In principe is de berekening zelf een gewogen gemiddelde.quote:Op donderdag 5 november 2020 10:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Is het nou een gemiddelde of een mediaan?
Ik weet verder niet hoe uitgebreid jouw onderzoek is, maar heb je toevallig ook uitgebreide data? Dus bv. 'zoveel procent heeft 1 dag vertraging, zoveel procent 2 dagen etc.'. Het oogt in ieder geval alsof de mediaan/gemiddelde vrij constant is.
quote:
Die grafiek heb inderdaad ook gezien. Alleen daar is het nog lastig aflezen wat nou de vertraging is.quote:Op donderdag 5 november 2020 12:29 schreef galantis het volgende:
Wat jij noemt heb ik over nagedacht maar is nog wel een uitdaging om overzichtelijk te visualiseren. Overigens heb ik grafieken in die trant - dan wel in niet-geaggregeerde vorm - wel eens voorbij zien komen, bijvoorbeeld 2e figuur hier:
Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen en goed heb geplot:quote:Op donderdag 5 november 2020 13:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Die grafiek heb inderdaad ook gezien. Alleen daar is het nog lastig aflezen wat nou de vertraging is.
Je zou bv. het % van het totaal aantal gemelde besmettingen (y-as) dat gemeld is na X dagen (en voor iedere X kun je een lijn maken) kunnen afzetten tegen de tijd (x-as).
Dan zou je kunnen achterhalen of:
- bv. het percentage dat na 3 dagen gemeld is constant blijft.
- Als dit daadwerkelijk constant blijft zou je na 3 dagen allicht al kunnen extrapoleren naar een gerede inschatting van het totaal over 14 dagen
Het voordeel van meerdere lijnen is dat je enigszins kunt inschatten na hoeveel dagen het gemelde pecentage relatief constant blijven en vanaf welk punt je met enige zekerheid kunt gaan extrapoleren, als er überhaupt zo'n punt bestaat.
Geweldige grafiek, hier zocht ik al een aantal weken naar!quote:Op donderdag 5 november 2020 16:45 schreef simonblue het volgende:
Verder zijn er wat trends omhoog te zien. Neem bijvoorbeeld de lichtgroene curve (7 dagen terug). Begin september ligt deze rond de 0.6. Halverwege oktober zit deze rond de 0.7.
Dus in de loop van de tijd is de relatieve achterstand in gevallen minder geworden naar mijn mening
Thx voor het werk. Zou je een lijn van rond de 11 dagen geleden kunnen neerzetten door het plaatje, zodat je direct kunt zien vanaf waar de data 90% (?) compleet is? Dat geeft vast een goed gevoel met de daling die we dan zienquote:Op zaterdag 7 november 2020 14:33 schreef _serial_ het volgende:
(Crosspost) Update van 7 November (Zaterdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM
[ afbeelding ]
Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen
En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM
Piekdag staat nu op 19-10 met 9718 besmettingen. (mutaties : 13) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9591, mutaties 18) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 echt de piekdag te worden.
Hierna wordt de daling echt overduidelijk ingezet.
Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (46 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 6-11, 1539 - hier zit ook een duidelijke daling in
Oudste mutatie : 23-3!!
Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4645 van de afgelopen 5 dagen, 1319 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 465 nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.
Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
Ik zal daar morgen even naar kijken maar je kan de lijn ongeveer bij legenda 27-10 trekken.quote:Op zaterdag 7 november 2020 14:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Thx voor het werk. Zou je een lijn van rond de 11 dagen geleden kunnen neerzetten door het plaatje, zodat je direct kunt zien vanaf waar de data 90% (?) compleet is? Dat geeft vast een goed gevoel met de daling die we dan zien
0,94 per dag? Dat is juist wel overdreven hard, dat geeft een R van onder de 0,8...quote:Op maandag 9 november 2020 14:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Dit is de trend als je het afzet tegen de daadwerkelijke datum:
[ afbeelding ]
Als je nu kijkt van dag tot dag zie je dat dit de daling is van 26-10 t/m 2-11:
0,883666925
0,961206357
0,919411535
0,976352308
0,909789703
0,937509963
0,97143343
0,926308419
Gemiddeld daalt het met zo'n 0,94. Niet overdreven hard dus. Zeker als je je bedenkt dat door rapportagevertraging dit getal eerder hoger dan lager wordt.
Dat is waar, maar de vraag is hoeveel vertraging er nog is. Als het 0,96 of 0,97 wordt gaat het al richting 0,8 - 0,9. 2-11 is nog pas 7 dagen geleden. En van 26 naar 27 zit nog een flinke daling, dat is een outlier die heel veel invloed heeft op die 0,94.quote:Op maandag 9 november 2020 14:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
0,94 per dag? Dat is juist wel overdreven hard, dat geeft een R van onder de 0,8...
Ja, dat is waar. Een dagafname van 0,96 zou wel prima in de lijn der verwachtingen liggen. Wat zou week-op-week doen, dus (deze maandag/vorige maandag), (zondag/vorige zondag), etc?quote:Op maandag 9 november 2020 14:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de vraag is hoeveel vertraging er nog is. Als het 0,96 of 0,97 wordt gaat het al richting 0,8 - 0,9. 2-11 is nog pas 7 dagen geleden. En van 26 naar 27 zit nog een flinke daling, dat is een outlier die heel veel invloed heeft op die 0,94.
In onderstaande grafiek heb ik even een basale R0 berekend (of een R-proxy zoals jij het noemt):quote:Op maandag 9 november 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
Wat zou week-op-week doen, dus (deze maandag/vorige maandag), (zondag/vorige zondag), etc?
Leuk!quote:Op maandag 9 november 2020 15:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In onderstaande grafiek heb ik even een basale R0 berekend (of een R-proxy zoals jij het noemt):
- Het gaat om de grijze lijn (en het gestreepte gedeelte is nog zeer onzeker)
- Hij is berekend door iedere keer het aantal DOO-meldingen (gecorrigeerd voor het DOO-percentage van het totale aantal meldingen) te vergelijken met het aantal van exact zeven dagen daarvoor. Vervolgens heb ik daarvan het lopende gemiddelde over zes dagen genomen (bv. de R* van 30-10 is het gemiddelde van de R van 26-10 t/m 30-10).
Ja, de besmettingsperiode is zo tussen de 3 en 4 dagen (wordt geschat), dus als je week-op-week bekijkt, vergelijk je 2 cycli's en meet je iets dat dichter zit bij R*R ipv R. Voor een waarde dichter bij de R zou je in dit geval dan bijvoorbeeld de wortel kunnen nemen van de 'te hoge R' zoals je die nu hebt.quote:Met hiermee direct de kanttekening dat deze lijn veel hoger uitkomt dan zoals door het RIVM berekend! Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met covariaten, zoals de testcapaciteit
quote:[ afbeelding ]
Goed punt. Dan kom je hierop uit (en dat komt dan vrij aardig overeen met de lijn van het RIVM):quote:Op maandag 9 november 2020 15:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, de besmettingsperiode is zo tussen de 3 en 4 dagen (wordt geschat), dus als je week-op-week bekijkt, vergelijk je 2 cycli's en meet je iets dat dichter zit bij R*R ipv R. Voor een waarde dichter bij de R zou je in dit geval dan bijvoorbeeld de wortel kunnen nemen van de 'te hoge R' zoals je die nu hebt.
Om dat te illustreren. Dit zijn de lijnen onder elkaar:quote:Op maandag 9 november 2020 15:47 schreef DireStraits7 het volgende:
(en dat komt dan vrij aardig overeen met de lijn van het RIVM):
Gunstig, nu hoeven we de dinsdagrapportage van het RIVM ook niet meer af te wachtenquote:Op maandag 9 november 2020 15:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Om dat te illustreren. Dit zijn de lijnen onder elkaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd. De nu gerapporteerde 1,11 van 16-10 komt nu precies overeen.quote:Op maandag 9 november 2020 15:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gunstig, nu hoeven we de dinsdagrapportage van het RIVM ook niet meer af te wachten
Dat gaat wel een beetje in tegen het 'niet varen op dagkoersen'-advies.quote:Op maandag 9 november 2020 15:55 schreef VoMy het volgende:
Zelfs de orde van grootte komt overeen. Ik zeg, elke dag plaatsen dit ding.
Maar hiermee kijken we toch 14 dagen terug in de tijd ofzo, dus dan is het niet echt 'varen op dagkoersen' toch?quote:Op maandag 9 november 2020 16:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat gaat wel een beetje in tegen het 'niet varen op dagkoersen'-advies.
Ruim daaronder zelfs. 0,91 volgens het weekrapport.quote:Op maandag 9 november 2020 15:59 schreef DireStraits7 het volgende:
23 oktober heb ik nu op 1,05 staan. Ik denk dat een R van rond de 1 gerapporteerd gaat worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |