abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196419840


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_196420026
Nieuwe lening Maastricht
https://investeren.sameni(...)cht-august-flament-6
kamerverhuur 5 studenten
pi_196420129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:32 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuwe lening Maastricht
https://investeren.sameni(...)cht-august-flament-6
kamerverhuur 5 studenten
https://www.funda.nl/koop(...)ust-flamentstraat-6/

Heeft meer dan 6 maanden te koop gestaan. Vermoedelijk omdat het een verhuurd object is.
pi_196420211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop(...)ust-flamentstraat-6/

Heeft meer dan 6 maanden te koop gestaan. Vermoedelijk omdat het een verhuurd object is.
SIG, eindejaarsrun aan het doen! Verwacht het vanaf januari heel rustig bij SIG wordt dus wil de ruimte bij SIG wel wat oprekken, ook omdat de beurs zo hoog staat en er op funding gebied niet echt goede projecten bij andere platforms zijn. Dus blij mee en nu helling weer een project voor 5 jaar.
pi_196420234
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop(...)ust-flamentstraat-6/

Heeft meer dan 6 maanden te koop gestaan. Vermoedelijk omdat het een verhuurd object is.
Wat een afgeleefde hut voor zo veel geld. En dan is het "maar" Maastricht. Toch overweeg ik wel om deze mee te nemen. Ze gaan de boel wat opknappen en dan lijkt het een prima verhuurpand (met de juiste vergunningen).
pi_196420556
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:49 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

SIG, eindejaarsrun aan het doen! Verwacht het vanaf januari heel rustig bij SIG wordt dus wil de ruimte bij SIG wel wat oprekken, ook omdat de beurs zo hoog staat en er op funding gebied niet echt goede projecten bij andere platforms zijn. Dus blij mee en nu helling weer een project voor 5 jaar.
Ik vermoed dat het voornamelijk de projecteigenaren zijn die een eindejaarsrun aan het doen zijn.
Om zo de verhoogde overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor te zijn. Scheelt toch al snel zo'n 10.000-15.000 euro.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 26-11-2020 15:05:25 ]
pi_196421327
quote:
14s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat een afgeleefde hut voor zo veel geld. En dan is het "maar" Maastricht. Toch overweeg ik wel om deze mee te nemen. Ze gaan de boel wat opknappen en dan lijkt het een prima verhuurpand (met de juiste vergunningen).
Ja, inderdaad! Ik herken een huis in Enschede waar mijn zoon in zijn studententijd een jaar of 4 in vertoefd heeft. De studenten huurders hebben volgens mij de boel voor de foto's nog even opgeruimd. :)
Afijn in Maastricht is een tekort aan studentenhuisvesting dus huurders zullen ondanks de voor ons wat afgeleefde binnenruimte wel in de rij staan als er een kamertje vrij komt. ik wil deze ook wel meenemen.
pi_196422417
Er staan nu twee projecten open bij SamenInGeld voor investeringen.
Deze zijn voor 1 en 2 jaar looptijd.

https://investeren.sameningeld.nl/project/rotterdam-pleinweg-38-a
https://investeren.sameni(...)leienbeekstraat-33-c

Gaat best hard. In de eerste twee minuten is er bij beide projecten 50.000 ingelegd.
Er is dus wel degelijk een behoefte aan kort lopende projecten.
pi_196422609
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:03 schreef dyna18 het volgende:
Er staan nu twee projecten open bij SamenInGeld voor investeringen.
Deze zijn voor 1 en 2 jaar looptijd.

https://investeren.sameningeld.nl/project/rotterdam-pleinweg-38-a
https://investeren.sameni(...)leienbeekstraat-33-c

Gaat best hard. In de eerste twee minuten is er bij beide projecten 50.000 ingelegd.
Er is dus wel degelijk een behoefte aan kort lopende projecten.
Ik beschouw mijn inleg in de lage schijven als een soort 1- en 2jaars deposito / korte looptijd ivt goede maar geen 100% zekerheid.
pi_196422633
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:03 schreef dyna18 het volgende:

Er is dus wel degelijk een behoefte aan kort lopende projecten.
Volgens mij is iedereen het er over eens dat er een behoefte bestaat aan kortlopende projecten bij SiG. Dergelijke projecten zitten nagenoeg altijd snel vol.
Fijn voor zowel geldnemers geldgevers als SiG.
pi_196422753
quote:
12s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:18 schreef peterc het volgende:

[..]

