abonnement Unibet Coolblue
  zondag 1 november 2020 @ 10:29:00 #26
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_195976351
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 17:49 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens ervaringen met een uitlaat die verstopt raakt bij kapot gaan van de turbo?

Kort voor hij bezweek rookte hij al behoorlijk en verbruikten we veel olie.

Ik weet alleen niet of je redelijkerwijs kunt verwachten dat de vervuiling daarvan zodanig is dat je veel drukval als gevolg mag verwachten.

Detail nog trouwens van de vorige turbo; die viel heel af en toe in storing op turbo druk hoog. Dat probleem is met de nieuwe uiteraard wel weg maar misschien toch een hint naar het probleem van nu
Klinkt ergens wel logisch. Als er iets verstopt is, zoals het roetfilter, dan is de luchtstroom beperkt. Weet niet of het voldoende is voor wat je ziet in je grafiek.
  zondag 1 november 2020 @ 10:32:05 #27
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_195976376
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:08 schreef Fer het volgende:

[..]


Roetfilter heeft trouwens druk sensoren, om te meten of hij verstopt is.
Heb je een foto van waar die zouden moeten zitten bij mijn auto? Ik zie ze niet.
pi_195976799
Iemand die iets vindt van die dieseltoevoegingen om het roetfilter beter te regenereren (bij lage temp. van de afgassen)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195976887
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:47 schreef TR08 het volgende:
De turbine krijgt blijkbaar gewoon niet genoeg mogelijkheid om arbeid te leveren aan de compressor denk ik. De vraag is alleen waarom dat zo is🙂
Denk dat het turbo-ontwerp niet optimaal past bij de bedrijfsomstandigheden. Iets wat in de praktijk veel voorkomt bij een GT die in deellast 3000 rpm moet draaien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195976964
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:32 schreef TR08 het volgende:

[..]

Heb je een foto van waar die zouden moeten zitten bij mijn auto? Ik zie ze niet.

Dit is hem op een Tiguan, kan hem niet vinden van een touran.
.
  zondag 1 november 2020 @ 11:43:09 #31
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_195977425
Ik heb ook een 2005 auto die heeft minder sensoren 😉
  maandag 2 november 2020 @ 19:33:38 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196006665
Nou...auto is nagekeken vandaag. De verstelling van de nieuwe turbo blijkt niet helemaal lekker.

Actuator zou bij 600mBar vacuum naar vol open moeten gaan maar heeft daar 780mBar vacuum voor nodig.

Krijg onder garantie een nieuwe turbo eronder 🙂
pi_196006703
Misschien volgende keer toch maar een Ebay / Autodoc turbo ipv Hoets
.
  maandag 2 november 2020 @ 20:19:25 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196007919
Is Hoet zo slecht dan?
  maandag 16 november 2020 @ 22:55:48 #35
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196278981
Vandaag weer terug geweest... roetfilter zat tot en met verstopt bleek bij de controles voordat de turbo vervangen werd.

Die wordt dus ook meteen maar mee gepakt.

Had het ergens wel fijn gevonden als de garage buiten de uit lees kast te vertrouwen eerder ook al een keer een blik in dat ding geworpen had.
  dinsdag 17 november 2020 @ 19:14:48 #36
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_196291174
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 17:49 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens ervaringen met een uitlaat die verstopt raakt bij kapot gaan van de turbo?

Kort voor hij bezweek rookte hij al behoorlijk en verbruikten we veel olie.

Ik weet alleen niet of je redelijkerwijs kunt verwachten dat de vervuiling daarvan zodanig is dat je veel drukval als gevolg mag verwachten.

Detail nog trouwens van de vorige turbo; die viel heel af en toe in storing op turbo druk hoog. Dat probleem is met de nieuwe uiteraard wel weg maar misschien toch een hint naar het probleem van nu
Meer roet dus verstopping? Hooguit een verstopt katalysator of roetfilter of demper (schot los gekomen en blokkeerd de doorstroming). Maar de uitlaatbuis is naar schatting 45 tot 50 milimeter, dat verstopt niet zomaar.

Is dit een geretrofit filter? Of zat het er bij levering van de auto al op? Als er niet geregenereerd wordt dan houdt het filteren van roet wel erg snel op.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 21 november 2020 @ 20:38:18 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196353259
Filter is afgelopen week vernieuwd naar een nieuwe dus alleen demper blijft over als verdachte als het verstopping is. Vandaag een ritje gemaakt met VCDS aangesloten op de auto, de turbo druk komt wel soort van mee met de gevraagde druk maar alleen bij forse toeren





Weet iemand nog een goede methode om de demper te reinigen als hij vies is? Ik vond op internet alleen hele foute filmpjes met sloten water in de uitlaat gieten en dat zie ik nog niet zo zitten😅
  zaterdag 21 november 2020 @ 20:41:16 #38
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196353319
Tip. Als je met dit type TDI motoren van VAG uit dat bouwjaar problemen krijgt met de turbo, blijf er dan geen geld in pompen. Het is een bodemloze put en je blijft bezig met turbo onderdelen vervangen.

En het is heel duur. Ik weet er alles van. Had bijna een nieuwe Volkswagen kunnen kopen van dat geld.
  zaterdag 21 november 2020 @ 20:50:31 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196353516
Dat punt zijn wij al voorbij vrees ik... we dachten de auto per oktober als youngtimer te kunnen gaan rijden en daarom die pijn maar geslikt maar ook dat bleek niet te kunnen. 😅

Laatste verdachte die nu nog staat is naar mijn mening de demper.

Kan iemand hier misschien van een vergelijkbare motor een vergelijkbare grafiek posten? Het gaat erom hoe de werkelijke turbo druk de ingestelde volgt
pi_196387750
hey, mag ik je erop wijzen dat dit type management een Torque Request wilt vervullen, nu het kouder wordt buiten heeft hij minder druk nodig dan wanneer het warm is en/of wanneer je last hebt van heatsoak

overigens, als je wilt weten of de turbo de druk niet haalt wat de ECU wilt (door mechanische defect oid) kijk naar de PWM waarde van turbo aansturing, boven 90% is per definitie dubieus.

EDIT:
kijk maar op internet, hij kojkt naar driverwishmap en NM2IQ maps, turbodruk is maar één variabel om requested torque te krijgen.
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 25 november 2020 @ 21:24:02 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196413599
Stel je voor dat ik ga tunen?

Ik hou de motor graag origineel qua bedrijfsparameters.

Momenteel haalt hij zijn koppel niet, vermogen niet en het verbruik is hoog.

Turbo druk is hetgene waar ik van kan vastleggen dat het niet klopt maar niet waar het uiteindelijk om draait.

[ Bericht 28% gewijzigd door TR08 op 25-11-2020 21:31:33 ]
pi_196418044
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:24 schreef TR08 het volgende:
Stel je voor dat ik ga tunen?
Op dit moment niet doen.
Er zal iets aangepast moeten worden in de maps om het fatsoenlijk te laten werken op de motor zoals die nu is.
Als je dan de fout uiteindelijk gevonden hebt en oplost, dan kun je met de tuning weer overnieuw beginnen.
  vrijdag 27 november 2020 @ 18:02:58 #43
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196440381
Kleine update weer; turbo is bij de vorige keer dus nietvervangen.

Vervuiling van de dpf was zodanig dat daarna eerst gekeken is hoe de motor het toen zou doen. Miscommunicatie dus tussen mij en de garage. De twee verdachten die nu nog staan zijn daarmee en de turbo en de demper.

Garage heeft zich inmiddels eigen gemaakt om met hun uitleeskast (Bosch KTS) grafieken te maken en op te slaan. Dat bleek zelfs bij de partij die die kasten verhandelde geen kennis die zo op de plank lag 😅

Mijns inziens een beetje apart voor een kast die rond de 4k gekost geeft maar goed. Het zij zo. Goede data acquisitie doen is bij garages blijkbaar minder gemeengoed dan bij de ketel installaties waar ik kom.

Data die ze maakten kwam overeen met wat ik met VCDS uit de auto gevist heb. Dat wordt overlegd met Turbo Hoet en dan horen we over hoe verder.
pi_196463314
Ik heb zelf destijds een Octavia met 2.0 TDi BKD gehad, volgens mij bestaan die niet met af fabriek roetfilters hoor? Van wat ik weet heeft een 2.0 BMM een echte roetfilter af fabriek.

Waarom sloop je die roetfilter er niet af, misschien zit ie helemaal vol en zorgt ie ervoor dat de turbo niet op druk kan komen.

Als je snel achter je motorcode wilt komen:

https://begin.mijngrossie(...)n.mijngrossier.nl%2F vul hier je kenteken in volgende scherm bovenaan zie je netjes je motorcode.

Beste is uiteraard bij de sticker in je kofferbak (of in de handleiding van je auto) daar staat de motorcode ook in.
pi_196471167
Gaat er op lijken dat de turbo te snel afblaast of lekt .
De turbo heeft namelijk altijd een noodklep mog de electrische geregeld deel niet goed werken.

Aangezien dit geen nieuwe is maar een revisie model.
Kan het zijn dat de veer van de klep niet strak genoeg staat.
De klep word dan door de druk open geduwd.

Gaat lijken dat de de klep bij 2 bar druk open gaat of lekt.
  zondag 29 november 2020 @ 20:35:39 #46
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196475042
Er zit voor alle duidelijkheid nu dus nog een turbo in die 780 mbar vacuüm nodig heeft om de schoepjes volledig open te sturen waar dat maar 600 mbar hoort te zijn.
pi_196476820
Ipv uitlaat reinigen haal hem eerst los en rij een rondje ipv steeds te gaan vervangen is het dan goed zit het in je uitlaat os dat niet het geval is het je turbo
  maandag 30 november 2020 @ 09:22:12 #48
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_196480359
Is de turbo geleverd met een wastegate solenoid die op de turbo zit? zo ja dan kan daar een te slappe veer in zitten.
  woensdag 6 januari 2021 @ 21:21:09 #49
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_197253547
Vanwege een corona besmetting bij onze garage en wat dingen aan onze kant is de auto pas deze week weer geweest: de nieuwe turbo blijkt vrij zwaar beschadigd.

Aan de inlaat van het compressor wiel heeft iets rond liggen tollen en de lange schoepjes allemaal een paar mm kleiner gemaakt. Verder nog gruis stroomafwaarts en ook gruis in de lucht inlaat richting de turbo vanaf de carter ventilatie.

Aan de uitlaat lijkt alles zo ver schoon. Ook voor zover ik kon zien geen rommel onder het kleppen deksel.

De turbo wordt nu zeker vervangen, even afwachten hoe snel.

Ik denk intussen na over een andere auto🤐
  donderdag 7 januari 2021 @ 17:51:38 #50
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197270941
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 21:21 schreef TR08 het volgende:
Vanwege een corona besmetting bij onze garage en wat dingen aan onze kant is de auto pas deze week weer geweest: de nieuwe turbo blijkt vrij zwaar beschadigd.

Aan de inlaat van het compressor wiel heeft iets rond liggen tollen en de lange schoepjes allemaal een paar mm kleiner gemaakt. Verder nog gruis stroomafwaarts en ook gruis in de lucht inlaat richting de turbo vanaf de carter ventilatie.

Aan de uitlaat lijkt alles zo ver schoon. Ook voor zover ik kon zien geen rommel onder het kleppen deksel.

De turbo wordt nu zeker vervangen, even afwachten hoe snel.

Ik denk intussen na over een andere auto🤐
Blok is nu wel overleden denk ik.. Sowieso niet 'alleen' en nieuwe turbo accepteren.. Compressie testen op zijn minst..

Wat een gepruts; nu weet je ook waarom een dealer meestal domweg alles vervangt..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')