Je hebt hier vast een bron bij?quote:Op maandag 9 november 2020 11:39 schreef TryX het volgende:
Wat een experts hier zeg..
Los of het goede service is of niet. Bij een defect binnen korte periode zijn zij verplicht deze direct te vervangen, je mag hierbij afzien van reparatie. Wanneer jij ervoor kiest om toch geld terug te vragen, mogen zij deze weer weigeren ivm beschadigingen aan de verpakking.
Wat ervaring uit eigen research. Je kan veel informatie hierover terugvinden op onderstaande website.quote:
Dit is Europese regelgeving over garantiebepalingen. Nederland stelt aanvullende eisen aan webshops via de Wet Koop op Afstand (of eigenlijk de opvolger van die wet).quote:Op maandag 9 november 2020 11:56 schreef TryX het volgende:
[..]
Wat ervaring uit eigen research. Je kan veel informatie hierover terugvinden op onderstaande website.
https://europa.eu/youreur(...)rns/faq/index_nl.htm
Uiteraard mag hier geen schade door eigen toedoen zijn aan het product. Ook niet aan andere onderdelen dan welke daadwerkelijk defect zijn.
#Edit. Bij veel webshops staat die overigens aangegeven in hun eigen algemene voorwaarden. Vanaf dat moment zijn zij verplicht dat ook daadwerkelijk te hanteren. Echter zie ik hierover niets op de website van mediamarkt. In dat geval zit je vast aan de kosteloze reparatie of vervanging binnen aanzienlijke termijn.
De vraag waar hij op reageert ging ook puur over een defect binnen korte periode. Dat staat in principe los van de WKOA, want geldt natuurlijk ook voor producten die in de winkel gekocht zijn.quote:Op maandag 9 november 2020 12:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dit is Europese regelgeving over garantiebepalingen. Nederland stelt aanvullende eisen aan webshops via de Wet Koop op Afstand (of eigenlijk de opvolger van die wet).
quote:Waar heb ik recht op als een product niet goed is?
Is het product niet goed (ondeugdelijk), dan kunt u het volgende eisen:
Kosteloze reparatie of een nieuw product
U hebt recht op een gratis reparatie of een vervangend product. Dat moet binnen een bepaalde tijd gebeuren. Ook mag u er niet te veel last van hebben. Als de reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.
U mag zelf kiezen of u een reparatie of een vervangend product eist. Maar soms stelt de verkoper een andere oplossing voor. Hij moet daar wel een goede reden voor hebben. En u mag er niet te veel last van hebben. De verkoper wil u bijvoorbeeld een nieuw product geven, omdat dit voor hem een stuk goedkoper is dan reparatie. Of hij wil uw product juist alleen repareren, omdat er maar iets kleins kapot is. Een heel nieuw product eisen is dan niet redelijk. Of hij heeft geen versie meer van uw product. De verkoper heeft dan een goede reden om een andere oplossing te geven dan u eist.
Kiest de verkoper voor reparatie? Dan moet hij er wel voor zorgen dat hij het product goed repareert. Is reparatie geen goede oplossing in uw situatie? Bijvoorbeeld omdat de reparatie zichtbaar is? Of omdat het product daarna nog niet goed is? Dan kunt u een nieuw product eisen.
Helpt de oplossing van de verkoper u niet? Of wil de verkoper u een tegoedbon geven? Dat hoeft u niet te accepteren. De verkoper moet het oplossen als hij een product verkocht dat niet goed is. Weigert de verkoper het op te lossen? Dan mag u het product door een ander laten repareren en de kosten aan de verkoper terugvragen. Laat dat wel eerst schriftelijk aan de verkoper weten. Een andere oplossing is om de koopovereenkomst beëindigen (zie punt 3). Let op: Neemt u een tegoedbon aan? Of accepteert u een minder goede oplossing? Dan is het lastig om er later op terug te komen.
En hoe blijkt hieruit dat de winkel niet mag repareren en direct moet vervangen?quote:Op maandag 9 november 2020 11:56 schreef TryX het volgende:
[..]
Wat ervaring uit eigen research. Je kan veel informatie hierover terugvinden op onderstaande website.
https://europa.eu/youreur(...)rns/faq/index_nl.htm
Uiteraard mag hier geen schade door eigen toedoen zijn aan het product. Ook niet aan andere onderdelen dan welke daadwerkelijk defect zijn.
