abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:55:05 #1
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195817698
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


En door..
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:55:54 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817705
GVD was net aan het openen!

"Eiersnijders bij de Action" :P
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:56:03 #3
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195817707
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:53 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

Zo kun je niet zijn..
Nee, natuurlijk niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:56:29 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195817711
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:55 schreef leolinedance het volgende:
Eiersnijders bij de Action
Ok, voor deze keer dan :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:56:45 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817722
repost uit laatste topic omdat ie zo belangrijk is:

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:52 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Sowieso de Veluwe en het noorden lijkt me ook wel okee als we de oorspronkelijke bewoners er toch uit tiefen. :Y
Als we de oorspronkelijke bewoners toch eruit tiefen, doe dan Limburg maar :Y
pi_195817724
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:55 schreef leolinedance het volgende:
GVD was net aan het openen!

"Eiersnijders bij de Action" :P
Tijger was me voor, anders was dat ook om en nabij mijn tekst geweest! _O-
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:57:12 #7
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195817729
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is maar wat je ziet als de 'normale maatschappij'. Heb je het stuk gelezen? In de 'veilige zone' mogen kwetsbaren leven, mensen die samenwonen of samenwerken met kwetsbaren en verder iedereen die zich kwetsbaar voelt. Het klinkt mij als een utopia in de oren.
Nu volledig gelezen. Mee eens dat dit plan enkel utopisch is. Ben nog geen aanpak tegengekomen die nog onrealistischer lijkt dan deze.

quote:
Belangrijk onderdeel van het faciliteren is een aanvullende tijdelijke ziektewet. Een laagdrempelige vergoeding voor hen die niet thuis kunnen werken maar wel kwetsbaar zijn. Of een huisgenoot hebben die kwetsbaar is. We moeten de verzuimkosten die dat met zich meebrengt collectiviseren. Iedereen die daar aanleiding toe heeft en dat wil moet zijn werkgever kunnen bellen en kunnen zeggen, ik meld me tijdelijk arbeidsongeschikt vanwege gezondheidsrisico’s. En de kosten die dat met zich meebrengt voor de werkgevers moeten we compenseren. Met een speciale tijdelijke ziektewet.
Utopisch scenario dat ik vrijwel compleet onhaalbaar acht. Hoe gaat een werkgever/staat controleren of iemand die zich tijdelijk arbeidsongeschikt meldt daadwerkelijk voldoende gezondheidsrisico loopt? Daar gaat waarschijnlijk misbruik gemaakt van worden.

En hoe bepaal je of iemand dusdanig veel risico loopt bij een COVID-19 besmetting dat ie per se thuis moet blijven? Ik zie het niet gebeuren dat mensen zich allemaal eerst medisch moeten laten keuren voordat ze weten of ze een verhoogd risico lopen.

quote:
Maar dat is natuurlijk nog niet genoeg, mensen hebben meer nodig en we hebben daar alle beschikbare middelen voor. Door corona en de maatregelen staan momenteel honderdduizenden mensen en voor miljarden aan kapitaalgoederen ongebruikt langs de kant. We hebben lege hotels, lege vakantiehuizen, stilstaande bussen, vliegtuigen en taxi’s, ongebruikte catering keukens, en duizenden bijbehorende chauffeurs, schoonmakers, koks, obers, stewardessen enzovoorts staan potentieel ter beschikking. We kunnen hen inzetten om te faciliteren en te beschermen. Zo kunnen we twee vliegen in één klap slaan; kwetsbaren beschermen en tegelijkertijd de economie en de inkomens van deze huishoudens een impuls geven.
Leuke fantasie, maar wordt totaal niet uitgewerkt hoe dit precies plaats moet gaan vinden.

quote:
Ruim leven in veilige zones

Het beleid dat wij voorstaan moet zorgen voor meer ruimte voor iedereen, het gaat om meer ruimte, meer vrijheid en meer veiligheid voor zowel kwetsbaren als niet-kwetsbaren.

Er zijn zones die veilig zijn voor kwetsbaren, waar de kans op virustransmissie zo laag mogelijk is.

De veilige zone is in elk geval bedoeld voor:

● kwetsbaren

● mensen die samenleven met of werken met kwetsbaren

● mensen die misschien niet kwetsbaar zijn maar zich wel kwetsbaar voelen en geen risico willen lopen op besmettingen.

In de veilige zone vind je mensen van álle leeftijdsgroepen, ze zijn toegankelijk voor iedereen, veilige zones onderscheiden zich alleen doordat er de allerstrengste veiligheidsregels gelden en dat op overtreding strenge sancties staan. Het is ook niet de bedoeling dat mensen elkaar aanspreken op daar al dan niet aanwezig zijn, als ze zich maar conform de regels van de veilige zone gedragen.
Het lijkt me niet dat de manier waarop Nederland is opgebouwd en het feit dat er zoveel mensen dicht op elkaar leven dit principe van veilige zones echt mogelijk maakt. Of je moet een grote veilige zone in de Flevopolder bouwen en de miljoenen kwetsbaren verplichten om daar te gaan wonen. In de tijdslots die Fransman en co. Voorstellen zie ik ook weinig heil, maakt het allemaal veel te ingewikkeld. Je gaat hier volgens mij ook niet alle contactbewegingen tussen kwetsbare en gezonde mensen mee kunnen voorkomen.


quote:
Conclusie

Een tijdelijke lockdown is te rechtvaardigen als deze leidt tot een perspectief op een oplossing. We hebben nu nog drie weken tot het voorgenomen einde van de huidige lockdown om de veilige zones in te richten en iedereen die daarvoor nodig is te mobiliseren en te faciliteren. Het kan.
Ugh, er is helemaal geen echte lockdown van kracht in Nederland nu. Sommige openbare faciliteiten zijn gesloten, maar er zijn nog steeds relatief behoorlijk veel vrijheden voor Nederlanders. Er is bovendien nauwelijks controle. Het pakket dat het kabinet op 13 oktober heeft gepresenteerd komt alleen in semantische zien in de buurt va een 'gedeeltelijke lockdown'.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:57:14 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817730
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ok, voor deze keer dan :P
Mijn dank is groot _O_
pi_195817731
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ok, voor deze keer dan :P
:D
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:57:51 #10
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195817734
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:43 schreef Gretzl het volgende: [..] In het RT rapport wordt geen strengere lockdown voorgesteld dan diegene die de laatste maand in Israël van kracht was hoor. Het gaat erom dat de wetenschap nu beter weet welke soort lockdownachtige maatregelen het meeste bijdragen aan het dempen van de R. Mensen verbieden om een groot deel van de dag naar buiten te gaan, zoals in bijvoorbeeld Spanje en Italië gebeurde in het voorjaar, gaat echt door niemand meer geadviseerd worden. Het is wel belangrijk om het aantal reisbewegingen en het aantal contacten dat mensen hebben tot het minimum te beperken. Maar dat wil niet zeggen dat je gewoon prima veilig buiten kunt gaan sporten of wandelen, zolang je dit maar niet in een grote groep doet.
Klinkt bekend, beetje als de ‘lockdown light’ of ‘halve lockdown’ in NL. Wat je noemt is precies wat hier aangekondigd is als maatregelen vorige week. Waarom doet Israël het dan zo goed en wij zo slecht?

[ Bericht 1% gewijzigd door chratnox op 24-10-2020 00:59:03 (Typgriep) ]
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:58:08 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817735
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:57 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Nu volledig gelezen. Mee eens dat dit plan enkel utopisch is. Ben nog geen aanpak tegengekomen die nog onrealistischer lijkt dan deze.
[..]

Utopisch scenario dat ik vrijwel compleet onhaalbaar acht. Hoe gaat een werkgever/staat controleren of iemand die zich tijdelijk arbeidsongeschikt meldt daadwerkelijk voldoende gezondheidsrisico loopt? Daar gaat waarschijnlijk misbruik gemaakt van worden.

En hoe bepaal je of iemand dusdanig veel risico loopt bij een COVID-19 besmetting dat ie per se thuis moet blijven? Ik zie het niet gebeuren dat mensen zich allemaal eerst medisch moeten laten keuren voordat ze weten of ze een verhoogd risico lopen.
[..]

Leuke fantasie, maar wordt totaal niet uitgewerkt hoe dit precies plaats moet gaan vinden.
[..]

Het lijkt me niet dat de manier waarop Nederland is opgebouwd en het feit dat er zoveel mensen dicht op elkaar leven dit principe van veilige zones echt mogelijk maakt. Of je moet een grote veilige zone in de Flevopolder bouwen en de miljoenen kwetsbaren verplichten om daar te gaan wonen. In de tijdslots die Fransman en co. Voorstellen zie ik ook weinig heil, maakt het allemaal veel te ingewikkeld. Je gaat hier volgens mij ook niet alle contactbewegingen tussen kwetsbare en gezonde mensen mee kunnen voorkomen.
Het is 00:57 hè..
pi_195817747
Mensen, ik ben niet van plan mijn paradijsje in Noord-Holland te verlaten. Jullie komen maar hiernaartoe. We gooien de expats eruit, stel ik voor. En ik serveer glühwein en warme chocolademelk uit in mijn achtertuin voor de gezelligheid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195817752
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:58 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het is 00:57 hè..
Ja psies.
Eisnijders bespreken vind ik op dit moment ook hoog genoeg gegrepen. :{
pi_195817771
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:59 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, ik ben niet van plan mijn paradijsje in Noord-Holland te verlaten. Jullie komen maar hiernaartoe. We gooien de expats eruit, stel ik voor. En ik serveer glühwein en warme chocolademelk uit in mijn achtertuin voor de gezelligheid.
Groot gelijk. Ik was ook niet van plan hier weg te gaan!
Vandaag is mijn veranda als tienerhonk in beslag genomen en men was zeer tevreden over het terraswarmertje! ^O^ *O*
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:02:57 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195817777
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:59 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, ik ben niet van plan mijn paradijsje in Noord-Holland te verlaten. Jullie komen maar hiernaartoe. We gooien de expats eruit, stel ik voor. En ik serveer glühwein en warme chocolademelk uit in mijn achtertuin voor de gezelligheid.
Ik heb een Zuid Hollands paradijsje, uitzicht op koeien, schapen en paarden ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:03:11 #16
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195817781
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:59 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, ik ben niet van plan mijn paradijsje in Noord-Holland te verlaten. Jullie komen maar hiernaartoe. We gooien de expats eruit, stel ik voor. En ik serveer glühwein en warme chocolademelk uit in mijn achtertuin voor de gezelligheid.
We kunnen toch nog steeds wel een hek om de rest van Amsterdam zetten? Ik ga ook niet uit mijn paradijsje weg, maar opblaasbare jacuzzi en tv staan klaar voor de bikkels die hier in de tuin willen bivakkeren. Warme choco mogen ze zelf meenemen, water is er wel
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:03:15 #17
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195817782
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:57 schreef chratnox het volgende:

[..]

Klinkt bekend, beetje als de ‘lockdown light’ of ‘halve lockdown’ in NL. Wat je noemt is precies wat hier aangekondigd is als maatregelen vorige week. Waarom doet Israël het dan zo goed en wij zo slecht?
In Israël zijn de scholen bijvoorbeeld wel tijdelijk dicht gegaan (enkel nog online onderwijs), omdat het instellingen zijn met een hoog verspreidingsrisico. In Nederland lijkt het erop dat er nog heel veel moet gebeuren voordat de scholen daadwerkelijk weer sluiten.

quote:
2. Closing activities with high spreading potential, mostly schools and gatherings of all types. This was common in both lockdowns
Het voordeel dat Israël nu heeft ten opzichte van lockdown 1 is dat de mond-neusmaskers in het openbaar nu wel massaal worden gedragen. Dus de verspreiding onder mensen die zich toch nog in het openbaar moeten geven wordt hiermee vertraagd.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:04:05 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817787
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb een Zuid Hollands paradijsje, uitzicht op koeien, schapen en paarden ;)
Brabants paleisje, met uitzicht op huizen en auto's O+
pi_195817794
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 00:57 schreef Gretzl het volgende:
Je gaat hier volgens mij ook niet alle contactbewegingen tussen kwetsbare en gezonde mensen mee kunnen voorkomen.
Los van de haalbaarheid (en ik vind dat je er een beetje een karikatuur van maakt), dit is ook helemaal niet gezegd. Sterker nog, het is inherent dat kruisbestuiving plaats zal blijven vinden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195817795
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:03 schreef chratnox het volgende:

[..]

We kunnen toch nog steeds wel een hek om de rest van Amsterdam zetten? Ik ga ook niet uit mijn paradijsje weg, maar opblaasbare jacuzzi en tv staan klaar voor de bikkels die hier in de tuin willen bivakkeren. Warme choco mogen ze zelf meenemen, water is er wel
Je bedoelt dan toch niet dat ze met hun glaasje water uit de jacuzzi moeten scheppen toch? :{
Hek om Amsterdam hadden we al eerder moeten doen. :Y
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:05:49 #21
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195817803
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:02 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Groot gelijk. Ik was ook niet van plan hier weg te gaan!
Vandaag is mijn veranda als tienerhonk in beslag genomen en men was zeer tevreden over het terraswarmertje! ^O^ *O*
In mijn tijd moesten we het met lichaamswarmte stellen. Ok, dat was mischien mijn persoonlijke voorkeur, dat zou kunnen :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:06:11 #22
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195817809
Lekker kort door de bocht Erik-Jan Vlieger, Robin Fransman, Anthony Sipkema. Het feit dat er nog niet zoveel herbesmettingen officieel bekend zijn wil niet zeggen dat ex-coronapatiënten ook daadwerkelijk immuniteit behouden. Dit is veel te voorbarig om nu al te concluderen 8)7

quote:
Iedereen die corona positief is bevonden krijgt een “coronaveilig-verklaring”, mensen met zo'n verklaring zijn niet meer gevaarlijk voor kwetsbaren. De kans dat ze nog een keer ziek worden en het virus kunnen overdragen is nu immers bijna nul (er zijn wereldwijd enkele herbesmettingen waargenomen, maar dat aantal is verwaarloosbaar ten opzichte van de inmiddels 41 miljoen positief geteste gevallen). En kwetsbaren met een “coronaveilig-verklaring” kunnen zich ook veilig in de risicozones begeven.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:06:14 #23
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195817810
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:04 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Je bedoelt dan toch niet dat ze met hun glaasje water uit de jacuzzi moeten scheppen toch? :{
Hek om Amsterdam hadden we al eerder moeten doen. :Y
Neuh, staat een koelkast verderop in de schuur. Water uit jacuzzi scheppen mag ook, scheelt me leegmaken als ik ‘m opruim.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:07:25 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195817822
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:06 schreef Gretzl het volgende:
Lekker kort door de bocht Erik-Jan Vlieger, Robin Fransman, Anthony Sipkema. Het feit dat er nog niet zoveel herbesmettingen officieel bekend zijn wil niet zeggen dat ex-coronapatiënten ook daadwerkelijk immuniteit behouden. Dit is veel te voorbarig om nu al te concluderen 8)7
[..]

Ik ken iemand die beweert 2x corona gehad te hebben. Kan dus niet?
pi_195817823
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 01:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In mijn tijd moesten we het met lichaamswarmte stellen. Ok, dat was mischien mijn persoonlijke voorkeur, dat zou kunnen :D
:D Dat zal wel weer ja! Elkaars lichaamswarmte zeker?! O+
Ik kan nu mooi bbq-en met de kerst! Keer wat anders dan gourmet! :D *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')