abonnement Unibet Coolblue
pi_195925155
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:44 schreef Momo het volgende:

[..]

Ik ben blij met de voorlopige stabilisatie hier, maar België baart mij wel zorgen, voor hunzelf, maar ook voor ons zo dicht bij.
Maatregelen daar zijn later ingegaan, zelfs een stuk strenger nog dan hier (sportscholen, zwembaden en culturele instellingen op slot, horeca dicht en groepsgrootte verder ingeperkt en een avondklok) dus die haken straks vanzelf aan bij het positiviteitsteam als dit pakket hier tenminste effectief blijkt. Frankrijk volgt morgen en Duitsland vrijdag (lockdown light ) .
blablablabla
pi_195925157
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:48 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Omdat het geen paniekzaaien is.
Ook hiervoor geldt dan doe er mee wat je wil(t).
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195925172
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Klopt wel ja. Journalisten stellen vooral domme vragen na persco's in deze coronacrisis.
Ook dat betwist ik. Net tijdens die persconferentie van Ernst Kuipers was er bijvoorbeeld ook een journalist die hem behoorlijk fel confronteerde met de constant veranderende prognoses. Als in: u zei twee weken geleden dit en nu dat: wat is het nou?

Welke vragen worden niet gesteld die wel gesteld zouden moeten worden? Hell, er is zelfs aandacht voor complottheorieën bij serieuze media.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:51:31 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195925177
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:40 schreef Jaeger85 het volgende:
https://english.elpais.co(...)through-the-air.html

De verspreiding van aersolen in een gesloten ruimte en het belang van ventilatie.
*O* Yep, in de derde herhaling met eerdere dank aan @ Cesare-Borgia ... hier voor de liefhebbers de directe link naar het mooi spreadsheet model om je suf te rekenen aan aerosolen verspreiding.
Leuk ook om de (regelbare) invloed van mondkapjes mee te nemen

"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:51:36 #155
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195925178
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:49 schreef Tarado het volgende:

[..]

dus heeft het weinig met de herfstvakantie te maken waarschijnlijk
Voor dat soort aannames moet ook gekeken worden naar welke categorie de daling het eerst inzet. Als inderdaad de kinderen in het noorden een significante afname in besmettingen rapporteren, en daarmee voorlopen op de andere leeftijdsgroepen, dan zou dat wel een sterk signaal zijn dat de herfstvakantie wel telt. Maar puur kijken naar totaal gemelde besmettingen op een kort moment, zonder naar dit soort details te krijgen, dat gaat niet zoveel zeggen.
pi_195925185
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:51 schreef Randier het volgende:

[..]

Ook dat betwist ik. Net tijdens die persconferentie van Ernst Kuipers was er bijvoorbeeld ook een journalist die hem behoorlijk fel confronteerde met de constant veranderende prognoses. Als in: u zei twee weken geleden dit en nu dat: wat is het nou?

Welke vragen worden niet gesteld die wel gesteld zouden moeten worden? Hell, er is zelfs aandacht voor complottheorieën bij serieuze media.
Die NOS-verslaggever die bij de persco's als eerste mag heeft de nare gewoonte naar de bekende weg te vragen. Verder gaat het best prima inderdaad.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195925191
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:26 schreef Scrummie het volgende:
Eigenlijk zijn dus alle gerapporteerde cijfers uiteindelijk te laag gebleken.
:?

Die grafiek is erg onduidelijk (slechte kwaliteit en geen uitleg), maar ik ga ervan uit dat ze de dagelijkse rapportage afzetten tegen de daadwerkelijke gevallen. Als je dan je trendlijn niet corrigeert voor de vertraging en je hebt een stijgende lijn zie je discrepanties, ja. Totdat de trend gekeerd is. Dan krijg je onderrapportage i.p.v. overrapportage.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195925193
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:47 schreef Momo het volgende:
Wel jammer dat Twente geen daling inzet net als de rest van de regio's die eerder al herfstvakantie hadden (Twente valt ook onder schoolregio Noord).
Al waren de cijfers gisteren erg laag voor Twente, denk dat juist hier veel missende data vandaan komt. Almelo had gisteren 20 besmettingen waar het de voorgaande dagen en vandaag allemaal 70+ was.
pi_195925210
Typisch dat dezelfde negatieve mensen weer niet geloven dat het inclusief cijfers van gisteren zijn.
pi_195925215
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:52 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

:?

Die grafiek is erg onduidelijk (slechte kwaliteit en geen uitleg), maar ik ga ervan uit dat ze de dagelijkse rapportage afzetten tegen de daadwerkelijke gevallen. Als je dan je trendlijn niet corrigeert voor de vertraging en je hebt een stijgende lijn zie je discrepanties, ja. Totdat de trend gekeerd is. Dan krijg je onderrapportage i.p.v. overrapportage.
:?

De lijn is het aantal gerapporteerde meldingen op die dag, die staafjes de daadwerkelijke meldingen op die dag. Zo moeilijk is het toch niet?
pi_195925235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waar het om gaat, mensen zien de kop en zien: JAMAAR GISTEREN WAREN HET ER 8000!

Feitelijk is het juist, maar nuance zou heel waardevol zijn. Degene die het het eerlijkst benoemd is de Volkskrant.

Bijvoorbeeld NOS. Er zijn niet 2162 meer besmettingen dan gisteren, dit is inclusief de correctie van gisteren. Tuurlijk klopt het feitelijk om te zeggen dat het er 2162 meer zijn dan gisteren, maar waarom het op deze manier publiceren? Stel dat er een dag komt met 0 meldingen omdat er een probleem is, gaan ze dan de dag erna zeggen dat er 9000 meer dan gisteren zijn?
Waarom het op deze manier publiceren? -> Omdat je er als mediaoutlet vanuit mag gaan dat mensen verder lezen dan een kop van beperkte lengte voor de nuance.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:54:49 #162
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195925239
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:46 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Het is AL LANG besproken. Ik ga hier niet weer op reageren hoor :).
Waar?

Ik zie overal staan dat ze de cijfers van gisteren gecorrigeerd hebben en die hebben verwerkt in de cijfers van vandaag. Dát is hoe het is gegaan. Dat jij vervolgens iets anders claimt (dat ze de gecorrigeerde cijfers van gisteren hebben opgeteld bij de cijfers van gisteren - wat echt wel benoemd zou zijn - en dat de 10.000 van vandaag dus niet inclusief de correctie cijfers van gisteren is) vind ik dan raar. En ik vraag om een bron/uitleg. Want als het waar is wat je zegt zal er vast ergens te lezen zijn dat ze de cijfers van gisteren hebben gecorrigeerd, toch? Jammer dat je daar niet op in gaat, want ik heb oprechte interesse.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:55:21 #163
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195925246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:53 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:?

De lijn is het aantal gerapporteerde meldingen op die dag, die staafjes de daadwerkelijke meldingen op die dag. Zo moeilijk is het toch niet?
Het houdt verband met de grafieken van oa @chratnox, @_serial_ en @simonblue, maar het klopt als je zegt dat het dagelijks gerapporteerde besmettingen niet zoveel zegt over hoe dat verdeeld is over tijd.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:55:35 #164
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195925251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:40 schreef Noek het volgende:
Mijn gemeente daalt wel flink en de gemeentes eromheen ook. Dat is mooi!
Maar ik zie ook echt heel veel mensen zich houden aan de maatregelen. Op mijn ouders na godverdegodver.
Lijkt me moeilijk dat laatste...Kun je dat wat bijsturen?
Mijn ouders zijn zelf heel netjes hierin, maar mijn schoonmoeder heeft de blokjesverjaardag tot nieuwe proporties op weten te blazen en meldt heel blij elke keer wie er nu weer langs komt. Ik snap het mensje wel, heel blij met aanspraak maar gezien de staat van haar longen... :X Mijn vriend blaast altijd eerst even af bij mij en spreekt haar vervolgens steeds weer zo tactisch mogelijk en poeslief aan.
pi_195925253
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:54 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Waar?

Ik zie overal staan dat ze de cijfers van gisteren gecorrigeerd hebben en die hebben verwerkt in de cijfers van vandaag. Dát is hoe het is gegaan. Dat jij vervolgens iets anders claimt (dat ze de gecorrigeerde cijfers van gisteren hebben opgeteld bij de cijfers van gisteren - wat echt wel benoemd zou zijn - en dat de 10.000 van vandaag dus niet inclusief de correctie cijfers van gisteren is) vind ik dan raar. En ik vraag om een bron/uitleg. Want als het waar is wat je zegt zal er vast ergens te lezen zijn dat ze de cijfers van gisteren hebben gecorrigeerd, toch? Jammer dat je daar niet op in gaat, want ik heb oprechte interesse.
Ik had het gelezen in het Parool, later is dat aangepast. Lees het topic gewoon verder in plaats van als een dolle hond op een reactie te springen.

Maak je niet zo fucking druk zeg. Man man man.
pi_195925264
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waar het om gaat, mensen zien de kop en zien: JAMAAR GISTEREN WAREN HET ER 8000!

Feitelijk is het juist, maar nuance zou heel waardevol zijn. Degene die het het eerlijkst benoemd is de Volkskrant.

Bijvoorbeeld NOS. Er zijn niet 2162 meer besmettingen dan gisteren, dit is inclusief de correctie van gisteren. Tuurlijk klopt het feitelijk om te zeggen dat het er 2162 meer zijn dan gisteren, maar waarom het op deze manier publiceren? Stel dat er een dag komt met 0 meldingen omdat er een probleem is, gaan ze dan de dag erna zeggen dat er 9000 meer dan gisteren zijn?
Het zou juist heel gek zijn als de NOS ineens afwijkt van wat ze al weken zo niet maanden iedere dag doen: sec de cijfers melden met daarbij het verschil ten opzichte van een dag eerder.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195925268
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:53 schreef Noordzijde het volgende:
Typisch dat dezelfde negatieve mensen weer niet geloven dat het inclusief cijfers van gisteren zijn.
Typisch dat dezelfde negatieve mensen weer even negatief moeten doen.
pi_195925269
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:55 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het houdt verband met de grafieken van oa @:chratnox, @:_serial_ en @:simonblue, maar het klopt als je zegt dat het dagelijks gerapporteerde besmettingen niet zoveel zegt over hoe dat verdeeld is over tijd.
Die grafiekjes ken ik niet. Ik reageer enkel op DireStraits, die neem ik aan enkel reageert op het grafiekje dat ik plaatste.
  Moderator donderdag 29 oktober 2020 @ 14:58:45 #169
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195925304
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:54 schreef Randier het volgende:

[..]

Waarom het op deze manier publiceren? -> Omdat je er als mediaoutlet vanuit mag gaan dat mensen verder lezen dan een kop van beperkte lengte voor de nuance.
Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. De manier die Volkskrant laat zien is een verademing ten opzichte van de rest. Als mediaoutlet wil je de feiten op een juiste manier weergeven. Door te hinten op een stijging terwijl er gisteren door andere media op een trendbreuk gehint werd, maak je een sensatiekop.

Hetzelfde met de pushberichten. Als de cijfers van 10.240 naar 10.241 gaan komt er een pushbericht. Als ze van 10.240 naar 10.239 gaan komt er geen pushbericht.

Het gedrag en de manier van schrijven geeft het beeld van het bereiken van zoveel mogelijk clicks. Zoveel mogelijk clicks bereik je door het bericht aan te zetten, zodat mensen er sneller naartoe gaan. Angst verkoopt nou eenmaal.

Van AD, Telegraaf etc begrijp ik dat best. Maar een media-outlet als de NOS zou daar ver van weg moeten blijven.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195925305
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:53 schreef Scrummie het volgende:

[..]

:?

De lijn is het aantal gerapporteerde meldingen op die dag, die staafjes de daadwerkelijke meldingen op die dag. Zo moeilijk is het toch niet?
Dat is dus precies wat ik zeg, maar oké. En precies wat hier echt al wekenlang door meerdere gebruikers bij herhaling getoond wordt (met grafieken en al).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195925317
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is dus precies wat ik zeg, maar oké. En precies wat hier echt al wekenlang door meerdere gebruikers bij herhaling getoond wordt (met grafieken en al).
Dan begrijp ik niet wat voor punt je wil maken.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:34 #172
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195925321
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:56 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Het zou juist heel gek zijn als de NOS ineens afwijkt van wat ze al weken zo niet maanden iedere dag doen: sec de cijfers melden met daarbij het verschil ten opzichte van een dag eerder.
Ja, maar toch zou het wel fijn zijn als ze daar eens wat minder stellig in zouden zijn en iets informatiever proberen te zijn.

HLN plaatst elke dag dit:
Voorts werden er tussen 19 en 25 oktober gemiddeld 14.356 nieuwe besmettingen per dag geregistreerd, een stijging met 40 procent tegenover de zeven dagen ervoor. Daarmee raakten in totaal al 368.337 mensen in ons land besmet met het virus.

En update die waarden elke dag. Zoiets zou ik van de NOS ook beter vinden.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:36 #173
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195925323
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:51 schreef Randier het volgende:

[..]

Ook dat betwist ik. Net tijdens die persconferentie van Ernst Kuipers was er bijvoorbeeld ook een journalist die hem behoorlijk fel confronteerde met de constant veranderende prognoses. Als in: u zei twee weken geleden dit en nu dat: wat is het nou?

Welke vragen worden niet gesteld die wel gesteld zouden moeten worden? Hell, er is zelfs aandacht voor complottheorieën bij serieuze media.
Wanneer is er bij een persconferentie voor het laatst gevraagd naar de eigen rol van het kabinet? Het faalbeleid van het testen; het slechte BCO, etc? Het enige wat ik zie bij journalisten is dat ze bijna smeken om nieuwe maatregelen en opmerken dat het kabinet sneller moet handelen. En vragen als ''dus we kunnen concluderen dat het Nederlandse volk niet goed genoeg geluisterd heeft''? Echte mooie voorzetten voor het kabinet, zodat het vingertje steeds meer richting het volk kan. Naar hun eigen rol word er vrijwel nooit gevraagd. Er word niet gevraagd hoe ze, wanneer de cijfers weer stabiel laag zijn, gaan voorkomen dat ze dezelfde fouten maken. Hoe ze willen voorkomen dat er een derde golf komt.

Het voelt soms bijna alsof alle vragen vooraf zijn gecheckt bij het kabinet - of die vragen mogen. Dat de echte kritische vragen niet gesteld mogen worden. Maar dat is in complotten denken. Het andere alternatief is dat de journalisten gewoon niet de vragen stellen waar de bevolking wat aan heeft.

Om nog maar te zwijgen over het gedrag over de koning. Vraag op vraag. Telkens dezelfde vraag in iets andere woorden. Maar wat zijn ze kritisch zeg.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195925324
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:55 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het houdt verband met de grafieken van oa @:chratnox, @:_serial_ en @:simonblue, maar het klopt als je zegt dat het dagelijks gerapporteerde besmettingen niet zoveel zegt over hoe dat verdeeld is over tijd.
Tja, wie had dat verwacht? Dat als je met een vertraging van ~7 dagen rapporteert de dag van melding niet synchroon loopt met de naar datum gecorrigeerde cijfers?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195925330
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 14:56 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Typisch dat dezelfde negatieve mensen weer even negatief moeten doen.
Potverdorie... Het lijken wel karaktertrekjes

Maar goed... Even realistisch gezien is het ook wel apart dat de cijfers opeens zo verschillen op dagen dat we normaal gesproken pieken. Helemaal als je kijkt naar het feit dat de cijfers eigenlijk met terugwerkende kracht (tot 2 weken) bekeken moeten worden. Ik ben enigszins cynisch
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')