Ik beschouw mijn inleg in de lage schijven als een soort 1- en 2jaars deposito / korte looptijd ivt goede maar geen 100% zekerheid.
Zo gebruik ik ze ook.
Ik vul ze met spaargeld wat anders voor 0.1% op de bank staat.
pi_196422883
quote:
14s.gif Op donderdag 26 november 2020 11:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat een afgeleefde hut voor zo veel geld. En dan is het "maar" Maastricht. Toch overweeg ik wel om deze mee te nemen. Ze gaan de boel wat opknappen en dan lijkt het een prima verhuurpand (met de juiste vergunningen).
Voor zoveel geld? Er staat in het taxatie rapport bij SIG dat het pand toch een markt waarde in verhuurde staat van 270.000 euro heeft.. en dat er maar een financiering nodig is van 210.000 euro. Dat zie je niet snel dat de gevraagde lening veel minder is als de waarde.. ik ga hier zeker in investeren. Ook dat het dicht bij de universiteit endergelijke is speelt hier een grote rol in. Wat denken jullie?
pi_196422917
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:44 schreef DemaAzadi het volgende:

[..]

Voor zoveel geld? Er staat in het taxatie rapport bij SIG dat het pand toch een markt waarde in verhuurde staat van 270.000 euro heeft.. en dat er maar een financiering nodig is van 210.000 euro. Dat zie je niet snel dat de gevraagde lening veel minder is als de waarde.. ik ga hier zeker in investeren. Ook dat het dicht bij de universiteit endergelijke is speelt hier een grote rol in. Ik ben nieuw hier en zou wel wat ervaring kunnen gebruiken! Wat denken jullie?
pi_196423062
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:03 schreef dyna18 het volgende:
Er staan nu twee projecten open bij SamenInGeld voor investeringen.
Deze zijn voor 1 en 2 jaar looptijd.

https://investeren.sameningeld.nl/project/rotterdam-pleinweg-38-a
https://investeren.sameni(...)leienbeekstraat-33-c

Gaat best hard. In de eerste twee minuten is er bij beide projecten 50.000 ingelegd.
Er is dus wel degelijk een behoefte aan kort lopende projecten.
Ik was te laat voor het 1 jaars project voor 1A. 2 jaars project had nog wel plaats in 1A. Het 1 jaars project zit al bijna vol. Nog ruim 10% te gaan na een uur!
pi_196423211
Aankoop 160 koeien door Biologische veehouder
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22713
1e hypotheek op landbouwgrond
pi_196423352
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:44 schreef DemaAzadi het volgende:

[..]

Voor zoveel geld?
Wat mij betreft is 270k voor een woning in Maastricht in een dergelijke staat veel geld ja. Tegenover het gevraagde bedrag en verwachte huuropbrengsten gaat dit wel goed komen. Vandaar dat ik ook aangaf om hem in principe mee te nemen.
pi_196423630
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 15:44 schreef DemaAzadi het volgende:

[..]

Voor zoveel geld? Er staat in het taxatie rapport bij SIG dat het pand toch een markt waarde in verhuurde staat van 270.000 euro heeft.. en dat er maar een financiering nodig is van 210.000 euro. Dat zie je niet snel dat de gevraagde lening veel minder is als de waarde.. ik ga hier zeker in investeren. Ook dat het dicht bij de universiteit endergelijke is speelt hier een grote rol in. Wat denken jullie?
De marktwaarde is bepaald voor een woning in verhuurde staat. Wat ik zelf met dit soort woningen doe is een inschatting maken o.b.v. Funda wat zo'n huis als privé woning zou opbrengen.
Zelf is mijn inschatting dat 270k vrij stevig is, de WOZ is echter met 252k ook stevig.
Hoe de markt voor dit soort kleine appartementen zich post-Corona gaat ontwikkelen is natuurlijk een black box, wat doen studenten en expats komen ze nog?
Voor schijf 1A zie ik weinig problemen. Maar bij schijf 1B is het totaal al 189k waardoor je bij een verkoop in een slechte tijd en die onder druk plaats moet vinden, waarbij er dus sprake is van extra kosten en een achterstand van de rente, voor schijf 1B tegen de gevaren zone komt voor een deel van het geld.
Voor mij weegt de extra rente van schijf 1B tov schijf 1A niet op tegen het extra risico.
pi_196424010
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:46 schreef ML45 het volgende:

[..]

De marktwaarde is bepaald voor een woning in verhuurde staat. Wat ik zelf met dit soort woningen doe is een inschatting maken o.b.v. Funda wat zo'n huis als privé woning zou opbrengen.
Zelf is mijn inschatting dat 270k vrij stevig is, de WOZ is echter met 252k ook stevig.
Hoe de markt voor dit soort kleine appartementen zich post-Corona gaat ontwikkelen is natuurlijk een black box, wat doen studenten en expats komen ze nog?
Voor schijf 1A zie ik weinig problemen. Maar bij schijf 1B is het totaal al 189k waardoor je bij een verkoop in een slechte tijd en die onder druk plaats moet vinden, waarbij er dus sprake is van extra kosten en een achterstand van de rente, voor schijf 1B tegen de gevaren zone komt voor een deel van het geld.
Voor mij weegt de extra rente van schijf 1B tov schijf 1A niet op tegen het extra risico.
Bedankt voor je informatie. Ik heb even op internet gezocht naar gelijkwaardige woningen met vergunning voor kamerverhuur aan 5 personen in Maastricht. Hier heb ik er 2 kunnen vinden: eentje vraagprijs 350.000 euro en eentje voor 310.000 euro. Ook zijn er een aantal verkocht boven de 3ton. Ik woon zelf in Venlo en ik weet hoe moeilijk het is om als student een kamer te kunnen huren. Namelijk een goede vriendin van mij ging studeren in Maastricht en het was gewoon zeer moeilijk om een kamer te kunnen vinden. Telkens als ze belde voor een afspraak was het al verhuurd. Uiteindelijk heeft ze buiten Maastricht een kamer gehuurd. Ik ben nieuw met het investeren via SIG en vandaar dat ik hier was aan het kijken. Ik ga morgen de eerste keer investeren en dat op dit pand. Natuurlijk hebben jullie meer ervaring. Succes allemaal!
pi_196424067
quote:
99s.gif Op woensdag 25 november 2020 22:26 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Zeker persoonlijk.

Ik kan ook wel heel goed begrijpen dat een doorgewinterde CF investeerder juist in deze tijd voor een één jarige hypothecaire lening gaat bij SIG van netto 4,7% (met loan-to-WOZ een 62%) ipv een horeca/apoc/boot/hypothecairprojectvanGVE project met 6,5%+
Ik ook.
Alleen heb ik nog liever heb ik een 5-jarig project van SiG, met een nettorente van 5,15% (nog hoger bij een vervroegde aflossing) voor schijf 1A.
pi_196424234
Dienstverlener in de Metals & Minerals Commodity
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23172
Ik heb de pitch nu 2x gelezen, maar snap totaal niet wat dit bedrijf gaat doen en wie de klanten zijn

[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 26-11-2020 18:23:45 ]
pi_196424875
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 17:23 schreef DemaAzadi het volgende:

[..]

Ik ben nieuw met het investeren via SIG en vandaar dat ik hier was aan het kijken. Ik ga morgen de eerste keer investeren en dat op dit pand. Natuurlijk hebben jullie meer ervaring. Succes allemaal!
Succes ermee. Hou er rekening mee dat je geld dus 5 jaar vast staat, zonder dat je het eerder kan opnemen.
Maastricht is trouwens over 2 dagen live, niet morgen.
pi_196424922
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:31 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Succes ermee. Hou er rekening mee dat je geld dus 5 jaar vast staat, zonder dat je het eerder kan opnemen.
Maastricht is trouwens over 2 dagen live, niet morgen.
Dankje! Ja klopt overmorgen komt die live. Ja ik vind 5 jarige projecten beter dan de 1 jarige.

Succes allemaal!
pi_196426515
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 18:31 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Succes ermee. Hou er rekening mee dat je geld dus 5 jaar vast staat, zonder dat je het eerder kan opnemen.
Maastricht is trouwens over 2 dagen live, niet morgen.
Dat opnemen van geld kan straks via een omweg toch als de Europese wetgeving voor crowdfunding er door is.

Dan is het mogelijk lopende projecten waarin je deelneemt over te dragen aan een ander tegen een vergoeding. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Bij NPEX werkt het in elk geval prima en dat is wmb ook crowdfunding in het groot.
pi_196427068
Wat ik niet zo goed snap aan het projectje in Hengelo van SIG dat morgen online komt, is dat er bij de financiële analyse staat dat de huurinkomsten per saldo ¤900 lager is als de kosten.
Dan heb je volgens mij wel veel vertrouwen dat de huizenprijzen niet zullen zakken.
Of zie ik iets verkeerd misschien?
Graag jullie mening.
pi_196427802
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef Slijker het volgende:
Wat ik niet zo goed snap aan het projectje in Hengelo van SIG dat morgen online komt, is dat er bij de financiële analyse staat dat de huurinkomsten per saldo ¤900 lager is als de kosten.
Dan heb je volgens mij wel veel vertrouwen dat de huizenprijzen niet zullen zakken.
Of zie ik iets verkeerd misschien?
Graag jullie mening.
Dat is heel gebruikelijk, met het rentepercentage van SIG en de huidige hoge prijzen. Heb ze regelmatig lager gezien.

Hier zit natuurlijk wel een heel klein beetje aflossing in en daarnaast gaan verhuurders ervan uit dat zij de huur kunnen indexeren, terwijl de financieringslasten gelijk blijft. Een vetpot is het echter niet, als de prijzen niet stijgen of zij kunnen oversluiten naar een bank.
pi_196429212
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:33 schreef Slijker het volgende:
Wat ik niet zo goed snap aan het projectje in Hengelo van SIG dat morgen online komt, is dat er bij de financiële analyse staat dat de huurinkomsten per saldo ¤900 lager is als de kosten.
Dan heb je volgens mij wel veel vertrouwen dat de huizenprijzen niet zullen zakken.
Of zie ik iets verkeerd misschien?
Graag jullie mening.
Ik meende deze eigenlijk nogal fors meer mee te pakken voor normale begrippen dan ik doe.
pi_196430527
quote:
14s.gif Op donderdag 26 november 2020 08:52 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik lees hier vaker dat mensen een spreadsheet o.i.d. bijhouden van alle projecten; dat lijkt me inderdaad nogal een klus. Het lijkt me niet dat de administratie van de platformen zo onbetrouwbaar is dat controle noodzakelijk is, of wel? In de 6/7 jaar en paar honderd projecten waar ik in zit ben ik op 1 fout gestuit: betaling van een extra termijn door GvE. Dat kwam aan het licht omdat het een zakelijke portefeuille was en de eindstand op de jaaropgave niet overeenkwam met de beginstand plus som van de boekingen minus rente en kosten. Dat is de enige jaarlijkse controle die ik doe. En ik houd een lijstje bij van afgeboekte bedragen en totaal ontvangen rente, om een natte vinger beeld te hebben van mijn netto rendement.

Zijn er veel ervaringen met administratiefouten bij de platformen? Dat er bij SIG soms "afrondings"fouten zijn en het walletsaldo voorloopt op de transacties weet ik (dat laatste zie je ook bij de bank trouwens regelmatig, zij het minder lang dan bij SIG).
Het bijhouden in een excelsheet doe ik niet omdat omdat ik de administratie van de platformen onbetrouwbaar acht (alhoewel controle altijd beter is dan vertrouwen), maar omdat ik van het groot aantal platformen een totaaloverzicht wil zien. Anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Tevens gebruik ik het eindtotaal van de sheet als basis voor de belastingaangifte Box 3 en VPB, inclusief eigen accenten qua voorzieningen voor oninbaarheid en dergelijke.
Eerlijk gezegd neem ik de rendementscijfers van de platformen zelf puur ter kennisname aan, ik doe er verder helemaal niets mee en reken ook niets na, behalve dan dat de maandelijkse ontvangsten moeten kloppen met betaalschema uiteraard.
Pecunia non olet
pi_196433478
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 20:05 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Dat opnemen van geld kan straks via een omweg toch als de Europese wetgeving voor crowdfunding er door is.

Dan is het mogelijk lopende projecten waarin je deelneemt over te dragen aan een ander tegen een vergoeding. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Bij NPEX werkt het in elk geval prima en dat is wmb ook crowdfunding in het groot.
Uit wat ik erover gelezen heb meende ik te begrijpen dat het voor platformen straks alleen mogelijk wordt om dit aan te bieden, niet dat het een vereiste wordt?
pi_196433595
Beste investeerder,
Zoals eerder aangegeven middels een update zou de lening Korteweg & Partners met leningnummer 29071 algeheel vervroegd afgelost worden door de funding van Drakar Scheepvaart. Inmiddels hebben wij deze betaling verwerkt. Dit betekent dat u naast de reguliere rente ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt naast de volledige aflossing van uw openstaande bedrag conform de overeengekomen voorwaarden.
Wij hebben dit bedrag inmiddels op uw rekening courant bijgeschreven.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen

'Doorgestort'' naar de volgende lening van deze jonge ondernemer. De boot blijft varen en het risico lijkt me niet toegenomen door de voortdurende eerste hypotheek ondanks het afscheid van de financiële partner. 6 maanden extra rente in de wallet. :r
pi_196434677
Voor de liefhebber van mucical: https://www.collincrowdfund.nl/stichting-zodiac/ staat nu open.
pi_196434775
quote:
3e woning aan de Kasteel Bleienbeekstraat.

9A staat ook nog te koop. Ook nog wat voor Serkan?? https://www.funda.nl/koop(...)leienbeekstraat-9-a/
pi_196434956
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

3e woning aan de Kasteel Bleienbeekstraat.

9A staat ook nog te koop. Ook nog wat voor Serkan?? https://www.funda.nl/koop(...)leienbeekstraat-9-a/
Zou zo maar kunnen. Het zou me niet verbazen als hij haast geen eigen geld in brengt bij deze transacties.
pi_196435115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zou zo maar kunnen. Het zou me niet verbazen als hij haast geen eigen geld in brengt bij deze transacties.
ff snel voor de verhoging van de overdrachtsbelasting volgend jaar kopen, snel kort en makkelijk financieren via crowdfunding en dan een jaar de tijd hebben om alles tzt in een package-deal te herfinancieren tegen gunstigere voorwaarden. Overdrachtsbelasting 8-2=6% verschil op een pandje van 160k = 10k x een pandje of vijf zes tel maar uit, wie er lacht. daar kan hij nu wel wat SIG en overige kosten voor pakken.

Ik beschouw deze 1 + 2 jrs projecten in schijf 1A als een termijndeposito met een hogere rente en iets meer risico, dan een normaal deposito welke onder het garantiestelsel valt. Pak ze wel mee deze 1 jarige schnabbels
pi_196435347
WvjG maatschappelijk? project:

Binnenkort actueel

De onderstaande aanvragen zijn in behandeling
OMSCHRIJVING LOOPTIJD MND RENTE BEDRAG
Huize Rehoboth 60 maanden 3% ¤ 355.000,00
pi_196435866
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

3e woning aan de Kasteel Bleienbeekstraat.

9A staat ook nog te koop. Ook nog wat voor Serkan?? https://www.funda.nl/koop(...)leienbeekstraat-9-a/
Die 9A is zo overvol is dat die waarschijnlijk voor over de 170K wordt verkocht. Als het niet nog veel meer is. Maastricht is soms net de Randstad. Ik denk dat het wel logisch te verklaren is aangezien er net 13 (nog beschikbare) huizen (minus garages en onder voorbehoud verkocht etc) "beschikbaar" zijn tot 2 ton in Maastricht. 8)7. Beschikbaar tussen aanhalingstekens aangezien Funda altijd wat achterloopt op de praktijk en ik weet dat een aantal al niet meer beschikbaar zijn die wel nog als beschikbaar staan.

Ik neem Kasteel Bleienbeekstraat 9 C van Serkan denk ik ook weer mee. Als hij weer eerder aflost is de boeterente mooi meegenomen.
pi_196436958
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:52 schreef Tjalala het volgende:
WvjG maatschappelijk? project:

Binnenkort actueel

De onderstaande aanvragen zijn in behandeling
OMSCHRIJVING LOOPTIJD MND RENTE BEDRAG
Huize Rehoboth 60 maanden 3% ¤ 355.000,00
https://waardevoorjegeld.nl/project/huize_rehoboth

quote:
Er wordt een eerste hypotheek gevestigd op het volledige perceel en gebouwen. De waarde hiervan is meer dan 2x hoger dan het financieringsbedrag.
pi_196437104
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 12:23 schreef markmangler het volgende:

[..]

Die 9A is zo overvol is dat die waarschijnlijk voor over de 170K wordt verkocht. Als het niet nog veel meer is. Maastricht is soms net de Randstad. Ik denk dat het wel logisch te verklaren is aangezien er net 13 (nog beschikbare) huizen (minus garages en onder voorbehoud verkocht etc) "beschikbaar" zijn tot 2 ton in Maastricht. 8)7. Beschikbaar tussen aanhalingstekens aangezien Funda altijd wat achterloopt op de praktijk en ik weet dat een aantal al niet meer beschikbaar zijn die wel nog als beschikbaar staan.

Ik neem Kasteel Bleienbeekstraat 9 C van Serkan denk ik ook weer mee. Als hij weer eerder aflost is de boeterente mooi meegenomen.
Schijf 2 zat binnen halve minuut 10.000 euro in. Zou dat 1 investeerder zijn met veel vertrouwen. Of een bekende?
pi_196437431
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:37 schreef peterc het volgende:

[..]

ff snel voor de verhoging van de overdrachtsbelasting volgend jaar kopen, snel kort en makkelijk financieren via crowdfunding en dan een jaar de tijd hebben om alles tzt in een package-deal te herfinancieren tegen gunstigere voorwaarden. Overdrachtsbelasting 8-2=6% verschil op een pandje van 160k = 10k x een pandje of vijf zes tel maar uit, wie er lacht. daar kan hij nu wel wat SIG en overige kosten voor pakken.

Ik beschouw deze 1 + 2 jrs projecten in schijf 1A als een termijndeposito met een hogere rente en iets meer risico, dan een normaal deposito welke onder het garantiestelsel valt. Pak ze wel mee deze 1 jarige schnabbels
Ik heb een voorkeur voor langere projecten maar deze wel meegenomen in 1A. Heb namelijk de gemiddelde resterende looptijd van de SiG projecten uitgerekend en die zit op bijna 4 jaar met relatief weinig vrijvallende projecten de komende 18 maanden. Dus om die reden is deze aantrekkelijk vanwege spreiding in looptijd en geografisch.
pi_196438135
2 horecapanden met 3 appartementen
https://www.collincrowdfu(...)af%c3%a9-burgers-zo/
1e hypotheek

https://www.outofhome-sho(...)kan-echt-gezond-zijn

[ Bericht 16% gewijzigd door KrekelJapie op 27-11-2020 17:49:04 ]
pi_196438192
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:05 schreef KrekelJapie het volgende:
2 horecapanden met 3 appartementen
https://www.collincrowdfu(...)af%c3%a9-burgers-zo/
1e hypotheek
Samenvattend, met aftrek van de Qredits lening wordt er 16.000 euro eigen inleg gerealiseerd.
De LTV bij aanvang bedraagt 108% op redelijk incourant vastgoed.

Aan de andere kant is de lening grotendeels gedekt met een bruto rente van 8%, er zijn startups met een risicovoller verhaal
pi_196438355
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:05 schreef KrekelJapie het volgende:
2 horecapanden met 3 appartementen
https://www.collincrowdfu(...)af%c3%a9-burgers-zo/
1e hypotheek
In de pitch jubelt Collin het volgende: Men is erg trots op het feit snel geschakeld te hebben in maart toen Covid-19 de kop opstak in het land. Hiertoe is abrupt de focus verlegd op bezorging.Dit is tot op heden een groot succes, getuige onder meer de inmiddels 3 auto’s voor bezorging en de omzetstijging en rendabele exploitatie in 2020.

Dat strookt niet echt met de 10.000 ¤ NOW steun die ze hebben gekregen...
pi_196438581
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]

In de pitch jubelt Collin het volgende: Men is erg trots op het feit snel geschakeld te hebben in maart toen Covid-19 de kop opstak in het land. Hiertoe is abrupt de focus verlegd op bezorging.Dit is tot op heden een groot succes, getuige onder meer de inmiddels 3 auto’s voor bezorging en de omzetstijging en rendabele exploitatie in 2020.

Dat strookt niet echt met de 10.000 ¤ NOW steun die ze hebben gekregen...
10.000 now is zo goed als nihil voor een restaurant met 15 man personeel en dure huisvesting

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 27-11-2020 16:01:37 ]
pi_196438629
Vastgoed Brunssum
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23067
1e hypotheek

Veel betere voorwaarden en hogere rente dan eerdere vastgoedprojecten deze maand zonder hypotheek van geldvoorelkaar

[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 27-11-2020 15:59:54 ]
pi_196438828
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Brunssum
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23067
1e hypotheek

Veel betere voorwaarden en hogere rente dan eerdere vastgoedprojecten deze maand zonder hypotheek van geldvoorelkaar
Die wil ik wel meenemen. Ben alleen bang dat ik niet op tijd ben.
pi_196438955
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Brunssum
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23067
1e hypotheek

Veel betere voorwaarden en hogere rente dan eerdere vastgoedprojecten deze maand zonder hypotheek van geldvoorelkaar
Verdacht lage aankoop?
Zeker als ik vergelijkbaar OG zie daar in de buurt..
pi_196440102
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2020 15:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Brunssum
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23067
1e hypotheek

Veel betere voorwaarden en hogere rente dan eerdere vastgoedprojecten deze maand zonder hypotheek van geldvoorelkaar
Deze lust ik ook wel.
pi_196440128
Motorkleding
https://www.collincrowdfund.nl/motomonks-nederland-b-v/
Materiële borgstelling holding vader
pi_196440330
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:10 schreef impact9 het volgende:

[..]

Verdacht lage aankoop?
Zeker als ik vergelijkbaar OG zie daar in de buurt..
Inderdaad.
Nr. 23, in dezelfde straat is sterk vergelijkbaar, volgens wozwaardeloket zelfs met iets kleinere woonoppervlakte, maar had een vraagprijs op Funda van ¤ 179k.
Zo te zien is nr 23 wel sterk gemoderniseerd en heeft een dakkapel e.d. maar het prijsverschil is wel erg groot.
Nr 23 heeft trouwens ook een hogere WOZ waarde (146k <-> 104k, per 1/1/2019).
pi_196440512
quote:
Dit horeca project is natuurlijk verre van risicovrij maar daar is de rente van 8% ook naar. Aan de andere kant zal er bij dit project als het onverhoopt mis gaat toch altijd wel minimaal de helft van het opgehaalde geld terug komen. Ik overweeg om deze ook voor een basis bedrag mee te nemen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')