abonnement Unibet Coolblue
  zondag 1 november 2020 @ 00:08:35 #276
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195972608
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:02 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Denk dat het plaatje uitgaat van wel-werkende/goedgekeurde kapjes?
Dan is het inderdaad een ander verhaal.
pi_195972666
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:02 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Denk dat het plaatje uitgaat van wel-werkende/goedgekeurde kapjes?
Het plaatje gaat er ook vanuit dat je elkaar voortdurend van dichtbij in het gezicht aan het rochelen of schreeuwen bent. Onzin dus.
pi_195972670
Is er trouwens iemand hier die zich verdiept heeft in het verhaal van de rioolwatermeting?
Ik zie -zowat elke regio die ik klik- sterk stijgende waarden terwijl er toch duidelijk een plateau zichtbaar is nu?
Ik snap dat het deze waarden niet helemaal betrouwbaar zijn omdat het er maar vanaf hangt hoeveel virus mensen uitscheiden, maar ik vind het contrast zo groot met de overige cijfers. Iemand die daar meer over kan vertellen?
pi_195972703
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:02 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Denk dat het plaatje uitgaat van wel-werkende/goedgekeurde kapjes?
Dan waren we die gaan maken. Wat is the cost/benefit van de volledige economie inclusief festivals, stadions, carnaval you name it 100% open kunnen gooien versus een paar productielijnen voor mondkapjes?
#WeesGeenWhales
pi_195972705
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:12 schreef Mammietje het volgende:
Is er trouwens iemand hier die zich verdiept heeft in het verhaal van de rioolwatermeting?
Ik zie -welke regio ik ook klik- sterk stijgende waarden terwijl er toch duidelijk een plateau zichtbaar is nu?
Ik snap dat het deze waarden niet helemaal betrouwbaar zijn omdat het er maar vanaf hangt hoeveel virus mensen uitscheiden, maar ik vind het contrast zo groot met de overige cijfers. Iemand die daar meer over kan vertellen?
Er is een wijziging geweest in de meetmethode recent.
Dat zou kunnen verklaren waardoor de meting stijgt.

Kan even zo snel de URL niet vinden.

Sowieso zijn de rioolwaarden wat ouder natuurlijk
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195972726
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:01 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Kan me er ook wel iets bij voorstellen. Moet wel zeggen dat ik me erover verbaas dat ze bij ieder risiconiveau verplicht zijn.
Omdat het een "gratis" interventie is die de kans (veel) kleiner maakt dat je ooit vanuit het laagste risiconiveau in de hogere niveaus kómt, denk ik.

En vergeet ook niet dat die hele route kaart ook alleen maar is bedoeld voor zolang de wet geld/het een pandemie is en niet teruggebracht tot een onder controle zijnd endemisch virus/de crisis voorbij is.

Daarna zijn ze dus zowieso passé.
#WeesGeenWhales
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 00:18:32 #282
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195972747
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:12 schreef Mammietje het volgende:
Is er trouwens iemand hier die zich verdiept heeft in het verhaal van de rioolwatermeting?
Ik zie -welke regio ik ook klik- sterk stijgende waarden terwijl er toch duidelijk een plateau zichtbaar is nu?
Ik snap dat het deze waarden niet helemaal betrouwbaar zijn omdat het er maar vanaf hangt hoeveel virus mensen uitscheiden, maar ik vind het contrast zo groot met de overige cijfers. Iemand die daar meer over kan vertellen?
Het nadeel met die rioolwatermetingen is dat ze -net als de rest van de cijfers- achterlopen. Naar mijn mening is de rioolwatermeting vooral interessant om clusters die je nog niet in kaart hebt te ontdekken, maar op dit moment is het daar niet nauwkeurig genoeg voor. Als ik het goed begrijp loopt het een paar dagen voor op de GGD cijfers.

Ik denk persoonlijk dat de waarde erg hoog kan zijn, mits accuraat en specifiek genoeg ingezet, aangezien je wellicht op stadsniveau, of nog beter, op wijkniveau kunt detecteren als de besmettingen weer onder controle zijn.

Edit: Ter aanvulling op het punt van @_serial_ , de meting is recent veranderd inderdaad. Het RIVM legt sowieso wel goed uit waarom de rioolwatermeting waardevol is: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/rioolwater
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zondag 1 november 2020 @ 00:19:32 #283
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195972755
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:12 schreef Mammietje het volgende:
Is er trouwens iemand hier die zich verdiept heeft in het verhaal van de rioolwatermeting?
Ik zie -welke regio ik ook klik- sterk stijgende waarden terwijl er toch duidelijk een plateau zichtbaar is nu?
Ik snap dat het deze waarden niet helemaal betrouwbaar zijn omdat het er maar vanaf hangt hoeveel virus mensen uitscheiden, maar ik vind het contrast zo groot met de overige cijfers. Iemand die daar meer over kan vertellen?
Ik vermoed omdat veel besmette mensen zich niet laten testen, mogelijk omdat ze geen symptomen hebben. Deze besmettingen zie je dan wel terug in het rioolwater.

Ik werk overigens voor en op rioolwaterzuiveringen, dus had er wel iets meer vanaf mogen weten..misschien maar eens in verdiepen komende week :P
pi_195972791
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:15 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Er is een wijziging geweest in de meetmethode recent.
Dat zou kunnen verklaren waardoor de meting stijgt.

Kan even zo snel de URL niet vinden.

Sowieso zijn de rioolwaarden wat ouder natuurlijk
Ow, is dat de reden, dat verklaart. Thanks.
Maar zo oud zijn ze toch niet? Zie 27 oktober staan... Lijkt me dus schijterij ( :') ) van mensen die de 20e besmet zijn? Meeste cijfers lopen verder achter. Maar goed, als ze anders zijn gaan meten, verklaart het dat evengoed misschien, dan kan je er dus niets meer over zeggen.
Waarom wijzigen we toch telkens alles wat we meten? :?
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 00:24:43 #285
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195972826
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:22 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ow, is dat de reden, dat verklaart. Thanks.
Maar zo oud zijn ze toch niet? Zie 27 oktober staan... Lijkt me dus schijterij ( :') ) van mensen die de 20e besmet zijn? Meeste cijfers lopen verder achter. Maar goed, als ze anders zijn gaan meten, verklaart het dat evengoed misschien, dan kan je er dus niets meer over zeggen.
Waarom wijzigen we toch telkens alles wat we meten? :?
Beter inzicht, andere meetmethodes omdat de oude meetmethode niet meer rendabel is, tekorten, kunnen ontzettend veel redenen voor zijn. Specifiek over die rioolwatermetingen, van het RIVM:
quote:
Waarom is de meetmethode anders dan voorheen?
Nu er steeds meer meetpunten bijkomen en er dus steeds meer rioolwatermonsters moeten worden geanalyseerd heeft het RIVM veel tijdrovende handmatige handelingen geautomatiseerd. Om de resultaten van deze nieuw ingezette technieken te vergelijken met de eerder gebruikte methoden zijn extra kwaliteitscontroles uitgevoerd en kwaliteitseisen opgesteld.
Dit is overigens hoe gemeten wordt:
quote:
Welke meetmethode wordt gebruikt?
Door een medewerker van een rioolwaterzuiveringsinstallatie wordt een monster van het rioolwater genomen. Het monster wordt gekoeld vervoerd naar het RIVM. Uit het rioolwatermonster wordt het genetisch materiaal (RNA) van het virus geïsoleerd. Dan wordt een moleculairbiologische detectiemethode, PCR polymerase chain reaction , uitgevoerd. Met deze methode kan worden vastgesteld of het RNA van het nieuwe coronavirus aanwezig is in het rioolwater. Door een vergelijking met een vaste hoeveelheid virusdeeltjes kan ook nog worden vastgesteld hoeveel coronavirusdeeltjes. Deze moleculaire PCR detectiemethode werd eerder beschreven door de Centers for Disease Control in de Verenigde Staten (USCDC).
Ik ga er zomaar vanuit dat deze PCR ook de 35 cycli door gaat zoals nu gangbaar is voor alle andere metingen, en die is als ik me goed herinner ergens in september aangepast (van 30 naar 35 cycli).
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195972883
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:18 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het nadeel met die rioolwatermetingen is dat ze -net als de rest van de cijfers- achterlopen. Naar mijn mening is de rioolwatermeting vooral interessant om clusters die je nog niet in kaart hebt te ontdekken, maar op dit moment is het daar niet nauwkeurig genoeg voor. Als ik het goed begrijp loopt het een paar dagen voor op de GGD cijfers.

Ik denk persoonlijk dat de waarde erg hoog kan zijn, mits accuraat en specifiek genoeg ingezet, aangezien je wellicht op stadsniveau, of nog beter, op wijkniveau kunt detecteren als de besmettingen weer onder controle zijn.

Edit: Ter aanvulling op het punt van @:_serial_ , de meting is recent veranderd inderdaad. Het RIVM legt sowieso wel goed uit waarom de rioolwatermeting waardevol is: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/rioolwater
Bedankt voor de linkjes.
Blijft feit dat ik het contrast zo groot vind. Zeker als ze ff voor lopen op de cijfers. Lijken op geen enkele manier de lijn van besmettingen te volgen. Maar het kan dat het verschil in meten dat kan verklaren. Zij zullen er meer in zien dan wij en dit meenemen in de verwachtingen tenslotte.
  zondag 1 november 2020 @ 00:29:13 #287
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195972898
Even weer wat wetenschappelijk geneuzel er in kwakken dat lockdowns wel erg schadelijk kunnen uitpakken.

Dit volgens deze online afgenomen studie ten tijde van de 1e lockdown (23apr-07mei); onder 1454 Fransen tussen 24 en 65 jaar

Tijdens de Franse Lock-Down in het voorjaar onder 1454 geënquêteerden:
• 99% hield zich aan de maatregelen (wat best zeer opmerkelijk is !!!).
• 85% had opleidingsniveau (bac/2+) VWO of hoger (!!).
• 70% had/kreeg meer tijd om te koken
• 65% was vrouw (oververtegenwoordigd)
• 50% ervaardde negatievere/depressievere gevoelens
• 30% volgde een meer gebalanceerd eetpatroon
• 23% van de drinkers ging meer alcohol gebruiken.
• 17% ging achteruit in hun eetbalans
• 14% was /noemde zich o.e.a. wijze "kwetsbaar"
• 12% meende zelf (zonder diagnose) besmet te zijn (geraakt) met Covid19
• 12% van de drinkers ging minder alcohol gebruiken
• 11% van de rokers ging meer roken
• _6% van de rokers ging juist minder roken
• _4% kreeg/had Covid19 als diagnose via de eigen (huis)arts.
• _1% had Covid19 volgens een postieve testafname.

NB1: opmerkelijk is dat ca 17% o.e.a. wijze in aanraking kwam met een (vermeende) Covid19 besmetting.
NB2: percentages vormen geen optelling noch dwarsdoorsnede voor vergelijking.

Het rapport concludeert ook dat wat verder gekeken moet worden naar de bijkomende randverschijnselen dan alleen het doel van de lockdown ter virus bestrijding.

Leuk om verder in te neuzen en zelf(s) wat conclusies te trekken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195972905
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vermoed omdat veel besmette mensen zich niet laten testen, mogelijk omdat ze geen symptomen hebben. Deze besmettingen zie je dan wel terug in het rioolwater.

Ik werk overigens voor en op rioolwaterzuiveringen, dus had er wel iets meer vanaf mogen weten..misschien maar eens in verdiepen komende week :P
Potverdikkie! Schop onder je kont moet je hebben! Jij je maar een beetje druk maken over de Action terwijl je mij nu met vragen laat zitten! o|O ;)
pi_195972934
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Beter inzicht, andere meetmethodes omdat de oude meetmethode niet meer rendabel is, tekorten, kunnen ontzettend veel redenen voor zijn. Specifiek over die rioolwatermetingen, van het RIVM:
[..]

Dit is overigens hoe gemeten wordt:
[..]

Ik ga er zomaar vanuit dat deze PCR ook de 35 cycli door gaat zoals nu gangbaar is voor alle andere metingen, en die is als ik me goed herinner ergens in september aangepast (van 30 naar 35 cycli).
Top. Thanks! ^O^
pi_195972985
Half Europa in lockdown.

Kunnen we echt niet proberen als wereld om als wereld twee weken in totale lockdown te gaan en het virus uitroeien?
pi_195973001
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 23:59 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Als dat plaatje helemaal zou kloppen was de 1,5m en elke andere beperking al lang bij het grofvuil gezet en vervangen met "mondkapje op een veel plezier iedereen!"
Geen van de maatregelen is zaligmakend maar alles samen wel:



[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2020 00:36:14 ]
pi_195973012
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:34 schreef VacaLoca het volgende:
Half Europa in lockdown.

Kunnen we echt niet proberen als wereld om als wereld twee weken in totale lockdown te gaan en het virus uitroeien?
Gaat wel ff langer duren dan 2 weken helaas. ;)
  zondag 1 november 2020 @ 00:41:03 #293
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195973066
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:34 schreef VacaLoca het volgende:
Half Europa in lockdown.

Kunnen we echt niet proberen als wereld om als wereld twee weken in totale lockdown te gaan en het virus uitroeien?
Nee. want een flink deel zal actief moeten blijven om de andere wisselende helft in leven te houden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 1 november 2020 @ 00:41:08 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195973068
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:36 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Gaat wel ff langer duren dan 2 weken helaas. ;)
5-6 weken dan misschien? Wel gezellig kerst met familie :P
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de bevalling en daarna zal gaan in december. Hoe de kraamhulp met corona omgaat enzo. Volgens mij mogen opa en oma niet eens op bezoek komen :{
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 00:41:40 #295
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195973077
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:28 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Bedankt voor de linkjes.
Blijft feit dat ik het contrast zo groot vind. Zeker als ze ff voor lopen op de cijfers. Lijken op geen enkele manier de lijn van besmettingen te volgen. Maar het kan dat het verschil in meten dat kan verklaren. Zij zullen er meer in zien dan wij en dit meenemen in de verwachtingen tenslotte.
Het contrast is idd ook groot. Het lastige is dat ze ook niet weten hoeveel personen er bij een bepaalde meting horen. Voor zover ik weet doen ze een soort grove schatting, en proberen ze op die manier te extrapoleren hoeveel besmettelijke mensen er rondlopen en leggen ze dat naast alle andere cijfers.

Daarbij lijken de rioolwatermetingscijfers me bij uitstek cijfers die 'last' kunnen hebben van de verandering van 30 naar 35 cycli. Ik kwam in een artikel van Trouw daar wel een mooie uitleg over tegen. Daarbij kwam ik dit artikel tegen wat ik ook wel goed vond, gaat over vals-positieven/vals-negatieven van de test: https://www.trouw.nl/zorg(...)-erg-is-dat~b53769fe
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195973119
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

5-6 weken dan misschien? Wel gezellig kerst met familie :P
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de bevalling en daarna zal gaan in december. Hoe de kraamhulp met corona omgaat enzo. Volgens mij mogen opa en oma niet eens op bezoek komen :{
Paar vrienden van mij zijn ook bevallen in de 1e golf
Volgens mij mag je geen bezoek als er kraamhulp is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195973167
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

5-6 weken dan misschien? Wel gezellig kerst met familie :P
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de bevalling en daarna zal gaan in december. Hoe de kraamhulp met corona omgaat enzo. Volgens mij mogen opa en oma niet eens op bezoek komen :{
Zolang ze me maar niet opsluiten met mijn schoonfamilie! :o Ook niet met mijn eigen familie trouwens! :N

Jaaaaaa, jij hebt nog een heerlijk maandje tegoed he? Ik begreep ook dat kraamhulp maar één persoon toeliet, maar denk dat het per kraamzorg verschilt. Afhankelijk van hoe de cijfers dan zijn, zou ik toch een beetje uitkijken met teveel visite. Zowel voor je hummeltje alsook voor je herstellende vrouw. Sowieso ook wel ff lekker om gewoon de eerste week in rust te genieten van elkaar toch? Hoewel Opa en Oma... die wil je toch wel ff erbij, lijkt me! O+
Verder gewoon raambezoek instellen! Beschuit met muisjes door de brievenbus schuiven en het cadeautje kunnen ze op de stoep achterlaten! :D
pi_195973171
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 00:35 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Geen van de maatregelen is zaligmakend maar alles samen wel:

[ afbeelding ]
Ja dat snap ik, mijn punt is dus dat ALS het plaatje zou kloppen, en de kans zonder afstand etc met alleen allebei een mondkapje van 90% naar 1,5% zou gaan, die mondkapjes de r al zou ver onder de 1 zouden timmeren dat het hele virus nu al lang was uitgeroeid.

Dus dat die eerste schijf gatenkaas is en niet een betonplaat geeft al aan dat van 90% naar 1,5% gewoon nooit kan kloppen ;)
#WeesGeenWhales
pi_195973201
quote:
12s.gif Op zondag 1 november 2020 00:41 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nee. want een flink deel zal actief moeten blijven om de andere wisselende helft in leven te houden.
Hou lukte het in China, Taiwan, Nieuw zeeland, Vietnam, Thailland, Ijsland, etc dan wel? https://www.nbcnews.com/f(...)-covid-2020-n1245610

Dat is Taiwan. Nu. Zonder vaccins. Wij kunnen dat probably pas weer in 2022. Vandaar de emigratieplannen van mijn halve opleiding.

Maar als het in al die landen landelijk kan, waarom dan niet wereldwijd? Daar moeten ze ook eten.
#WeesGeenWhales
pi_195973230
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 00:49 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, mijn punt is dus dat ALS het plaatje zou kloppen, en de kans zonder afstand etc met alleen allebei een mondkapje van 90% naar 1,5% zou gaan, die mondkapjes de r al zou ver onder de 1 zouden timmeren dat het hele virus nu al lang was uitgeroeid.

Dus dat die eerste schijf gatenkaas is en niet een betonplaat geeft al aan dat van 90% naar 1,5% gewoon nooit kan kloppen ;)
Dat van 90% naar 1,5% lijkt mij ook nogal overtrokken ja. Zelfs met wel goedgekeurde kapjes! ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')