#Edit. Bij veel webshops staat die overigens aangegeven in hun eigen algemene voorwaarden. Vanaf dat moment zijn zij verplicht dat ook daadwerkelijk te hanteren. Echter zie ik hierover niets op de website van mediamarkt. In dat geval zit je vast aan de kosteloze reparatie of vervanging binnen aanzienlijke termijn.
Dat is verder niet helemaal mijn probleem toch?quote:Op maandag 9 november 2020 09:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Oftewel: MediaMarkt heeft daar niets mee te doen gehad, maar Dynalogic heeft het veroorzaakt.
En als een monteur dat in één week al 10 keer heeft meegemaakt, dan mag LG zich ook wel eens achter de oren krabben wat betreft hun transportbeveiligingen... Ik zie eigenlijk niet zo in waarom MediaMarkt precies de schuldige was. Wat hadden ze moeten doen? Een nieuwe sturen waar Dynalogic weer opnieuw mee kan gooien?
Zie wat letterlijk in mijn edit (in jouw quote) staat.quote:Op maandag 9 november 2020 12:44 schreef baskick het volgende:
[..]
En hoe blijkt hieruit dat de winkel niet mag repareren en direct moet vervangen?
Ja, oke, dus je eerdere stelling was 'gewoon' onjuist:quote:Op maandag 9 november 2020 13:22 schreef TryX het volgende:
[..]
Zie wat letterlijk in mijn edit (in jouw quote) staat.
"#Edit. Bij veel webshops staat die overigens aangegeven in hun eigen algemene voorwaarden. Vanaf dat moment zijn zij verplicht dat ook daadwerkelijk te hanteren. Echter zie ik hierover niets op de website van mediamarkt. In dat geval zit je vast aan de kosteloze reparatie of vervanging binnen aanzienlijke termijn."
quote:Op maandag 9 november 2020 11:39 schreef TryX het volgende:
Bij een defect binnen korte periode zijn zij verplicht deze direct te vervangen, je mag hierbij afzien van reparatie.
Dat is eigenlijk wat ik net aangaf toch? Ik ging er voor het gemak vanuit dat alle grote partijen dit wel in hun algemene voorwaarden hebben staan, aanvullend op de wettelijke voorwaarden. Echter gaf ik in de andere post aan dat MM dat dus niet heeft.quote:Op maandag 9 november 2020 13:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, oke, dus je eerdere stelling was 'gewoon' onjuist:
[..]
Je start je post een sarcastische introductie richting mensen die hier goed en goedbedoeld advies geven en roeptoetert vervolgens iets wat onwaar is (om er later op terug te komen, dat je wat aannam, enz). Dat viel me op. Niets meer, niets minder.quote:Op maandag 9 november 2020 13:45 schreef TryX het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wat ik net aangaf toch? Ik ging er voor het gemak vanuit dat alle grote partijen dit wel in hun algemene voorwaarden hebben staan, aanvullend op de wettelijke voorwaarden. Echter gaf ik in de andere post aan dat MM dat dus niet heeft.
Snap je post dus niet zo goed.. Of ben jij zo'n user die erop kickt en doordramt om maar eigen gelijk te krijgen?
Veel (web)winkels hebben dergelijke policy's in hun algemene voorwaarden staan. Zeker de grotere partijen. Na mijn post heb ik het nog even bij MM grondig doorgespit en tot mijn verbazing hebben zij dat niet. Uiteraard dit direct hier laten weten. Ik was dus iets te voorbarig met mijn aanname waarop ik gewoon netjes ben teruggekomen.quote:Op maandag 9 november 2020 14:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Je start je post een sarcastische introductie richting mensen die hier goed en goedbedoeld advies geven en roeptoetert vervolgens iets wat onwaar is (om er later op terug te komen, dat je wat aannam, enz). Dat viel me op. Niets meer, niets minder.
Wat een ontzettende faalhazen.Man, man. Mediamarkt🥲quote:Op maandag 9 november 2020 16:43 schreef JosMert het volgende:
Update Mediamarkt net via twitter contact gehad ja het verhaal wordt steeds mooier:
“Aangezien we kunnen zien dat u de cashback heeft geclaimd in samenwerking met Samsung, zullen we dit ook administratief moeten onderzoeken voordat we hem gaan repareren. Dit kan 10 tot 15 werkdagen in beslag nemen. Hopende op uw begrip. “
Met vriendelijke groet,
Mediamarkt.
