Rutte gaf bij de vorige persco wel aan dat ze harder in hadden moeten grijpen met hun eerste twee maatregelenpakketten. Dat was best wel 'hand in eigen boezem'.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik mis eigenlijk vooral oprechte zelfreflectie en open en eerlijke communicatie. Paar weken terug werd bij een kamerdebat zowel aan Rutte als de Jonge gevraagd: "Wat hadden jullie anders willen doen?"
Rutte gaf aan vooral de communicatie, volk betrekken, open en eerder communiceren, terwijl de Jonge vooral aangaf dat het wel goed ging. Toen er vragen terugkwamen over de GGD's, het testen in de arabische emiraten en toch weer niet en een flink aantal andere dingen, werd het vooral een over en weer met 'technische argumenten'.
Over de schoolsluiting hebben ze aangegeven dat ze dat niet nog een keer wilden. Bovendien was dat allemaal juist onder druk van 'de samenleving' - dan moet diezelfde samenleving niet gaan klagen als er naar geluisterd wordt. Zelfde met die mondkapjes, de roep om mondkapjes komt volledig uit de samenleving zelf, net als de onduidelijkheid eromheen. Het OMT-standpunt over mondkapjes en ook dat van de regering is eigenlijk al 7 maanden onveranderd.quote:Zelfde geldt voor de schoolsluiting eerder dit jaar, de mondkapjes en de discussie over wel/geen lockdown. Doordat er zoveel onduidelijkheid is snappen mensen de maatregelen niet meer. Als ze ze niet snappen (of niet willen snappen, dat komt ook voor) dan leggen ze ze makkelijk naast zich neer.
Misschien, en dit is gewoon een hersenspinsel van mij hoor, moet de overheid eens proberen om de afwegingen in een Max twee A4’tjes kort maar krachtig op papier te zetten. Dan kunnen mensen gewoon lezen hoe het zit. In plaats van die ellenlange onnavolgbare teksten van Hugo de Jonge steeds.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Die onduidelijkheid wordt ook gewoon deels gecreëerd door lobbyclubs (is dat een beter woord dan hobbyclubs?). Daardoor wordt de boodschap ook wel ondermijnd.
En het staat natuurlijk beter als je zegt 'volgens de wetenschap...' i.p.v. 'we nemen een ingecalculeerd risico'.
In feite zijn alle andere maatregelen geënt op het reduceren van die basis (minder sociaal contact), dus dat lijkt me niet zo vreemd. De vraag is hoeveel nudging/zachte dwang/repressie een bevolking nodig heeft. En in Europa blijkt die lat vrij hoog te liggen. Zeker in vergelijking met bv. Aziatische landen waarin de bevolking veel meegaander lijkt.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk, maar ik heb daar geen concrete onderbouwing voor dat zeg maar de basis maatregelen het meeste effect hebben (afstand houden, beperkte groepsgrootte en geen evenementen) het meeste effect sorteren en dat alles wat je daar nog bovenop doet klein bier is.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alle andere maatregelen onzinnig zijn, maar dat zou wel kunnen verklaren waarom het patroon in heel Europa min of meer gelijk is.
Niet?quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:27 schreef chratnox het volgende:
[..]
[..]
Die cijfers verschillen toch niet ontzettend? Percentage daarvan komt volgens mij aardig overeen met de cijfers van het RIVM. Voor het totaal is het leuk, maar voor het percentage maakt het niet zoveel uit.
Daarbij, om te reizen moet je vaak een test van een commerciële hebben, die van GGD telt dan niet oid. Maatje van me vliegt donderdag terug naar huis (Curaçao) en heeft zich vorige week laten testen omdat zijn moeder positief was, maar moest zich vandaag nog een keer laten testen.
We hebben een kabinet waarin de minister van justitie niet meer kan handhaven, omdat hij zelf over de scheef is gegaan en erover had gelogen. We hebben een minister van gezondheid die keer op keer op keer op keer zijn beloften niet waarmaakt en gezien de ontslagen bij de GGD om wat centen op minimum loonwerk te besparen actief zijn best heeft gedaan de crisis te verergeren. We hebben premier die eindverantwoordelijk voor die twee minkukels zou moeten zijn, maar in plaats van een helder plan met dit ging er fout en zo voorkomen we dat in de toekomst bij zijn "excuses" de schuld van de huidige cijfers op een miezerige beta man manier alsnog wist neer te leggen bij iedereen behalve de overheid.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik mis eigenlijk vooral oprechte zelfreflectie en open en eerlijke communicatie. Paar weken terug werd bij een kamerdebat zowel aan Rutte als de Jonge gevraagd: "Wat hadden jullie anders willen doen?"
Rutte gaf aan vooral de communicatie, volk betrekken, open en eerder communiceren, terwijl de Jonge vooral aangaf dat het wel goed ging. Toen er vragen terugkwamen over de GGD's, het testen in de arabische emiraten en toch weer niet en een flink aantal andere dingen, werd het vooral een over en weer met 'technische argumenten'.
Ik vond het bijvoorbeeld heel zwak dat in een discussie met (volgens mij) van Haga de Jonge op een gegeven moment zei: "Ja, als we hierop door gaan wordt het wel een heel technische discussie en dan checkt de hele kamer uit".
Mensen worden niet betrokken bij de besluitvorming. Dan bedoel ik niet een referendum iedere keer, maar mensen willen gewoon horen: "Luister, er zijn besmettingen op scholen. Wij zijn er niet van overtuigd dat leerlingen een groot risico lopen, dus wij kiezen ervoor om scholen open te houden en horeca te sluiten, want het aantal besmettingen moet omlaag". Dat had echt vele malen meer begrip gekregen dan hoe het nu in een bijzin gezegd werd.
Zelfde geldt voor de schoolsluiting eerder dit jaar, de mondkapjes en de discussie over wel/geen lockdown. Doordat er zoveel onduidelijkheid is snappen mensen de maatregelen niet meer. Als ze ze niet snappen (of niet willen snappen, dat komt ook voor) dan leggen ze ze makkelijk naast zich neer.
quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:22 schreef Molo het volgende:
Ja, en dit ook nog erbij
https://www.skipr.nl/nieu(...)er-dan-rivm-opgeeft/
[..]
Die heeft wel heel slecht het huiswerk gedaan als dit actueel is. Want de GGD zit al een ruime tijd boven die 25k/dag. Inmiddels op 45k/dag.quote:De GGD doet nu gemiddeld 25.000 testen per dag
Ja daar heb je gelijk in, iddquote:Op maandag 26 oktober 2020 20:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Die heeft wel heel slecht het huiswerk gedaan als dit actueel is. Want de GGD zit al een ruime tijd boven die 25k/dag. Inmiddels op 45k/dag.
Dit is ontzettend waar. En de onderbouwing daarvoor zit hem in het reproductiegetal zoals dat er nu is. In een normale setting, zonder enige maatregel, is de R ergens tussen de 2 en de 3, zeg 2,5 en 3 met carnaval. Daarom kon dat virus in februari/maart ook in Europa zo snel om zich heen slaan.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk, maar ik heb daar geen concrete onderbouwing voor dat zeg maar de basis maatregelen het meeste effect hebben (afstand houden, beperkte groepsgrootte en geen evenementen) het meeste effect sorteren en dat alles wat je daar nog bovenop doet klein bier is.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alle andere maatregelen onzinnig zijn, maar dat zou wel kunnen verklaren waarom het patroon in heel Europa min of meer gelijk is.
Sowieso mogen ze de persconferentieteksten wel wat meer to-the-point maken. Ik ben zelf redelijk getraind in omslachtige formuleringen, maar kan me voorstellen dat het niet goed te volgen is.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Misschien, en dit is gewoon een hersenspinsel van mij hoor, moet de overheid eens proberen om de afwegingen in een Max twee A4’tjes kort maar krachtig op papier te zetten. Dan kunnen mensen gewoon lezen hoe het zit. In plaats van die ellenlange onnavolgbare teksten van Hugo de Jonge steeds.
Ja, maar de verwachting is dus niet dat de besmettingen nog enorm gaan oplopen. Eigenlijk is dit dus goed nieuwsquote:Op maandag 26 oktober 2020 20:27 schreef Molo het volgende:
[..]
Klopt
En zou met besmettingen die behoorlijk oplopen enorm te laat zijn qua beleid aanpassen
Ik weet niet of dat zo is. Dat is natuurlijk ook altijd wel een mooi frame.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In feite zijn alle andere maatregelen geënt op het reduceren van die basis (minder sociaal contact), dus dat lijkt me niet zo vreemd. De vraag is hoeveel nudging/zachte dwang/repressie een bevolking nodig heeft. En in Europa blijkt die lat vrij hoog te liggen. Zeker in vergelijking met bv. Aziatische landen waarin de bevolking veel meegaander lijkt.
Genuanceerd. Echt het woord om iedere discussie dood te gooien. We hebben massa's werklozen en een geweldige baan die je thuis kan uitvoeren. Een kabinet met visie had de kans gepakt. Niet gebeurd.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het ligt wel wat complexer dan dat, maar ik heb deze discussie al te vaak gevoerd hier. Als mensen in de waan willen blijven dat hier geen genuanceerd standpunt over in te nemen valt, prima. Eigenlijk niet prima, maar ik heb geen zin meer in deze discussie.
Ik denk dat ook wel, maar wil daar (eveneens) zonder onderbouwing nog wel wat aan toevoegen: alle andere maatregelen zijn gericht op het tegengaan van contacten. Alleen is de wil van de bevolking om dat daadwerkelijk te doen gewoon beperkt - nog veel meer dan in maart. Mensen blijven mensen zien. Als dat niet in de voetbalkantine mag dan doen ze dat wel thuis. En dan heb ik het niet eens over de paar halve garen die feesten onder viaducten organiseren, maar gewoon over de mensen die aan de keukentafel gaan zitten Catannen met vrienden. Verbieden kun je dat niet, en de wil bij een groot deel van de mensheid om dat niet meer te doen is er ook niet - althans niet op de lange termijn. Ik ben bang dat dat een gegeven is waar we het mee hebben te doen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In het OMT zit toch ook iemand met belangen bij die "verfijnde labs". Was toen bij Lubach te zien.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Genuanceerd. Echt het woord om iedere discussie dood te gooien. We hebben massa's werklozen en een geweldige baan die je thuis kan uitvoeren. Een kabinet met visie had de kans gepakt. Niet gebeurd.
Testcapaciteit had ook groter kunnen wezen, maar he in Nederland willen we liever meer besmettingen, dan zo'n nare testfabriek.
Daar zijn wij het over eens hoor. Beperkte groepsgrootte allemaal prima, maar het langdurig en zonder concreet perspectief volledig verbieden van sociale interactie zie ik ook niet als een begaanbare weg.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat ook wel, maar wil daar (eveneens) zonder onderbouwing nog wel wat aan toevoegen: alle andere maatregelen zijn gericht op het tegengaan van contacten. Alleen is de wil van de bevolking om dat daadwerkelijk te doen gewoon beperkt - nog veel meer dan in maart. Mensen blijven mensen zien. Als dat niet in de voetbalkantine mag dan doen ze dat wel thuis. En dan heb ik het niet eens over de paar halve garen die feesten onder viaducten organiseren, maar gewoon over de mensen die aan de keukentafel gaan zitten Catannen met vrienden. Verbieden kun je dat niet, en de wil bij een groot deel van de mensheid om dat niet meer te doen is er ook niet - althans niet op de lange termijn. Ik ben bang dat dat een gegeven is waar we het mee hebben te doen.
Ik denk los van of de maatregelen strenger zijn of niet is de bevolking zich veel beter bewust van de offers die gevraagd worden om een pandemie als deze te lijf te gaan. SARS-1 was bijvoorbeeld hier altijd 'iets van daar'. Die mensen daar zijn jarenlang getraind in hoe om te gaan met deze toestanden. Daarbij kennen ze in een aantal landen ook een collectievere cultuur (wellicht Zuid-Korea uitgezonderd, dat is een beetje het Westerse Aziatische land).quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik weet niet of dat zo is. Dat is natuurlijk ook altijd wel een mooi frame.
Hoe streng zijn de maatregelen nu echt in Azië? Duurt het daar net zo lang als hier? In hoeverre wijken die maatregelen af van wat al gebruikelijk is in die cultuur?
Volgens mij was dat meer de volledige onbekendheid van het virus. Niemand wist of dit nou een heel erg virus zou zijn. Het was ook een flink stuk eigen gewin./quote:Want ik zag bijvoorbeeld in de zomer al weer beelden van een groot evenement in Wuhan. Dat kan daar kennelijk al weer. Laten we niet vergeten dat de intelligente lockdown hier ook meer dan prima nageleefd werd. Sterker nog, de samenleving gooide zichzelf al in lockdown vanaf dat Brabant dicht ging...
Ik zou Lubach niet als valide bron beschouwen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
In het OMT zit toch ook iemand met belangen bij die "verfijnde labs". Was toen bij Lubach te zien.
Ik ben niet van 'als je iets maar hard en stellig poneert zal het wel waar zijn', dat klopt.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:34 schreef Glazenmaker het volgende:
Genuanceerd. Echt het woord om iedere discussie dood te gooien.
Dat ligt er 'n beetje aan hoe hij het onderbouwt. In die uitzending over coronatesten liet hij wel zien dat het aan alle kanten rammelt de manier waarop NL omgaat met die testen. Belangenverstrengeling ook.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik zou Lubach niet als valide bron beschouwen.
Wat bij mij de motivatie zou vergroten is een eindscenario. Al vanaf het begin ontbreekt dat behalve een hoop dat er een vaccin aankomt. Ik wil prima vrijheid opgeven als het nodig is, maar dan moet wel duidelijk zijn waarom en er moet een einde zijn. Wat we kregen is een constant verschuivende doelstelling, van groepsimmuniteit, naar de zorg overeind houden, naar iedere besmetting is er een teveel en dat mag best miljarden kosten, naar we doen lekker weken niks als het fout lijkt te gaan. Daarnaast was er een spoedwet met de meest ondemocratische belachelijke regels die ze konden verzinnen en het liefste ook zonder einddatum. Zodra iedereen het corona vaccin heeft gehad ben ik er bijna zeker van dat ze die wet weer tevoorschijn halen als mensen volgend jaar griep krijgen en onze kapot georganiseerde zorg het weer niet aankan.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat ook wel, maar wil daar (eveneens) zonder onderbouwing nog wel wat aan toevoegen: alle andere maatregelen zijn gericht op het tegengaan van contacten. Alleen is de wil van de bevolking om dat daadwerkelijk te doen gewoon beperkt - nog veel meer dan in maart. Mensen blijven mensen zien. Als dat niet in de voetbalkantine mag dan doen ze dat wel thuis. En dan heb ik het niet eens over de paar halve garen die feesten onder viaducten organiseren, maar gewoon over de mensen die aan de keukentafel gaan zitten Catannen met vrienden. Verbieden kun je dat niet, en de wil bij een groot deel van de mensheid om dat niet meer te doen is er ook niet - althans niet op de lange termijn. Ik ben bang dat dat een gegeven is waar we het mee hebben te doen.
Als dat het enige is dat men doet, en men beperkt de sociale kring tot 1 of 2 andere huishoudens is dat nog niet eens zo’n probleem. Daar komen geen enorme clusters besmettingen van.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lijkt een beetje een herhaling te gaan worden van destijds in Brabant. Je zou zeggen dat Den Haag dicht genoeg bij het Torentje ligt ditmaal.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:41 schreef Jor_Dii het volgende:
De burgemeesters zijn overigens nogal verdeeld:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)trengere-maatregelen
Oh dat geloof ik ook wel. En er zal ook zeker een culturele component in zitten.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik denk los van of de maatregelen strenger zijn of niet is de bevolking zich veel beter bewust van de offers die gevraagd worden om een pandemie als deze te lijf te gaan. SARS-1 was bijvoorbeeld hier altijd 'iets van daar'. Die mensen daar zijn jarenlang getraind in hoe om te gaan met deze toestanden. Daarbij kennen ze in een aantal landen ook een collectievere cultuur (wellicht Zuid-Korea uitgezonderd, dat is een beetje het Westerse Aziatische land).
[..]
Ongetwijfeld, maar dat zal in Azië niet anders zijn. Sowieso merk je nu dat de angst weg is. En dat is heel lastig, want enerzijds wil je geen angst aanwakkeren als beleidsmaker, maar anderzijds zijn er heel weinige betere motivaties dan angst...quote:Volgens mij was dat meer de volledige onbekendheid van het virus. Niemand wist of dit nou een heel erg virus zou zijn. Het was ook een flink stuk eigen gewin./
Het was gewoon een rechtstreekse kopie van het artikel van Follow the Money. En daar valt nog wel het een en ander op af te dingen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt er 'n beetje aan hoe hij het onderbouwt. In die uitzending over coronatesten liet hij wel zien dat het aan alle kanten rammelt de manier waarop NL omgaat met die testen. Belangenverstrengeling ook.
De burgemeesters hebben hun kans voorlopig wel gehad. Bek houden en uitvoeren.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:41 schreef Jor_Dii het volgende:
De burgemeesters zijn overigens nogal verdeeld:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)trengere-maatregelen
Dat frame zet je nu zelf overdreven neer.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:43 schreef trein2000 het volgende:
Maar ik zie toch wel eens het frame voorbij komen van de zeer volgzame, bijna slaafse Aziaten die dan tegenover de losgeslagen uberegoistische westerling wordt gezet (ik zeg niet dat jij dat doet). En ik vraag mij af of dat niet wat overdreven is.
Stel dat die 'aerosolen' echt een grote rol hadden gespeeld, dan waren we een stuk verder van huis geweest.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, zó besmettelijk is dit virus nou ook weer niet.
quote:Illegale feesten zijn volgens Woelders overigens geen nieuw fenomeen: ook voor de coronaperiode werden raves gehouden in bossen of woningen en soms op industrieterreinen. Het is volgens de politiechef moeilijk te zeggen of er meer animo voor is nu de horeca dicht is. Woelders: "Voor de covidperiode waren die feesten er al, maar kwamen we vaak pas als er overlast was. Nu moeten we sneller ingrijpen. Het is dus lastig vergelijken."
Staatsbosbeheer herkent dit: volgens een woordvoerder zijn er nu niet meer feesten dan normaal, maar gaan mensen sinds corona wel relatief vaker met "een kratje bier het bos in" omdat ze in parken weggestuurd werden.
Ze hebben 2 weken geleden gezegd dat ze na 2 weken nog met een update zouden komen. Op de talkshowtafels buitelen mensen over elkaar heen om om een lockdown te roepen, van het Red Team hebben al zeker 5 afstammelingen de afgelopen dagen op de radio nog verschillende delen van de samenleving een afgesloten kist in geprobeerd te eisen. Dan kun je als regering maar beter even het toch al zelf aangekondigde persmomentje gebruiken om nog even iets over de koers te zeggen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:47 schreef Luke83 het volgende:
Ik begrijp niet helemaal wat het nut van het persmoment is morgen. Als het echt alleen maar: "Mensen, houd u aan de regels,anders komen er strengere maatregelen" oid, en stel iedereen houdt zich vanaf dat moment keurig aan de regels, dan zie je dat toch niet terug in de cijfers van donderdag/vrijdag/zaterdag? De cijfers van komend weekend zijn nu al bepaald...
En in andere documenten kun je dat vast nuanceren, maar op de een of andere manier hadden we na de zomer toch een van Europa's laagste testcapaciteiten terwijl we een van de rijkste overheden hebben. Ik snap echt niet hoe mensen na zoveel maanden nog de behoefte hebben het algehele falen van onze overheid te nuanceren op details. Er is gefaald, ze blijven falen en geven al weken op rij indicaties ook niks geleerd te hebben of dat überhaupt te willen doen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
In het OMT zit toch ook iemand met belangen bij die "verfijnde labs". Was toen bij Lubach te zien.
Je bent er ook helaas niet van om te zeggen wat er dan niet zou kloppen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben niet van 'als je iets maar hard en stellig poneert zal het wel waar zijn', dat klopt.
Prima dat het beleid is om dat op deze manier te doen. Maar vervolgens voelt het wel wrang als dat kleine feestje in het park wel beboet wordt. Ik zou toch willen pleiten voor 1 lijn, of wel of niet. Dit voelt onrechtvaardig zo.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:50 schreef DireStraits7 het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ete-hoe-kan-dat.html
Samenvatting, geen boetes vanwege:
- capaciteitsproblemen
- openbare veiligheid (grote groepen schijnen een ding te zijn tegenwoordig)
Ook interssant, niet per se méér feesten:
[..]
We leven helaas niet in een ideale wereld. Een agent wil ook heus wel de grote feestjes goed beboeten, maar 's avonds thuiskomen is nog belangrijker.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima dat het beleid is om dat op deze manier te doen. Maar vervolgens voelt het wel wrang als dat kleine feestje in het park wel beboet wordt. Ik zou toch willen pleiten voor 1 lijn, of wel of niet. Dit voelt onrechtvaardig zo.
Er zijn al tal van art-microbiologen (waaronder OMT-lid Vossen) die openbaar hun weerwoord hebben geboden.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:51 schreef Glazenmaker het volgende:
Je bent er ook helaas niet van om te zeggen wat er dan niet zou kloppen.
Dat snap ik dan ook volledig. Maar misschien met je er dan voor kiezen om kleine feesten ook niet meer te beboeten maar ook gewoon te ontbinden.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We leven helaas niet in een ideale wereld. Een agent wil ook heus wel de grote feestjes goed beboeten, maar 's avonds thuiskomen is nog belangrijker.
Wat stel je dan voor? Want ik deel het sentiment wel hoor, maar ik zie niet zo goed hoe het praktische ander kan?quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:54 schreef Luke83 het volgende:
Laten we dan afwachten wat ze zeggen. Dat eeuwige gewaarschuw ben ik persoonlijk wel een beetje zat. Misschien moeten ze de boodschap een keer op een positievere manier brengen (de vorm, niet de inhoud dus). Want de meerderheid houdt zich over het algemeen wel aan de maatregelen en ik kan me zo voorstellen dat je het dan op een gegeven moment beu bent om als een klein kind aangesproken te worden. Iets met draagvlak.
Goed gedrag 'belonen' -->mensen weer een aanknopingspunt geven. Samahorigheid/gemeenschapszin benadrukken, dat het iets is wat echt samen gedaan kan worden. Op welke manier dat precies gedaan moet worden, daar zou ik wat langer over na moeten denken. Maar in mijn werk (docent) merk ik: Goed gedrag 'belonen' "loont", telkens op het negatieve gaan zitten, maakt dat mensen zich tegen je keren.quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat stel je dan voor? Want ik deel het sentiment wel hoor, maar ik zie niet zo goed hoe het praktische ander kan?
Weer even mensen bedreigen. De aandacht weer even afleiden van het eigen, hopeloze falen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:47 schreef Luke83 het volgende:
Ik begrijp niet helemaal wat het nut van het persmoment is morgen. Als het echt alleen maar: "Mensen, houd u aan de regels,anders komen er strengere maatregelen" oid, en stel iedereen houdt zich vanaf dat moment keurig aan de regels, dan zie je dat toch niet terug in de cijfers van donderdag/vrijdag/zaterdag? De cijfers van komend weekend zijn nu al bepaald...
En vertaal dat nu eens naar een spreektekst. Wat ga je Rutte dan laten zeggen?quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:04 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Goed gedrag 'belonen' -->mensen weer een aanknopingspunt geven. Samahorigheid/gemeenschapszin benadrukken, dat het iets is wat echt samen gedaan kan worden. Op welke manier dat precies gedaan moet worden, daar zou ik wat langer over na moeten denken. Maar in mijn werk (docent) merk ik: Goed gedrag 'belonen' "loont", telkens op het negatieve gaan zitten, maakt dat mensen zich tegen je keren.
Is het wel de schuld aan/van al of niet fout gedrag ?quote:Op maandag 26 oktober 2020 20:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteindelijk draait het maar om één ding: het gedrag van de bevolking.
De bevolking gaat pas haar gedrag drastisch aanpassen als:
- de ziekenhuizen vollopen
- er heel strenge regels komen
Dat eerste wil NL wegblijven (en eigenlijk alle Europese landen), dus dan is het onvermijdelijk dat het eerste gebeurd.
Ben wel benieuwd wat er gedaan gaat worden na deze tweede golf. Zou men dan alsnog hard in gaan grijpen op momenten dat er nog niet zoveel aan de hand lijkt?
Kwestie van flink gorgelen & snuiven met waterstofperoxide om fluitend door de teststraat te komen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:07 schreef Freecky28 het volgende:
Weet niet of het al langs is gekomen maar wat mij opvalt is dat
Er een hoop professionele voetballers die corona hebben opgelopen , ineens hersteld zijn en super spelen ? 🤨
Benieuwd of Ronaldo woensdag speelt
Wat wil je hier mee zeggen?quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:07 schreef Freecky28 het volgende:
Er een hoop professionele voetballers die corona hebben opgelopen , ineens hersteld zijn en super spelen ? 🤨
Overige spelers gaan ook niet in quarantaine
Wat is daar opvallend aan? Zijn vaak asymptomatisch , dus hebben niet eens lichte klachten. De term hersteld lijkt me dan ook niet op zijn plaats.quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:07 schreef Freecky28 het volgende:
Overige spelers gaan ook niet in quarantaine
Misschien niet alleen focussen op gesproken tekst. Sowieso neemt lang niet iedereen gesproken tekst op. Gebruik beelden om je verhaal te ondersteunen. Laat verschillende scenario's gewoon zien, wat voor impact dat gaat hebben. Maak het concreet. Vooral dit soort persmomenten, waar in principe niets nieuws wordt gezegd, blijft totaal niet hangen bij mensen die je juist wilt bereiken.quote:Op maandag 26 oktober 2020 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En vertaal dat nu eens naar een spreektekst. Wat ga je Rutte dan laten zeggen?
“Mensen we doen het goed met z’n allen. Maar helaas is het nog niet goed genoeg.”? Dan horen mensen alleen de eerste zin...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |