abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196117882
Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regels:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.

In de week van 9 november - 15 november koken we 1 of meerdere gerechten die groen.van kleur zijn.
Spoilers!
pi_196117932
Sorry, matige OP. Ik ben nog steeds niet fit. Ik hoop dat ik alles goed heb gezet.

Ik ga in elk geval een spaghetti met avocadosaus, courgette en rucola maken. En wellicht een naanpizza met groen beleg.
Spoilers!
pi_196118045
Ik ga denk ik voor pasta met groene groenten. En misschien nog een bak experimentje, als ik tijd heb.
pi_196118588
"vandaag is groehoen"...
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_196119374
hier staat er een courgette flammkuchen op de planning :Y)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_196119606
Oh leuk! Koken met groen moet ergens wel lukken komende week.
pi_196119960
Moest even flink terugbladeren in mijn fotoarchief, maar gevonden! Groene, zachte platbroden met avocado door het deeg in plaats van yoghurt en ei (en daarmee vegan) :) In mijn herinnering waren ze ontzettend lekker, dus misschien eens kijken of ik ze nog eens zo smakelijk krijg als in 2013 :7

Let me see you stripped down to the bone
pi_196146594
Ben al begonnen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196148958
https://www.dekooktips.com/2-recepten/turkse-groene-taart.htm

Bijgesneden en bedekken met slagroom

Eindresultaat

De afsnijdsels smaken al prima, straks met een beker thee een stukje
pi_196155055
Nou, heel overtuigend zal mijn bijdrage niet zijn, maar dit is wel ongeveer het groenste dat ik te bieden heb denk ik.

Broccoli, groene paprika, knolselderij + gehakt, en daarbij tricolore parelcouscous.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 november 2020 @ 18:15:44 #11
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196155455
Ik heb vanavond doperwtjes B-)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196157336
@Yinny Ik heb gisteren eenzelfde gemaakt! :D (En had stiekem mijn bijdrage al getypt). Dus bij deze:

Bij het thema 'groen' dacht ik meteen aan groente. Maar ik ben eigenlijk meer van het bakken dan het koken. Dus ging ik eens kijken of er ook groene dingen te bakken zijn.
Ik heb al eens een vanille cake gebakken met een kerstboomvorm in het midden (met kleurstof). Nu wilde ik iets anders. Ik zag pandan spekkoek (maar kon niet aan pandan komen). En daarna las ik over ıspanaklı kek (Turkse cake met spinazie). Die heb ik stiekem gisteren al gebakken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

En daar is het dan: ıspanaklı kek
Volgens mij wordt het origineel eigenlijk gegeten met een roomvulling, maar ik zag ook versies waarbij de cake gewoon zo werd gegeten. En dat is ook prima te doen, al zou ik er een volgende keer iets meer suiker in doen.
pi_196157617
Wat grappig, die spinaziecakes.

Ik at een groene couscoussalade als lunch. Met mizuna, peterselie en oregano uit de tuin. Verder was er avocado, limoen, pecannoten, gedroogde pruim en geitenkaas.



Spoilers!
pi_196157653
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 19:42 schreef Hupje het volgende:
@:Yinny Ik heb gisteren eenzelfde gemaakt! :D (En had stiekem mijn bijdrage al getypt). Dus bij deze:

Bij het thema 'groen' dacht ik meteen aan groente. Maar ik ben eigenlijk meer van het bakken dan het koken. Dus ging ik eens kijken of er ook groene dingen te bakken zijn.
Ik heb al eens een vanille cake gebakken met een kerstboomvorm in het midden (met kleurstof). Nu wilde ik iets anders. Ik zag pandan spekkoek (maar kon niet aan pandan komen). En daarna las ik over ıspanaklı kek (Turkse cake met spinazie). Die heb ik stiekem gisteren al gebakken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
En daar is het dan: ıspanaklı kek
Volgens mij wordt het origineel eigenlijk gegeten met een roomvulling, maar ik zag ook versies waarbij de cake gewoon zo werd gegeten. En dat is ook prima te doen, al zou ik er een volgende keer iets meer suiker in doen.
Ook zelfde recept?
Ik vond deze wel grappig, omdat ze ook de afsnijdsels weer gebruiken. Ik zag ook met vlaaivulling erop, maar dat leek me toch een stuk minder. Het proeft idd niet naar spinazie, terwijl het echt knalgroen is. Het scheelt ook wel dat mijn blender echt heel goed pureert, dus geen stukjes meer te zien.
pi_196157739
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 19:56 schreef Yinny het volgende:

[..]

Ook zelfde recept?
Ik vond deze wel grappig, omdat ze ook de afsnijdsels weer gebruiken. Ik zag ook met vlaaivulling erop, maar dat leek me toch een stuk minder. Het proeft idd niet naar spinazie, terwijl het echt knalgroen is. Het scheelt ook wel dat mijn blender echt heel goed pureert, dus geen stukjes meer te zien.
Ongeveer. In de mijne moest er een roomlaag in het midden en bovenop, en dan daarop de afsnijdsels verkruimelen. Maar ik kon geen sojaroom vinden in de winkel dus heb het weggelaten.
De jouwe is egaler groen, keukenmachine gaat dus beter dan met de staafmixer ;)
pi_196159501
quote:
10s.gif Op maandag 9 november 2020 18:15 schreef Molo het volgende:
Ik heb vanavond doperwtjes B-)
^O^

Ik had snert *O* Was ook een soort van groen :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_196159851
Ik doe niet mee maar wel een leuke suggestie die ik vandaag tegenkwam bij koken met Max.
Spanakopita met tzatiki..

https://www.maxvandaag.nl(...)kopita-met-tzatziki/
pi_196160573
Ik heb morgen broccoli in mijn ovenschotel, is ook groen :)
pi_196164677
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 22:00 schreef Sorella het volgende:
Ik heb morgen broccoli in mijn ovenschotel, is ook groen :)
Ik had gisteren spaghetti met verse spinazie :) Toch wel een van mijn favo spaghetti recepten.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  dinsdag 10 november 2020 @ 17:46:59 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196173215
Vandaag in dit kader:

mousse van tuinerwten en avocado, uitgebakken pancetta, gegrilde (groen) gemarineerde lamskoteletten en rijst met groene erwtjes.
The making of:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En het uiteindelijke resultaat op een bord:

:9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_196173405
Rijst check, lamskotelet check, pancetta check, groene mousse meh :)
Bord ziet er mooi uit.
pi_196178500
Ik vind dat groene wel lekker knallen :7 Staat leuk.

alleen heb ik in de UK zulke groene erwtjesprut bij mijn fish n chips gekregen en dat was echt niet lekker, dus ik hoop dat deze erwtjesprut wel lekker was!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 10 november 2020 @ 22:14:55 #23
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196178586
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 22:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat groene wel lekker knallen :7 Staat leuk.

alleen heb ik in de UK zulke groene erwtjesprut bij mijn fish n chips gekregen en dat was echt niet lekker, dus ik hoop dat deze erwtjesprut wel lekker was!
Ik maak regelmatig mushy peas, lekker, al heb ik het ook ooit heel smerig gehad ergens.
Getoaste wrap mee besmeren, sriracha erop, rauwe spinazie, geroosterde paprika en falafel, hmmmm
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196182473
@golfer Mooi groen!
pi_196183862
mmm, vandaag stond erwtensoep op de planning maar die kan ik niet meer terugvinden in de vriezer. Dacht dat ik 3 porties had, 2 weggegeven aan vrienden en 1 voor "groen". Dus niet.
We have far more in common than that which devides us..
pi_196184011
Gisteren matcha ijs gemaakt, helemaal vergeten een foto te maken.
Later deze week dan nog maar een schaaltje nemen :+
  woensdag 11 november 2020 @ 11:45:57 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196184262
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 22:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat groene wel lekker knallen :7 Staat leuk.

alleen heb ik in de UK zulke groene erwtjesprut bij mijn fish n chips gekregen en dat was echt niet lekker, dus ik hoop dat deze erwtjesprut wel lekker was!
Dit was tuinerwten met avocado-mousse volgens dit recept, dus wel heel smaakvol:
150 gr tuinerwten
2 avocado's
1 kleine sjalot
2 teentjes knoflook
½ blokje groentebouillon
klontje boter

Hak de knoflook en de sjalot fijn en bak in een klein beetje van de boter aan. Voeg de erwtjes toe en giet er water bij zodat ze net onder water staan. Verkruimel de halve bouillonblok bij de erwtjes en kook ze in 4 a 5 min gaar. Pureer met de erwtjes met een staafmixer helemaal fijn. Voeg de avocado in stukken toe en pureer mee zodat er een groene egale massa ontstaat. Desnoods naar smaak zout en peper toevoegen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_196209993

Penne (vegan) pesto met groene groenten.
pi_196210436
Hmm. De soep was groener dan de foto.

Broccolisoep.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_196220663
Lunch :9~
Avocado, beetje peper en wat zongedroogde tomaatjes

We have far more in common than that which devides us..
pi_196221192
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 12:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Lunch :9~
Avocado, beetje peper en wat zongedroogde tomaatjes

[ afbeelding ]
Nog nooit avocado zo gegeten. Alleen als guacamole :9 of rauw in een salade (smaakte naar niks).
Hoor veel goeie verhalen over avocado met zout en peper dus ga het toch eens proberen als ik een rijpe te pakken krijg.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_196221228
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 13:31 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Nog nooit avocado zo gegeten. Alleen als guacamole :9 of rauw in een salade (smaakte naar niks).
Hoor veel goeie verhalen over avocado met zout en peper dus ga het toch eens proberen als ik een rijpe te pakken krijg.
Zo in sla vind ik er ook niets aan. Maar op deze manier (zongedroogd tomaatje heb ik ooit eens gedaan voor de kleur, maar dat maakte het zoveel lekkerder) is echt erg lekker.
We have far more in common than that which devides us..
pi_196226456
Vervolg van groen eten. Jaren geleden maakte mijn huisgenootje dit voor vegetariërs (35 jaar geleden was vegetarisch niet zo heel gangbaar). Stamppot boerenkool met blokjes kaas en zure appel en dat even in de oven. Best lekker, maar ik mis nog iets, ik denk, mocht ik het nog een keer maken er gebakken uitjes door gaan en misschien ook gedroogde tomaatjes. De augurk en uitjes zijn trouwens nergens voor nodig, niet erg lekker erbij






We have far more in common than that which devides us..
pi_196239786
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 19:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Vervolg van groen eten. Jaren geleden maakte mijn huisgenootje dit voor vegetariërs (35 jaar geleden was vegetarisch niet zo heel gangbaar). Stamppot boerenkool met blokjes kaas en zure appel en dat even in de oven. Best lekker, maar ik mis nog iets, ik denk, mocht ik het nog een keer maken er gebakken uitjes door gaan en misschien ook gedroogde tomaatjes. De augurk en uitjes zijn trouwens nergens voor nodig, niet erg lekker erbij
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wel stoer dat je het probeert. Lijkt me toch niet heel smakelijk. :D
pi_196239817
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 13:31 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Nog nooit avocado zo gegeten. Alleen als guacamole :9 of rauw in een salade (smaakte naar niks).
Hoor veel goeie verhalen over avocado met zout en peper dus ga het toch eens proberen als ik een rijpe te pakken krijg.
Dit is echt heerlijk op een volkoren boterham. En vol supergoede stofjes en combi's die elkaar versterken. :9
pi_196239979
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2020 15:59 schreef Blues het volgende:

[..]

Wel stoer dat je het probeert. Lijkt me toch niet heel smakelijk. :D
Ik gooi niet snel restjes weg, nu wel. Volgende keer weer normale stamppot boerenkool
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 14 november 2020 @ 16:16:02 #37
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196239993
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Sorry, matige OP. Ik ben nog steeds niet fit. Ik hoop dat ik alles goed heb gezet.

Ik ga in elk geval een spaghetti met avocadosaus, courgette en rucola maken. En wellicht een naanpizza met groen beleg.
Maak je niet druk en rust goed uit. Gezondheid is veel belangrijker.
Praat over de hel en je komt er.
  zaterdag 14 november 2020 @ 16:17:06 #38
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196240008
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 19:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Vervolg van groen eten. Jaren geleden maakte mijn huisgenootje dit voor vegetariërs (35 jaar geleden was vegetarisch niet zo heel gangbaar). Stamppot boerenkool met blokjes kaas en zure appel en dat even in de oven. Best lekker, maar ik mis nog iets, ik denk, mocht ik het nog een keer maken er gebakken uitjes door gaan en misschien ook gedroogde tomaatjes. De augurk en uitjes zijn trouwens nergens voor nodig, niet erg lekker erbij
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit. Kaas in de boerenkool is nieuw voor mij. Je mist iets zeg je, misschien een groentebouillonblokje bij de kokende aardappels gooien?
Praat over de hel en je komt er.
pi_196240379
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2020 16:17 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Ziet er lekker uit. Kaas in de boerenkool is nieuw voor mij. Je mist iets zeg je, misschien een groentebouillonblokje bij de kokende aardappels gooien?
Dat zou kunnen, ik zat zelf meer aan gedroogde tomaatjes te denken, misschien zelfs knoflook, naast de kaas vond ik het wat laf smaken.. qua kruiden en specerijen kan ik al helemaal niets verzinnen
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 14 november 2020 @ 16:54:48 #40
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196240438
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 16:50 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ik zat zelf meer aan gedroogde tomaatjes te denken, misschien zelfs knoflook, naast de kaas vond ik het wat laf smaken.. qua kruiden en specerijen kan ik al helemaal niets verzinnen
Stamppot boerenkool is van nature erg flauw. Ik los dat altijd op met een bouillonblokje en wat van de knoflook-peper-molen.
Praat over de hel en je komt er.
pi_196240506
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2020 16:54 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Stamppot boerenkool is van nature erg flauw. Ik los dat altijd op met een bouillonblokje en wat van de knoflook-peper-molen.
Zal eens zien de volgende keer
We have far more in common than that which devides us..
pi_196265236
Ik heb een groene salade gemaakt, met groene kruiden en groene pompoenpitten

En deze ging er ook in, een groene


Morgen post ik nog wat groene recepten die ik vanavond had klaargemaakt
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_196267331
Ik had ook nog wat groen spul gemaakt

Matcha latte, minder groen op de foto


Boerenkoolchips uit de oven


Spinaziestamppot met jus en schnitzel
pi_196270191
Mijn/ons maaltje van gisteravond werd slasoep

Met bieslook en knoflookbieslook uit eigen tuin, gratis knispers tussen de kiezen dus erbij ;)

De soep op het vuur: Ik had uit een too good to go pakje nog uien, sla en knoflook, de uien en knoflook even in de pan gebakken in roomboter en daarna de krop sla erin, daarnaast had ik nog een half zakje veldsla liggen. lekker groen dus(ook al was het dan rode ui)
[img]undefined[/img]

De bieslook en de knoflookbieslook werden na deze foto wel heel goed gewassen, ik zag iets lopen en wilde toch liever geen geknisper tussen de kiezen ;)


Na het toevoegen van de kippenbouillon, kipgehakt en het even uitleven met de staafmixer was dit het resultaat.
Ik deed er wat peterselie op en een beetje kokosmelk erdoor. Slasoep is erg lekkere soep en vrij eenvoudig zelf te maken.


En ook een bijgerechtje bij de soep, kon los gesnoept, maar kon ook door de soep, ik deed beide natuurlijk, Het bijgerechtje bestond uit garnalen, bieslook en knoflookbieslook, olijfolie en peper en zout.
Ik had ook nog zelf croutons gemaakt, maar die hebben de foto niet gehaald.


En ik had nog een dessert ook!! woehoe, want dat neem ik bijna nooit meer *O*
Niet zelfgemaakte vanilleyoghurt met gedroogde appelmuntblaadjes uit eigen tuin en munt jelly
Heerlijke frisse smaak samen!


[ Bericht 10% gewijzigd door drakin op 16-11-2020 13:09:39 ]
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_196364245
Ik loop nog een beetje achter met uploaden.

Ik maakte een lekkere pasta van grotendeels groene ingrediënten, waaronder de allerlaatste courgette uit de tuin. Het was een worsteling om al die courgettes op te krijgen maar ik mis ze nu eigenlijk wel.




Verder maakte ik nog een salade van deze dingen. Dat ronde blad is het blad van de Oost-Indische Kers. Dat is eetbaar en blijkt best lekker.
Het plukje kruid in het midden is olijfkruid.



Later die week maakte ik een pesto van blad van OI Kers voor over de tray bake. Dat is best voor herhaling vatbaar.
Spoilers!
pi_196366707
Lekker! Die oost Indische kers ben ik ook heel benieuwd naar. Hij is bij mij alleen nog nooit opgekomen nadat ik had gezaaid, wat volgens mij best uniek is.
pi_196368690
Oke ik heb het niet gemaakt maar mijn man en ik ben de keuken uitgezet


Aardappgroente curry

https://www.ah.nl/allerha(...)rdappel-groentecurry
pi_196370343
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 20:28 schreef Goitske het volgende:
Oke ik heb het niet gemaakt maar mijn man en ik ben de keuken uitgezet


Aardappgroente curry
[ afbeelding ]
https://www.ah.nl/allerha(...)rdappel-groentecurry
Hč die ken ik! Dat was jaren geleden de eerste curry waarmee ik in aanraking kwam O+ Ik zal hem weer eens maken.
Spoilers!
pi_196370359
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 18:29 schreef Tuindier het volgende:
Lekker! Die oost Indische kers ben ik ook heel benieuwd naar. Hij is bij mij alleen nog nooit opgekomen nadat ik had gezaaid, wat volgens mij best uniek is.
Dat is wel heel knap ja :D
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')