quote:M'n reactie uit een eerder topic:
Op woensdag 22 januari 2003 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
maar toch zou ik de achtergrond van deze gedachtegang willen weten...
quote:
Maar je kunt vrijwel niemand in Nederland typeren als links of rechts, zelfs niet als je daarbij nog het onderscheid tussen moreel en economisch maakt, simpelweg omdat vrijwel niemand alleen maar linkse of rechtse standpunten heeft.
Goed, dan zou je misschien de grens kunnen leggen bij overwegend linkse of rechtse standpunten, maar niet iedereen tilt even zwaar aan een bepaald standpunt.
Het zijn gewoon nikszeggende termen. Je kunt niet iemand betitelen als links of rechts en een bepaalde stelling als links of rechts bestempelen voegt helemaal niets toe aan die stelling... links of rechts vormen geen waardeoordeel (ook al willen veel users het o zo graag op die manier gebruiken)... Ophoeren met die woorden dus.
[Dit bericht is gewijzigd door Peter_Hoopman op 22-01-2003 00:45]
quote:En dus ben je rechts en dus kan jij geen antwoord op de vraag geven. Thanx anyway...... (Trouwens de SDAP is al meer dan 100 jaar geleden opgericht...)
Op woensdag 22 januari 2003 00:37 schreef Netanyahu het volgende:
50 jaar geleden was er geen Links
40 jaar geleden was Links progressief, vernieuwend en vooral anti kerkelijk.
30 jaar geleden kwam Links in de regering.
20 jaar geleden wou Links aan het strand liggen, feesten, sexen.
10 jaar geleden ontkent Links dat er problemen zijn met de immigratie/gezinshereniging.
Nu ontkent Links dat die immigratie/gezinshereniging niet goed kan aflopen, gezien de keuze van Cohen.
Over 10 jaar kan Links verplicht naar of de Kerk of de Moskee.
Natuurlijk heeft iedereen een eigen mening en dus zit er wel degelijk overlap in, maar op speerpunten is het verschil toch nog steeds duidelijk.
quote:Molukkers, Negers, Christenen van waar dan ook vandaan zijn hier welkom wat mij betreft als ze daar in de problemen zitten.
Op woensdag 22 januari 2003 00:40 schreef Ryan3 het volgende:[..]
En dus ben je rechts en dus kan jij geen antwoord op de vraag geven. Thanx anyway...... (Trouwens de SDAP is al meer dan 100 jaar geleden opgericht...)
De mensen die het tegendeel van links/rechts beweren/ proberen te ontkennen bewijzen zijn imho gewoon Links.
Het is natuurlijk wel zo dat we hier over Nederland praten.
In Turkije bijvoorbeeld is wat hier Links is, daar Rechts.
Dus de stelling "Er is geen Links-Rechts (meer)" snijdt geen hout.
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 00:49 schreef Netanyahu het volgende:In Turkije bijvoorbeeld is wat hier Links is, daar Rechts.
In de VS is wel wat hier rechts is links, en wat hier links is is daar extreem-links, maar die uitspraak snap ik niet...
quote:Aha, jij verbindt de termen rechts en links alleen aan allochtonenproblematiek.
Op woensdag 22 januari 2003 00:49 schreef Netanyahu het volgende:
Molukkers, Negers, Christenen van waar dan ook vandaan zijn hier welkom wat mij betreft als ze daar in de problemen zitten.
Zo rechts ben ik dus niet.
Over verkrachten van die termen gesproken zeg, dit is nog zo'n mooi voorbeeld. Men wil een hard beleid ten opzichte van asielzoekers en meent meteen dat dat rechts is en dat links een stel allochtonenknuffelaars is.
Nou ja, de armen van geest zullen we maar zeggen.
quote:Oh, nou snap ik dat van dat Turkije links is... daar wonen alleen maar allochtonen natuurlijk... vandaar
Op woensdag 22 januari 2003 00:53 schreef Lithion het volgende:Over verkrachten van die termen gesproken zeg, dit is nog zo'n mooi voorbeeld. Men wil een hard beleid ten opzichte van asielzoekers en meent meteen dat dat rechts is en dat links een stel allochtonenknuffelaars is.
quote:En waarom hebben ze daar dan geen problemen met marokkanen? Wellcht moeten we net zo als daar ook de sharia maar invoeren. Het schijnt te helpen.
Op woensdag 22 januari 2003 00:55 schreef ranja het volgende:[..]
Oh, nou snap ik dat van dat Turkije links is... daar wonen alleen maar allochtonen natuurlijk... vandaar
quote:Ik heb het simpelweg gehad met Links.
Op woensdag 22 januari 2003 00:53 schreef Lithion het volgende:[..]
Aha, jij verbindt de termen rechts en links alleen aan allochtonenproblematiek.
Over verkrachten van die termen gesproken zeg, dit is nog zo'n mooi voorbeeld. Men wil een hard beleid ten opzichte van asielzoekers en meent meteen dat dat rechts is en dat links een stel allochtonenknuffelaars is.
Nou ja, de armen van geest zullen we maar zeggen.
Links-Rechts is nog nooit zo actueel geweest als nu.
Spannend morgen
quote:Goed argument
Op woensdag 22 januari 2003 01:05 schreef Netanyahu het volgende:[..]
Ik heb het simpelweg gehad met Links.
En met mij veel meer.
quote:Omdat?
Op woensdag 22 januari 2003 01:05 schreef Netanyahu het volgende:
Ik heb het simpelweg gehad met Links.
quote:En nog nooit zo nietszeggend. Zeker niet met die coalities die gevormd worden of gevormd zijn. PvdA en VVD? Wat is de waarde van het rechtse karakter van de VVD als ze linkse standpunten van de PvdA overnemen in een regeerakkoord? Andersom idem.
Links-Rechts is nog nooit zo actueel geweest als nu.
Compleet niks.
quote:HULDE!!!!!!!
Op woensdag 22 januari 2003 00:37 schreef Netanyahu het volgende:
50 jaar geleden was er geen Links
40 jaar geleden was Links progressief, vernieuwend en vooral anti kerkelijk.
30 jaar geleden kwam Links in de regering.
20 jaar geleden wou Links aan het strand liggen, feesten, sexen.
10 jaar geleden ontkent Links dat er problemen zijn met de immigratie/gezinshereniging.
Nu ontkent Links dat die immigratie/gezinshereniging niet goed kan aflopen, gezien de keuze van Cohen.
Over 10 jaar kan Links verplicht naar of de Kerk of de Moskee.
Links stamt uit een tijd dat je nog rustig over straat kon lopen zonder overvallen te worden. Links heeft op dit moment het 'irritant zijn' tot hun status verheven....
[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 22-01-2003 01:27]
quote:Juist omdat het om idd waardeoordelen gaat verbindt ik aan het links-rechtsschema vooral ook een mentaliteitsschema...
Op woensdag 22 januari 2003 00:47 schreef Lithion het volgende:
Wat voornamelijk de termen heeft verkracht zijn al de mensen die meteen een waardeoordeel verbinden aan links danwel rechts. Een standpunt wordt links genoemd, dús is het fout... bullshit natuurlijk. Veel mensen die dat doen zijn zelf namelijk ook linkser dan ze zelf vaak door hebben.
quote:Als jij zo duidelijk zo verbitterd ben, waarom ga je dan niet, en ik meen dit, emigreren man...? (Alleen moet je je daar dan wel een beetje aanpassen en niet de hele nacht -voor ons- met je oude vaderland in je eigen taal internetten).
Op woensdag 22 januari 2003 01:19 schreef Vampier het volgende:[..]
HULDE!!!!!!!
Links stamt uit een tijd dat je nog rustig over straat kon lopen zonder overvallen te worden. Links heeft op dit moment het 'irritant zijn' tot hun status verheven....
Ik kan hier nog makkelijk de deur open laten staan en velen anderen op andere plaatsen in ons land met mij... Zo ontzettend veel mensen in Nederland wonen niet in een soort warzone hoor. En vaak valt het in die warzone ook weer reuze mee als je dat vergelijkt met het beeld dat ervan geschapen wordt...
quote:Nog wel ja, zal niet al te lang meer duren vrees ik.
Op woensdag 22 januari 2003 11:11 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Als jij zo duidelijk zo verbitterd ben, waarom ga je dan niet, en ik meen dit, emigreren man...? (Alleen moet je je daar dan wel een beetje aanpassen en niet de hele nacht -voor ons- met je oude vaderland in je eigen taal internetten).
Ik kan hier nog makkelijk de deur open laten staan en velen anderen op andere plaatsen in ons land met mij... Zo ontzettend veel mensen in Nederland wonen niet in een soort warzone hoor. En vaak valt het in die warzone ook weer reuze mee als je dat vergelijkt met het beeld dat ervan geschapen wordt...
quote:Hoezo?
Op woensdag 22 januari 2003 11:17 schreef Rex_Mundi het volgende:[..]
Nog wel ja, zal niet al te lang meer duren vrees ik.
voor zover het ooit juist was.
denk je dat je een genuanceerde mening kunt formuleren als je eendimensioneel moet denken. lijkt me niet.
ik denk dat je het politieke spectrum als een ruimte moet zien, of evt. als een bol, want in sommige opzichten liggen extreem-rechts en extreem-links dicht bij elkaar. (waarbij extreem-links en -rechts projecties zijn van de posities in die ruimte naar een eendimensionele weergave).
quote:Dat het politieke spectrum een cirkel is, ben ik met je eens. Maar dit sluit de normale tegenstelling tussen democratisch links en rechts niet uit. Bovendien beyond alle standpunten is er toch ook sprake van een mentaliteitsschema. Mensen die links stemmen denken en voelen anders dan mensen die rechts denken en voelen. De eersten willen de boel bij mekaar houden en zijn vooral gericht op het algemeen belang, de laatsten zien overal bedreigingen op de loer liggen voor het eigen belang...
Op woensdag 22 januari 2003 11:30 schreef dolle_hond het volgende:
links-rechts is idd achterhaald.voor zover het ooit juist was.
denk je dat je een genuanceerde mening kunt formuleren als je eendimensioneel moet denken. lijkt me niet.
ik denk dat je het politieke spectrum als een ruimte moet zien, of evt. als een bol, want in sommige opzichten liggen extreem-rechts en extreem-links dicht bij elkaar. (waarbij extreem-links en -rechts projecties zijn van de posities in die ruimte naar een eendimensionele weergave).
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 22-01-2003 11:34]
links gaat uit van het ideaal en wil de huidige maatschappij veranderen naar dat ideaal beeld, dus gericht op een (imaginaire) toekomst.
rechst gaat uit van de huidige situatie en wil datgene veranderen naar het beeld van nu (itt tot het beeld van de toekomst), dus alleen dat veranderen wat we nu niet goed vinden.
de links-rechst tegenstelling is dus meer een benadering, en niet zozeer inhoudelijk.
quote:Inhoud van definties zijn iets verschillend, maar precies wat ik bedoel met mentaliteitsschema. Gekke is dat mensen zoals golfer en zodiakk die links-rechts overbodig vinden qua mentaliteit volgens mij links zijn...
Op woensdag 22 januari 2003 11:34 schreef eenuitduizend het volgende:
de tegenstelling links-rechts zit hem niet zo zeer in de ideeen (wat nu rechts is was in sommige gevallen vroeger links en andersom), maar in de kijk op het leven en politiek etc.links gaat uit van het ideaal en wil de huidige maatschappij veranderen naar dat ideaal beeld, dus gericht op een (imaginaire) toekomst.
rechst gaat uit van de huidige situatie en wil datgene veranderen naar het beeld van nu (itt tot het beeld van de toekomst), dus alleen dat veranderen wat we nu niet goed vinden.
de links-rechst tegenstelling is dus meer een benadering, en niet zozeer inhoudelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |