Ik heb in Torque zelf enkele honderden km aan data van de oude en de nieuwe Turbo gezet, zie grafieken hieronder:
Wat ik daar zo ver uit af leid:
-De oude turbo haalde in goede conditie de maximum druk die de motorsoftware toe laat en volgt die keurig
-De oude turbo haalde kort voor hij compleet faalde (gebroken as) zijn druk al niet meer
-De nieuwe turbo haalt een druk als functie van toeren die lijkt op die van de oude turbo kort voor falen.
Over de reparatie van de turbo:
Vervangen onderdelen: Turbo, EGR koeler, verder wat klein grut. Turbo is een revisie turbo van Hoet.
Na reinigen en afpersen terug geplaatst: Intercooler en olie leiding
Cat/Roetfilter zat vol met olie, is toen van aangegeven dat die met rijden op de snelweg wel schoon zou branden. Hoe de demper inwendig is heb ik niet kunnen zien. Inderdaad met caravan achter de auto een paar minuten een flinke pluim getrokken die vanzelf weer verdween. Deels verstopte uitlaat is overigens voor mij wel een sterke verdachte.
Toen na vakantie weer terug vanwege het toch niet terug komen van het vermogen. Er bleken 3 gloeipluggen defect waardoor de motor niet meer regenereerde. Gloeipluggen zijn vervangen, lange rit gemaakt, uitlezen geeft aan dat er succesvol geregenereerd is, vermogen blijft laag. Indicatie die Torque geeft is max ergens rond de 100pk wat 140 zou moeten zijn. De schatting van Torque is daarbij aan de hoge kant omdat ik het gewicht in de app op 1900kg had staan waar op moment van de proefrit 1700 realistischer is. Waarschijnlijk is het vermogen nu dus ergens rond de 90pk.
Verder: MAP versus turbo boost is een vrij strakke lijn met maar her en der een uitschieter buiten de lijn. Direct na reparatie van de turbo heb ik zelf een proefrit gemaakt waarbij de slang van turbo naar intercooler los schoot. In de log die ik van die 40km heb zaten achteraf al veel en veel meer uitschieters buiten de lijn dan in de bijna 1000km die je hier aan data ziet. Intercooler lek of een lek van uitlaat compressor naar inlaat turbo lijkt me niet waarschijnlijk. Drukval over dat circuit ook niet.
Recent terug geweest en toen is eerst nog een stukje vacuumslang naar de turbo eruit gehaald, hier zat vraatschade in. Verder zijn geen lekken gevonden. Hier moet ik bij zeggen dat voor zover ik weet niet afgeperst is of hoe op een andere manier uitgebreid naar lekken gezocht is.
Blijft mijns inziens eigenlijk alleen over dat de turbo niet hard genoeg aangedreven wordt. Dat betekent ofwel te weinig flow over het turbine wiel of een te hoge tegendruk van de uitlaat. Laatste optie kan zijn dat de verstelling van de schoepen niet goed werkt. Dat kan dan weer in de turbo zelf zitten of toch nog steeds in dat hij te weinig vacuum krijgt op de aansturing.
Maar waar daarnaast mijn vraag vandaan kwam: Volgens de garage valt de gehaalde turbo druk in principe binnen fabriek specificaties. Terwijl hij wel veel lager is dan de oude turbo haalde. Heeft iemand hier de mogelijkheid om een vergelijkbaar logje als ik heb te maken van een auto met dezelfde motor?
Als iemand die bij mij in de buurt woont (Almelo) het leuk vindt om even met VCDS eraan een ritje te maken ben ik uiteraard ook blij
Komende maandag staat de auto in elk geval weer bij de garage voor nog een check.
[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 29-10-2020 17:55:30 ]