]

Ik ga er vanuit dat de Nederlandse overheid dit voorbeeld niet volgt.
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 14:03:24 #16
5428 crew  miss_sly
pi_196498742
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:02 schreef Questular het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat de Nederlandse overheid dit voorbeeld niet volgt.
Ik ga ervan uit dat dit niet eens daadwerkelijk zo zal gaan in Spanje :P
Ervan uitgaande dat deze crisis achter de rug is, he. Als dit nog heel 2021 duurt omdat de vaccins toch niet goed genoeg werken, is het iets anders.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196498744
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:01 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Ik hoop heel erg dat je gelijk krijgt.
Zou geen reden kunnen bedenken om het in stand te houden na Corona. Het is lastig, irritant, vergt handhaving en je kunt er toch verder ook niks mee als overheid in de zin van een groter plan?

Wellicht nog met data uit zo'n app maar die is dan juist weer niet verplicht.
blablablabla
pi_196498756
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat dit niet eens daadwerkelijk zo zal gaan in Spanje :P
Ik hoop het van harte :)
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:04:21 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196498764
quote:
[ twitter ]

We wonen ook niet in Spanje.
pi_196498789
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 december 2020 13:58 schreef Cue_ het volgende:

Ik denk niet dat veel landen staan te springen om echt te experimenteren daarmee. Als in, maar 1 maatregel nemen als het allemaal ruk gaat en er echt stappen ondernomen moeten worden.
en in veel gevallen als het niet echt meer hoeft, wnat weinig besmettingen, staan ze ook niet te springen om zaken perse dicht te doen lijk t me.

Zie het al gebeuren, ja in Duitsland sluiten ze de ouderen op, maar wij moeten de horeca dicht doen, nu eenmaal zo geloot door de Europese Commissie (of wie dan ook).
We zitten in een pandemie, we hebben de kans om samen te werken of desnoods regionale maatregelen te nemen om te ontdekken wat effectief is en wat niet. Dat is misschien niet leuk en eerlijk, maar zit je niet na 9 maanden je nog steeds af te vragen wat je nu eigenlijk het beste kunt doen, en dat wereldwijd.
Die antwoorden hadden er kunnen zijn.
Nu moet men de gezonde jonge bevolking zonder covid risico gaan overhalen zich te laten vaccineren om de ouderen te beschermen, en zelfs dan blijven er maatregelen want de overdracht van het virus verdwijnt niet met een vaccin.
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:09:20 #21
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196498848
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:06 schreef Za het volgende:

We zitten in een pandemie, we hebben de kans om samen te werken of desnoods regionale maatregelen te nemen om te ontdekken wat effectief is en wat niet. Dat is misschien niet leuk en eerlijk, maar zit je niet na 9 maanden je nog steeds af te vragen wat je nu eigenlijk het beste kunt doen, en dat wereldwijd.
Die antwoorden hadden er kunnen zijn.
Nu moet men de gezonde jonge bevolking zonder covid risico gaan overhalen zich te laten vaccineren om de ouderen te beschermen, en zelfs dan blijven er maatregelen want de overdracht van het virus verdwijnt niet met een vaccin.
Denk niet perse dat we dan nu de antwoorden hadden gehad.
Alle maatregelen die er nu zijn, zouden ook moeten werken (zelfde als Maart pakket zowat), enkel werkt het niet omdat mensen zich er minder aan houden. Het wordt minder streng opgevolgd, er zijn illegale feestjes, etc etc etc.

Als er per land gekeken zou worden wat er zou werken, zou nu we een totaalpakket hebben van diverse maatregelen, het helemaal moeten werken.
pi_196498857
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:01 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is ondertussen door best wel wat mensen benoemd. Iemand binnen de regering van Engeland (die voorstander was om maatregelen ook te behouden in normale griepseizoenen); nu dus in Spanje ook. WHO gaf ook aan dat het niet zo snel zal gaan als dat er word geschetst. Etc.

Maar zoals ik vanochtend al zei; ik ga liever uit van de pessimistische voorspellingen zodat ik wat minder verrast ben als het inderdaad die kant op gaat. Kan het alleen maar mee vallen. Ik hoop oprecht dat we eind volgend jaar van de maatregelen af zijn.
Mwa in de zomer al hebben we toch redelijk snel weer versoepelingen gezien, geloof niet zo dat als er eenmaal gevaccineerd is overheden die onzin waarvan ze zelf ook weten dat het niet zoveel doet in stand willen houden.

Is dan ook helemaal geen draagvlak voor, in Azië is het wel meer ingeburgerd maar die hebben daar al langer en meer last van potentieel dodelijke virussen, ook vogelgriep en zo.
blablablabla
pi_196498866
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:01 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Maar noem mij 1 reden waarom mondkapjes verplicht zou worden als het niet nodig zou zijn. Wat heeft men eraan om het te verplichten. Of is dit ook een stap naar de zogenaamde great Reset?

Snap best de zorgen over onze vrijheden, alleen hier wint niemand iets mee lijkt me.
pi_196498909
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:09 schreef Elan het volgende:

[..]

Mwa in de zomer al hebben we toch redelijk snel weer versoepelingen gezien, geloof niet zo dat als er eenmaal gevaccineerd is overheden die onzin waarvan ze zelf ook weten dat het niet zoveel doet in stand willen houden.

Is dan ook helemaal geen draagvlak voor, in Azië is het wel meer ingeburgerd maar die hebben daar al langer en meer last van potentieel dodelijke virussen, ook vogelgriep en zo.
Er word natuurlijk niet voor niets geroepen dat ze ook de normale griep willen gaan bestrijden met bepaalde maatregelen die nu ook gelden. Dat was natuurlijk maar één persoon binnen de Engelse regering, maar dan nog. Ik kan het verder ook niet onderbouwen; het zijn gewoon onderbuikgevoelens. Ben de eerste die dat toegeeft :)
pi_196498919
Laat die 4234 besmettingen maar komen (of ben ik te positief?) :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')