abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 november 2020 @ 13:57:40 #51
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196000393
quote:
2s.gif Op maandag 2 november 2020 13:47 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zit beef jerky te eten. :7
Koffie hier... En ik heb trek :')
Zo maar even wat fuet scoren ofzo, wilde wat warms maken voor lunch maar niet gelukt tot nu toe :')

Wursttttt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196008055
Door een foutje in de planning had ik de Bigos vorige week al gemaakt. Toen wel ingevroren om nu pas te eten.
Het was een redelijk simpel recept, geloof van AH. Ik vond het best lekker maar had tijdens het koken al m'n bedenking bij het meestoven van de plakjes rookworst.
De volgende keer (jazeker) ga ik een ander recept zoeken, en vooral een vervanging van de rookworst.
Ik had het recept gehalveerd (en in 3 porties ingevroren) en wilde er aardappel puree bij doen. Maar zowel de puree als 2 bakjes heb ik vanmiddag naar vrienden met corona gebracht zodat zij makkelijk kunnen eten. Vandaar het brood erbij.








We have far more in common than that which devides us..
pi_196008114
@Kaatje waarom geen rookworst meer? Wat waren je bedenkingen? En ik zie verse champignons, vond je die nog terug in het eindproduct?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_196008219
quote:
2s.gif Op maandag 2 november 2020 20:31 schreef Lonaa het volgende:
@:Kaatje waarom geen rookworst meer? Wat waren je bedenkingen? En ik zie verse champignons, vond je die nog terug in het eindproduct?
De champignons waren "snotterig" geworden, volgende keer geen plakjes. En geen "gewone" rookworst, maar misschien een grove, en vooral niet mee laten sudderen. Dan gaat de smaak op in het eten en proef je de rookworst ook niet. In de erwtensoep doe ik de rookworst ook altijd pas nadat het klaar is erbij.
We have far more in common than that which devides us..
pi_196008578
@minilot, sorry, de appeltaart kreeg thuis meer stemmen

Szarlotka

Begonnen met deeg, appelcompote en eiwitschuim
Als je dit dan combineert en 50 minuten in de oven doet, is dit het resultaat

Was een lekker toetje!
pi_196017767
Volgend gerecht staat ook al op het vuur: Rosķł van kip, later komt er ook nog kluski in...
pi_196024467
Ik maakte een Poolse AGV uit mijn Poolse kookboek: zuurkool met champignons, met aardappels en worst.

Gedroogde paddenstoelen en champignons, gestoofd in zuurkool met paddenstoelvocht, met een bloempapje van zuurkool vocht. Daarbij gekookte aardappels met dille, boter en zoute karnemelk. En dus worst, niet Pools maar wel van Brandt en Levie.

Simpel maar lekker. De aardappels had ik op deze manier al regelmatig op in Polen en ze zijn zo ontzettend lekker.





[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 03-11-2020 17:20:32 ]
Spoilers!
pi_196025283
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2020 16:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik maakte een Poolse AGV uit mijn Poolse kookboek: zuurkool met champignons, met aardappels en worst.

Gedroogde paddenstoelen en champignons, gestoofd in zuurkool met paddenstoelvocht, met een bloempapje van zuurkool vocht. Daarbij gekookte aardappels met dille, boter en zoute karnemelk. En dus worst, niet Pools maar wel van Brandt en Levie.

Simpel maar lekker. De aardappels had ik op deze manier al regelmatig op in Polen en ze zijn zo ontzettend lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Klinkt goed! Helaas hier een vriend die niet van zuurkool houdt en karnemelk wordt hier niet gedronken
pi_196025433
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2020 17:22 schreef Yinny het volgende:

[..]

Klinkt goed! Helaas hier een vriend die niet van zuurkool houdt en karnemelk wordt hier niet gedronken
Je moet wel ernstig van zuurkool houden bij de Poolse keuken.

Ik heb een halve liter karnemelk gekocht. Een deel door appelbeignets, een deel hier door. Dan is het weer op. Ik vind het erg lekker maar ik heb een lactoseprobleempje dus ik heb het verder ook niet in huis.
Spoilers!
pi_196027178
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2020 16:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik maakte een Poolse AGV uit mijn Poolse kookboek: zuurkool met champignons, met aardappels en worst.

Gedroogde paddenstoelen en champignons, gestoofd in zuurkool met paddenstoelvocht, met een bloempapje van zuurkool vocht. Daarbij gekookte aardappels met dille, boter en zoute karnemelk. En dus worst, niet Pools maar wel van Brandt en Levie.

Simpel maar lekker. De aardappels had ik op deze manier al regelmatig op in Polen en ze zijn zo ontzettend lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit lijkt me fantastisch. Alleen geen idee hoe ik aan Brandt en Levie worsten kom -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 3 november 2020 @ 19:29:36 #61
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_196028643
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 18:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit lijkt me fantastisch. Alleen geen idee hoe ik aan Brandt en Levie worsten kom -O-
Die zijn hier te koop bij de Marqt hebben jullie die daar?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_196028667
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:29 schreef Barreltje het volgende:

Die zijn hier te koop bij de Marqt hebben jullie die daar?
Welnee :+ (Amsterdam is de dichtstbijzijnde haha)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 3 november 2020 @ 19:34:27 #63
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_196028839
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Welnee :+ (Amsterdam is de dichtstbijzijnde haha)
Oh. -O- en online?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_196028892
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:34 schreef Barreltje het volgende:

Oh. -O- en online?
Dat is wel een idee :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_196030631
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 19:35 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat is wel een idee :Y
Crisp verkoopt ze.
Spoilers!
pi_196033067
Tadaaaa!

Ik vind de meeste sufgekookte groentes niet lekker, dus ik had de soep gezeefd en daarna verse groentes toegevoegd: savooiekool, knolselderij, wortel, prei. De pastinaak had ik heel meegetrokken, die mocht in blokjes terug in de soep. Geen peterselie in de vriezer, maar wel dille
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het werd zo een echte maaltijdsoep, ik weet niet of dat de bedoeling was, maar in ieder geval genoeg groentes.
pi_196033239
Kluski! Dat klinkt tof.

Weet niet of ik er deze week nog tijd voor heb, maar daar ga ik eens een vega variant op proberen.
pi_196043559
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 22:00 schreef Myraela het volgende:
Kluski! Dat klinkt tof.

Weet niet of ik er deze week nog tijd voor heb, maar daar ga ik eens een vega variant op proberen.
Ik heb dit recept gebruikt:
https://www.dishcover.be/kluski-zoals-babcia-ze-maakte/
Ze geeft aan dat je na het koken ook kan opbakken in boter en bestrooien met suiker. Een snelle vega versie
pi_196045875
Thanks! Ik ga voor champignonsaus.
pi_196055892
Het ziet er niet uit, maar ik vond het eigenlijk wel een erg lekker en makkelijk zo. :D Ik vond het wel typisch Polen, erg beige en machtig, maar wel een lekker bordje comfort food.

Ik had overigens wel veel te veel. En er kwamen nog courgette en vega chicken tenders naast.

pi_196056137
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 17:45 schreef Myraela het volgende:
Het ziet er niet uit, maar ik vond het eigenlijk wel een erg lekker en makkelijk zo. :D Ik vond het wel typisch Polen, erg beige en machtig, maar wel een lekker bordje comfort food.

Ik had overigens wel veel te veel. En er kwamen nog courgette en vega chicken tenders naast.

[ afbeelding ]
Ik zou dit eten :9
Beige is wel een goede omschrijving voor Pools voer.

Hier staat de bigos voor morgen op. Dat wordt best een succes denk ik. Het ruikt lekker hier maar dat komt ook omdat ik brood aan het bakken ben voor de zurek die we straks eten.
Spoilers!
  woensdag 4 november 2020 @ 19:15:51 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196057737
Beige dumplings kool en gebakken varkensvlees. Als ik niet al zo'n episch avondmaal op had net zou ik er een moord voor doen

Ik ga die kluski ook eens maken ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196058429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 17:45 schreef Myraela het volgende:
Het ziet er niet uit, maar ik vond het eigenlijk wel een erg lekker en makkelijk zo. :D Ik vond het wel typisch Polen, erg beige en machtig, maar wel een lekker bordje comfort food.

Ik had overigens wel veel te veel. En er kwamen nog courgette en vega chicken tenders naast.

[ afbeelding ]
Champignons en pasta, kan nooit slecht zijn
pi_196059685
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 17:45 schreef Myraela het volgende:
Het ziet er niet uit, maar ik vond het eigenlijk wel een erg lekker en makkelijk zo. :D Ik vond het wel typisch Polen, erg beige en machtig, maar wel een lekker bordje comfort food.

Ik had overigens wel veel te veel. En er kwamen nog courgette en vega chicken tenders naast.

[ afbeelding ]
Hoe bedoel je ziet er niet uit. Ziet er juist onwijs lekker uit! Echt comfortfood idd O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_196079154
Waar blijven de bigos en zurek foto's?

Ik heb vandaag deze gemaakt: https://www.thespruceeats(...)cipe-golabki-1136771

Beginnen met koolbladeren

En ui bakken, rijst koken

Dan mag het vullen gaan beginnen

Een schaal vol

Na een uur zijn ze wel een beetje bruin

Dan maar eens proeven, opgediend met zure room, puree en appelmoes

De andere rolletjes waren echt beter gevuld, het was lekker. Ik zal het echter niet snel weer maken. Het was namelijk veel werk voor wat ik wel oké vond smaken.

Na aanleiding van jullie enthousiaste bigos verhalen staat er hier een vegetarische bigos te pruttelen.
pi_196099187
Hier zijn de zurek-foto's *O*

Ik heb qua recept een beetje van diverse recepten gebruikt:
500ml water
200g roggemeel

1 liter water
Soepgroenten
1/2 Kippenbouillonblokje
100ml room
2el bloem/maizena
100g Spekjes
Een halve rookworst

Afgelopen zaterdag heb ik het water en het meel gemengd.


Toen was het een paar dagen wachten tot het interessant ging ruiken. Dinsdag was het goed, toen heb ik het in de koelkast gezet tot ik het woensdag ging gebruiken.



Eerst bakte ik brood uit de pan (pan in de oven). 1/3 roggemeel, 2/3 witte bloem. Het wilde natuurlijk weer niet rijzen. Maar toch kwamen er erg lekkere en Pools smakende broodjes uit.




Ik maakte een bouillon en lief deze iets inkoken. Daarna roerde ik met een garde 2 cups van het roggeprutje door de bouillon. Het vlees werd ook gebakken.



Ik maakte een bloempapje om de soep wat in te dikken. Volgende keer doe ik dat met maizena, dan maar niet Pools. Het vlees ging in de soep. Toen bleek dat de smaak nog niet helemaal goed genoeg was. Ik heb er een half bouillonblokje in gedaan en ineens smaakte het exact zoals het in Polen altijd smaakte :9



Er werd ook nog een ei gekookt. Het bovenste stuk werd van het brood gesneden. Het brood werd uitgehold.


Er paste niet veel soep in het brood. Maar we hebben de pan op tafel gezet en steeds weer opgeschept. Uiteindelijk was bijna de hele pan leeg. De soep wordt doordat je steeds wat brood uitschraapt nog troebeler en dikker :9

Dit is eigenlijk een enorm simpel en snel recept, zeker als je niet zelf je brood en bouillon maakt. Het is dat je moet plannen met het roggeprutje. Ik moet dit echt vaker maken. En dan ook voor in de vriezer.
Spoilers!
pi_196099395
Bigos dus!
Maandag gemaakt, elke dag even opgewarmd met scheutje wijn en runderfond en weer teruggekoeld, straks dan eindelijk opeten met een stuk brood erbij. Net al een portie afgeleverd bij mijn moeder, want die was erg benieuwd :)



Het recept van Polonist dus, met als vlees erin: wild zwijn, hert, jagersworst en spek. Zo benieuwd!

Straks ook eens op zolder kijken hoe het er inmiddels voorstaat met de zakwas voor de zurek morgen. Wat een geinige kookweek zo O+ Straks hier eens bijlezen :9

(Wilde deze week eerder al de krokiety van @Myraela maken maar avondeten was die dag onverwacht cake 8)7 Mogelijk zondag herkansing :) )
Let me see you stripped down to the bone
pi_196099405
Ik had Bigos, woensdag. Het was ontzettend lekker, absoluut niet fotogeniek en veel te veel. O+

Sterkheidsbaas van alles.
pi_196101243
Het was ook hier goed te pruimen @Lonaa! :9

Let me see you stripped down to the bone
pi_196101369
Over een uur of twee weet ik ook hoe mijn bigos smaakt. Hij staat weer te pruttelen met een extra scheut wijn, zuurkoolvocht en water.
Spoilers!
pi_196101378
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 18:12 schreef minilot het volgende:
Het was ook hier goed te pruimen @:Lonaa! :9

[ afbeelding ]
Haha, pruimen :D
Spoilers!
pi_196114088
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2020 18:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Haha, pruimen :D
|:)

Hoe was je bigos? *O*
Let me see you stripped down to the bone
pi_196114103
Zaterdag Zurekdag!



Erg benieuwd. Het lijkt me niet per se lekker maar het was een opdracht van de Poolse online gamematties van mijn lief :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_196115386
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 12:20 schreef minilot het volgende:

[..]

|:)

Hoe was je bigos? *O*
Heel fijn :9

Ik heb het woensdag gemaakt en vrijdag gegeten. Het kan ook best op de eerste dag gegeten worden. Het is leuk om als een echte Poolse mama steeds het gerecht te blijven tweaken maar of het nou echt nodig is, betwijfel ik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En het eindresultaat :Y)

Er lekker. Zeker voor herhaling vatbaar. De volgende keer doe ik het in de slowcooker, daar is dit een meer dan geschikt recept voor. Die parelgerst smaakt stukken beter dan het er uit ziet.

De ervaring van Kaatje indachtig, wilde ik een deel van de worst op het laatst toevoegen om te kijken of dat tot een betere smaak zou leiden. Dat ben ik helaas vergeten. Maar de worst die er al vanaf het begin door zat, smaakte meer dan prima. Dat is toch wel het verschil tussen een boerenrookworst en een worst van Unox. Ik denk ook dat dit gerecht de smaak van een worst al vanaf het begin nodig heeft.
Spoilers!
pi_196115397
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 12:21 schreef minilot het volgende:
Zaterdag Zurekdag!

[ afbeelding ]

Erg benieuwd. Het lijkt me niet per se lekker maar het was een opdracht van de Poolse online gamematties van mijn lief :)
Hoe heb je die gemaakt? Het ziet er volledig anders uit dan de mijne.
Spoilers!
pi_196131428
Vandaag dan toch de zurek in wording, het kwam er gister niet meer van. Maar eens beginnen met Pools spek uitbakken :)



Lucky, volgens deze:
https://www.polonist.com/polish-zurek-soup/ :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_196134961
Nouuu! Ik dacht dat ik het vies zou vinden maar zurek blijkt hartstikke lekker!

Mijnes. Opgegeten met Poolse mierikswortel met appel :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_196142522
Bijna vergeten, een vegetarische bigos, met heel veel paddenstoelen: gedroogde morieljes/eekhoorntjesbrood/shiitake, verse kastanjechampignons, shiitake, cantharellen en oesterzwammen.

Gebruikt recept: https://www.polishyourkit(...)-kapusta-z-grzybami/


Na dag 1 miste ik toch wel wat smaken, dus nog een appel en wat pruimen erin gedaan. Ik ben gek op paddenstoelen en zuurkool, maar dit was toch niet een geweldige combinatie. Helaas heb ik nu nog ruim 3 porties over...
pi_196143219
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 14:49 schreef minilot het volgende:
Nouuu! Ik dacht dat ik het vies zou vinden maar zurek blijkt hartstikke lekker!

Mijnes. Opgegeten met Poolse mierikswortel met appel :)
[ afbeelding ]
Lekker hč? Het is vreemd maar op een goede manier.

Jammer van je bigos @Yinny -O-
Spoilers!
pi_196157794
Naar aanleiding van dit volkomen onbegrijpelijke recept, besloot ik een lepeltje komijn in paddenstoelen bouillon te doen. Best lekker voor een keertje.



Spoilers!
  maandag 9 november 2020 @ 20:05:01 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196157915
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 20:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Naar aanleiding van dit volkomen onbegrijpelijke recept, besloot ik een lepeltje komijn in paddenstoelen bouillon te doen. Best lekker voor een keertje.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die had vast aardig wat pálenka op bij het bedenken hiervan :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')