Zo ontzettend boos op die prutsers man.
Dit mag helemaal nier wat ze doen volgens de wet. Hogerop zoeken, en wel nu TS!quote:Op maandag 9 november 2020 16:43 schreef JosMert het volgende:
Update Mediamarkt net via twitter contact gehad ja het verhaal wordt steeds mooier:
“Aangezien we kunnen zien dat u de cashback heeft geclaimd in samenwerking met Samsung, zullen we dit ook administratief moeten onderzoeken voordat we hem gaan repareren. Dit kan 10 tot 15 werkdagen in beslag nemen. Hopende op uw begrip. “
Met vriendelijke groet,
Mediamarkt.
Heb je ook bewijs dat je contact hebt gehad met Samsung dat de cashback stil gezet moet worden? Of is dit alleen telefonisch geweest?quote:Op maandag 9 november 2020 16:43 schreef JosMert het volgende:
Met vriendelijke groet,
Mediamarkt.
Telefonisch en die medewerker zou de cashback stop zettenquote:Op maandag 9 november 2020 17:08 schreef bami_haar het volgende:
[..]
Heb je ook bewijs dat je contact hebt gehad met Samsung dat de cashback stil gezet moet worden? Of is dit alleen telefonisch geweest?
Vraag me af als ze nu zoiets ook lezen en tegen komen op het www het ze iets intereseert.quote:Op maandag 9 november 2020 17:26 schreef Kletsmajoortje het volgende:
Dit is precies de reden waarom ik duurdere aankopen liever koop bij Coolblue, geweldige service en ze schakelen snel als er onverhoopt iets misgaat. Je bent er iets duurder uit, maar dat heb ik qua service al een aantal keren terugverdiend.
En wettelijk gezien, het apparaat voldoet niet aan de conformiteitseisen, dus retour is 100% terecht en is niet gebonden aan de staat van de verpakking. Ook al vindt MM kennelijk dat een defecte, gerepareerde tv terug het circuit in moet....
Een vervang/omruil policy zul je vrijwel nooit in de voorwaarden vinden. Vaak is dat iets, wat geregeld is tussen winkel en fabrikant. Dus fabrikant kijkt het toestel na, constateert een defect of productiefout snel en geeft daarna toestemming aan de winkelier om het toestel te crediteren.quote:Op maandag 9 november 2020 16:39 schreef TryX het volgende:
[..]
Veel (web)winkels hebben dergelijke policy's in hun algemene voorwaarden staan. Zeker de grotere partijen. Na mijn post heb ik het nog even bij MM grondig doorgespit en tot mijn verbazing hebben zij dat niet. Uiteraard dit direct hier laten weten. Ik was dus iets te voorbarig met mijn aanname waarop ik gewoon netjes ben teruggekomen.
Dit herinnert me wel weer waarom ik niet zo vaak meer op FOK! zitAltijd kans op een forum-held die zijn gelijk moet halen en kickt op het laatste woord hebben
Sam.sung vragen om een schriftelijke bevestiging?quote:Op maandag 9 november 2020 17:09 schreef JosMert het volgende:
Telefonisch en die medewerker zou de cashback stop zetten
En in diezelfde alinea staat ook het volgende:quote:Op maandag 9 november 2020 18:37 schreef bami_haar het volgende:
Van de site consuwijzer
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen.
Met het starten van de cashback actie zou je juridisch gezien zomaar de intentie kunnen hebben gehad om het artikel te houden en geldt niet de wkoa, maar het reguliere proces waarbij de tv stuk gaat binnen de garantietermijn.
Maar ja, ik ben geen jurist :-)
Een cashback starten valt misschien onder 'meer dan nodig' ?quote:Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen.
Ik zou zoiets ook doen gelijk na aanschaf voordat je het vergeet ( daarom doen bedrijven cashbaks, mensen vergeten het)quote:Op maandag 9 november 2020 22:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Een cashback starten valt misschien onder 'meer dan nodig' ?
Valt de doos onder 'het product'? Je koopt een tv, niet de verpakking.quote:Op maandag 9 november 2020 22:39 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Een cashback starten valt misschien onder 'meer dan nodig' ?
Lijkt me ook dat dat niet onder product valt.quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:00 schreef baskick het volgende:
[..]
Valt de doos onder 'het product'? Je koopt een tv, niet de verpakking.
Yes. Snap ook niet dat ze met deze praktijken nog zoveel klanten over hebben.quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:26 schreef Sebbeszweet het volgende:
Heel veel leergeld, maar een les voor alle users.
En heel erg dom van mediamarkt. Want een negatieve ervaring wordt ca. 20 keer doorverteld. En dan nog alle lezers hier op fok! Dus dit is uiteindelijk hun nagel aan de doodskist
Akkoord. Maar is het nodig om cashback te activeren om het product te testen?quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:00 schreef baskick het volgende:
[..]
quote:Op maandag 9 november 2020 23:02 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ik zou zoiets ook doen gelijk na aanschaf voordat je het vergeet ( daarom doen bedrijven cashbaks, mensen vergeten het)
Akkoord. Maar is het nodig om cashback te activeren om het product te testen?quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:00 schreef baskick het volgende:
[..]
Cashback aanvragen is niet nodig om het product te testen, nee. Maar artikel 6:230s lid 3 BW:quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:07 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
[..]
Akkoord. Maar is het nodig om cashback te activeren om het product te testen?
Ik lees 'de zaak' hier als het gekochte product, zijnde de tv. In hoeverre is uitknippen van een specifiek deel van de doos (voor de cashback) anders dan het openscheuren van de doos? In beide gevallen is de verpakking beschadigd. Theoretisch gezien kan TS de tv ook zonder de originele doos retourneren onder WKOA. Alleen: de verkoper mag waardevermindering in rekening brengen.quote:De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Hier in Amsterdam West bestaan ze nog omdat je er met contant geld kan betalen.quote:Op dinsdag 10 november 2020 08:41 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Yes. Snap ook niet dat ze met deze praktijken nog zoveel klanten over hebben.
Alleen verkoper wil die televisie straks opnieuw verkopen. Verkoper krijgt een boze nieuwe klant als de cashback van die tv niet geclaimd kan worden omdat die code al geactiveerd is.quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:42 schreef baskick het volgende:
[..]
Cashback aanvragen is niet nodig om het product te testen, nee. Maar artikel 6:230s lid 3 BW:
[..]
Ik lees 'de zaak' hier als het gekochte product, zijnde de tv. In hoeverre is uitknippen van een specifiek deel van de doos (voor de cashback) anders dan het openscheuren van de doos? In beide gevallen is de verpakking beschadigd. Theoretisch gezien kan TS de tv ook zonder de originele doos retourneren onder WKOA. Alleen: de verkoper mag waardevermindering in rekening brengen.
De cashback is (afhankelijk van hoe die is opgezet) een overeenkomst tussen de fabrikant en TS waar de verkoper buiten staat. Dat TS die in gang heeft gezet en pas daarna zou willen herroepen, staat daar m.i. los van. TS heeft deze stopgezet (maar daar geen bewijs van). Gezond verstand zegt me dat die cashback ook ongedaan gemaakt moet worden als TS het artikel retourneert.
Veel partijen stoten al de teruggekomen retouren af voor een fractie van de prijs. Vandaar dat op vele veilingsites hele karren te koop staan.quote:Alleen verkoper wil die televisie straks opnieuw verkopen.
Daarvoor heeft MM de MediaMarkt Outlet.quote:Op dinsdag 10 november 2020 11:52 schreef Kletsmajoortje het volgende:
[..]
Veel partijen stoten al de teruggekomen retouren af voor een fractie van de prijs. Vandaar dat op vele veilingsites hele karren te koop staan.
Ik weet niet of MM dat doet, maar het argument dat de verkoper opnieuw moet of wil verkopen, doet niks af aan de rechten van de consument (even algemene opmerking, niet nav jouw quote).
quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
@:TS Volgende topic moet gaan over retourneren bij AliExpress oké?
Ja, veel werk, maar verwerken van retouren is nu eenmaal een een risico dat gepaard gaat met een webshop uitbaten. Kosten voor retouren moeten in de verkoopprijzen verwerkt zitten. Het probleem met een eventuele volgende koper is op te lossen door de tv als 'tweedekans' te verkopen en in elk geval de niet meer aan te vragen cashback eventueel als waardevermindering door te berekenen aan TS.quote:Op dinsdag 10 november 2020 09:52 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Alleen verkoper wil die televisie straks opnieuw verkopen. Verkoper krijgt een boze nieuwe klant als de cashback van die tv niet geclaimd kan worden omdat die code al geactiveerd is.
Op dat moment heeft verkoper wel een probleem, ook al is het de fabrikant die moet leveren.
TS bezorgt beide partijen veel werk
Ik poog niet te stellen dat TS geen recht op volledig teruggave heeft. Dit is meer bedoeld als een beetje sympathie voor verkoper
Hèquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:51 schreef JosMert het volgende:
We hebben contact opgenomen met Samsung en de cashbackaanvraag is gelukkig niet meer actief.
Dus de Samsung tv gaat richting onze reparatieafdeling voor het vervolg van de procedure.
Ja, dat denk ik dus ook dat ze bij TS hem dan gewoon ongerepareerd hadden terug gestuurt. Hahaquote:Op dinsdag 10 november 2020 12:54 schreef Piles het volgende:
[..]
HèZoals het er nu staat zouden ze de tv dus niet eens gaan repareren, als de cashback nog actief was
Nou, nee, de reparatie was 10-15 dagen on hold gezet:quote:Op dinsdag 10 november 2020 12:54 schreef Piles het volgende:
[..]
HèZoals het er nu staat zouden ze de tv dus niet eens gaan repareren, als de cashback nog actief was
quote:Op maandag 9 november 2020 16:43 schreef JosMert het volgende:
Met vriendelijke groet,
Mediamarkt.
Ja, das toch raar...? Ik zie nog steeds 2 scenario's:quote:Op dinsdag 10 november 2020 14:03 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, nee, de reparatie was 10-15 dagen on hold gezet:
[..]
Fair enough. Maar er zit een verschil tussen 'nog niet repareren' (on hold, om welke reden dan ook) en 'niet repareren'.quote:Op dinsdag 10 november 2020 14:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, das toch raar...? Ik zie nog steeds 2 scenario's:
- WKOA > binnen bedenktijd dus zonder opgaaf van reden retour en geld terug
- Geen WKOA (want cashback is al gedaan en/of doos is stuk), dan recht op een goed product dus reparatie of vervanging.
Ik zie niet hoe de cashback een reparatie kan vertragen, als MM op het 2e scenario zit
Ja eens. Maar het getuigt van weinig klantvriendelijkheid als je je reparatie om die reden on hold zet. Maar over klanttevredenheid bij MM zijn we het allemaal wel eens denk ikquote:Op dinsdag 10 november 2020 15:00 schreef baskick het volgende:
[..]
Fair enough. Maar er zit een verschil tussen 'nog niet repareren' (on hold, om welke reden dan ook) en 'niet repareren'.
Het is toch geen WKOA. TS kan er niks aan doen dat TS het niet als WKOA behandeltquote:Op dinsdag 10 november 2020 14:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, das toch raar...? Ik zie nog steeds 2 scenario's:
- WKOA > binnen bedenktijd dus zonder opgaaf van reden retour en geld terug
- Geen WKOA (want cashback is al gedaan en/of doos is stuk), dan recht op een goed product dus reparatie of vervanging.
Ik zie niet hoe de cashback een reparatie kan vertragen, als MM op het 2e scenario zit
Dat is punt van discussie in dit topic, maar niet relevant voor mijn opmerkingquote:Op dinsdag 10 november 2020 15:41 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Het is toch geen WKOA. TS kan er niks aan doen dat TSMM het niet als WKOA behandelt
Hij wil dat ding niet omruilen hij wil er vanafquote:Op dinsdag 10 november 2020 19:01 schreef dikke_donder het volgende:
Heb ik eerder gehad met Mediamarkt maar dan met waterkoker van 50euro. 2e keer aanzetten en deed het niet meer, maar is gebruikt dus deden direct extreem moeilijk en met eigen regels gooien. Bericht verzonden naar merk en kreeg zonder problemen een nieuwe opgestuurd, moest alleen serienummer doorgeven en daarna werd het omgeruild.
Dus mijn advies, probeer het direct bij Samsung. Mogelijk dat ze je tv om willen ruilen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |